Skocz do zawartości
zulus

Nowatorskie oświetlenie LED

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Przymierzam się do założenia solniczki ok 250L i chichrał bym się podzielić moim dość nowatorski podejściem zrobienia taniego oświetlenia LED. Na początek podam co, gdzie i za ile kupie.

Oświetlenie 15000k:

12 x 10W = 120W koszt 144$

Oświetlenie niebieskie:

9 x 5W = 45W koszt 48$

Oświetlenie fioletowe/UV:

4 x 5W = 20w koszt - 56$

Dodatkowo regulatory napięcia umożliwiające regulacje jasności w 4 sekcjach.

4 x 96W = 43$

Nie będę używał wyrafinowanych driverów tylko zwykłych stabilizowanych zasilaczy impulsowych 12V.

Bez regulacji natężenia prądu przez diody będzie płynął maksymalny prąd. Będą jasno świeciły i grzały się ale mi to nie przeszkadza bo diody będą przyklejone do profilu aluminiowego o przekroju kwadratu który będzie chłodzony wodą w obiegu zamkniętym. Jako wymiennik ciepła za szafką zamontuje jakąś nagrzewnice od samochodu (podobne rozwiązanie stosuje do chłodzenia komputera od wielu lat).

Cała lampa będzie ekstremalnie cicha i miała max 185W mocy a koszt zrobienia od 1000 do 1200zł.

Teraz proszę o komentarze bardziej doświadczonych hodowców :clapping


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ta wiara i zapał mnie powala ...ale powodzenia !!!


Akwa.125x55x60 + sump 80x40x40 , Maxspect 2x120w 16000k , obieg Eheim Compact +3000 , odp. diy ala ATI 200 , cyr. 4 x Tunze 6055 na Multi. 7095 , Dastaco II ala DiTus ,AquaRoche ZERO LR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Poszukaj tu

http://www.alibaba.com/showroom/led-flood-light-200w.html

może znajdziesz coś ciekawego za przystępną cene.


Akwa.125x55x60 + sump 80x40x40 , Maxspect 2x120w 16000k , obieg Eheim Compact +3000 , odp. diy ala ATI 200 , cyr. 4 x Tunze 6055 na Multi. 7095 , Dastaco II ala DiTus ,AquaRoche ZERO LR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
........ Cała lampa będzie ekstremalnie cicha i miała max 185W mocy a koszt zrobienia od 1000 do 1200zł.

Robisz błąd w założeniu - przez diody nie popłynie maksymalny, tylko NIEOGRANICZONY prąd a to już jest spora różnica, zwykle kończąca się małym lub większym kuku albo dla ledów i/lub zasilacza. To się nie uda. Zdechną ledy albo przeciążony zasilacz, który bez ograniczenia prądu będzie widział takie obciążenie na wyjściu jako zwarcie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prąd będzie zawsze ograniczony rezystancją odbiornika. Łatwo to policzyć z prawa Ohma.


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Prąd będzie zawsze ograniczony rezystancją odbiornika. Łatwo to policzyć z prawa Ohma." łatwo też zauważyć, że dioda jest odbiornikiem o rezystancji NIELINIOWEJ i zobacz na charakterystyce jak wzrost napięcia o 0,2V wpływa na wzrost prądu... Przy zbyt wysokim napięciu dioda zachowuje się jak ZWORA i nie wykazuje prawie żadnej rezystancji... Przy 12V to ni w ząb się nie da nic ciekawego zrobić bez ograniczenia prądowego... 3 diody to wychodzi po 4V na diodę, a tu już będzie kosmiczny prąd, a przy 4 diodach 3V czyli diody będą słabo świecić ot co :clapping

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie jest tak do końca nowatorskie :clapping

Kończę podobną lampę tyle, że chłodzoną na radiatorze powietrzem - cieczą będzie napewno ciszej i efektowniej ale to się okaże w praniu więc powodzenia.

Na wstępie słuchaj Loccutus'a - ma jak zwykle rację :strutin

Spalisz te 1ooo PLN i będzie trzeba kupować nowy osprzęt lub panele w sklepie a po co?

Z tymi ledami np. 10 W idą na granicznym prądzie 1,o A - ponieważ znacząco się grzeją (pomijam, już że musisz je pewnie przykleić do profilu bo u Ciebie wiercenie i kręcenie na paście nie wejdzie w grę - obieg na cieczy otworów raczej na 100% nie uszczelnisz) to ja bym je wpiął na 800 mA czyli np. zasilacz 24 V i driver 4,8 A - masz 6 nitek równoległych po dwie ledy w szeregu - na każdej pąd 800 mA (nawet jak by Ci jeden szereg padł to i tak na pozostałe pójdzie wtedy prąd 960 mA w granicach "niedługiego rozsądku"). Driver o takim prądzie to koszt 58 PLN na allegro i ma wejście dimmer/PWM.

Niebieskie i UV kup lepiej 3 W ale mogą też być te 5 W (20 szt. 3 niebieskich ok. 200 PLN z przesyłką na ebey'u) - UV kup max 2 sztuki na tą lampę też 3 W (nie pamiętam ok. 35 PLN sztuka - ceny po przeliczeniu z USD). Możesz kupić też XP-E royal Blue mają dobre światło 440 nm. Te wszystkie ledy możesz spiąć na kolejnym driverze wszystkie razem z tym że w nitce możesz wpiąc przy 24 V po 6 ledów a przy 27 V nawet 7 szt. - jak dobrze pamiętam prąd dla tych chińskich niebieskich i UV to nie więcej jak 700 mA - u mnie poszły na ok. 640 wpiąłem 42 sztuki - i powiem Ci, że same te 42 niebieskie ledy świecą zajemocno. Liczbę nitek mnożysz przez prąd jaki ma płynąć i masz wynik jaki musi dawać driver.

Jeżeli chodzi o XP-E to możesz dać do 1000 mA - ale optymalnie 900 do 950 mA - do nich możesz dać driver tego samego sprzedawcy ale tańszy bo za 24 PLN - ma też wyjście PWM.

Do sterowania ściemnianiem i rozjaśnianiem możesz kupić moduł miękiego startu/stopu PWM koszt 79 PLN - jeżeli chcesz mieć osobno sterowane niebieskie i białe to wtedy dwa sterowniki (masz wtedy regulowaną wypadkową barwę światła - te sterowniki oprócz ściemaniania i rozjaśnienia mają fajną funkcję ustawiania jasności świecenia max w %).

Do sterwoników potrzebujesz zegar czasu rzeczywistego (zwykły progrmator czasowy wystarczy i zasilacze:

1. Do ledów (u mnie idzie 27 V manwel 320 W) tobie wystarczy mniejszy.

2. Do sterowników

W zależności od układu w jaki to połączysz najtańsza wersja sterowania ze ściemianiaem to:

jeden driwer na ledy 10W - 58 PLN

jeden driver na niebieskie i UV - 58 PLN

sterownik (jeden na wszystko) - 79 PLN

Zasilacz ledów (w zależności od modelu ok.) 150 PLN (mój 320 W kosztował ok. 250 PLN).

Zasilacz do sterownika i zegar ok. 30 PLN

Bez ściemiania to koszty tylko driverów - jeszcze taniek

plus oczywiście koszty ledów

Alem się znów rozpisał - sorry za przynudzanie - jak walnąłem jakieś głupstwo to dlatego, że jestem po weselu :) więc w ciemno przepraszam.


124x60x60 -> OW; sump 100x40x45, Odpieniacz stożek DIY by Sebastian z igłą Tunze, obieg NJ6000, cyrkulacja 6 x 6000 l/g (cztery załączane cyklicznie po dwie na przemian), oświetlenie LED 300W ściemniane DIY. Automatyczna dolewka Aqua Trend + zbiornik 100x12x45, 60 LR, 40 kg LS

Planowa automatyczna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla zwykłej rezystancji masz najzupełniej rację, ale jak już słusznie wspomniano dioda LED ma taka właśnie dziwną właściwość i wykazuje dynamicznie zmienną rezystancję :clapping Podłączysz prosto do zasilacza napięciowego i będzie dym...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A na te regulatory napięcia to raczej szkoda kasy!

Kup lepiej drivery:

np. taki:

http://allegro.pl/zasilacz-przetwornica-driver-led-350-5000ma-i1241837386.html

i do tego sterownik (możesz go wpiąć równolegle w kilka driverów tylko pamiętaj, że zasilacz który go obsługuje musi mieś wspólną masę z wejściami na driver lub jak kto woli z wyjściami zasilacza/ów ledów).

Sterownik znajdziesz np. tu:

http://allegro.pl/miekki-start-stop-softstart-dc-soft-start-i1251007191.html

(sterwonik jak by ktoś kupował to trzeba poprosić o wersję BT-4AN - ta wersja jest do ledów - cena ta sama - nie trzeba negować sygnału PWM a jeżeli ktoś ma już BT-4A to mam dwa wolne (czytaj niepotrzebne) negatory.


124x60x60 -> OW; sump 100x40x45, Odpieniacz stożek DIY by Sebastian z igłą Tunze, obieg NJ6000, cyrkulacja 6 x 6000 l/g (cztery załączane cyklicznie po dwie na przemian), oświetlenie LED 300W ściemniane DIY. Automatyczna dolewka Aqua Trend + zbiornik 100x12x45, 60 LR, 40 kg LS

Planowa automatyczna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje fisher1 za wyczerpującą odpowiedź w sumie to nie wiedziałem, że te drivery są takie tanie :clapping

Eksperymenty robiłem z diodami 1W i one bez driverów się nie przepaliły ale skoro to koszt nie wielki to nie będę oszczędzał.

Możesz mi wyjaśnić jak ten driver dopiera napięcie? Producent ustawia prąd a czy niepięcie zasilające diodę zależy od napięcia zasilania? Przecież driver też musi dawać jakiś spadek napięcia?

Co do uszczelnienia instalacji to będzie to wszystko polutowane palnikiem specjalnym spoiwem więc szczelność gwarantowana. Diody będą po przyklejane klejem Zalman.

Czy przedstawione rozwiązanie wystarczy do zbiornika 250L ?


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Takim ekspertem to ja nie jestem :-)

Na driverze jest mały spadek napięcia - na aukcji masz podane jakie straty mocy są na poszczególnych driverach - spadek V z tego można policzyć. generalnie jak na ledzie 3 W masz spadek 3,2 i dasz 6 sztuk to masz niecałe 20 V więc te 4 V pozostałe z napięcia zasilacza 24 V z naddatkiem wystarczą - tak to się generalnie liczy. Drivery mają określone max. napięcie jakie można do nich podłączyć - tego nie wolno raczej przekroczyć - raz, że się spalą a dwa im więcej volt tym są cieplejsze. Jak dasz napięcie wyższe możesz wtedy w szereg podłączyć więcej ledów i wystarczy słabszy driver.

Z tą szczelnością to nie myślałem o spawaniu profila ze stopu AL tylko mocowaniu PCB i podkładów tych 10W ledów do tego profila - jak dasz klej to ok. ja dodatkowo wierciłem i gwintowałem otwory w które wkręcałem stylonowe wkręty.

Pod te 10W ledy masz otworki 2 mm i z gwintowaniem w aluminium M2 jest piękna zabawa - kto robił ten wie......

p.s.

Z mojej lampki został mi zasilacz impulsowy ma wyjścia 13, 24 i 37 V i wspólną masę o mocy 180 W więc z jednego zasilacza da się obsłużyć cały układ jaki planujesz gdyby tobie lub komuś się przydał proszę na priv a napewno za przyzwoite pieniiązki znajdzie swojego nowego właściciela. Zasilacz jest chłodzony pasywnie tzn. nie ma wentylatorka i spokojnie mu to wystarcza. Ma dwie wady - 1 to rozmiar - jest dość znaczny a 2 to ma zabezpieczenie przeciwzwarciowe - jak coś zewrzesz to potem trzeba chwilkę odczekać aż zastartuje (tak jak w zasilaczach z obudów ATX).


124x60x60 -> OW; sump 100x40x45, Odpieniacz stożek DIY by Sebastian z igłą Tunze, obieg NJ6000, cyrkulacja 6 x 6000 l/g (cztery załączane cyklicznie po dwie na przemian), oświetlenie LED 300W ściemniane DIY. Automatyczna dolewka Aqua Trend + zbiornik 100x12x45, 60 LR, 40 kg LS

Planowa automatyczna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A i jeszcze jedno z tymi ledami 15000 K uważaj - nie chciałbym być złym prorokiem ale to może być literacka fikcja najpierw poproś o dokumentację techniczną. Ja zrobiłem inaczej zamówiłem na próbę dwie ledy miały mieć 10000 K i dałem znajomu na pomiary jak się okazało, że mają przyzwoite ok. 9500 k zamówiłem resztę. Jak zamówisz wszystko na raz warto z kitajcami się dogadać aby wystawili dedykowaną aukcję na ebayu będzie trochę taniej.


124x60x60 -> OW; sump 100x40x45, Odpieniacz stożek DIY by Sebastian z igłą Tunze, obieg NJ6000, cyrkulacja 6 x 6000 l/g (cztery załączane cyklicznie po dwie na przemian), oświetlenie LED 300W ściemniane DIY. Automatyczna dolewka Aqua Trend + zbiornik 100x12x45, 60 LR, 40 kg LS

Planowa automatyczna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te 15K zamawiam na razie 2 sztuki przesyłka w cenie. Jak dotrą to będę się zastanawiał gdzie to pomierzyć.

Dlaczego uważasz, że 2 UV 3W wystarczą? Według mnie to trochę przy mało.


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Musisz wiedzić jakiej długości falę ma UV dla nas dobre jest te od 390 nm w górę - ale z UV trzeba ostrożnie - nadmiar tego promieniowania pali wszystko co żywe. Słabo świeci ale światło jest bardzo energetyczne - oględnie pisząc. Poszukaj na ebayu masz 3W ledy 15000 k i niebieskie 3 W za 40 ledów po 20 z każdego masz cenę poniżej 300 PLN - przydało by się jeszcze po 10 czyli na 250 litrów powinno Ci wystarczyć ok. 0,5 W na litr czyli ok. 130 WAT w ledach tylko pamiętaj, że te ledy zasilisz max prądem 700 mA przy spadku napięcia na ledzie 3,2 V masz moc ledy zaledwie 2,2 W więc potrzebujesz ok. 60 sztuk. Ja bym dał do tego 2 UW i finał. Jak wychodzi z wydajnością tych led to zdania są podzielone - CREE np. XP-G ma wydajność jak dobrze pamiętam przy max prądzie grubo poniżej 100 lm/Watt a te co Ci piszę mają ok. 80 lm/Watt więc nie jest chyba najgorzej. Natomiast niebieskie jak podają (2,2 w - 90 do 100 lm.) ok. 40 lm. watt jest ok. - cały czas tylko pytanie czy tak jest w rzeczywistości czy tylko kitajce podają dane w chłycie małketingowym (jak to ani mru mru słusznie zauważyli). Do tego możesz dać soczewki np 30 lub 45 stopni - też u kitajców kupisz za grosze tzn. od 2 PLN sztuka z przesyłką.

p.s.

oczywiście nie nalatuję tutaj na CREE są naprawdę najlepsze - sama wydajność to przyszcz, liczy się jeszcze trwałość i i spadek wydajności świetlnej z okresem eksploatacji i temperaturą pracy - a tutaj CREE jest the best.

Na tym koniec chyba wątku led (oczywiście nie tego - z postępem prac chwal się osiągnięciami).


124x60x60 -> OW; sump 100x40x45, Odpieniacz stożek DIY by Sebastian z igłą Tunze, obieg NJ6000, cyrkulacja 6 x 6000 l/g (cztery załączane cyklicznie po dwie na przemian), oświetlenie LED 300W ściemniane DIY. Automatyczna dolewka Aqua Trend + zbiornik 100x12x45, 60 LR, 40 kg LS

Planowa automatyczna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jeżeli by się okazało, że diody od kitajców mają rzeczywiście 15000k to czy nie można by zbudować oświetlenia tylko na tym? Zamawiam od dwóch sprzedawców 15k, 16k i 20k w 2 wersjach. Może ktoś mi podpowie, gdzie mogę pomierzyć barwę. Dostęp mam tylko do profesjonalnego światłomierza.


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Można próbować ale ja do 15 kK dałbym jednak trochę niebieskiego chociaż 1 : 2 białych (o ile 15 kK można jeszcze nzwać białym kolorem). W precyzyjnych pomiarach Ci już nie pomogę bo mój kontakt wyemigrował za chlebem. Jak kupisz powyżej 15 kK daj znać z chęcią przetestuję jedną taką ledę.


124x60x60 -> OW; sump 100x40x45, Odpieniacz stożek DIY by Sebastian z igłą Tunze, obieg NJ6000, cyrkulacja 6 x 6000 l/g (cztery załączane cyklicznie po dwie na przemian), oświetlenie LED 300W ściemniane DIY. Automatyczna dolewka Aqua Trend + zbiornik 100x12x45, 60 LR, 40 kg LS

Planowa automatyczna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie jaki CHENG FU HIN poinformował mnie, że 10W ledy 10k, 16k i 20k do mnie lecą :clapping


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam postawione male akwarium z oswietleniem ledowym wlasnie na tych ledach. Nie da sie ukryc, ze kolor jest przepiekny. Ale z tymi ledami to moze byc fajne jajo bo kupilem te 10w jako 10.000K. Na diodzie nie ma absolutnie zadnych oznaczen :-) A na stronie goscia (kupowalem na ebay) ledy te sa wystawione jako 5 tys k, 6.5 tys k , 8, 10, 14,16 i 20 :-))) Nie mam narzedzi by zmierzyc barwe faktyczna ale zaloze sie o wlasne lewe jajo ze 10 tys K to ta dioda nie ma ;-) Jest zimne swiatlo - fakt. Ale cos mnie sie zdaje, ze z racji tego, iz zrobilo sie zainteresowanie diodami o zimniejszej barwie chinczyki dopisali po prostu do standardu (6500-8000) kosmiczne wartosci :-) Co nie zmienia faktu ze 10w bialego + 25w niebieskiego daje przepieknej barwy swiatlo - bardzo intensywne. Bardzo nie pasuje ono glonom zielonym za to dwa sps (kroliki doswiadczalne) maja sie nadzwyczaj dobrze. Choc to dopiero dwa tyg minely to zapowiada sie obiecujaco.

Trzeba jednak zadbac o dobre chlodzenie. Jest to spora moc na bardzo nie wielkiej powierzchni. Radiator sie nagrzewa doslownie punktowo. Nie wiem czy jest w ogole szansa wylacznie pasywnego chlodzenia diody takiej mocy.

pozdrawiam

lukasz


Nadchodzi nowe... :lol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dlatego właśnie wziąłem 3 szt do porównania. 10K to powinno być jeszcze zimne białe światło. Ale w 16k to już powinno byś w zasadzie światło lekko niebieskie. Organoleptycznie będzie można porównać te 3 diodki. Może jakimś cudem dotrę do kalorymetru.

W poradnikach tu piszą, że światło powinno mieć 13k a większość z Was robi oświetlenie z dominującym niebieskim. Ohco tu chodzi.


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

przeczytaj dokładnie ten wątek http://www.aquamedic.pl/knowhow/oswietlenie/oswietlenie.htm - trochę po tej lektrze będzie łatwiej :tongues


124x60x60 -> OW; sump 100x40x45, Odpieniacz stożek DIY by Sebastian z igłą Tunze, obieg NJ6000, cyrkulacja 6 x 6000 l/g (cztery załączane cyklicznie po dwie na przemian), oświetlenie LED 300W ściemniane DIY. Automatyczna dolewka Aqua Trend + zbiornik 100x12x45, 60 LR, 40 kg LS

Planowa automatyczna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i przyszły w końcu diodki z ebay.

W celu dokładnego porównania umieściłem je obok siebie na wspólnym radiatorze tak żebym mógł przełączając je porównać barwę. Diody zasilone przed driver 950mA. Barwę sprawdzam organoleptycznie na oświetlonej białej ścianie.

Wyniki porównania.

Dioda 10k - zimne światło o lekkiej niebieskawej poświacie.

Dioda 16k - podobnie ale wyraźnie więcej niebieskiego.

Dioda 20k - światło nabiera lekkiej fioletowej poświaty.

Nie wiem, czy są to barwy, które deklaruje producent ale na pewno się są to 3 identyczne diody i mają różną barwę.

A teraz pomiary zrobione luksomierzem.

z 10 cm bez żadnego reflektora 16k lux.

dla porównania.

- zwykła żarówka 60W z reflektorem 12.6k lux

- halogen z 60W z reflektorem 30k lux

- halogen 20W 6k lux.

- pełne słońce o tej porze roku około godziny 14. 80k lux.

Diody grzeją się dość znacznie i bez aktywnego chłodzenia raczej się nie obejdzie.

Podejmę próbę budowy oświetlenia przy wykorzystaniu tylko tych diodek.

A teraz najlepsze oddalając miernik od halogenu 60W do 40cm mamy już tylko 3k lux.

Czyli bardzo duży spadek. Ludzie montujący metalohalogeny 30-40cm od lustra wody mają dramatyczny spadek natężenia światła docierającego do lustra wody.

A diodki można zamontować 3cmm od lustra wody bo w zasadzie grzeją się tylko z jednej strony.


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
- halogen z 60W z reflektorem 30k lux

- halogen 20W 6k lux

to w końcu mówimy o HQI czy tych żółtych halogenikach? Bo to różnica ;]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pomiary był przy zwykłych halogenach chciałem tylko pokazać jak się zmienia natężenie światła w raz ze wrostem odległości.

Przy metalohalogenkach (HQI) za pewnie jest podobnie. Jak będę miał dostęp to zmierzę.


Wysłane z mojego PC chłodzonego wodą przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ludzie montujacy matalohalogeny 30-40cm od lustra wody nie ugotuja wody, maja super widok na tafle wody od gory, jak na prawdziwej rafie, za***iste bliki i super przyrosty korali(o ile hqi ma odpowiednia moc). Hehe, maja tez za***iste rachunki za prad ale niski koszt zakupu oswietlenia.

Pozdrawiam, zadowolony metalohalogenowiec.


Pozdrawiam, Piotr

Moj blog: http://www.brightsidereef.blogspot.com

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i jak tam projekt i postępy? Jak korale reagują na światło? Sam myślę o wystruganiu sobie takiej lampki.


300x80x80

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.