Skocz do zawartości
AlMastar

Sterowanie wentylatorem

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

chciałbym sklecić sprzęcik do sterowania wentylatorem (takie coś jak grzałką tylko że na odwrót). mam stary termostat do sterowania grzałką, ale nie wiem co zrobić żeby działał "na odwrót" ktoś wie co trzeba zmienić ??

albo może ktoś coś takiego jest w stanie zrobić ??


-- akwa 160L, Biostar Flotor, RO+DI, 6x24W T5, cyrkulacja 2000l/h, sól KENT Marine, LR 25kg Ophiolepis superba, 3x?limak, 9xpustelnik, Z.velifierum, 2xA.occelaris, E.bicolor, A.typicus, Xenia, Rhodactis indosinensis, Lobophyton, Clavularia,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no dobra czyli ?? :)

nie jestem elktronikiem trzeba mi wytłumaczyć bardziej łopatologicznie :)


-- akwa 160L, Biostar Flotor, RO+DI, 6x24W T5, cyrkulacja 2000l/h, sól KENT Marine, LR 25kg Ophiolepis superba, 3x?limak, 9xpustelnik, Z.velifierum, 2xA.occelaris, E.bicolor, A.typicus, Xenia, Rhodactis indosinensis, Lobophyton, Clavularia,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

inaczej zadam pytanie :)

który to przekaźnik ?? czy to to pokrętło, czy raczej stycznik ?? do tego mam jeszcze diodę i jakieś kondensatorki i układy

pokrętło ma 3 nózki (domyślam się że tu powinien zamienić nóżkę 1 z 3), stycznik nóżek ma 4 (tutaj mógłym go tylko odwrócić

czy jeśli pokretło to to, to należy zamienić nóżkę 1 z 3 czy może być inna kombinacja ??


-- akwa 160L, Biostar Flotor, RO+DI, 6x24W T5, cyrkulacja 2000l/h, sól KENT Marine, LR 25kg Ophiolepis superba, 3x?limak, 9xpustelnik, Z.velifierum, 2xA.occelaris, E.bicolor, A.typicus, Xenia, Rhodactis indosinensis, Lobophyton, Clavularia,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak - chodzi o przekaźnik - taki przekaźnik (jak wolisz stycznik) ma napewno 2 styki zasilające cewke dzieki której moze on poruszac stykami roboczymi (inaczej zworką) i 2 które są podłączone do styków odbierających napiecie ze zworki (styku roboczego) I te styki "robocze" (albo 1 styk) będzie zawsze przewodził (przekazywał napięcie) albo na ten jeden labo na drugi styk do którego ty masz podłączoną w tym przypadku grzałke.

Zrób tak: Rozbierz ten termostat, pobaw sie pokrętłem i zwróć uwage na którym styku "leży" ten ruchomy styk (zworka) w momencie kiedy dioda nie pali sie i pod ten włanie styk podłącz kabelek który jest przylutowany do tego styku na którym leży zworka w momencie kiedy sie dioda pali.

.... sam sie juz zamotałem od tego łopatologicznego tłumaczenia hehe.

P.S. - Jeśli bzdury popisałem niech mnie jakiś fachowiec poprawi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Genialny pomysł.

Widziałem taki termolegulator niedawno w sklepie za 29zł.

Gdyby to zadziałało mógłbym spać spokojnie - bez obawy że w upały rybki sie ugotują.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Martines: fajnie że ci się pomysł podoba, ale to nie takie proste :) kombinuje i kombinuje i nic z tego :)

ja w te upały zostawiam włączony wentylator na dzień (wychodzę o 8 i właczam) ale jak wracam to temperatura jest 25 i mniej (a to też źle)

ogólnie może jest tu jakiś elektronik co by zrobił taką zabawkę ?? najlepiej jak by miała sporą bezwładność (żeby wentylator nie właczał i wyłaczał się co 5 min) najlepiej jak by się właczał przy 27*C a wyłaczał przy 25*C

jest ktoś z Wawy kto by mi coś takiego zrobił ?? ewentualnie i z poza Wawy to by mi to wysłał ?? oczywiście zapłacę :p


-- akwa 160L, Biostar Flotor, RO+DI, 6x24W T5, cyrkulacja 2000l/h, sól KENT Marine, LR 25kg Ophiolepis superba, 3x?limak, 9xpustelnik, Z.velifierum, 2xA.occelaris, E.bicolor, A.typicus, Xenia, Rhodactis indosinensis, Lobophyton, Clavularia,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spytaj si? Marxa, wiem ?e chcia?by sprzeda? zestawik "odkr?cony' termoregulator z wiatraczkiem.

pozdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Qrcze @AIMaster ... co Ci nie wychodzi???????

przeciez to proste jak budowa cepa.

tylko przekaznik jednofazowy dwupozycyjny z cewka na 230V trzeba sobie kupic w sklepie za rogiem.

622-regulator wiatraka.jpg

(sorka za taki rysunek, ale zrobilem to "na szybko, na kolanie")

Regulator tez jest oczywiscie podlaczony do 230 V :)

Zasada dzialania:

Jak regulator "uzna" ze jest za zimno to daje napiecie na grzalke (u nas na cewke - styki 4 i 5) i u nas nic sie nie dzieje bo sa zwarte styki 2 i 3 stycznika.

Jak juz temperatura dojdzie (za sprawa np. HQI) do ustawionej na regulatorze, to regulator "uzna" ze juz mozna wylaczyc grzalke (u nas cewke),

cewka "pusci" i zostana zwarte styki 1 i 3 na styczniku, a tym samym wlaczy sie wentylator.

I bedzie tak do czasu, az regulator "uzna" ze pora wlaczyc grzalke tzn. zamiast stykow 1 i 3 to polaczy styki 2 i 3 - czyli odlaczy wentylator.

I znowu HQI (lub cokolwiek innego) bedzie grzalo wode do czasu, az regulator "uzna" ze dosc juz tego grzania i cewka "pusci"

Ot i cala filozofia.

Acha ... jak wiatrak masz na 12V to na styk nr 3 podajesz oczywiscie 12V, a nie 230V.

Ale tego to sie chyba sam domysliles :)


/Wroga należy zabić z dużej odległości, najlepiej strzałem w plecy. O honor trzeba dbać wśród przyjaciół/ GG 314576, SKYPE: piotr_i_zona e-mail: piotr_jan_rogalskiUSUN @gazeta.pl Warszawa http://www.nano-reef.pl/journal.php?m=page&p=25

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A petla histerezy (lub jak kto woli - bezwladnosc ukladu) to juz zalezy od konstrukcji regulatora.

Oczywiscie nie trzeba kupowac dodatkowego przekaznika w sklepie,

wystarczy przerobic "na odwrot" ten co jest.

Tzn. gdy jest podlaczony /normalnie/ to po dojsciu do ustawionej na regulatorze temperatury grzalka sie WYLACZY.

A tu trzeba ustawic /odwrotnie/, czyli zeby po dojsciu do ustawionej temperatury "grzalka" - (u nas wentylator) WLACZYL SIE.

A jak temperatura spadnie do wartosci w ktorej /normalnie/ grzalka by sie WLACZALA, to musi byc /odwrotnie/ i sie WYLACZAC.

Na moim rysunku to jest zamienienie miejscami podlaczenia stykow 1 i 2

Z tym ze w regulatorze styk nr 1 moze byc wirtualny :)

tzn. stycznik albo styka sie 2 i 3, albo w drugim polozeniu styk nr 3 "wisi w powietrzu".


/Wroga należy zabić z dużej odległości, najlepiej strzałem w plecy. O honor trzeba dbać wśród przyjaciół/ GG 314576, SKYPE: piotr_i_zona e-mail: piotr_jan_rogalskiUSUN @gazeta.pl Warszawa http://www.nano-reef.pl/journal.php?m=page&p=25

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

żeby to wyglądało jak Ty narysowałeś :)

ja mam tam jakąś płytkę, do tego kondensatroki i inny badziew, diodę.

podłączyłem kabelek wychodzący od grzałki do wolnej nóżki i nic :) dziś spróbuję przelutować stycznik, tak żeby nóżka wolna wsadzona została w miejsce gdzie był dotychczas podłączony kabelek

jak się nie uda to może za czteropak byłbyś w stanie mi to zmodernizować ??

odezwę się jeszcze dziś jak to przerobię i zadziała lub nie :p


-- akwa 160L, Biostar Flotor, RO+DI, 6x24W T5, cyrkulacja 2000l/h, sól KENT Marine, LR 25kg Ophiolepis superba, 3x?limak, 9xpustelnik, Z.velifierum, 2xA.occelaris, E.bicolor, A.typicus, Xenia, Rhodactis indosinensis, Lobophyton, Clavularia,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
AlMastar :

Cześć,

chciałbym sklecić sprzęcik do sterowania wentylatorem (takie coś jak grzałką tylko że na odwrót). mam stary termostat do sterowania grzałką, ale nie wiem co zrobić żeby działał "na odwrót" ktoś wie co trzeba zmienić ??

albo może ktoś coś takiego jest w stanie zrobić ??

Dajcie sobie ludzie z tym spokoj, nie dawno o tym pisalem ze tego typu termostaty sa niedokladne to raz , wieszaja sie te przekazniki , szkoda sobie tym wogole glowe zawracac , lezy u mnie tego w szafce ze dwa gotowe zlozone i nawet nikomu teg owiecej nie chce polecac , poprostu badziewie , przedewszystkim niedokladne !

pozdr..


WOLNOSC SLOWA

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swirlej: no chyba lepiej sterować termostatem niż "z ręki".

sterowanie z ręki wygląda tak:

g. 7.00 wstaje temperatura 27*C (jeszcze nie właczam)

g. 8.00 wychodzę do pracy temperatura 28*C (właczam)

g. 16.30 przychodzę z pracy temperatura 25*C (wyłaczam)

g. 21.00 podziwiam akwa temperatura 27,5*C (właczam)

g. 24.00 idę spać temperatura 25,5*C (wyłaczam)

czy z termostatem będą mniejsze ?? na 100% i dlatego chce to zrobić


-- akwa 160L, Biostar Flotor, RO+DI, 6x24W T5, cyrkulacja 2000l/h, sól KENT Marine, LR 25kg Ophiolepis superba, 3x?limak, 9xpustelnik, Z.velifierum, 2xA.occelaris, E.bicolor, A.typicus, Xenia, Rhodactis indosinensis, Lobophyton, Clavularia,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

...ale schemat to jest DE BEST !!!

bez urazy - naprawde mi sie podoba (prosty i łatwy do zrozumienia)

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moze nie dopowiedzialem, ale to co narysowalem to jest schemat samego przekaznika !!!

takie cos (to co jest POMIEDZY wyprowadzeniami 1,2,3,4,5) to sie kupuje w sklepie, to taka mala plastykowa kostka (przekaznik), z narysowanym na obudowie schematem polaczen wewnatrz i oznaczonymi koncowkami.

Wtedy to mozna podlaczyc pod firmowy regulator bez grzebania w regulatorze, ale trzeba kupic przekaznik.

Albo bez wydawania pieniedzy pogrzebac w regulatorze :-)


/Wroga należy zabić z dużej odległości, najlepiej strzałem w plecy. O honor trzeba dbać wśród przyjaciół/ GG 314576, SKYPE: piotr_i_zona e-mail: piotr_jan_rogalskiUSUN @gazeta.pl Warszawa http://www.nano-reef.pl/journal.php?m=page&p=25

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
AlMastar :

Swirlej: no chyba lepiej sterować termostatem niż "z ręki".

sterowanie z ręki wygląda tak:

g. 7.00 wstaje temperatura 27*C (jeszcze nie właczam)

g. 8.00 wychodzę do pracy temperatura 28*C (właczam)

g. 16.30 przychodzę z pracy temperatura 25*C (wyłaczam)

g. 21.00 podziwiam akwa temperatura 27,5*C (właczam)

g. 24.00 idę spać temperatura 25,5*C (wyłaczam)

czy z termostatem będą mniejsze ?? na 100% i dlatego chce to zrobić

Problem w tym ze to wogole nie steruej temperatura , rozbieznosci (roznice ) sa tak duze ze to wogole nie ma sensu :]

Lepiej podstawic dobry wiatrak i grzalka zrobi w razei czego swoje :]

Krotko mowiac badziewie nom , lezy w szafce dwa takie .

Ten " sensorek "nalezy umiescic w rurce termo kurczliwej ,co powoduje za pozny odczyt wlasciwej wartosc temperatury i przekazuje ja dale niestety blednie :] po co komu takie sterowanie pytam ? temperatura podskoczy do 28 to wtedy sie zastanowi i wlonczy sie przekaznik zeby krecic wiatrakiem :] nie chce tego juz wiecej u siebie , bylem zachwycony do puki nie umiescilem tego sensorka w tej rurce termokurczliwej.

Trzeba by pomyslec nad jakims konkretnym chlodzeniem , nie widze sensu dmuchac tymi malymi popierdulkami (czytaj wentylatorkami ) :) w baniak o pojemnosi 400l :] z tad tez kupilem klimatyzacje i mam spokoj .


WOLNOSC SLOWA

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bajki Pan opowiadasz Panie Swirlej

:)

To ze sam regulator jest malo dokladny, ew. ze ma duza roznice temperatur miedzy wlaczeniem a wylaczeniem (trzeba to sprawidzic empirycznie) to jest na to jedna rada: kupic dokladniejszy regulator.

A "sensorek" (czyt. czujnik temeratury) na ogol jest bardzo dokladny.

Rurka termokurczliwa owszem izoluje ale na tyle malo ze mozna to pominac, szczegolnie jak sie umiesci czujnik w miejscu gdzie woda plynie (im szybciej tym lepiej)

(no chyba ze masz rurke termokurczliwa bardzo gruba)

Nastepna sprawa - opoznienie odczutu.

Owszem, zawsze jest jakies opoznienie.

(zanim temp."dojdzie"do czujnika mija czas zalezny od grubosci m.in. tej koszulki termokurczliwej)

Ale jezeli grzanie (HQI) i chlodzenie nie powoduja gwaltownych zmian temp. to nie ma problemu.

IMHO, najlepiej tak ustawic wentylator, aby pracowal non-stop i chlodzil akurat tyle ile cos innego grzeje.

A czujnik i regulator miec "na wszelki wypadek" niekontrolowanego wzrostu temperatury w akwa.


/Wroga należy zabić z dużej odległości, najlepiej strzałem w plecy. O honor trzeba dbać wśród przyjaciół/ GG 314576, SKYPE: piotr_i_zona e-mail: piotr_jan_rogalskiUSUN @gazeta.pl Warszawa http://www.nano-reef.pl/journal.php?m=page&p=25

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem, wiem za sa wakacje, ale troche teorii, byc moze komus sie przyda (jak ktos nie chce to moze dalej nie czytac).

Cieplo parowania wody wynosi ok 2260 kJ/kg.

(cieplo parowania jest to ilosc energii potrzebna do przejscia 1 kg wody z fazy cieklej do fazy gazowej bez zmiany temperatury)

Cieplo wlasciwe wody wynosi 4,19kJ/(kgK)

(cieplo wlasciwe jest to cieplo potrzebne do ogrzania (lub ochlodzenia) 1 kg wody o 1 stopien (stopien K=stopien C)

Zakladam w przyblizeniu 1 litr wody = 1 kg.

Zalozmy ze mamy akwa 400 litrow + 150 litorw sump.

Jezeli wyparuje nam 1 kg wody do obieg wody straci 2260 kJ ciepla.

Jezel chcemy ocholodzic (400+150) 550 kg wody o 1 stopien to musimy odebrac ciepla:

400+150 kg(litrow) x 4,19 kJ=2304 kJ

Czyli musi wyparowac troche ponad 1 kg (litr) wody i temp. spadnie o 1 stopien.

Dla utrzymania rownowagi baniak musi oddawac tyle ciepla (przez parowanie), ile ciepla otrzymuje od HQI i innych zrodel - wszystko w odniesieniu do jednostki czasu. Jezeli komus przy HQI temp. podnosi sie w tempie 1 stopien na godzine, przy 550 litrow wody w obiegu, to musi parowac 1 litr na godzine (w czasie pracy HQI)

Oczywiscie zdolnosc do parowania zalezy od temperatury powietrza, roznicy temperatur woda-powietrze, wilgotnosci wzglednej, powierzchni wody (gladka czy fale) i paru jeszcze innych czynnikow.

Wiec automatyczny regulator jest bardzo wskazany.

A jakosc i dokladnosc tego regulatora to juz inna sprawa.


/Wroga należy zabić z dużej odległości, najlepiej strzałem w plecy. O honor trzeba dbać wśród przyjaciół/ GG 314576, SKYPE: piotr_i_zona e-mail: piotr_jan_rogalskiUSUN @gazeta.pl Warszawa http://www.nano-reef.pl/journal.php?m=page&p=25

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No prosze... czyzbysmy mieli fizyka na nano? :)


Akwarium 120 x 65 x 60 | Sump 80 x 50 x 40 | 2 x Reef Flare Pro M | UltraReef Akula UKS 200 | 2 x Tunze 6055 | ATB Airstar 5000

ClariSea 5000 | Węgiel | UVC

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a znasz sposob skonczenia Politechniki bez znajomosci matematyki i fizyki???

Jezeli tak, to szkoda ze nie zdradziles mi tego sposobu kilka lat temu :)


/Wroga należy zabić z dużej odległości, najlepiej strzałem w plecy. O honor trzeba dbać wśród przyjaciół/ GG 314576, SKYPE: piotr_i_zona e-mail: piotr_jan_rogalskiUSUN @gazeta.pl Warszawa http://www.nano-reef.pl/journal.php?m=page&p=25

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak już fizycznie się do tego zabieramy, to po co angarzować do tego temperature i pojemność baniaka.

Wystarczy porównać energie wprominiowaną i wyprominiowaną.

Przyjmijmy, że mamy użądzenia o mocy 100W, czyli w ciągu godziny do akwarium dostaje się 360 kJ (przy założeniu, że całe 100W "ląduje" w akwarium, a W*s=J :) ). Taką też energie musimy wypromieniować, czyli przyjmując, że 2260 kJ/l, dostajemy, że w ciągu 1h musimy odparować 0,16 litra. Jeśli świecimy 12h, to daje to 1,9l.

Lol - pasuje to dokładnie do tego co mam u siebie. :)

150l, 160W w 4xT5 12h świecenia, 2 pompki cyrkulacyjne + pomka do odpieniacza - w sumie na oko jakies 40-50W.

Temp. w pokoju oscyluje w pobliżu temp. w akwarium.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale ogólnie co za gadanie !!

jak dobierzecie wentylator, który pozwoli odparować akurat taką ilość wody ??

według mnie sterowanie temperaturą jest jak najbardziej OK, tylko go zrobić nie mogę :)


-- akwa 160L, Biostar Flotor, RO+DI, 6x24W T5, cyrkulacja 2000l/h, sól KENT Marine, LR 25kg Ophiolepis superba, 3x?limak, 9xpustelnik, Z.velifierum, 2xA.occelaris, E.bicolor, A.typicus, Xenia, Rhodactis indosinensis, Lobophyton, Clavularia,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja kupiłem kit do sterowania silnikami elektrycznymi na prąd stały i reguluje szybkość kręcenia się wiatraków! :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Madej, tez dobrze.

Ale musisz miec cos, (jakis automatyczny regulator) ktory przelozy temperature w baniaku na odpowiednie napiecie.

No chyba ze tym swoim kit`em poprostu dobierasz empirycznie (i recznie) wydajnosc chlodzenia do lokalnych warunkow.

Ale wtedy, gdy zdarzy sie cos nieprzewidzianego (np. przepalenie HQI) bez automatyki wiatraczek dalej bedzie obnizal temperature.

Add fizyki:

ile komu Watow energii w jednostce czasu trafia do zbiornika, tego na ogol uzytkownik nie wie. I tym samym ciezko wydedukowac ile musi wody wyparowac w tym samym czasie aby bilans byl na zero.

A jaka uzytkownik ma temperature w baniaku to latwo sprawdzic (o ile ma sie termometr:))

I znajac pojemnosc obiegu (co tez na ogol jest znane) mozna sobie policzyc ile wody trzeba odparowac aby obnizylo sie o okreslona temperature.

Ale oczywiscie Twoje obliczenia tez sa poprawne, i tez mozna wyjsc z zagadnienia bilansu energii.

P.S.

A ilosc Watt energii jaka otrzymuje zbiornik np. na godzine mozna policzyc znajac objetosc zbiornika i odczytujac z termometru w jakim tempie podnosi sie temperatura.


/Wroga należy zabić z dużej odległości, najlepiej strzałem w plecy. O honor trzeba dbać wśród przyjaciół/ GG 314576, SKYPE: piotr_i_zona e-mail: piotr_jan_rogalskiUSUN @gazeta.pl Warszawa http://www.nano-reef.pl/journal.php?m=page&p=25

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dobra poradziłem sobie, trzeba było przelutować nóżkę która podaje napięcie (prosta sprawa i w końcu bym do tego doszedł :)) najlepsze było jak na cewke podałem 220V zmienny :)

narazie nie mam czasu popatrzyć jak utrzymuje dokładnie temperaturę


-- akwa 160L, Biostar Flotor, RO+DI, 6x24W T5, cyrkulacja 2000l/h, sól KENT Marine, LR 25kg Ophiolepis superba, 3x?limak, 9xpustelnik, Z.velifierum, 2xA.occelaris, E.bicolor, A.typicus, Xenia, Rhodactis indosinensis, Lobophyton, Clavularia,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.