Skocz do zawartości
Iceberg

Probne odpalenie

Rekomendowane odpowiedzi

Witam...odpalilem zbiornik wraz z calym sprzetem by sprawdzic czy wszystko bedzie Ok przed prawdziwym startem i chcialbym sie podzielic spostrzezeniami no i poradzic oczywiscie bo jeszcze nie zaczalem a pojawil sie problem temperatury...moze zaczne od wym akwa dl,szer,wys,litry...zbiornik 60x50x60 180l,objetosc wody 58.5x48x52 146l,wklejony panel w lewym boku 14x48x49 okolo 33l,komory panela,1splyw z grzebieniem 17cm,2ga 19cm(odpieniacz,grzalka) 3cia 10cm pompa obiegowa.Sprzet to 2x marea 2400,pompa obiegowa new jet 2300 przytlumiona do polowy,odpieniacz red sea prizm de luxe,1xHQI 150w(27cm od lustra wody),1xsuperaktynika t8 nocne,hydor plus jakies diody...Chcialem sprawdzic ile wody bedzie odparowywac na dobe i sie przeliczylem ale nie w wodzie a temperaturze wody,wczoraj w dzien w pokoju bylo 24C w akwarium 29C(piec stopni roznicy),grzalka uregulowana na 24C,przez 12scie godzin od poludnia do polnocy przy pelnym oswietleniu wyparowalo 450ml wody,wode specjalnie wzburzylem przy powierzchni na maxa,zaznaczam ze zbiornik jest otwarty i oswietlenie stoji na stelazu.W nocy temperatura w pokoju 22C a w akwa 27C(znow piec stopni roznicy) podejrzewam ze do poludnia wyparuje tyle samo wody czyli 450ml co daje na dobe 900ml...Pytanie,dlaczego woda tak sie nagrzewa?...podwyzszylem HQI z 20stu na 27dem cm i nic nie dalo...czy to mozliwe by pompy tak nagrzewaly wode?...innej logiki nie widze...jezeli tak bedzie dalej to w lecie przy temp pokoju 38C zagotuje mnie sie ten zbiornik...z tego co wiem to wiekszosc z Was uzywa "wiatraczki" tylko w lecie...czyzbym mial sie spodziewac ze najblizszy zakup to bedzie chlodziarka?...jesli tak to jaka polecacie?...moze zmiana pompy ale w komorze mam malo miejsca 14x10 i nic poza mniejszym new jetem mnie do glowy nie przychodzi...Prosze o rady i serdecznie pozdrawiam...


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

27cm dla HQI to nadal dosc nisko, mozesz o pare cm jeszcze podniesc.

Pompa obiegowa to tak jak stale dzialajaca grzalka 38w, cyrkulacja to dodatkowe 10w, nie wiem jaka moc ma pompa odpieniacza, ale pewnie kilka-kilkanascie watow, razem to daje bez oswietlenia 50-60w - a to juz troche podgrzeje.


pozdrawiam Mateusz

_____________________________________________________________________

140l z panelem, Kessil 360W, Tunze 9012

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Grzeje sie od HQI bo za nisko jak na akwarium o takich wymiarach, potrzymaj reke tuz nadpowierzchnia wody pod lampa , powinienes poczuc jak grzeje. i grzeje sie od pomp. grzalka 75W ogrzewa wode w akwarium o pojemnosci do 100litrow do temperatury 32stC. wiec jesli sumaryczna moc Twoich pomp jest mniej wiecej taka jak napisal Mateusz to masz juz niezle grzanie nawet mimo , ze akwarium nieco wieksze niz 100litrow.


...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no i sproboj wylaczyc calkiem grzalke - zawsze jest szansa ze ma zepsuty regulator, w zasadzie w akwa morskim nie potrzeba grzalki o ile w domu jest jakies 22+ stopni


pozdrawiam Mateusz

_____________________________________________________________________

140l z panelem, Kessil 360W, Tunze 9012

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja przy wymiarach 75x63x60h HQI 150W mam na wysokości 35 cm i teraz wiatraczki są zbędne. Latem włączały się razem z oświetleniem i dwie sztuki, przy upałacha > 30oC, radziły sobie wyśmienicie. Termostat w grzałce ustawiony na 22oC, a woda w akwa 25oC. W nocy schładza się tylko o jeden stopień. Dodam, że akwa stoi w pokoju od strony północnej, w salonie z oknami na południe, latem pewnie byłoby gorzej.

Podnieś wyżej hqi


_____________________________

Raz Fila - całe życie Fila

Moje błotko

75x63x60 (280 litrów), sump ~300L, 2x24W T5, cyrkulacja ~12000 l/h

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzieki panowie za rady...zaraz odlacze grzalke,niedawno odlaczylem obiegowke by zobaczyc jaka bedzie roznica temperatur,jezeli to ona jest powodem to kupie mniejszego new jeta...mysle ze NJ 1700 spokojnie by wystarczyl ale roznica poboru pradu jest niewielka NJ2300 38W a NJ1700 32W nie pamietam czy sa jeszcze mniejsze new jety,mysle ze minimum 1100l by bylo wystarczajaca...przy obecnym 2300 stlumionym do polowy ma niezle tornado i nie ma nigdzie martwych punktow,dokladnie sprawdzalem...nie rozumiem jednak tego parowania,nawet niecaly litr na dobe a mnie straszono 5cioma a nawe 7mioma...Pozdrawiam...


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak będzie lato - to będziesz musiał się posiłkować jedną z form chłodzenia. Najpopularniejsze wiatraczki powodują właśnie zwiększone porowanie. Parowanie, które może się zaskoczyć :p


Pozdrawiam

Czarek Rebech

900l + sump 450l + cała masa drobiazgów :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie sprawdziły się zwykłe komputerowe (te większe od np. zasilacza)


_____________________________

Raz Fila - całe życie Fila

Moje błotko

75x63x60 (280 litrów), sump ~300L, 2x24W T5, cyrkulacja ~12000 l/h

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do parowania, w moim akwa przy tegorocznych upałach dolewka 6 litrów starczała na 2,5 dnia.


_____________________________

Raz Fila - całe życie Fila

Moje błotko

75x63x60 (280 litrów), sump ~300L, 2x24W T5, cyrkulacja ~12000 l/h

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mam tez komputerowe z zasilaczy okolo 20 sztuk, dzialaja swietnie sterowane profiluksem, niestety w zimie, czyli w pomieszczeniu 21C zalanaczaja sie na jakas godzine dziennie, w lecie praktycznie pracuja non stop, przy parowaniu 5-8 litrow dzienie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Akwarium rzeczywiście potrzebuje bardziej chłodzenia niż grzania.

I chłodzenie i grzanie jest stosunkowo tanie ale jakoś nie wyobtażam sobie tego bez automatyki. Własnie poprawiam chłodzenie .Miałam zwykły domowy wiatrak ale taki duzy przypinany, spalił się i nie mogę dostać takiego krótkiego, więc przechodzę na 12 cm wiatraczki komputerowe (po ok 15 zł) okazuje się ze jeden mi nie starcza -zbija temperaturę tylko do 28.

Podłacze je do regularora temteratury (odwrotnego) cena (30-100) oczywiście mam grzałkę (z termostatem) na wszelki wypadek podłaczoną do normalnego regulatora temperatury.Ona mi się włącza zwykle kilka razy do roku jak się kończy i zaczyna sezon grzewczy CO.

Droższa automatyka do chłodzenia- to automatyczna dolewka-IMHO konieczna.

U mnie 33 l i dolewka litr na dobę to minimum. Przy upałach udało mi się chłodzić akwarium do ok 4 stopni ponizej temperatury otoczenia, ale wtedy naprawd mocne dmuchanie i mocne falowanie powierzchni. ( no i dzienna dolewka wody 10% (3 litry przy 33 litrowym akawa)


 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zejscie z mocy 38W na 32W nic Ci nie da. a przynajmniej nie wierze , ze zauwazysz duza roznice, to jest zmiana raptem o 15% w dół. ja juz to kiedys przeszedlem, wierz mi na slowo, dopiero zmiana na pompy marea , ktore konsumuja od.11W do 16W zaleznie od modelu spowodowala obnizenie grzania.

38W to wbrew pozorom bardzo duzo. jakies dwa tygodnie temu mialem w reku dzialajca pompe 44W o ciekawej konstrukcji : wirnik w srodku, silnik na zewnatrz, oddzielone szyba - po chwili reka zaczynala parzyc.

objetosc wody parujacej zalezy od kilku czynnikow, jak pamietam bodajze Piotr Jan R. swego czasu bardzo kompetentnie sie rozpisywal na ten temat, przeszukaj forum. miedzy innymi zalezy od wielkosci powierzchni parujacej i dlatego jest rozna w roznych zbiornikach. w innym watku pisalem Ci , ze w moim akwa 180l paruje ok litra na dobe.

a HQI powinno wisiec na takiej wysokosci aby odleglosc od zarnika do koralowcow byla minimum 40cm.

ja sam uzywam t5, ale w literaturze znalazlem informacje, ze w akwa wysokosci 60cm optymalna odleglosc od zarnika HQI do powierzchni wody to 40-50cm.


...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kaziko :

zejscie z mocy 38W na 32W nic Ci nie da. a przynajmniej nie wierze , ze zauwazysz duza roznice, to jest zmiana raptem o 15% w dół. ja juz to kiedys przeszedlem, wierz mi na slowo, dopiero zmiana na pompy marea , ktore konsumuja od.11W do 16W zaleznie od modelu spowodowala obnizenie grzania.

38W to wbrew pozorom bardzo duzo. jakies dwa tygodnie temu mialem w reku dzialajca pompe 44W o ciekawej konstrukcji : wirnik w srodku, silnik na zewnatrz, oddzielone szyba - po chwili reka zaczynala parzyc.

objetosc wody parujacej zalezy od kilku czynnikow, jak pamietam bodajze Piotr Jan R. swego czasu bardzo kompetentnie sie rozpisywal na ten temat, przeszukaj forum. miedzy innymi zalezy od wielkosci powierzchni parujacej i dlatego jest rozna w roznych zbiornikach. w innym watku pisalem Ci , ze w moim akwa 180l paruje ok litra na dobe.

a HQI powinno wisiec na takiej wysokosci aby odleglosc od zarnika do koralowcow byla minimum 40cm.

ja sam uzywam t5, ale w literaturze znalazlem informacje, ze w akwa wysokosci 60cm optymalna odleglosc od zarnika HQI do powierzchni wody to 40-50cm.

Tutaj tez musze przyznac ze nie wierze ze 32W a 38W wiele zmienia...w tej chwili minela doba ,sprawdzilem ubytek wody,troche ponad litr...pare godzin temu wylaczylem pompe obiegowa temperatura w pokoju to 23 stopnie a w akwarium wciaz 27C pracuja tylko 2xmarea 2400 (5W poboru mocy) i odpieniacz 11W.Mysle ze jezeli problemem jest pompa obiegowa to chyba za wczesnie o tym mowic gdyz nie dziala od paru godzin...tutaj pytanie...po jak dlugim czasie woda ostygnie jezeli problemem byla obiegowka?...Naprawde jest to dla mnie bardzo dziwne bo kiedys mialem akwa 240l z pokrywa bez chlodzenia i temperatura przy temp.pokoju 22C utrzymywala sie w granicach 26C a bylo tam cale mnostwo rozniastych pomp....Dzisiaj nie odpalam oswietlenia,mysle ze musze dojsc do tego co najbardziej grzeje wode a podejrzewam wlasnie ten NJ...czy jestescie pewni ze wiatraczki zalatwia sprawe w lecie przy wysokich temperaturach...tu we Francji akwa zaczyna sie od chlodziarki,widzialem chlodziarki nawet do pico kilkunastolitrowego...po prostu zglupialem...musze znalezc co jest powodem grzania i bede informowal...Pozdrawiam...

Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cala twoja wypowiedz obarczona jest błędnym założeniem, że im mniejsze akwarium tym łatwiej panować nad jego temperaturą. Jest dokladnie odwrotnie - im więcej wody tym mniejsza podatność na zmiany temperatury otoczenia. Dokladnie ta sama zasada dotyczy wplywu urządzeń zanużonych w wodzie na jej temperature - w dużej ilości wody 100 watowa pompa bedzie mniej grzała wodę niż pompa 20 watowa w malej ilości wody.


"""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure"" - Mark Twain"

160L

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wiatraczki nie maja chlodzic, maja tylko zwiekszac parowanie, faktycznie PJR gdzies ladnie wyliczyl, ile trzeba odparowac wody zeby obnizyc temperature wody w konkretnym akwarium o konkretna ilosc stopni.


pozdrawiam Mateusz

_____________________________________________________________________

140l z panelem, Kessil 360W, Tunze 9012

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Iceberg: czyli masz w tej chwili w sumie 2x5+11=21W w akwarium, do tego oswietlenie, ktore wisi za nisko i dogrzewa. nie wiem jak szybko temperatura sie obnizy bo to zalezy od temperatury otoczenia, wilgotnosci i pewnie czegos jeszcze. ja w akwa 180l mam tylko i wylacznie marea 3200 i 4400 czyli 11+16=27W i to jest wszystko co mam zanurzone w wodzie i co ja ogrzewa, do tego slabe oswietlenie 2x39W T5. jak zamkne pokrywe DIY (bardzo szczelna) to temperatura zmierza do poziomu 29-30stC. jak jest lekko uchylona to w zaleznosci od temperatury otoczenia , w akwa wacha sie miedzy 24-27stC. grzalke mam wylaczona bodajze od maja.


...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hmm, nawet prosto sie to chyba liczy, wyszlo mi ze w akwarium o pojemnosci 150l wody, zeby obnizyc temperature o 1 stopien trzeba odparowac jakies 0.3 litra wody - odparowanie 1 litra obnizy temperature o 3 stopnie :p

lub wrzuc lod, ale trzeba go 6x wiecej niz odparowac wody, czyli 2kg na 1 stopien :p


pozdrawiam Mateusz

_____________________________________________________________________

140l z panelem, Kessil 360W, Tunze 9012

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jak chcesz przyspieszyc to postaw nawet taki zwykly wiatrak pokojowy i skieruj na akwa tak aby dmuchal najmocniej nad powierzchnia, zbijesz temperature w ciagu kilku godzin.


...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
alef :

Cala twoja wypowiedz obarczona jest błędnym założeniem, że im mniejsze akwarium tym łatwiej panować nad jego temperaturą. Jest dokladnie odwrotnie - im więcej wody tym mniejsza podatność na zmiany temperatury otoczenia. Dokladnie ta sama zasada dotyczy wplywu urządzeń zanużonych w wodzie na jej temperature - w dużej ilości wody 100 watowa pompa bedzie mniej grzała wodę niż pompa 20 watowa w malej ilości wody.

Witaj Alef...widzisz o tym nigdy nie myslalem nie przyszlo mnie to do glowy...czytam starannie forum by uniknac bledow,jednak nie zawsze sie da i czasami trzeba je popelnic by zrozumiec...coz nie jest jeszcze tak zle,byc moze wymiana pompy i wiatraki pomoga w zime ale w lecie to nie bardzo to widze...teraz rozumie dlaczego na forum nano,pico reef gdzie najwiekszy zbiornik nie przekracza 100 litrow,pierwsza rzecza zanim jeszcze pomyslisz o pompach i odpieniaczu jest platynowa chlodziarka...Spostrzeglem tez inna rzecz o ktorej bym nigdy nie pomyslal i ktora napewno sie przyda tym zaczynajacym budowe akwa,mianowicie bardzo wazna jest trzecia komora sumpa czy panela...powinna byc jak najwieksza gdyz tam wlasnie obniza sie poziom wyparowanej wody i czym wieksza tym poziom bedzie wolniej schodzil co pozwoli nam zostawic akwa przynajmniej na dwa ,trzy dni bez dolewki...dolewka jest nastepna rzecza ktora musze kupic...Pozdrawiam...

Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Iceberg :

[spostrzeglem tez inna rzecz o ktorej bym nigdy nie pomyslal i ktora napewno sie przyda tym zaczynajacym budowe akwa,mianowicie bardzo wazna jest trzecia komora sumpa czy panela...powinna byc jak najwieksza gdyz tam wlasnie obniza sie poziom wyparowanej wody i czym wieksza tym poziom bedzie wolniej schodzil co pozwoli nam zostawic akwa przynajmniej na dwa ,trzy dni bez dolewki...dolewka jest nastepna rzecza ktora musze kupic...Pozdrawiam...

no chyba nie dokońca jest tak jak myślisz. Taką komorą może przez te 2-3 dni zabezpieczyłbyś pompę powrotną przed pracą na sucho ale co z zasoleniem. W moim akwa przy tegorocznych upałach 6 litrów RO starczało na 2 dni. Inni pisali tu o jeszcze większym parowaniu wody w ich baniakach. Teraz znowu im mniejsze akwa tym większy skok zasolenia przy tej samej ilości odparowanej wody. Wg mnie takie wahania są nie do przyjęcia.

Podnieś hqi i kup dolewkę :p

Co do wiatraków to się powtórzę, u mnie wiatraczki chodziły tylko w upały i spisywały się na medal. Utrzymanie temperatury 25oC nie stanowiło dla nich problemu (mam ich tylko 2 sztuki), a akwa tylko o 100 litrów większe od Twojego. Teraz są odłączone, bo nie muszą chodzić- temp. wody 25oC. No chyba, że u Ciebie zimą w cieniu jest w granicach 30oC :p a latem... :wink


_____________________________

Raz Fila - całe życie Fila

Moje błotko

75x63x60 (280 litrów), sump ~300L, 2x24W T5, cyrkulacja ~12000 l/h

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Hubert :
Iceberg :

[spostrzeglem tez inna rzecz o ktorej bym nigdy nie pomyslal i ktora napewno sie przyda tym zaczynajacym budowe akwa,mianowicie bardzo wazna jest trzecia komora sumpa czy panela...powinna byc jak najwieksza gdyz tam wlasnie obniza sie poziom wyparowanej wody i czym wieksza tym poziom bedzie wolniej schodzil co pozwoli nam zostawic akwa przynajmniej na dwa ,trzy dni bez dolewki...dolewka jest nastepna rzecza ktora musze kupic...Pozdrawiam...

no chyba nie dokońca jest tak jak myślisz. Taką komorą może przez te 2-3 dni zabezpieczyłbyś pompę powrotną przed pracą na sucho ale co z zasoleniem. W moim akwa przy tegorocznych upałach 6 litrów RO starczało na 2 dni. Inni pisali tu o jeszcze większym parowaniu wody w ich baniakach. Teraz znowu im mniejsze akwa tym większy skok zasolenia przy tej samej ilości odparowanej wody. Wg mnie takie wahania są nie do przyjęcia.

Podnieś hqi i kup dolewkę :p

Co do wiatraków to się powtórzę, u mnie wiatraczki chodziły tylko w upały i spisywały się na medal. Utrzymanie temperatury 25oC nie stanowiło dla nich problemu (mam ich tylko 2 sztuki), a akwa tylko o 100 litrów większe od Twojego. Teraz są odłączone, bo nie muszą chodzić- temp. wody 25oC. No chyba, że u Ciebie zimą w cieniu jest w granicach 30oC :p a latem... :wink

Witaj Hubert i dzieki ze chcesz mnie pomoc,dziekuje tez wszystkim ktorzy odpisali...jesli chodzi o ta trzecia komore to oczywiscie wiem ze parametry sie szybko zmienia ale u mnie(nie wiem jak u Was) kiedy poziom zejdzie do polowy to woda lapie powietrze i w zbiorniku glownym jest masa babelkow,dzieki temu ze komora jest wieksza nie trzeba np. zwalniac sie z pracy by dwa razy dziennie uzupelniac wode,przyznam ze dolewka to jest standart akwarium i bez niej mozna zyc tylko bedac na emeryturze...mnie jeszcze brakuje duzo...Co do zmian ktore zauwazylem to 1 Po odlaczeniu pompy obiegowej nic sie nie zmienilo przez caly dzien w pokoju 23C w akwa wciaz 27C,zniecierpliwiony odlaczylem dwie marea i woda za dwie godziny spadla o 1den stopienC...czyby to marea byla problemem?...Przed chwila zakupilem wiatrak taki do wyrzucania brudnego powietrza z kuchni,estetycznie wykonany,prosty do podlaczenia i super cichy,wydajnosc 85m3 na godzine,moc 20W,wszystko podlaczylem od nowa oprocz oswietlenia i bede tak trzymal cala noc,jutro Wam powiem jaka jest temp. wody...dmucha niezle i jest jakies 15cm od powierzchni wody pod katem(jeszcze nie zrobilem obudowy na razie sprawdzam)Hubert piszesz ze teraz Twoje wiatraki nie chodza i masz 25C w akwa...ja tez taj chce!!!!!...jaka jest temp. w Twoim pokoju i jakie pompy masz?...jeszcze jedno tu gdzie mieszkam jest bardzo wilgotne powietrze,moze to jest jakis powod ze nie moge osiagnac tych wymarzonych 25C...Pozdrawiam i wciaz czekam na nowe rady...wiecie Panowie jak to jest kiedy czlowiek sie stara jak moze i mu nie wychodzi...Pozdrawiam...

Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@iceberg, normalna temperatura w moim mieszkaniu o tej porze to ok. 22oC. Pompy cyrkulacyjne mam trzy: 1 szt. Tunze 6045 (czyli 7W), 1 szt. Marea 2400 (czyli 5W) i 1 szt. Atman 304 w DSB (nie wiem ile ciągnie Watt ale oszczędny nie jest). Do tego dochodzi obiegowa AM OR 2500 (38W) i grzałka ustawiona na 22oC, która mimo wszystko co jakiś czas się załącza. Oświetlenie to 150W hqi + 2x24W T5

Co do wilgotności powietrza to może mieć to jakiś wpływ. Metoda chłodzenia wiatraczkami polega na cyrkulacji powietrza nad powierzechnią wody i wymiana wilgotnego znad akwa na suche z pobliża akwa. Im suchsze powietrze tym więcej wilgoci może przyjąć, a tym samym woda z akwa może bardziej parować i oddawać temperaturę. Przy wilgotnym powietrzu może być ograniczona chłonność wilgoci przez co i oddawanie temperatury przez wodę w akwa może być inne. Ale jaka wilgotność mogłaby w znaczący sposób ograniczyć parowanie wody z akwa, tego nie wiem. Ruch powietrza nad zbiornikiem napewno pomaga.


_____________________________

Raz Fila - całe życie Fila

Moje błotko

75x63x60 (280 litrów), sump ~300L, 2x24W T5, cyrkulacja ~12000 l/h

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam...ja jeszcze ponudze o tej temperaturze.Jak wiecie temperatura utrzymywala sie na 27C w akwa przy temp. pokoju 23C bez oswietlenia nic nie dalo odlaczenie obiegu,dopiero kiedy odlaczylem 2xmarea spadla do 26C...zamontowalem wiatrak i podlaczylem caly sprzet tak jak "na prawde".W przeciagu dwoch godzin temperatura spadla do 25C ku mojej radosci.Wylaczylem wiec wiatrak chcac sprawdzic jak szybko znow wskoczy na 27C i...nie wskoczyla.Cala noc akwa chodzilo i dzis rano jest 25C a temperatura powietrza niezmienna 23C.Nic z tego nie rozumiem ale jezeli tak bedzie dalej to nie potrzebuje rozumiec.Dzisiaj zalacze pelne oswietlenie przy wysokosci 27cm od powierzchni i ewentualnie podniose i sprawdze jak sobie wiatrak z oswietleniem daje rade.Daze do tego by wiatrak zostawic na gorace dni tak jak wiekszosc z Was to robi.Pozdrawiam...


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.