Skocz do zawartości
Iceberg

Porozmawiajmy o LPS-ach...

Rekomendowane odpowiedzi

Trachyphyllie macie na piasku czy gdzieś przyklejone?


Pozdrawiam,

Artur :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej...

Ja mialem zielona Trachyphyllie i pamietam ja jako bardzo zywotny, napompowany koral, ale nigdy zadnego korala nie trzymalem bezposrednio na piasku, ktorego pewnego dnia sie pozbylem , kiedy postanowilem go wyczyscic i zobaczylem taka gnojowke, ze obiecalem sobie ze nigdy wiecej piasku...

Bylo pewnie w tym duzo mojej winy, gdyz nie mialem ekipy zajmujacej sie sprzataniem a babki nie chcialem, kiedy zobaczylem na jakims filmiku jaki kurz potrafia zrobic...

Ciesze sie ze dzielicie sie spostrzezeniami, ktore daja do myslenia a obecny zbiornik chcialbym prowadzic bardziej swiadomie...


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A teraz laickie pytanie - da się z euphylli i goniopor zrobić szczepki ale samej tkanki i czy jest szansa żeby sie "przyjęły"? Ktoś, coś? tomko


Nowe 400L

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie słyszałem o tym i przyznam, że wątpię w to. Z racji konstrukcji koralin u LPS/SPS myśle ze ich tkanki nie mogą żyć bez szkieletu. Zdjęcia spod mikroskopu elektornowego pokazują jak desmocyty wrastają sie w warstwe kalicoblastyczną na etapie budowania szkieletu.

Tu jest schemat (https://www.researchgate.net/figure/Diagrammatic-sketch-of-a-coral-desmocyte-based-on-Fig-2B-incorporating-diagnostic_fig1_226843456): 

Fig. 4. Diagrammatic sketch of a coral desmocyte based on Fig. 2B, incorporating diagnostic features from other figures, and including a three-dimensional reconstruction of a desmocyte tenon (upper left) and expanded view of a hemidesmosome (lower right). Some details are exaggerated for purposes of illustration. Lettering as in other figures

Ale nie wiem wszystkiego i wszędzie nie byłem, więc może nie mam racji.


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
15 godzin temu, Iceberg napisał:

Hej...

Ja mialem zielona Trachyphyllie i pamietam ja jako bardzo zywotny, napompowany koral, ale nigdy zadnego korala nie trzymalem bezposrednio na piasku, ktorego pewnego dnia sie pozbylem , kiedy postanowilem go wyczyscic i zobaczylem taka gnojowke, ze obiecalem sobie ze nigdy wiecej piasku...

Bylo pewnie w tym duzo mojej winy, gdyz nie mialem ekipy zajmujacej sie sprzataniem a babki nie chcialem, kiedy zobaczylem na jakims filmiku jaki kurz potrafia zrobic...

Ciesze sie ze dzielicie sie spostrzezeniami, ktore daja do myslenia a obecny zbiornik chcialbym prowadzic bardziej swiadomie...

Tez czytałem o babce, która robi spore zamieszanie, pewnie chodzi o valenciennea puellaris dlatego wybrałem (w sklepie mi polecono)  bardziej spokojną , chyba cryptocentrus cinctus , mam świeże akwarium, ze 2-3 dni była widoczna i nagle zginęła, widzę sporą górkę piasku pod Briareum i pewnie tam siedzi, nie ruszam jej , może w nocy wychodzi.


.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Ale fajny wątek, mam nadzieję że zmobilizuje mnie do odnowienia uzależnienia od forum ;)

W kwestii babek kopiących, od lat mam upodobany jeden gatunek który z moich obserwacji nie sypie piachem po akwarium, jest to valenciennea sexguttata. Mam obecnie 2 sztuki, nie sypią nic a nic. Zdarza się że czasem usypują sobie norki albo noszą małe kawałki żwirku na jedno miejsce. 

Tomko w kwestii życia Euphylli bez szkieletu - skąd takie pytanie ? Przytrafiło Ci się odklejenie całego polipa ? Ciekaw jestem co jest bezpośrednio przyczyną takiego działania koralowca. Spotkałem się z taką sytuacją, znalazłem cały polip euphylli wraz z otworem gębowym który odkleił się od szkieletu. Umieściłem go w małym pojemniczku z minimalnym przepływem. Po miesiącu zaczął budować szkielet wapienny. Można domniemywać że koralowce LPS w ten sposób próbują się przemieścić gdy warunki im nie odpowiadają. Oczywiście wewnątrz zamkniętego systemu jakim jest akwarium nic to nie da, natomiast koralowiec o tym nie wie. Jeżeli w naturze na jakimś obszarze nastąpiła by zmiana warunków  ( oczywiście nie mówię tutaj o parametrach) i koralowiec walczył by o przetrwanie to może w ten sposób - co myślicie ? 

Bartku a co z rozmnażaniem koralowców SPS w naturze ? Wypuszczają małe zarodniki które kiedy przykleją się do podłoża odbudowują najpierw pojedynczy polip. Myślę że jeden polip spokojnie uznać można już za koralowca, wiemy że SPSy przy sprzyjających warunkach można ciąć na bardzo drobne fragmenty ;)

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, pdz napisał:

cryptocentrus cinctus

to jest babka, ale nie kopiąca, w sensie, że nie przekopuje całego akwarium. Wykopie sobie norkę i będzie w niej siedzieć.

Ja mam puellaris i żwirek, i nigdy nie widziałe, żeby pływała ze żwirkiem w pyszczku i go rozrzucała. Ale kopie non stop po całym akwarium.


Brutto: akwarium 550 + sump 260l, start 20.12.2017. Filtracja: rollermat + skała + refugium, bez odpieniacza. Sprzęt: Akwarium 120x70x65h OW, sump 119x50x45h. Pompa Jebao DCP 10000,  Cyrkulacja 2x maxspect  XF-350, Jebao MW-22, Oświetlenie: philips Coral Care gen 1 v2 x 3szt.. Oświetlenie refugium Chinka LED.

Sól Fauna Marin Professional, dodatki AF, balling AF/CZDA. 50kg suchej skały Marco Rock's, nieco pukani.

Ryby i inne biegająco-pełzające: Ctenochaetus binotatus, 6x Pseudanthias squamipinnis, Zebrasoma flavescens, Lysmata amboinensis x 3, L. debelius, 4x Lysmata Seticaudata, 1x Neopetrolisthes oshimai, 2 kraby pustelniki Clibanarius africanus, jeżowiec Mespilla globulus, setki  slimaków turbo i columbelli, 1x  tectus, 1x strombus luhanus... Oraz kilka kg kiełży, równonogów, wężowideł i innego drobnego życia.

ce5058cc16516a9e06285a07538a7eb3u1610a14

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koralowce chyba nie rozmnażaja się przez zarodniki, nie? Tylko jeśli już to płciowo. Ale prawdopodobnie larwa korala ma inne możliwości niż dorosły polip

Nigdy mi się polip nie odkleił od szkieletu chociaż oczywiście wiele razy słyszałem o tym, że tak a sytuacja jest możliwa. 

Nie wiem czy o to chodziło Tomkowi, czy raczej fragowanie przez odcięcie np ramienia polipa. Wyrwanie główki z koraliny chyba nie wchodzi w grę.

Ta euphylia to żyje jeszcze? 

 


425L  - Maxspect Recurve R6 120, Twistman 150 Integra, Komputer od AquaTrend i takie tam... Stary projekt [600L] Nowy projekt [425L]

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zapraszam jeszcze do ciekawego art,może ktoś z Was jest zainteresowany jednym z tych Lps,jako rozszerzenie wątku @Iceberg mam nadzieję że się przyda:) wiec....korale twarde należą do stosunkowo prostych w hodowli, jeśli oczywiście dostarczymy im odpowiednią ilość substancji odżywczych w wodzie (szczególnie KM, Ca, Mg). Karmienie korali odbywa się również w inny sposób. Oprócz rozpuszczonych w wodzie substancji organicznych (aminokwasów, cukrów prostych i witamin), koralowce wychwytują również detrytus, czyli drobnocząsteczkową, martwą materię (szczątki roślin i zwierząt) oraz można je żywić w warunkach hodowlanych gotowymi mieszankami. Korale tego typu mogą się pojawiać w akwariach nawet początkujących pasjonatów.

Nie każdy jednak ich rodzaj będzie równie łatwy w hodowli – warto zwrócić na to uwagę, oglądając LPS na sprzedaż. W przypadku uprawy koralowców LPS, problemy mogą pojawić się głównie w przypadku szczególnie rzadkich gatunków, które wymagają specyficznych warunków dla harmonijnego wzrostu. Warto również dokładnie obejrzeć poszczególne LPS korale, zanim dokonamy zakupu, zwracając szczególną uwagę na wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Jeśli zauważymy jakiekolwiek – najlepiej zrezygnować z zakupu.  

Najpopularniejsze rodzaje korali twardych, wielkopolipowych   Sam podział na koralowce twarde i miękkie nie daje zbyt dobrego oglądu całej grupy. Do LPS zaliczane są bowiem bardzo różnorodne organizmy, które mogą stać się piękną ozdobą każdego akwarium. Poniżej przedstawimy kilka z nich.

Euphyllia Ancora W środowisku naturalnym występuje w wodach Indo-Pacifiku, w okolicach wysp Fidżi, Tonga, Wyspy Salomona oraz w ramach Wielkiej Rafy Koralowej. Euphellię wyróżniają długie, wielobarwne polipy, które bywają stosowane jako obrona przed innymi organizmami. Jej białe końcówki mogą boleśnie poparzyć sąsiadów, dlatego najlepiej umieścić je w miejscu odizolowanym. W warunkach hodowlanych Euphyllia Ancora nie należy do specjalnie wymagających. Można ją z powodzeniem utrzymywać bez silnego oświetlenia, wyłącznie stosując standardowe świetlówki. Oczywiście większa ilość światła będzie korzystnie wpływać na ładniejsze i bardziej intensywne wybarwienie polipu. Koralowiec ten powinno się umieszczać w miejscu o umiarkowanym ruchu wody. Podobnie jak większość korali, Euphyllia Ancora i inne Euphyllia sp, żywią się przede wszystkim produktami zooxantelli, jednak nie pogardzą również bezpośrednim dokarmianiem. Jaki pokarm będzie najlepszy? Na rynku dostępnych jest wiele mrożonek, które są w stanie zaspokoić wszelkie wymagania żywieniowe Euphyllii Ancora. Można ją karmić drobno zmieloną mieszanką mięsa: krewetek, ryb i kalmarów, wzbogaconą o dodatkowe witaminy i nasycone kwasy tłuszczowe. Euphyllia Coral bez większych trudności można rozmnażać w warunkach hodowlanych. Rodzaj ten świetnie sprawdza się w domowych akwariach.

Alveopora To koralowiec, który występuje, podobnie jak Euphyllia Ancora, w wodach Indo-Pacifiku, zwłaszcza wokół wyspy Fidżi, Tonga, Wyspy Salomona oraz na Wielkiej Rafie Koralowej. Aby osiągnąć optymalny wzrost, potrzebuje dość sporej ilości światła. Sprawdzają się żarówki fluoroscencyjne, jednak zadbajmy, żeby były wystarczająco mocne. Ilość światła wpływa na zabarwienie polipów koralowca. Nie ma on też dużych wymagań w kwestii ruchu wody, choć zbyt intensywny przepływ może wpływać na zestresowanie korala. Wówczas nie będzie on się w pełni pompował. Alveopora należy do najdelikatniejszych okazów spośród wszystkich LPS. W warunkach hodowlanych zazwyczaj żyje maksymalnie kilka lat i obumiera. Badacze od lat szukają przyczyny, dlaczego tak się dzieje. Według najpowszechniejszych teorii, uważa się, że przedwczesna śmierć wynika z faktu, że nie można w warunkach akwariowych zapewnić mu odpowiedniego pożywienia. Z tego też powodu koralowiec po jakimś czasie ginie z głodu. Z tych też powodów Alveopora powinna być hodowana przez bardziej doświadczonych akwarystów, którzy posiadają już stosowną wiedzę i będą w stanie zapewnić mu odpowiednie warunki.   Jeśli jednak zdecydujemy się na Alveoporę, czym ją odżywiać? Żywi się ona głównie produktami zooxantelli. Koral może również korzystać z dodatkowego pożywienia, jak na przykład fitoplanktonu, który jest świetnym źródłem pokarmu. Ewentualnie można również wprowadzać drobno zmielone pokarmy mięsne.

Caulastrea Podobnie jak wcześniej omówione koralowce LPS, Caulastrea występuje na obszarze Indo-Pacifiku, zwłaszcza w pobliżu Fidżi, Tonga, Wyspy Salomona i Wielkiej Rafy Koralowej. W warunkach hodowlanych zaleca się wprowadzenie średniego do mocnego oświetlenia, które będzie optymalne dla koralowca. Caulastrea może żyć również przy oświetleniu z lamp hqi, choć wymaga dość długiego procesu aklimatyzacji do nich. Wpłynie to również w pewnym stopniu na zabarwienie polipów, w zależności od rodzaju i intensywności światła. Caulastrea wyróżnia się długimi polipami, które często mogą poparzyć sąsiadujące okazy. Dlatego też najlepiej umieszczać je w pewnym oddaleniu od innych koralowców. Organizmy te powinny się znaleźć w miejscu o małym lub średnim ruchu wody. Jeśli będzie on zbyt duży, doprowadzi do zestresowania koralowca, który nie będzie pompował się w pełni. Podobnie jak większość korali twardych, Caulastrea w głównej mierze odżywia się przez swoje zooxantelle. Można jednak z powodzeniem dokarmiać je drobno zmiksowanymi produktami. Istnieje wiele mrożonek dostępnych w handlu, które są dla nich świetnym posiłkiem. W ich składzie powinny się znaleźć: krewetki, ryby i kalmary z dodatkami witamin i wysoko nasyconych kwasów tłuszczowych. Caulastree można w niezmiernie prosty sposób rozmnażać. Proces polega na oderwaniu wapiennego kawałka od reszty koralowca, a następnie przyklejeniu go w innym miejscu żywej skały. Koralowiec nie nastręcza specjalnych trudności w hodowli, dlatego może być polecany niemal wszystkim akwarystom, pod warunkiem, że mają już stabilny zbiornik, przygotowany do hodowli korali twardych. Tubastrea Występuje na Indo-Pacifiku – głównie na Fidżi, Tonga, Wyspach Salomona i Wielkiej Rafie Koralowej. Może być hodowana w każdych warunkach oświetleniowych, ale karmić będzie ją najłatwiej przy oświetleniu przygaszonym tz. półmroku. Szczególnie lubi umiarkowany ruch wody.

Tubastrea nie korzysta z fotosyntezy i z tego powodu wymagają codziennego karmienia, dla utrzymania lepszej kondycji. Istnieje wiele mrożonek dostępnych w handlu, które są znakomitym posiłkiem dla niej, nadadzą się zwłaszcza mieszanki wielu produktów tj. krewetki, ryby i kalmary z dodatkami witamin i wysoko nasyconych kwasów tłuszczowych. Tubastrea można w prosty sposób rozmnażać, przez oderwanie wapiennej części od całego organizmu, a następnie przyklejenie jej w innej części żywej skały.   Koralowiec jest dość łatwy do utrzymania oraz polecany nawet początkującym, pod warunkiem, że mają już stabilny zbiornik, przygotowany do hodowli korali twardych. Turbinaria Również ten koralowiec występuje na obszarze Indo-Pacifiku, szczególnie w pobliżu Fidżi, Tonga, Wyspy Salomona oraz Wielkiej Rafy Koralowej. Szczególnie dobrze czuje się przy oświetleniu od średniego do dość mocnego, może być również hodowany przy oświetleniu z lamp hqi, choć wymaga zapewnienia mu dłuższego okresu aklimatyzacji. Istnieje możliwość, że zmiana rodzaju lampy, będzie miała wpływ na zmianę zabarwienie koralowca. Najlepiej umieścić Turbinarię w miejscu o umiarkowanym ruchu wody. Podobnie jak większość korali twardych, Turbinaria w głównej mierze żywi się produktami swoich zooxantelle. Można ją jednak dokarmiać fitoplanktonem, który sprzyja dodatkowo wzrostowi populacji wrotków, lub drobno zmiksowanymi mieszankami rybnymi. Turbinaria sprawdzi się w akwarium nawet początkującego hobbysty. Jest również stosunkowo łatwa w rozmnażaniu hodowlanym. Oulophyllia W naturze występują w tych samych rejonach Indo-Pacyfiku, co wcześniej omawiane odmiany. W warunkach hodowlanych powinny mieć zapewnione oświetlenie średnie lub nawet mocne. Można je hodować przy lampach hqi, choć wymagają wcześniejszego okresu aklimatyzacyjnego. Ponadto rodzaj i intensywność światła mogą mieć wpływ na zabarwienie polipów. Najczęściej występują w wersji zielonej lub brązowej.

Ouluphyllia szczególnie lubi średni ruch wody. Koralowiec wyróżniają długie polipy, które mogą poparzyć sąsiadujące organizmy. Z tego też powodu powinny znajdować się w bezpiecznej odległości od sąsiadów. W kwestii odżywiania koralowiec ten, nie różni się specjalnie od innych korali twardych. W głównej mierze korzysta z produktów swoich zooxantelle, choć możliwe jest również dokarmianie fitoplanktonem lub zmiksowanymi mieszankami rybnymi. Rodzaj Oulophyllia należy do stosunkowo prostych w hodowli. Są powszechne w handlu i z powodzeniem można je umieścić w różnorodnych zbiornikach. Oulophyllia świetnie nadaje się dla początkujących hodowców korali twardych. Plerogyra W naturze występuje również na Indo-Pacifiku. W przypadku okazów hodowlanych, powinno się zapewniać im średnie lub mocne oświetlenie. Można również stosować lampy hqi, pamiętając o odpowiednio długim okresie aklimatyzacji do nich. Rodzaj i natężenie światła mogą wpływać na zabarwienie koralowca. Plerogyra szczególnie lubi umiarkowany ruch wody. Podobnie jak w przypadku innych koralowców twardych, odżywia się ona głównie dzięki zooxantelle, ale można z powodzeniem dokarmiać je zmiksowanymi mieszankami, które mają w składzie: krewetki, ryby i kalmary z dodatkami witamin i wysoko nasyconych kwasów tłuszczowych. Plerogyra nie należy do najprostszych w hodowli i z tego powodu nie jest zalecana dla początkujących akwarystów.

Leptastrea W warunkach naturalnych również występuje w wodach Indo-Pacifiku. W hodowli należy zapewnić jej oświetlenie średnie lub mocne. Można również zastosować lampy hqi, pamiętając jednak o odpowiednio długim okresie aklimatyzacyjnym. Rodzaj i natężenie światła mogą wpływać na zabarwienie koralowca. Leptastrea szczególnie lubi umiarkowany ruch. Podobnie jak inne koralowce typu LPS, organizmy należące do tego rodzaju głównie żywią się przez swoje zooxantelle, choć z powodzeniem można też dokarmiać je fitoplanktonem lub drobno zmiksowanymi mieszankami rybnymi.

Goniopora W przyrodzie występuje w tych samych miejscach, co wcześniej opisane koralowce LPS. W warunkach hodowlanych koniecznie trzeba zapewnić mu oświetlenie średnie lub mocne. Można stosować również lampy hqi, pamiętając o odpowiednio długim okresie aklimatyzacji. Rodzaj oświetlenia i jego natężenie mogą wpływać na kolor polipów. Koralowiec szczególnie lubi umiarkowany ruch wody. Odżywia się w sposób charakterystyczny też dla innych twardych koralowców. Głównie żywi się produktami zooxantelle, ale można też dokarmiać go fitoplanktonem oraz drobno zmielonymi mieszankami rybnymi. Goniopora należy do najbardziej delikatnych korali dostępnych w hodowli. Z tego powodu nie jest zalecana dla początkujących, a nawet średniozaawansowanych akwarystów.

Fungia W przyrodzie występuje podobnie, jak wcześniejsze rodzaje, w wodach Indo-Pacifiku. W warunkach hodowlanych niezbędne jest zapewnienie jej średniego lub mocnego oświetlenia. Można również stosować lampy hqi, pamiętając o odpowiednio długim okresie aklimatyzacji. W zależności od rodzaju i natężenia światła polipy mogą przybierać inny kolor. Szczególnie lubi umiarkowany ruch wody. Nie ma specjalnych wymagań żywieniowych. Głównie odżywia się produktami swoich zooxantelle, ale można też dokarmiać zmiksowanymi produktami na bazie: krewetki, ryby i kalmarów z dodatkami witamin i wysoko nasyconych kwasów tłuszczowych. Fungia jest stosunkowo łatwa w hodowli i bywa zalecana dla akwarium rafowego. Favia Favia występuje również na Indo-Pacifiku. W warunkach hodowlanych zaleca się oświetlenie średnie lub mocne. Można również stosować lampy hqi, nie zapominając o zapewnieniu odpowiednio długiego okresu aklimatyzacyjnego do nich. Natężenie i rodzaj światła mogą też wpływać na zabarwienie polipów. Warto zatem zwrócić na to uwagę.

Favia szczególnie lubi umiarkowany ruch wody. Odżywia się podobnie jak większość korali twardych, czyli głównie przez swoje zooxantelle, ale można je dokarmiać również zmiksowanymi produktami na bazie: krewetki, ryby i kalmarów z dodatkami witamin i wysoko nasyconych kwasów tłuszczowych. Favia jest koralem zalecanym dla akwarium rafowego.

Euphyllia divisa Euphyllia divisa nie ma specjalnych wymagań w kwestii światła. Może być hodowana przy świetlówkach, i to bez większych trudności. W niektórych przypadkach potrafi pompować się łatwo również w obszarze zacienionym, jednak może to wpływać na mniej atrakcyjne zabarwienie. Szczególnie lubi umiarkowany ruch wody. Podobnie jak większość korali twardych, Euphyllia divisa żywi się głównie przez swoje zooxantelle, ale można je dokarmiać zmiksowanymi produktami, na bazie: krewetki, ryby i kalmarów z dodatkami witamin i wysoko nasyconych kwasów tłuszczowych. Koralowce takie, jak Euphyllia divisa doskonale nadają się do hodowli rafowej.

myślę że to pomoże niektórym w doborze nowych zwierząt do swojej solniczki :)

źródło mojarafa.pl

 

 

 

Edytowane przez @Beti
Edit (wyświetl historię edycji)

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej...

Dobra robota @Beti ...


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@@Beti bardzo przydatne kompendium, zwłaszcza dla świeżych morszczaków, zanim kupią coś do nowego akwarium, warto aby to przeczytali:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bartku oczywiscie chodzilo mi o rozmnażanie płciowe. Niestety tamta euphyllia chyba zapodziała się przy przenosinach, szczerze nie pamiętam co z nią. Mam jednak zjęcie archiwalne z tamtego okresu jak zyła sobie w kubeczku.

 

PART_1531741933273.jpeg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej...

Ogladajac zdjecie z Euphyllia powyzej, przypomnialo mi sie ze dawno temu pod moja Euphyllia w jakims zakamarku, zobaczylem cos malego i zielonego, co po jakims czasie okazalo sie malutka Euphyllia, ktora wyrosla, lecz nie pamietam w jaki sposob sie tam znalazla i czy od poczatku miala szkielecik czy sama go zbudowala...

 


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zapomniałam jeszcze o Plerogyra sinuosa kupilam ją miesiąc temu,pierwsze trzy dni był foch ;)ale po miesiącu obserwacji koral świetny ale delikatny,z dala od falownikow,ogółem poziom średni bym powiedziala i światło średnio-mocne :) na noc zamyka się widać sam szkielet.

pokarmy planktoniczne

 

 

20190602_113639-1454x968.jpg


 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może niezbyt dobrze widać, ale dla swoich Trachyphylli zrobiłem miniaturowe stojaczki. Od tego czasu nie marudzą i pięknie się pompują.

tracha.jpg


90x55x50+ sump. ATI 8x39W,Deltec A{F600. LPS-owo

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej...

Tez zrobilem podstawke pod Catalaphyllie i tez nie za bardzo widac bo troche obcialem zdjecie...

Trafil mi sie ten koral z wyjatkowo dluga wapienna "noga"...

 

IMG_E0710.JPG


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moja też ma na końcyu tki wyrostek w kształcie kulki, ale ona akurat lubi na piasku leżeć i ładnie się pompuje :)

 


90x55x50+ sump. ATI 8x39W,Deltec A{F600. LPS-owo

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajny temat

ja przerobiłem wiele LPS, u mnie w akwarium z powodzeniem rosną różne Euphyllie, tylko biedaki Glabrescens mi padły z dnia na dzień od skoku Po4 - najbardziej wrażliwe Euphyllie, na szczęście nim padły to porozrzucały swoje polipy po akwarium - odpadły, i jeden przetrwał, przykleił się do skały i rośnie.

Mam też Trachyphyllie bardzo fajne korale, czasami grymaszą i są zwinięte, nie wiem dla czego, ale większość czasu ładnie napompowane.

Wg mnie trzeba uważać na długopolipowe Goniopory, dawać je gdzieś wysoko a nie na piachu, by infekcja ich nie złapała, na piachu można dać goniopory minor - fajne krótkopolipowe, twożą taki dywanik.

Alveopore miałem, wrażliwa na skoki Po4 - też mi padła :(

Cyphastrea - ta same historia co wyżej super rosła, i pewnego dnia w 3 dni padła 

 

Z powodzeniem mi rosną różne brain corals -  Montastrea, Favia, Goniastrea - tutaj trzeba uważać jak ma się sporo piachu to taka ciężka kolonia z czasem zapada się w piach, tkanka oczywiście narasta na piasek i koral rośnie ale sam szkielet się zapada, no i tam gdzie jest pod piaskiem nie jest obleczony tkanką, z czasem koral rośnie w górę, ale szkoda trochę tego szkieletu, raz na czas można go podnieść delikatnie za spód, i ustawić na piachu od nowa, tkanka ponownie obleje ten szkielet, i mamy trochę większą kolonię - przynajmniej w górę :) To samo jak ryba jakaś zakopie nam korala, trzeba odkopywać podstawę. 

 

Zupełnie nie mam szczęścia do Acan, wszystkie próby zakończyły się porażką :( chyba słabo je karmię, sam nie wiem.

Edytowane przez Ura (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To i ja się podzielę moim skromnym dwuletnim doświadczeniem. Jako młody morszczak popełniłem dużo błędów więc niestety przetestowałem moje korale na wiele okoliczności.

Łatwe LPS (przetrwają nawet spore wahania KH, PO4 i zasolenia):

Pavona - nawet z kilku mm fragmentu potrafi szybko urosnąć kolonia, bardzo agresywna

Catalaphyllia - jeśli tylko kupić się dobry egzemplarz jest bardzo wytrzymała

Symphyllia - mam najkrócej ale chyba utrzymają tą kategorię

Plerogyra - byle nie wiało na nie bezpośrednio i będą happy

Blastomusa

Turbinaria - dziwne, ale mi się trzyma mocno, przy wyższym PO4 traciła tylko kontrasty w kolorach

Średnio-trudne LPS:

Favia - wytrzymala ale wolno rośnie, gdyby łatwiej było trzymać ich ładne ubarwienie byłyby w kategorii łatwe

Acanastrea -  gdyby łatwiej było trzymać ich ładne ubarwienie byłyby w kategorii łatwe

Caulastrea - blisko kategorii łatwych

Dunka - dobry barometr pogorszenia parametrów, od razu się chowa

Echinophylia

Lobophyllia - byłaby łatwa ale wybarwienie wymaga trzymania parametrów

Scolymia - jeden z korali które szybko pokazują szkielet ale dość szybkie przywrócenie poprawnych parametrów powoduje regenerację

Cynaria - j.w. choć trwa to dużo dłużej, trzmać w niskiej cyrkulacji

Trudne LPS:

Euphyllia "para" - bardzo agresywna, każde większe wahnięcie KH czy PO4 u mnie skutkowało utratą tkanki, aby zwiększyć szanse całej kolonii trzeba ucinać chore "konary" drzewek euphylliowych

Fungia - mam ich kilka, dwie straciłem, na razie ich nie rozgryzłem 

Bardzo trudne LPS (praktycznie każde wahnięcie parametrów skutkuje nieodwracalnymi stratami):

Goniopora - mam tylko 1 sztukę więc może nie jest to reprezentatywny przykład ale moje doświadczenia jej wrażliwości pokrywają się z literaturą

Euphyllia "bez para" - przez fakt, że są "jednoszkieletowe" niestety u mnie kilka wahań skutecznie wykończyło wszystkie egzemplarze

 

O kurczę nie wiedziałem że mam tyle tych LPS :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, Przemek79 napisał:

To i ja się podzielę moim skromnym dwuletnim doświadczeniem. Jako młody morszczak popełniłem dużo błędów więc niestety przetestowałem moje korale na wiele okoliczności.

Łatwe LPS (przetrwają nawet spore wahania KH, PO4 i zasolenia):

Pavona - nawet z kilku mm fragmentu potrafi szybko urosnąć kolonia, bardzo agresywna

Catalaphyllia - jeśli tylko kupić się dobry egzemplarz jest bardzo wytrzymała

Symphyllia - mam najkrócej ale chyba utrzymają tą kategorię

Plerogyra - byle nie wiało na nie bezpośrednio i będą happy

Blastomusa

Turbinaria - dziwne, ale mi się trzyma mocno, przy wyższym PO4 traciła tylko kontrasty w kolorach

Średnio-trudne LPS:

Favia - wytrzymala ale wolno rośnie, gdyby łatwiej było trzymać ich ładne ubarwienie byłyby w kategorii łatwe

Acanastrea -  gdyby łatwiej było trzymać ich ładne ubarwienie byłyby w kategorii łatwe

Caulastrea - blisko kategorii łatwych

Dunka - dobry barometr pogorszenia parametrów, od razu się chowa

Echinophylia

Lobophyllia - byłaby łatwa ale wybarwienie wymaga trzymania parametrów

Scolymia - jeden z korali które szybko pokazują szkielet ale dość szybkie przywrócenie poprawnych parametrów powoduje regenerację

Cynaria - j.w. choć trwa to dużo dłużej, trzmać w niskiej cyrkulacji

Trudne LPS:

Euphyllia "para" - bardzo agresywna, każde większe wahnięcie KH czy PO4 u mnie skutkowało utratą tkanki, aby zwiększyć szanse całej kolonii trzeba ucinać chore "konary" drzewek euphylliowych

Fungia - mam ich kilka, dwie straciłem, na razie ich nie rozgryzłem 

Bardzo trudne LPS (praktycznie każde wahnięcie parametrów skutkuje nieodwracalnymi stratami):

Goniopora - mam tylko 1 sztukę więc może nie jest to reprezentatywny przykład ale moje doświadczenia jej wrażliwości pokrywają się z literaturą

Euphyllia "bez para" - przez fakt, że są "jednoszkieletowe" niestety u mnie kilka wahań skutecznie wykończyło wszystkie egzemplarze

 

O kurczę nie wiedziałem że mam tyle tych LPS :)

Hej...Bardzo fajnie opisane spostrzezenia...

Piszesz o Catalaphylii ze zalezy jaka sie trafi i masz racje a sprobuje to troche rozwinac...

Przez jakis czas koral ten uwazano za latwy, ale przyszla jakas plaga, wirus czy cus i zaczely one masowo padac w akwariach a choroba ta zajal sie E.Borneman i nazwal chorobe ECS (Elegance Coral Syndrome) a tutaj maly artykul w ktorym jest dodatkowy link  http://animal-world.com/Aquarium-Coral-Reefs/Elegance-Coral     

Interesowalem sie tym lata temu, kiedy zeszla moja piekna Catalaphyllia, potem przerwa w morszczyznie, lecz chyba nic z ta choroba sie nie ruszylo przez ten czas, tyle tylko by kupowac te korale z chodowli...

Swoja nowa mam niedlugo, a dwa dni temu sie nie otworzyla i byla napuchnieta co jest symptomem tej choroby, wiec pomyslalem ze to koniec, ale wlaczyl sie moj instynkt i zaczalem czytac na jakims forum jak ludzie programuja swoje lampy Kessila pod LPS-y i okazalo sie ze wszyscy dawali o wiele mniejsza moc od moich ustawien a jeszcze moj zbiornik jest bardzo niski i wiadomo ze kazde dziesiec cm robi wielka roznice...

Bedac pewnym ze Cathalaphyllia zejdzie, zdziwilem sie, kiedy po obcieciu mocy, zaczela sie otwierac i zdrowiec w oczach...

Odpukac w nie malowane, wyglada teraz dobrze, choc dziwi mnie ze nie zamyka sie w calosci w nocy...

Mysle ze przechodzi okres klimatyzacji, pod slabszym swietle...

Bardzo podobaja mi sie zbiorniki niedoswietlone po bokach w ktorych mozna tez latwo przystosowywac nowe korale (niestety, tym razem o tym nie pomyslalem)...

Piszesz tez o Symphylli jako koralu latwym a ja czytalem ze koral jest trudny, moj ladnie sie otwiera i czas pokaze jak to sie wszystko rozwinie...

Teraz trzymam Catalaphyllie, Symphylie i Acantasrea w lekkim cieniu, ktory moglem uzyskac tylko poprzez ustawienia lampy pod lekkim katem...

Piszesz ze popelniles sporo bledow...A kto ich nie popelnia?...Moje ostatnie zbiorniki byly jednym wielkim eksperymentem...

Teraz chcialbym prowadzic akwarium najswiadomiej jak sie da...


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Catalaphyllię mam chyba obie hodowlane, trzmam je na piasku na środku akwarium więc światło jest dość mocne, w nocy też się nie zamykają całkowicie, ale też po 24-tej wyłącza się odpieniacz i leci Coralfood. Rośnie też całkiem szybko więc coraz bardziej zbliżam się do konieczności pocięcia koralowca, co mnie akurat w jego przypadku trochę przeraża bo tkanki miękkiej jest dużo i odkładam tą operację jak długo się da. Ale czas nadchodzi bo oba egzemplarze są wielkości małego ananasa każdy.

Symphyllia trzyma mi się bardzo ładnie, kolory także (a mam piękną wielokolorową sztukę). Miałem może nie drastyczne ale jednak spore skoki kh, PO4 i zasolenia i kondycja była cały czas bardzo dobra. Może mam szczęście. 

Acany i lobo też radziłbym trzymać w słabszym świetle, ale mówię to z perspektywy hydbyrdy ATI 8x80+ LED więc bardzo mocnej lampy nad zbiornikiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie nad zbiornikiem 100x70x60 wisi 10x39 +200W w LED, zbiornik z samymi LPS-ami wic światła sporo, Trachy to lubią, Lobo stoi 20cm pod powierzchnią i pięknie napompowana, jedna Lobo, wielkości piłki do ręcznej zmieniła kolor po zakupie z różu na fiolet-purpurę .


90x55x50+ sump. ATI 8x39W,Deltec A{F600. LPS-owo

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

super te fungie, przymierzam sie od pewnego czasu do zakupu. zwłąszcza kolor pomarańczowy, któego brakuje mi w baniaku robi świetną robotę. Beti mówisz, że koral nie wymagający?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.