Skocz do zawartości
smk

Lampa LED Cree 210W pod profiluxa

Rekomendowane odpowiedzi

@smk - jak tam Twój projekt? Czy lampa już działa?

Ciekawi mnie najbardziej kwestia sterowania przez Profiluxa.

Ten sygnał 1-10V to co konkretnie powoduje na zasilaczu? Regulację prądu płynącego przez diody czy coś innego?

Czy możesz napisać jak podłączyłeś te 5 zasilaczy pod sterowanie? Czy porobiłeś jakieś pary czy wszystko jest sterowane jednym sygnałem z Profiluxa?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Też mnie ciekawi do dalej z projektem :)


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po dłuższej przerwie lampa w końcu powstała ;), niestety nie obyło sie bez problemów.

Jako że ja i lutownica nie znamy się zbyt dobrze oddałem całość do poskładania do serwisu RTV AGD. Rozpisałem im co i jak, porobiłem schematy, napisałem jakie zakresy prądowe, a nawet wydrukowałem specyfikacje ledów, zasilaczy z pozaznaczanymi markerem najistotniejszymi sprawami. Gość miał to tylko polutować, poskręcać i ustawić odpowiednio 900mA i 48V na kazdym z 5 zasilaczy, puszczając na kable sygnału zasilania 10V.

Robił mi to MIESIĄC i jak po miesiącu pojechałem do niego że już przesadził i że dziś zabieram lampę niewazne w jakim stanie ona jest, to się okazało że debil jeden zjarał mi 1 płytkę z ledami (przynajmniej on twierdzi że 1 bo nie mam jak sprawdzić skoro płyki pracują parami). Oczywiście powiedział że "samo" przestało działać. Pewnie odpalił bez przykręconego PCB do radiatora i mu się zjarały. Pytam się czy posmarował pastą arctic silver wszystkie płytki PCB pomiedzy radiatorem i płytką, to powiedział "ta pasta to niepotrzebna i staraszne gówno, ale pan chciał to posmarowałem", gdy zwiosłem lampę do domu i sprawdziłem , to oczywiście żadna nie była posmarowane. Pytam sie czy ustawił zasilacze zgodnie z moimi instrukcjami na 48V (3,45V na LEDa), to stwierdził że wydawało mu sie że to za dużo i ustawił na 44V i "też świecą". Nie ważne że zakres jest poza specyfikacją pracy diod Cree który mu wydrukowałem. Po prostu debil i partacz. Do łopaty a nie do elektroniki się nadaje. Takich mamy "fachowców" u nas w mieście. Spierdzielił LEDy, spartaczył robote i jeszcze chciał za to kasę. Brak słów i żenada.

Koniec końców, lampę wziąłem do domu, dokończyłem sam, podłączyłem do profiluxa i działa. Niestety nie mam mozliwości pomierzenia ile mA puscił na zasilaczach. Musze jutro podjechać do jakiegoś sklepu z elektroniką i kupić to urzadzonko do pomiaru natężenia i napięcia. Chciałem zaoszczędzić czas a i tak muszę zrobić sam.

Teraz wrażenia z działania lampki:

W chwili obecnej przez matołka z serwisu mam 168 W ledów a nie 210 W. Lampa światła daje po prostu moc. Pokrywa światłem całą powierzchnię akwarium, poza kominem gdzie z ledów zrezygnowałem. Barwa swiatła bardzo ładna i stosunek białych do niebieskich niby dobry, choć jesli miałyby to byc same ledy, to dodałbym jeszcze ze 2 płatki (14 diod) z niebieskimi ledami. Brak efektu "żółtego" akwarium jakie widziałem na fotkach z innych projektów lamp LED DIY. Tak jak to w ledach, światło jest trochę wyprane z kolorów i takie trupie jakieś, co już zauwazyłem na innych lampach LED i jak dla mnie to był główny argumet przeciw LEDom. Ale jak juz wczesniej pisałem, zdecydowałem się zostawić część świetlówek. Na razie zostały 2x 80W na froncie i 2x 54W T5 na tył, 2szt aktynika i 2szt 14K. Świetlówki dodają życia kolorom, łagodzą je i rzucają swiatło lekko rozproszone. Po dodaniu brakujących ledów, zostawie chyba tylko 2 świetlówki. Światło jest zawieszone ok 20cm ponad lustrem wody i daje niesamowite bliki, jak przy swietle HQI.

Na razie światło pracuje na 50% mocy aby korale sie przyzwyczaiły i juz po pierwszym dniu widać pozytywną reakcję - polipy napompowane i wszystkie ładnie otwarte. Jedynie jeden koral non photo wciśnięty w rogu, gdzie nie ma ledów, obraził się.

Sterowanie profiluxem:

Podłączenie proste, choć przy tylu statecznikach trzeba stworzyć swoistą pajęczą sieć i wszystko po 3x sprawdzić aby gdzieś kabelka odwrotnie nie puścić. Jesli ktoś podłączał juz kiedyś sterowane T5 to wszystko wygląda tak samo.

Inne natomiast jest sterowanie jasnością niz w przypadku T5. Świetlówki się pieknie powoli rozświetlały i wygaszały. LEDy juz na 1% mocy są bardzo jasne. Do 25% jasności widać gołym okiem płynne zwiększanie mocy (nie jest to skokowy przyrost lecz płynny). Miedzy ok 25 a 50% mocy wzrost jest jeszcze zauwazalny ale już nie tak bardzo, a powyzej 50% mocy nawet gdy skokowo zwiekszam za pomoca funkcji profilux light scenarios, ja nie widze żadnej różnicy. Nie wiem czy to własciwość LEDów, zasilaczy MEanwell czy po prostu ten dureń z serwisu coś jednak źle poustawiał na wyjściu zasilaczy i tę ostatnią kwestię sprawdzę jutro.

Kwestia chłodzenia:

Zdecydowałem się mimo namowy bardziej doświadczonych ;) ,nie wycinać w radiatorze miejca na wiatraki. Główną przyczyną była problematyczność wycięcia takiego kwadratowego otworu, nie wycinając podstawy radiatora. W Świnoujściu mamy stocznię i już nawet była możliwość wycięcia tego na skrawarce, ale ogólnie problemem były terminy itp, więc odpuściłem. Radiator jest wielki i myslałem że wystarczy, ale teraz sam już nie wiem. W miejscu gdzie pracują 3 płytki PCB z w sumie 21 ledami cree, radiator jest ciepły ale bez problemu można rękę trzymać (pomiar pokazał 31 stopni). W miejscu gdzie świeci się 5 płytek (35 ledów) jest na tyle gorący że nie jestem w stanie trzymać na nim reki dłuzej niz 5 sekund. W tym miejscu dokładnie nad miejscem montazu płytki zamontowałem czujkę temperatury, która pokazuje 48 - 49 stopni. Moim zdaniem to zdecydowanie za gorąco, tym bardziej że na razie LEDy pracują na 50% mocy. Pierwsze co to musze sprawdzić czy np. "szpec" z serwisu nie ustawił czasem może ze 1,3A zamiast 900mA o jakie go prosiłem, a jesli tu będzie ok to albo zmniejsze do 700mA albo bede niestety musiał zamontować wiatrak.

Nie mam jeszcze szyby od spodu pod ledami i muszę ją czym prędzej zamontować, tylko wacham się między opti white (??? mm) a akrylem (2mm). Akryl na pewno będzie bardziej plastyczny i raczej nie peknie, czego się obawiam przy podnoszeniu pokrywy z szybą szklaną. Obudowa jest ze sklejki, jest bardzo stabilna, ale nie można wykluczyć jakiś naprężeń. Gdzie można zamówić na wymiar taką szybę z akrylu?


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kilka fotek - lampa juz skręcona z pokrywą, a że nie jestem supermenem to sam nie jestem w stanie jej zdjąć i zrobić fotek od spodu. Jak tylko będe miał fotki lampy od spodu to wrzuce

818-led_zewn.jpg

kable puszczone od spodu lampy, na zewnątrz wychodza tylko przy końcu

818-led_zewn2.jpg

okablowanie od zewnątrz. Na razie robocza wersja, musze to wszystko spiąć i wsadzić w jakąś otuline do kabli

818-led_zasilanie.jpg

zasilanie LED i świetlówek ze sterownikiem do profiluxa, oraz cała pajęcza sieć kabli i kostek ;) Całe szczęście jest to schowane w wentylowanej szafce.

no i kilka fotek akwarium pod tym swiatłem. Niestety nie jestem w stanie zrobić zdjęć moim aparatem tak aby oddawały kolory. Są dużo żywsze i znacznie jasniej lampa świeci niż by to ze zdjęć wynikało. Widać moc lampy na piasku, gdzie aparat się gubi od jasności i po prostu zlewa całe dno w jedną całość.

818-led_lewa.jpg

818-led_prawa.jpg

818-led_euphylia.jpg

Euphylia jest w rzeczywistości elektrycznie zielona. Działanie cree royal blue jest niesamowite.


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

SMk, powiedz mi tylko po co zrobiles takiego mega pajaka?

Bylo kupic kabel wielozylowy 12 zylowy i bylo by ladnie a tak to mega prowizorka - no ale wazne ze swieci


---

OptiWhite 360l, Bubble Magus NAC-7, DIY dozownik Balling i dolewka z RO, Deltec HLP4040, 2x JVP-102B, 2xJVP-101B, ATI PM 6x39W + DIY LED 50W, Aqua-Meter by Mufti.

NP-reducing BioPellets

EFW6p2.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że w końcu skończyłeś projekt. Cree royal faktycznie tworzą nipowtarzalny efekt.

Jako zabezpieczenie radziłbym zastosować jednak szkło. Akryl będzie się odkształcał. Mam akwa przykryte akrylem i co jakiś czas muszę go odwarać, ponieważ się wygina pod wpływem ciepła. Zadbaj o chłodzenie, jeżeli faktycznie tak Ci się grzeje radiator to trochę lipa.

Powodzenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@smithpl - jaki kabel 12 żyłowy masz na myśli? Chodzi Ci o taką taśmę czy może znalazłeś coś w okrągłej wersji?

No i jaka grubość kabli będzie wystarczająca do przepuszczenia 1.3A?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie, taki jak masz np. w lampach ATI.

Normalny kabel o przekroju 0,5-0,75 wystarczy

np. http://www.tme.eu/html/PL/przewody-sterownicze-olflex-classic-110/ramka_7214_PL_pelny.html

http://www.speckable.pl/?action=shop&id_menu=1&id_grupa=2&id_p_grupa=2&kod=LIYCY12X0%2C75

masz tam w sumie 24 zyly ( chyba ze tak jak ja dla LED dajesz wspolna mase wtedy masz o polowe mniej kabli do LED ) to uzyj 2 kabli a i tak bedzie to lepiej wygladac. I wejdz kablem w radiator a nie ta laczowka na boku.

Dodatkwoo polaczenia powinny byc lutowane....

Najwyzej daj sobie zlacze skrecane jak robia to chlopaki w NR w pythonach bodajze. Ja tez tak mam i jest spoko wygodnie.

Takie kable sa prawie w kazdym sklepie z elektronika


---

OptiWhite 360l, Bubble Magus NAC-7, DIY dozownik Balling i dolewka z RO, Deltec HLP4040, 2x JVP-102B, 2xJVP-101B, ATI PM 6x39W + DIY LED 50W, Aqua-Meter by Mufti.

NP-reducing BioPellets

EFW6p2.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Deral akryl sie nie odksztalca - przetestuj - ja mam lampe led z taka szyba i nic sie nie odksztalca.


---

OptiWhite 360l, Bubble Magus NAC-7, DIY dozownik Balling i dolewka z RO, Deltec HLP4040, 2x JVP-102B, 2xJVP-101B, ATI PM 6x39W + DIY LED 50W, Aqua-Meter by Mufti.

NP-reducing BioPellets

EFW6p2.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@smithpl - dzięki za namiary na kable - byłem ostatnio w AVT i z kabli wielożyłowych to mieli tylko takie na taśmie a nie wyglądałoby to zbyt estetycznie. Pewnie kupię w tym sklepie "speckable" bo w TME je widziałem wcześniej ale tam sprzedają tylko albo 50 albo wręcz 100mb.

Co do gniazdek to fajne są te z TME ale cena zabija. Za komplet wtyczka/gniazdko wyjdzie jakieś 100zł :-( (chyba, że wypatrzyłem akurat tylko tak drogie a nie zauważyłem czegoś tańszego).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie martwcie się, jak tylko zobaczyłem temperaturę lekko poniżej 50 st to od razu dołożyłem wiatrak. Położyłem jeden supercichy Sythe Gentle Typhoon 12 cm 800obr / min (9db) i puściłem go na 9V żeby było jeszcze ciszej.

http://www.scythe-eu.com/en/products/fans/gentle-typhoon-120-mm.html

Postawiołem na środku radiatora tylko jeden taki wiatrak i od razu temperatura zeszła do 30 stopni (w biurze klima ustawiona na 24 stopnie). Trochę kicha że wygląda to bardzo nieciekawie i muszę pomyśleć o jakiejś aluminiowej lub stalowej obudowie mocującej wiatrak do radiatora.

Co do "pająka" przy statecznikach. Nie potrafie lutować więc kostki były jedynym i sprawdzonym na T5 sposobem ;) Całość jest schowana w szafce więc i tak tego nie widać. Inna sprawa że jak się coś schrzani a mnie nie będzie to nikt inny nie dojdzie co jest do czego ;)

smith, a skąd brałeś na wymiar szybę z poliwęglanu i jakiej grubości ją masz?


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

rpp - bardzo fajne skrecane wtyczki sa na WGE - kupowalem po kilkanascie zlotych

szybe mam z akryplu , wczesniej plexi - wycialem sobie na wymiar sam :-)

a kupilem scinek w agencji reklamy zewnetrznej.

ale jak chcesz to tez ci przytna, ladnie i bez pekniec

wiatrak montujesz na dystansach ktore wkrecasz do podstawy radiatora pimiedzy listakmi - ja tak zrobilem jak jeszcze myslalem ze wiatrak mi potrzebny :-)


---

OptiWhite 360l, Bubble Magus NAC-7, DIY dozownik Balling i dolewka z RO, Deltec HLP4040, 2x JVP-102B, 2xJVP-101B, ATI PM 6x39W + DIY LED 50W, Aqua-Meter by Mufti.

NP-reducing BioPellets

EFW6p2.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#276562 smithpl :

wiatrak montujesz na dystansach ktore wkrecasz do podstawy radiatora pimiedzy listakmi - ja tak zrobilem jak jeszcze myslalem ze wiatrak mi potrzebny :-)

Mógłbys wrzucić jakies zdjecie? bo chciałbym w końcu zamocować mój wiatrak i nigdzie nie moge tego znaleźć.

z góry dzieki


Sygnatura;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jednak koncepcja się zmieniła i wykończę lampę trochę inaczej. Ponieważ mimo wielkiego radiatora, muszę zastosować wiatraki, wybrałem zamiast jednego wiatraka normalnego ultra silent o grubości 2,5 cm, dwa wiatraki slim o grubości jedynie 1,2cm (także 12cm średnicy). Aby ukryć te wiatraki, a przy okazji polepszyć wętylację poprzez stworzenie rękawa powietrznego, przykryje to wszystko aluminium, lub szczotkowaną blachą stalową z wyciętymi 2 otworami na wiatraki i miejscem na elektroniczny termometr. Dam znać jak pomysł się zrealizuje :clowning

Załatwiłem plexi o grubości 5mm - czy uważacie że lepiej do zabezpieczenia ledów byłoby zmontować plexi 3mm?


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obiecałem zdjęcia od spodu. Akurat wymieniałem świetlówki na nowe i szybę na 3mm, więc przy okazji zrobiłem zaległe fotki.

Świetlówki wsadziłem następujące:

Ati Aquablue 54w

Ati Aquablue 80W

Ati blue+ 80w

Ati Actynic 54W

W sumie 4szt. W połączeniu z LEDami daje mega dużo światła patrząc na piasek aż razi. Jak na mój gust trochę za niebiesko, ale na razie zostawie tak jak jest, może się przyzwyczaję.

Blacha na wierzch lampy się robi. Wrzuce fotki jak bedzie gotowa.

818-led_spod.jpg

818-led_spod1.jpg

818-led_spod2.jpg

818-led_spod3.jpg

818-led_spod4.jpg


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.