Jump to content
rodzyngit

Belka led - wymiana driverow

Recommended Posts

A nie jest tak, że prąd masz już ustawiony rezystorami na płytce + delikatna korekta niebieskim potencjometrem? Sterownik dobiera napięcie do ilości ledów.

Jakie masz tam ledy?

Pierwszy kanał dla led 1W 3.0-3.4V = 12-13.6V

Ale dla 3W 3.2-3.8 = 12.8-15.2V

To są przetwornice step-down, czyli obniżające napięcie względem dostarczonego.

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 31.03.2021 o 11:18, VDR napisał:

Zerknę na to wieczorem jak będę miał chwilę czasu. Popatrz na poszczegolnych driverach na zwory na drabince rezystorowej ustalające prąd wyjściowy z tego drivera. Bo dla niektórych diod RED 700mA może być za dużo.

 

wg zworek na driverze wychodzi mi coś takiego (plus jeszcze margines na regulację potencjometrem)

kanał V out
przy 100%
Prąd Iilość
diód
Prąd drivera
wg zworek
kolor
           
1 13 1,57 8 (4*2) 750mA blue ??
2 6,9 0,64 2 750mA UV
3 12,9 1,59 8 (4*2) 750mA white
4 3,1 0,46 1 375mA green
5 12,5 1,69 12 (4*3) 500mA blue ??
6 2 0,45 1 375mA red

20210401_194316_copy_2304x1728.thumb.jpg.553625ffc4f58f8bab4cedd187ec7ad9.jpg

 

wg tego musiałbym zastosować takie drivery ? no i nadal nie rozumiem skąd te niższe napięcia na różnych kanałach :/

kanał driver kolor
     
1 LDD-700H blue ??
2 LDD-700H UV
3 LDD-700H white
4 LDD-350H green
5 LDD-500H blue ??
6 LDD-350H red

 

 

W dniu 31.03.2021 o 16:13, Bouli napisał:

A nie jest tak, że prąd masz już ustawiony rezystorami na płytce + delikatna korekta niebieskim potencjometrem? Sterownik dobiera napięcie do ilości ledów.

Jakie masz tam ledy?

Pierwszy kanał dla led 1W 3.0-3.4V = 12-13.6V

Ale dla 3W 3.2-3.8 = 12.8-15.2V

To są przetwornice step-down, czyli obniżające napięcie względem dostarczonego.

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

nie mam pojęcia co to są za ledy, belka była z akwarium które kupiłem,

wnioskuję, że są to 3W bo akwarium miało pojemność 110L a diód jest 32 szt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jak pisał Ci @Bouli - podajesz napięcie na driver 16,5V - driver do wlasnego zasilania pobiera jakiś napięcie - na wyjściu drivera maxymalnie masz tyle ile podales na wejscie minus to co zabral na samozasilenie. Dlatego na V out masz max 13V.  Po drugie - tam masz połączenia rownoległe z połączeniami szeregowymi ;)

Zwroc uwage na prad zmierzony - ~1,5A np. w nitce 1. Przy połączeniu rownoległym - zakladajac rownomierny spadek napiecia na diodach, w obydwu galeziach poplynie połowa czyli 750mA. Ale driver musisz dać 1,5A co najmniej ;) Jak dasz 700mA to w gałęziach popłynie 350mA. Dla nitki 5 będzie jeszcze gorzej - bo tam masz aż trzy gałęzie - 500/3 = ~167mA na
każdą z gałęzi.

Ja osobiście nie lubię takich rozwiązań mieszanych - rownolegle z szeregowym. Co się stanie jak w nitce nr 5 spali się dioda w jednej z galezi ? Zalozmy, ze spali sie na rozwarcie. Zostanie 2 galezie. Przy 3 galeziach per galaz plynie okolo 500mA. Po zniknięciu jednej galezi przez dwie pozostale poplynie 750mA. Jak diody będą na max np. 550mA to mamy po diodach. Dlatego polaczenia rownolegle nie sa zalecane. Driver pradowy nie zabezpieczy nas przed wzrostem pradu w galeziach przy spalonej diodzie na rozwarcie. Podobnie bedzie jak spali sie na zwarcie choc skutek bedzie o tyle odmienny, że zmiana prądu moze nie miec, az tak istotnego wpływu na układ. Ale prad w galezi z uszkodzona dioda bedzie plynal wiekszy niz w pozostalych galeziach co moze powodowac kolejne zniszecznia diod itd itd.

P.s Teraz tak rzuciłem jeszcze okiem - nie do konca podoba mi sie prąd zmierzony w nitkach 1,3,5 do tego co jest ustawione niby na zworkach na driverze.
 

 

Edited by VDR (see edit history)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, VDR napisał:

Tak jak pisał Ci @Bouli - podajesz napięcie na driver 16,5V - driver do wlasnego zasilania pobiera jakiś napięcie - na wyjściu drivera maxymalnie masz tyle ile podales na wejscie minus to co zabral na samozasilenie. Dlatego na V out masz max 13V.  Po drugie - tam masz połączenia rownoległe z połączeniami szeregowymi ;)

Zwroc uwage na prad zmierzony - ~1,5A np. w nitce 1. Przy połączeniu rownoległym - zakladajac rownomierny spadek napiecia na diodach, w obydwu galeziach poplynie połowa czyli 750mA. Ale driver musisz dać 1,5A co najmniej ;) Jak dasz 700mA to w gałęziach popłynie 350mA. Dla nitki 5 będzie jeszcze gorzej - bo tam masz aż trzy gałęzie - 500/3 = ~167mA na
każdą z gałęzi.

Ja osobiście nie lubię takich rozwiązań mieszanych - rownolegle z szeregowym. Co się stanie jak w nitce nr 5 spali się dioda w jednej z galezi ? Zalozmy, ze spali sie na rozwarcie. Zostanie 2 galezie. Przy 3 galeziach per galaz plynie okolo 500mA. Po zniknięciu jednej galezi przez dwie pozostale poplynie 750mA. Jak diody będą na max np. 550mA to mamy po diodach. Dlatego polaczenia rownolegle nie sa zalecane. Driver pradowy nie zabezpieczy nas przed wzrostem pradu w galeziach przy spalonej diodzie na rozwarcie. Podobnie bedzie jak spali sie na zwarcie choc skutek bedzie o tyle odmienny, że zmiana prądu moze nie miec, az tak istotnego wpływu na układ. Ale prad w galezi z uszkodzona dioda bedzie plynal wiekszy niz w pozostalych galeziach co moze powodowac kolejne zniszecznia diod itd itd.

P.s Teraz tak rzuciłem jeszcze okiem - nie do konca podoba mi sie prąd zmierzony w nitkach 1,3,5 do tego co jest ustawione niby na zworkach na driverze.
 

 

Ok, wielkie dzieki za rozjaśnienie tematu i powoli zaczynam ukladac sobie to w glowie 

Dobrze to rozumiem, zeby juz za duzo nie kombinowac a bylo bezpiecznie, najlepiej rozlaczyc nitki i do kazdej dac oddzielny driver, wtedy moglbym wykorzystac zasilacz ktory juz mam a poszczegolne kanaly zmostkowac na sygnale PWM?

Ze wzgledów ekonomicznych na próbę zamówie takie drivery

https://allegro.pl/oferta/driver-p4115h-led-140ma-680ma-pwm-lin-6szt-7870559095

Jest na forum sporo lamp na tych driverach i opinie sa w wiekszości pozytywne, jak będą piszczeć to odeśle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, rodzyngit napisał:

Dobrze to rozumiem, zeby juz za duzo nie kombinowac a bylo bezpiecznie, najlepiej rozlaczyc nitki i do kazdej dac oddzielny driver, wtedy moglbym wykorzystac zasilacz ktory juz mam a poszczegolne kanaly zmostkowac na sygnale PWM?

Można tak zrobic jesli nie chcesz zmieniac zasilacza. Jak dolozysz driverow do zasilania nitek 4 diodowych to powinno to dzialac ok. Sygnal PWM dasz na kazdy z driverow z tego samego pinu Aqma i wszystkimi nitkami danego koloru bedziesz sterowac rownoczesnie.  Mowiac wprost  z nitki 5 na ktorej masz 12 diod  - jak opedzisz to 3 driverami po 4 diody na wspolnym pwm do sterowania to bedzie to rowniez dzialac. Chociaz malo to ekonomiczne - ale projekt tej lampy w moim odczuciu pozostawia wiele do zyczenia ;)
Zmierz prad w poszczegolnych galeziach w obwodach gdzie masz rownolegle polaczenia - bedziesz wiedzial jakim pradem wysterowane sa diody w kazdej jednej z nich, chociaz mozliwe ze osoba robiaca ta lampe popelnila tutaj jakies bledy projektowe.  No i dalej mnie zastanawia czemu na zworkach masz 750mA a prąd 1,5A - czyzby tym potencjometrem dało się podkrecić az o 50% ? Mało realne. Najlepiej by było jakbys sie dowiedzial co to dokladnie za diody i wtedy by mozna bylo dobrac odpowednia ilosc na szereg i dac odpowiedni driver.
 

 


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Share this post


Link to post
Share on other sites

na zdjęciu trzech sterowników z początku tematu środkowy sterownik ma 3 rezystory, więc jak jest podobnie z PI5V1 to masz 12,5+12,5+25% czyli 2,5A, pewnie zbite potencjometrem do 2,1A

001.JPG.4d74131eb5e579fc8da8460a63ee0749.JPG

 

Pomyłka bo te PI3V1 mają tylko 3A na wyjściu ;) czyli 1,5A

to w nitce nr.5 albo są mniejsze diody, albo autor projektu nie planował odpalić ich na pełnej mocy :wacko:

Edited by Bouli (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, VDR napisał:

Można tak zrobic jesli nie chcesz zmieniac zasilacza. Jak dolozysz driverow do zasilania nitek 4 diodowych to powinno to dzialac ok. Sygnal PWM dasz na kazdy z driverow z tego samego pinu Aqma i wszystkimi nitkami danego koloru bedziesz sterowac rownoczesnie.  Mowiac wprost  z nitki 5 na ktorej masz 12 diod  - jak opedzisz to 3 driverami po 4 diody na wspolnym pwm do sterowania to bedzie to rowniez dzialac. Chociaz malo to ekonomiczne - ale projekt tej lampy w moim odczuciu pozostawia wiele do zyczenia ;)
Zmierz prad w poszczegolnych galeziach w obwodach gdzie masz rownolegle polaczenia - bedziesz wiedzial jakim pradem wysterowane sa diody w kazdej jednej z nich, chociaz mozliwe ze osoba robiaca ta lampe popelnila tutaj jakies bledy projektowe.  No i dalej mnie zastanawia czemu na zworkach masz 750mA a prąd 1,5A - czyzby tym potencjometrem dało się podkrecić az o 50% ? Mało realne. Najlepiej by było jakbys sie dowiedzial co to dokladnie za diody i wtedy by mozna bylo dobrac odpowednia ilosc na szereg i dac odpowiedni driver.
 

 

wiem, że projekt staje się powoli mało ekonomiczny ale i tak muszę wymienić lampę a ta belka w zupełności spełnia moje oczekiwania, a myślę, że i tak wyjdzie 1/3 ceny używanego "gotowca" (nie wliczając wartości belki)

Prądy które podałem w tabelce są już po podzieleniu przez ilość nitek, także prądy zmierzone a ustawione na zworkach mniej więcej się zgadzają

kanał V out
przy 100%
Prąd Iilość
diód
Prąd drivera
wg zworek
           
1 13 1,57 8 (4*2) 50% - 1,5A /2 750mA
2 6,9 0,64 2 25% - 0,75 A 750mA
3 12,9 1,59 8 (4*2) 50% - 1,5A /2 750mA
4 3,1 0,46 1 12,5% - 0,375A 375mA
5 12,5 1,69 12 (4*3) 50% - 1,5A /3 500mA
6 2 0,45 1 12,5% - 0,375A 375mA

 

niestety nie za bardzo wiem jak sprawdzić jakie tam dokładnie siedzą diody :/

 

edit: trochę poszperałem w internecie i okazuje się, że chyba wszystkie diody to oryginalne CREE XP czy jakoś tak,

link dla porównania

https://www.maritex.com.pl/led/diody_mocy_cree_led/cree_led_xp-e/cree_led_xp-e_na_mcpcb/nt-1sb22-xpeepr30p2.html

 

20210402_221212_copy_2304x1296.jpg

Edited by rodzyngit (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 2.04.2021 o 11:40, Bouli napisał:

 

Pomyłka bo te PI3V1 mają tylko 3A na wyjściu ;) czyli 1,5A

to w nitce nr.5 albo są mniejsze diody, albo autor projektu nie planował odpalić ich na pełnej mocy :wacko:

Do glowy przychodzi mi jeszcze jedna opcja, zasilacz ma 16V i 4,5A, gdzie same kanały 1, 3 i 5 pobieraja ponad 4,5A, wiec myślę, że belka jest wysterowana do 100% mocy zasilacza

Bo jesli faktycznie sa to oryginalne diody Cree, to z informacji co znalazlem  w necie - wiekszosc ma prąd max 1000mA

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ile amper pobierają ledy to zmierz na zasilaczu, bo przetwornice step-down podwyższają wartość prądu jaki można pobrać na wyjściu

czyli dla nitki 1.

P = 1,57A x 13V = 20,4W - na wyjściu sterownika

I = 20,4W / 16V = 1,27A - na wejściu

a dla takiego zasilacza 24V masz już 0,85A na wejściu + -  ;)

niech mnie jeszcze ktoś sprawdzi kto chodził na fizykę :P

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, Bouli napisał:

Ile amper pobierają ledy to zmierz na zasilaczu, bo przetwornice step-down podwyższają wartość prądu jaki można pobrać na wyjściu

czyli dla nitki 1.

P = 1,57A x 13V = 20,4W - na wyjściu sterownika

I = 20,4W / 16V = 1,27A - na wejściu

a dla takiego zasilacza 24V masz już 0,85A na wejściu + -  ;)

niech mnie jeszcze ktoś sprawdzi kto chodził na fizykę :P

 

 

Widze, ze musze odrobic lekcje z fizyki ;) 

Wracajac do driverow, zastanawiam sie nad dwoma opcjami, (do przerobienia sa tylko trzy kanały 1 3 i 5)

1. rozdzielic obecne nitki i na każda dac oddzielny driver 

2. dac wiekszy zasilacz,  kanał 1 i 3 - polaczyc nitki szeregowo po 8 diod, a 5 - rozdzielic na 2 nitki po 6 diod

Jesli okaze sie, ze sa to oryginalne Cree to rozwazam jeszcze opcję zastosowania driverow 1000mA, wtedy w obu przypadkach zasilacz do wymiany

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bouli  @VDR

zamówiłem drivery Dareltek P4115H (max 770mA) i wszystko ładnie chodzi, nic nie piszczy i ogólnie jest ok ale .....

poszperałem trochę w necie i wychodzi że są to diody Cree i ciągle chodzi mi po głowie myśl, że przy tych driverach wykorzystam jakieś 2/3 mocy tej belki

dobrze to rozkminiam ?

kanał 1 2 3 4 5 6
rodzaj XP-G   XP-E XP-E Cree XP-E2 XP-E
kolor white UV blue Photo RED royal blue Green
ilość 8 2 8 1 12 1
napięcie 2,9V - 3,3V   3,3V-3,5V 2,1V - 2,5V 3,1V-3,5V 3,2V-3,6V
prąd max. 1500 mA   1000 mA 1000 mA 1000 mA 1000 mA
  5424017700_1617824891_thumb.jpg 1779964500_1617824890_thumb.jpg 1383815400_1617824887_thumb.jpg 5201630800_1617824891_thumb.jpg 1595558200_1617824888_thumb.jpg 3049440800_1617824888_thumb.jpg
Edited by rodzyngit (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy to Cree to ja się nie wiem, na pewno tak wyglądają ;)

szkoda, że nie zamówiłeś jednego sterownika z większym amperażem do przetestowania np. na kanale białym

Jeśli faktycznie to Cree i maksymalny prąd jest do 1500mA to trzeba by się zagłębić w specyfikację, ja tu będę się odnosił jako przykład do XLampXPG

Firma podaję "Minimum Luminous Flux (lm)" dla 350 mA, dla przykładu niech to będzie 130 lm

z tabelki poniżej wychodzi, że jest to dla nich 100%

002.JPG.6d9ce15d96be48ef5a261806dba766a2.JPG

dla 1300mA 300% ;) tylko trzeba zwrócić uwagę, że jest to dla 25 °C, bo wraz ze wzrostem temperatury spada żywotność diody ale również spada strumień emitowanego światła

003.JPG.4fcdee3b1d92c4c6c3ceda2670f58178.JPG

niby nie wiele, więc raczej o żywotność diody bym się martwił

Pytanie jak bardzo to się grzeje u ciebie i o ile więcej by się grzało po przejściu na większe sterowniki ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minuty temu, Bouli napisał:

Czy to Cree to ja się nie wiem, na pewno tak wyglądają ;)

szkoda, że nie zamówiłeś jednego sterownika z większym amperażem do przetestowania np. na kanale białym

Jeśli faktycznie to Cree i maksymalny prąd jest do 1500mA to trzeba by się zagłębić w specyfikację, ja tu będę się odnosił jako przykład do XLampXPG

Obecne drivery sa 3A, wiec możliwość przetestowania jest, tylko rodzi się pytanie:

Jeśli dioda ma np prad max 1000mA a ja puszczę na nią 1500, to czy od razu sie spali czy chwilę poświeci i dopiero się spali

Tak, zebym wiedział jak je przetestowac :) bo np czerwona obecnie wysterowana jest na 450mA ale podłączyłem ja pod 700mA i działa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Terms of Use.