Jump to content
smk

Przykładowy projekt akwarium morskiego

Recommended Posts

Ostatnio coraz więcej jest nowych osób pragnących założyć akwarium morskie. Codziennie w dziale dla nowicjuszy pojawiają się te same podstawowe pytania, i choć kto pyta nie błądzi to widać coraz większą irytację bardziej doświadczonych akwarystów, czemu trudno się dziwić, bo odpowiadanie w kółko na te same pytania jest dość męczące.

Każdy z nas zaczynał od braku lub niewielkiej wiedzy w temacie „morszczyny”, jednak widać ostatnio notoryczną awersję do korzystania z przycisku „szukaj w archiwum” oraz pęd nowicjuszy do otrzymywania gotowych rozwiązań. O ile pierwsza „przypadłość” zemści się w przyszłości kłopotami z utrzymaniem baniaka, to co do drugiej myślę że mogę choć trochę pomóc.

Postanowiłem przedstawić na podstawie moich doświadczeń dwa projekty akwarium morskiego gotowe do skopiowania i mogące pomóc w kalkulacji ogólnych kosztów utrzymania baniaka.

To są tylko propozycje zakupu sprzętu i konfiguracji, które można zmieniać kupując sprzęt droższy lub tańszy, jednak podana konfiguracja jest sprawdzona i większości pozbawiona niespodzianek związanych z eksperymentami.

Akwarium 100-150L

Jest to małe akwarium pozwalające na trzymanie kilku niewielkich rybek, krewetek, korali miękkich i LPSów. Proste do złożenia i obsługi przez nowicjuszy ponieważ nie wymaga sumpa. Minusem jest natomiast duża ilość sprzętu który musimy upchnąć wewnątrz akwarium, który zazwyczaj chowa się w sumpie. Niestety nie jest to projekt gotowy do postawienia na półce typu „plug & play” i wymaga podstawowej umiejętności obsługi piłki ręcznej i śrubokręta.

Poniżej podaje przykład zbudowania tego akwarium na sprawdzonym sprzęcie pozwalającym uniknąć problemów i dodatkowych nieprzewidzianych kosztów w przyszłości.

Podaje od razu przykładowe ceny i odnośniki do sklepu właściciela tego portalu, czy ktoś kupi tu czy gdzie indziej to jego sprawa.

Co potrzebujemy:

- akwarium ok120-150L z pokrywą - na allegro ok. 200zł

- filtr RO - ok 270zł

- odpieniacz biostar flotor – 411zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?cPath=21_76_23_364&products_id=2749

- AM skim box – 89zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=5432

- AM niveaumat – 380zł

http://www.aquamedic.pl/osprzet/14.1.html

- 2szt Tunze nanostream 6025– 2x 219zł

http://www.tunze.com/fileadmin/gebrauchsanleitungen/x6025.8888.pdf

- grzałka Hagen Tronic 150W – 79zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=342

- hydrometr spławikowy (np. sera) – 32zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=2531

- termometr (jakikolwiek) – ok. 10zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=4175

- sól Tropic Marine Pro Reef wiaderko 10kg – ok. 150zł (można też polecić sól Kenta, Preis – to jedne z lepszych soli na rynku)

- żywa skała ok. 25-30kg – ok. 36zł / kg

http://www.reefshop.pl/index.php?cat_id=41&catname='Żywa%20skała'

- żywy piasek worek ok. 10-13kg – 160zł

http://www.reefshop.pl/view_product.php?product=CARYZ7WV65

- testy NH4, NO2, NO3, KH, PH w zakresie 7-9 (polecam Red Sea jeden z lepszych łatwo dostępnych testów na związki azotowe) – ok. 145zł za zestaw

http://www.um-um.pl/product_info.php?cPath=21_316_317_691&products_id=4386

- kalkwasser – 30zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=3010

oświetlenie zrobione własnoręcznie pod pokrywę:

- 2szt stateczników do świetlówek T5 2x24W – 2x 64zł

- 2szt świetlówek T5 Sylvania Coralstar 24W – 2x35zł

- 2szt świetlówek T5 ATI aquablue 24W – 2x 58zł

- 4szt odbłyśniki do T5 24W – 4x 18zł

- 8szt oprawek hermetycznych lub bryzgoszczelnych – 8x 8zł

- 2szt kable zakończone wtyczką do gniazdka 220V – 2x 8zł

- kable do podłączenia stateczników kilkanaście metrów – 30gr za metr

- 1 lub 2 szt 12V wentylatorów komputerowych (polecam firmy arctic na allegro za kilkanaście zł) + zasilacz 12V do wiatraczków

- obudowa do stateczników – może być kawałek szerokiego korytka do kabli

- 2 zegary sterujące do gniazdek 220V – 2x 17zł

Jeśli ktoś nie ma smykałki do majsterkowania to może kupić np. Lampe AM Oceanlight 150 plus – koszt ok. 1750zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=2275

Jak widać akwarystyka morska nie jest tania ok. 3500zł ze skałą – jednak powyższy sprzęt jest dobrą podstawą do rozpoczęcia zabawy z akwarystyką morską

Składamy akwarium

Pod akwarium wybieramy stabilną i płaską powierzchnię. Upewnijmy się że np. wybrana przez nas szafka wytrzyma ok. 150kg bez problemu. Między szafkę a akwarium na spód kładziemy kilkumilimetrową piankę lub piankową karimatę w celu zniwelowania nierówności, co zapobiegnie pęknięciu akwarium pod naporem słupa wody. Dobrze by było w tym momencie zalać akwarium zwykłą kranówką i sprawdzić jego szczelność żeby uniknąć później nieprzyjemności.

Zabieramy się teraz za oświetlenie. Cały problem polega na umiejętnym zamontowaniu świetlówek do pokrywy. Jednym ze sposobów jest usunięcie (odcięcie) środkowego korytka na stateczniki i (jeśli jest zainstalowane) kompletny demontaż zamontowanego oświetlenia T8 z pokrywy. Świetlówki T5 można zmontować np. przykręcając oprawki hermetyczne do pokrywy, a poprowadzone do nich kable można przyczepić pistoletem klejowym. Tutaj zostawiam miejsce każdemu na improwizacje bo można to zrobić na wiele bardziej i mniej estetycznych sposobów, a najlepiej by było zmontować swoją pokrywę ze sklejki wodoodpornej. Należy przy tym pamiętać żeby wyciąć też miejsce na otwór dla odpieniacza i na wiatraczek dmuchający do środka.

Stateczniki najlepiej będzie wyprowadzić na zewnątrz obudowy dzięki czemu zlikwidujemy duże źródło ciepła i mamy mniejsze szanse na porażenie . Stateczniki możemy zamknąć dla bezpieczeństwa w korytku do montowania kabli (w każdej castoramie takie szerokie kupimy).

Montujemy świetlówki na przemian dzienne (aquablue) i aktyniczne (coralstar). Jaka będzie od frontu to indywidualna kwestia każdego – ja preferuje dzienne od strony frontowej szyby. Pamiętajmy przy tym o podłączeniu stateczników tak żeby osobno zapalały nam się świetlówki aktyniczne a osobno dzienne.

Gdy wszystko jest już podłączone i okablowane to wpinamy wtyczki od każdego ze stateczników do osobnych zegarów sterujących i ustawiamy cykl oświetleniowy. Cykl można ustawić np. aktynika 9:00- 19:00, dzienne 10:00 – 18:00.

Montujemy teraz odpieniacz wraz z pompą PH2000 na tylnej lub bocznej ściance akwarium (w zależności gdzie przewidzieliśmy dla niego otwór w pokrywie) oraz podpinamy do pompy AM Skimer Box, który będzie działał jak komin i zbierał zalegającą na powierzchni warstewkę bakterii. Jeśli pompa przenosi wibracje na odpieniacz to można przy okazji zastąpić połączenie fabryczne kawałkiem gumowego ogrodowego węża o odpowiedniej średnicy. Dobrym pomysłem jest też wywalenie obrotowej gąbki z komory odpieniacza która tam tylko zawadza i w późniejszym czasie może się raczej stać dla nas problemem jako producent azotanów a nie denitryfikator. W pustej komorze możemy wsadzić grzałkę (jeśli się mieści) lub okresowo stosować wkłady filtracyjne (np. węgiel aktywny, antiphos itp.)

Montujemy w dowolnym miejscu pompki cyrkulacyjne nanostream co jest bajecznie proste dzięki załączonym w zestawie magnesom do mocowania w dowolnym punkcie na szybie oraz ruchomej głowicy.

Podłączamy też AM Niveaumat czyli urządzonko do automatycznej dolewki odparowanej wody. Moim zdaniem najwygodniejsza rzecz jaką można kupić w początkowym stadium zabawy z morszczyzną. Wylot pompy montujemy w akwarium (dobrze by było ponad poziomem wody aby nie zasysało wody z akwarium w razie awarii i nie wylewało nam na podłogę), a końcówkę zasysającą w zbiorniku na dolewki (może to być zwykła 5L plastikowa butelka po wodzie mineralnej). Zbiornik na dolewkę zapełniamy czystą wodą RO do której dodajemy proszek kalkwasser (2-3 łyżki stołowe), mieszamy i pozostawiamy do wyklarowania. Końcówkę zasysającą wodę do akwarium montujemy tak żeby nie zaciągała proszku osiadłego na dnie a tylko wyklarowany roztwór wody. Pojemnik na dolewki z kalkwasser powinien być zamknięty w miarę szczelnie żeby nie dostawało się do niego zbędne powietrze z CO2 bo to obniża PH roztworu. Butelka 5L powinna starczyć na 4-5 dni. Dopełniając butelkę wodą usuwamy stary proszek i dodajemy nowy.

Zostało nam już tylko dodać grzałkę i termometr. Zakładając że jeszcze cały czas mamy kranówkę w akwarium nalaną w celu sprawdzenia szczelności, to możemy próbnie odpalić całość. Pompki i odpieniacz mogą na początku trochę hałasować jednak po ok. tygodniu powinno być już ciszej jak wszystko się dotrze. Odpieniacz na słodkiej wodzie nie będzie działał (wybijał piany) więc nie ma się co tym martwić.

Odpalamy solniczkę

Opróżniamy akwarium z kranówki i napełniamy je wodą z filtra osmotycznego (RO).

Należy pamiętać że najpierw przepuszczamy przez kilka minut wodę przez filtr węglowy bezpośrednio do ścieku (bez udziału membrany którą można zapchać nie stosując się do tego) a pierwsze ok. 25L wyprodukowane przez filtr w pełni poskładany wylewamy do ścieku ponieważ zawiera środki konserwujące membranę osmotyczną. Oczywiście filtr musi być podłączony do wody ZIMNEJ.

Gdy akwarium jest zapełnione wodą z RO możemy ją „posolić”. Na każdy litr wody będziemy potrzebować ok. 36gr soli. Czyli na zasolenie baniaka 150kg będziemy potrzebować trochę ponad 5kg soli. Pozostałe 5kg będzie nam potrzebne na comiesięczne 10% podmiany wody, więc teoretycznie powinno starczyć na około rok czasu. Po wsypaniu soli odpalamy cały sprzęt łącznie z grzałką którą ustawić należy na ok. 25 stopni. Pompy cyrkulacyjne wymieszają nam dobrze wodę i rozprowadzą sól a odpieniacz dobrze ją napowietrzy co ustabilizuje PH. Woda może być mętna przez kilka godzin do doby (w zależności od soli i temperatury wody). Zasolenie sprawdzamy hydrometrem spławikowym który unosi się na wodzie pokazując na styku wody i powietrza stan zasolenia. Zasolenie najlepiej aby było w okolicy 1,023 (od 1,021 do 1,025). Jeśli jest mniej dosypujemy soli, jeśli więcej dolewamy wody z RO.

Po kilku dniach (przynajmniej 2) możemy dodać żywą skałę. Skała przychodzi w styropianowych boxach często owinięta wilgotną tkaniną lub papierem. Każdą skałę dobrze jest wsadzić na chwilę (2-3min) do wiaderka z wodą RO dzięki czemu eksmitują się z niej kraby, krewetki modliszkowe i wieloszczety. To co będziemy chcieli możemy wyciągnąć z wiaderka i wpuścić do akwarium, natomiast niepożądane zwierzaki możemy unicestwić wywalając do toalety. Każdy kawałek skały szorujemy np. szczoteczką z pozostałości gąbek i glonów – to i tak padnie po wsadzeniu do akwarium zanieczyszczając wodę, a co ma ze skały wyrosnąć to wyrośnie z form przetrwalnikowych ukrytych w skale.

Tak obrobioną skałę wsadzamy do zasolonej i odstanej wody w akwarium. Na tym etapie musimy się pobawić w mały „aquascaping” ustawiając skałę zgodnie ze swoją wizją i ewentualnie sklejając jej kawałki klejem epoksydowym do korali. Zazwyczaj jednak wystarczy dobrze je poukładać klinując jedne kawałki o drugie. Na tym etapie pamiętajmy też o ustawieniu pompek cyrkulacyjnych tak żeby nie było (lub było jak najmniej) martwych stref w akwarium, gdzie woda nie jest poruszana. Dobrze też by było schować gdzieś grzałkę, pamiętając że skała może ją jednak łatwo uszkodzić.

Co do żywego piasku to są dwie szkoły. Wsypanie go od razu zanim położymy skałę pozwoli po pierwsze ładnie i bezpiecznie ją ustawić nie rysując dna akwarium, a za razem przyśpieszy dojrzewanie naszego baniaka. Natomiast wsypanie żywego piasku po zakończeniu okresu dojrzewania zbiornika sprawi że piasek na pewno będzie czystszy i pozbawiony resztek organicznych wszechobecnych podczas pierwszego miesiąca działania zbiornika.

Dobrym pomysłem jest także zmniejszenie świecenia nad akwarium do kilku godzin co spowoduje mniejszy rozrost glonów w okresie dojrzewania.

Dojrzewanie akwarium

Najbardziej burzliwe dojrzewanie zbiornika trwa ok. miesiąca. Jednak stabilność parametrów i zniknięcie wszystkich następujących po sobie plag (glony wszelkiej maści, cyjano itp.) następuje zazwyczaj po 3 miesiącach a o stabilnym zbiorniku możemy mówić po ok. 9-12 miesiącach. Dojrzewanie można przyśpieszyć dodając żywy piasek, wodę z działającego zbiornika a także zestawy startowe zawierające bakterie denitryfikacyjne. Jeśli żadnej z tych rzeczy nie dodamy to i tak proces się odbędzie ponieważ bakterie nitryfikacyjne są we wszystkim.

Przez pierwszy miesiąc będziemy obserwowali gwałtowny rozrost drobnych glonów, czasem śluzu na skałach, a następnie wypieranie ich przez glony nitkowate, które to następnie będą zanikały aż pozbędziemy się ich samoistnie z akwarium. Podczas dojrzewania zbiornika kontrolujemy stan NH4, NO2 i NO3. Jeśli testy wykazują jakikolwiek amoniak (NH4), NO2 lub wysokie NO3 (powiedzmy powyżej 20mg/l) to nie zakończył się jeszcze proces dojrzewania i nie można wpuszczać żadnych zwierząt. W trakcie cyklu zwiększamy tez powoli długość oświetlania zbiornika do ustalonego wcześniej.

Zasiedlanie zbiornika

Po około 1-1,5 miesiąca jeśli wszystkie parametry wykazują 0mg/l możemy zacząć zasiedlanie. Pamiętajmy że system jest niestabilny i młody więc nie można dodawać zbyt dużego obciążenia na raz a należy robić to etapami.

Najpierw wpuszczamy ekipę sprzątającą czyli kraby, krewetki i ślimaki które zajmą się zjadaniem niepotrzebnych glonów (ślimaki, kraby) oraz czyszczeniem pasożytów (krewetki czyszczące lysmata, krewetki wundermani). Do baniaka ok. 120-150L dobrze by było kupić na początek 4 ślimaki, 4 kraby , 1-2szt krewetek czyszczących i coś do kopania piasku (ślimaki nassarius lub rozgwiazda piaskowa).

Po jakimś czasie (1,5 -2 miesiące od założenia) możemy wpuścić 1-2 mniejsze rybki tu wybór jest spory jednak należy obsadę zaplanować od razu, żeby nikt nikogo nie zjadał a także żeby zwierzęta nie biły się o terytorium.

Myślę że baniak ok. 150L spokojnie jest w stanie przyjąć w dłuższym okresie czasu 4-5 małych rybek. Nie nadaje się jednak na większe zwierzaki takie jak pokolce.

Korale miękkie możemy zacząć dodawać po ok. 1,5 – 2 miesiącach od odpalenia zbiornika (oczywiście zakładając że już nie występują u nas wykrywalne ilości NH4 i NO2).

Ciąg dalszy nastąpi :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rewelacyjny projekt (poradnik).

Dopiero zamierzam rozpocząć przygodę z akwarystyką morską, nie stać mnie na zakup wszystkiego na raz, będę to robił stopniowo, stąd moje pytanie, na czym można trochę pieniędzy zaoszczędzić a na czym się nie powinno tego robić ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaoszczędzić możesz na wszystkim co zrobisz własnoręcznie ( szafka , stelaż ,oświetlenie itp.) , nie warto oszczędzać na sprzęcie od którego zależy utrzymanie parametrów w akwarium ( filtracja , cyrkulacja, odpieniacz , chłodzenie , skała , testy itd. ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, dzięki za radę.

Taki miałem właśnie plan żeby oświetlenie samemu poskładać, nie uśmiecha mi się wydawać ok 2k PLN za oświetlenie.

Możecie coś powiedzieć na temat tego sklepu :

http://www.erybka.pl/index.php

Jestem z Zabrza i zamierzam tam się zaopatrywać :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Przeczytałem cały poradnik i jest bardzo interesujący.

Posiadam akwarium słodkowodne 112l i zamierzam z niego zrobić tzw. solanke.

Mam filtr kaskadowy, filtr wewnętrzny aquael, CO2. Tylko że nigdzie nie znalazłem jak na razie (może za mało szukałem) o tym że potrzebne jakie kol wiek media filtracyjne typu gąbka czy coś więcej… Czy sam filtr kaskadowy na początek wystarczy? i co w nim powinno się znajdować do filtracji? Czy filtr wewnętrzny może służyć za tą pompę co ma stworzyć ruch wody? Sory że może głupie pytania zadaje ale w akwarystyce morskiej na razie jestem laikiem… Jaki odpieniacz na początek by ktoś mógł polecić?? A CO2 stosuje się w ogóle w solance? Z góry dzięki za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj:)

Przeczytaj wszystkie tematy przyklejone w dziale dla nowicjusz, a potem wróć z pytaniami:)

Pozdrawiam

seb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem czy w dobry wątek trafiłem. Mam akwarium od 8 miesięcy i już powoli zastanawiam się nad likwidacją tej przyjemności. Początkowo miałem problem z rybami - pokolce zdychały masowo, od kupienia wytrzymywały max 2 tygodnie. Teraz mam już dobraną ekipę ryb, gorzej jest z koralowcami - poza najprostszymi, wszystko inne co kupię zdycha max po kilku dniach. Akwarium jest porośnięte całe glonami (jak na zdjęciach poniżej).

Sprawdzałem wodę RO (kupiłem do tego TSD) wyszło 0 ppm. RO mam z demi,

Kupiłem pochłaniacz krzemianów SERA Marine,

Ograniczyłem karmienie.

Akwarium mam oświetlone 2 lampami HQI 2 x 150 W i 2 świetlówki jedna power glo (18 000 K) i druga ARCT. Światło zapala się w ten sposób, ze od 8 do 21 świeci arct. od 10 do 20 power glo, 1 HQI świeci od 14 do 17 a drugi od 16 do 19. W nocy księżyc. Zarniki HQI gissmana, podobnie jak cała lampa (nie wiem, ale na moje oko barwa ok 10 000 k).

Testy wody jak poniżej:

NO2 - 0

NO3 - 10

NH4 - poniżej 0,1

CA - 450

KH - 7

Si - 0 (chyba, ciężko jest odczytać test)

PH - 8,4 - wieczorem, zaraz po zgaszeniu światła.

Temp 29 st. C

Zasolenie 1023

Glony są brunatne nitkowate, trochę cyjano (niewiele) i zielone - porośnięte są tym skały, nawet ukwiał biały zabarwił się lekko na brunatno - widać na zdjeciu.

Już nie wiem co mam robić z tym akwa - proszę o pomoc.

[img][img][img][img][img][img][/img][/img][/img][/img][/img][/img]

Share this post


Link to post
Share on other sites
#316886 Bartek - Wroclaw :

Nie wiem czy w dobry wątek trafiłem. Mam akwarium od 8 miesięcy i już powoli zastanawiam się nad likwidacją tej przyjemności. Początkowo miałem problem z rybami - pokolce zdychały masowo, od kupienia wytrzymywały max 2 tygodnie. Teraz mam już dobraną ekipę ryb, gorzej jest z koralowcami - poza najprostszymi, wszystko inne co kupię zdycha max po kilku dniach.

Temp 29 st. C

ciepło dość :waving

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gorąco, powiedziałbym - jak by tak zjechać do 25 st. to powinno wyjść wszystkiemu na zdrowie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dzial chyba tez malo odpowiedni. Chyba ze jako przyklad jak nie powinno sie dziac. Szkoda ze dopiero dzis zarejstrowales sie na forum co uniemozliwialo Ci kozystanie z wyszukiwarki.

Nie napisales nic kiedy zalozyles baniak, wielkosc, kiedy, ile skaly jak dojrzewanie, odpieniacz, absorbery????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bartek,

NO3 trochę za wysoko

Brak testu - wyniku PO4

Temperatura 29C za wysoko, dużo za dużo - potrzebujesz chłodziarki lub wiatraków

Po RO powinien być filtr DI

Zasolenie może być trochę wyższe np. 1025

Geissman ma chyba 14k - jak dobrze pamiętam, miałem i są ok.

Brak info o filtracji

Pozdr.

Adam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do zrobienia natychmiast:

1. podnieś lampę wyżej, żeby tak nie grzała wody i tak nie masz pewnie korali

2. zainstaluj prowizorycznie wiatrak domowy do ochłodzenia wody tylko nie rób za gwałtownych skoków temperatury

3. wywal watę z filtra

4. POCZYTAJ FORUM

5. zastanów się czy chcesz mieć dalej akwarium

Do zrobienia jutro:

4. kup Hanna PO4 checker i absorbery na PO4 np. Phos Guard.

5. kup pudełko przelewowe

6. kup sump plus hydraulikę

7. kup filt DI i żywicę

8. kup lodówkę - niezbędne przy HQI

9. kup wydajny odpieniacz

10. czytanie

11 refleksja na temat filtracji

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bartek nic nie widac. I nie pisz tak skapo daj info najwiecej jak sie da.

Prosba do Moderatorow do przeniesienia tej dyskusji do nowego watku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podstawowy problem to temperatura. Reszta parametrów mieści się w normie - podejrzewam że PO4 też nie będzie za wysokie, bo skoro są glony to wyciągają je z wody.

Zacznij od zbicia temperatury do 24-25 stopni. Dołóż absorber azotanów i fosforanów, najlepiej zamiast waty i powinno być ok.

I napisz coś więcej o baniaku, bo nawet nie znalazłem jaką ma pojemność.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

Mam pytanie, mógłby ktoś zrobić przykładowe projekty akwariów - 240,375,450,600,720l w wersjach tańszych i droższych bądź średnich?? :)

Z góry dziękuje

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

coś w stylu pierwszego posta w tym temacie

czyli np. Akwarium 720 l

Zalecany Osprzęt do tego litrażu wraz z cenami i linkiem do sklepu :

.............................

Ilość żywej skału

Zalecana ilość zwierzaków ( duże,małe ryby )

O takie coś mi chodzi :

Co potrzebujemy: ( przykład z 1 strony )

- akwarium ok120-150L z pokrywą - na allegro ok. 200zł

- filtr RO - ok 270zł

- odpieniacz biostar flotor &񗝃 411zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?cPath=21_76_23_364&products_id=2749

- AM skim box &񗝃 89zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=5432

- AM niveaumat &񗝃 380zł

http://www.aquamedic.pl/osprzet/14.1.html

- 2szt Tunze nanostream 6025&񗝃 2x 219zł

http://www.tunze.com/fileadmin/gebrauchsanleitungen/x6025.8888.pdf

- grzałka Hagen Tronic 150W &񗝃 79zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=342

- hydrometr spławikowy (np. sera) &񗝃 32zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=2531

- termometr (jakikolwiek) &񗝃 ok. 10zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=4175

- sól Tropic Marine Pro Reef wiaderko 10kg &񗝃 ok. 150zł (można też polecić sól Kenta, Preis &񗝃 to jedne z lepszych soli na rynku)

- żywa skała ok. 25-30kg &񗝃 ok. 36zł / kg

http://www.reefshop.pl/index.php?cat_id=41&catname='Żywa%20skała'

- żywy piasek worek ok. 10-13kg &񗝃 160zł

http://www.reefshop.pl/view_product.php?product=CARYZ7WV65

- testy NH4, NO2, NO3, KH, PH w zakresie 7-9 (polecam Red Sea jeden z lepszych łatwo dostępnych testów na związki azotowe) &񗝃 ok. 145zł za zestaw

http://www.um-um.pl/product_info.php?cPath=21_316_317_691&products_id=4386

- kalkwasser &񗝃 30zł

http://www.um-um.pl/product_info.php?products_id=3010

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy mógłby ktoś przygotować takie coś z aktualnymi cenami? 4 lata już minęły no i linki nie działają ;]

Pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

po co pisać ile co i gdzie???

moim zdaniem lekka bzdura. zaczynając od tego, ze zależy co w akwarium chcemy trzymac taki bedzie sprzęt.

lampa miedzy 2000 a 10,000 ale to zależy od portwela.

jestem w miare nowy ale trzeba liczyć ok 25zł/L ze skałą BEZ ŻYCIA

można oczywiście to ograniczyć skała nie ze sklepu po 40zł tylko odkupic z likwidowanego zbiornika po 20-25zł

sprzęt też można kupić uzywany ale to chyba żeby nie bolało to tak na początku bo z czasem i tak będzie trzeba zainwestować.

u mnie wyglądało to mniejwiecej:

akwa 1000l optiwhite 2000

sump 300l 300

lampa pacyfic 6000

odpieniacz 3000

pompa obiegowa 800

cyrkulacja 2000

skała LR 100kg 4000

piasek LS 50kg 600

oświetlenie sumpa 100

sól 600

RO+DI 350

zestaw testów JBL 400

hydraulika ok 500

grzałka 250

stelaż pod akwa (robiony włąsnoręcznie profile farba tarcze do fleksa 500

blat 250x70 5cm gr 300

obudowa z korona jak kto woli 1300

I TU SIE JUŻ UZBIERAŁO 23000

I TERAZ AKWA ZACZYNA ŻYĆ.

I KOSZTY NIEOGRANICZONE JEŚLI CHODZI O OBSADĘ

PODSTAWY:

ok 20-30 slimaków piaskowych

300zł

kilka wężowideł 200zł

ślimaki na glony ok 20 300zł

jeżowiec albo dwa (moge sie myliś ale jak dla mnie to ekippa czyszcząca 200zł

zające morskie ze 2 150zł

krewetki czyszczace ok 10szt 600zł

krewetki na aptazje 5szt 250zł

i tu jest 2000zł którego tak naprawde nie widzimy.

niestety spore akwarium spore koszty

ale tym sposobem mamy 25zł/L

Edited by kim84 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest DarekB30

ja po przekroczeniu 25000 zł przestałem liczyć żeby się nie stresować :wallbash:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja po przekroczeniu 25000 zł przestałem liczyć żeby się nie stresować :wallbash:

ja staram się walczyć ze sobą. moja kobieta natomiast jest przekonana, że całość kosztowała ok 10k:D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szkoda ze nie przeczytałem tego posta zanim wlałem wode i wrzuciłem skałe.:wallbash:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.