Skocz do zawartości
magu

6-kanałowy sterownik LED - AQma LED Control v3 - by magu

Rekomendowane odpowiedzi

Najprościej mówiąc częstotliwość określa jak często sterownik może zmienić stan na pinie sterującym. W tym przypadku albo 490, albo 980 razy w ciągu jednej sekundy. Teoretycznie człowiek jest w stanie zobaczyć zmiany w okolicy 60 Hz, powyżej 100 Hz zmiany praktycznie nie da się zobaczyć gołym okiem. 

Jeżeli chodzi o drivery, które działają odwrotnie to (cytat ze strony https://magu.pl/sterowniki-do-akwariow/sterownik-oswietlenia-led-aqma-led-control/ ):

"Jest możliwe sterowanie przetwornicami, które działają odwrotnie. Gdy dostają maksymalne wypełnienie to wyłączają diody a przy wypełnieniu równym zero sterują diody pełną mocą (ostatnio sporo takich przetwornic na rynku). Jeżeli trafiła się taka przetwornica, należy zmodyfikować w „Ustawieniach” zmienną pwmXInvert z false na true (gdzie X to numer kanału). Całość dla kanału pierwszego powinna wyglądać tak (w przypadku samodzielnej kompilacji):

boolean pwm1Invert = true;"

Jeżeli będziesz potrzebował zmodyfikowany soft w wersji > 4.0.0, to napisz na PW, przygotuje Ci wsad wgrywany za pomocą AQmaUpdatTool. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie, z tego co rozumiem to moje oko nie zauważy jak szybko diody mrugają ;)

O soft napisałem na PW, ale jeszcze jedno... Co z rezystorami, podciągać linie PWM do +5V?

 

Edytowane przez pit_i_mat (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuję pomocy ponieważ palą mi się drivery LED :(

 

Opis co mam/chcę zrobić:

- belka na Power LED 3W

- zasilanie 24V

- 14 obwodów po 6 LED

- na każdym obwodzie driver LED PT4115 (moduły 700mA z Chin)

- wszystko spięte na 6 kanałów pod AQma LED

- zasilanie to kolejno: zasilacz 24V -> przewód między zasilaczem, a belką 5x 2.5mm2 (2x +24V, 2x GND i PE) -> w belce przewody rozchodzą się do każdego drivera 1.5mm2 -> każdy obwód jest połączony z driverem przewodem 0.75mm2 -> drivery z Arduino przewodem 0.25mm2 tak aby każda barwa była osobno i np. niebieski i czerwony jest podłączony po jednym driverze do Arduino, ale barwa np 8500K gdzie są cztery obwody to drivery są spięte szeregowo (pin DIM)

 

Jakie są objawy? Gdy wszytko polutowalem bez Arduino to podłączając tylko zasilanie (pin DIM w powietrzu) pod każdy obwód wszystkie "nitki" działały OK - diody świeciły pełną mocą, ale gdy podłącze zasilanie pod jeden driver i mam Arduino to odrazu pali mi się PT4115. Spaliłem już 7 z 14szt :(

Co robię źle? Nigdzie nie widzę zwarć etc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brak wspólnej masy? Driverów nie można łączyć szeregowo.  Sterownik ma maksymalne napięcie pracy 12 V, powinien być zasilony przez przetwornicę. Przy 24 V też będzie żył, ale będzie się grzał.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Masa wspólna jest ponieważ drivery i Arduino zasilane są z jednego zasilacza (24V) Między zasilaczem, a Arduino jest przetwornica Step-Down która zbija napięcie do 7V i podłączone jest pod Vin Arduino.

 

Co do driverów...

Opis z Allegro:

Driver LED do diod 3W 700mA.

Driver ma dodatkowe wejście PWM, które pozwala na regulację prądu wyjściowego. Wejście PWM jest zgodne z większością popularnych mikro-kontrolerów np.  Arduino i bez dodatkowych układów pośredniczących można je podłączyć do wyjść sterujących. Bez podłączeniu wejścia PWM driver daje pełne 700mA na wyjściu. Zwarcie do masy ogranicza prąd do 0mA. Driver uzyskuje największą sprawność, kiedy napięcie zasilania jest o ok. 3V większe niż suma spadków napięć na wszystkich diodach podłączonych do wyjścia. Maksymalne napięcie zasilania nie powinno przekroczyć 28V.

 

PARAMETRY:

> Napięcie zasilania 3 - 28V

> Dopuszczalna ilość diod dla 12V:  1 - 3 *3W

> Dopuszczalna ilość diod dla 24V:  4 - 6 *3W

> Układ sterujący: PT4115

> Sterowanie PWM: TAK, wypełnienie, przez zwarcie do masy

>Wymiary (bez pinów): 26*15*11mm

Co do podłączenia... Albo ja coś źle robię, albo źle to opisałem:

- wszystkie plusy, wszystkie minusy, wszystkich driverów spotykają się w jednym punkcie czyli połączenie równoległe

- połączenie pinów sterujących PWM jest połączone szeregowo (cztery szt) i wpięte pod Arduino

- szeregi składające się z 6 diod połączone są pod driver - jeden szereg to jeden driver. Takich szeregów mam 14 i tyle samo mam driverów.

 

Podsumowując... Gdy podłącze zasilanie 24V pod driver bez PWM diody świecą i wszytko jest OK - na tą chwilę nie mogę podłączyć wszystkich driverów pod zasilanie ponieważ nie mam jeszcze tak dużego zasilacza, teraz mogę podłączyć dwa obwody ponieważ mój zasilacz to 24V 2A

 

Normalnie załamka, lampę buduję już z pół roku, a wyłożyłem się na ostatniej prostej :(

Edytowane przez pit_i_mat (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Teraz siedzę w pracy i w domu będę bardzo późnym wieczorem, ale mam zdjęcie sprzed paru dni - dolna część jest już okablowania, a górna na dzień dzisiejszy wygląda tak samo jak dół.

5268109800_1571843782_thumb.jpg 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wygląda to tak:

1. diody Power LED 84x 3W

- 12x 3500K

- 24x 6500K

- 24x 8500K

- 12x WFS

- 6x Royal Blue

- 6x Deep Red

2. Wszytko zamontowane na blasze aluminiowej 3mm o wymiarach 35x115cm

3. Za odprowadzanie ciepła odpowiadają ceowniki zamontowane na górze lampy. Ceowników jest 10szt grubość 2mm i o wymiarach 18x18x18mm, długość każdego 115cm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To bedziesz musiał obchodzić się bardzo delikatnie z mocą. Zagotujesz diody przy 700mA moja lampa ma 300W i przy 100% radiator 100x16.5x5cm w ciągu 5min osiąga temperaturę 50 stopni. Gdybym nie mial wentylatorów było by nie fajnie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję, że nie będzie tak źle. Powierzchnia radiatora wychodzi około 8165cm2 więc na 1W przypada jakieś 40cm2

Z tego co czytałem to ludzie robią lampy bez wentylatorów gdy na 1W przypada 35cm2 radiatora.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obliczenia obliczeniami ale życie coś innego pokazuje. A co do tych lamp co się nie grzeją to jest inna sytuacja. 10% ludzi co zrobiła sobie oświetlenie miała w ręku miliamperomierz i wiedziała jak go wykorzystać. Masz bardzo staranie zrobiona lampę i dlatego opserwuje ten temat. Brawo... 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
58 minut temu, piotr8704 napisał:

Obliczenia obliczeniami ale życie coś innego pokazuje. A co do tych lamp co się nie grzeją to jest inna sytuacja. 10% ludzi co zrobiła sobie oświetlenie miała w ręku miliamperomierz i wiedziała jak go wykorzystać.

Zgadza się, że jak odpalę lampę to moje obliczenia szybko zostaną zweryfikowane ;)

Moc lampy jest troszkę większa niż sobie obliczyłem, że potrzebuję, ale wyszedłem z założenia iż lepiej mieć troszkę mocy w zapasie, a w AQma LED nie ma problemu aby tą moc zmniejszyć ;)

58 minut temu, piotr8704 napisał:

Masz bardzo staranie zrobiona lampę i dlatego opserwuje ten temat. Brawo... 

Bardzo dziękuję, ale teraz jak by to robił to przyłożyłbym się jeszcze bardziej do układania przewodów - nie podoba mi się to, że mogłem wszystkie przewody ułożyć z kątem prostym.

 

Tak sobie jeszcze myślę...

1. Czy jest jakaś różnica dla sygnału PWM gdy drivery podłączę szeregowo czy równolegle?

2268458000_1571852217_thumb.jpg 

 

2. Nie wiem czy ma to znaczenie, ale drivery zamocowałem do radiatora na klej termo-przewodzący i podkładkę metalową 2mm - wygląda to tak, że dałem kolejno: radiator -> klej -> podkładka metalowa -> klej -> driver

 

 

Edytowane przez pit_i_mat (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, pit_i_mat napisał:

Teraz siedzę w pracy i w domu będę bardzo późnym wieczorem, ale mam zdjęcie sprzed paru dni - dolna część jest już okablowania, a górna na dzień dzisiejszy wygląda tak samo jak dół.

5268109800_1571843782_thumb.jpg 

 

Niezły pająk :). Sterownik to też zdaje się gołe Arduino bez reszty gratów. Ale to wszystko jest do ogarnięcia, ale bez płytek to trzeba będzie pomierzyć. Druga sprawa, wysyłałem Ci niedawno soft do pracy z driverami o odwrotnym sterowaniu, a z tego co pisałeś wcześniej w specyfikacji masz napisane "Zwarcie do masy ogranicza prąd do 0mA", czyli działają "normalnie", więc powinien być standardowy soft. Ale to też nie jest przyczyną upalania driverów. Zróbmy tak... Skombinuj jakiś miernik i zadzwoń do mnie 509 711 497 (spokojnie do 23:00 możesz dzwonić), powiem Ci co i jak posprawdzać, żeby znaleźć przyczynę palenia driverów. 

Edit: "...drivery zamocowałem do radiatora na klej termo-przewodzący i podkładkę metalową 2mm" - to raczej nie jest najlepszy pomysł, przecież taka podkładka przewodzi prąd, szczęście że wszystkie Ci nie poleciały. 

Co do połączeń PWM, które narysowałeś, w sensie logicznym oba są identyczne i prawidłowe. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Nie ma to znaczenia PWN nie podlaczysz tego inaczej bo nie ma połączenia szeregowego jest tylko równolegle. 

2. Martwi mnie to że dałeś pod driver podkładkę aluminiowa, driver ma dwustronna płytkę drukowana i wystarczy niestaranne podłączenie diody lub driver i masz uszkodzenie, a co do układu PT jest niesamowicie wrażliwy pin dim . A Magu dobrze napisał miernik w rączkę :-)) 

Edytowane przez piotr8704 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam lampę na takim samym radiatorze ,mam takie same drivery moc lampy to 96 diod 3w to prawie 290w .27cm x 100cm

miałem tez problem ze "spalaniem się tych driverów ( poszło ponad 10szt) a wina było przebicie na lampie ,mialem je przyklejone na klej na gorąco bezpośrednio do radiatora ,później zmieniłem to i przykleiłem je najpierw do plexi a plexi do radiatora .Po tej zmianie pokleiłem je już nie podstawa a bokiem do plexi .

Obawiam się ze raczej nie uda Ci się zrobić dobrego chłodzenia bez wentylatorów pomimo ze masz wiekszy radiator (nie nadążysz z wymiana led bo się będą przepalać) ,ja tez chciałem zrobić bez wentylatorów ,temperatura przekraczała grubo ponad 60st. przy mocy lampy jakieś 80%.

założyłem 3 wentylatory  12x12 cm i teraz temperatura jest w okolicy 38st. ale tez musiałem dosyć często wymieniać diody uv aż wreszcie z nich całkiem zrezygnowałem 


837d639304681b7236fa4a1fcb7184c1u1262a1110.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, magu napisał:

Niezły pająk :)

Dziękuję, starałem się :P

Tak poważnie, nie wiedziałem jak to wszytko ułożyć, a jak zacząłem kolejno łączyć diody to już samo poleciało i wyszło co wyszło.

Godzinę temu, magu napisał:

Sterownik to też zdaje się gołe Arduino bez reszty gratów. Ale to wszystko jest do ogarnięcia, ale bez płytek to trzeba będzie pomierzyć.

Zgadza się, jest to gołe Arduino, ale do testów wsadzone w płytkę gdzie są złącza śrubowe.

Godzinę temu, magu napisał:

Druga sprawa, wysyłałem Ci niedawno soft do pracy z driverami o odwrotnym sterowaniu, a z tego co pisałeś wcześniej w specyfikacji masz napisane "Zwarcie do masy ogranicza prąd do 0mA", czyli działają "normalnie", więc powinien być standardowy soft. Ale to też nie jest przyczyną upalania driverów.

Nie wiem co mi się ubzdurało, ale coś czytałem o tych modułach i w głowie zostało, że to są "odwrotne" moduły.

Godzinę temu, magu napisał:

Zróbmy tak... Skombinuj jakiś miernik i zadzwoń do mnie 509 711 497 (spokojnie do 23:00 możesz dzwonić), powiem Ci co i jak posprawdzać, żeby znaleźć przyczynę palenia driverów. 

Około 23 to jestem dopiero w domu więc nie będę już dziś zawracał głowy - jutro mam trzecią zmianę to będę miał więcej czasu na "zabawki"

Miernik mam, oscyloskop też jest jak by co - jutro pozwolę się odezwać do Ciebie - dziękuję.

Godzinę temu, magu napisał:

drivery zamocowałem do radiatora na klej termo-przewodzący i podkładkę metalową 2mm" - to raczej nie jest najlepszy pomysł, przecież taka podkładka przewodzi prąd, szczęście że wszystkie Ci nie poleciały. 

Nie poleciały wszystkie ponieważ nie mogę podłączyć wszystkiego na raz - nie mam w tej chwili docelowego zasilacza, a tylko malutki 24V 2A

Teraz oglądałem zdjęcia w necie tych driverów i dotarło do mnie, że ta podkładka to zły pomysł - od spodu jest odsłonięty pin GND zasilania. 

Godzinę temu, magu napisał:

Co do połączeń PWM, które narysowałeś, w sensie logicznym oba są identyczne i prawidłowe. 

 

Godzinę temu, piotr8704 napisał:

1. Nie ma to znaczenia PWN nie podlaczysz tego inaczej bo nie ma połączenia szeregowego jest tylko równolegle. 

Pisze o tym ponieważ coś wcześniej nie mogliśmy się dogadać połączeń szeregowych czy równoległych. W mojej belce jest jak na rysunku pozycja 1

Godzinę temu, piotr8704 napisał:

a co do układu PT jest niesamowicie wrażliwy pin dim

No i właśnie tu coś jest nie tak z pinem DIM ponieważ gdy sprawdzałem poprawność lutowania szeregów LED i piny DIM były w powietrzu to wszytko było OK, ale gdy zaczołem przechodzić do połączeń sterowania to zaczęły się dziać dziwne rzeczy.

59 minut temu, niwre37 napisał:

Ja mam lampę na takim samym radiatorze ,mam takie same drivery moc lampy to 96 diod 3w to prawie 290w .27cm x 100cm

Jaki masz radiator? Gotowy czy składany z profili?

Można gdzieś zobaczyć Twoją lampkę?

59 minut temu, niwre37 napisał:

 miałem tez problem ze "spalaniem się tych driverów ( poszło ponad 10szt) a wina było przebicie na lampie ,mialem je przyklejone na klej na gorąco bezpośrednio do radiatora ,później zmieniłem to i przykleiłem je najpierw do plexi a plexi do radiatora .Po tej zmianie pokleiłem je już nie podstawa a bokiem do plexi .

Dzięki za pomysł, jutro zrobię poprawki i wyrzucę te metalowe podkładki.

59 minut temu, niwre37 napisał:

Obawiam się ze raczej nie uda Ci się zrobić dobrego chłodzenia bez wentylatorów pomimo ze masz wiekszy radiator (nie nadążysz z wymiana led bo się będą przepalać) ,ja tez chciałem zrobić bez wentylatorów ,temperatura przekraczała grubo ponad 60st. przy mocy lampy jakieś 80%.

Jak będzie zbyt ciepło to pomyślę o wentylatorach, chciałem ich uniknąć, ale jak się nie uda to mówi się trudno.

 

Podsumowując...

1. muszę zmienić metalowe podkładki na PVC, które dałem pod drivery

2. muszę dać rezystory pull-down, a nie pull-up jak wcześniej myślałem

*czy rezystory 10k są OK czy zmienić?

3. muszę wymienić spalone PT4115 - tu troszkę potrwa ponieważ dopiero dziś zamówiłem 

 

Tak jeszcze dodatkowo... jeżeli podłączę kilka driverów (szeregowo piny DIM) i np. połowa z nie będzie miała zasilania to coś się może stać (po za nieświeceniem diod podłączonych pod ten driver) że driver nie pracuje? 

Edytowane przez pit_i_mat (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zamiast uszkodzonych PT4115 zastosuj AL8861Y według mnie są lepsze a topologia pin są identyczne. Jutro do dzieła niech światło stanie się światłościa. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
32 minuty temu, pit_i_mat napisał:

Jaki masz radiator? Gotowy czy składany z profili?

Można gdzieś zobaczyć Twoją lampkę?

składa się z 2 części ,połączony jest w 3 lub 4 miejscach ceownikiem alu na nity .nie mam zdjęć ( prawdę mówiąc robiłem ale nie wiem gdzie są ) lampy podczas składania 


837d639304681b7236fa4a1fcb7184c1u1262a1110.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
15 godzin temu, niwre37 napisał:

składa się z 2 części ,połączony jest w 3 lub 4 miejscach ceownikiem alu na nity .nie mam zdjęć ( prawdę mówiąc robiłem ale nie wiem gdzie są ) lampy podczas składania 

A masz może fotkę gotowej lampy? ;)

15 godzin temu, piotr8704 napisał:

Zamiast uszkodzonych PT4115 zastosuj AL8861Y według mnie są lepsze a topologia pin są identyczne.

Szkoda, że nie wiedziałem wcześniej, zamówiłem PT4115.

Czy AL8861Y są zamienne 1:1 z PT4115? Patrzyłem do datasheet to niby tak jest, ale nie jestem pewny na 100%

 

OK, sprawy mają się tak... podczas odpalania lampy poszło z dymem osiem modułów PT4115 i jedno Arduino NANO - nie ma co płakać, poszło w imię nauki. 

Dziś odłączyłem drivery od metalowych podkładek, dodałem rezystory pull-down 10k na liniach PWM, wszystko ruszyło już bez dymu :)  

Czekam aż listonosz dostarczy scalaki PT4115, przelutuję i będę testował już całą lampę -mam nadzieję, że już bez żadnych niespodzianek. Mam już też dwa zasilacze 24V 6A

 

Nie jestem pewny, ale chyba coś napsociło to, że piny DIM miałem połączone szeregowo i wisiały w powietrzu (brak rezystorów)

Jak tylko otrzymam scalaki to dam znać jak się sprawy mają.

 

Przeogromnie Wam dziękuję za pomoc.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
16 godzin temu, pit_i_mat napisał:

Jak będzie zbyt ciepło to pomyślę o wentylatorach, chciałem ich uniknąć, ale jak się nie uda to mówi się trudno.

chodzi o hałas ?

jak dasz napięcie zamiast 12V to np 8V to kręcą trochę wolniej ale są bezgłośnie

do tego za .. niecałe 4 zł https://allegro.pl/oferta/wylacznik-termiczny-otwarty-5a-250v-35-c-8217028764

i włączają się tylko kiedy temp. przekroczy ileś st.C (te termiki są na różne temperatury -  na 35 st. w/g mnie jest optymalny)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

PT4115 a AL8861Y są na 100% zamienne troszeczkę różnią się wymiarami ale z tym nie ma problemu. Mam przerobionych 10 driver i nie było problemu. Pamiętaj że układ PT jest wrażliwy na temperaturę lutowania. A co do pin Dim jest już podciagniet pod 5V rezystorem 200k. Patrz aplikacje układu. Więc kiedy pin dim nie jest podłączony driver musi się uruchomić z moca 100% oczywiście bez Twoich rezystorow. A bałagan Tobie narobiło że driver był bezpośrednio zwarty do aluminium. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.