Skocz do zawartości
SkoczekPL

Długość gwarancji.... PL/EU

Rekomendowane odpowiedzi

Słuchajcie mam pytanie. Mamy na forum kilku prawników i innych zdolnych ludzi - może ktoś będzie wiedział.

Ile prawnie wynosi gwarancja producenta na produkt ? Przecież non stop niektórzy producenci piszą że na produkt xxxx udzielają 12mc gwarancji ?! A teoretycznie w/g dyrektywy Unijnej - ma to być 24mc.

Jak to wszytko ma się do oprogramowania ?

Podam konkretny przykład. Duża firma XX sprzedaje innej dużej firmie YY - program którego jest producentem.... i w umowie jest napisane:

A Wykonawca udziela 12-miesięcznej gwarancji na poprawne działanie systemu, przy czym:..........bla bla bla

B Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody, w tym utratę danych, spowodowane wadliwością systemu, za wyjątkiem szkód wyrządzonych z winy umyślnej.

Czy to nie jest lekka kpina ?


Pozdrawiam

Skoczek

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdzies o tym ostatnio pisałem :D

12 miesiecy to bardzo polskie zgodne z litera prawa jego obejscie :D

Jesli sprzedawca przyjdzie, zainstaluje program, a nabywca go odbiera, placac za niego

to teoretycznie wszystko jest git, towar jest pelnoprawny, 12 miesieczna gwarancja sprzedwacy z tych 24 miesiecy jest zrealizowana. to takie 12 + 12:) Ileż na forum canona razy sie ocierałem o te przykłady. Kupisz w Niemczech aparat masz normalnie 24 miesiace gwarancji. W Polsce praktycznie 12 miesiecy, bo odbierajac towar jako sprawny przepada Ci te 12 miesiecy najprosciej mowiac. Dopiero zastraszanie firmy Canon Polska powodowalo, że polski serwis przyjmowal na swoj koszt do naprawy sprzet po uplywie 12 miesiecy. Ale nie musiał. Zabawa w kotka i myszkę. Posłowie mogliby się tym dawno zająć, ale wolą grzebać chocby we wraku...


LED Maxspect, Tematy lufta

Salarias allegro (sklep Salarias) baner NanoReef www.mariuszfrej.com Moje szkła: 80 l (105 w obiegu)- ReefMax, start 10 sierpnia 2010, 90% sucha skała, II) 360 l (ok. 470 l w obiegu) start VI 2012 - 100 % sucha skała, . Akcja Pajacyk - kliknij proszę!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że długość gwarancji zależy też od tego kto jest nabywcą. Niby prawo jest równe wobec wszystkich, ale wobec niektórych jest równiejsze.

I na przykład akumulator samochodowy (załóżmy normalną sytuację, bez promocji "gwarancja 5 lat", tylko normalną sprzedaż):

1. Jan Kowalski kupuje akumulator do swojego auta - dostaje pełną, ustawową 24-miesięczną gwarancję.

2. PPHU Jan Kowalski kupuje ten sam akumulator na firmę, bo ma auto z kratką - dostaje 12 mcy gwarancji.

3. Przewóz Osób Taxi Jan Kowalski, kupuje ten sam akumulator i dostaje 6 miesięcy gwarancji, bo jest taxi...

Co innego rękojmia lub niezgodność towaru z umową. Ale to już głębsza woda...

Tak miałem kupując ostatnio iPada. Miałem do wyboru: mieć 24mcy gwarancji i wziąć paragon, lub mieć 12 mcy gwarancji, wziąć fakturę i odliczyć VAT a resztę wrzucić w koszty...


Morski dinozaur w stanie spoczynku - forumowy weteran :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#327054 cris6 :

12 miesięcy gwarancja od sklepu a 24 miesiące na towar niezgodny z umową (wady ukryte)

dokladnie. smutne jest tylko ze to ciezkie do udowodnienia/latwe do podwazenia gwaranacji. Ekspedient podaje towar, rozpakowuje, wszystko dziala wiec to pierwszy krok do tego ze uznajemy towar za pelnowartosciowy. Niby zyjemy w Unii, a czuje polskiego klienta sie po prostu dyma.


LED Maxspect, Tematy lufta

Salarias allegro (sklep Salarias) baner NanoReef www.mariuszfrej.com Moje szkła: 80 l (105 w obiegu)- ReefMax, start 10 sierpnia 2010, 90% sucha skała, II) 360 l (ok. 470 l w obiegu) start VI 2012 - 100 % sucha skała, . Akcja Pajacyk - kliknij proszę!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

KC 577 ,czyli rok czasu.Chyba że umowa(gwarancja) mówi inaczej.Jestem w temacie gwarancji od czasu moich perturbacji z TV samsunga co opisałem w innym temacie.U mnie TV padł po pięciu dniach od zakupu ,naprawiali prawie miesiąc ,po czym padł po kilku godzinach i teraz zgodnie z prawem zabrali go na kolejny miesiąc ,twierdząc że jest to kolejna naprawa na którą mają kolejne 30 dni.Co ciekawe mają rację i mogą tak robić przez dwa lata gwarancji (zabierać i oddawać),chyba że skorzystam z prawa o niezgodności towaru z umową z czego najprawdopodobniej skorzystam.Ogólnie nasze prawo to jeden wielki dramat pozwalający na takie cyrki jaki mam z samsungiem.


580 L.panel.FO i 73 L.sump.rafa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dlatego ja lubie kupowac male sprzęty "na prąd" w lidlu czy biedronkach. Lidl często daje gwarancje na 3 lata. Sokowirówkę turbo wymiatacza kupiłem za chyba 120 zł, spaliła sie po roku, dali nową i niech się pali :waving A dlaczego wspomnialem o zakupach w małych marketach? Bo tam wg. mnie nie ma rozdziału gwarancyjnego gdyz sprzedawca sprzedaje nam zapakowany towar bez sprawdzania.


LED Maxspect, Tematy lufta

Salarias allegro (sklep Salarias) baner NanoReef www.mariuszfrej.com Moje szkła: 80 l (105 w obiegu)- ReefMax, start 10 sierpnia 2010, 90% sucha skała, II) 360 l (ok. 470 l w obiegu) start VI 2012 - 100 % sucha skała, . Akcja Pajacyk - kliknij proszę!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mylicie pojęcia.

Gwarancja to jedno, a niezgodność towaru z umową to co innego. Oba świadczenia przysługują nam jednocześnie. Gwarancja jest to dobrowolne oświadczenie producenta/zbywcy towaru o okresie, w którym będzie świadczył usługi gwarancyjne określone w karcie gwarancyjnej (warunkach gwarancji). Okres ten określa gwarant i może być 30 dni, miesiąc a może 7 lat.

Jeśli sprzedając nie określi tego, uznaje się że udzielił nam gwarancji na podstawie art. 577-582 Kodeksu cywilnego.

Inna sprawa, że równocześnie możemy korzystać ze świadczenia nazywanego niezgodnością towaru z umową, która to USTAWOWO wynosi 24 miesiące. Nie chce mi się cytować tutaj przepisów, można je znaleźć bez problemu. Istotne jest to, że to my wybieramy, czy korzystamy z gawrancji, czy ze świadczenia nazywanego niezgodnością towaru z umową! Często to drugie jest dla nas korzystniejsze. Podam przykład.

Kupujemy telewizor firmy X. Producent firmy X wystawia kartę gwarancyjną na produkt z zastrzeżeniem, że na produkt udziela 12 miesięcznej gwarancji. Zakupu dokonaliśmy w sklepie Y. Telewizor się popsuł po 10 miesiącach. Mieszkamy 100 km od sklepu w którym kupiliśmy. Możemy reklamować na dwa sposoby:

1. Z gwarancji - w takim przypadku prawdopodobnie (o ile gwarancja nie jest w systemie D2D) będziemy musieli ponieść koszty związane z transportem telewizora do sklepu w którym kupiliśmy,lub bezpośrednio do punktu serwisowego gwaranta, w zależności od zapisów w karcie gwarancyjnej. Nawet jeśli oddamy do sklepu Y, to sklep i tak prawdopodobnie wyśle telewizor do gwaranta i jeśli podpiszemy się na karcie gwarancyjnej albo innym dokumencie z napisem naprawa gwarancyjna, to sklep w naszym imieniu oddaje ten sprzęt do gwaranta. Tak naprawdę w tym momencie możemy tylko "molestować" gwaranta i w czasie przedłużającej się naprawy nie możemy wyciągnąć żadnych konsekwencji wobec sklepu Y.

2. Z tytułu niezgodności towaru z umową - w takim przypadku to wobec sprzedawcy wysuwamy żądanie usunięcia usterki. Często sprzedawcy zasłaniają się że jest gwarancja, ale to do nas należy wybór z której formy "reklamacji" skorzystamy. Dla nas o wiele korzystniejsze jest użycie tej formy, ponieważ wszelkie koszty łącznie z kosztami transportu z i do sklepu musi ponieść sklep Y! Tak jest w ustawie. Również w przypadku przeciągających się napraw możemy dochodzić roszczeń wobec sklepu Y. To że w tym przypadku również sklep prawdopodobnie wyśle telewizor do gwaranta w niczym go nie usprawiedliwia.

Problemem jest brak jasnej definicji pojęcia naprawy w "odpowiednim czasie", ale jak coś się przeciąga, pozostaje nam PIH i Rzecznik Konsumenta. Ten ostatni zresztą często bardzo szybko doprowadza do rozwiązania problemu.

Polecam bardzo dobry artykuł do przeczytania.


300x80x80

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.