Skocz do zawartości
alexw200

Lampa led - projekt

Rekomendowane odpowiedzi

25 minut temu, Bartegru napisał:

@VDR zgodzę się w obu kwestiach z tobą co do markowych ledów masz 100% racji różnica jest niewielka i warto dać na diodę więcej prądu problem jest z diodami power led niewiadomego pochodzenia sprzedawcy podają jakieś tam dane a w rzeczywistości na pomiarach wychodzi co innego choćby ostatni mój przykład: sprzedawca opisał "dioda 3W 3.4V 700mA" to już z samego liczenia widać, że dioda niema 3W tylko ok.2.3W mało tego zrobiłem pomiary i co się okazało przy 700mV ma już 4.1V ! kosmos ! Kolejne oszustwa sprzedawców to pseudo diody epistar to również temat rzeka gdzie 90% ledów sprzedawanych nie osiąga tego co oryginalny epistar.
Podsumowująć całe te power ledy z chin - nie są to złe diody ale trzeba liczyć się z tym, że ich parametry to trochę loteria i trzeba trafić na dobrą partię.

 

Mam odmienne doświadczenia w kupowaniu od Chińczyków. Z reguły całkiem dobrze świeciły i kich nie było. Cree też robią/robili w Chinach tak a propo. Cree otworzyło w CHRL fabrykę ;) 

15 minut temu, Bartegru napisał:

Panowie pisałem już o tym na samym początku moich dywagacji na temat 24V czy 48V i nadal podtrzymuję, że przy tak dużej lampie warto zasilać 48V niestety nitki trzeba tak dostosować, aby mniej więcej osiągały te 42V. Przy 24V macie o połowę więcej driverów w ogóle to sterowanie poprzez drivery przy tak dużej lampie będzie skomplikowane łatwiejszym są zasilacze stałoprądowe z PWM.

Tez mam odmienne zdanie ;)  Co najwyzej zgodzilbym sie z tym by pomyslec o dluzszych nitkach na jednym driverze. NP 12 diod 3,6V = 43,2 V -  zdaje sie ze LDD-700H by pociagnal. A to wszystkie diody czerwone. W tym kierunku można pójść. I wtedy zasilacz 48V jakiś - a jak bedzie mial regulacje to nawet zjechac mu napiecie. Pozostale nitki tak przebudować by były też w okolicach 43V.

Mniejsza ilość driverów o połowę (6 diod na nitke zamienione na 12 diod na nitke)

Natomiast zasilacz - ja jestem zwolennikiem jednego - i tutaj polecam Meanwella albo Pulsary.  6 zasilaczy w szafce - to kupa miejsca do zbierania kurzu ;)  No i teraz przewód do lampy - ile żył co najmniej ? ;)

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon
13 minut temu, Bartegru napisał:

Panowie pisałem już o tym na samym początku moich dywagacji na temat 24V czy 48V i nadal podtrzymuję, że przy tak dużej lampie warto zasilać 48V niestety nitki trzeba tak dostosować, aby mniej więcej osiągały te 42V. Przy 24V macie o połowę więcej driverów w ogóle to sterowanie poprzez drivery przy tak dużej lampie będzie skomplikowane łatwiejszym są zasilacze stałoprądowe z PWM.

 

ja będę budował jak się pozbieram nową lampę i chyba postawie na ledy 5W i drivery LDD

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@VDR co do zasilaczy to ja myślę o 2 z prostej przyczyny, skoro lampa i tak będzie jakby z 2 złożona, to jak padnie jeden to przynajmniej połowa będzie działać.

Co do wydłużania nitek to szczerze mówiąc mam chyba z 50 ldd700l więc grzechem było by nie wykorzystać.


88d3e180721d3e3cf82e042b1e240cc3u1718a15

Tu najłatwiej mnie łapać :P:P:P  https://www.facebook.com/aleksander.smigielski.5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
3 minuty temu, VDR napisał:

 6 zasilaczy w szafce - to kupa miejsca do zbierania kurzu ;) 

fakt - to już trochę przesady

ale np 2 - 3 sztuki i lampa podzielona też na 2 - 3 "kawałki"/moduły i w razie awarii np. 2/3 oświetlenia działa

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@SU1 3.4V > 3.6V owszem zbrodnia to nie jest przecież to tylko cyferki tylko 0.2V ale czasem przez te cyferki zamiast dać na nitkę 7szt. trzeba dać 6szt. różnica niby żadna ale jak byśmy chcieli zasilać dwie takie nitki z jednego drivera 700mA to już są 2szt. a to jest tylko 0.2V a w moim przykładzie diody 3W która miała mieć 3.4V a rzeczywiście osiągała 4.1V przy 700mA to już jest różnica 0.7V mało?! Może i to nie jest oszustwo ale sprzedawcy sami nie wiedzą co sprzedają a parametry tych ledów no name to loteria.

Swoją drogą dobra dioda semiled o identycznej temperaturze osiąga 3.1V przy 700mA dodatkowo daje więcej światła różnica 1V jest już znaczna w porównaniu do mojej testowanej a co dopiero przy 100szt. to 70W więcej z gniazdka i mniej światła.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, silvia napisał:

fakt - to już trochę przesady

ale np 2 - 3 sztuki i lampa podzielona też na 2 - 3 "kawałki"/moduły i w razie awarii np. 2/3 oświetlenia działa

O tym cały czas piszę, jak mi padnie 1 płytka z driverami to jeszcze pozostałe 70% lampy działa i nawet nie będzie widać że zdechło, to samo z zasilaczami 


88d3e180721d3e3cf82e042b1e240cc3u1718a15

Tu najłatwiej mnie łapać :P:P:P  https://www.facebook.com/aleksander.smigielski.5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Bartegru napisał:

@SU1 3.4V > 3.6V owszem zbrodnia to nie jest przecież to tylko cyferki tylko 0.2V ale czasem przez te cyferki zamiast dać na nitkę 7szt. trzeba dać 6szt. różnica niby żadna ale jak byśmy chcieli zasilać dwie takie nitki z jednego drivera 700mA to już są 2szt. a to jest tylko 0.2V a w moim przykładzie diody 3W która miała mieć 3.4V a rzeczywiście osiągała 4.1V przy 700mA to już jest różnica 0.7V mało?! Może i to nie jest oszustwo ale sprzedawcy sami nie wiedzą co sprzedają a parametry tych ledów no name to loteria.

Swoją drogą dobra dioda semiled o identycznej temperaturze osiąga 3.1V przy 700mA dodatkowo daje więcej światła różnica 1V jest już znaczna w porównaniu do mojej testowanej a co dopiero przy 100szt. to 70W więcej z gniazdka i mniej światła.

Dlatego kupuję u źródła ,a nie w PL gdzie wybujała fantazja sprzedawcy jest podstawą a nie odpowiedni towar . 


summary.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, silvia napisał:

fakt - to już trochę przesady

ale np 2 - 3 sztuki i lampa podzielona też na 2 - 3 "kawałki"/moduły i w razie awarii np. 2/3 oświetlenia działa

Jako redundancje dla zasilania można się tak pokusić ale to koszty razy x często. Czesto 1000W zasilacz jest tanszy niz 2x500W ;)


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, VDR napisał:

Mam odmienne doświadczenia w kupowaniu od Chińczyków. Z reguły całkiem dobrze świeciły i kich nie było. Cree też robią/robili w Chinach tak a propo. Cree otworzyło w CHRL fabrykę ;) 

90% chińskich ledów to dobre produkty choć nie dorównują markowym to są wystarczająco dobre lecz czasem perełki się zdarzają typu moja 3W co miała brać 3.4V a brała 4.1V :D 

Co do dostarczania dla driverów odpowiedniego napięcia przy dużych różnicach np. nitka z czerwonymi diodami zawsze bierze najmniej volt w tym przypadku można zastosować przetwornice step down dc/dc i doregulować potrzebne napięcie - nie jest to ekonomiczne bo w ten sposób marnujemy prąd lecz zabezpieczamy driver przed usmażeniem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
17 minut temu, Bartegru napisał:

Co do dostarczania dla driverów odpowiedniego napięcia przy dużych różnicach np. nitka z czerwonymi diodami zawsze bierze najmniej volt w tym przypadku można zastosować przetwornice step down dc/dc i doregulować potrzebne napięcie - nie jest to ekonomiczne bo w ten sposób marnujemy prąd lecz zabezpieczamy driver przed usmażeniem.

To już lepiej poszukać drivera który może na inpucie mieć 43V i daje na wyjsciu mniejszy prąd np LDD-350H, LDD-500H.

 

 


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mylisz napięcie z prądem. Diody sterujemy prądowo a napięcie samo się ustala.
Tutaj chodzi o różnicę w napięciu czyli do drivera dostarczamy 48v ale nitka czerwonych potrzebuje przykładowo tylko 15v i aby sam driver nie grzał się zbyt bardzo można obniżyć napięcie przd nim poprzez przetwornice dc/dc która jest do tego przeznaczona i lepiej to zniesie niż driver czyli napięcie zmniejszymy do 15v lecz prąd pozostanie bez zmian.

Edytowane przez Bartegru (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
17 minut temu, Bartegru napisał:

(...) aby sam driver nie grzał się zbyt bardzo można obniżyć napięcie przd nim poprzez przetwornice dc/dc która jest do tego przeznaczona i lepiej to zniesie niż driver czyli napięcie zmniejszymy do 15v lecz prąd pozostanie bez zmian.

i co .. przetwornica się nie będzie grzała ? - przecież driver to też przetwornica  a driver nieważne czy podłączysz jedną czy kilka diod - ma pracować tak jak gwarantuje producent

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się też jestem tego zdania poprostu szybciej padła taka teza że driver będzie się mocno grzał dlatego napisałem, że jest możliwość zmiany pradu przed driverem.
Czy driver będzie mocno się grzał zależy w głównej mierze jaki będzie pobór prądu czyli ile wat będzie pobierane a w przypadku ledów czerwonych jest to zawsze sporo mniej także prawdopodobnie nic nie stanie się z driverem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

 

11 minut temu, Bartegru napisał:

(...)
Czy driver będzie mocno się grzał zależy w głównej mierze jaki będzie pobór prądu czyli ile wat będzie pobierane a w przypadku ledów czerwonych jest to zawsze sporo mniej także prawdopodobnie nic nie stanie się z driverem.

i tu się zgadzam :) driverowi nic nie grozi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
42 minuty temu, Bartegru napisał:

Mylisz napięcie z prądem. Diody sterujemy prądowo a napięcie samo się ustala.
Tutaj chodzi o różnicę w napięciu czyli do drivera dostarczamy 48v ale nitka czerwonych potrzebuje przykładowo tylko 15v i aby sam driver nie grzał się zbyt bardzo można obniżyć napięcie przd nim poprzez przetwornice dc/dc która jest do tego przeznaczona i lepiej to zniesie niż driver czyli napięcie zmniejszymy do 15v lecz prąd pozostanie bez zmian.

Nic nie myle :) Ty mylisz napięcie Vin z napieciem Vout.  Diody sterujemy pradowo - wiec znow troche matematyki.

6 diod po 3,6 V = 21,6 V Prąd drivera 700mA. Przykładasz napięcie 48V na driver - co sie dzieje ? Driver obniza napiecie na Vout do 21,6V --- co sie dzieje z 48V na Vin - 21,6V Vout  = 26,4 V Gdzie to 26,4 V sie magazynuje ?

Idzie w radiator w postaci ciepła.

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, VDR napisał:

To już lepiej poszukać drivera który może na inpucie mieć 43V i daje na wyjsciu mniejszy prąd np LDD-350H, LDD-500H.

To Ty właśnie powiedziałeś żeby zastąpić driver na 350mA, kiedy potrzeba do zasilenia diody trzy watowej 700mA niezależnie od koloru pozatym nawet jakby dać tej diodzie mniej 350mA to napięcie w nitce jeszcze będzie mniejsze i różnica na Vin i Vout będzie jeszcze większa czyli driver teoretycznie jeszcze bardziej będzie się grzał.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Bartegru napisał:

To Ty właśnie powiedziałeś żeby zastąpić driver na 350mA, kiedy potrzeba do zasilenia diody trzy watowej 700mA niezależnie od koloru pozatym nawet jakby dać tej diodzie mniej 350mA to napięcie w nitce jeszcze będzie mniejsze i różnica na Vin i Vout będzie jeszcze większa czyli driver teoretycznie jeszcze bardziej będzie się grzał.

Gdzie napisałem żeby zastąpić driver 700mA driverem 350mA jesli diody maja prąd 700mA ? Chyba niezbyt zrozumiałeś moją wypowiedź.

 

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Godzinę temu, VDR napisał:

To już lepiej poszukać drivera który może na inpucie mieć 43V i daje na wyjsciu mniejszy prąd np LDD-350H, LDD-500H.

Tutaj LDD-350H ma prąd 350mA. Czytaj ze zrozumieniem i dokładnie w poprzednim moim poście cytowałem to samo.
Sory za offa ale nie mogłem się powstrzymać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Bartegru napisał:

 

Tutaj LDD-350H ma prąd 350mA. Czytaj ze zrozumieniem i dokładnie w poprzednim moim poście cytowałem to samo.
Sory za offa ale nie mogłem się powstrzymać.

No ale gdzie tu jest napisane, ze proponuje zamienić driver 700mA na 350mA jeśli dioda ma 700mA ? Nic takiego wprost nie napisałem. Przecież kilka postów wyżej pisałem Ci, że zasilanie diód połowa A jest bezsensu (jak Ci liczyłem ilość W przy zasileniu 800mA i 400mA). I nagle miałbym to samo proponować ? :) Ale wiem na podstawie czego dopowiedziałeś. Wczytałem się jeszcze raz w Twój post.

Napisałeś:

Co do dostarczania dla driverów odpowiedniego napięcia przy dużych różnicach np. nitka z czerwonymi diodami zawsze bierze

najmniej volt w tym przypadku można zastosować przetwornice step down dc/dc i doregulować potrzebne napięcie

Przeczytałem najmniej prądu - bo moje diody czerwone jako jedyne sterowane są 700mA a Ambery 500mA, przy 1A na zielonych i niebieskich i royal blue a napięcie chyba mają dokładnie takie samo - już nie pamiętam bo musiałbym w datasheeta XP-E zajrzeć.

Jeśli zaś chodzi o mniejsze napięcie na Vout w stosunku do Vin  to ..... niestety trzeba dołożyć LED i zwiększyć ilość diod w nitce jeśli chcemy na Vin dać wyższe napięcie i nie stosować dwóch zasilaczy o różnym napięciu. Inaczej będziemy zamieniać energie w ciepło. Dołożenie przetwornicy step-down dołoży tylko dodatkowy element do układu i przeniesie wydzielanie ciepła z drivera na  przetwornice step-down. Nic się nie zmieni poza większa strata ekonomiczna ;P Zresztą jak to zauważył @silvia driver jest niczym innym jak przetwornica ;)

Teraz już jasne ?


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra skończmy te dyskusje bo rozmawiamy o różnicy w napięciu Vin do Vout a Ty proponujesz zmiane drivera na niby mniejszy prąd i to nic nieda bo nie ważne ile ta dioda potrzebuje czy 350mA czy 700mA to i tak przy takim prądzie będzie miała przykładowo czerwona 2.1v -2.8v i ostatecznie zawsze będzie różnica w napięciu miedzy Vin i Vout lekarstwem jest tak jak napisałeś dołożenie odpowiedniej liczy ledów a co w przypadku omawianych czerwonych ? jak w projekcie mamy zaplanowane 6szt. a żeby była mała różnica w Vin i Vout trzeba by ich dać ze 20szt. i co wtedy gdzie zamontuje sobie te 14szt. no chyba w sumpie dla refugium :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Bartegru napisał:

Dobra skończmy te dyskusje bo rozmawiamy o różnicy w napięciu Vin do Vout a Ty proponujesz zmiane drivera na niby mniejszy prąd i to nic nieda bo nie ważne ile ta dioda potrzebuje czy 350mA czy 700mA to i tak przy takim prądzie będzie miała przykładowo czerwona 2.1v -2.8v i ostatecznie zawsze będzie różnica w napięciu miedzy Vin i Vout lekarstwem jest tak jak napisałeś dołożenie odpowiedniej liczy ledów a co w przypadku omawianych czerwonych ? jak w projekcie mamy zaplanowane 6szt. a żeby była mała różnica w Vin i Vout trzeba by ich dać ze 20szt. i co wtedy gdzie zamontuje sobie te 14szt. no chyba w sumpie dla refugium :D

Faktycznie skonczmy bo nigdzie nie proponuje zamiany drivera na mniejszy prad. Juz wczesniej Ci tlumaczylem ze cos takiego jest bez sensu. Po raz drugi zaprzeczam, że coś takiego miałem na mysli a Ty dalej mi próbujesz wmówić coś innego.  Zastosowanie driverów na inny prąd było w kontekscie diod sterowanych NIŻSZYM PRĄDEM i wsadzeniu ich większej ilości na nitkę by dojechać do np. tych 48V (jesli maja np. 2,6V, w stosunku do innych ktorych trzeba bedzie dac mniej bo maja 3,6V). Prad to jest zupelnie co innego.

Masz nitke 6diod 2V dla prostoty matematyki zebyś zalapal. Napiecie na Vin 48V. Dioda max ma 800mA - dajesz driver 800mA. Co się dzieje ? Driver podaje 12V na Vout, 36W idzie na ogrzanie chaty.

Dokladasz do tej nitki kolejne 6 diod  czyli masz ich już 12...  Ten sam driver - tym razem driver na Vout daje 24V przy pradzie 800mA - czyli tylko 24V poszło w chate w postaci ciepla

Dokładasz do tej nitki kolejne 6 diod czyli masz juz ich 18   Ten sam driver - tym razem driver na Vout daje 36V przy pradzie 800mA = czyli tylko 12V poszło w chate w postaci ciepla

Dokladasz jeszcze 4 diody do tej nitki czyli masz ich 22 Ten sam driver - tym razem driver na Vout daje 44V przy pradzie 800mA = czyli tylko 4V poszło w chate w postaci ciepla

Rozumiesz już ?

O tym pisałem.

Jak dla diody 700mA dasz driver 350mA - to po prostu dioda będzie świecić o polowe słabiej. I to już Ci również tłumaczyłem wiec za przeproszeniem nie pisz, że proponuje zasilać diody 800mA driverami np. 400mA. To Ty wymyślasz jakieś przetwornice step-down przed driverem, które są tam tak potrzebne jak druga dziura w .......okolicy końca mojego jak i Twojego kręgosłupa ;)

 

P.s w projekcie ma 12 sztuk czerwonych - tez bylo liczone dla 12 diod czerwonych. Coś koło 30V tam wyszło.


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra człowieku naucz się czytać i przyznawać do błędu sam wyraźnie napisałeś, żeby dać driver o wiekszym Vin żeby wytrzymał napięcie wejściowe i żeby miał na wyjściu mniejszy prąd jeszcze podajesz dokładne modele LDD-350H, LDD-500H a teraz się wypierasz?! Tłumaczę ci, że nie ważne czy będziesz miał prąd 350mA 700mA 1000mA i nie ważne jaką diodę będziesz zasilać bo diody w nitce zawsze będą miały niższe napięcie niż Vin do drivera no chyba że masz tyle ledów żeby +/- wyrównać!

2 godziny temu, Bartegru napisał:
3 godziny temu, VDR napisał:

To już lepiej poszukać drivera który może na inpucie mieć 43V i daje na wyjsciu mniejszy prąd np LDD-350H, LDD-500H.

Jeszcze na koniec piszę Ci co w przypadku jeśli nie możemy dać wystarczająco dużo ledów to mi robisz wyliczenia - wiem o tym napisałem o tym szybciej to jest sytuacja optymalna kiedy to możemy dołożyć lampek a co jeśli nie możemy dać tyle ledów?! Wtedy musimy puścić tą energię w powietrze albo za pomocą drivera albo przetwornicy!

Pozatym kombinujesz wkładanie ledów o niższym prądzie żeby dać ich więcej wtedy osiągniemy więcej volt - no tak ale są warunki często nie do przeskoczenia w projektach czyli albo nie mamy miejsa na zamontowanie większej ilości ledów albo poprostu nie chcemy tyle ledów danego koloru. To nie jest rozwiązanie uniwersalne i nie warto brać tego pod uwagę.

W obu przypadkach trzeba dokładać led jeśli jest taka możliwość super dokładamy i po problemie ale jeśli nie chcemy lub nie możemy to co wtedy?! Jak to nazwałeś puszczamy w chatę albo dokładamy ledów w sumpie :D

A jszcze co do zasilania ledów 3W mniejszym prądem - zobacz sobie ten filmik właśnie z takich testów i porównaj sobie ile światła daje 3W przy prądzie 300mA w proównaniu z 1W tez przy prądzie 300mA ewidętnie widać że led 3W daje o 30% więcej lux. Dodatkowo zobacz sobie na przykładzie diody 3W ile lux przybywa dokładając 100mA tutaj też ewidętnie widać, że im wyższy prąd tym mniej lux otrzymamy.
Led 3W test - 300mA-380lux > 400mA-488lux(+108lux) > 500mA-580lux(+100Lux) > 600mA-665lux(+85Lux) >700mA-737lux(+72lux) > 800mA-790Lux(+53lux)
Ewidętnie widać, że do 500mA przybywa po 100Lux a powyżej coraz mniej 85>72>53 Lux
Posłuchaj dokładnie co autor filmu mówi dokładnie w 6:35 filmu - sam mówi, że opłaca się 3W ustawić na "pół gwizdka"
Dalej twierdzisz, że tak bardzo warto dać na 3W diode aż 800mA?! I to nie jest puszczanie energi w chatę?!
 

Edytowane przez Bartegru (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To w końcu się zdecyduj - bo w pierwszej części powyższej wypowiedzi twierdzisz, że uważam by dawać driver o mniejszym prądzie dla diod majacych wyższe I max. A w drugiej piszesz ze uważam to za błędne :D 

Znasz rodzinę diód XP-E Cree ? Dioda white, rb, blue, green - 1A, dioda red i red-orange 700mA, dioda amber - 500mA. Ile razy Ci mam jeszcze napisać, że przeczytałem "mniejszy prąd" mają diody czerwone ? Bo napiecie to akurat wymuszone zostanie przez driver. My musimy jedynie zadbac by driver mial z czego to napiecie dac. Jak bedzie nizsze to dioda po prostu swiecic bedzie slabiej albo nie przekroczymy napiecia przewodzenia i dioda nie zaswieci w ogole. Zreszta jak spojrzysz na charakterystyki diod to podaje sie napiecie przewodzenia w uzaleznieniu od pradu. Znow posluze się diodami XP-E:

Forward voltage (@ 350 mA) ‑ far red 1,9V
Forward voltage (@ 700 mA) ‑ far red 2,1V
Forward voltage (@ 1000 mA) ‑ far red 2,25V

Dalej idac - na Vout potrzebujesz 24V, przykladasz 48V napiecie na Vin, skrecasz lampę o połowę - ile masz na Vin napiecia ? A ile na Vout ? Dlatego dawanie juz na starcie znacznie wiecej napiecia niz nitka potrzebuje jest malo ekonomiczne. Diody rozkrecone na full na Vout maja dostac napiszmy w uproszczeniu Vin.

Dalej idac. Wrzucasz jakis filmik do jakis diod z alliexpress, ktory ma swiadczyc o tym, ze wszystkie diody na całym świecie maja taka sama charakterystyke. Otóż nie wszystkie.  A to że charakterystyka nie jest liniowa to już ustalilismy. Filmy z YT nie są dla mnie wiedzą naukową, tym bardziej ze moje doświadczenia są zgoła odmienne ale ja lampeczki budowałem głównie na Cree.

Dwa całkowicie zapominasz o tym, ze finalnie lampa i tak jest skrecona ale zostawiamy sobie zapas mocy po to by moc nią sterować również w góre. Jak ograniczysz prąd na driverze juz na starcie to sterowaniu w góre zapominasz. A mało kto tutaj planuje lampę pod konkretną ilość światła bazując na odpowiedniej dawce napromieniowania dziennego dla korali.

Wezmy znow te Twoje ledy z YT:
500mA = 580 lux
800mA = 790 lux 

Załóżmy, że chcemy miec lampeczke ktora daje 7900luxow = stosujemy 10 diod 800mA. Jak skrecimy na 500mA potrzebujemy 16sztuk.  Wezmy 100 diod 800mA, potrzebujemy już 136diod 500mA. 36 diod wiecej - do tego trzeba drivery, trzeba jeszcze wiecej miejsca znalezc (dopiero Cie o to głowa bolała) itd itd. Owszem, zgodze sie z tym ze w wypadku tych diod zysk jest marny. Ale czy ktos tutaj wspominal o jakis diodach marki Semiled  i no-name ? 

 

 

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@alexw200 soreczki Olku  :( Ale jak ktoś wrzuca pomysły typu przetwornica step-down do zasilania przetwornicy step-down to trzeba się odezwać bo za jakiś czas ktoś to będzie czytał i stwierdzi, że to ma sens i zrobi coś takiego.


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.