Jump to content
Słony leszcz

wentylatory

Recommended Posts

Jakie wentylatory (rozmiar, wydajność) zastosować do chłodzenia w akwarium?

Chodzi mi o takie zastosowania jak:

1. Chłodzenie lampy led 30W

2. Chłodzenie wody latem (nawiew na powierzchnię wody, akwarium 35x35x40 czyli 49L brutto, maks ze 40 netto)

3. Wentylację pod pokrywą/koroną z pokrywą na górze (jakby mi przyszło do głowy kiedyś przykryć koronę z góry).

Podstawowe założenie, to ma być cicho, czyli raczej wolno obrotowe wiatraczki z poziomem hałasu rzędu 10db wchodzą w grę. Tak przeglądam sobie modele AAB różne i na jednym krańcu mam 14-o centymetrowy wentylator o wydajności do 100m3/h, na drugim - 4-o centymetrowy o wydajności 7m3/h. Niby można zaszaleć i wziąć ten największy, bo różnica w cenie nie jakaś znacząca. No ale żeby nie przekombinować i nie zrobić tornada:-) Niby można też napięciem zasilania skręcić moc, no ale nadal pozostają większe wymiary... Jednym słowem, jeśli wystarczy to 7m3/h, to lepiej by było użyć malutkiego wentylatorka, niż wielkiego na 1/10 jego mocy.

Tak więc, pytanie do praktyków. Ile tego przepływu potrzeba do wymienionych zastosowań? Jakich wentylatorów najlepiej użyć?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam na lampie 3szt 12cm z AAB i powiem ze sa prawie nieslyszalne ,natomiast na zasilaczu mialem 6cm a teraz obecnie 4cm i te male sa zdecydowanie za glosne.

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zamówiłem wczoraj jedną 14 od AAB do do swojej lampki 40W on daje około 8dB i dwa mniejsze do chłodzenia wody. Sterowane napięciem przez zasilacz kopiłem taki regulowany do tego włącznik termiczny na lampie do załączania wentylatora za całe 3 zł niedługo będę się mógł wypowiedzieć jak to hula.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, niwre37 napisał:

Mam na lampie 3szt 12cm z AAB i powiem ze sa prawie nieslyszalne

Czyli faktycznie takie 50-100m3/h do lampy potrzebne? Tak na oko to mi się wydawały kosmiczne wartości, jak do wentylacji mieszkania:-) No ale skoro tak, ok. Lampa wyjaśniona. Dzięki

11 minut temu, fannadil napisał:

Ja zamówiłem wczoraj jedną 14 od AAB do do swojej lampki 40W on daje około 8dB i dwa mniejsze do chłodzenia wody. Sterowane napięciem przez zasilacz kopiłem taki regulowany do tego włącznik termiczny na lampie do załączania wentylatora za całe 3 zł niedługo będę się mógł wypowiedzieć jak to hula.

No ja dokładnie w podobny sposób kombinuję (wentylator + zasilacz regulowany + termostat), tylko chcę uchwycić skalę.

Wychodzi, że na lampę im więcej tym lepiej. Pozostaje jeszcze chłodzenie wody i wentylacja pod pokrywą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z doświadczenia - im większy wentylator - gabarytowo, tym lepszy. Ja mam w dużym baniaku (320l) 3x14 cm , zabudowane i są niesłyszalne - temp. też stabilnie w lecie trzymają. Zaś w kostce 30l założyłem 2x8 cm slim, no i są głośniejsze - znaczy słyszalne, dodatkowo obawiam się o wydajność, ale z drugiej strony przy bojowniku nie chcę robić cyklonu na powierzchni.  

ps. pamiętaj że wentylator musi generować nawiew pod kątem do powierzchni, by było optymalne wykorzystanie energii, w stosunku do efektu. Dlatego, jak Ci się nie mieści nad taflą, możesz pokombinować z ustawieniem bocznym.

Moim zdaniem jedna "14" do chłodzenia akwarium wystarczy. I jedna do lampy.

Edited by dale (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, dale napisał:

a mam w dużym baniaku (320l) 4x12 cm , zabudowane i są niesłyszalne

A masz te wentylatory jakoś skierowane na powierzchnię wody, czy po prostu normalną wentylację? Chodzi mi o to, czy jak w koronie zamontuję wentylator prostopadle do powierzchni wody, to będzie on też obniżał temperaturę wody dostatecznie? Czy w tym celu jednak muszę dodatkowy wentylator zamontować pod skosem, żeby dmuchał w powierzchnię wody mocniej?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Słony leszcz napisał:

 dodatkowy wentylator zamontować pod skosem, żeby dmuchał w powierzchnię wody mocniej

dokładnie tak

chyba że w koronie dasz dwa: nawiew i wyciąg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Słony leszcz napisał:

A masz te wentylatory jakoś skierowane na powierzchnię wody, czy po prostu normalną wentylację? Chodzi mi o to, czy jak w koronie zamontuję wentylator prostopadle do powierzchni wody, to będzie on też obniżał temperaturę wody dostatecznie? Czy w tym celu jednak muszę dodatkowy wentylator zamontować pod skosem, żeby dmuchał w powierzchnię wody mocniej?

Po co kombinować kupujesz wentylator 12 lub 14 cm który ma dużą wydajność ze 2 tyś obrotów i do tego zasilać regulowany od 3 do 12 v

https://allegro.pl/oferta/zasilacz-regulowany-1v-3v-4-5v-6v-7-5v-9v-12v-1-2a-7519855617

do tego podpinasz wentylator np.na 6 volt i chodzi cichutko a jeśli jest lato i temperatura wody rośnie to puszczasz zasilacz na 9,12 volt i masz dużą wydajność 3 razy wikęszą od tych cichych silent które mają około 700 obrotów.Co wtedy jak ten cichy wentylator sillent  nie schłodzi Ci wody to wtedy będziesz kombinował i dokładał kolejne a tak masz jeden i regulujesz zasilaczem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam ustawione równolegle do powierzchni wody, ale ich zabudowa kieruje podmuch ok. 45 stopni do powierzchni. U mnie to działa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minut temu, Sygen napisał:

Po co kombinować kupujesz wentylator 12 lub 14 cm który ma dużą wydajność ze 2 tyś obrotów i do tego zasilać regulowany od 3 do 12 v

To ja właśnie dokładnie tak chcę zrobić. Kwestia tylko była, czy jest sens taką 14-ke o wydajności 100m3/h, czy wystarczy np 8cm o wydajności 33m3/h. Różnica w kasie bez znaczenia, ale mam niską koronę zrobioną, 14-ka mi się nie zmieści, chyba że jakoś skosem, albo będzie wystawać ponad, albo nową koronę zrobić. Generalnie, przepływ 100m3/h wydał mi się kosmiczny, ale widzę, że wcale kosmiczny nie jest.

Te ciche, wolno obrotowe, wcale nie muszą być słabe, np taki: https://allegro.pl/oferta/aab-silent-force-14-15-lopatek-50-mocniejszy-8db-7495597662 A nic nie stoi na przeszkodzie, żeby je też mniejszym napięciem zasilać.

13 minut temu, dale napisał:

Mam ustawione równolegle do powierzchni wody, ale ich zabudowa kieruje podmuch ok. 45 stopni do powierzchni. U mnie to działa.

No też bym chyba kierował na powierzchnię. Raz, żeby chłodziło lepiej, dwa - żeby napowietrzało wodę i falowało powierzchnię. Problem tylko taki, że jak założyłem nową lampę (szerokość 16 cm) to nad moją kosteczką 35x35 się robi ciasno, jeszcze trochę i nie będzie jak ryby karmić. A ryba (okinawae) rozpuszczona gorzej niż córki, nie wystarczy sypnąć żarcia, trzeba pod pyszczek robaczka pensetą podać:-)

 

Edited by Słony leszcz (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Słony leszcz napisał:

To ja właśnie dokładnie tak chcę zrobić. Kwestia tylko była, czy jest sens taką 14-ke o wydajności 100m3/h, czy wystarczy np 8cm o wydajności 33m3/h. Różnica w kasie bez znaczenia, ale mam niską koronę zrobioną, 14-ka mi się nie zmieści, chyba że jakoś skosem, albo będzie wystawać ponad, albo nową koronę zrobić. Generalnie, przepływ 100m3/h wydał mi się kosmiczny, ale widzę, że wcale kosmiczny nie jest.

Te ciche, wolno obrotowe, wcale nie muszą być słabe, np taki: https://allegro.pl/oferta/aab-silent-force-14-15-lopatek-50-mocniejszy-8db-7495597662 A nic nie stoi na przeszkodzie, żeby je też mniejszym napięciem zasilać

 

ten co podałeś nie ma co zasilać mniejszym napięciem bo one są niesłyszalne bo mają max 600 obrotów,jak taki 12 cm który ma ze 2 tyś.obrotów i zasilisz go np.5-6 volt to też będzie niesłyszalny ale będziesz miał zapas w razie czego.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Sygen napisał:

ten co podałeś nie ma co zasilać mniejszym napięciem bo one są niesłyszalne bo mają max 600 obrotów

No tak, w tym przypadku nie chodziłoby tyle o redukcje hałasu (bo i tak jest cicho), co o redukcję mocy, żeby nie dmuchać bez sensu jak nie ma potrzeby (i np nie powodować nadmiernego parowania). A jak różnica w cenie między 12-ką a 14-ką jest jakieś 10 zł (czyli w zasadzie żadna), to lepiej wziąć 14-kę o wydajności maks 100m3/h, niż 12-kę o wydajności 60m3/h, która do tego jest głośniejsza od 14-ki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Słony leszcz napisał:

żeby nie dmuchać bez sensu jak nie ma potrzeby

u siebie mam podłączone do STC 1000 :)

STC-1000-AC-DC-12V-temperature-controlle

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minut temu, silvia napisał:

u siebie mam podłączone do STC 1000 :)

STC-1000-AC-DC-12V-temperature-controlle

ale tym nie podkręcisz obrotów 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, Sygen napisał:

ale tym nie podkręcisz obrotów 

obroty ustawiam na zasilaczu - to ma utrzymać temp. w ryzach (grzanie / chłodzenie)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, silvia napisał:

obroty ustawiam na zasilaczu - to ma utrzymać temp. w ryzach (grzanie / chłodzenie)

no wiem bo takich używam od lat

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, silvia napisał:

u siebie mam podłączone do STC 1000

A jak się sprawuje ten regulator? I jak masz ustawione progi? Grzałkę też masz podpiętą pod niego (dodatkowe zabezpieczenie jakby wewnętrzny termostat grzałki padł)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Słony leszcz napisał:

A jak się sprawuje ten regulator?

I jak masz ustawione progi?

Grzałkę też masz podpiętą pod niego (dodatkowe zabezpieczenie jakby wewnętrzny termostat grzałki padł)?

cacy :) tylko albo trzeba dostać czujnik oblany plastikiem albo oblać zwykły silikonem / zacisnąć koszulkę termokurczliwą ... bo rdzewieje 

jakoś 25 - 25,5 - nie pamiętam dokładnie

tak :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 12.03.2019 o 21:51, silvia napisał:

cacy

Ale to urządzenie obsłuży jednocześnie i grzałkę, i wentylatory? Tzn, jak temperatura spadnie poniżej X, to włączy grzałkę, a jak wzrośnie powyżej Y to włączy wentylatory? Czy raczej grzałkę ALBO wentylator. W opisach jest takie coś: " Przełączanie pomiędzy trybami chłodzenia i grzania. " co by wskazywało, że jest ta druga opcja (albo grzałka, albo wentylator, można sobie wybrać tryb pracy tylko). Niby w razie czego można by użyć dwóch regulatorów, ale to znów przybywa elektroniki, kabli itd...

Takie coś by było fajne, o ile działa przyzwoicie: https://allegro.pl/oferta/regulator-temperatury-cyfrowy-termostat-alarm-2w1-7838903956

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minut temu, Słony leszcz napisał:

Ale to urządzenie obsłuży jednocześnie i grzałkę, i wentylatory? Tzn, jak temperatura spadnie poniżej X, to włączy grzałkę, a jak wzrośnie powyżej Y to włączy wentylatory?

dokładnie :)

tu masz szczegóły

http://gotronik.com/2015/08/25/instrukcja-obslugi-sterownika-elitech-stc-1000/

ps. ten z Twojego linka (ST-3012) też niegłupio wygląda

(pytanie tylko czy jak źle ustawię to jednocześnie załączy się grzanie i chłodzenie ? w STC 1000 działa albo albo - oba na raz - nie)

Edited by silvia (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, silvia napisał:

pytanie tylko czy jak źle ustawię to jednocześnie załączy się grzanie i chłodzenie ?

Nie wiem, nie mam. Tak tylko przeglądałem allegro. Podejrzewam, że zadziała tak, jakby to były osobne regulatory, czyli będzie równocześnie grzałka grzała i wentylator chłodził:-)

Ale jak ten stc-1000 obsługuje obydwa urządzenia jednocześnie, to git. Jeszcze się trochę zastanawiam, jak to będzie działało z grzałką, która ma własny termostat. No ale Ty masz pewnie tak samo (grzałka z termostatem), więc pewnie jest ok i da radę ustawić. Grzałkę na 25, regulator na 25.5 +/- 0.5 i powinno być ok (pod warunkiem, że się regulator skalibruje z termostatem grzałki). Poniżej 25 regulator załączy grzałkę, a ona sama załączy się dopiero ciut niżej jeszcze. Trochę powyżej 25 grzałka się wyłączy sama, a jak nie to ja regulator wyłączy przy 25.5. Przy 26 ruszą wentylatory, a wyłączą się przy 25.5. Dobrze kombinuję? Cel - temperatura 25. Czy może lepiej większą histerezę ustawić, żeby się tak wszystko co chwilę nie przełączało w tę i z powrotem? Choć pewnie to teoretyczne kwestie, bo jak przyjdą upały, to wiatraczki będą chodziły cały czas, a temperatura i tak nie spadnie do 25.5.

A tak z innej beczki trochę pytanie. Czy jest sens przed sezonem upałów odrobinę podnieść temperaturę w akwarium, żeby potem mniejszy skok temperatury był? Np. normalnie mam 25, to przed latem stopniowo podnoszę np do 27. Efekt: jak mi latem wzrośnie temperatura do 29, to będę miał zmianę o 2 stopnie, a nie o 4. Ma coś takiego sens, czy lepiej nie kombinować?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Słony leszcz napisał:

 Grzałkę na 25, regulator na 25.5 +/- 0.5 i powinno być ok

grzałkę mam na 25

STC 100 :  grzanie załącza jak temp. spadnie poniżej 25, a chłodzenie (i wyłączenie grzałki gdyby sama się nie wyłączyła)  jak będzie powyżej 25,6  .. czy jakoś tak :) ustawione od początku i nie ruszałem , histereza na 0,2 więc na pewno nie "pstryka" co chwilę (0,2 w obie strony czyli w sumie 0,4 st.C)

w lato wentylatory chodzą prawie non stop :)  więc dobrze kupić ciche i trochę obniżyć napięcie zasilaczem by nie "bujały/szumiały" max

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minut temu, silvia napisał:

więc dobrze kupić ciche i trochę obniżyć napięcie zasilaczem by nie "bujały/szumiały" max

No właśnie zamówiłem ten AAB 14 cm-owy i regulowany zasilacz, żeby się trochę pobawić i sprawdzić jak taki wiatraczek będzie się sprawował. Cichy powinien być sam z siebie (600 rpm), a jeszcze jak go skręcę trochę na zasilaczu, to powinien być niesłyszalny praktycznie. Jak się sprawdzi, będzie nowy projekt - nowa korona wentylowana i regulacja temperatury.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakby ktoś pytał, to ten wentylator 14cm aab bardzo fajny. Przy nominalnym napięciu ciut go słychać (ale tylko odrobinę), po obniżeniu napięcia odrobinę już słychać jedynie delikatny szelest powietrza. Wydajności tak na oko nie czuć (wolne obroty i średnica duża), ale jest - lampa 30W bez dodatkowego radiatora wcześniej gorąca, teraz letnia zaledwie (i to przy odrobinę skręconej mocy wentylatora).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.