Skocz do zawartości

Historia edycji

VDR

VDR

https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=16980&print=1

Przedsiębiorcom zwracam uwagę na:

Żonglerka cenami – czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna  poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć.

Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów

Jeśli macie dowody na nieuczciwe praktyki sklepów związane z podnoszeniem cen tuż przed promocją - zgłoście to do UOKiK. Jest wyczulony na takie sprawy od lat. A tym bardziej jeśli po podniesieniu cen i obniżeniu promocyjnemu - cena jest wyższa niż przed promocją.

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. 

Art.  5.  [Przesłanki uznania praktyki rynkowej za działanie wprowadzające w błąd]

1.  Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.
 
Art.  12.  [Roszczenia przysługujące konsumentowi w razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej]
1.  W razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:
1) zaniechania tej praktyki;
2) usunięcia skutków tej praktyki;
3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
4) naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu;
5) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.
2.  Z roszczeniami, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3 i 5, mogą również wystąpić:
1) Rzecznik Praw Obywatelskich;
2) Rzecznik Finansowy;
3) krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów;
4) powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów.
 
Art.  13.  [Ciężar dowodu]

Ciężar dowodu, że dana praktyka rynkowa nie stanowi nieuczciwej praktyki wprowadzającej w błąd spoczywa na przedsiębiorcy, któremu zarzuca się stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej.

 

Art.  17.  [Postępowanie karne z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych]

1.  Ściganie przewidzianych w ustawie przestępstw następuje na wniosek pokrzywdzonego, a wykroczenia na żądanie pokrzywdzonego.
2.  Z wnioskiem o ściganie przestępstw określonych w art. 16 mogą wystąpić także podmioty, o których mowa w art. 12 ust. 2.
3.  Z żądaniem ścigania wykroczenia określonego w art. 15 mogą wystąpić także podmioty, o których mowa w art. 12 ust. 2.
 
Krótko - zgłaszajcie nieuczciwe praktyki do Rzecznika Finansowego, UOKiK, Rzecznika Praw Obywatelskich itd - a nie żalcie się na forum, że ktoś dyma lub próbuje dymać na promocjach. 
A może się to skończyć np tak:
 
VDR

VDR

https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=16980&print=1

Przedsiębiorcom zwracam uwagę na:

Żonglerka cenami – czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna  poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć.

Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów

Jeśli macie dowody na nieuczciwe praktyki sklepów związane z podnoszeniem cen tuż przed promocją - zgłoście to do UOKiK. Jest wyczulony na takie sprawy od lat. A tym bardziej jeśli po podniesieniu cen i obniżeniu promocyjnemu - cena jest wyższa niż przed promocją.

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. 

Art.  5.  [Przesłanki uznania praktyki rynkowej za działanie wprowadzające w błąd]

1.  Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.
 
Art.  12.  [Roszczenia przysługujące konsumentowi w razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej]
1.  W razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:
1) zaniechania tej praktyki;
2) usunięcia skutków tej praktyki;
3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
4) naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu;
5) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.
2.  Z roszczeniami, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3 i 5, mogą również wystąpić:
1) Rzecznik Praw Obywatelskich;
2) Rzecznik Finansowy;
3) krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów;
4) powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów.
 
Art.  13.  [Ciężar dowodu]

Ciężar dowodu, że dana praktyka rynkowa nie stanowi nieuczciwej praktyki wprowadzającej w błąd spoczywa na przedsiębiorcy, któremu zarzuca się stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej.

 

Art.  17.  [Postępowanie karne z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych]

1.  Ściganie przewidzianych w ustawie przestępstw następuje na wniosek pokrzywdzonego, a wykroczenia na żądanie pokrzywdzonego.
2.  Z wnioskiem o ściganie przestępstw określonych w art. 16 mogą wystąpić także podmioty, o których mowa w art. 12 ust. 2.
3.  Z żądaniem ścigania wykroczenia określonego w art. 15 mogą wystąpić także podmioty, o których mowa w art. 12 ust. 2.
 
Krótko - zgłaszajcie nieuczciwe praktyki do Rzecznika Finansowego, UOKiK, Rzecznika Praw Obywatelskich itd - a nie żalcie się na forum, że ktoś dyma lub próbuje dymać na promocjach. 
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.