Skocz do zawartości
bartoszj86

Lampa led 224W

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam nadzieję w przyszłym roku stać się posiadaczem kawałka oceanu we własnym domu. W związku z tym przeczytałem już tysiące postów i zaczynam powoli organizować sprzęt. Akwarium ma wymiary 140/50/45 a więc nie całe 300 litrów. Obecnie jestem na etapie budowania oświetlenia led. A więc do rzeczy. Oświetlenie będzie się składało z diod 1W (chińskich, chcę udowodnić sobie i może innym, że małym kosztem da się to zrobić całkiem dobrze, jak poniosę porażkę, cóż, wezmę to na klatę). Diody już zamówiłem będzie ich razem 224 sztuki. Zasilacz 250W chiński za 16 euro z portalu aukcyjnego. Zasilacz rozebrałem, poprawiłem ułożenie elementów, zimne luty, pare drobnostek jak chłodzenie tranzystorów. Myślę, że teraz trochę powinien podziałać. Za chłodzenie będzie robiła blacha aluminiowa 2mm 1250mm/350mm. Zamówiłem również z chin 100 znanych wszystkim scalaków pt4115. Płytka pod drivery jest w fazie projektowania. I właśnie w tym momencie chciałbym się poradzić bardziej doświadczonych kolegow. Napięcie zasilania ustawię na zasilaczu na 26/27V a więc jedna linia led będzie się składać z 7 diód. Jak łatwo policzyć 224/7 daje nam 32 drivery. Chciałbym zmniejszyc liczbę driverów do 16 a więc z kazdego drivera zasilić 2 linie po 7 ledów. Chciałbym uzyskać na linię prąd około 320 mA, więc PT4115 będę musiał ustawić na około 640/650mA. Przy łączeniu równolegle diód do drivera niestety istnieje ryzyko, szczegolnie zapewne przy chinskich diodach, że napięcia przewodzenia mogą się różnić. A więc może być tak, że przez jedną gałąż popłynie 600mA a przez drugą tylko 40mA i oczywiście diody z linii 1 zostaną spalone. Czy dołożenie do każej linii diód bezpiecznika 400mA to dobry pomysł ? Po 1 jak się przepali to albo w sąsiedniej linii jedna dioda się spaliła i chciał popłynąc maksymalny prąd 650 mA więc bezpiecznik się przepala i chroni diody. Po 2 jeżeli były by między diodami bardzo duże rozbieżności również bezpieczniki by się ewentualnie spaliły i wtedy trzeba by posprawdzać diody i wyeliminować te, które nie trzymają parametrów. Nie wiem czy dobrze myślę, i czy to dobre rozwiązanie, także będę wdzięczny za wszelkie sugestie. Przepraszam, za być może zbytnie rozpisanie się, chciałem odpowiednio przedstawić problem.

Pozdrawiam, Bartek.

Edytowane przez bartoszj86 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

policzyłeś koszty ile to wyjdzie ?

bo w takiej mocy taniej chyba będzie kupić 2 chińczyki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

policzyłeś koszty ile to wyjdzie ?

bo w takiej mocy taniej chyba będzie kupić 2 chińczyki

Co do kosztów, już mam praktycznie wszystkie elementy. Czekam jeszcze na pare paczek (przesyłki z chin czasem trwają do 2 miesięcy). Łącznie ze sterowaniem przez arduino koszt lampy zmieści się w granicy 100 euro czyli około 400-450 zł. Jeszcze myślę nad zastosowaniem kolimatorów 60 stopni, diody będą dość gęsto więc jakbym skupił jeszcze bardziej światło, to myślę, że mógłbym zadowolić nawet dość wymagające sps. No ale póki co utknąłem na driverach, będę robił płytki i nie wiem czy pchać się w te 16 i próbować połaczyć po 2 linie do jednego drivera, czy jednak od razu wytrawić 32 drivery i kupić odpowiednią ilość elementów. Po za tym ja lubię sobie komplikować życie :) mógłbym użyć diód 3 watowych i było by prościej, ale 3 watowe diody są mniej ekektywne. Tak więc postanowiłem się pobawić z 1 watowymi. Tak samo mógłbym wszystkie diody przykleić na klej termoprzewodzący, a ja wiercę i gwintuje dziury żeby wszystkie diody przykręcić do blachy aluminiowej i użyć zwykłej pasty termoprzewodzącej, bo pasta ma lepsze właściwości niż klej. Co z tego wszystkiego wyjdzie, okaże się jak dojdą wszystkie elementy.

Pozdrawiam, Bartek.

Edytowane przez bartoszj86 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mi się wydaje że te chińskie 3W i 1W to jedno i to samo.. Ja diody a raczej te podstawy pcb kleiłem tym klejem na ciepło z pistoletu i powiem wam spoko w razie "W" odklejasz bez problemu i nie ma żadnych dziur, oczywiście między pcb a radiator pasta a klejem tam gdzie miejsce na śróbki ;-)


39ab02c6bf502279.jpg5215f98825db8954.jpg

ryba-ruchomy-obrazek-0437.gif PS Pandora 4x54W T5 i 3x145W LED, DCP6500, AWN40 na DCP3000,RW-15, RW-8,CP-55, Biopellests AIO XL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nooo Panie...a myślałem że ja to jestem komplikator... Jedna taka drobna uwaga, myślisz że ta blaszka odpowiednio Ci odprowadzi ciepło? Ja mam 108W i radiator z dwoma wiatrakami na czujniku 35*C który bez obudowy je uruchamia po godzinie pracy.

Tak po za tym również kibicuje.

Ludzie prowadzą zbiorniki na chińczykach to czemu te diody miałyby świecić inaczej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Blachę zmień na radiator i będzie git.Studzenie raczej aktywne bo duża moc na stosunkowo niewielkiej powierzchni na pewno ją mocno nagrzeje. Te śruby do mocowania diód bym sobie darował,roboty od groma i efekt końcowy nienajpiękniejszy. Klej termoprzewodzący może ima minimalnie gorsze parametry ale zrywasz diodę kiedy chcesz i podmieniasz na nową,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Blachę zmień na radiator i będzie git.Studzenie raczej aktywne bo duża moc na stosunkowo niewielkiej powierzchni na pewno ją mocno nagrzeje. Te śruby do mocowania diód bym sobie darował,roboty od groma i efekt końcowy nienajpiękniejszy. Klej termoprzewodzący może ima minimalnie gorsze parametry ale zrywasz diodę kiedy chcesz i podmieniasz na nową,

Witam,

Jak dojdzie reszta przesyłek zrobię fotorelację i dokładny opis budowy. Co do radiatora, uważam, że nie będzie potrzebny. Tutaj widzę największą przewagę diód 1W nad 3W. 1W diody wydzielają dużo mniej ciepła. Przy prądzie 320/330 mA wystarczy praktycznie sama płytka chłodząca (gwiazdka). Diody 3W wymagają za to dość pokaźnego chłodzenia i wentylatorów przy tej samej łącznej mocy całej lampy. Myślę, że blacha 2 mm i diody co około 4 cm to wprost na wyrost i spokojnie jak się uprę i upakuje 400 diód 1W to również obejdzie się bez wentylatorów.

Czy ktoś mogłby mi doradzić co do tych driverów ? Czy 2 linie na driver, i dla zabezpieczenia diód przed ewentualnym spaleniem się jakiejś diody lub jeżeli jakaś dioda bardzo odbiega parametrami dać na każdą z linii bezpiecznik zwłoczny 400mA. Czy to zda egzamin ? Bo to obecnie najbardziej mnie nurtuje, a powoli trzeba zaprojektować i wytrawić płytki :)

Ps. do Mojlzesza

Moją pierwszą lampę z diód 1W do akwarium Malawii, robiłem podobnie. Była to prostota sama w sobie, jako mocowanie i zarazem odprowadzanie ciepła slużył, uwaga - profil z ikei do podwieszania mebli kuchennych. Na 1 metr takiego profilu trafiło 18 diód 1W. Do tego driver na 300mA. Podstawki przykleiłem do profilu jakimś klejem typu kropelka. Jako, że nie było możliwości zrobienia osłony, jakimś innym bezbarwnym uniwersalnym klejem zalałem wszystkie połączenia kabli i miejsca lutowania i tak lampa trafiła prosto nad wodę. Diody pracują tak już 2 lata i kompletnie nic im nie jest. Metalowy profil nawet się nie nagrzewa, jest po prostu zimny. Była to szybka prowizorka zastępująca 2x18W T8. Co do ciekawostek, po zmianie na te diody ryby przez 3 dni się chowały od za dużej ilości światla.

Pozdrawiam, Bartosz.

Edytowane przez bartoszj86 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do bezpieczników... Ekspertem nie jestem ale nie sądzę że jak jest ryzyko że jedną wiązką puści 650mA a drugą 50mA że prąd z pierwszej nitki się "odbije" od bezpiecznika i równo popłynie w obu nitkach. Zwyczajnie tego nie wyobrażam sobie.

Przecież masz drivery zasilające nawet 20-30 diód nie lepiej takie kupić?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Tutaj widzę największą przewagę diód 1W nad 3W. 1W diody wydzielają dużo mniej ciepła. Przy prądzie 320/330 mA wystarczy praktycznie sama płytka chłodząca (gwiazdka).

nie wystarczy :) może dioda nie sfajczy/przegrzeje się od razu ale znacznie skrócisz jej żywot

chłodzenie to ważna sprawa

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do bezpieczników... Ekspertem nie jestem ale nie sądzę że jak jest ryzyko że jedną wiązką puści 650mA a drugą 50mA że prąd z pierwszej nitki się "odbije" od bezpiecznika i równo popłynie w obu nitkach. Zwyczajnie tego nie wyobrażam sobie.

Przecież masz drivery zasilające nawet 20-30 diód nie lepiej takie kupić?

Nie o to mi chodzi. Jezeli przez jedna linie pojdzie wiecej niz 400mA spali sie bezpiecznik. W tym momencie caly prad pojdzie na 2 linie i rowniez spali bezpiecznik. 2 bezpieczniki spalone znaczy sprawdzic diody :) w teorii... Pytanie czy to zadziala w ten sposob. Co do chlodzenia, sprawdze czy da to rade. Jak nie to bede kombinowal.

Pozdrawiam, Bartek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tutaj widzę największą przewagę diód 1W nad 3W. 1W diody wydzielają dużo mniej ciepła. Przy prądzie 320/330 mA wystarczy praktycznie sama płytka chłodząca (gwiazdka). Diody 3W wymagają za to dość pokaźnego chłodzenia i wentylatorów przy tej samej łącznej mocy całej lampy. Myślę, że blacha 2 mm i diody co około 4 cm to wprost na wyrost i spokojnie jak się uprę i upakuje 400 diód 1W to również obejdzie się bez wentylatorów.

Nie zgodzę się. Dioda 3W grzeje się mniej, niż 3 diody 1W, przy większych lampach bardziej opłaca się stosować 3W po pierwsze ze względu na sumaryczne ciepło całego układu, mniej elementów do złożenia, lepsza efektywność lampy no i koszt. jest też przyjęta zasada, że powyżej 40cm wysokości zbiornika stosuje się diody 3W, dzięki temu więcej światła dociera na samo dno akwarium.

Co do chłodzenia silvia ma rację, może i uda Ci się schłodzić układ na blasze, ale na pewno skrócisz żywotność diód. Jeżeli dobrze wyliczysz możliwości odprowadzania ciepła radiatora, nie będzie potrzebne chłodzenie aktywne, a najlepszym metalem do odprowadzania ciepła jest aluminium. Optymalna temperatura lampy powinna mieć 40-45 C, powyżej 50 C istnieje już ryzyko.


 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

U mnie w lampie jest zamontowany prosty (i niezawodny) włącznik termiczny NO na 35st.C i wiatrak - gdy nie trzeba to nie chłodzi, ale w lato to się rzadko wyłącza :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodzę się. Dioda 3W grzeje się mniej, niż 3 diody 1W, przy większych lampach bardziej opłaca się stosować 3W po pierwsze ze względu na sumaryczne ciepło całego układu, mniej elementów do złożenia, lepsza efektywność lampy no i koszt. jest też przyjęta zasada, że powyżej 40cm wysokości zbiornika stosuje się diody 3W, dzięki temu więcej światła dociera na samo dno akwarium.

Co do chłodzenia silvia ma rację, może i uda Ci się schłodzić układ na blasze, ale na pewno skrócisz żywotność diód. Jeżeli dobrze wyliczysz możliwości odprowadzania ciepła radiatora, nie będzie potrzebne chłodzenie aktywne, a najlepszym metalem do odprowadzania ciepła jest aluminium. Optymalna temperatura lampy powinna mieć 40-45 C, powyżej 50 C istnieje już ryzyko.

Zupelnie się nie zgadzam.

Parę faktów: Chińskie diody 1W to około 110 lumenow (350mA, 3.0-3.3V), a chińskie diody 3W to około 220 lumenów (700mA 3,4-4V). Jak widać 3W diodom brakuje 1/3 wydajności. Gdzie jest ta 1/3 ? oczywiście idzie w ciepło. To oznacza, że każda dioda 3W oddaje 1W ekstra jako ciepło. Co do chłodzenia diód, diody 1W i 3W są takich samych rozmiarow, a co za tym idzie posiadają dokładnie takiej samej wielkości spód do odprowadzania ciepła. Tzw. wąskie gardło czyli najmniejszy styk 2 powierzchni którymi oddawane jest cieplo z diody. Tak więc, nie dość ze diody 3W grzeją się mocniej, to mają dokładnie taką samą powierzchnię do oddawania tego ciepła, co jest bardzo istotne. Nawet jak 2 lampy teoretycznie tej samej mocy na diodach 1W i 3W na radiatorze będą miały 40 stopni, to na złączu samych diód 3W temepratura będzie wyższa niż na diodach 1W.

Blacha aluminiowa, na której będą zainstalowane diody ma wymiary 125cm/35cm. Diody będą co około 4 centrymetry w pionie i 4,5 cm w poziomie, 2 mm grubość aluminium. Co daje nam 4 x 4,5 x 0,2=3,2 cm sześciennego dla 1 diody. Alumium 99% posiada przewodność cieplną na poziomie >200W/mxK.

Druga sprawa jaką chciałbym poruszyć co do diód 1W i 3W. Diody 3W rozłożone są na większej powierzchni, mają dośc duży kąt świecenia, dużo światła dochodzi do dna, nie ma sensu skupiać takiego światła bo te diody bedą za rzadko rozlokowane i nie będzie pozniej równo oświetlone dno. Przy diodach 1W diody są na tyle równo rozłożone, że jak się dołoży kolimatory 60 stopni, to praktycznie całe światło dociera idealnie do dna, a dno zostanie całe równo doświetlone. W takim momencie przewaga diód 1W znowu wzrasta. Gdzieś widziałem kiedyś w internecie testy robione luxomierzem. Ta sama lampa ledowa po dołożeniu kolimatorow uzyskiwała 10x wyższy wynik wyrażony w luxach z 50cm. Ledy są dość kierunkowe, więc dużo światła trafia do wody, jednak bez kolimatorów duża jego część nie dociera do dna, a nawet przez szyby ucieka nam z akwarium.

ps. Idealne było by zastosowanie diód cree ale wysterowanych tylko na 1W, gdyż diody cree posiadają najlepszy współczynnik liczby lumenów i największą wydajność właśnie przy 350mA ! Jednak jest to bardzo drogie rozwiązanie bo trzeba tych diód kupić bardzo dużo, dlatego daje się mniej na większej mocy i przymyka się oko na gorszą sprawność diód wyrażoną w Lumenach/W.

Pozdrawiam, Bartosz.

Edytowane przez bartoszj86 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Zupelnie się nie zgadzam.

Parę faktów: Chińskie diody 1W to około 110 lumenow (350mA, 3.0-3.3V),

jesteś pewien ? bo większość nie ma :(

poza tym dioda 3W zamiast 700mA puszczona na 350mA (teoretycznie) powinna świecić tak jak 1W (a grzać się mniej - oczywiście teoretycznie)

(...) co do diód 1W i 3W. Diody 3W rozłożone są na większej powierzchni, mają dośc duży kąt świecenia,

mają dokładnie taki sam kąt jak diody 1W 120 lub 140 stopni - zależy od firmy/modelu

trzeba czytać opis lub dopytać sprzedawcę bo np. Royal Blue

Taiwan Huga

Moc: 1W

Kąt świecenia: 140 stopni

a Epistar ma 120 stopni

Edytowane przez Gość (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jesteś pewien ? bo większość nie ma :(

poza tym dioda 3W zamiast 700mA puszczona na 350mA (teoretycznie) powinna świecić tak jak 1W (a grzać się mniej - oczywiście teoretycznie)

mają dokładnie taki sam kąt jak diody 1W 120 lub 140 stopni - zależy od firmy/modelu

trzeba czytać opis lub dopytać sprzedawcę bo np. Royal Blue

Taiwan Huga

Moc: 1W

Kąt świecenia: 140 stopni

a Epistar ma 120 stopni

Tak jest. Ale diody 1W sa w takim wypadku na tyle gesto rozmieszczone ze mozna skupic swiatlo soczewkami 60 stopni. Diod 3W bedzie 3 razy mniej i dajac soczewki bedzie nie rowno oswietlone dno i duzo cieni. A skupienie swiatla da bardzo duzo. Teoretycznie oczywiscie. Za jakies 2 tyg jak skoncze lampe postaram sie dorwac luxometr i pomierzyc sam z soczewkami i bez z odleglosci 60cm, bo zazwyczaj tyle lampa jest nad dnem.

Pozdrawiam, Bartosz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

chodziło mi o to że można by dać diody 3W zamiast 1W (koszt praktycznie ten sam) a wystarczy wymiana driverów i masz 2,5x mocniejszą lampę (oczywiście gdy masz dobre chłodzenie a nie "kawałek blaszki" )

nie krytykuję - serio kibicuję ale obawiam się o chłodzenie

zarezerwuj miejsce w razie "W" żeby coś dokleić na blachę .. np. coś niskiego - takiego

Aavid_Thermalloy_Northbridge_Southbridge_Heatsink_(55mm)__46360_zoom.jpg

czy

1-piece-Silver-100x41x8mm-Aluminum-font-b-Heat-b-font-Sink-Radiator-Heatsink-for-IC-LED.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

chodziło mi o to że można by dać diody 3W zamiast 1W (koszt praktycznie ten sam) a wystarczy wymiana driverów i masz 2,5x mocniejszą lampę (oczywiście gdy masz dobre chłodzenie a nie "kawałek blaszki" )

nie krytykuję - serio kibicuję ale obawiam się o chłodzenie

zarezerwuj miejsce w razie "W" żeby coś dokleić na blachę .. np. coś niskiego - takiego

O chłodzenie się nie martwię, ale dzięki za rady. W razie w, miejsca jest dość będzie można wymienic nawet całą blachę na radiator jak będzie trzeba. Diody też zawsze można wymienić. Płaciłem za 100 diód po 3 czy 4 euro więc w sumie groszowe sprawy. Widze, że co do driverów to nikt mi raczej nie doradzi, więc zaryzykuję i zrobię po 2 linie led na jeden driver, żeby trochę uprościć sterowanie. Dam tak jak napisałem bezpieczniki, pomierzę dokładnie jak to wszystko działa tzn. jak się rozkładają prądy i napięcia. Może kiedyś komuś się przyda taki temat co do łączenia równolegle kilku łancuchów diód do drivera.

Żebym nie był gołosłowny, w załączniku części, które już dotarły.

Pozdrawiam, Bartosz.

post-24374-0-33725200-1481919275_thumb.jpg

post-24374-0-77443100-1481919278_thumb.jpg

Edytowane przez bartoszj86 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

Również tworzę lampę na ledach 3w i czytałem bardzo dużo na ten temat - na elektrodzie bardzo fajnie było to wyjaśnione

Ledy 3w tak naprawdę nie mają 3w - są zbudowane na dwóch chipach 1w - można bardzo łatwo obliczyć - napięcie max razy prąd max i wychodzi nam moc naszego leda

przykład na bridgeluxach markowych

http://led-byt.pl/pl...K-BRIDGELUX/475

napięcie max 3,6v x 750mA = 2,7W

przy niższym napięciu 3,4vx750mA = 2,5W

jeśli chodzi o tańsze ledy to jest napięcie około 3,4vx700mA= 2,38W - lecz większość driverów wysterowana jest na 680mA = 2,31W

Więc ledy 3w są tylko w nazwie

za to 1w - max napięcie 3,4v x 350mA = 1,19W

Tak jak koledzy piszą do zbiorników powyżej 40 cm używa się 3w ze względu na większe natężenie światła

W swojej lampie chcę użyć 30x3w podzielone na 5 kanałów dla akwarium 150l o wysokości 60cm - po przeczytaniu wielu postów zastanawiam się czy jeszcze nie dołożyć 6 dodatkowych ledów

1 kanał - 6 szt. CW Bridgelux 12000-15000k

2 kanał - 6 szt. Blue 460-465 nm

3 kanał - 6 szt. CW Bridgelux 15000-20000k

4 kanał - 6 szt. RB 450-452nm

5 kanał - 5 szt. Actinica 420-425nm oraz 1 szt. UV 410nm

Niestety ale dużo ciepła jest do odprowadzenia i trzeba użyć dużych radiatorów

O chłodzenie się nie martwię, ale dzięki za rady. W razie w, miejsca jest dość będzie można wymienic nawet całą blachę na radiator jak będzie trzeba. Diody też zawsze można wymienić. Płaciłem za 100 diód po 3 czy 4 euro więc w sumie groszowe sprawy. Widze, że co do driverów to nikt mi raczej nie doradzi, więc zaryzykuję i zrobię po 2 linie led na jeden driver, żeby trochę uprościć sterowanie. Dam tak jak napisałem bezpieczniki, pomierzę dokładnie jak to wszystko działa tzn. jak się rozkładają prądy i napięcia. Może kiedyś komuś się przyda taki temat co do łączenia równolegle kilku łancuchów diód do drivera.

Żebym nie był gołosłowny, w załączniku części, które już dotarły.

Pozdrawiam, Bartosz.

Ja zakupiłem regulator napięcia LM317T oraz oporniki do tego - koszt to 1,20 zł na 1 kanał i mam sterowanie PWM

oporniki mam obliczone na max natężenie a moc będę ustawiać sterownikiem TC420

Jakie ma napięcie wyjściowe twój zasilacz?

Edytowane przez retro123 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

Również tworzę lampę na ledach 3w i czytałem bardzo dużo na ten temat - na elektrodzie bardzo fajnie było to wyjaśnione

Ledy 3w tak naprawdę nie mają 3w - są zbudowane na dwóch chipach 1w - można bardzo łatwo obliczyć - napięcie max razy prąd max i wychodzi nam moc naszego leda

przykład na bridgeluxach markowych

http://led-byt.pl/pl...K-BRIDGELUX/475

napięcie max 3,6v x 750mA = 2,7W

przy niższym napięciu 3,4vx750mA = 2,5W

jeśli chodzi o tańsze ledy to jest napięcie około 3,4vx700mA= 2,38W - lecz większość driverów wysterowana jest na 680mA = 2,31W

Więc ledy 3w są tylko w nazwie

za to 1w - max napięcie 3,4v x 350mA = 1,19W

Witam,

Wiem, przy bridgeluxach również widać jednak, że diody 1W są bardziej efektywne niż diody 3W. Diody 1W bridgelux według danych osiągają przy 350mA i 3,2V około 120 - 140 lumenów. Co daje 1,12W czyli 125 lumenów z jednego dokładnego wata biorąc 140 lumenów do obliczeń. A teraz diody 3W bridgelux według Twojego linka 3,6 V i 750mA czyli 2,7W mają 220 - 240 lumenów. Z jednego wata wychodzi więc 88,8 lumena licząć ze dioda daje 240 lumenów. Diody 1W zawsze są wydajniejsze niż 3W. Przynajmniej póki co nie znalazłem wyjątku. Czy porównać diody chińskie 1 i 3 W czy markowe diody.

Tak jak koledzy piszą do zbiorników powyżej 40 cm używa się 3w ze względu na większe natężenie światła

Tak zazwyczaj się robi gdyż diody 3W świecą z większą siłą niż 1W co zresztą jest oczywiste. Dlatego lepiej docierają do dna. Ale jak już pisałem, moim zdaniem najwydajniejsza możliwość co do lampy to skupienie światła, żeby tracić go jak najmniej. A do diód 3W nie użyjesz soczewek 60 stopni z 2 powodów. Po 1 będzie za mało diód i z 60 stopni soczewkami będzie nie równo oświetlone dno (punktowo). Po 2 dając soczewki do diód 3W istnieje ryzyko poparzenia np. korali. Najprostrze rozwiązanie dać zwykłe diody 3W i cieszyć się z lampy, zgadzam się :) Ja chcę jednak trochę pokombinować, jak już wcześniej wspominałem. Rozważając wszystko co powyżej, markowe diody 1W są drogie, żeby kupić taką ilość, do 3W nie dołoże optyki, więc wybór padł u mnie na diody 1W chińskie. A jak to się sprawdzi... zobaczymy.

W swojej lampie chcę użyć 30x3w podzielone na 5 kanałów dla akwarium 150l o wysokości 60cm - po przeczytaniu wielu postów zastanawiam się czy jeszcze nie dołożyć 6 dodatkowych ledów

1 kanał - 6 szt. CW Bridgelux 12000-15000k

2 kanał - 6 szt. Blue 460-465 nm

3 kanał - 6 szt. CW Bridgelux 15000-20000k

4 kanał - 6 szt. RB 450-452nm

5 kanał - 5 szt. Actinica 420-425nm oraz 1 szt. UV 410nm

Niestety ale dużo ciepła jest do odprowadzenia i trzeba użyć dużych radiatorów

Bridgeluxy to dobre diody, i na pewno będzie to fajnie świeciło. U mnie z kolorami będzie podobnie. Royal blue, blue, CW 12000K, UV, tylko ja jeszcze dołożę pare deep red, pomarańczowych i zielonych prawdopodobnie. Dokładnych ilości jeszcze sam nie znam :) Mam wszystkie wyżej wymienione kolory z dużym zapasem. Mogę kombinować.

Ja zakupiłem regulator napięcia LM317T oraz oporniki do tego - koszt to 1,20 zł na 1 kanał i mam sterowanie PWM

oporniki mam obliczone na max natężenie a moc będę ustawiać sterownikiem TC420

Jakie ma napięcie wyjściowe twój zasilacz?

Używanie przy prawie 100W lampie stabilizacji prądu na LM317 to jeżeli chodzi o wydajność lampy, niestety, ale zły pomysł. Jego efektywność będzie niska i może sie okazać, że lampa przy 90W mocy, z sieci pobiera 130/140W przez te LM317stki. Na dodatek będą się prawdopodobnie mocno grzały (może nawet dużo mocniej niż same diody). Polecam jakieś drivery dedykowane do diód, jak chociażby właśnie pt4115. Jego efektywność to max 97 % posiada PWM, dołożyć wystarczy kondensator, dławik, rezystor i diodę shottky'ego. Kosztuje grosze w internecie. Ja za 50 sztuk scalaków płaciłem chyba 2,5 euro.

ps. sam LM317 i oporniki nie pozwolą na sterowanie jasnością poprzez PWM. Będziesz na wyjściu musiał dołożyć jakiegoś mosfeta i tym mosfetem za po mocą sygnału PWM będziesz mógł dopiero sterować jasnością.

Co do zasilacza, zasilacz ma 24 V. Ale posiada do 5% możliwość korygowania napięcia. Na 24V mógłbym podłączyć maxymalnie 6 diód szeregowo. Więc podciągnięty będzie do 26/27V i wtedy łańcuchy led mogą spokojnie liczyć po 7 diód.

Pozdrawiam, Bartek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

np. tu sobie zobaczcie

Witam,

Obejrzałem filmik, i coś mi tutaj nie do końca pasuje. Po 1 sprawdzałem pare chińskich diód, fakt nie są to markowe diody i parametrów nie mają tak dobrych, ale takiej różnicy nie widziałem. Zauważ, że w którymś momencie filmiku, jedna dioda z tych chińskich zapalała się w innym momencie, przy powolnym podkręcaniu napięcia. to układ bez stabilizacji prądu, diody pobierają tylko określony prąd przy odpowiednim napięciu, nie będę tutaj wklejał charakterystyk, bo dobrze je przecież znasz zapewne. Teraz moja refleksja - moim zdaniem jedna z tych chińskich diód była uszkodzona. I następował na niej zbyt duży spadek napięcia. Co skutkowało tym, że np. na uszkodzonej diodzie byl spadek napięcia np. już 3,5V a na pozostałych 2 diodach tylko po 2V. Co skutkowało tym, że żeby 2 pozostałe diody zaczeły porządnie przewodzić i pobierać prąd wymagało to ustawienia większego napięcia. Dlatego taki rozjazd. Taka sytuacja miała by oczywiście też odbicie na wynik w luxach. Taki test moim zdaniem ma sens tylko i wyłącznie z użyciem specjalniego drivera LED, i mierzenie po 1 diodzie.

Pozdrawiam, Bartosz.

Edytowane przez bartoszj86 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

filmik jest tylko przykładem że są firmowe i niefirmowe ledy

które świecą różnie

a i tak jest lepszy od wersji 1.0 w którym prezenter podłączył ledy równolegle i udowadniał że niefirmowa świeci ... 5 czy 6x słabiej (nie pamiętam dokładnie) ale tam miał sterowanie i napięciem i natężeniem

w sumie chodziło o wielość chipa 30 i 35 mili

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

filmik jest tylko przykładem że są firmowe i niefirmowe ledy

które świecą różnie

a i tak jest lepszy od wersji 1.0 w którym prezenter podłączył ledy równolegle i udowadniał że niefirmowa świeci ... 5 czy 6x słabiej (nie pamiętam dokładnie) ale tam miał sterowanie i napięciem i natężeniem

w sumie chodziło o wielość chipa 30 i 35 mili

Zgadzam się, że są różne diody i świecą różnie. I zgadzam się z tym, że firmowe zazwyczaj świecą lepiej.

W ten filmik jednak nie wierzę. Zauważ, że diody na tym filmiku "markowe" "ciągneły" 350mA przy 3V mniejszym napięciu. Mi to wygląda na to, że w tych "nie markowych" jedna dioda była po prostu uszkodzona, np. przegrzana. Jak się przegrzeje jedną diodę taki może być efekt. Markową diodę też można przegrzać lub może być uszkodzona fabrycznie.

Filmik będzie dla mnie wiarygodny, jak zostanie sprawdzona każda z tych 3 diód markowych i nie markowych, oddzielnie pojedyńczo. Te 6 diód może być nawet identycznych. Jak się jedną przegrzeje przy lutowaniu w jednej linii to będzie tak samo to wyglądało jak na filmiku.

Spadek napięcia i pobór prądu, przy diodach markowych i nie markowych zazwyczaj wiele się nie różni. Tylko przy tym samym prądzie i napięciu diody nie markowe mogą świecić troszkę słabiej. Tutaj rozjazdy w napięciu były bardzo duże.

Obrazowo np. diody markowe na filmiku, na każdej był spadek napięcia po 3,2 V i przez każdą płyneło 350 mA i każda uzyskała 100 lumenów. Diody nie markowe, w tym jedna uszkodzona, wynik na 1 diodzie spadek napięcia 4.5 V i świeci słabiej niż powinna, diody nr 2 i 3 po 2V i nie pobierają pełnego prądu 350mA również nie uzyskiwały swojej jasności. Dlatego trzeba było podkręcić większe napięcie, żeby dioda nr 2 i 3 uzyskały większy spadek napięcia i zaczeły pobierać większy prąd. Cała różnica napięcia mogła się odkładać na uszkodzonej diodzie, i ta dioda mimo wszystko mogła świecić dla luxometra dość słabo, stąd i różnica w wyniku pomiaru światła.

Pozdrawiam, Bartosz.

Edytowane przez bartoszj86 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

napisz komenta na YT :)

i zgadzam się że filmik jest niezbyt wiarygodny choćby dlatego że został zrobiony kilka mieś po zwróceniu uwagi na podstawowy błąd w 1 filmiku

w/g mnie diody zostały specjalnie źle dobrane żeby max zawyżyć różnice

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.