Skocz do zawartości
Sakato

Jakiej grubości szkło na komin ?

Rekomendowane odpowiedzi

Jakiej grubości szkło wkleić jako komin ? Komin będzie w rogu po przekątnej. Wysokość całkowita zbiornika to 55 cm. a długość grzebienia ok 33 cm. Nie chce nawet myśleć co by się stało gdyby taka szyba pękła. To jedno pytanie a drugie odnośnie rur rewizji i spływu wody do sumpa. Jak powinno się zrobić końcowe odcinki rur w sumpie ? Pompa wiadomo połączona gumowym wężem. Czy na zrzucie wody też dać dwa odcinki gumowego węża ? Jak dam rury sklejane do samego dołu to będę miał problem z wyjmowaniem sumpa z szafki w razie konieczności np. przeróbki a przy gumowych wężach będzie uważam o wiele łatwiej. Co o tym sądzicie ?


400L + sump. Light 460W HQI + T5 + PC, Cyrk. 13k l/h, Jagger 300W, pienidło Turboflotor 3000 Blue na OR 3500 igiełka , obieg OR 3500, sól PREIS + Balling + bakterie, 10 kg LR + Ceramika + 44 kg LS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sakato,jezeli poziom wody w kominie i akwa bedzie prawie podobny to chyba nie ma znaczenia grubosc szkla,ale pewnie bedziesz chcial sprawdzic czy komin jest szczelny nalewajac wode tylko do akwa...ja dalem grubosc szyby panela rowno grubosci szyby akwa i spie spokojnie.Jezeli chodzi o sump to gdzies na forum bylo kiedys o sumpie wysuwanym na rolkach dla latwiejszego czyszczenia i ewentualnych przerobek...ja jakbym mial sump to zrobilbym taki na ruletach,ale sumpa nie mam,wiec nie bede Ci doradzal co i jak...Pozdrawiam...


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Grubość szyby tworzącej komin nie ma znaczenia, tzn. nie przenosi ona żadnych obciążeń więc zakładając że musi być na tyle gruba żebyś mógł spokojnie oprzeć o nią skałę myślę że spokojnie wystarczy 6mm. Jeśli chodzi o rury spływu i rewizji w sumpie to ja mam do samego dołu, tylko na spływie mam taki wynalazek zapobiegający sypaniu bąbli powietrza i sprawiający że spływ nie wydaje absolutnie żadnego dźwięku. Poza tym nie wyobrażam sobie wyjmowania sumpa z szafki już po uruchonmieniu systemu, bo i po co? Jeśli wszystko dobrze zaprojektujesz i przemyślisz to potem nie ma czego przerabiać, a nawet gdyby zaistniała taka konieczność to ja wolałbym przerabiać sump w szafce niż go wyciągać:wink

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie stelaż na baniak ma na dole poprzeczki wzmacniające i żeby wyjąć sump należy go z przodu unieść ok 10 cm i pod kątem wyjąć. Jak dam sztywne rury to boje się że kiedyś chcąc wyjąć sump uszkodzę hydraulikę. Dlatego pomyślałem o wężach elastycznych. W połowie tygodnia przyjdzie do mnie paka z hydrauliką i w końcu wykonam orurowanie tanka :D Będę mógł wkleić komin wiedząc ile zajmą mi miejsca kołnierze szczelnych przelotów przez dno. Teraz mam szybkę na komin wyciętą chyba grubości 6 mm i boje się że jest trochę za cienka patrząc na 12 mm przedniej szyby. Co prawda nie mam u góry wzmocnień i dla tego taka grubość szkła. Ale jak wkleję komin to chce zalać i sprawdzić czy wszystko jest ok. Może dać z 10 mm szybkę.


400L + sump. Light 460W HQI + T5 + PC, Cyrk. 13k l/h, Jagger 300W, pienidło Turboflotor 3000 Blue na OR 3500 igiełka , obieg OR 3500, sól PREIS + Balling + bakterie, 10 kg LR + Ceramika + 44 kg LS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W sieci można znaleźć dokładne wymiary przelotów, ale rozumiem Cię że czekasz bo mam podobnie, dopóki nie trzymam czegoś w łapie to ciężko mi to sobie wyobrazić:D z grubością szyby na komin jest tak jak Ci pisałem wyżej, ale jeśli od tego ma zależec Twój spokój ducha to daj jaką chcesz :wink Podaj jeśli możesz wszystkie wymiary zbiornika. Jeśli chodzi o wzmocnienia to moim zdaniem listwy wzdłużne nawet jeśli ze względu na grubość szyb nie są konieczne to uwierz mi że są baaaardzo pożyteczne ze względu na to że powierzchnia wody w morskim mocno faluje i takie listwy działają jak falochron i woda nie wychlapuje sie na zewnątrz. Mnie się też podoba tank bez tych listew, ale możesz mi uwierzyć, to nie holender w którym powierzchnia jest rowna jak stół a poziom wody jest 1 cm poniżej krawędzi szyby, przerabiałem to i wybrałem względy praktyczne :wink

pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmm , ja zdobyłem baniak już wykonany z wywierconymi otworami pod hydraulikę i nie miałem zbytnio wyboru. To że brak w nim wzmocnień u góry bardzo mi się spodobało. Na początku miało być akwarium 200 L max, ledwo co znalazłem na takie miejsce a tu jest 400 L i trzeba było wywalić kredens :]. Wymiary 120 x 60 głębokość i 55 cm H.


400L + sump. Light 460W HQI + T5 + PC, Cyrk. 13k l/h, Jagger 300W, pienidło Turboflotor 3000 Blue na OR 3500 igiełka , obieg OR 3500, sól PREIS + Balling + bakterie, 10 kg LR + Ceramika + 44 kg LS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wymiary super:yes będzie piękny zbiornik:) pomyśl o tych listwach póki nie jest za późno na wklejenie :wink

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@seb ale to w tych 200l nie bylo wzmocnien.


Akwarium-247l(95/50/52)Obieg-NJ2300,cyrkulacja 2xTunze6055+Multicontroller7096+6045 za skałą.

odpieniacz DIY APF600,oświetlenie-swietlówki LED 6X15W+t5 2X39W.Miekkie+LPS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki :D Co do poprzeczek pomyślę jeszcze nad tym. Zaleje słodką wodą dla testu i odpalę pompy. Chyba że tak wodę wylewają ryby ?

200 L nie było, tylko planowałem aż dorwałem tą 400 setkę i w niej nie ma wzmocnień u góry.


400L + sump. Light 460W HQI + T5 + PC, Cyrk. 13k l/h, Jagger 300W, pienidło Turboflotor 3000 Blue na OR 3500 igiełka , obieg OR 3500, sól PREIS + Balling + bakterie, 10 kg LR + Ceramika + 44 kg LS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Peniek to nic że nie było, wkleić dwa paski to naprawdę nie problem:) tak jak mówię nie chodzi mi o kwestię wzmocnienia tylko raczej zabezpieczenia przed wychlapaniem wody. Sakato jeśli moge miec radę to nie zalewaj slodka z kranu tylko od razu RO, w takim przypadku jeśli okaże sie że wsio is ol rajt to poprostu ją posolisz i gotowe, a tak to szkoda czasu na wylewanie kranówy, i zalewanie RO :wink

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie, jeszcze muszę parę rzeczy dokupić :D tym bardziej że początkowo sprzęt zamawiałem dla tanka 200 L. Poza tym zastanawiam się jeszcze nad oświetleniem bo obecnie jest 150 HQI + 2 x 24 t5. Przydało by się więcej tylko nie wiem czy dać t5 czy jeszcze HQI. No i na skałkę trzeba parę groszy zabezpieczyć :] Na razie szkolę cierpliwość morszczaka :D


400L + sump. Light 460W HQI + T5 + PC, Cyrk. 13k l/h, Jagger 300W, pienidło Turboflotor 3000 Blue na OR 3500 igiełka , obieg OR 3500, sól PREIS + Balling + bakterie, 10 kg LR + Ceramika + 44 kg LS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cierpliwość się opłaca :wink

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

rurki nie muszą być w całości sklejone. W akwa moje rurki są włożone na wcisk (ciasno wchodzą, nie było powodu do klejenia - kąt wylotu, prace w komienie - zawsze mogę je wyciągnąć, zmienić ustawienie). Nawet jeśli pojawi się drobna nieszczelność to woda kapie tylko do akwarium:yes

Od dołu rurki nie muszą być w cale klejone na całej długości. Można także zamontować śrubunek. Wtedy wg potrzeb odkręcasz cały układ rur i git. (zawory też dają tą możliwość bo można je demontować, co powoduje oddzielenie dwóch rurek :D

Węże elestycznie nie są tak elastyczne, bo sztywnieją. A nigdzie np. nie mogłem znaleźć węża fi 25 mm silikonowego:(

Co do poprzeczek. Jeśli akwarium masz z szyby 12 , nie rób ich. Są całkiwicie niepotrzebne, a będą tylko szpecić akwa.

Ja przy swoim 120/50/55 szyba 10 mm, mam tylko wzdłużne - wynik kompromisu:(, bo 12 opti była za droga, a z 10 firma nie chciała dać gwarancji.

Za to unikam jak ognia wzmocnień poprzecznych (łączących przednią szybę z tylnią) - to jest przekleństwo niczym nie uzasadnione.

Co do grubości szyby komina. Przenosi obciążenia, jednak sprawdzę, jaki mam u siebie :D


akwa 330 l małosolne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nurosław, cały czas mówimy o listwach wzdłużnych, poprzecznym mówimy zdecydowane:no a co do szyby komina to jakie ona przenosi obciążenia, zakładając że poziom wody w kominie jest o kilka cm niższy niż w zbiorniku?

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

komin to takie fajne ustrojstwo, że nie zawsze jest pełen :D, i tylko ze względu na stosunek wys. do szerokości może być zrobiony z szkła cieńszego niż reszta akwarium.

Obciążenia więc przenosi takie same, zmienia się tylko wytrzymałość konstrukcji.


akwa 330 l małosolne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No muszę się z Tobą zgodzić, niemniej jednak przy szybie 30 cm długości i nawet 50 wysokości myślę że 6 mm spokojnie wystarczy.

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę że optimum będzie szyba 8 mm :D więcej niż 6 mniej niż 10 :]


400L + sump. Light 460W HQI + T5 + PC, Cyrk. 13k l/h, Jagger 300W, pienidło Turboflotor 3000 Blue na OR 3500 igiełka , obieg OR 3500, sól PREIS + Balling + bakterie, 10 kg LR + Ceramika + 44 kg LS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja w zbiorniku 200L mam panel odgrodzony szybą 3mm z wycięciem i działa spoko, kamienie mam oparte o szybę i dają radę, więc przy 6mm niczym bym się nie obawiał.


40L panel, 160L główny, 22kg LR, Atman AT-203 2000l/h, 2x Marea Stream 2400l/h, A-S 300l/h, odpieniacz AM Midiflotor, 4 x 39W ATI T5, miękkie i twarde

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tyle że w przypadku awarii prądu woda ci z panela nie zejdzie jak z komina :/ W takim przypadku za szybą komina nie ma wody i jest różnica poziomu kolosalna. Zastanawiałem się po prostu czy są jakieś reguły przy wyborze grubości szkła na komin :D


400L + sump. Light 460W HQI + T5 + PC, Cyrk. 13k l/h, Jagger 300W, pienidło Turboflotor 3000 Blue na OR 3500 igiełka , obieg OR 3500, sól PREIS + Balling + bakterie, 10 kg LR + Ceramika + 44 kg LS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale jak zalewałem na próbę główny zbiornik to panel był suchy więc ta 3mm szyba robiła za jedną ściankę i dała radę


40L panel, 160L główny, 22kg LR, Atman AT-203 2000l/h, 2x Marea Stream 2400l/h, A-S 300l/h, odpieniacz AM Midiflotor, 4 x 39W ATI T5, miękkie i twarde

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Według tebeli producenta akwariów przy wysokości 50 cm i długości 50 cm grubość szyby wystarczy 5 mm. Długości takiej jak komin czyli 30 cm nawet nie ma w tabeli więc dlatego twierdzę że 6mm spoko wystarczy, ale tak jak napisałem jeśli masz przez to spać spokojnie to rób z 8 :D

Pozdrawiam

seb


Z akwarystycznym pozdrowieniem ;)

Seb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie:)na komin działwją dokładnie takie same siły jak na ściany akwarium i przy wysokości 50cm. dał bym minimum 8mm


500 L. sps'y + 1200 L.szczepkowe

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jedynie różnica jest w tym że szyba na odcinku 120 cm bardziej się wygnie niż na odcinku 30 cm. Szybka 50 x 30 x 8 mm będzie kosztowała pewnie z 15 zł. Jak gruchnie komin to sąsiad nie nadąży wiader podstawiać pod sufit :D


400L + sump. Light 460W HQI + T5 + PC, Cyrk. 13k l/h, Jagger 300W, pienidło Turboflotor 3000 Blue na OR 3500 igiełka , obieg OR 3500, sól PREIS + Balling + bakterie, 10 kg LR + Ceramika + 44 kg LS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
:D Może niech sie ktoś wypowie kto ma skośny komin o podobnej wysokości jak w moim przypadku ? W sumie jest to kawałek szkła a może narobić sporo kłopotu. 8 mm wydaje mi się w sam raz :D

400L + sump. Light 460W HQI + T5 + PC, Cyrk. 13k l/h, Jagger 300W, pienidło Turboflotor 3000 Blue na OR 3500 igiełka , obieg OR 3500, sól PREIS + Balling + bakterie, 10 kg LR + Ceramika + 44 kg LS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.