Jump to content

VDR

Szlachta Morska
  • Content count

    2768
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Kontakt

  • Strona WWW
    http://art.debesciak.net
  • Jabber
    voder@jabber.debesciak.net

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Skąd:
    Radom
  • Akwarium
    110x50x50 + sump

Recent Profile Visitors

4230 profile views
  1. VDR

    Nowe 750 Roberta K

    Robert jest moc. Zbiornik widzę coraz bardziej zarośnięty.
  2. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Uniknąłbyś strat w zbiorniku gdybyś używał sprawnego refraktometru. Całe szczęście, że ten elektroniczny był sprawny bo gotów byłbyś kupić spektrometr ICP-OES do pomiaru zasolenia Przez moje ręce przewinęło się z 6-7 refraktometrów, każdy jeden był dobry i działał. Nie za bardzo rozumiem to polowanie na czarownice. Płacą Wam za reklamę tych elektronicznych czy jak ? Tym bardziej jeśli ten elektroniczny działa na takiej samej zasadzie. Gdzie takiego dobrego szukać ? Nigdzie. Nie potrzeba szukać. Kupujesz, kalibrujesz, używasz. To że trafiłeś na felerny nie oznacza, że wszystkie takie są. Było oddać do sklepu, wymienić na nowy a za 300zl kupić sobie życie Kalibracja na wodzie ze sklepu ? Nie spotkałem jeszcze sklepu, który by miał 35ppt. Większość badanej wody dużo poniżej.
  3. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    A jak sól nie jest przechowywana szczelnie to w zasadzie i w połowie wiadra wynik może już odbiegać. Sól jest higroskopijna i źle przechowywana "pije wodę". Między szczelnie zamkniętymi workami BT też miałem ostatnio różnicę coś koło 1ppt. Może nie dużo ale jakaś trefna sól może się trafić. Pomiar zasolenia trwa kilka sekund i nie jest to jakaś upierdliwa czynność. IMHO najlepiej połączyć jedno z drugim. Odważyć, rozmieszczać, zmierzyć skalibrowanym przyrządem - nawet jeśli przez pół roku jest w punkt.
  4. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Fannadil - na mnie mogą psy wieszać. Uodporniłem się już na inwektywy jak brakuje argumentów. Metodykę wykonywania pomiarów i ocenę błędów pomiaru jak sądzę miał każdy kto kończył studia techniczne więc powinien zdawać sobie sprawę na czym pomiar jakiekolwiek wielkości polega i czym ewentualnie może być obarczony. A jak nie to w sieci znajdzie pewnie wiele laborek z tego tematu, może nawet z gotowymi sprawozdaniami. Jeśli refraktometr na płynie referencyjnym 35ppt pokazuje 35ppt, solanka zasolona według niego na 35ppt ma w rzeczywistości 30ppt czy 32ppt na np. MA887 czy Hannie, to wniosek jest jeden i już tu jeden z kolegów o tym napisał. Płyn kalibrujący jest do bani. Tyle, że jeśli płyn kalibrujący jest do bani i z jakiś powodów nie ma 35 ppt to Hanna kalibrowana takim płynem również będzie pokazywała bzdury. I tyle samo będzie warta co ten refraktometr lunetkowy. Cena takiego przyrządu jest bez znaczenia. Kalibruje się nawet te za kilkanaście tysięcy. Po coś ta kalibracja jest i każdy przyrząd nieskalibrowany może pokazywać głupoty. Oczywiście zakładam, że sól morska jest solą morską i współczynnik refrakcji dla jej roztworu jest zbieżny z współczynnikiem refrakcji płynu kalibrującego. Zresztą dziesiąte czy setne wartości po przecinku są pomijalne jakby ktoś chciał rozkładać włos na czworo. Natomiast jeśli komuś refraktometr po kalibracji nie trzyma parametrów i co chwilę pokazuje inna wartość niż 35ppt na płynie referencyjnym to znaczy, że ma uwalony refraktometr. Tutaj filozofii żadnej nie ma. Każdy przyrząd pomiarowy może się popsuć. Nawet ten najdroższy.
  5. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    H20cean firmowany przez Delteca. Ale tak jak pisałem mam dwa takie. Jeden idealnie w zerze na RO i 35ppt na Salifercie. Drugi zera na RO nie pokazuje jak kalibruje Salifertem. Różnica o ile pamiętam jakieś 1-2ppt. W zakresie 33-36ppt obydwa wskazują tak samo. Poza nie sprawdzałem. Ogólnie mówi się, że powinno się kalibrować płynem 35ppt a nie wodą RO na zero. Woda RO też nie jest idealnie czysta, membrana puszcza np. 5% soli.
  6. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Nie jestem producentem ani nie badałem tego przyrządu by móc Ci odpowiedzieć na takie pytanie. Zapytaj Milwuakee dlaczego podają taką dokładność ich produktu a nie np. 0,1 ppt. Rozumiem, że wiesz lepiej od producenta czym charakteryzuje się ich przyrząd pomiarowy. Czym jest błąd przypadkowy i błąd systematyczny pomiaru pokazałem. Rozumiem, że negujesz wiedzę naukową w tej materii i się z nią nie zgadzasz. Masz do tego prawo. Ja jednak pozostanę przy swoim. Każdy przyrząd ma jakiś błąd pomiaru - również ten ręczny lunetkowy. Każdy z nich może pokazywać idealnie ze "wzorcem zasolenia" jak i mogą od niego odbiegać zgodnie z dokładnością wskazaną przez producenta. Inaczej mówiąc - jeśli Twój refraktometr będzie pokazywał 37ppt dla solanki 35ppt to producent Cię odeśle z kwitkiem bo mieści się to w granicach błędu pomiaru. Może ten błąd być systematyczny i będziesz miał ten offset o +2ppt. Każdy z tych przyrządów należy kalibrować. Jeśli po kalibracji jeden i drugi pokazuje głupoty i raz wskazuje 35 raz coś innego to znaczy, że jest popsuty i używanie go do mierzenia czegokolwiek mija się z celem. No i jak to napisałeś akwarium to nie zegar atomowy - więc nie potrzebuję atomowej precyzji do 2 cyfry po przecinku przy mierzeniu zasolenia. Moje oko mi wystarczy a i kasy zostaje w kieszeni. Wierzenie, że przyrząd elektroniczny za parę setek nie może się popsuć jest złudne. Na reef2reef albo ultimatereef pewnie znajdziesz kilka wątków na temat MA887. Pomiar zasolenia i spławikiem zrobisz dokładnie pod warunkiem, że wiesz co robisz i umiesz obsługiwać ten przyrząd pomiarowy. Zresztą podobnie jak z każdym przyrządem - czy lunetkowym czy elektronicznym. A stwierdzenie, że im coś droższe tym lepsze pozostawiam bez komentarza. P.s i żeby była jasność, pisząc refraktometr za każdym razem mam na myśli refraktometr z kompensacją temperatury.
  7. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Tak samo producenci zalecają przy refraktometrach lunetkowych. Tylko co to ma wspólnego z dokładnością pomiaru ? Dokładność pomiaru MA887 to +-2 ppt. Jednym słowem solanka może mieć 33pt a on może pokazywać 35ppt. A systematyczność pomiaru nie oznacza, że błędu nie ma. Zresztą nie jestem pewien czy MA887 nie jest przyrządem optycznym (refrakcja) z odczytem elektronicznym, w przeciwieństwie do HA98319 - który mierzy zasolenie na podstawie przewodności. Dwie różne metody pomiaru zasolenia. Więc w Twoim wypadku przy MA887 pomiar odbywa się na tej samej zasadzie co pomiar refraktometrem lunetkowym. Tylko zamiast oka, refrakcje odczytuje miernik. P.s Oczywiście, że akwarium to nie zegar atomowy. To masz uszkodzony refraktometr. Czego oczekiwałbyś od termometru, który pokazywałby co chwilę inna temperaturę. Albo od zegarka, który codziennie późnił by się o kilka randomalnych minut.
  8. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Wybacz, że nie zniżę się do Twojego poziomu i pozostanę na poziomie dyskusji na temat pomiarów. Miłej niedzieli. Dwa refraktometry skalibrowane na 35ppt pokazuja 35ppt. Nie widzę podstaw aby grać w Lotto. Wiesz błędy pomiaru to nie fikcja - nawet kg ma swój wzorzec w Sevres pod Paryżem. Ciekawe po co.
  9. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Błąd_systematyczny @AnTale nie chcesz powiedziec, ze po skalibrowaniu na 35ppt solanka ma pozniej 32ppt bo to R.I.P pisze. Ja rozumiem kwestie rozkalibrowania ale nie wierze w to co pisze R.I.P.
  10. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Wynik może być i 100% powtarzalny a błąd pomiaru +-2ppt. Jedno z drugim się nie gryzie. Ja praw fizyki nie zmieniam.
  11. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Nawet tą Twoją Hankę należy kalibrować. A i pomiar przewodności może być zakłócony ale przecież Ciebie to nie interesuje. W końcu to kosztowało więcej niż 500zl więc musi perfekcyjnie działać. Obyś tylko za jakiś czas nie pisał, że wysadziłeś zbiornik i te przyrządy są do d*py, czego Ci nie życzę. Ale patrząc na podejście do tematu nie zdziwiłbym się.
  12. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Jak brak argumentów to zaczynają się wycieczki. No i oczywiście nie potrafię zrozumieć, że tani kalibrowany refraktometr może wysadzić zbiornik bo jego budowa nie bardzo mu na to pozwala. Najwidoczniej w tych tanich przyrządach pryzmat ma inteligencję by reagować na solankę i wspołczynnik refrakcji zmieniać w locie i inaczej uginać światło. Na wsiach jeszcze wierzą w szeptuchy. Ja przestałem dawno temu. A cytować będę - bo taka jest rola forum jak ktoś bajki opowiada i co post zmienia mu się różnica w ppt. P.s Nie jestem autorytetem i nigdy za takiego nie uchodziłem - naucz się może używać refraktometru. Pozdrawiam. Jak widać niektórzy starają się prawa fizyki zmieniać W dodatku bez różnicy dla nich, że przyrząd którym mierzą solankę ma +-2ppt dokładność i może wskazywać od 33ppt do 37ppt przy tym samym zasoleniu 35ppt. Szkoda słów czasami :/
  13. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Wspomniales o budowie wiec po prostu chcialbym wiedziec dlaczego ten tani refraktometr kalibrowany na 35ppt według płynu kalibrującego zanizal Ci pomiar solanki o 3ppm. Bo wiesz, skala to tylko skala i może być na niej cokolwiek. Chyba, że chcesz powiedzieć, że w tych tanich refraktometrach jest jakiś dziwny pryzmat który płyn kalibrujący 35ppt wskazuje na 35ppt a solanka posolona na 35ppt tym refraktometrem ma faktycznie 32ppt. Tylko wydaje mi się, że odkryłbyś nowe prawo fizyki. W sumie to faktycznie kupy się nie trzyma. A i jeszcze jedno HI 98319 ma dokładność ± 1 ppt dla 0.0 do 40.0 ppt Pokusiłem się jeszcze o znalezienie parametrów Milwuakee MA887 Dokładność: +/- 2 ppt
  14. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Czytam co piszesz, a że kupy się to nie trzyma to i pytam co masz na myśli. Pryzmatem i skala na kartce z Salifertem referencyjnym pomiar zrobiłbys by przygotować solanke 35ppt.
  15. VDR

    Ciągle spadające zasolenie wody

    Większość tych z alliexpress ma skalę od 0 do 100% Salinity. Mój ma do 40% Salinity. O ile dla 35ppt to nie problem to pośrednie wartości podziałka przy podziałce. U mnie skala jest bardziej "rozciągnieta" więc łatwiej np 33ppt sobie ustawić. Jak masz jakąś aukcje u chińczyka z taką samą skala jak w H2O to możesz wrzucić choćby na priv Kiedyś jak szukałem to nie znalazłem. Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
×

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.