Skocz do zawartości
Grzegorz T

Dolewka automatyczna

Rekomendowane odpowiedzi

W związku z częstymi postami dotyczącymi urządzenia zwanego dolewką i mojego ogólnego niezadowolenia z fabrycznych urządzeń za duuuużą kasę postanowiłem coś poskładać i to udokumentować tak żeby każdy mógł sobie zbudować takie urządzenie. Po co ? Ponieważ jest to rzecz absolutnie niezbędna w solniczce podobnie jak woda. Dlaczego ? Bo stabilizuje poziom wody w sumpie (tym samym w akwarium) a co za tym idzie odpieniacz pracuje stabilnie i nie ma wahań pienienia. Po drugie nie ma wahań zasolenia spowodowanych odparowywaniem wody. Jeżeli ktoś myśli, że to mało istotne i dolewanie RO rano i wieczorem załatwi temat to jest w błędzie. Przy akwariach otwartych, z lampami o wysokiej temperaturze pracy i dużej powierzchni czynnej tafli wody ........ odparowanie oscyluje w okolicach 1-3% objętości zbiornika. I uwierzcie mi ma to ogromny wpływ na zasolenie zbiornika, a właściwie ciągłe skoki zasolenia. Więc dolewka wody RO w automacie jest niezbędna.

Kilka założeń:

-możliwość pracy automatycznej i ręcznej,

-sygnalizacja wizualna i dzwiękowa stanów pracy i alarmów,

-wystarczająca ilość czujników i możliwość ich konfiguracji,

-możliwość konfiguracji czasu pracy pompy i jej wydajności.

Ten ostatni punkt ma bardzo duże znaczenie w przypadku mniejszych sumpów gdzie fabryczna dolewka wlewa np. 0.5-1 litr wody w jednym wlewie. Nawet makroglony tego nie zniosą.

Co do czujników, na własnej skórze przetestowałem wszelkie możliwe nieszczęścia i wypadki braku prądu i dolewki RO.A więc tak:

1.Czujnik niskiego poziomu w sumpie. W sumpie a nie w kominie ani w akwarium głównym bo uniezależnia mnie to od wahań poziomu spowodowanych włożeniem łapy do akwarium, przejściem na mokrą piane przy wysokim odpieniaczu, zapchaniu rewizji itp.

2.Czujnik wysokiego poziomu w sumpie. Zapobiega przelaniu wody w zwykle mniejszym i niewystarczającym pojemnościowo zbiorniku, niezależnie od powodu wystąpienia wysokiego poziomu.

3.Czujnik niskiego poziomu (braku wody RO) w naczyniu z wodą do dolewki - zapobiega pracy pompki dolewki na sucho i jej uszkodzeniu.

Liczbę czujników możemy dowolnie rozszerzyć np. o czujnik zaniku prądu czy czujnik karmienia. Oba nie pozwolą włączyć dolewki w niedozwolonym czasie :)

Urzadzenie powinno też sygnalizować stan "wszystko OK" oraz stan alarmowy najlepiej wysokotonowym piszczkiem który nawet w nocy nas obudzi.

Co do regulacji czasu pracy lub wydajności rozwiązałem problem przez obniżenie napięcia zasilania samej pompki dolewki. Zakupiłem zwykła pompkę wody od kampera za 24 zł zasilana napięciem 12V. Jej wydajność wynosi od 8-10l na minutę. Jest to sporo za dużo ponieważ nam zależy na częstym ale bardzo niewielkim uzupełnianiu wody. Mozna to zrobić na trzy sposoby:

1. Praca z PWM - analogicznie jak ściemnianie lampy, zmienia się obroty pompy a tym samym wydajność. U mnie nie zadziałało. Silnik pompy nie dawał sie regulować płynnie a wydajność była zależna od poziomu wody w zbiorniku dolewki.

2. Praca okresowa np 2 sekundy pracy i minuta przerwy - u mnie sie nie sprawdziło. Pompa chodziła bardzo krótko ale z pełna wydajnością co powodowało poderwanie osadów w sumpie.

3. Dławienie wydajności - niedopuszczalne w ogóle. Nigdy przy żadnej pompie nie praktykujemy.

Wybrałem czwarty sposób i go przetestowałem. Obniżenie napięcia zasilania. Sprawdziło sie świetnie. Wykorzystałem bezpośrednio zasilanie z 5V arduino. Pompka pracuje bardzo cicho i stabilnie z wydajnościa ok. 1l na minute. Taka wydajność powoduje długie dolewanie wody co pozwala na jej właściwe wymieszanie i ogrzanie zanim trafi do akwarium głównego.

Dodatkowo na obudowie umieściłem przycisk dolewki ręcznej pozwalający na dolanie wody w dowolnym momencie. Niemniej jednak logika arduino nie pozwala przelać wody i uszkodzić pompy nawet przy dolewce ręcznej.

Ale do rzeczy. Logika powstała w oparciu o platformę arduino. Łatwo tanio i przyjemnie. Ze względu na wymiary i cenę (15zł) wykorzystałem arduino mini pro, ale można to uruchomić na dowolnym arduino - co kto ma pod ręka. Wykorzystałem nową, fabryczna obudowę od zasilacza wtyczkowego (6zł). Wszystko oprócz czujników i pompki zmieściło się w środku :) . Sam układ poskładałem na pająka na płytce uniwersalnej bo takie układy trzymają najdłużej. Układ wykonawczy pompki został zrealizowany na tranzystorze FET BUZ10. Tanio (1,20) i bez radiatora i klikania przekaźnika. W kratce obudowy umieściłem trzy diody: czerwoną-stan wysoki, żółtą-stan OK, zielona-stan niski. Dodatkowo wyposażyłem układ w generator piezo (piszczek za 2,5zł) który obudzi umarłego w nocy. Na zewnątrz wystaje przycisk dolewki ręcznej. Schemat wynika właściwie z opisu w programie arduino. Ale jeśli będzie taka potrzeba to rozrysuje i wrzucę. Układ zasilany z transformatora. W gałęzi zasilania mostek graetza, prosta filtracja i stabilizator napięcia 5V który zasila ARDUINO. Spowodowane jest to faktem, iż mini nie posiada stabilizacji ani portu do programowania. Fet sterowany bezpośrednio z portu, zasilany z 5V. Przycisk bezpośrednio na porcie tak jak buzer, ledy poprzez rezystory 150ohm.

Czujniki poziomu wody można skonfigurować programowo w zależności co kto posiada lub kupi. Może wyjaśnię to trochę dokładniej. Ja kupiłem widoczne na zdjęciach czujniki które powodują zwarcie wewnętrznego kontaktronu po osiągnięciu poziomu wody. Inne czujniki mogą to robić odwrotnie. Podobna sytuacja ma miejsce gdy zamontujemy go do góry nogami.

Teraz logika:

1.Stan wysoki wyłącza całkowicie pompę dolewki, nawet ręczną, jest sygnalizowany diodą czerwona i sygnałem dzwiękowym.

2.Brak wody w naczyniu dolewki wyłącza pompę dolewki, jest sygnalizowany diodą zielona i sygnałem dzwiękowym.

3. Stan "OK" sygnalizowany diodą zieloną oznacza, prawidłowy poziom w sumpie, wodę w pojemniku dolewki i zgodę na dolewkę ręczną.

4. Dolewka ręczna (z przycisku) wyłącza diodę "OK" i na wszelki wypadek włącza sygnalizację dzwiękową.

5. Po obniżeniu poziomu wody w sumpie zapala sie dioda zielona (niski poziom) i włącza pompka dolewki do momentu osiągnięcia poziomu "OK".

Można dodać tu opóźnienie czasowe gdyby ktoś chciał sobie np. falownik w sumpie zainstalować :) :)

Jeżeli ktoś chce dodatkowych funkcji lub modyfikacji wejść czujników (załączane nie stanem niskim tylko wysokim ) to w miarę możliwości czasowych pomogę w modyfikacji.

Poniżej wsad i kilka fotek urządzenia. Modyfikując program i załozenia można dopasować wszystko do siebie za niewielkie pieniądze.

foto i program

na szybko schemat:

Edytowane przez Grzegorz T (wyświetl historię edycji)

600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgrabnie ;) O sygnalizacji poziomu wody w zbiorniku nie pomyślałem a juz kika razy mialem zapowietrzoną pompę dolewki.

Fajnie to wszystko zapakowane tylko czy pompa nie padnie pod dość sporym jakby nie było ciężarem wody jaki musi przepompować, mając za mało mocy w zasilaniu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgrabnie ;) O sygnalizacji poziomu wody w zbiorniku nie pomyślałem a juz kika razy mialem zapowietrzoną pompę dolewki.

Fajnie to wszystko zapakowane tylko czy pompa nie padnie pod dość sporym jakby nie było ciężarem wody jaki musi przepompować, mając za mało mocy w zasilaniu?

Pompka praktycznie bez obciążenia pracuje. Mam zbiornik na dolewkę za akwarium, wodę wlewa do sumpa więc słup wody ma jakieś 30cm. A zależało mi na jak najmniejszej wydajności żeby wydłużyć czas dolewki :)


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Śwetne przemyślane urządzenie, tylko od zawsze zastanawia mnie jedno - po co ??

wystarczy dolewka typu WC, podłączona bezpośrednio do fitra RO.

1) Nie trzeba regulowac czasu pracy

2) nie wymaga żadnych czujników

3) nie ma sie co popsuć

4) nie ma elektroniki która pręcej czy później zgnije.

Jeśli się myle i czegoś nie ująlem proszę wprostujcie mnie, ale ja naprawdę nie widzę tutaj potrzeby kupowania ani robienia dolewek elektronicznych, prosze powiedzcie mi jaką wyższośc ma ta dolewka nad dolewką typu WC ?


ca423fe0c577ab52c4072b862333e025u1247a1097.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli się myle i czegoś nie ująlem proszę wprostujcie mnie, ale ja naprawdę nie widzę tutaj potrzeby kupowania ani robienia dolewek elektronicznych, prosze powiedzcie mi jaką wyższość ma ta dolewka nad dolewką typu WC ?

Ano taką że nie każdy ma bezpośredni dostęp do połączenia z filtrem RO. Mój przykład... mieszkam w bloku, akwarium stoi w pokoju, filtr RO podłączony jest w kuchni która oddzielona jest dłuugim przedpokojem z kilkoma zakrętami :)

Jak sobie wyobrażasz bezpośrednie podłączenie ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

k masz rację, ale dolewka grawitacyjna ;) tez nie wymaga pompyzakladasz zawor za 90 PLN spinasz z baniaczkiem i sobie leci wtedy kiedy trzeba


ca423fe0c577ab52c4072b862333e025u1247a1097.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ano taką że nie każdy ma bezpośredni dostęp do połączenia z filtrem RO. Mój przykład... mieszkam w bloku, akwarium stoi w pokoju, filtr RO podłączony jest w kuchni która oddzielona jest dłuugim przedpokojem z kilkoma zakrętami :)

Jak sobie wyobrażasz bezpośrednie podłączenie ?

Ja planuję zamaskować rurkę RO w listwach bocznych, a w przejściu między sienią a pokojem dałem próg i w tym progu wydrążyłem rowek na wężyk.

Śwetne przemyślane urządzenie, tylko od zawsze zastanawia mnie jedno - po co ??

wystarczy dolewka typu WC, podłączona bezpośrednio do fitra RO.

też o tym myślę. Masz jakąś konkretną dolewkę na myśli albo przetestowałeś coś?

Edytowane przez Wojtek66 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie każdy z was ma rację. Ja jestem z zawodu elektronikiem wiec sami rozumiecie.


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja kupuje tę : http://erybka.pl/product-pol-9346-Aqua-Trend-Dolewka-grawitacyjna.html

ja zbiornik zaplanowałem w trakcie remntu chaty więc mam wszystko dociągnięte pod zbiornik (RO, odpływ do kanału prąd itp) więc mam łatwiej rozumiem pozostałych, jednak jestem zwolennikiem minimalizacji i uważam że im mniej sprzętu tym lepiej.


ca423fe0c577ab52c4072b862333e025u1247a1097.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Genialnie.

Szykuje się następne dłubactwo z udziałem Arduino i zaoszczędzę przy okazji kilka złoty.

Dzięki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Grzgorz ja tez jestem elektronikiem, producentem;) , nie pasjonatem, stąd moja mania minimalizacji ;) i nie dodawania elektroniki tam gdzie nie trzeba. Podoba mi się twój projekt bo jest dopracowany, jeśli chcesz rozpocząć seryjnaprodukcję ;) to ja mam do tego mozliwości ;) możemy zrbić biznes;).


ca423fe0c577ab52c4072b862333e025u1247a1097.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wynalazki typu spłuczka czy inne grawitacyjne cuda maja jedna podstawową wadę - są duże i zupełnie nieprzydatne w przypadku posiadania panelu, czy też braku sumpa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Doceniam Radku Twoje zainteresowanie. Ale to ani żadna rewelacja ani żaden pomysł. To tylko mały wkład w forum. Jeśli się komuś podoba i chce sobie to poskładać to super. Pomogę w problemach. Jeśli ktoś idzie w prostotę - też super. Ta dolewka to taki mój wybieg na moje lenistwo. Nie mogę sobie poprowadzić bezpośrednio dolewki z RO bo akwarium w salonie stoi. A jak zapomniałem dolać lub woda do dolewki się skończyła to zaraz ukwiały jak flaki. Ja po prostu ułatwiam sobie życie elektroniką, której poziom niezawodności i miniaturyzacji znacząco się zmienił od czasu słynnych RT czyli termostatów do grzałki :)


600l w obiegu, OPTI z kominem, lampa LED PANDORA HYPERION R2 HYBRID, obieg DC6000, odpieniacz na tunze silence 9430.040, PROFILUX II Ex 2xPh, redox, SMS itp, DP-4 na balingu, sump 80x80x40 + refugium, miękko-LPS-SPS.

Naprawimy wszystko co jest związane z elektroniką i nie ucieka na drzewo. Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki. Cuda zajmują mi trochę czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Leel a widziałeś tę spłuczkę z erybki?? w szklance się zmieści

Może i tak, ale to ciągle spłuczka i w otwartym baniaku nieciekawie wygląda.

I np. te pytania znajomych - "zainstalowałeś klopik dla rybek?" ;)

Inna sprawa - to dalej dolewka grawitacyjna i albo baniak z wodą gdzieś wyżej (nie zawsze się da), albo bezpośrednie podłączenie do RO (jak wyżej).

Edytowane przez Leel00 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tego się nie montuje w zbiorniku, przecież tm poziom wody jest zawsze taki sam, zakładasz to w panelu lub sumpie. Gdy woda paruje to ubywa jej w panelu lub sumpie bo pompa obiegowa wywala ją i tak do akwarium i poziom utrzymuje się dzieki spływowi.

Edytowane przez Radek-sl (wyświetl historię edycji)

ca423fe0c577ab52c4072b862333e025u1247a1097.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz a mógłbyś szacunkowo podać kosztorys tego projektu ? I gdzie dorwałeś taką obudowę zasilacza ?:)


425b50f54c189bfa14c0e1e2990d0013u621a149

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam prośbę. mam podwójny czujnik z Aq..a t..nda . Czy możecie mi jakoś łopatologicznie opisac jak to podłączyć (są cztery kabelki , po 2 do każdego sensora). Jakiś link może, proszę...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam prośbę. mam podwójny czujnik z Aq..a t..nda . Czy możecie mi jakoś łopatologicznie opisac jak to podłączyć (są cztery kabelki , po 2 do każdego sensora). Jakiś link może, proszę...

Jeden ""kabelek" pierwszego sensora łączysz z "kabelkiem" drugiego sensora... zostają Ci dwa kabeki do elektroniki.

Teraz zasada działania:

Kiedy jest za mało wody obydwa sensory są zwarte i masz obwód który włącza dolewkę, po dolaniu wody do poziomu pierwszego sensora obwód zostaje przerwany i rozłącza elektronikę. Drugi sensor (wyższy) służy jako zabezpieczenie w przypadku kiedy pierwszy się z jakichś przyczyn zawiesi w dolnym położeniu i nie rozłączy obwodu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeden ""kabelek" pierwszego sensora łączysz z "kabelkiem" drugiego sensora... zostają Ci dwa kabeki do elektroniki.

dzięki, załapałem. Czy ta elektronika może się ograniczyć do zasilacza i pompki? czy jeszcze jakiś przekaźnik?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zamiast przekaźnika jest tranzystor, no i oczywiście arduino jako caly mózg tej operacji


425b50f54c189bfa14c0e1e2990d0013u621a149

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzięki, załapałem. Czy ta elektronika może się ograniczyć do zasilacza i pompki? czy jeszcze jakiś przekaźnik?

Co prawda obecny temat jest o dolewce na arduino ale możesz ograniczyć się do jakiegoś przekaźnika, bezpośrednio zasilacz i pompka z tego tematu pewnie też by chodziła ale nie zagłębiałem się jaki prąd bierze taka pompka i jaka jest ociążalność styku Twojego czujnika.

Gdzieś u mnie leży jeszcze stara dolewka SP3000 która nie ma żadnej elektroniki jest tylko czujnik, pompa i zasilacz połączony w szereg i też działa. Ważne żeby dobrać odpowiednio elementy. Jeżeli w specyfikacji czujnika podano że obciążalność kontaktronu jest np. 400mA przy 24V to musimy dobrać pompkę która tego prądu będzie brała mniej, inaczej styki w czujniku pewnego dnia nam się zgrzeją i zafundujemy sobie w baniaku co najmniej gwałtowny spadek zasolenia :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.