Skocz do zawartości
dale

Czy warto kupić drukarkę 3d (n. Anet 6)

Rekomendowane odpowiedzi

Ender3 ma extruder bowden - pośredni. Uwierz mi, że innego teraz nie potrzebujesz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Saiti napisał:

Ender3 ma extruder bowden - pośredni. Uwierz mi, że innego teraz nie potrzebujesz.

No to ja już nic nie rozumiem, wydawało mi się że różnica między bowdenem a directem wynikała z tego że bowden na silnik umieszczony na ramie drukarki i filament jest pchany przez rurkę do głowicy, zaś direct ma silnik bezpośrednio nad głowicą drukującą.

Wydawało mi sie że ender ma silnik przy głowicy grzejnej... dlatego byłem pewien że ma extruder typu direct.

 

@Paragon "fajny tryb" :)))) Widzę że zapowiada się fajna przygoda :)


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon
Godzinę temu, dale napisał:

No to ja już nic nie rozumiem, wydawało mi się że różnica między bowdenem a directem wynikała z tego że bowden na silnik umieszczony na ramie drukarki i filament jest pchany przez rurkę do głowicy, zaś direct ma silnik bezpośrednio nad głowicą drukującą. 

bardzo dobrze to rozumiesz, bowden pcha przez rurkę przez co nie za bardzo idzie wydruk z miękkich filamentów typu TPU, za to oś X ma lżej i wyciaga wieksze przyśpieszenia i prędkości, bezpośredni ma dokładnie odwrotnie :)

 

Godzinę temu, dale napisał:

"fajny tryb" :)))) Widzę że zapowiada się fajna przygoda :)

dokładnie :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dale, kup sobie Endera 3 z racji ceny na początek i będziesz w pełni zadowolony. Kup podstawową wersję i będziesz miał wszystko, czego potrzebujesz. Za bardzo drążysz temat - tracisz czas i prędzej Ci od tego zapał zgaśnie, niż cokolwiek kupisz :P Ludzie na Enderach3 jadą w wersji stock bardzo długo i mają wszystko superaśnie. Mówisz o napinaniu pasków do Anet itp i pytasz czy są do Endera - w Enderze mocowanie pasków nie jest "fixed" i możesz sobie już w domyślnej wersji napiąć. 

Kup, skręć, drukuj. Tevo czy Ender - bez znaczenia. Nie rozważaj o innych, niepotrzebnych na ten moment sprawach. Robisz sobie mix w głowie i nic Ci z tego nie wyjdzie ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niezupełnie - i tak mam czas do połowy przyszłego tygodnia. Nie znałem rynku, widziałem tylko kilka prezentacji zachwalających poszczególne modele. Teraz wiem odrobinę więcej, wiem też co mi będzie potrzebne a co bym chciał ewentualnie. Mętlik to miałem, bo widziałem na zdjęciach endera 3 w wersji direct :) Ale wyprostowano mnie.  Obecnie waham się między enderem 3 pro a tevo tarantula. Obie są podobnie modyfikowalne, choć w różnym stopniu.

Na pewno będę potrzebował laserowego grawera do skóry i drewna, nie wiem czy autopoziomowanie, w  praktyce, tak ułatwia życie i wpływa na jakość,  nie wiem jak bardzo ułatwia życie magnetyczna podkładka do druku.... itp.

No i najważniejsze, nie wiem (czy to wogóle można stwierdzić), która z w/w drukarek ma większy potencjał jeśli chodzi o jakość druku (powierzchnia brył)


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Porównując te dwa modele - nie będzie różnicy w jakości. Różnica może być tak mała, że będzie w granicy "błędu pomiarowego". Na to nie patrz, obie będą działały tak samo. Prędzej wpływ będzie miała temperatura i filament. TEVO ma inne chłodzenie, ale te stockowe w Enderze jest wystarczające i absolutnie "lepsze" nic nie zmieni. Nadmuch jest 100% wystarczający. 

Podkładka magnetyczna w Enderze jest IMO słaba. Rysuje się, wypala od dyszy, czasem nie da się usunąć wtopionego materiału. Swoją wyrzuciłem, drukuję na szkle. Dobre podkładki są w Prusie ze stali sprężynowej. Ale to już prawie 3 tysiące za drukarkę.

Autopoziomowanie jest wygodne, ale mi poziomowanie przed drukiem zajmuje 30 sekund - kiedyś korzystałem z BLTouch, teraz wróciłem do ręcznego poziomowania i ani myślę, żeby instalować BLToucha znów.

Jeżeli masz problem z podjęciem decyzji - weź dwie kartki, na każdej napisz nazwę drukarki, idź do Pani Zosi w warzywniaku i niech wylosuje jedną :) Bez znaczenia. Ja bym brał Endera - jest tańszy :) Tym bardziej, że miałem :) W TEVO jest taki plus, że wyświetlacz za obrys nie wystaje :) Jak chcesz rozważać nad jakością i bezobsługowością oraz ciszą, to kup Prusę. 3 tysiące.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, dale napisał:

nie wiem czy autopoziomowanie, w  praktyce, tak ułatwia życie

mi ułatwia, kręcenie śrubkami za każdym razem przed wydrukiem jest irytujące

Edytowane przez boo12 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon

Dokładnie nie rozumiem jak się już ma autopoziomowanie, wyrzucanie go żeby kręcić śrubkami 30s, trochę to bez sensu chyba że się lub kręcić  :P

autopoziomowanie ja mam oryginał Bl Touch z Antclabs działa super nie przejmuję się w ogóle stołem po prosu moim zdaniem szkoda czasu na ciągłą kontrolę tego parametru za każdym razem kiedy coś na stole się zruszy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zaletą Tevo jest mocniejszy zasilacz i drivery na podstawkach. Parę amper więcej może się przydać przy podpięciu głowicy lasera, no i do tevo prościej założyć poziomowanie.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Paragon napisał:

parametru za każdym razem kiedy coś na stole się zruszy

ja u siebie bez poziomowania za kazdym razem musiałem poprawiać chociaż mam założone twarde sprężyny 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, Paragon napisał:

Dokładnie nie rozumiem jak się już ma autopoziomowanie, wyrzucanie go żeby kręcić śrubkami 30s, trochę to bez sensu chyba że się lub kręcić  :P

autopoziomowanie ja mam oryginał Bl Touch z Antclabs działa super nie przejmuję się w ogóle stołem po prosu moim zdaniem szkoda czasu na ciągłą kontrolę tego parametru za każdym razem kiedy coś na stole się zruszy

Miałem na myśli, że w poprzedniej drukarce miałem autopoziomowanie. Potem dokupiłem jeszcze drugiego Endera 3, to już do niego nie zakładałem. Teraz jadę na Enderze 5 i ani myślę o autopoziomowaniu - a stół poziomuję co kilka wydruków. Montaż autopoziomowania dla "świeżaka" to nie będzie ani godzina, ani dwie - nie wiem kiedy Wam się spłaci ten "oszczędzony" czas, szczególnie jak poziomuję co kilka wydruków ;) Po prostu szkoda mi poświęcać czasu na mody - to czas i koszt, ale absolutnie nie odradzam autopoziomowania.

Odnośnie zasilacza - nie wiedziałem o różnicy, ale na tym parametrze się nigdy nie skupiałem. Przy laserze czy grawerce nie korzystasz z grzanego stołu, który ciągnie ok 150W. Więc argument zatopiony :)

Nie pamiętam jaka płytka w TEVO siedzi, ta w Creality nie ma wbudowanego bootloadera, więc jest ciut męcząca w modyfikacjach. W sumie gdybym kupował kolejną drukarkę to myślę, że testowo wziąłbym TEVO ;) Dla mnie tutaj różnice są pomijalnie małe między tymi dwoma sprzętami, chyba tylko cena blokowała mnie przed głębszymi rozważaniami o TEVO.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tevo ma i bootloadera i więcej złączy na płycie i drivery w gniazdach.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, dale napisał:

Tevo ma i bootloadera

Wepchnięcie bootloadera do endera zajmuje 10 min

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pewnie tak :)

Panowie, zbliża się czas zakupu, jutro będę chciał dokonać zakupu, z racji że Wy znacie temat dobrze, rynek również, prosił bym o pomoc. Może komuś z Was wpadła w oko jakaś ciekawa oferta na Tevo Tarantulę pro lub endera 3 pro? W grę wchodzi wyłącznie przesyłka z Unii lub Polski. Oczywiście jeśli znajdziecie coś ciekawego w kwocie ok 200 zielonych/euro również proszę o info:)


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki :) O taką mi chodziło. Przynajmniej jedną z dwóch. Choć nie ukrywam że napaliłem się na seledynową tarantulę Tevo. Tylko, czy warto dać za sam wygląd więcej? Zwłaszcza że Ender przychodzi wstępnie złożony - ja majsterkować lubię i umiem, tylko kwestia czy będę w stanie na tyle dokładnie złożyć wszystko.

Są jakieś promocje na Tevo gdzieś?


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim nie popłyń za bardzo w opcje drukowania ulepszeń i ulepszania samej drukarki ;) Bo są tacy co nic nie wydrukowali a tylko ulepszają ;) Ja mam Endera 3 - co prawda na razie spakowany do pudła bo czasu brak ale koledzy którzy kupili wcześniej chwalą sobie i używają w zasadzie bez modyfikacji. Moje próbne wydruki też były niczego sobie i córka do dnia dzisiejszego bawi się jakimiś tam kotkami, kostkami i innymi figurkami, które w ramach testu wydrukowałem ;) Nie rozpadły się ;P

Jeśli będziesz brał z Ali skorzystaj z cashbacku np. https://backit.me/en/cashback/ - zawsze pare dolarów wróci do Ciebie ;)

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 20.09.2019 o 16:53, boo12 napisał:

Wepchnięcie bootloadera do endera zajmuje 10 min

Ta, i za każdym razem otwieraj obudowę i się baw. Raz tego nie zrobi jeżeli już będzie chciał grzebać :)

Tak jak kolega VDR napisał - jeżeli nie masz zastrzeżeń co do jakości wydruku (a nie będziesz miał) to nie dotykaj nic. Możesz sobie zamontować TL Smoothery, dampery pod silniki. Nie baw się w modyfikacje chłodzeń czy drukowanie jakichś głupot.

A linków nie chce mi się szukać :D Albo masz, zajęło 10 sekund :)https://pl.aliexpress.com/item/33010618458.html

Dla mnie największym plusem TEVO jest to, że ekran nie wystaje z boku :) W Enderach zawsze przerzucałem je na górę (i musiałem śmigać po dłuższy przewód).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon

Co do modzenia przy drukarce jak działa dobrze to nie ma co przy niej grzebać chyba że ktoś lubi jak ja :) , z ważnych zmian ktore warto wprowadzić to według mnie tak:

1. Prowadnice zmiana z prostych V-wheels na liniowe łożyska/prowadnice, dużo zyskuje się na płynności ruchu, sztywności osi oraz wyciszeniu mechanizmu posuwu osi szczególnie X i Y oś Z można sobie darować

2. Chłodzenie filamentu często przewijający się temat ale "warto" sobie odpuścić te tuningi niepotrzebnie obciąża oś i komplikuje dostęp do hotendu chyba że jesteś upartym drukarzem PLA to trudno, przy druku z abs-u czy petu nie używasz tej opcji

3. Usztywnienie konstrukcji warto bez względu na wybór drukarki, tanie drukarki mają cieniutkie i liche ramy

4. Szkło na stół, jak masz możliwość kup borokrzemowe, ja mam zwykłe hartowane od 2 czy 3 lat tez jest ok im cieńsze tym lepsze

5. Auto poziomowanie jak nie masz warto mieć, chociaż niektórzy po prostu kochają poziomowanie stołu z łapy jak kto lubi :)

6. warto dodać Raspberry Pi to już manewry przy elektronice ale zwiększa znacząco możliwości drukarki oraz ułatwia jej obslugę

7. Jeżeli jest możliwość wymiana stepticków na coś w okolicy TMC2208 lub nowsze, potrafią wyciszyć prace drukarki i to znacząco oraz podnieść jakość wydruku, artefakty, skorka salomona itd..

 

aha jak wyżej można dać TL Smoothery ale trzeba wiedzieć że, nie działają z każdymi stepstickami, trzeba się pierwsze upewnić jakie masz i z jakimi działają a z jakimi nie, na pewno poprawią jakość druku na strpstickach z serii DRV8825, kolejna sprawa najlepiej brać jak już wersje z 8 diodami i firm sprawdzonych typu trianglelab

Edytowane przez Paragon (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie czytam o elektronice i modyfikacjach - pod kątem tych "minimum" - samo dłubanie, dla frajdy też jest OK, ale szkoda czasu i środków, a można zepsuć.

Przez chwilę rozważałem samodzielne złożenie maszyny dużo solidniejszej niż wyżej wymienione drukarki, tak by można było i frezować, ale tutaj budżet szedł by w tysiące już, więc na razie oglądam i rozważam ten wątek. I tak trochę czasu jeszcze mam bo muszę chwilę poczekać - z przyczyn niezależnych.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon
21 minut temu, dale napisał:

No właśnie czytam o elektronice i modyfikacjach - pod kątem tych "minimum" - samo dłubanie, dla frajdy też jest OK, ale szkoda czasu i środków, a można zepsuć.

dokładnie jak nie masz "zacięcia" lub po prostu nie lubisz to jak drukuje to nie warto nic ruszać, jak nie wiesz co robisz to w jakości i szybkości druku nic nie zmienisz a wwalisz sie tylko w koszty niepotrzebnie, ja od zawsze mam tak ze jak coś mam to zaraz myślę co tu by konstrukcyjnie poprawić :P

23 minuty temu, dale napisał:

Przez chwilę rozważałem samodzielne złożenie maszyny dużo solidniejszej niż wyżej wymienione drukarki, tak by można było i frezować, ale tutaj budżet szedł by w tysiące już, więc na razie oglądam i rozważam ten wątek. I tak trochę czasu jeszcze mam bo muszę chwilę poczekać - z przyczyn niezależnych.

to też nie jest tak jak będziesz składał drukarkę od podstaw i przede wszystkim będziesz wiedział co robisz to finalnie wyjdzie Ci zaje drukarka na pewno nie tak droga jak byś zsumował zakup drukarki + jej modyfikacja

 

ogólnie warto jak drukarka będzie drukowała dobrze z czasem dołożyć Raspberry Pi, poczytaj o tym wpisz sobie Octoprin Raspberry Pi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Paragon napisał:

dokładnie jak nie masz "zacięcia" lub po prostu nie lubisz to jak drukuje to nie warto nic ruszać, jak nie wiesz co robisz to w jakości i szybkości druku nic nie zmienisz a wwalisz sie tylko w koszty niepotrzebnie, ja od zawsze mam tak ze jak coś mam to zaraz myślę co tu by konstrukcyjnie poprawić :P

Tuś mi bratem :) Ja wszystko poprawiam, cześć działa lepiej a część... kupowałem ponownie :) Począwszy od wiatrówek, poprzez teleskopy, na samochodach kończąc (właśnie przez samochód chwilowo kasa poszła - kto by się spodziewał że Żona będzie chciała takie fanaberie jak zimowe koła  :) )

Godzinę temu, Paragon napisał:

ogólnie warto jak drukarka będzie drukowała dobrze z czasem dołożyć Raspberry Pi, poczytaj o tym wpisz sobie Octoprin Raspberry Pi

Bardzo chętnie :)

Wiesz, układ jest taki, że porządną ramę z aluminium czy nierdzewki mógłbym mieć w kosztach całkowicie pomijalnych. Musiał bym dokupić tylko napędy (silniki, śruby, sprzęgła, nakrętki), sterowanie (elektronika, drivery, krańcówki, kable, zasilacz itp), prowadnice i ekstruder/wrzeciono/laser (może na początek ekstruder)

Tyle że słaby jestem jeśli chodzi o soft i musiał bym brać gotowca - gdzie ewentualnie musiał bym zmodyfikować tylko parametry typu wymiary stołu, prędkość itp.

Może warto w tą stronę iść?


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon
Godzinę temu, dale napisał:

Tuś mi bratem :) Ja wszystko poprawiam, cześć działa lepiej a część... kupowałem ponownie :) Począwszy od wiatrówek, poprzez teleskopy, na samochodach kończąc (właśnie przez samochód chwilowo kasa poszła - kto by się spodziewał że Żona będzie chciała takie fanaberie jak zimowe koła  :) )

nom taki urok zabawy hehe

Godzinę temu, dale napisał:

Wiesz, układ jest taki, że porządną ramę z aluminium czy nierdzewki mógłbym mieć w kosztach całkowicie pomijalnych. Musiał bym dokupić tylko napędy (silniki, śruby, sprzęgła, nakrętki), sterowanie (elektronika, drivery, krańcówki, kable, zasilacz itp), prowadnice i ekstruder/wrzeciono/laser (może na początek ekstruder) 

Tyle że słaby jestem jeśli chodzi o soft i musiał bym brać gotowca - gdzie ewentualnie musiał bym zmodyfikować tylko parametry typu wymiary stołu, prędkość itp.

Może warto w tą stronę iść?

myślę że warto na początek pobawić sie tanią drukarką, ciężko Ci będzie budować coś od podstaw z czym masz śladowy kontakt, kup drukarkę pobaw się jak Cię naleci nic nie stoi na przeszkodzie żebyś później zbudował drukarkę od podstaw :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie jak Paragon pisze - kup Endera i drukuj. Zresztą drukarka pomoże Ci wydrukować niezbędne częsci do nowej drukarki złożonej własnorecznie ;) W przyszłym roku będę się przymierzał do jakiegoś małego CNC do frezowania PCB (choć widziałem patent z rysikiem i drukarka 3D ;)) i zamierzam do tego Endera wykorzystać. Większą i lepszą samodzielnie zrobioną zawsze zdążysz zrobić - a Endera dość łatwo będzie sprzedać - jest bardzo popularna ze względu na dobre wydruki "prosto z pudła" ;) 
 


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, Saiti napisał:

Ta, i za każdym razem otwieraj obudowę i się baw. Raz tego nie zrobi jeżeli już będzie chciał grzebać

Wgranie bootloadera to jednorazowa operacja, później wszystko robisz z gniazda usb

20 godzin temu, Saiti napisał:

TL Smoothery

nie dają zupełnie nic w przypadku endera jak chcesz to mam 4 w szufladzie :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.