pikaczu2000 Zgłoś Napisano 30 Marca 2010 Chyba mnie zablokuja no ale trudno .. powiedzmy ze mam zasilacz 160W. na tabliczce znamionowej stoi A) +12V 8,75A +5V 13A to znaczy ze moge na A) podpiac powiedzmy 8 diod a na +5V az sie boje napisac 13 ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
deral Zgłoś Napisano 30 Marca 2010 Meanwell ELN-30-27 się nada jak chcesz na jednym obwodzie. Ma on regulację amperażu i voltów. Ustawisz volty na 29 amperaż na 1000mA i gitara. http://www.meanwell.com/search/eln-30/eln-30-spec.pdf Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
deXter Zgłoś Napisano 30 Marca 2010 1000mA to jest 1A więc raptem podepniesz jedną diodę i masz 29W sam zasilacz. A z komputerowego tak na linii 5V mając 13A podpinasz lepiej 12 diód i wtedy sam zasilacz ma 60W dla 12 diód, a nie prawie 30 dla 1 Wiadomo sam zasilacz jeszcze ileś tam wattów bierze. W PL liczymy bardzo skrupulatnie Watty bo słono za nie płacimy. A mając zasilacz 1KW o wiele więcej diód można podpiąć xD Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
deral Zgłoś Napisano 30 Marca 2010 deXter nie mam w zwyczaju polemizowania ani dyskredytowania niczyich opinii? Mam tylko pytanie jesteś przekonany, że jak podepniesz jedną diodę pod 1A i dasz 29V to ta dioda pobierze 29W. Moim zdaniem pobierze ale tylko przez chwilę i trzeba będzie lecieć kupić nową. Watów projekt zużyje tyle ile będzie led czyli 8 x 3W = 24 tylko potrzeba prądu żeby żaróweczki szeregowo podłączone się zaświeciły bo jak nie będzie (8 x 3,7V) 29,6V to żaróweczki poprostu nie będą świeciły pełną mocą. O natężeniu sprawa prosta dioda jak ma chodzić na 1A to nie na 8A. W US też za watty się płaci, które są wymiernikiem mocy jaką wydziela się zasilając urządzenie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kosek Zgłoś Napisano 31 Marca 2010 Witam Przepraszam, że wcinam się w gorącą dyskusję, ale mam wrażenie, że zabieracie się do tego nie od tej strony. Imho do zasilania takich LEDów powinno się użyć żródeł prądowych, które będą zasilone stałym określonym napięciem. Źródła prądowe w dowolnej wersji znajdziecie na allegro (czasem nazywają je driverami LED). Co do ilości zasilanych diod - determinuje to rodzaj użytego żródła. Tzn, jeżeli użyjesz źródła 900 mA o max napięciu wyjściowym powiedzmy 25V, podłączysz 25V/3,7V=6,7 czyli 6 LEDów. Ale nie jestem praktykującym elektronikiem, więc moje informacje należy dogłębnie zweryfikować ;-) Cytuj Pozdrawiam Kosek http://www.nano-reef.pl/page.php?id=316 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 31 Marca 2010 Po pierwsze Kosek ma racje - zasilamy ledy prądem, napięcie to parametr drugorzędny, któy ustala się na strukturze LED "sam" na skutek przepływu prądu. Po drugie - zapominacie wszyscy jak jeden, że ledy łączyć można szeregowo co skutkuje tym że prąd płynący przez nie jest jeden, a spadki napięcia na ledach sie sumuje. Reasumując jak czytam że do zasilenia 6 ledów 1A potrzeba 6A to mi sie nóż w kieszeni otwiera. W matrycy LED Pacific Sun mamy 120 ledów - uważacie że tam idzie prąd 120A?? Do zasilenia 6 LED , charakteryzujących się spadkiem napięcia 3.3V przy prądzie 1A, wystarczy 3,3V *6 = 19,8V + 3V na driver co daje 22,8V/1A im wiecej zasilacz bedzie dawał napięcia od tej wartosci tym wiecej bedzie mocy strat. Do zasilenia 12LED wystarczy 22,8V/2A - ledy łączymy w 2 łańcuchy po 6 sztuk a na każdy dajemy driver Do zasilania 24LED wystarczy 22,8V/4A - ledy łączymy w 4 łańcuchy po 6 sztuk a na każdy dajemy driver. A najprostszy driver macie tu; http://users.telenet.be/davshomepage/current-source.htm Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pikaczu2000 Zgłoś Napisano 31 Marca 2010 O dzieki wam za wlaczenie sie do dyskusji i wyluszczenie tematu na chlopski rozum bez wdawania sie w teorie zbytnia to ja jeszcze dozuce linka pt. "LEDy dla opornych" jak ja http://tlc80.com/?p=148 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
deral Zgłoś Napisano 31 Marca 2010 Meanwell ELN-30-27 służy jako zasilacz i driver. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
slawomirdyl Zgłoś Napisano 31 Marca 2010 #249278 deral :Meanwell ELN-30-27 służy jako zasilacz i driver. Właśnie ich używam są OK ale tak naprawdę trzeba zrobić samemu a to trwa ........ Cytuj 180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI + niebieskie 2 x 54 + LED Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 31 Marca 2010 To jest wciąż zasilacz napięciowy z OGRANICZENIEM prądowym, a nie źródło prądowe, nie mniej inteligentnie ustawiony może się sprawdzić. ALE - Dedykowane rozwiązania są lepsze i tańsze. Driver na LM317 którego jedyną wadą jest to że to liniowy regulator i przy źle dobranych napięciach dużo mocy idzie w ciepło, jest bezkonkurencyjny pod względem cenowym - 2zł to całkowity koszt w detalu. Wystarczy LM317 i jeden rezystor 2W, żeby skutecznie zasilić do 7miu ledów z napięcia 24V. Ponadto kluczując napięcie zasilania przebiegiem PWM mamy regulację jasności. Taniej się NIE DA, a o to przecież chodzi w DIY nieprawda? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
slawomirdyl Zgłoś Napisano 31 Marca 2010 loccutus Mam, pytanie bo widzę że znalazłeś troszkę czasu ostatnia lampa jaką zrobiłem sprawdza się i jestem zadowolony teraz robie na XP-G i zastanawiam się czy ustawienie czujnika temp na 60 stopni C wystarczy do załączenia wentylatora ? pozdrawiam Cytuj 180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI + niebieskie 2 x 54 + LED Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 31 Marca 2010 60?? dla mnie to dużo za dużo. Zależy gdzie ta temperatura ma być mierzona, ale ja bym nie dopuszczał do sytuacji w której radiator osiąga 60 stopni. Robiłbym tak żeby przy 38-40st na radiatorze wiatrak już dmuchał. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
slawomirdyl Zgłoś Napisano 31 Marca 2010 #249298 loccutus :60?? dla mnie to dużo za dużo. Zależy gdzie ta temperatura ma być mierzona, ale ja bym nie dopuszczał do sytuacji w której radiator osiąga 60 stopni. Robiłbym tak żeby przy 38-40st na radiatorze wiatrak już dmuchał. Nie chodzi mi o czujnik umieszcony tu Cytuj 180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI + niebieskie 2 x 54 + LED Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
spajdi Zgłoś Napisano 31 Marca 2010 No tu czyli na radiatorze pokazałeś tyle, że chyba chodziło Ci o to, że nie z góry radiatora tylko od strony montażu, dobrze rozumiem ? Tak jak loccutus uważam, że 60 stopni to już jest sporo jak doliczysz rezystancje cieplne RTHJC złącze/obudowa i RTHCR obudowa/radiator to wyjdzie na to, że przy 60 stopniach na radiatorze na diodzie miałbyś temperaturę sporo wyższą, a jaką to trzeba by to wyliczyć, ale różnica będzie znacząca więc raczej przychylam się do utrzymywania temperatury radiatora w okolicach 35-40* Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 1 Kwietnia 2010 że tak powiem pozytywnie zaskoczony.... od razu widać kto "odrobił lekcje" :kapelusz. Gratuluję właściwego podejścia do tematu - zagadnienia "łańcuszka RTh" to problem kluczowy a nie wiedzieć dlaczego traktowany przez wielu po łebkach - co mści się potem na konstruktorze straszliwie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
slawomirdyl Zgłoś Napisano 1 Kwietnia 2010 #249410 loccutus : że tak powiem pozytywnie zaskoczony.... od razu widać kto "odrobił lekcje" :kapelusz. Gratuluję właściwego podejścia do tematu - zagadnienia "łańcuszka RTh" to problem kluczowy a nie wiedzieć dlaczego traktowany przez wielu po łebkach - co mści się potem na konstruktorze straszliwie. hmmm ciekawe ustawiłem przy diodach czujnik na 70 i się nie załącza wętylator. Jakoś bardziej jestem przekonany że w mojej lampie wystarczające jest chłodzenie pasywne. Są dwie obcje albo czujnik walnięty albo moje LED się tak nie grzeją. Po świętach wymienię czujnik. Zobaczymy. Cytuj 180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI + niebieskie 2 x 54 + LED Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 1 Kwietnia 2010 Przecież im wyżej ustawiasz temperaturę progu zadziałania wiatraka tym PÓŹNIEJ się on włączy. Zamiast jechać w dół jedziesz w górę. 70 stopni to już się nie da w ręce utrzymać bo parzy. Jeśli radiator ma 70* to jest już pozamiatane dolicz rezystancje termiczne o których wspomniał słusznie Spajdi - Ambient:Radiator, Radiator:Case, Case:Junction i masz na strukturach ze 200 stopni albo i lepiej.... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pikaczu2000 Zgłoś Napisano 12 Kwietnia 2010 To ja jeszcze jedno pytanko dołoże. Probujac skompletowac diody i całą resze kontaktowalem się ze sklepami sprzedajacymi diody led cree 3w. Okazalo sie ze oferuja one biny ktore maja po 6000K. W zwiazku z tym pytanie czy takie diody nadadza sie do zrobienia oswietlenia i ewentulanie jaki stosunek bialych do niebieskich w takim ukladzie zastosowac ? Moze macie namiary na jakis sklep oferujacy diody o odpowiedniej ilosci Kelvinow? Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzybsonik Zgłoś Napisano 12 Kwietnia 2010 pikaczu2000 zobacz do tego tematu http://www.nano-reef.pl/forums.php?m=posts&p=247209#247209 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
slawomirdyl Zgłoś Napisano 12 Kwietnia 2010 Przy takich diodach stosunek 1 x 3 niebieskich Cytuj 180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI + niebieskie 2 x 54 + LED Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pikaczu2000 Zgłoś Napisano 12 Kwietnia 2010 Jesli taki ma byc ten stosunek to przy wczesniejszym zalozeniu chialem sobie zrobic lampe na ~60W to wystarczy ze dam 5-6 bialych ledow a rszta niebieskie i royal ß Czy moze jest to znacznie bardziej skomplikowane ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
stoodent Zgłoś Napisano 22 Kwietnia 2010 Czytam i wycztać nie mogę. Może ktoś podać Jaki powinien być stosunek ledów białych do niebieskich itd Np 2 białe, 1 niebieska i 1 uv czy inaczej ?? I ile szt led ?? Baniak 120 x 45 x 45 W jakich odstępach między sobą mają być na radiatorze ?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pikaczu2000 Zgłoś Napisano 22 Kwietnia 2010 Ja jedynie moge napisac odnoscnie ilosci bialych do niebieskich (strszczenie z tego watku ). To wszystko zalezy od tego jakie masz biale. Z tego co napisal Slawomirdyl jesli masz ponizej 10.000K to 1 biala i 3 niebieskie. Jesli masz 10.000K to 2biale i 3 niebieskie, jesli okolo 14.000K to 1:1. Ale z dostepnoscia tych ledow kolo i powyzej 10.000K sa problemy. poz Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
nowy_zarażony Zgłoś Napisano 22 Kwietnia 2010 Gdzie zaopatrujecie sie w ledy? Co polecacie na baniaczek 60x30x30? Cytuj jeszcze tu wroce:) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
slawomirdyl Zgłoś Napisano 22 Kwietnia 2010 #254719 pikaczu2000 :Ja jedynie moge napisac odnoscnie ilosci bialych do niebieskich (strszczenie z tego watku ). To wszystko zalezy od tego jakie masz biale. Z tego co napisal Slawomirdyl jesli masz ponizej 10.000K to 1 biala i 3 niebieskie. Jesli masz 10.000K to 2biale i 3 niebieskie, jesli okolo 14.000K to 1:1. Ale z dostepnoscia tych ledow kolo i powyzej 10.000K sa problemy. poz Streszczenie wygląda tak: 1. Nie ma LED o barwie 10 000 K, to jest bajka /są w przedziale 8 000 - 10 000 K /ale to tylko teorja/ bo zależy na co trafisz. A pisanie że są specjalnie selekcjonowane to też bajka bo możesz trafić na diodę 5 000 K a możesz na 10 000 K przy prodykcji milionów sztuk w Chinach i tu mówię o super diodach cree XP-G nie ma to znaczenia. 2. Stosunek białych do niebieskich najlepiej robić 1 biała 3 niebieskie dlatego że mamy możliwość regulacji niebieskich a nie białych automatycznie zmniejszając ilość strumienia światła przy prądzie 350 mA . Bo katujemy LED przy np 1 500 mA. Przy 350 mA taka lampa straci ok 20 % po 18 latach i wtedy się to opłaca 3. LED tak. Przeprowadzone testy u mnie przy zastosowaniu białych 6 300 citizena i niebieskich cree nie odbiegają od HQI jedyna zmiana to dołączenie T-5, korale się lepiej wybarwiają 4. Cena takiej lampy jest wysoka to jest minus zastąpienie np 250 HQI to OK 2 000 zł przy własnym wkładzie pracy pozdrawiam Cytuj 180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI + niebieskie 2 x 54 + LED Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach