Skocz do zawartości
waldek123blau

Projekt budowy lamp LED 250W, 430W, 530W i 750W

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli czarek ma rację, to P = U x I --> 1200 U x 52,2, czyli natężenie na wyjściu powinno być 1200/52,2 =  22,98 /23A. Czyli powinien jeden styknąć.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, katani napisał:

Jeśli czarek ma rację, to P = U x I --> 1200 U x 52,2, czyli natężenie na wyjściu powinno być 1200/52,2 =  22,98 /23A. Czyli powinien jeden styknąć.

Uf to kłopot z głowy!

Bo gdybym musiał zastosować 3 takie zasilacze trzeba by było dokupić jeszcze przewody do nich i zmienić okablowanie pomiędzy lampami. Dzięki lecę do lutowania LED-ów mam ich około 400sztuk do przylutowania!!!!

IMG-0956.jpg

No ale i tak muszę coś przerobić bo mi wychodzi 24,45A czyli i tak trochę za dużo!

7 driverów 350mA = 2,45 A  i 6 driverów 700mA = 4,2 A oraz 1 driver 1500mA = 1,5 A   RAZEM na jedną lampę 8,15 A co na trzy lampy wychodzi 24,45 A

Czy może wystarczy? Już sam nie wiem! Niby waty wszystkich lamp są dobrane z zapasem do zasilacza?

Co na to Czarek czyli Słony leszcz


 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
49 minut temu, waldek123blau napisał:

Mam takie 2 sztuki (są bardzo tanie) - bo jedną kupiłem sobie na zapas i chyba zaraz dokupię jeszcze dwa  sam zobacz:

https://allegro.pl/oferta/zasilacz-konwerter-przetwornica-52-2v-7-5a-1200w-7366995451

Jeżeli moje plany są niewłaściwe i muszę mieć spełnione kryterium 7,5A na trzy lampy.

opis jest jasny

Parametry: (wejściowe czyli zasilanie zasilacza :D )

  • napięcie zasilania: 250V (-40/+10%)
  • prąd max: 7,5A

i teraz wyjście

  • moc: 1200W
  • napięcie wyjściowe: 52,2V

czyli podzielić 1200W na 52,2 i mamy blisko 23A na wyjściu

 

42 minuty temu, katani napisał:

wyjaśniłem :) choć jak widzę już sobie daliście radę 

27 minut temu, waldek123blau napisał:

sprawdzałem miernikiem że prąd wyjściowy to 52,2V

napięcie a nie prąd

 

Edytowane przez Gość (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, silvia napisał:

opis jest jasny

Parametry: (wejściowe czyli zasilanie zasilacza :D )

  • napięcie zasilania: 250V (-40/+10%)
  • prąd max: 7,5A

i teraz wyjście

  • moc: 1200W
  • napięcie wyjściowe: 52,2V

czyli podzielić 1200W na 52,2 i mamy blisko 23A na wyjściu

 

 

Czyli Marek muszę coś zmniejszyć? Tymi 1200W się nie sugerować? - bo na moje 3 lampy obecnie wychodzi  24,45 A i napisz proszę jaki zapas muszę zostawić?


 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
20 minut temu, waldek123blau napisał:

No ale i tak muszę coś przerobić bo mi wychodzi 24,45A czyli i tak trochę za dużo!

 

jak nie będziesz świecił MAX wszystkie kanały (a robisz przecież sterowanie) to może być 

1 minutę temu, waldek123blau napisał:

Tymi 1200W się nie sugerować? - bo na moje 3 lampy obecnie wychodzi  24,45 A

sugerować tymi 1200W bo to max  - ale jak napisałem wyżej - skoro jest sterowanie ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

super! wiadomo że nie będę świecił wszystkimi kanałami na maxa i do tego dojdą wschody i zachody

A moc 342W każdej z lamp jest tylko teoretyczna!


 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Teraz, waldek123blau napisał:

super! wiadomo że nie będę świecił wszystkimi kanałami na maxa

dobrze by było (dla zasilacza by się nie grzał za bardzo) nie przekraczać 20A co da jakieś 1000W mocy :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Marek jak odpalę to zobaczymy! Mam watomierz wtedy wszystko się okaże! Będą dobierane jeszcze świetlówki aby korale nie przestały rosnąć i LED-y będę uruchamiać stopniowo aby nie popalić korali!


 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
45 minut temu, waldek123blau napisał:

Co do przewodu to już zakupiłem odpowiedni 12m elastyczny aby z piwnicy na parter wystarczył 3x2,5mm2 :

 

z opisu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze zanim polutowałem wszystkie LED-y do PCB sprawdźcie proszę czy taki rozkład w każdej lampie będzie ok? Czy czasami nie za dużo lub mało białego światła?

Układ LED-ów w lampie wyszło 342W


KANAŁ 1:  ogólnie niebieski 184W
Nitka 1 -   12x 3W               UV 3x 400-410nm, UV 3x 410-420nm, UV 3x 420-430nm, 3x 440-450nm        Driver LDD-700H
Nitka 2 -   12x 3W               UV 3x 400-410nm, UV 3x 410-420nm, UV 3x 420-430nm, 3x 440-450nm        Driver LDD-700H      
Nitka 3 -   12x 3W               RB 6x 450-460nm, Niebieskie 6x 470-480nm                                                        Driver LDD-700H                                         
Nitka 4  -  12x 3W               RB 6x 450-460nm, Niebieskie 6x 470-480nm                                                        Driver LDD-700H
Nitka 5 -    2x 20W              COB   Royal Blue                                                                                                          Driver LDD-700H


KANAŁ 2:  ogólnie biały 98W
Nitka 6  -  12x 1W                Białe 6x 6500k, Białe 3x 10000k, Białe 3x12000k,                                              Driver LDD-350H
Nitka 7  -  12x 1W                Białe 6x 6500k, Białe 3x 10000k, Białe 3x12000k,                                              Driver LDD-350H 
Nitka 8  -  12x 1W                Białe 6x 6500k, Białe 3x 10000k, Białe 3x12000k,                                              Driver LDD-350H
Nitka 9  -  12x 1W                Białe 6x 6500k, Białe 3x 10000k, Białe 3x12000k,                                              Driver LDD-350H
Nitka 10 - 1x 50W                COB 30000k-35000k   biało-niebieskie                                                                 Driver LDD-1500H


KANAŁ 3: oświetlenia nocne 6W
Nitka 11 -  6x 1W                Niebieskie nocne 450-460nm                                                                                  Driver LDD-350H   

                                                                                          
KANAŁ 4:  ogólnie kolor 6W
Nitka 12  -  6x 1W               4x czerwone,  2x żółte                                                                                               Driver LDD-350H


KANAŁ 5:  AKTYNIKA 36W
Nitka 13  -  12x 3W                  Aktynika                                                                                                                 Driver LDD-700H


KANAŁ 6:  ULTRAFIOLET 12W
Nitka 14   - 12x 1W                   Ultrafiolet                                                                                                              Driver LDD-350H

 

1 godzinę temu, silvia napisał:

z opisu

Wybrałem linkę i kabel elastyczny z powodu tego że lampy mam podwieszane nad akwarium z możliwością podnoszenia wszystkich za pomocą pilota. Dlatego kabel powinien być giętki.

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, waldek123blau napisał:

Układ LED-ów w lampie:

I tu masz odpowiedź, czemu Ci się moc nie zgadza. Nitka 11 i 12 po 6 ledów - nie wykorzystają tych 52V z zasilacza. Podobnie pewnie tez te COBy, pewnie niższe spadki napięcia mają. W praktyce pewnie te drivery pociągną mniej mocy (czyli prąd wejściowy będzie mniejszy niż prąd wyjściowy drivera). I dzięki temu ma być może szanse to zadziałać.

Godzinę temu, waldek123blau napisał:

Czy czasami nie za dużo lub mało białego światła?

Wg mnie to dużo za dużo białego. Do tego za dużo różnych fioletów/aktyniki z zakresu 400-430, będziesz miał różowo-fioletową poświatę dookoła akwarium. COB 30000k-35000k też Ci da fioletowy (nie niebieski) poblask. Także, więcej niebieskiego zwykłego i RB, może trochę zielonego dołożyć, żeby te różowo-fioletowe efekty równoważyć.

Godzinę temu, waldek123blau napisał:

ogólnie niebieski 184W

Pamiętaj, że dioda "3W' realnie będzie miała tylko ~2.5W. A do tego, tak jak pisałem już wyżej, masz tu masę fioletu, 18 sztuk, za to mało "zwykłego" niebieskiego (12 sztuk). Ten niebieski jest o tyle fajny, że wygląda bardziej naturalnie niż RB, nie wpada tak w fiolet.

No, ale to moje zdanie:-) Podobać musi się Tobie, nie mi.

 

A, i jeszcze w miarę możliwości nie mieszałbym kolorów pomiędzy nitkami, czyli zamiast:

Nitka 3 -   12x 3W               RB 6x 450-460nm, Niebieskie 6x 470-480nm                                                        Driver LDD-700H                                         
Nitka 4  -  12x 3W               RB 6x 450-460nm, Niebieskie 6x 470-480nm                                                        Driver LDD-700H

Lepiej zrobić:

Nitka 3 -   12x 3W               RB 12x 450-460nm                                                        Driver LDD-700H                                         
Nitka 4  -  12x 3W               Niebieskie 12x 470-480nm                                          Driver LDD-700H

 

Edytowane przez Słony leszcz (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, Słony leszcz napisał:

I tu masz odpowiedź, czemu Ci się moc nie zgadza. Nitka 11 i 12 po 6 ledów - nie wykorzystają tych 52V z zasilacza. Podobnie pewnie tez te COBy, pewnie niższe spadki napięcia mają. W praktyce pewnie te drivery pociągną mniej mocy (czyli prąd wejściowy będzie mniejszy niż prąd wyjściowy drivera). I dzięki temu ma być może szanse to zadziałać.

Wg mnie to dużo za dużo białego. Do tego za dużo różnych fioletów/aktyniki z zakresu 400-430, będziesz miał różowo-fioletową poświatę dookoła akwarium. COB 30000k-35000k też Ci da fioletowy (nie niebieski) poblask. Także, więcej niebieskiego zwykłego i RB, może trochę zielonego dołożyć, żeby te różowo-fioletowe efekty równoważyć.

Pamiętaj, że dioda "3W' realnie będzie miała tylko ~2.5W. A do tego, tak jak pisałem już wyżej, masz tu masę fioletu, 18 sztuk, za to mało "zwykłego" niebieskiego (12 sztuk). Ten niebieski jest o tyle fajny, że wygląda bardziej naturalnie niż RB, nie wpada tak w fiolet.

No, ale to moje zdanie:-) Podobać musi się Tobie, nie mi.

 

A, i jeszcze w miarę możliwości nie mieszałbym kolorów pomiędzy nitkami, czyli zamiast:

Nitka 3 -   12x 3W               RB 6x 450-460nm, Niebieskie 6x 470-480nm                                                        Driver LDD-700H                                         
Nitka 4  -  12x 3W               RB 6x 450-460nm, Niebieskie 6x 470-480nm                                                        Driver LDD-700H

Lepiej zrobić:

Nitka 3 -   12x 3W               RB 12x 450-460nm                                                        Driver LDD-700H                                         
Nitka 4  -  12x 3W               Niebieskie 12x 470-480nm                                          Driver LDD-700H 

 

No masz rację że lepiej tak zrobić

Nitka 3 -   12x 3W               RB 12x 450-460nm                                                        Driver LDD-700H                                         
Nitka 4  -  12x 3W               Niebieskie 12x 470-480nm                                          Driver LDD-700H

Ja chciałem je trochę pomieszać aby nie było skupisk jednej barwy w jednym miejscu Mam Bazy PCB każda po 12 LED i stąd taki pomysł.

Tak jak już pisałem wcześniej diody LED COB 50W o barwie 30000k-35000k zostały mi z projektu lampy dla córki i dlatego chcę je wykorzystać. Mam ich 4sztuki. planowałem po jednej na lampę i jedna zostanie w rezerwie. Co do Ultrafioletu i aktyniki to mam sporo korali fluro i dlatego chciał bym aby były bardziej widoczne ale jeszcze wszystko jest otwarte. Możesz rozpisać swój typ rozkładu barw ledów na przykładzie mojej jednej lampy? Jakie byś dla tych moich driverów Ledy zamontował?

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, waldek123blau napisał:

Mam Bazy PCB

To trochę komplikuje, jakoś tak nie skojarzyłem. A nawet na zdjęciu są te paski. Z drugiej strony, niebieskie czy RB to nie aż tak istotne wymieszanie, bardzie przy kolorkach. W sumie to może i zostać...

8 minut temu, waldek123blau napisał:

LED COB 50W o barwie 30000k-35000k zostały mi z projektu lampy

Pamiętam. Chodzi tylko o to, żebyś uwzględnił fakt, że ten biały dożo fioletu do widma Ci wniesie, to nie ma co szaleć z dodatkowymi fioletowymi.

10 minut temu, waldek123blau napisał:

mam sporo korali fluro i dlatego chciał bym aby były bardziej widoczne

RB też podbija fluo całkiem przyzwoicie. Wg mnie te 400-430 to się głównie przydają do poszerzenia pasma (żeby w tych zakresach też coś świeciło, nie było dziury w paśmie lampy), dla procesów fotosyntezy czy syntezy rożnych substancji. Wiem, że moja kosteczka nie jest porównywalna do Twojego olbrzyma, ale jak zmajstrowałem lampę, to się trochę bawiłem i wyszło mi, że korale świeca tak samo pod światłem niebieskim ("zwykłe" niebieskie + RB), jak i pod "UV" (miks UV 370 i filetu 410-420). Różnica ewentualna właśnie z tego wynika, że pod samym "UV" jest po prostu ciemniej w akwarium, więc i fluo jest lepiej widoczne. Za to te fioletowe ledy dają wyraźny różowo-fioletowy odcień, który mi przynajmniej strasznie nie leży. Inna sprawa, że masz kanał "aktynika" (to też będą te 400-430?), to jak już koniecznie musisz mieć te fiolety, to tam te nitki podepnij do sterowania. Chodzi o to, żeby mieć to odseparowane od niebieskiego. Niebieski będziesz chciał palić na 100%, a te fiolety to skręcisz pewnie na 10-20%. No i za dużo tego fioletu. Na to konto bym dał ze 12 dodatkowych niebieskich/RB.

28 minut temu, waldek123blau napisał:

Możesz rozpisać swój typ rozkładu barw ledów na przykładzie mojej jednej lampy?

Wiesz, ja żaden ekspert nie jestem, ale jak będę miał chwilkę wieczorem, to spróbuję coś zaproponować konkretnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 17.06.2019 o 16:13, Słony leszcz napisał:

RB też podbija fluo całkiem przyzwoicie. Wg mnie te 400-430 to się głównie przydają do poszerzenia pasma (żeby w tych zakresach też coś świeciło, nie było dziury w paśmie lampy), dla procesów fotosyntezy czy syntezy rożnych substancji. Wiem, że moja kosteczka nie jest porównywalna do Twojego olbrzyma, ale jak zmajstrowałem lampę, to się trochę bawiłem i wyszło mi, że korale świeca tak samo pod światłem niebieskim ("zwykłe" niebieskie + RB), jak i pod "UV" (miks UV 370 i filetu 410-420). Różnica ewentualna właśnie z tego wynika, że pod samym "UV" jest po prostu ciemniej w akwarium, więc i fluo jest lepiej widoczne. Za to te fioletowe ledy dają wyraźny różowo-fioletowy odcień, który mi przynajmniej strasznie nie leży. Inna sprawa, że masz kanał "aktynika" (to też będą te 400-430?), to jak już koniecznie musisz mieć te fiolety, to tam te nitki podepnij do sterowania. Chodzi o to, żeby mieć to odseparowane od niebieskiego. Niebieski będziesz chciał palić na 100%, a te fiolety to skręcisz pewnie na 10-20%. No i za dużo tego fioletu. Na to konto bym dał ze 12 dodatkowych niebieskich/RB.

Trochę pozmieniałem barwę ledów,- zobacz czy taki układ jest lepszy?

Układ LED-ów w lampie wyszło 366W


KANAŁ 1:  ogólnie niebieski 184W
Nitka 1 -   12x 3W               RB 6x 3W 440-450nm, 6x 3W 450-460nm                                                              Driver LDD-700H
Nitka 2 -   12x 3W               RB 6x 3W 440-450nm, 6x 3W 450-460nm                                                              Driver LDD-700H      
Nitka 3 -   12x 3W               Niebieskie 12x 3W  470-480nm                                                                                Driver LDD-700H                                         
Nitka 4  -  12x 3W               Niebieskie 12x 3W  470-480nm                                                                                Driver LDD-700H
Nitka 5 -    2x 20W              Royal Blue  COB LED   455-460nm                                                                           Driver LDD-700H


KANAŁ 2:  ogólnie biały 122W
Nitka 6  -  12x 3W  CREE    Białe 6x 6500k, Białe 3x 10000k, Białe 3x12000k,                                              Driver LDD-700H
Nitka 7  -  12x 3W  CREE    Białe 6x 6500k, Białe 3x 10000k, Białe 3x12000k,                                              Driver LDD-700H 
Nitka 8  -  1x 50W                COB 30000k-35000k   biało-niebieskie                                                                 Driver LDD-1500H


KANAŁ 3: oświetlenia nocne 6W
Nitka 9  -  6x 1W                Royal Blue nocne 450-460nm                                                                                  Driver LDD-350H   

                                                                                          
KANAŁ 4:  ogólnie kolor 6W
Nitka 10  -   6x 3W          3x czerwone,  2x żółte,  1x zielone                                                                            Driver LDD-350H


KANAŁ 5:  AKTYNIKA 24W
Nitka 11  -  12x 3W                  Aktynika   410-420nm                                                                                         Driver  LDD-350H                                                                                                      Nitka 12  -  12x 3W                  Aktynika   410-420nm                                                                                         Driver  LDD-350H


KANAŁ 6:  ULTRAFIOLET 24W

Nitka 13   - 12x 3W            UV 3x 400-410nm, UV 6x 420-430nm, 3x 440-450nm                                          Driver LDD-350H  
Nitka 14   - 12x 3W            UV 3x 400-410nm, UV 6x 420-430nm, 3x 440-450nm                                          Driver LDD-350H

 

Lampa-366-Waty-rozk-ad-LED-w.png

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, waldek123blau napisał:

zobacz czy taki układ jest lepszy?

No mi się dużo bardziej podoba teraz:-)

Nie bardzo widzę jeszcze sens rozdzielania kanału 5 i 6 - tam są podobne kolory. Bym całą tą "aktynikę" przeniósł na kanał 5, a w kanale 6 dał jedną nitkę "prawdziwego" UW (takiego poniżej 400nm, fajny fluo można by uzyskać wieczorami z takiego samego UV + odrobina niebieskiego).

Takie coś:

KANAŁ 5:  AKTYNIKA 60W (nadal trochę dużo tego UW/aktyniki jak dla mnie, pomyśl czy jeszcze z jednej nitki nie zastąpić niebieskimi lub RB)
Nitka 11  -  12x 3W                  Aktynika   410-420nm                                                                                         Driver  LDD-700H

Nitka 12  -  12x 1W                  Aktynika   410-420nm                                                                                         Driver  LDD-350H

Nitka 13   - 12x 1W                  UV 3x 400-410nm, UV 6x 420-430nm, 3x 440-450nm                                   Driver LDD-350H  

KANAŁ 6:  ULTRAFIOLET 12W

Nitka 14   - 12x 1W                  12x poniżej 400nm                                                                                               Driver LDD-350H

Albo zrobił na kanale 6 takie światło księżycowe, czyli kilka białych ciepłych diod w okolicach 4000K - można by się pobawić w programowanie "faz księżyca" w nocy:-)

A tak w ogóle, to proponuje Ci zlutować jedną lampę, nawet nie na "tip-top" z obudową i w ogóle, ale zobaczyć jak to będzie świecić (dobrze mieć już aqmę, żeby pobawić się ustawieniami). I wtedy ewentualnie jakieś diody jeszcze przelutować/wymienić, po czym dopiero zrobić dwie pozostałe. Ja się trzymam takiej zasady (jakoś tak zsyntezowanej z tego, co ludzie piszą na forum), że niebieskiego powinno być 3x więcej niż białego, a w samym niebieskim to połowa diod royal blue, a połowa "zwykłych" niebieskich. Reszta (kolorki, UW) to już wedle uznania, ale z umiarem, tylko jako dodatek, a nie znacząca część mocy. I to wg mnie jest dobry punkt wyjścia, który potem można "tjuningować" pod swoje widzimisie.

Powiem Ci, że z niecierpliwością czekam na odpalenie tych Twoich lamp. Moc rzędu 1000W w ledach to już nie co dzień ktoś składa. Mam nadzieję tylko, że te radiatory nie popsuja Ci projektu. Resztę koncepcji masz gruntownie przemyślaną i w sumie trochę się zdziwiłem, że poszedłeś w takie trochę łatane rozwiązanie z radiatorkami z komputerów...No ale rozumiem, że każde rozwiązanie ma wady i zalety swoje. No, zobaczymy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Słony leszcz napisał:

Mam nadzieję tylko, że te radiatory nie popsuja Ci projektu. Resztę koncepcji masz gruntownie przemyślaną i w sumie trochę się zdziwiłem, że poszedłeś w takie trochę łatane rozwiązanie z radiatorkami z komputerów.

Rozbierałem wcześniej lampy chińskiej produkcji - (teoretycznie 165W a faktycznie miały 120w). Nie miały żadnego radiatora! tylko 2 wentylatory. Powierzchnia 3x mniejsza niż mojej lampy. Dlatego pomyślałem sobie że jak zastosuję grubą blachę aluminiową 6mm i 22 sztuki radiatorów komputerowych 7cm x 7cm x 4 cm wysokości do tego dwie sztuki 14 centymetrowych wentylatorów lub 3 sztuki to będzie aż nadto dobrze chłodzona. Tak jak napisałeś składam na próbę jedną lampę i później będę eksperymentować z barwą czy chłodzeniem!

Tu jest fotka budowy fabrycznej  lampy 144w praktycznie bez radiatora:

wentylacja-lampy1.jpg

I jest to maleństwo 12cm x 24cm, a wentylatory nie dmuchają na żeberka radiatora tylko na środek radiatora tak samo jak w mojej lampie.

IMG-0949.jpg

wentylacja-lampy.jpg
 

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, waldek123blau napisał:

Nie miały żadnego radiatora! tylko 2 wentylatory

Ja u siebie też nie mam żadnego radiatora, tylko wiatraczek. No ale u mnie 30W zaledwie. Nie ma co gdybać, trzeba się przekonać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No wiadomo jak tylko dojdą zamówione drivery z Chin to się przekonamy! A co do radiatorów to to nie są takie maleństwa tylko duże i z wieloma żeberkami kawałki aluminium:

IMG-0960.jpg

IMG-0962.jpg

Na takim jednym ludzie mocują diodę 50W lub 100W co prawda z wentylatorem i nic się nie przegrzewa.

 

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
35 minut temu, waldek123blau napisał:

Na takim jednym ludzie mocują diodę 50W lub 100W co prawda z wentylatorem i nic się nie przegrzewa

ciekaw jestem co jak poświeci 2 h non stop, na 50w można zapalić kartkę papieru na skupionej wiązce

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja do swoich COB LED-ów kupiłem 120 stopniowe soczewki aby nie popalić korali.

A moi pracownicy budowlani używają takich naświetlaczy 200 Watowych bez wentylatorów - z pasywnym chłodzeniem bardzo cienkich  i wszystko śmiga bez problemów:

https://www.koloreno.pl/pl/p/NASWIETLACZ-LED-200W-BIALY-NEUTRALNY/1338?utm_source=shoper&utm_medium=shoper-cpc&utm_campaign=shoper-kampanie-google&shop_campaign=1885653633&gclid=Cj0KCQjw9JzoBRDjARIsAGcdIDWZ9qP4P5CRIgaqswN7IJmONweRjTTarnFC-cyKQE0HQ6TvNNLNGJwaAk2OEALw_wcB

52 minuty temu, boo12 napisał:

ciekaw jestem co jak poświeci 2 h non stop, na 50w można zapalić kartkę papieru na skupionej wiązce

Tu masz zdjęcie lampy z dwoma Ledami COB po 50W dla morskiego akwarium i nic się nie podpala.

4154f-XLWD6-L.jpg

b2.jpg
 

Lampa ma 160W mocy.

A ta lampa 210W ma 4 Ledy po 20W i 40x 3W:

b6.jpg

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Waldek ... szkoda twojej roboty.  Jeżeli użyjesz do budowy tych lamp diod powerled to nie oczekuj mega efektów.

Mam  wypaśną lampę diy na tych diodach i tak szybko jak zawisła tak szybko została zdjęta. Jeżeli lampa led to tylko  na diodach cree ... inne są jedynie atrapą diody w przypadku naszego hobby.

Do wyciągania kolorów , fluorescencji ok ... ale nie do wzrostu i życia korali.

Sam projekt jest ok ale zobaczysz że zmieniając z Ati na powerled będziesz miał zupełnie odwrotny efekt od zamierzonego.

PK

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, R.I.P napisał:

Waldek ... szkoda twojej roboty.  Jeżeli użyjesz do budowy tych lamp diod powerled to nie oczekuj mega efektów.

Mam  wypaśną lampę diy na tych diodach i tak szybko jak zawisła tak szybko została zdjęta. Jeżeli lampa led to tylko  na diodach cree ... inne są jedynie atrapą diody w przypadku naszego hobby.

Do wyciągania kolorów , fluorescencji ok ... ale nie do wzrostu i życia korali.

Sam projekt jest ok ale zobaczysz że zmieniając z Ati na powerled będziesz miał zupełnie odwrotny efekt od zamierzonego.

PK

dokładnie 


Moje akwarium

Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie

Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, R.I.P napisał:

Jeżeli lampa led to tylko  na diodach cree ... inne są jedynie atrapą diody w przypadku naszego hobby.

Do wyciągania kolorów , fluorescencji ok ... ale nie do wzrostu i życia korali.

Jeszcze nie mam wszystkich LED-ów. Dopiero kupiłem 100 szt. Power-Ledów na jedną lampę i wczoraj lutowałem je do płytek PCB. To co mam mogę jeszcze rozdzielić na 3 lampy i dokupić Ledy Cree. O jakich ledach cree piszesz? Białych czy kolorach? Jak mocnych 3W czy mocniejszych?

I nie zapomnij że lampa led nie będzie jedyną lampą u mnie. Na każdą lampę dorzucę jeszcze po 2 świetlówki t5 czyli na akwarium 6 świetlówek metrowych T5. Jak będzie za mało to dojdą dodatkowe. W pierwszym poście napisałem że jeszcze nie wiem ile i jakie świetlówki zastosuję. Lampy LED chcę mieć nad szkiełkiem dla blików i fluorescencji


 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, R.I.P napisał:

Jeżeli użyjesz do budowy tych lamp diod powerled to nie oczekuj mega efektów.

A czym konkretnie różni się światło 450nm z power leda od światła 450nm z diody cree? Podobno trochę lepsza wydajność, ale to też tylko w idealnych warunkach pracy (niski prąd, niska temperatura) oraz w najlepszych binach (tak to się chyba nazywa), których u nas raczej nie dostaniesz, a jak już, to ceny będą jeszcze bardziej z kosmosu niż w "zwykłych" cree. Natomiast power led też mają przyzwoita sprawność (w praktyce nie wiele niższą niż cree), są tańsze, są łatwiej dostępne, parametry pracy (prąd, napięcie) lepiej pasują do popularnych i powszechnie dostępnych driverów, jest dużo większy wybór "kolorów"... zwyczajnie jest prościej pójść w power led niż w cree. I dlatego właśnie większość ludzi racjonalnie ocenia za i przeciw, i składa lampy na power ledach.

Jakieś śmieszne trochę mity narosły w okół cree. Podejrzewam, że bierze się to stąd, że ktoś tam kiedyś naładował sobie dziwnych powerledów do lampy, a potem stwierdził, że "dziwnie" lampa świeci i korale nie rosną. A potem zrobił już sensowniejszy projekt na cree (inna sprawa, że "dziwnych" kolorów w cree raczej nie uświadczysz, to i trudno zrobić lampę "dziwną" na cree), działało to lepiej, to wniosek wyciągnął: cree cacy, power led be.

Co do hodowania spsów, to klasycznym rozwiązaniem jest hqi + t5, ledy nigdy nie zastąpią w 100% tych źródeł światła, za to mają inne zalety. Oczekiwanie, że pod ledami będzie jak pod t5 to nie porozumienie, niezależnie czy to cree, czy power led. Jak to zwykle w życiu bywa - coś za coś.

Swoja drogą, hybrydowe rozwiązania wydają się właśnie strzałem w dziesiątkę w bardziej wymagających zastosowaniach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Różnica między cree a power-ledem jest tylko w  Strumieniu świetlnym i cenie:  bo np 3W dioda Cree 6500k daje 193,41 lm a dioda 3W 6500k Power-Led świeci  240-260 lm Czyli z tej samej mocy diody uzyskasz w cree mniej światła. Nawet CRI (współczynnik oddawania barw)  jest na korzyść diody power-led Proszę przykłady:

dioda power led 3w 6500k cena za sztukę 2,39zł:

https://allegro.pl/oferta/dioda-power-led-3w-bridgelux-6500k-45mil-6877744440

dioda cree 3w 6500k cena za sztukę 8,90zł:

https://allegro.pl/oferta/dioda-cree-xp-e-6500k-1-3w-na-pcb-6739447048

Edytowane przez waldek123blau (wyświetl historię edycji)

 

48a8a9a6b8f4f4ee866d96cfdef63c4cu1641a14

6953777_Sygnaturarybki1.jpg

56_1245071123.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.