Skocz do zawartości
Saiti

Lampa LED DIY - a jakże.

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Posprzedawałem wszystkie swoje dotychczasowe konstrukcje, ale zmysłu majsterkowicza nie umiem wystawić na aukcję, a więc wychodzę z kolejnym tematem. Zmęczony lutowaniem przewodzików i ustawiania pod suwmiarkę LEDów wymyśliłem sobie następujący czasopochłaniacz. Akwa na ten moment nie mam, ale może jak zrobię ciekawą lampę to będzie mobilizejszyn. 


1735423949_L1kopia.thumb.jpg.8e1b4431be68e53046da02b35a31c732.jpg


Założenie proste - jak najmniej roboty. O ile przy customowych lampach najbardziej drażni kabelkologia i powoduje najwięcej problemów, to tutaj praktycznie nie istnieje. Taki mam cel. Nie ma, że przewód nie styka, że za gruby, że inflacja czy coś.

Nie wrzuciłem już wymiarów, ale warunki są następujące:
- wymiary lampy 310mm x 152mm  x 54mm (wysokość "brutto" z soczewką)
- wymiary PCB 270mm x 120mm (cała PCB "diodowa")
- macierz LED - 5x11 w rastrze 20 mm. Czyli diody znajdują się w prostokącie 200mm x 80mm (ich środki)
- ilość LED - 55
- radiator P3698 (150mm szerokości, 15mm wysokości, 300mm długości)
- wentylator 120mm, w projekcie użyty o grubości 25mm czyli standardowy

W środku znajduje się miejsce na układ sterujący, przeznaczone 140mm x 80mm. Mieści się więc płytka od MAGU jeżeli usuniemy z niej moduł RTC i BT (tzn wlutujemy np POD płytkę). Ale chodzi mi po głowie zrobienie czegoś na ESP32. Z MAGUowych minusów jest to, że mamy tam 6 driverów, ale zaplanowane rozmieszczenie kanałów nie czyni przeszkód, żeby je mostkować.

PCB od diod jest oczywiście aluminiowe, opiera się na złączach WAGO 2060-452, są np w TME po 2,61 brutto przy 10 sztukach. U żółtych jeszcze taniej. Pady są powiększone pod lutowanie ręczne (seryjnie prawie nic nie wystają i ciężko podejść grotem lutownicy).

Jedyna rozterka która mi została, to chęć zastosowania zasilacza MeanWell LRS-350-36 9.7A co napięciowo jest szczytowe dla driverów MW LDD-700L. I zamysł prosty - do lampy dochodzą wyłącznie dwa przewody DC 36V. Zasilacz ukryty gdzieś dalej.

Czarna obudowa wykonana z aluminium 1mm.

Proponowane kanały: 
1 - RB x18
2 - BLUE x14
3 - 10K x6
4 - 20K x6
5 - 6500K
6 - 395-400 x4
7 - 620nm (RED) x2
8 - 520nm (GREEN) x1

Na zestawieniu kanałów przedstawiłem procentowo ilość diod w kanale względem wszystkich diod w lampie (a ich jest 55).

No i tak: MAGUsowa płytka ma 6 driverów - brzydko, bo mam 8 kanałów. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby linie dalej łączyć ze sobą i np 7 kanał połączyć z 8, a 5 z 6. Moc diod w tym przypadku jest zależna od stosowanych driverów. Przy użyciu LDD-700L dobieramy po dwa stringi dla diod 1W i pożądany prąd jest uzyskany (700/2=350). Dla pojedynczych szeregów można użyć diod 3W.

To nie jest projekt z wielkim zapałem i wizją podbicia świata, ale trochę już mu poświęciłem, więc chętnie dopchnę do końca :) Na rysunkach brakuje jeszcze jakichś dekielków na boki lampy, te uzupełnię jakimiś wydrukami 3D. 

Na ten moment czekam na PCB i diody, w międzyczasie dostosuję sterownik od Magu, żeby się ładnie wpasował w obudowę i na tym będę testował. W międzyczasie usiądę do projektu na ESP32. Wtedy lampa będzie działała w sieci, wbudowane wifi ułatwi sprawę, plus pobieranie daty na bieżąco. Przy wersji standalone jakiś zewnętrzny zegar RTC.

Może ktoś ma jakieś sugestie, pomysły? Docelowo pewnie rzucę temat open source w jakimś tam zakresie. 

4.png

5.png

6.png

7.png

8.png

L2 kopia.jpg

L3 kopia.jpg

PCB1 kopia.jpg

PCB2 kopia.jpg

1.png

2.png

3.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajny projekt się zapowiada, nie rozumiem twojej obawy o zasilacz 36V i driver MW. Na modelu to przyłożone do radiatora to imituję aluminiowe PCB z diodami?? Czy to jakaś osłona na diody będzie z czegoś przeźroczystego??


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1193287109_L3kopia.thumb.jpg.4eee6a80b15a3bf279afdd3f5c40ccaa.jpg

 

Hej projekt fajnie się zapowiada, jedyne co bym przemyślał to wystawienie PCD na działanie parującej słonej wody. Ja swój projekt (chwilowo zawieszony) też zrobiłem na PCB i testowo odpaliłem nad startującym zbiornikiem. Po ok 2 miesiącach i 1 utopieniu PCB zostało „zeżarte” . W związku z powyższym sugeruję przemyślenie obudowy tak aby PCB było zabezpieczone przed parującą wodą i chlapnięciami.


spacer.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

10 godzin temu, Bouli napisał:

Fajny projekt się zapowiada, nie rozumiem twojej obawy o zasilacz 36V i driver MW. Na modelu to przyłożone do radiatora to imituję aluminiowe PCB z diodami?? Czy to jakaś osłona na diody będzie z czegoś przeźroczystego??

W sumie obaw o zasilacz nie ma, tam jest jeszcze jego regulacja o około 3V w dół.  Drivery mają zresztą tolerancję do 36V, ale limity są również na elektronice - chińskie przetworniczki często mają kondensatory na wejściu do 35V, zresztą zrzucanie napięcia z 36V do 5V (lub 3.3V jeżeli ESP32) też wygeneruje spore straty, muszę w wolnej chwili policzyć ile sterowanie pobierze prądu, bo zaraz się okaże że rozsądna sekcja zasilania pochłonie pół płytki :) A odnośnie radiatora - od gładkiej jego strony widzisz PCB z kolimatorami zamiast diod. Nie chciałem jeszcze "wzbogacać" modelu o diody, które tylko wizualnie mogłyby poprawić sprawę ;)
 

8 godzin temu, SHARK_2 napisał:

sugeruję przemyślenie obudowy tak aby PCB było zabezpieczone przed parującą wodą i chlapnięciami.

Kolimatory będą na pewno przyklejone i jednocześnie uszczelnione silikonem. Planowałem również zasilikonować lub pokryć żywicą krawędź PCB i oczywiście wszystkie złącza WAGO.

Czekam na paczki i sprawdzę ile ciepła odprowadzi radiator, przy konfiguracji pobierającej około 40W celuję, że wentylator nie będzie potrzebny - planuję też ciut wydłużyć radiator. To projekt wstępny, pod testy :) Diody z Aliexpress, ale już w drodze, paczka z JLCPCB z płytką przyjdzie na dniach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie miałem styczności z tymi driverami, ale to nie jest tolerancja tylko zakres pracy, więc dla mnie jak widzę, że jest napisane 9-36V to ma to działać na 36V, inaczej to badziew ;)
Te kolimatory można dostać w jednej płytce czy będziesz to wklejał w jakieś pleksy??
Podeślij link do tego jak możesz, jak to wygląda.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolimatory takie: https://pl.aliexpress.com/item/32960072994.html

One są na tyle ciasno spasowane że w rzeczywistości nie wymagają klejenia (tzn wiadomo - czasem dioda ciaśniejsza, czasem luźniejsza). I tak będą zaklejone silikonem, żeby uniemożliwić odkładanie się soli z parującej wody.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.