Skocz do zawartości
FunWorld

Jednostka RO rozkodowanie

Rekomendowane odpowiedzi

Zakupiłem dzisiaj dosyć złożony system RO.

Wcześniej miałem zwykły 4stopniowy, ale ten już dawał ponad 10 na TDS, więc postanowiłem trochę unowocześnić jednostkę. Udało mi się nabyć jednostkę po dobrej cenie, ale nie do końca rozumiem jej filozofię. Zrobiłem amatorski plan działania, ale dalej nie wiem jak działa kilka elementów głównie elektrycznych. Są opisy, ale tylko francuskie i hiszpańskie.

Najpierw plan i wygląd ogólny:

WCK9WAra.png

H8TrDomh.png

Elektryczne urządzenie E1. Ma tylko dopływ jednym wężem. Bez powrotu:

Woda idzie od dołu, na górze są kable. Mierzy ciśnienie? To tylko przypuszczenie.

YcrCjr80.png

Urządzenia elektryczne E2 (na górze) i E3 (na dole - czarna obudowa z napisami) to chyba częsci systemu autoflush. Z tego co czytałem to ich funkcja polega na płukaniu co jakiś czas filtra poprzez puszczanie wody na kilka sekund co godzinę.

5TbOVD28.png

Dalej jest E4. High pressure switch. Ten element jest połączony dalej z 2 nieopisanymi zbiornikami (X1 i X2). Prawdopodobnie jest w nich żywica DI (w jednym z dużych zbiorników chyba też).

tcxmcESb.png

No i na końcu pompa:

MMGGQYqJ.png

Chciałbym się czegoś więcej dowiedzieć o tym systemie. Jakie zamienniki filtrów najlepiej użyć. Jak to serwisować (ślady rdzy na obudowie pompy i stelażu), co najlepiej na starcie wymienić. W tym momencie TDS wskazuje na 1. Dostałem sporo żywicy, więc to powinno załatwić sprawę. może warto coś przerobić (np dodać pochłaniacz krzemianówm węgiel lub coś innego). Mile widziane ciekawe rozwązania z Waszych systemów. Dodam, że nie mogę znaleźć producenta obecnych filtrów (savizon s.l.).

Z góry dzięki za pomoc.


500 +

-zakładając akwarium morskie nic nie wiemy

-po trzech miesiącach uważamy że już cos wiemy;

-po roku jesteśmy ekspertami,

-po dwóch latach dochodzimy do wniosku że kompletnie nic nie wiemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dodam, że zbiornik X1 jest nierozbieralny i raczej nie będzie to żywica tak jak myślałem na początku.


500 +

-zakładając akwarium morskie nic nie wiemy

-po trzech miesiącach uważamy że już cos wiemy;

-po roku jesteśmy ekspertami,

-po dwóch latach dochodzimy do wniosku że kompletnie nic nie wiemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Marek. Ten mój różni się głównie tym, że u mnie sporo elektroniki jest. W tym na allegro nie ma jej wcale, Do tego ten mój jest bez mineralizatora. Był używany przy akwarium morskim, więc nie może mieć nic dodawane do wody (z tego co wiem).

A ten zbiornik retencyjny działa chyba trochę jak boiler. Woda się filtruje wolno, ale można uzyskać trochę zapasu, żeby się dało szybko nalać garnek wody na zupę lub kilka dzbanków wody pitnej. Niestety nie posiadam takiego, ale mam luźne 2 zbiorniki na wodę 25l i beczkę do mieszania soli 30l. Może z tego + odcięcie wody po napełnieniu dało by się jakoś zrobić półatomatyczny system aby zawsze było te 50l wody gotowej do mieszania lub dolewki.

Znalazłem podobny schemat, ale ciągle są różnice i nie wyjaśnia mi wszystkiego.

Szczególnie nie rozumiem różnicy pomiędzy niebieskim i granatowym na schemacie. Tak jakby były dwa obiegi. Jeden do akwarium, drugi jako woda pitna w kuchni.

FHt0RbX5.png


500 +

-zakładając akwarium morskie nic nie wiemy

-po trzech miesiącach uważamy że już cos wiemy;

-po roku jesteśmy ekspertami,

-po dwóch latach dochodzimy do wniosku że kompletnie nic nie wiemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bo się Arnold zamotałeś. Układ RO to bardzo prosty układ, jesli się zrozumie jego zasadę działania.

Jeśli chodzi o prefiltry, to podejrzewam (ale zdjęcie jest pod kątem), że są to zwykłe 10 calowe wkłady (25cm/6cm), ale mogą być 5 calowe (12/6), zmierz wysokość pojemników, będziesz wiedział.

Zrób mi jeszcze dokładnie zdjęcia połączeń, razem ze zbiornikiem retencyjnym, to opiszę Ci co i jak w wolnej chwili.


http://nano-reef.pl/...n-szybki-start/

Nowe, większe, ale nadal AF:

http://reefhub.pl/ca...aniewski-1000l/

Myślimy tak, bo wszyscy inni ludzie tak myślą;

albo dlatego, że myślimy w ogóle, to naprawdę tak myślimy;

albo dlatego, że kiedyś kazano nam tak myśleć,

to myślimy, że musimy tak myśleć...

Rudyard Kipling

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

prefiltry , membrana , mineralizacja lub demineralizacja - reszta to dodatki (pompy czujniki zbiornik kolejne "sekcje-pierdoły")

tam na alledrogo są tez te z pompami - cena chyba od 600 w górę - może gdzies znajdziesz ten sam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK, dzięki panowie. Dzisiaj nakręcę filmik, żeby było łatwiej znaleźć punkt odniesienia.

A to, że się zamotałem to fakt. Znam zasadę działania takiego systemu (bez eletroniki), ale nie rozumiem założeń i rozwiązań tutaj. Napiszę pytania później to będzie łatwiej dyskutować jak już będziecie wiedzieli czego nie wiem.

:coffee:


500 +

-zakładając akwarium morskie nic nie wiemy

-po trzech miesiącach uważamy że już cos wiemy;

-po roku jesteśmy ekspertami,

-po dwóch latach dochodzimy do wniosku że kompletnie nic nie wiemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No dobra. Najpierw hydraulika.

Zielony wężyk - zasilanie, podłączony do kranu. Ten wężyk wchodzi do pierwszego prefiltra (czerwona naklejka), tam powinen być filtr cząstek stałych, najlepiej 5um. Następny w kolejności (zielona naklejka) - węgiel aktywowany, najlepiej blok węglowy - eliminuje chlor i zabezpiecza membranę, która na chlor jest bardzo wrażliwa. Po węglu jest następny filtr cząstek stałych (niebieska naklejka), najlepiej 1um, na wszelki wypadek, gdyby węgiel pylił, to filtr zabezpiecza membranę przed zatkaniem. Z tego niebieskiego filtra powinien wężyk wchodzić w nakrętkę membrany osmotycznej (masz napisane - Membrana...), a z drugiej strony tej obudowy wychodzą dwa wężyki - czerwony - tzw. solanka, odciek, niebieski - woda RO.

Na przewodzie solanki zamontowana jest beczułka, czyli ogranicznik ścieku, dostosowany do membrany.

Woda RO powinna przechodzić przez żywicę DI i kierować się do akwarium. W przypadku zastosowania zbiornika ciśnieniowego (na Twoim zdjęciu nie widać, ale wydaje mi się, że jest podpięty pod żółty wężyk, stosuje się trójnik. Jak zamknięty jest dopływ do akwarium, zbiornik ciśnieniowy gromadzi wodę (w środku jest balon wypełniony powietrzem, który wodę wypycha jak odkręcisz kranik, jak kranik jest zamknięty, napływająca woda uciska balon, w zbiorniku gromadzi się woda).

Słowo odnośnie DI, bo tu są dwie opcje. DI może być zamontowane bezpośrenio za membraną (zaleta - wolny przepływ przez DI), albo za trójnikiem łączącym zbiornik z akwarium. Różnica jest taka, że w pierwszym wypadku w zbiorniku gromadzi się woda RODI, a w drugim RO, ale to nie czyni większej różnicy, chyba.

Patrząc na Twoje zdjęcie, wydaje mi się, że filtr DI to ten na samej górze, z nakrętką, podobny do obudowy membrany. Ten filtr niżej, nierozbieralny, to prawdopodobnie tzw. filtr węglowy szlifujący. Kolejność podłączenia wydaje się dobra, wyjście z mebrany - filtr węglowy - żywica DI, jednakowoż filtr węgowy nie jest zupełnie potrzebny, a może nawet szkodzić (fosforany), polecam wywalić.

Rzecz najważniejsza, której tutaj nie widać. Zawór czterodrożny, albo elektrozawór na zasilaniu, choć możliwe, że E2 jest elektrozaworem, ale może być czujnikiem ciśnienia. Zawór czterodrożny powinien być wpięty w zasilenia membrany i wyjście RO z membrany. Jego zadaniem jest odcięcie zasilania zestawu wodą, jak ciśnienie RO zrówna się z ciśnieniem w zasilaniu.

Teraz o elektryce.

Pompa. Pompa zwykle służy do podnoszenia ciśnienia zasilającego mebranę (nakrętkę obudowy), ale możliwe są też inne kombinacje, podejrzewam, że masz zwykłą pompę podnoszącą ciśnienie. Taka pompa podłączona jest pomięrzy filtrami wstępnymi a membraną osmotyczną i powinna posiadać dwa czujniki ciśnienia. O co chodzi. Jeden czujnik zamontowany na zasilaniu wodą zestawu (albo za prefiltrami) rozłącza prąd w pompie w przypadku, kiedy nie ma wody w kranie. Drugi czujnik zamontowany jest przed wypływem wody do akwarium, tzn przed zaworem odcinającym dopływ wody do akwarium. Jak zawór jest zamknięty, w czujniku rośnie ciśnienie i przerywany jest dopływ prądu do pompy. Innymi słowy, jeden czujnik zabezpiecza przed chodzeniem na sucho, drugi - jak nie potrzeba.

W tym zestawie masz jeszcze Flush. Generalnie chodzi o to, aby co jakiś czas płukana była membrana, bo jak woda stoi w membranie, to jony przeciskają się do części RO i parę(set) mililitrów wody "jak w kranie" leci do akwarium. Stosowanie Flusha na solance jest trochę bez sensu (a tak wydaje mi się jest podłączone - E3). Flush powinien produkować RO i wylewać ją do ścieku, zobacz dokładnie jak to wygląda u Ciebie. Ominięcie ogranicznika ścieku ma sens do płukania membrany ale z zanieczyszczeń, jakie mogą ją zapychać, a nie oczyszczania przestrzeni RO, mam nadzieję że mnie rozumiesz.

I jeszcze słowo o TDS.

Mnie osobiście nie obchodzi co jest w kranie, ile tam jest TDS. Bardziej interesuje mnie TDS za membraną RO i po żywicy DI. Dziwię się montowaniu TDS na zasilaniu, bo nie mam kontroli nad membraną. Jak membrana padnie, to żywica DI wyciągnie (do pewnego czasu), żywica się zużyje szybko, ja nie zauważę i będzie ZONK.

Polecam montowanie TDS dwupunktowego na wyjściu z membrany i za żywicą DI. W ten sposób widzę, np. za membraną jest 10 - membrana ok, za żywicą 0 - żywica OK. Jeśli za membraną ciągle będzie 30 - 40, albo więcej, będę wiedział, że padła membrana i nie będę kombinował z żywicą, która w tej sytuacji da np. TDS 10-15. Co mnie obchodzi TDS w kranówce 380? Co mi to daje???

Popatrz, pokombinuj - powodzenia.


http://nano-reef.pl/...n-szybki-start/

Nowe, większe, ale nadal AF:

http://reefhub.pl/ca...aniewski-1000l/

Myślimy tak, bo wszyscy inni ludzie tak myślą;

albo dlatego, że myślimy w ogóle, to naprawdę tak myślimy;

albo dlatego, że kiedyś kazano nam tak myśleć,

to myślimy, że musimy tak myśleć...

Rudyard Kipling

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

WOW! Nie spodziewałem siętak fachowej i wyczerpującej odpowiedzi. Jakbyś kiedykolwiek był na północy UK, to zapraszam na piwko lub dwa, a nawet i siedem :)

Filmik tutaj:

https://www.dropbox....080219.mp4?dl=0

Ale niewiele na nim widać.

To co wiem. Włady są 10". Kolejność zapewne taka jaką wymieniłeś. Pytanie, czy warto wymieniać? Nie są drogie więc pewnie wymienię.

W przypadku zastosowania zbiornika ciśnieniowego (na Twoim zdjęciu nie widać, ale wydaje mi się, że jest podpięty pod żółty wężyk, stosuje się trójnik. Jak zamknięty jest dopływ do akwarium, zbiornik ciśnieniowy gromadzi wodę (w środku jest balon wypełniony powietrzem, który wodę wypycha jak odkręcisz kranik, jak kranik jest zamknięty, napływająca woda uciska balon, w zbiorniku gromadzi się woda).

To dla mnie nowość. Czyli mogę taki system podłączyć bezpośrednio jako auto top up z shut-off valve?

A z drugiej końcówki zbierać wodę w jakiejść beczce, żeby zrobić mieszankę z solą? Jeśli tak, to całkiem sprytnie to wymyślone, bo uzupełnianie zbiornika na dolewki by odpadło z codziennych obowiązków (o ilę ogarnę instalację, bo w pobliżu akwariów nie mam rur z wodą i trochę bym je musiał przeciągnąć po pokojach)

Rzecz najważniejsza, której tutaj nie widać. Zawór czterodrożny, albo elektrozawór na zasilaniu, choć możliwe, że E2 jest elektrozaworem, ale może być czujnikiem ciśnienia. Zawór czterodrożny powinien być wpięty w zasilenia membrany i wyjście RO z membrany. Jego zadaniem jest odcięcie zasilania zestawu wodą, jak ciśnienie RO zrówna się z ciśnieniem w zasilaniu.

No własnie tego nie mam. Być może zostało to zrealizowane w formie 2 osobnych zaworów + czujnika (E1)

Na tym diagramie z 7 stopniowym systemem są te zawory + ten o którym piszesz.

Na każdym etapie jest zawór, więc odłączając zasilanie, a w drugim teście odpływy sprawdzę, czy będzie się pompa zatrzymywać. To powinno rozwiać wątpliwości.

Pompa. Pompa zwykle służy do podnoszenia ciśnienia zasilającego mebranę (nakrętkę obudowy), ale możliwe są też inne kombinacje, podejrzewam, że masz zwykłą pompę podnoszącą ciśnienie. Taka pompa podłączona jest pomięrzy filtrami wstępnymi a membraną osmotyczną i powinna posiadać dwa czujniki ciśnienia. O co chodzi. Jeden czujnik zamontowany na zasilaniu wodą zestawu (albo za prefiltrami) rozłącza prąd w pompie w przypadku, kiedy nie ma wody w kranie. Drugi czujnik zamontowany jest przed wypływem wody do akwarium, tzn przed zaworem odcinającym dopływ wody do akwarium. Jak zawór jest zamknięty, w czujniku rośnie ciśnienie i przerywany jest dopływ prądu do pompy. Innymi słowy, jeden czujnik zabezpiecza przed chodzeniem na sucho, drugi - jak nie potrzeba.

Konkret. Teraz dla mnie to zrozumiałe.

W tym zestawie masz jeszcze Flush. Generalnie chodzi o to, aby co jakiś czas płukana była membrana, bo jak woda stoi w membranie, to jony przeciskają się do części RO i parę(set) mililitrów wody "jak w kranie" leci do akwarium. Stosowanie Flusha na solance jest trochę bez sensu (a tak wydaje mi się jest podłączone - E3). Flush powinien produkować RO i wylewać ją do ścieku, zobacz dokładnie jak to wygląda u Ciebie. Ominięcie ogranicznika ścieku ma sens do płukania membrany ale z zanieczyszczeń, jakie mogą ją zapychać, a nie oczyszczania przestrzeni RO, mam nadzieję że mnie rozumiesz.

Jest dokładnie tak jak napisałeś.Dodatkowo gdzieś wyczytałem, że to przedłuża życie membrany.

Mnie osobiście nie obchodzi co jest w kranie, ile tam jest TDS. Bardziej interesuje mnie TDS za membraną RO i po żywicy DI. Dziwię się montowaniu TDS na zasilaniu, bo nie mam kontroli nad membraną. Jak membrana padnie, to żywica DI wyciągnie (do pewnego czasu), żywica się zużyje szybko, ja nie zauważę i będzie ZONK.

Polecam montowanie TDS dwupunktowego na wyjściu z membrany i za żywicą DI. W ten sposób widzę, np. za membraną jest 10 - membrana ok, za żywicą 0 - żywica OK. Jeśli za membraną ciągle będzie 30 - 40, albo więcej, będę wiedział, że padła membrana i nie będę kombinował z żywicą, która w tej sytuacji da np. TDS 10-15. Co mnie obchodzi TDS w kranówce 380? Co mi to daje???

Zrobię dokładnie tak jak napisałeś. Idealnym rozwiązaniem by był jeszcze trzeci miernik tds do wrzucenia za prefiltrami, a przed membraną, żeby móc kontrolować kondycję prefiltrów.

Wszystko nabiera sensu i kształtu. Pytanie, czy mogę wykorzystać mój wcześniejszy filtr 4 stopniowy jako wsparcie dla tego. Mam tam 2 prefiltry, membranę i 2x zbiornik na DI. czy jest sens używania 2x membrana, albo duże ilości DI?

Możliwe, żeby tak duża membrana (w porównaniu z moją poprzednią 75gpd) była tylko wydajna na 45GPD?

I jeszcze:

wyjście z mebrany - filtr węglowy - żywica DI, jednakowoż filtr węgowy nie jest zupełnie potrzebny, a może nawet szkodzić (fosforany), polecam wywalić

Tak zrobię. Nie lubię używać czegoś co ne wiem czym jest i może szkodzić zamiast pomagać. Wydaje mi się, że na to miejsce mógłbym dać 2x DI, czyli w sumie by było 3x DI. Tego chyba nie można przedawkować. Sprzęt nie jest nowy, ale tak jak pisałem kupiłem w dobrej cenie i muszę kombnować.

Jeszcze raz dziękuję za pomoc na tak wysokim poziomie.

Edytowane przez FunWorld (wyświetl historię edycji)

500 +

-zakładając akwarium morskie nic nie wiemy

-po trzech miesiącach uważamy że już cos wiemy;

-po roku jesteśmy ekspertami,

-po dwóch latach dochodzimy do wniosku że kompletnie nic nie wiemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak narysujesz mi mniej więcej schemat elektryki, co z czym się lączy i na jakim jest przewodzie wodnym. Jak na zaworach/czyjnikach są jakieś napisy, to teź opisz. Będzie mi latwiej "rozkodować".

Prefiltry wymień, to zabezpiecza membranę, ktora nie jest tania.

Zbiornik pozwala na zgromadzenie zapasu wodu. Jak dolewka zacznie dolewac, to woda leci ze zbiornika szybko, a produkuje się wilno. Jak zbiornik się opróżni, musisz liczyć na speeda membrany. To jest taki zapas, gdybys nagle potrzebował szybko kilku litrow.


http://nano-reef.pl/...n-szybki-start/

Nowe, większe, ale nadal AF:

http://reefhub.pl/ca...aniewski-1000l/

Myślimy tak, bo wszyscy inni ludzie tak myślą;

albo dlatego, że myślimy w ogóle, to naprawdę tak myślimy;

albo dlatego, że kiedyś kazano nam tak myśleć,

to myślimy, że musimy tak myśleć...

Rudyard Kipling

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zestaw membrana + prefiltry kosztuje 25.99 GBP na Ebay. Jak membrana dobra (sprawdź TDS, powinno być około 10), to chyba nie warto wymieniać, bo nowa może okazać się gorsza?

Co do schematu:

E2 - zawór wejściowy sterowany przez kontroler w oparciu o czujniki E1 (wykrywa niskie ciśnienie) i E4 (wykrywa wysokie ciśnienie)

E3 - zawór do płukania membrany załączany przy starcie i w jakichś interwałach czasowych

zbiornik z żywicą (DI), który jest na schemacie przed pompą i membraną (może to był filtr mechaniczny, ale ktoś go źle opisał na schemacie), jeśli jest tak podłączony w rzeczywistości, to nie powinno tak być, bo nie spełnia swojej roli (zużywa się pewnie po 100 litrach), powinieneś go przepiąć za membranę (tam gdzie jest x1 oraz x2)

w zbiorniku jest wkład który opróżniasz (nie zgub gąbek) i napełniasz nową żywicą (4.75 GBP na Ebay)

x1 i x2 to mogą być te małe zbiorniku u góry ze wkładami mineralizacyjnymi, do wywalenia

TDS możesz przepiąć przed/po DI (po przeniesieniu go za membranę) - będziesz wiedział kiedy wymieniać membranę i a kiedy wkład DI.

Jak chcesz podłączyć do dolewki, to w wersji oszczędnościowej podłączasz cały filtr do sterownika dolewki, ale nie będziesz mógł czerpać wody, albo przez elektrozawór na wyjściu czystej wody (kontroler powinien wyłączać pompę jak wzrośnie ciśnienie na czujniku E4).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kaspy, prawie się z Tobą zgodzę poza...

E1 to czujnik "suchobiegu"

E2 elektrozawór

E4 czujnik ciśnienia na wyjściu.

E1 i E4 stanowią zabezpieczenie pompy, a dodatkowo czujnik E4 zamyka elektrozawór E2.

Zwróć uwagę, ze nie ma zaworu czterodroznego, więc jego funkcję przejmuje układ E4-E2.

E3 jest bypassem dla ogranicznika przeplywu, co wg mnie jest bez sensu, jak pisalem.

Rzeczywiscie, taki bypass przedluza zywotnosc membrany, ale powinien byc stosowany co 2-3miesiące. Jeśli ma dzialać celem poprawy jakosci pierwszej porcji wody, powinien byc zainstalowany na wyjściu RO, i spuszczać pierwszą partię wody do kanalizacji, dopiero potem kierowac wodę do akwarium.

Edytowane przez Arduan (wyświetl historię edycji)

http://nano-reef.pl/...n-szybki-start/

Nowe, większe, ale nadal AF:

http://reefhub.pl/ca...aniewski-1000l/

Myślimy tak, bo wszyscy inni ludzie tak myślą;

albo dlatego, że myślimy w ogóle, to naprawdę tak myślimy;

albo dlatego, że kiedyś kazano nam tak myśleć,

to myślimy, że musimy tak myśleć...

Rudyard Kipling

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Panowie!

Elektrykę ogarnąłem. Po starcie idzie przez 15 sekund do ścieku, później idzie normalnie. Prawdopodobnie co godzinę pompa się włącza na 18 sekund i też to idzie do syfu (jeszcze poobserwuje)

Zabezpieczenia działają po odcięciu dopływu wody, lub zakręcenia zaworu na spływie RO Di system się wyłącza.

Mam jeszcze inny problem:

Wydaje mi się, że mam uwalone pre-filtry. Podłączyłem WEJŚCIE TDS tuż przed membraną, TDS na wyjściu pozostał jak wcześniej. Na tym wejściu za prefiltrami mam 165. Wydaje mi się, że to za dużo. Na wyjściu przed żywicami mam 1-2 (pewnie spadnie jeszcze). I tu moje pytanie, czy to nie za dużo?

Aha... Miałem na wymianę 2 z 3 prefiltrów. W kolejności od lewej (woda idzie odwrotnie):

1) Obudowa z napisem nieznanym, ale sugerował żywicę DI?. Był filtr z siateczkom (1um? carbon?).

2) Obudowa z opisem, że tam węgiel jest - był niebieski filtr bez uszczelek i siatki w pojemniku uzupełnianym. Odkręciłem i był węgiel. Na jego miejsce dałem taki węgiel z opisem po angielsku Carbon Block CTO, który wyglądał tak jak ten który był pod numerem 1 (też miał siateczkę).

3) Obudowa z opisem Filtro de los PP. Był tam filtr 5um i podmieniłem go dokładnie na taki sam. Poprzedni miał rdzawy kolor i był aż śliski od syfu.

Problem mam, bo nie jestem pewien, czy nie popieprzyłem filtrów 1 i 2.

Jest możliwe, że poprzedni właściciel miał dwa węgle pod rząd?

Nie wiem czy to ma sens.

Chciałby również polecić tym, którzy tu trafili z wyszukiwarki i nie tylko świetny materiał o RO.

Praktycznie nic więcej nie trzeba wiedzieć, aby ten temat rozgryźć:

http://reefhub.pl/filtr-odwroconej-osmozy-czesc-2/


500 +

-zakładając akwarium morskie nic nie wiemy

-po trzech miesiącach uważamy że już cos wiemy;

-po roku jesteśmy ekspertami,

-po dwóch latach dochodzimy do wniosku że kompletnie nic nie wiemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK, sprawa jest załatwiona. TDS przerobiłem, żeby był za Membraną i za DI. Do tego dokupiłem filtr z aktywnym węglem. Wcześniejszy układ był poplątany. Teraz jest 5um > GAC (granulowany aktywny węgiel) > Coś co nazywają carbon block > membrana > DI > Di

Elektryka jest prawie taka sama jak Arduan opisał i jest ukazane na tym schemacie:

20.jpg

Dzięki wszystkim za pomoc.


500 +

-zakładając akwarium morskie nic nie wiemy

-po trzech miesiącach uważamy że już cos wiemy;

-po roku jesteśmy ekspertami,

-po dwóch latach dochodzimy do wniosku że kompletnie nic nie wiemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kaspy, prawie się z Tobą zgodzę poza...

E1 to czujnik "suchobiegu"

E2 elektrozawór

E4 czujnik ciśnienia na wyjściu.

E1 i E4 stanowią zabezpieczenie pompy, a dodatkowo czujnik E4 zamyka elektrozawór E2.

Zwróć uwagę, ze nie ma zaworu czterodroznego, więc jego funkcję przejmuje układ E4-E2.

E3 jest bypassem dla ogranicznika przeplywu, co wg mnie jest bez sensu, jak pisalem.

Rzeczywiscie, taki bypass przedluza zywotnosc membrany, ale powinien byc stosowany co 2-3miesiące. Jeśli ma dzialać celem poprawy jakosci pierwszej porcji wody, powinien byc zainstalowany na wyjściu RO, i spuszczać pierwszą partię wody do kanalizacji, dopiero potem kierowac wodę do akwarium.

Ja mam taki sam bypass w dedykowanym do wody akwariowej filtrze vertexa. Po 3 latach używania TDS pokazuje 11 za membraną, a uzysk jest około 1.5 do 1, a nie 4 do 1 jak w prostszych filtrach, więc jakiś sens ta konstrukcja ma.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajna wypasiona stacja RO :) Zastanawiam się tylko czy nie powinieneś dać najpierw filtrów 5 oraz 1 um a dopiero potem węglowego. Zbiornik magazynujący jest z membraną czyli podaje wodę pod ciśnieniem, dobrze rozumiem?


b502e8795b83189a88ee0374fc0240f2u929a809.png

Akwa: 100x55x60h, Sump: 70x45x45, 2xAI Hydra 26 + AI Director, Deltec SC1456, Ecotech Vectra M1, 2x RW-8, 1x RW-4, NP reducing biopellets
TM Syn-Biotic, Balling CZDA+AF Component Strong

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gregorq - Dałem tak jak wszystkie tu dostępne instrukcje wskazują. Jeden jest filtr aktywny, a drugi to filtr z węgla (kokos?) ale on chyba pełni funkcję 1um. Zbiornika ciśnieniowego nie mam. Ta jednostka to niby 45gpd, ale woda leci szybciej niż przy poprzedniej 75gpd.

Za membraną mam teraz około 4-6, a po żywicy 0.


500 +

-zakładając akwarium morskie nic nie wiemy

-po trzech miesiącach uważamy że już cos wiemy;

-po roku jesteśmy ekspertami,

-po dwóch latach dochodzimy do wniosku że kompletnie nic nie wiemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W moim filtrze mam w kolejności: 5um, 1um, węgiel. Dwa pierwsze to filtry z pianki polipropylenowej.

Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk


b502e8795b83189a88ee0374fc0240f2u929a809.png

Akwa: 100x55x60h, Sump: 70x45x45, 2xAI Hydra 26 + AI Director, Deltec SC1456, Ecotech Vectra M1, 2x RW-8, 1x RW-4, NP reducing biopellets
TM Syn-Biotic, Balling CZDA+AF Component Strong

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tymi 1um to ostatnio rzadko się spotykam. Wszędzie widzę takie filtry i w takiej kolejności:

713199968_581.jpg

Węgiel raczej nie powinien być bezpośrednio przed membraną bo pylić może, a to zabija membranę. Może doświadczeni wyjadacze podzielą się znów swoją wiedzą i doradzą jak powinno to wyglądać w najlepszej kombinacji.


500 +

-zakładając akwarium morskie nic nie wiemy

-po trzech miesiącach uważamy że już cos wiemy;

-po roku jesteśmy ekspertami,

-po dwóch latach dochodzimy do wniosku że kompletnie nic nie wiemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem to najlepiej prefiltr 5um -> wegiel -> prefiltr 1um -> membrana -> DI. W moim kompaktowym filtrze RODI wlaśnie brakuje tego prefiltra chroniącego membrane. Ale wydajność ma super: na 1l RODI jest 2l odcieku.

Fajny temat Arnold. Przyda się jak bede zmieniał na coś stacjonarnego.

Sent from my iPad using Tapatalk


The more you know, the less you don't know.

5a2103787c297b436c09ce400f180611u966a839.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja tam mam na ryczałt wodę, więc nawet nie liczyłem ile odcieku mam. Co do tematu, to mam nadzieję, że się w google dobrze wypozycjonuje i będzie służył innym z podobnymi problemami.


500 +

-zakładając akwarium morskie nic nie wiemy

-po trzech miesiącach uważamy że już cos wiemy;

-po roku jesteśmy ekspertami,

-po dwóch latach dochodzimy do wniosku że kompletnie nic nie wiemy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie to istotne bo mam licznik zużycia i ścieku z czego to drugie 2x droższe od pierwszego :/

Sent from my iPad using Tapatalk


The more you know, the less you don't know.

5a2103787c297b436c09ce400f180611u966a839.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.