Jump to content
jacgues

Ciągle spadające zasolenie wody

Recommended Posts

azgar , vdr - czy wy na prawde macie mnie za takiego idiotę? ... bo czytam wasze wpisy i nie mogę uwierzyć co piszecie pod moim adresem. PK

 

Czytam co piszesz, a że kupy się to nie trzyma to i pytam co masz na myśli. Pryzmatem i skala na kartce z Salifertem referencyjnym pomiar zrobiłbys by przygotować solanke 35ppt.  

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co się w/g ciebie nie trzyma kupy?

To że mój refr. kalibrowalem przy każdym pomiarze  (a robiłem go trzykrotnie  pod rzad) oszukiwał mnie o 3ppm?

Dopiero jak zbadałem elektroniką to okazało sie jak jest na prawde? To ze porownywałem  go z milwaukee na plynie referencyjnym i roznica byla 2ppm to tez nie rozumiesz? To ze jak dosalalem  wode to zamiast sie podnosic zasolenie  spadalo?

Dlatego napisałem zeby uważac na tanie refr. 

KPW?

PK

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, R.I.P napisał:

Co się w/g ciebie nie trzyma kupy?

To że mój refr. kalibrowalem przy każdym pomiarze  (a robiłem go trzykrotnie  pod rzad) oszukiwał mnie o 3ppm?

Dopiero jak zbadałem elektroniką to okazało sie jak jest na prawde? To ze porownywałem  go z milwaukee na plynie referencyjnym i roznica byla 2ppm to tez nie rozumiesz? To ze jak dosalalem  wode to zamiast sie podnosic zasolenie  spadalo?

Dlatego napisałem zeby uważac na tanie refr. 

KPW?

PK

Wspomniales o budowie wiec po prostu chcialbym wiedziec dlaczego ten tani refraktometr kalibrowany na 35ppt według płynu kalibrującego zanizal Ci pomiar solanki o 3ppm.
Bo wiesz, skala to tylko skala i może być na niej cokolwiek. Chyba, że chcesz powiedzieć, że w tych tanich refraktometrach jest jakiś dziwny pryzmat który płyn kalibrujący 35ppt wskazuje na 35ppt a solanka posolona na 35ppt tym refraktometrem ma faktycznie 32ppt. Tylko wydaje mi się, że odkryłbyś nowe prawo fizyki.

21 godzin temu, R.I.P napisał:

Na refraktometrze 34ppm a na Hanna 30pmm.

 

2 godziny temu, R.I.P napisał:

To że mój refr. kalibrowalem przy każdym pomiarze  (a robiłem go trzykrotnie  pod rzad) oszukiwał mnie o 3ppm?

 

2 godziny temu, R.I.P napisał:

To ze porownywałem  go z milwaukee na plynie referencyjnym i roznica byla 2ppm to tez nie rozumiesz?

W sumie to faktycznie kupy się nie trzyma.

A i jeszcze jedno HI 98319  ma dokładność ± 1 ppt dla 0.0 do 40.0 ppt

Pokusiłem się jeszcze o znalezienie parametrów Milwuakee MA887 Dokładność: +/- 2 ppt

Edited by VDR (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

.... uważam że dalsza dyskusja z tobą nie ma sensu.

Tak jak kiedyś starałeś się udowadniać że przyducha to uwolnienie amoniaku  tak teraz nie potrafisz zrozumieć że tani refraktometr może doprowadzić do padaki w zbiorniku.

To że rzucasz jakimiś tolerancjami to ma się to nijak do realiów.

I bardzo cię proszę na przyszłość abyś mnie nie cytować bo nie mam zamiaru wchodzić z tobą w polemiki. Nie jesteś dla mnie żadnym autorytetem i nie będziesz.

Ty masz wiedzę z instrukcji ja z doświadczenia na własnej skórze.

PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli urządzenie kalibrowalne i kalibrowane na 35ppt wskazuje za chwilę 35ppt w rzeczywistym 32ppt (i o ile tak rzeczywiście jest) wskazuje wyłącznie na jedno: płyn kalibracyjny do kosza bo ma 32ppt. Tak, to są proste urządzenia ale to działa na korzyść, łatwo je zrozumieć. Jeśli byłby trefny to po prostu poluzowany i miałby rozrzut wyników po kalibracji np. od 32 do 38 bez znacznej powtarzalności. Reszta możliwości to wyłącznie błędy urzyszkodnika... fizyki Panowie nie oszukacie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, R.I.P napisał:

.... uważam że dalsza dyskusja z tobą nie ma sensu.

Tak jak kiedyś starałeś się udowadniać że przyducha to uwolnienie amoniaku  tak teraz nie potrafisz zrozumieć że tani refraktometr może doprowadzić do padaki w zbiorniku.

To że rzucasz jakimiś tolerancjami to ma się to nijak do realiów.

I bardzo cię proszę na przyszłość abyś mnie nie cytować bo nie mam zamiaru wchodzić z tobą w polemiki. Nie jesteś dla mnie żadnym autorytetem i nie będziesz.

Ty masz wiedzę z instrukcji ja z doświadczenia na własnej skórze.

PK

Jak brak argumentów to zaczynają się wycieczki. No i oczywiście nie potrafię zrozumieć, że tani kalibrowany refraktometr może wysadzić zbiornik bo jego budowa nie bardzo mu na to pozwala. Najwidoczniej w tych tanich przyrządach pryzmat ma inteligencję by reagować na solankę i wspołczynnik refrakcji zmieniać w locie i inaczej uginać światło.
Na wsiach jeszcze wierzą w szeptuchy. Ja przestałem dawno temu.  A cytować będę - bo taka jest rola forum jak ktoś bajki opowiada i co post zmienia mu się różnica w ppt. 

P.s Nie jestem autorytetem i nigdy za takiego nie uchodziłem - naucz się może używać refraktometru. Pozdrawiam.

5 minut temu, Sagerrak1 napisał:

Jeśli urządzenie kalibrowalne i kalibrowane na 35ppt wskazuje za chwilę 35ppt w rzeczywistym 32ppt (i o ile tak rzeczywiście jest) wskazuje wyłącznie na jedno: płyn kalibracyjny do kosza bo ma 32ppt. Tak, to są proste urządzenia ale to działa na korzyść, łatwo je zrozumieć. Jeśli byłby trefny to po prostu poluzowany i miałby rozrzut wyników po kalibracji np. od 32 do 38 bez znacznej powtarzalności. Reszta możliwości to wyłącznie błędy urzyszkodnika... fizyki Panowie nie oszukacie.

Jak widać niektórzy starają się prawa fizyki zmieniać ;) W dodatku bez różnicy dla nich, że przyrząd którym mierzą solankę ma +-2ppt dokładność i może wskazywać od 33ppt do 37ppt przy tym samym zasoleniu 35ppt. Szkoda słów czasami :/

 

Edited by VDR (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na szczęście już nie muszę ...

W końcu mam takie urządzenie któremu mogę zaufać.

PK

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, R.I.P napisał:

Na szczęście już nie muszę ...

W końcu mam takie urządzenie któremu mogę zaufać.

PK

Nawet tą Twoją Hankę należy kalibrować. A i pomiar przewodności może być zakłócony ale przecież Ciebie to nie interesuje. W końcu to kosztowało więcej niż 500zl więc musi perfekcyjnie działać. Obyś tylko za jakiś czas nie pisał, że wysadziłeś zbiornik i te przyrządy są do d*py, czego Ci nie życzę. Ale patrząc na podejście do tematu nie zdziwiłbym się.

Edited by VDR (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, VDR napisał:

Pokusiłem się jeszcze o znalezienie parametrów Milwuakee MA887 Dokładność: +/- 2 ppt

Nie wiem czy używałeś tego sprzętu, ale w praktyce wyniki są powtarzalne w 99%. Nigdy w życiu nie widziałem rozbieżności pomiaru +/- 1 ppt, a co dopiero 2ppt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To może Panowie inaczej mały test ;)

 

3 pomiary

-spławik pokazuje mi 1.024 taki z tubą za 85zl

-refraktometr cena 120zł allegro

z plynem kalibracyjnym na 35ppt pokazuj 35ppt po ustawieniu

-a mam miernik też ekektroniczny i pokazuje 36ppt

To teraz pytanie komu wierzyć ?

:)

doszłam do wniosku że to 1ppt uznam jako granicę błędu ;) bo można oszalec :D

a spławik jako zabawkę ? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, ZielonyAmator napisał:

Nie wiem czy używałeś tego sprzętu, ale w praktyce wyniki są powtarzalne w 99%. Nigdy w życiu nie widziałem rozbieżności pomiaru +/- 1 ppt, a co dopiero 2ppt.

Wynik może być i 100% powtarzalny a błąd pomiaru +-2ppt. Jedno z drugim się nie gryzie.

5 minut temu, R.I.P napisał:

VDR - Nie kompromituj się człowieku.

Ja praw fizyki nie zmieniam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, VDR napisał:

Wynik może być i 100% powtarzalny a błąd pomiaru +-2ppt. Jedno z drugim się nie gryzie.

Chcesz mi powiedzieć że zrobię 20 pomiarów, 20x wyjdzie 35 ppt i 20x przekłamie w jedną stronę?

Kolega ma taki sam refraktometr i skoro pokazuje to samo to również przekłamuje w tą samą stronę?

Poważnie?

Edited by ZielonyAmator (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodam swoje 3 grosze.

 

Ja już mam nauczkę i dlatego przed każdym pomiarem sprawdzam refraktometr .

Nawet jak leży w szafce a teraz gdzie indziej i tak skubany sam potrafi się rozkalibrować.

Wiec popieram Pawła .

 

I nikt mi nie przegada - taki jest mój pogląd na ten temat .

 

A wiem jak rozjechałem zasolenie 

 

Ciekawostka 

Jakieś niecałe trzy tygodnie temu kalibrowałem refrak. .. 

Tydzień później poszedłem do znajomego i poprosił bym wziął refrak.. ze sobą .

Co ciekawe , nic nie rzucany , nie spadł itp . 

Ale o 3 kreski się skubany przestawił.

Dobrze że sprawdziłem przed pomiarem u znajomego .

Pozdr. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, ZielonyAmator napisał:

Chcesz mi powiedzieć że zrobię 20 pomiarów, 20x wyjdzie 35 ppt i 20x przekłamie w jedną stronę?

Kolega ma taki sam refraktometr i skoro pokazuje to samo to również przekłamuje w tą samą stronę?

Poważnie?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Błąd_systematyczny

@AnTale nie chcesz powiedziec, ze po skalibrowaniu na 35ppt solanka ma pozniej 32ppt bo to R.I.P pisze. Ja rozumiem kwestie rozkalibrowania ale nie wierze w to co pisze R.I.P.

Edited by VDR (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dwa refraktometry elektroniczne na kilkadziesiąt pomiarów pokazują te same wyniki. Ale fart - oba przekłamują dokładnie tak samo. Chyba pora zacząć grać w Lotto.

 

 

10 minut temu, AnT napisał:

Ja już mam nauczkę i dlatego przed każdym pomiarem sprawdzam refraktometr .

Nawet jak leży w szafce a teraz gdzie indziej i tak skubany sam potrafi się rozkalibrować.

Wiec popieram Pawła .

 

I nikt mi nie przegada - taki jest mój pogląd na ten temat .

 

A wiem jak rozjechałem zasolenie 

Mam taki refraktometr optyczny przez który o mało nie wysadziłem zbiornika. Praktycznie codziennie pokazuje co innego. 

Edited by ZielonyAmator (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, R.I.P napisał:

... znowu?

Ty masz jakieś problemy człowieku.

PK

 

Wybacz, że nie zniżę się do Twojego poziomu i pozostanę na poziomie dyskusji na temat pomiarów. Miłej niedzieli.

 

1 minutę temu, ZielonyAmator napisał:

Dwa refraktometry elektroniczne na kilkadziesiąt pomiarów pokazują te same wyniki. Ale fart - oba przekłamują dokładnie tak samo. Chyba pora zacząć grać w Lotto.

Dwa refraktometry skalibrowane na 35ppt pokazuja 35ppt. Nie widzę podstaw aby grać w Lotto. Wiesz błędy pomiaru to nie fikcja - nawet kg ma swój wzorzec w Sevres pod Paryżem.
Ciekawe po co.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, VDR napisał:

Wybacz, że nie zniżę się do Twojego poziomu i pozostanę na poziomie dyskusji na temat pomiarów. Miłej niedzieli.

 

Dwa refraktometry skalibrowane na 35ppt pokazuja 35ppt. Nie widzę podstaw aby grać w Lotto. Wiesz błędy pomiaru to nie fikcja - nawet kg ma swój wzorzec w Sevres pod Paryżem.
Ciekawe po co.

MA887 kalibruje się na osmozę. A akwarium to nie zegar atomowy.

Edited by ZielonyAmator (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest ensso
24 minuty temu, @Beti napisał:

a spławik jako zabawkę ? 

 

ATC 35ppt
Spławik AM 1.026
 

:robo:

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minut temu, ZielonyAmator napisał:

MA887 kalibruje się na osmozę. A akwarium to nie zegar atomowy.

Tak samo producenci zalecają przy refraktometrach lunetkowych. Tylko co to ma wspólnego z dokładnością pomiaru ?  Dokładność pomiaru MA887 to +-2 ppt. Jednym słowem solanka może mieć 33pt a on może pokazywać 35ppt. A systematyczność pomiaru nie oznacza, że błędu nie ma. Zresztą nie jestem pewien czy MA887 nie jest przyrządem optycznym (refrakcja) z odczytem elektronicznym, w przeciwieństwie do HA98319 - który mierzy zasolenie na podstawie przewodności. Dwie różne metody pomiaru zasolenia. Więc w Twoim wypadku przy MA887 pomiar odbywa się na tej samej zasadzie co pomiar refraktometrem lunetkowym. Tylko zamiast oka, refrakcje odczytuje miernik.

P.s Oczywiście, że akwarium to nie zegar atomowy.

26 minut temu, ZielonyAmator napisał:

Mam taki refraktometr optyczny przez który o mało nie wysadziłem zbiornika. Praktycznie codziennie pokazuje co innego. 

To masz uszkodzony refraktometr. Czego oczekiwałbyś od termometru, który pokazywałby co chwilę inna temperaturę. Albo od zegarka, który codziennie późnił by się o kilka randomalnych minut.

Edited by VDR (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minut temu, VDR napisał:

Tylko co to ma wspólnego z dokładnością pomiaru ?  Dokładność pomiaru MA887 to +-2 ppt. Jednym słowem solanka może mieć 33pt a on może pokazywać 35ppt. A systematyczność pomiaru nie oznacza, że błędu nie ma.

Jakie jest prawdopodobieństwo, że na próbie kilkudziesięciu pomiarów na dwóch różnych akwariach, dwa różne refraktometry będą pokazywały takie same wyniki, czyli według Twojej logiki - przekłamywały dokładnie o tyle samo mimo, że zakres to +/- 2ppt? Czy może według Ciebie jeden i drugi refraktometr pokazuje o przykładowo 2ppt za wysokie zasolenie na każdym pomiarze? Miałem do dyspozycji na jeden pomiar jeszcze trzeci refraktometr i to samo pokazywał. Chyba, że w praktyce te +/- 2ppt wygląda tak że zrobię pomiar wyjdzie mi powiedzmy 37ppt, po czym zaniepokojony tym faktem zrobię kolejne 30 pomiarów i każdy pokaże mi 35ppt. W praktyce to się nie zdarza, ale nawet jeśli to ja się czymś takim nie przejmuję, bo tego typu błąd występuje Hance 713 na PO4. Robię kilka pomiarów pod rząd (na dwie fiolki) i  jeśli pokazuje mi przykładowo 0.03, 0.02, 0.03, 0.07, 0.03 to wiem, że prawidłowy wynik jest między 0.02, a 0.03 a nie 0.07. I pokrywa się to z ICP-OES.

Edited by ZielonyAmator (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, ZielonyAmator napisał:

Jakie jest prawdopodobieństwo, że na próbie kilkudziesięciu pomiarów na dwóch różnych akwariach, dwa różne refraktometry będą pokazywały takie same wyniki, czyli według Twojej logiki - przekłamywały dokładnie o tyle samo mimo, że zakres to +/- 2ppt? Czy może według Ciebie jeden i drugi refraktometr pokazuje o przykładowo 2ppt za wysokie zasolenie na każdym pomiarze? Miałem do dyspozycji na jeden pomiar jeszcze trzeci refraktometr i to samo pokazywał. Chyba, że w praktyce te +/- 2ppt wygląda tak że zrobię pomiar wyjdzie mi powiedzmy 37ppt, po czym zaniepokojony tym faktem zrobię kolejne 30 pomiarów i każdy pokaże mi 35ppt. W praktyce to się nie zdarza, ale nawet jeśli to ja się czymś takim nie przejmuję, bo tego typu błąd występuje Hance 713 na PO4. Robię kilka pomiarów pod rząd (na dwie fiolki) i  jeśli pokazuje mi przykładowo 0.03, 0.02, 0.03, 0.07, 0.03 to wiem, że prawidłowy wynik jest między 0.02, a 0.03 a nie 0.07. I pokrywa się to z ICP-OES.

Nie jestem producentem ani nie badałem tego przyrządu by móc Ci odpowiedzieć na takie pytanie. Zapytaj Milwuakee dlaczego podają taką dokładność ich produktu a nie np. 0,1 ppt. Rozumiem, że wiesz lepiej od producenta czym charakteryzuje się ich przyrząd pomiarowy.  Czym jest błąd przypadkowy i błąd systematyczny pomiaru pokazałem. Rozumiem, że negujesz wiedzę naukową w tej materii i się z nią nie zgadzasz. Masz do tego prawo.

Ja jednak pozostanę przy swoim. Każdy przyrząd ma jakiś błąd pomiaru - również ten ręczny lunetkowy. Każdy z nich może pokazywać idealnie ze "wzorcem zasolenia" jak i mogą od niego odbiegać zgodnie z dokładnością wskazaną przez producenta. Inaczej mówiąc - jeśli Twój refraktometr będzie pokazywał 37ppt dla solanki 35ppt to producent Cię odeśle z kwitkiem bo mieści się to w granicach błędu pomiaru.  Może ten błąd być systematyczny i będziesz miał ten offset o +2ppt. Każdy z tych przyrządów należy kalibrować. Jeśli po kalibracji jeden i drugi pokazuje głupoty i raz wskazuje 35 raz coś innego to znaczy, że jest popsuty i używanie go do mierzenia czegokolwiek mija się z celem. No i jak to napisałeś akwarium to nie zegar atomowy - więc nie potrzebuję atomowej precyzji do 2 cyfry po przecinku przy mierzeniu zasolenia. Moje oko mi wystarczy a i kasy zostaje w kieszeni. Wierzenie, że przyrząd elektroniczny za parę setek nie może się popsuć jest złudne. Na reef2reef albo ultimatereef pewnie znajdziesz kilka wątków na temat MA887.  Pomiar zasolenia i spławikiem zrobisz dokładnie pod warunkiem, że wiesz co robisz i umiesz obsługiwać ten przyrząd pomiarowy. Zresztą podobnie jak z każdym przyrządem - czy lunetkowym czy elektronicznym. A stwierdzenie, że im coś droższe tym lepsze pozostawiam bez komentarza. 
 

P.s i żeby była jasność, pisząc refraktometr za każdym razem mam na myśli refraktometr z kompensacją temperatury.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ktos posiada może refraktometr jeżeli tak to jakI to model , że na osmosie pokazuje zero a na płynie referencyjnym saliferta 35ppt. Pytam gdyż te które miałem nie dało się nigdy ustawić aby tak pokazywały.

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, kareks napisał:

A ktos posiada może refraktometr jeżeli tak to jakI to model , że na osmosie pokazuje zero a na płynie referencyjnym saliferta 35ppt. Pytam gdyż te które miałem nie dało się nigdy ustawić aby tak pokazywały.

H20cean firmowany przez Delteca. Ale tak jak pisałem mam dwa takie. Jeden idealnie w zerze na RO  i 35ppt na Salifercie. Drugi zera  na RO nie pokazuje jak kalibruje Salifertem. Różnica o ile pamiętam jakieś 1-2ppt.  W zakresie 33-36ppt obydwa wskazują tak samo. Poza nie sprawdzałem. Ogólnie mówi się, że powinno się kalibrować płynem 35ppt a nie wodą RO na zero. Woda RO też nie jest idealnie czysta, membrana puszcza np. 5% soli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.