Juras Report post Posted April 9, 2018 (edited) W dniu 4.02.2018 o 10:37, Juras napisał: Witam. Zdecydowałem się na stelaż drewniany, który będzie zabudowany płytą wiórową laminowaną. Poniżej foto. Jestem w trakcie malowania-jeszcze nie skończony. Wymiary szafki na gotowo po zabudowaniu stelaża płytą: 1236x550x800 (szer. x gł. x wys.) Akwarium 330l 110x545x550 z kominem bocznym. Witam. Jeszcze nie skończona bo brak korony i zabudowy po prawej stronie, ale już coś widać.... Szafka jest wygłuszona matą i pianką. Sump i dolewa będą przykryte. Otwory na dole na zasadzie podcisnienia będą wypychać gorące powietrze i wilgoć z szafki. Edited April 9, 2018 by Juras (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Juras Report post Posted April 16, 2018 Dla zainteresowanych tak wygląda finalnie:) Quote Share this post Link to post Share on other sites
kanio10 Report post Posted April 21, 2018 Z czego robiłeś ta koronę? Quote Mój baniaczek - http://nano-reef.pl/topic/77257-pierwsza-solanki-czas-zaczac-walbrzych/ Share this post Link to post Share on other sites
Juras Report post Posted April 26, 2018 Witam, Korona jest zrobiona z pł. wiórowej laminowanej. Czoło z pł. wysoki połysk boki z pł. mat jak meble. Wszystkie elementy zaokleinowane ABS. W koronie jest wklejona uszczelka. Płyta ma grubości 15 i 16 mm. Wcześniej koronę miałem ze spienionego PCV gr. 10 mm - korona z klapą. Quote Share this post Link to post Share on other sites
xox Report post Posted April 26, 2018 To wygłuszenie nie będzie łapać wilgoci? Też o tym myślałem Quote Share this post Link to post Share on other sites
Juras Report post Posted April 26, 2018 5 godzin temu, xox napisał: To wygłuszenie nie będzie łapać wilgoci? Też o tym myślałem Wygluszanie jest dwuwarstwowe: -mata kauczukowa wodoodporna -pianka poliurytanowa Generalnie nie powinno byc wilgoci gdyż powina byc wypychana na zasadzie podciśnienia, gdyby sie pojawiła dojdą wentylatory w otworach. Nie powinno być jej tez dlatego, że sumpy zamierzam przykryć plexą. Wymiana gazowa bedzie odbywac sie przez odkryte akwarium. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ryzyk.fizyk Report post Posted September 12, 2018 Witam. Mam stelaż długości 1300mm Jakiej długości powinny być drzwiczki aby wszystko chodziło sprawnie na zawiasach ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Juras Report post Posted September 17, 2018 W dniu 12.09.2018 o 08:50, ryzyk.fizyk napisał: Witam. Mam stelaż długości 1300mm Jakiej długości powinny być drzwiczki aby wszystko chodziło sprawnie na zawiasach ? Witam. Stara zasada mówi szerokość korpusu i 7 mm na dwoje dzwi. Czyli każde drzwi -3.5 mm. Ale.... Zastanów się czy to nie będzie kijowo wygladało.... Mój korpus ma 1220 mm (122 cm) I przy drzwiach szerokości 606.5 mm wygładało to naprawdę źle... Dlatego zdecydowałem się na taki manewr... by zmnieszyć szerość drzwi, ale nie szafki. Przykład masz w linku poniżej: Quote Share this post Link to post Share on other sites
anney Report post Posted January 24, 2019 A ja mam szafkę w całości zrobiona z płyty stolarskiej (klejone warstwy drewna) 25mm bez pleców i ani drgnie. 60x60x60cm W środku kątownik drewniany po całej długości w każdym łączeniu. Ponoc jest ta konstrukcja i 600kg w stanie udźwignąć. Quote http:// Share this post Link to post Share on other sites
sir_rolu Report post Posted January 31, 2019 (edited) Ja sie sugerowalem filmem wyżej co kolega Wojtek dodal i wyszlo mniej wiecej tak 180x50x80wysokosci A tu juz po impregnowaniu i dodatkowo szczeliny zabezpieczone sylikonem jak i wkrety pozostaje zabudowac szafke do konca Edited January 31, 2019 by sir_rolu (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Konrad_Wwa Report post Posted January 31, 2019 Te białe pionowe pasy to też silikon? Miałeś tam jakieś frezy czy pęknięcia w drewnie? Quote Share this post Link to post Share on other sites
sir_rolu Report post Posted February 1, 2019 To też sylikon tam są dwie deski łączone i łączenia wszystkie po impregnowaniu sylikonem jeszcze przelecialem. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Konrad_Wwa Report post Posted February 1, 2019 Rozumiem, że nie lakierowaleś drewna a silikon trzyma się drewna i woda nie będzie podciekać przez łączenie silikon-drewno? Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka Quote Share this post Link to post Share on other sites
jacekS Report post Posted February 1, 2019 12 minut temu, Konrad_Wwa napisał: Rozumiem, że nie lakierowaleś drewna a silikon trzyma się drewna i woda nie będzie podciekać przez łączenie silikon-drewno? Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka No właśnie, silikon i drewno to nie jest najlepsze połączenie. Silikon lubi gładkie powierzchnie. Ja bym zostawił bez silikonu żeby później nie narobić sobie roboty. Drewno i tak nasiąka wilgocią a jeżeli już zdecydowałeś się na takie rozwiązanie to wystarczy dobry impregna. Quote Share this post Link to post Share on other sites
sir_rolu Report post Posted February 2, 2019 Dałem sylikon na impregnowane drewno i wydaje mi się że trzyma się dobrze . Drewno impregnowane dwa razy w odstępie ponad 12 godzin . Quote Share this post Link to post Share on other sites
Michał555 Report post Posted February 19, 2020 (edited) Witam tak zrobiłem blat bukowy klejony 2,7 cm do niego dokręcone belki 6cm na 3,5cm 3 sztuki na długości . Wszystko sklejone i skręcone 120 cm na 55 cm blat . boki z pozostałości blatu . Akwarium 120 na 50 na 50 cm Edited March 21, 2020 by Michał555 (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
KONSTRUKTOR666 Report post Posted May 4, 2021 (edited) Mnie osobiście nie zadowoli blat z litego drewna, drewno pracuje. Zawsze pojedyncze klocki jeden się wygina w jedną drugi w drugą stronę. Wiadomo będzie działać, nie dramatyzuję, a mata złagodzi naprężenia. Nie podoba mi się szafka wykonana z drewnianej ramy i wkrętów. ja zastosuję ramę spawaną TIG stalową lub spawaną TIG aluminiową albo skręcaną z bosch rexroth. Proponował bym każdemu nóżki wkręcane do poziomowania - 6 szt. i wyciąć wiertłem koronowym otwór w panelach do samego betonu, bo panele i drewno tak samo jeden napuchnie od przypadkowej wody pod jedną nogą to zmieni geometrię. A jak będzie stalowa noga na betonie to nie ma sprawy. Nadal nie mam pomysłu z czego zrobić blat, co był by trwały jak włókno szklane w żywicy epoxydowej. Może płyta 15 mm aluminium na łodzie odporna na słoną wodę . na razie nie mam pomysłu na blat solidny. Ktoś ma? Z tyłu dał bym zastrzał - kratownicę, by stolik się nie złożył w bok. Edited May 4, 2021 by KONSTRUKTOR666 (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
SHARK_2 Report post Posted May 4, 2021 Mnie osobiście nie zadowoli blat z litego drewna, drewno pracuje. Zawsze pojedyncze klocki jeden się wygina w jedną drugi w drugą stronę. Wiadomo będzie działać, nie dramatyzuję, a mata złagodzi naprężenia. Nie podoba mi się szafka wykonana z drewnianej ramy i wkrętów. ja zastosuję ramę spawaną TIG stalową lub spawaną TIG aluminiową albo skręcaną z bosch rexroth. Proponował bym każdemu nóżki wkręcane do poziomowania - 6 szt. i wyciąć wiertłem koronowym otwór w panelach do samego betonu, bo panele i drewno tak samo jeden napuchnie od przypadkowej wody pod jedną nogą to zmieni geometrię. A jak będzie stalowa noga na betonie to nie ma sprawy. Nadal nie mam pomysłu z czego zrobić blat, co był by trwały jak włókno szklane w żywicy epoxydowej. Może płyta 15 mm aluminium na łodzie odporna na słoną wodę . na razie nie mam pomysłu na blat solidny. Ktoś ma? Z tyłu dał bym zastrzał - kratownicę, by stolik się nie złożył w bok.Zawsze możesz dać więcej poprzecznych wzmocnień w górnym stelażu i nie dawać blatu wcale tak jak to jest w regałach w sklepach akwarystycznych. Quote Share this post Link to post Share on other sites
KONSTRUKTOR666 Report post Posted May 4, 2021 (edited) 44 minuty temu, SHARK_2 napisał: Zawsze możesz dać więcej poprzecznych wzmocnień w górnym stelażu i nie dawać blatu wcale tak jak to jest w regałach w sklepach akwarystycznych. OOO to dopiero info i tam dają gumę na tą ramę i tyle? Edited May 4, 2021 by KONSTRUKTOR666 (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
SHARK_2 Report post Posted May 4, 2021 OOO to dopiero info i tam dają gumę na tą ramę i tyle?Tak, dają jakiś podkład po obwodzie aby szkło nie stało bezpośrednio na ramie i tyle. Często nie mają nawet poprzecznych podpór, ale z racji, że tu na dnie będzie skała i jakieś „punktowe” obciążenia to bez poprzecznych trochę ryzyko. Kolejna opcja to sklejka szkutnicza jako blat a boki i tak zrobisz z „czegoś” więc mogą ją spokojnie „przykryć” i nie będzie jej widać. Quote Share this post Link to post Share on other sites
L.G. Report post Posted May 4, 2021 Aqua medic padova i jeszcze kilka chodowli palet ( akwaria postawione na rurach zakotwiczonych w ścianie . Dobrze sklejony baniak z odpowiedniego szkła i poziomica . Quote Share this post Link to post Share on other sites
RadS Report post Posted December 13, 2021 (to mój pierwszy post, więc pozdrowienia dla wszystkich ) Co prawda zakładam akwarium słodkowodne, ale wątek o szafkach na tym forum jest jednym z ciekawszych, na jakie wpadłem, także pozwolę sobie podłączyć się pod temat. Kupiłem używany zestaw akwariowy, w tym szafkę na stelażu. Od razu zakładałem wymianę płyt na takie, które będą bardziej pasowały mi do wystroju mieszkania. Akwa ma 120x50x50cm, szkło 12mm. Zastanawiam się, czy mogę użyć płyty MDF 18mm jako blatu? Czy nie wygnie się to? Blat będzie przykręcony do stelaża, który ma dwa wzmocnienia poprzeczne i wygląda tak (widok z góry): Największe pole bez podparcia stelażem ma ok. 57x42cm. Dodam, że grubość szkła (12mm) jest ponad normę. Z pewnością pewniejsza byłaby płyta 36mm, ale płyta akrylowa która mi się podoba nie występuje w takiej grubości. Szafka poprzedniego właściciela ma pancerny blat ze sklejki 35mm, niestety dostosowanie go do tego żeby współgrał z resztą wymienianych płyt jest praktycznie niemożliwe ze względu na różnicę w grubości wymienianych płyt bocznych i frontowych (sklejka 12mm -> płyta wiórowa 18mm, tworzy się 6mm "schodek" przy blacie który nie sposób uzupełnić typową okleiną do obrzeży 2mm). Drugie pytanie: czy aby zapewnić jako taką wodoodporność płyty MDF akrylowej muszę iść w obrzeże zgrzewane laserowo? Przy obrzeżu ze zwykłego ABS nasiąknie wodą? Quote Share this post Link to post Share on other sites
MarcinH Report post Posted July 19, 2022 Witam, mam pytanie, wymiar blatu pod akwarium 160 cm x 60 cm z czego wykonać? Czy wystarczy płyta laminowana pogrubiona czyli 2 x 18 mm klejona przez zakład czy lepiej blat kuchenny, który jest prawie 3 razy droższy ale ciut grubszy bo 38 mm. Co będzie lepsze? Czy oba materiały sprawdzą się tak samo dobrze? Stelaż pod blatem będzie miał dodatkowe wzmocnienia po szerokości w ilości 3 bądź 4 szt. Firma która wykonuje akwaria twierdzi, że wystarczy płyta osb 12 mm i będzie oki bo sama jak robi stelaże to taką wkłada. Stelaż będzie z profili 40x40x3 mm robiony samodzielnie bo firma wykonuje standardowo z profili 30x30x2 mm i twierdzi, że i tak nad wyrost ale ja wolę spać spokojnie. Co polecacie by było bezpiecznie? Quote Share this post Link to post Share on other sites
rumik21 Report post Posted July 19, 2022 Szkoda płyty laminowanej (spuchnie) jak dostanie wody. Sklejka 12 mm spokojnie starczy. Quote ReefMax Share this post Link to post Share on other sites
MarcinH Report post Posted July 19, 2022 (edited) Taka sklejka wytrzyma się jak postawi na niej cały stelaż wraz z akwarium? Mam ogrzewanie podłogowe i boje się by coś się nie stało. Myślę by stelaż postawiać również na takiej płycie by nacisk był rozłożony nie punktowo ale na większej powierzchni. Sprawdzi się takie rozwiązanie? Płyta/ sklejka wytrzyma? Edited July 19, 2022 by MarcinH (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites