Ejdzej88 Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 Cześć, składam lampę pod zbiornik 120x60x60. Profil na którym będę montował diody ma około 106cm długości i ca 16cm szerokości, generalnie jest miejsce do montażu 5 rzędów LEDów. Sterowanie oczywiście AQMA 6 kanałów. Planowana obsada wszystko co się da A tak na poważnie będzie to moje pierwsze większe akwarium morskie więc na pewno będzie kilka eksperymentów. Na pewno będzie trochę korali miękkich i ryb, ale SPSy i LPSy też się pojawią. Jak nie w pierwszych miesiącach to pewnie po pół roku/roku jak będę miał pewność, że panuję nad zbiornikiem. pojemność szkła głównego 432L Moc całkowita lampy 280W Podział Kanałów: 1) RB, Niebieskie, Cyan 2) Zielone 3) Czerwone+głęboka czerwień 4) UV(tu jeszcze nie wiem czy montować faktycznie diody UV, czy violet z efektem UV) 5) Biały zimny 6) Biały bardzo zimny Plan rozkładu LEDów w PDF-ie, co sądzicie o takim doborze i rozmieszeniu LEDów? Zbiorniki, które najbardziej mi się podobały na żywo były oświetlone praktycznie tylko światłem Royal Blue. Resztę zostawiam sobie na możliwość korekty oświetlenia pod względem wizualnym. Ewentualnie myślę czy białych nie spiąć w jeden kanał, a RB zostawić na jednym kanale, a na drugi przepiąć Cyan i niebieski zwykły. Diody planuję Epistara z portalu z aukcjami itd. Na nie soczewki 120 lub 60 stopni w zależności od miejsca gdzie będą na profilu. Lampa Koncepcja.pdf Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sygen Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 białe wymieszałbym tylko 6500k i w granicach 8000k,za dużo zieleni i czerwieni Cytuj Moje akwarium Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość ensso Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 Wiesz, że profil o którym mówisz przyjmie bezpiecznie około 90w na 1mb? Zakładam, że chodzi Ci o taki: Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ejdzej88 Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 To źle zakładasz Mój przyjmuje ponoć 300-360W/m przynajmniej tak deklaruje producent. Zieleni i czerwieni chcę zostawić więcej i używać do regulacji efektu wizualnego dla oka. Czyli białe powinny być w zakresie 6500 i 8000? Myślałem, że będę właśnie potrzebował trochę zimniejszego światła, bo "ciepło" barwy uzyskam zielonym i czerwonym. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sygen Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 8 minut temu, Ejdzej88 napisał: To źle zakładasz Mój przyjmuje ponoć 300-360W/m przynajmniej tak deklaruje producent. Zieleni i czerwieni chcę zostawić więcej i używać do regulacji efektu wizualnego dla oka. Czyli białe powinny być w zakresie 6500 i 8000? Myślałem, że będę właśnie potrzebował trochę zimniejszego światła, bo "ciepło" barwy uzyskam zielonym i czerwonym. to co to za profil dokładnie Cytuj Moje akwarium Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ejdzej88 Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 Nie wiem jak się dokładnie nazywa, ale to ten https://www.ledsupply.com/led-heatsinks/makersled-heatsink-kit Kupiłem 42 cale, czyli 3,5 stopy, to około 106cm. można go niby obciążyć cieplnie strumieniem 100-120W/f czyli u mnie ten radiator może przyjąć 350-420W. Czyli moje proponowane obciążenie cieplne jest ok dla tego profilu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sygen Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 15 minut temu, Ejdzej88 napisał: Nie wiem jak się dokładnie nazywa, ale to ten https://www.ledsupply.com/led-heatsinks/makersled-heatsink-kit Kupiłem 42 cale, czyli 3,5 stopy, to około 106cm. można go niby obciążyć cieplnie strumieniem 100-120W/f czyli u mnie ten radiator może przyjąć 350-420W. Czyli moje proponowane obciążenie cieplne jest ok dla tego profilu jakie dokładnie on ma wymiary bo jakoś tak dziwnie opisany Cytuj Moje akwarium Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ejdzej88 Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 No bo on jest modułowy i cięty na wymiar, ale w barbarzyńskich jednostkach imperialnych:) Mój ma około 106cm długości, 16,5 cm szerokości w dolnej części i 8cm wysokości. Powierzchnia pod montaż LEDów to 9x106cm, bo tak są ułożone szyny do przykręcania LEDów. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sygen Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 2 minuty temu, Ejdzej88 napisał: No bo on jest modułowy i cięty na wymiar, ale w barbarzyńskich jednostkach imperialnych:) Mój ma około 106cm długości, 16,5 cm szerokości w dolnej części i 8cm wysokości. Powierzchnia pod montaż LEDów to 9x106cm, bo tak są ułożone szyny do przykręcania LEDów. sam radiator ma 8 cm grubości?nie wierzę wygląda na 3-4 cm Cytuj Moje akwarium Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
robbi2708 Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 całkowita wysokość 8cm Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sygen Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 1 minutę temu, robbi2708 napisał: całkowita wysokość 8cm no właśnie a nie samego radiatora a to on chłodzi ledy nie reszta lampy,jakoś tak słabo widzę na tym radiatorze 400 watt jak producent pisze i nawet to co 280 watt bym nie ryzykował Cytuj Moje akwarium Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
robbi2708 Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 Może i wychłodzi te 300 wat kilkoma wentylatorami tylko diody będą się gotować w punkcie styku diody i radiatora. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ejdzej88 Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 Wysokość części użebrowanej to 2cm. Całość to profil aluminiowy ciągniony, więc całość jest radiatorem. W komplecie są 3 wentylatory. Z mojego doświadczenia odprowadzanie strumienia 300W z takiego profilu to pikuś Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sygen Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 1 minutę temu, Ejdzej88 napisał: Wysokość części użebrowanej to 2cm. Całość to profil aluminiowy ciągniony, więc całość jest radiatorem. W komplecie są 3 wentylatory. Z mojego doświadczenia odprowadzanie strumienia 300W z takiego profilu to pikuś Ja mam radiator 110 cm szeroki 18 cm i gruby 5 cm czyli około 10 kg i około 180 wat i bez wentylatorów nie da rady.Więc ten Twój marnie widzę ale jeśli masz już praktykę na nim to ok chyba że jesteś pewny tylko z opisu a napisać można wszystko Cytuj Moje akwarium Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ejdzej88 Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 Nic dziwnego, bo diody pracują przy stosunkowo niskich temperaturach, więc wydłużanie żeber niewiele daje, a sprawność takich żeber gwałtownie spada. Zresztą chłodzenie LEDów na zasadzie konwekcji naturalnej, mija się z celem, bo radiator musiał by być naprawdę spory i zagęszczenie LEDów musiało by być ograniczone. Więc wentylator to naturalna kolej rzeczy. Tu są 3, ciche i odpowiednio wbudowane w radiator. W USandA sprzedają gotowe lampy na tym profilu o obciążeniu 75W/f ja będę miał 80W/f mocy zainstalowanej, gdzie wykorzystam realnie 60-90% mocy, a jak wspomniałem producent podaje charakterystykę na poziomie 100-120W/f. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sygen Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 2 minuty temu, Ejdzej88 napisał: Nic dziwnego, bo diody pracują przy stosunkowo niskich temperaturach, więc wydłużanie żeber niewiele daje, a sprawność takich żeber gwałtownie spada. Zresztą chłodzenie LEDów na zasadzie konwekcji naturalnej, mija się z celem, bo radiator musiał by być naprawdę spory i zagęszczenie LEDów musiało by być ograniczone. Więc wentylator to naturalna kolej rzeczy. Tu są 3, ciche i odpowiednio wbudowane w radiator. W USandA sprzedają gotowe lampy na tym profilu o obciążeniu 75W/f ja będę miał 80W/f mocy zainstalowanej, gdzie wykorzystam realnie 60-90% mocy, a jak wspomniałem producent podaje charakterystykę na poziomie 100-120W/f. no pierwsze słyszę że radiator z niższymi żebrami jest sprawniejszy o radiatora z wyższymi żebrami,ciekawe jakbym ledy z mojej lampy zamontował na radiator 1,5 cm grubego to pewnie już bym wyrzucił wentylatory bo radiator sam by sobie poradził z chłodzeniem Cytuj Moje akwarium Szkło 124x55x50,sump,cyrkulacja 2x Tunze 6095,obieg Tunze Pompa Silence 1073.040 ,odpieniacz diy na pompie Tunze - Hydrofoamer Silence 9420.040, oświetlenie led cree diy Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Ejdzej88 Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 Mylisz sprawność radiatora ze sprawnością żebra. Radiator z dwukrotnie wyższym żebrem nie odbierze dwukrotnie większego strumienia ciepła. Zobacz, że większość dedykowanych radiatorów do LEDów ma stosunkowo niskie żebra, co innego profile to tranzystorów i innych elementów pracujących przy np. 80 Celsjuszach. Jak wspomniałem wcześniej wentylatory są na pewno konieczne w mojej lampie, w Twojej pewnie też Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
doktur Zgłoś Napisano 20 Stycznia 2019 Z białymi ledami o różnych temperaturach barwowych jest jeden problem (Mówię tylko o tzw power ledach a nie o cree o których nic nie wiem). Sama struktura krzemowa wytwarza kolor niebieski i tylko niebieski ok 450nm a pozostałe składowe wytwarza odpowiedni luminofor w diodzie, a biały kolor powstaje ze zmieszania tegoż niebieskiego z powstającym żółtym. Co oznacza tylko tyle, że różne temperatury ledów nie wzbogacają widma lampy a jedynie dodają te same w innych proporcjach. Wniosek jest taki, że nie ma sensu dodawać barwy "bardzo zimnej" a lepiej w to miejsce dać RB. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach