grzejanc Zgłoś Napisano 22 Maja 2010 Jako że zaszła potrzeba, naszło mnie na zmajstrowanie najprostszego układu opóźniającego. Schemat jest bardzo prosty, prościej się nie da chyba: Czas opóźnienia regulujemy stałą czasową R i C. Zamiast R można wstawić P i regulować sobie wedle potrzeb. Później zostaje zaprojektowanie płytki i rozrysowanie wszystkiego w odbiciu lustrzanym, na koniec wytrawienie: Po wytrawieniu płytki, wiercenie otworków i montaż elementów. Całość prezentuje się tak: Jako że miałem trochę zapasu laminatu (dłuższy pasek), zmontowałem więcej: Jak poszukacie na necie, takich rozwiązań jest dużo. Można poszerzyć schemat do 2x Tr, D, nawet zrobić bardziej wypasiony na timerze NE555. Ale można także bardzo prosto jak widać. Do czego to może służyć? Np do automatycznej dolewki, aby opóźnić moment załączania i jeśli minimalny poziom wody utrzyma się dłużej, oraz nie będzie to przypadkowe wahnięcie poziomu wody, wtedy załączy się pompa. Także np. do wiatraków chłodzących lustro wody. Czujnik temperatury może załączać wiatraki, ale jeśli temperatura oscyluje dość intensywnie wokół granicy, wtedy wiatraki często się załączają i wyłączają a to nie jest dobre dla ich zdrowia. Taki układ włączy je wtedy jeśli zbyt wysoka temperatura utrzyma się dłużej, tym samym oszczędzamy ich żywot. Pomysłów może być więcej, ja jedynie chciałem zaprezentować najprostsze rozwiązanie oraz sposoby jego wykorzystania. Polecam zabawę w małych elektroników i własne wykonanie jeśli jest taka potrzeba. Do swojego użyłem: 1 x BD139, 1x 2200uF 16V, 1x 12kOhm, przekaźnik 12V, 2x gniazdo montażowe (1 do wejścia zasilania 12V, 2gie na wyjście sterowania obwodem urządzenia docelowego). Koszt to od kilku do kilkunastu zł. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
slawomirdyl Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 Ciekawy pomysł gratulacje. pozdrawiam Cytuj 180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI + niebieskie 2 x 54 + LED Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
godeusz Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 Witam. Pytanie 1. Przekaźnik zwiera styki w obwodzie wykonawczym i n.p.(daje prąd w układzie pływak i resztę układu w obwodzie dolewki). Ale gdzie wchodzi sygnał inicjujący? Czy sygnałem tym jest włączenie zasilania układu opóźniającego? Pytanie 2. Wykonałeś kilka układów - może byś sprzedał mi jeden właśnie do automatycznej dolewki, która działa ale jest wrażliwa na wahania pływaka (mam go w akwarium).Jeśli będzie taka możliwość to prosę o odpowiedź na priv. Pozdrawiam Tadeusz. Cytuj Akwarium - aktualnie brak. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 Pomysł ok, ale popełniłeś szkolny błąd - zapomniałeś o diodzie antyrównolegle do styków przekaźnika. Dioda chroni tranzystor przed przebiciem w momencie kiedy tranzystor sie zatyka, cewka przekaźnika generuje impuls który może ubić tranzystor. Poprawne rozwiązanie i rozwinięcie tematu pt. dolewka wklejam poniżej. Działa u mnie już ładnych parę lat.... Drugi przekaźnik i pływak na moim schemacie służy za zabezpieczenie przed przelaniem na skutek awarii normalnego pływaka (awaria) Pływaki plastikowe kupi sie w TME.pl, diody mogą być dowolne prostownicze typu 1Nxxx Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzejanc Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 #261595 loccutus :Pomysł ok, ale popełniłeś szkolny błąd - zapomniałeś o diodzie antyrównolegle do styków przekaźnika. Wiem o diodzie i jaką spełnia rolę. Napisałem o niej później, zgadza się? Napisałem także na jakim etapie znajduje się ten układ i jak można go udoskonalić. Znam także wersję na 2PK z zabezpieczeniem. PS. Oczywiście że u mnie 1Nxxx są zamontowane. Godeusz: Ad.1. Jeżeli chodzi o dolewkę to czujnik może zwierać np '-' 12V zasilania na układ opóźniający, a przekaźnik będzie zwierał jeden z przewodów zasilających pompę dolewki. Ad.2. Rękawy do góry i zrobić, przecież jak pokazałem to jest bajecznie proste. Loccutus: Dobra, zrobię maksa, udokumentuję i udostępnię na forum Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Silver200 Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 A coś takiego tylko na 230v dało by rade zrobić?: Cytuj Sygnatura;) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzejanc Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 #261614 Silver200 :A coś takiego tylko na 230v dało by rade zrobić?: Tak, niedługo zrobię i zamieszczę cała dokumentację. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sPRYTny Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 Jakiś czas temu zastanawiałem się nad czymś takim ale zastosowanie troszkę inne, a mianowicie. Jak karmię rybki to wyłączam odpieniacz i pompy, a niekiedy zapomni mi się załączyć ponownie Muszę sklecić sobie coś takiego no po wciśnięciu jednego małego przycisku wyłączy mi na około 10 min pompy i odpieniacz. Może macie już taki gotowy projekt? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 Grzesiek - no to jak wiesz to tym bardziej nie powinieneś pokazywać elektronicznym laikom (bez urazy) wersji bez diody na przekaźniku bez niej układ przełączy kilka razy (przy maksymalnym pechu 1 raz) i kaput - ale ok nie czepiam sie - dla mnie i tak duży plus że bawisz sie w te klocki i nie szukasz rozwiązań po sklepach. Silver200 - no wersje na 230V masz w moim poście - potrzeba tylko małego transformatorka do zasilenie "logiki". W zasadzie nie potrzeba bo można zastosować zasilacz beztransformatorowy ale to już jest jazda bez trzymanki- można se wtykając palec gdzie nie trzeba niezłe kuku zrobić. Sprytny - ja jestem zboczony to bym do roboty mały procesorek wziął typu Tiny11 ale równie dobrze zrobi się takie coś na timerze 555 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzejanc Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 #261630 loccutus :Grzesiek - no to jak wiesz to tym bardziej nie powinieneś pokazywać elektronicznym laikom (bez urazy) wersji bez diody na przekaźniku No masz rację, poprawię schematy szybko i zamienię. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 ok, Teraz to miód malina i orzeszki Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
chodi Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 paint rzadzi ;-):-):-) Cytuj Nadchodzi nowe... :lol Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 To chyba nie jest paint tylko jakiś pspice albo jego klon... nie mam pojęcia bo nigdy nie używałem a co do dolewek... kiedyś mnie wzięło na wykonanie tkiej PRO z bajerami typu programowanie dnia i godziny dolewania, zrzutu podmiany itd. Zrobiłem płytke elegancką w drukarni (3 sztuki), kupiłem obudowy, dałem do frezowania, odebrałem, montuje i... szlag to trafi zapomniałem o stabilizatorze 5V w projekcie. No i odechciało mi sie kontynuować dzieło - a zapowiadało sie tak fajnie .... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzejanc Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 Loccutus: Muszę przyznać, że pogoniłeś mnie dzisiaj do rysowania Oczywiście najlepszym programem do rysowania jest Paint, nie ma lepszych ale ja wole jednak ołówek i kartkę papieru, najlepiej w kratkę, dobrze się projektuje. Masz więc tutaj poniżej swój schemacik troszkę "obrobiony". Nie jestem pewien poprawności, wyjdzie w praniu, nie patrz także na krzywe linie, jak będę nanosił na laminat (ręcznie oczywiście) to będzie już prościutko PS. Szkoda, że wolumen już był dzisiaj... PS. Na górze zwory nie będzie tak jak widać, pójdzie gruba ścieżka "pod" trafo i będzie git. Już poprawiłem na kartce, tutaj zostawię, zamieszczę później wersję finalną jak będzie hulać. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 Jeeeeejku... mi bi się za chiny ludowe tak nie chciało - podziwiam za determinację. W przypadkach awaryjnych stosuję choć już nie pamiętam kiedy taki przypadek miał miejsce ostatno www.cadsoft.eagle - do rysowania płytek (zresztą na co dzień i do wszystkich projektów też). Programu można używać za darmo do zastosowań prywatnych Do tego drukarka laserowa (Nie masz lasera, to trzeba druknąć na atramencie i lecieć na ksero )- drukujesz na papierze kredowym, potem płytka na żelazko - papier wprasowujesz w laminat, do wody dziada (odmacza sie papier, toner zostaje na płytce) i do trawienia. Od bidy zrobisz tak każdą płytkę nawet te bardziej skomplikowane, przy odrobinie wprawy... Zwykle jednak zlecam prototypy w profesjonalnych firmach. może rysunek ci coś pomoże... Płytka jest jednostronna, elementy SMD od spodu, na czerwono dwie zworki do zrobienia górą. Rozmiar pod te obudowy które pokazałem wyżej. zresztą już to na forum publikowałem daaawno http://nano-reef.pl/forums.php?m=posts&p=78529#78529 ups - post nr 666 - zły to znak Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzejanc Zgłoś Napisano 23 Maja 2010 No z nr postu to dałeś Jak polecisz już schemat laserem to wystarczy kartkę na laminat i do laminarki kilka razy, też działa Bawiłem się Eagle, ale trafiło mnie normalnie... nie mogłem elementu z bazy na schemat wkleić i wróciłem do mojego starego sposobu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzejanc Zgłoś Napisano 24 Maja 2010 Tak jak obiecałem przerysowałem wersję bezpośrednio na 220V oraz z dwoma czujnikami poziomu, którą zamieścił Loccutus, już w bardziej normalnej formie Poniżej schemat obwodów: I wersja z narysowanymi elementami: Będę jeszcze musiał sprawdzić wszystkie połączenia czy nie ma błędów, zakupić niezbędne elementy, wytrawić i zmontować. Koszt nie będzie duży chyba, napiszę ile mnie wyniosło jak już zabawka będzie działała. Docelowo ma to być jedna puszeczka z dwoma przewodami (1 - zasilanie 220V, 2 - gniazdo do podłączenia pompy). Może wstawię potencjometr zamiast rezystora w celu regulowania opóźnieniem. I jak? Robić dalej? PS. To już nie jest chyba układ opóźniający, to jest automatyczna dolewka, więc zeszliśmy z tematu, ale co tam... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzejanc Zgłoś Napisano 4 Czerwca 2010 Witam ponownie. Tak jak obiecałem układ jest już gotowy i działa bardzo dobrze. Dysponowałem na chwilę obecną tylko jednym czujnikiem poziomu, zamiast drugiego założyłem przełącznik w celu sprawdzenia i wszystko jest OK. Tak więc własnymi siłami zrobiliśmy automatyczną dolewkę z dwoma czujnikami poziomu wody. Zdjęcie prototypu: Zostało mi teraz już tylko włożenie tego do obudowy i wyprowadzenie na zewnątrz kabla zasilającego 220V i gniazda na pompę dolewającą wodę. Kosztorys finansowy (ceny zaokrąglone): 01. Laminat + wytrawiacz - 10 zł 02. Transformator 230/12/0,33 - 11 zł 03. Przekaźniki 12V - 8 zł 04. Kondensator elektrolityczny - 1 zł 05. Tranzystory - 1 zł 06. Potencjometr liniowy (regulacja bezwładności urządzenia) - 2,50 zł 07. Mostek prostowniczy - 4 zł 08. Rezystory - 2 zł 09. Diody LED - 1 zł 10. Diody prostownicze - 0,50 zł 11. Czujniki poziomu cieczy - 26 zł 12. Listwa zaciskowa - 1 zł 13. Obudowa urządzenia - 9 zł 14. Wtyk i gniazdo 220V, przewody - 10 zł Całość po podsumowaniu - 87 zł. Jak już będę miał wszystko w pudełeczku, zamieszczę zdjęcie. Zachęcam do majsterkowania, zawsze to lepiej zrobić coś samemu i zamiast zapłacić np. 250zł, wydać tylko około 90 Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
stoodent Zgłoś Napisano 4 Czerwca 2010 A mógłbyś dokładnie opisać elementy które są do budowy.Np "rezystory" nic mi nie mówi (jakie) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 4 Czerwca 2010 Wypada pochwalić bo dokończone i działa a to najważniejsze - co też czynię. A teraz konstruktywna krytyka Ja nieco zmodyfikowałbym ten projekt. Wiem że robi się takie rzeczy z "tego co w szufladzie", no ale można też się pobawić - no nie ? Dobór elementów - np. zamiast mostka bym wstawił 4 diody - wiem ze dla pojedynczej sztuki to bez sensu ale ja już mam "skrzywione" podejście bo na co dzień robię o wiele dłuższe serie - koszty trza ciąć No i najważniejsze - całość zrobiłbym w SMD - o wiele mniejsza płytka, szybszy montaż dla serii... Nie babrał bym sie sam chlorkiem czy innymi paskudztwami, tylko zlecił płytkę w profesjonalnej firmie. Ze soldermaską i cynowaniem HAL wyjdzie ok 40zł brutto dla pojedynczej sztuki z przesyłką. Dla krótkiej serii 10 sztuk, koszt spada już poniżej 10zł szt. Drogo-nie drogo, ale na bank lepiej a 10 sztuk na Forum "opędzisz" w 10 minut - dobry projekt znajdzie amatora. Właśnie apropos płytki - absolutnie nie podoba mi się jej wzór. Całość jest za duża do tego projektu to po pierwsze, po drugie znacznie lepiej w kwestii wszelkich zakłóceń/wzbudzeń itd.. mieć jak najwięcej masy w układzie. Dlatego uważam że lepiej byłoby gdybyś masę prowadził nie jako ścieżki tylko wylał ją w formie poligonów. To chyba wszystko. Gratulacje i powodzenia z kolejnymi wersjami Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzejanc Zgłoś Napisano 4 Czerwca 2010 #264428 stoodent :A mógłbyś dokładnie opisać elementy które są do budowy.Np "rezystory" nic mi nie mówi (jakie) Wszystkie elementy są w tym wątku podane. Loccutus: Ja jakoś nie mam w ogóle zaufania do SMD. Wszystko wydaje mi się małe i podatne na ruskie elektrony Płytka dwustronna także za mną nie przemawia. To chyba moje stare elektroniczne przyzwyczajenia jeszcze sprzed 15 lat. Nie mówię nie. W sumie to dla zmniejszenia układu zastosowałem mostek, choć rację masz co do wielkości ale tylko w przypadku diód SMD, normalnie wyjdą większe niż mały mostek. A wiesz jak to fajnie tak patrzeć jak miedź Ci znika i zostają same malowanki? Wiem, znów moje przyzwyczajenia Jak mnie pogonisz, to zrobię wersję smd. Trochę wielkością przewala tutaj ten transformator niestety, a i tak jest to już wersja 4VA do druku. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 4 Czerwca 2010 nie mówię o płytce dwustronnej - to się da zrobić małe na pojedynczej warstwie. W najgorszym razie puści sie ze 2-3 zworki górą - patrz mój schemat i wzór pcb na początku tematu. SMD? - bez tego sobie życia nie wyobrażam możemy zrobić 'zawody' - kto zrobi mniejszą wersje tego układu ?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzejanc Zgłoś Napisano 4 Czerwca 2010 #264464 loccutus :możemy zrobić 'zawody' - kto zrobi mniejszą wersje tego układu ?? Spoko, rękawica podjęta. Tylko pamiętaj, ja zrobię w technologii jak poniżej: http://news.cnet.com/i/bto/20090928/ibm_nano.jpg :) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
loccutus Zgłoś Napisano 4 Czerwca 2010 oszz.... ku... dobra, ale nie zapomnij o złączach do podłączenia czujnika hehehe Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
grzejanc Zgłoś Napisano 6 Czerwca 2010 No i dzisiaj dokupiłem pozostałe części i poskładałem wszystko. Miałem pod ręką biały przewód sieciowy, dlatego zdecydowałem się na wtyczkę i gniazdo 230V tego samego koloru, następne będą zgodne z obudową Dokupiłem także potencjometr (niestety mieli tylko podwójne, ale nie szkodzi) i zmontowałem prototyp. Jak już wspominałem wcześniej, na zdjęciu znajduje się tylko jeden czujnik poziomu wody, powinny być dwa (bezpieczniejsza praca całego urządzenia, do czego w sumie zostało skonstruowane). Sprawdziłem, działa. Nie obyło się bez skrócenia laminatu (nie mieścił się w obudowie), całe szczęście że miałem zapas Prototyp: Na sieci spotkałem w ofercie dolewkę grawitacyjną, w sumie tylko jeden dziwny pływak i rurkę, wyceniony na jedyne 65 zł W jednym ze sklepów w W-wie oferują prostą dolewkę z jednym czujnikiem poziomu wody za 330 zł (skąd oni biorą te ceny?). W sumie jak pomyślałem, to chyba taka droga bo do morskiej wody tylko się nadaje, nie do innego akwarium Czas na update kosztów. Całość prototypu z dwoma czujnikami zamknie się w kwocie 100zł (czyli 3,3 raza mniej niż wersja sklepowa z jednym czujnikiem). Do tego należy doliczyć koszty przesyłki części i koszty wysyłki jak ktoś będzie preferował żeby pomóc mu zrobić takie urządzenie. Czekam na uwagi i pozdrawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach