Jump to content
Trurl

Czy dobrze mierzę zasolenie, kalibracja Refracto Check

Recommended Posts

Dostałem wyniki ICP, z których wynika, że mam zasolenie 37 ppt. Staram się utrzymywać w akwarium 35 ppt i tak pokazuje mój refraktometr DD H2Ocean. Refraktometr kalibruję przy pomocy Refracto Check Saliferta i w dniu pobierania próbki był kalibrowany i wynik pomiaru to było 35 ppt. Ponieważ wynik ICP zaniepokoił mnie, pojechałem dzisiaj do sklepu, by sprawdzić kalibrację refraktometru. Przed sprawdzeniem na wodzie ze zbiornika sklepowego porozmawiałem ze obsługą i dowiedziałem się, że Refracto Check to solanka, nie woda morska, w związku z tym przekłamuje i nie należy go używać. Co mnie zdziwiło i szczerze mówiąc nie przekonało. Dokonanie sprawdzenia mojego refraktometru na wodzie w zbiorniku w sklepie wykazało jednak, że wg. obsługi przekłamuje on o - (minus) 2 ppt (woda, którą mierzyliśmy miała 32 ppt - sprawdzone chyba Milwaukee  MA887, mój refraktometr pokazał 30 ppt) 

I tutaj mam wątpliwości i proszę o Waszą pomoc - czy spotkaliście się z pomyłkami wartości zasolenia w wynikach ICP (Marinlab)? W końcu oni też mierzą zasolenie pewnie refraktometrycznie. Czy próbka mogła odparować? Przesyłka w 24 godziny była w Brzesku, kolejnego dnia miałem wyniki...

Czy faktycznie Refracto Check nie nadaje się do kalibracji????

Refraktometr DD wg. instrukcji należy kalibrować wodą RODI, ale obydwie kalibracje (roztworem kalibracyjnym i RODI) potwierdzają się. Z drugiej strony zarówno ICP jak i próba w sklepie pokazują, że jest przekłamanie -2 ppt. Jak żyć :Blush2

Edited by Trurl (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Icp się nie myli. To bardzo dokładny sposób pomiaru oparty o podgrzewanie wody plazma(w zasadzie jej odparowanie). Osobiście posiadam refrakromer o którym wspomniałeś (Milwaukee) i za każdym razem mój pomiar zgadza się z wartością icp. Nie znam Twojego urządzenia do pomiaru, ale skalibruj go dobrze na ro i zmierz ponownie. W instrukcji nie ma jaki to urządzenie posiada błąd pomiarowy?

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem ICP (atomowa spektrometria emisyjna) nie mierzy zasolenia tylko skład pierwiastkowy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podaje ilość cząstek soli (nacl) na 1000. Czyli w ten sposób dostajemy zasolenie.

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapewne testy kropelkowe są dokładniejsze i można na nich bardziej polegać.

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, mib86 napisał:

Zapewne testy kropelkowe są dokładniejsze i można na nich bardziej polegać.

Jeżeli chodzi o fosforany to na pewno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MA887 - dokładność +/- 2 ppt. Czyli jak pokazuje 32ppt, to faktyczne zasolenie może być od 30 do 34ppt. Więc równie dobrze może być tak, że to lunetka od DD pokazuje na wodzie z tego sklepu poprawne zasolenie 30ppt, a MA887  się myli. No oczywiście ta dokładność tylko wtedy, kiedy refraktometr był poprawnie skalibrowany? A kiedy i na jakim roztworze był kalibrowany refraktometr w sklepie?

Co do marine lab, to oni chyba w ogóle nie deklarują żadnej dokładności wyników czy zgodności z jakąś normą.

@Trurl masz przyzwoitą lunetkę, kalibrujesz ją, zgadza się z pomiarem na rodi... czyli lunetka jest ok, daje sensowny, powtarzalny wynik. A czy 35ppt to jest w rzeczywistości 37? Co za różnica w zasadzie, jeśli jest stabilne zasolenie? Ja mam identyczny refraktometr, tak samo kalibruję na salifercie, tak samo zgadza mi się "0" przy teście na rodi, dodatkowo idealnie też zgadza mi się zasolenie świeżej solanki robionej wg przepisu producenta (red sea salt, 38.2g/litr wody, żeby otrzymać zasolenie 35ppt). A że "gdzieś tam" wyszedł inny wynik - nie przejmuj się. Może jakby to było jakieś akredytowane laboratorium, albo jakiś profesjonalny sprzęt pomiarowy do zasolenia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Słony leszcz :) też używam Read Sea i też solanka przygotowana wg. przepisu pokazuje 35 ppt. Nic nie zmieniam, przy okazji sprawdzę w innym sklepie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Trurl napisał:

@Słony leszcz :) też używam Read Sea i też solanka przygotowana wg. przepisu pokazuje 35 ppt. Nic nie zmieniam, przy okazji sprawdzę w innym sklepie.

a nie za bardzo wierzysz w te sklepy?..ja u siebie w sklepie nie dal bym złamanego szeląga za poprawność ich wyników ...zrób jak mówi Słony i tyle ,po co sobie życie komplikować? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.