Skocz do zawartości
szaman

LED - Prąd, napięcie, zasilacze - proszę o fachową pomoc

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Stanęło na tym, że światełko to będzie 30 lamp LED Cree, w układzie CREE XP-G CW - szt. 12 i XR-E RB szt. 18.

Zakładając, że nie będę bawił się we wschody i zachody słońca, a li tylko chciałbym zapalać je w sekcjach, powiedzmy

1 - 9 niebieskich,

2 - wszystkie białe,

3 - druga partia 9 niebieskich,

proszę Was, tych znających się na elektronice, prądzie i sprawach z tym związanych o pomoc w doborze zasilaczy.

Skoro mają być trzy niezależne obwody, to będą trzy zasilacze. Jeśli nie chcę palić diód LED maksymalnym prądem, a powiedzmy CW 700 mA, czyli napięcie 3,2V a RB też 700mA, co (czytam z wykresu) przy napięciu 3,4V, daje odpowiednio

0,7A x 3,2V x 12 LED = 26,88 W dla CW

0,7A x 3,4V x 18 LED = 42,84W dla RB, czyli dla połowy (jeden obwód) 21,42W.

I dotąd jest zdaje się prosto, teraz pytanie, jaki zasilacz. Najlepiej, aby nie wymagał driverów osobno montowanych, a miał je wbudowane, czyli pewnie jakiś MW. Tyle, że najlepiej, aby kiedyś tam mógł dać się podkręcić z 0,7A na 1A (jeśli będzie taka potrzeba).

I tu proszę Was o pomoc, czy moje obliczenia, założenia do nich są dobre, a jeśli tak, to jakie zasilacze do każdego z tych obwodów kupić?

Pozdrawiam

Szaman


RO+DI, TDS, Koralia Nano 900, AquaClear50, grzałka 50W TetraTEC, sól IO, salimetr JBL, testów na razie brak

Nano Reef 30, 3,5kg LR, 4,5kg LS

Start 20.10.2011 wątek tutaj

szaman.com

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem po co ludzie pchają się w droższe diody XP-G skoro chcą je zasilać max. 1A.

W takim przypadku szkoda kasy i lepiej wziąć XP-E.

No i czemu chcesz XR-E RB a nie właśnie XP-E RB? Te drugie mają zdecydowanie lepszą wydajność.

Jeśli chcesz koniecznie zasilacze MW to dla szeregu 12 białych musisz znaleźć coś co daje ok. 48V i prąd właśnie 1A (np. ELN-60-48 ). Max. prąd dla tego zasilacza to 1.3A (chociaż moje kręcą się zdecydowanie powyżej i nie potrafię tego wyjaśnić).

Dla tych 2 pozostałych obwodów wystarczy coś słabszego. Tu z serii ELN będziesz miał gorzej bo jest wersja 27V a to za mało żeby dobrze zasilić 9 LEDów. Musisz popatrzeć na inne modele - np. HLG albo brać też ELN-60-48.

Tylko jeśli nie chcesz się bawić w sterowanie (wschody/zachody) to moim zdaniem powinieneś dać jeden mocniejszy zasilacz i do tego 3 drivery.

Ja zastosowałem u siebie Meanwelle sterowane napięciem 1-10V i gdyby nie to, że chcę sterować lampą z poziomu Profiluxa wybrałbym zdecydowanie prostsze rozwiązanie z 1 (max. 2) zasilaczami i do tego odpowiednio dobrane drivery.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powiedz mi jaki jest sens wykorzystywania 5 cio watowej diody jako 2,5W? Boisz się że po 20 latach wydajność spadnie o 15-20%? Co z tego jeśli zakładasz że to i tak za dużo jak na Twoje potrzeby... Zresztą Twoja spraw . Mnie nie musi się podobać. Ale wracają c do tematu - zasilacze ELN-60-48. Będą odpowiednie przy Twoich założeniach, a takze bez problemu bedziesz mógł je podkręcić jak sam dojdziesz do wniosku że to bez sensu. Proponuje 900 mA dla RB i 1200 mA dla XP-G. Nie zajedziesz ich a bedą błyszczeć jak na gwiazdy przystało.

EDIT: rpp był szybszy. Dobrze mówi.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#335876 tomasz :

Proponuje 900 mA dla RB i 1200 mA dla XP-G. Nie zajedziesz ich a bedą błyszczeć jak na gwiazdy przystało.

OK, w takim razie przy powyższych parametrach, aby błyszczało jak na niebie, te wyżej wspomniane ELN-60-48 trzy sztuki, na proponowane przeze mnie trzy obwody. W tych zasilaczach do ustawienia będę miał tylko ww. prądy, czy też napięcie? Lajkonik ze mnie ;-) jeśli chodzi o elektronikę (trzeba było bardziej uważać na ZPT ;-)

Podsumowując,

0,9A x ? V x 9 LED dla RB (i takie dwa obwody)

1,2A x ? V x 12 LED dla CW

i będzie zajefajnie?

Szaman


RO+DI, TDS, Koralia Nano 900, AquaClear50, grzałka 50W TetraTEC, sól IO, salimetr JBL, testów na razie brak

Nano Reef 30, 3,5kg LR, 4,5kg LS

Start 20.10.2011 wątek tutaj

szaman.com

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak szczerze mówiąc, to jak już zaczynasz rozsądnie myśleć to trzeba by Ci i rozsądnie doradzić. Napiszę co ja bym zrobił. Diody niebieskie zasiliłbym zasilaczem ELN-60-24. podłączyłbym je wszystkie 18 sztuk w 3 stringach po 6 szt.

Diody białe zasiliłbym drugim takim samym zasilaczem - 2 stringi po 6 szt. Jeśli chcesz koniecznie regulować moc niebieskich to wybrałbym zasilacz ELN-60-24P i dołożył moduł miękkiego startu BT-4N i masz super lampkę. Ale szczerze mówiąc ja do białych zastosowałbym taki sam moduł i miał pełne sterowanie.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#335896 tomasz :

Tak szczerze mówiąc, to jak już zaczynasz rozsądnie myśleć to trzeba by Ci i rozsądnie doradzić. Napiszę co ja bym zrobił. Diody niebieskie zasiliłbym zasilaczem ELN-60-24. podłączyłbym je wszystkie 18 sztuk w 3 stringach po 6 szt.

Diody białe zasiliłbym drugim takim samym zasilaczem - 2 stringi po 6 szt. Jeśli chcesz koniecznie regulować moc niebieskich to wybrałbym zasilacz ELN-60-24P i dołożył moduł miękkiego startu BT-4N i masz super lampkę. Ale szczerze mówiąc ja do białych zastosowałbym taki sam moduł i miał pełne sterowanie.

Dzięki za wsparcie. Nie upieram się na to regulowanie mocy RB. Po prostu myślałem, co by nie dawać wyżyłowanego prądu na lampki, co by się nie grzały aż tak (oczywiście radiator i wiatrak, jeśli będzie trzeba, to kupię).

Czy dobrze czytam, radzisz dla RB wykorzystać ELN-60-24 i równolegle połączyć trzy szeregi po 6 szt. A dla CW ten sam ELN-60-24 i równolegle spiąć dwa szeregi po 6 szt. Dwa zasilacze, czyli dwa obwody do uruchamiania, a nie trzy. W sumie to już oszczędność na zegarach ;-) Tak jak pisałem o tych trzech obwodach, miałem na myśli, że będę je palił stopniowo (najpierw RB, potem CW, a potem RB i gasił w odwrotnej kolejności). Ale co tam, ten układ to jeden zasilacz mniej (to też koszt w końcu) i nie koniecznie muszą być trzy obwody. A i nawet do zdjęć docelowo będzie fajnie, bo raz z CW, raz z RB, i trzeci, gdy oba są włączone.

OK. A co do napięcia, nie muszę nic w tych ELN-60-24 ustawiać? Tak patrzę, mają tu tą rodzinę zasilaczy, czy oznaczenie drugie - 24 - oznacza zakup modelu 24V/2,5A? I jak rozumiem, bez dimmingu?

Szaman

PS. Sorki, że Cię tak męczę, ale widać, że coś wiesz, w przeciwieństwie do mnie ;-)

PS2. Też mi na imię Tomasz ;-)


RO+DI, TDS, Koralia Nano 900, AquaClear50, grzałka 50W TetraTEC, sól IO, salimetr JBL, testów na razie brak

Nano Reef 30, 3,5kg LR, 4,5kg LS

Start 20.10.2011 wątek tutaj

szaman.com

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prądy ustawiasz maksymalne - to Ci wyjdzie 1250mA dla białych i 833mA dla niebieskich (czyli bliżej tego co chciałeś) Napięcie z tego co widzę w katalogu mozna regulować +- 10%, czyli ustaw na 22V i wystarczy. Jeśli nie byłoby regulacji te 24V takze nie zrobią diodom krzywdy.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#335909 tomasz :

Prądy ustawiasz maksymalne - to Ci wyjdzie 1250mA dla białych i 833mA dla niebieskich (czyli bliżej tego co chciałeś) Napięcie z tego co widzę w katalogu mozna regulować +- 10%, czyli ustaw na 22V i wystarczy. Jeśli nie byłoby regulacji te 24V takze nie zrobią diodom krzywdy.

Dzięki wielkie, teraz mam jakiś konkret. Wiem, co ma się palić, wiem, w jakich układach, wiem, czym to zasilić, czyli jakie i ile zasilczy kupić i jak je - jeśli się da - ustawić. Mogę robić kosztorys. Jeszcze poczekam na odpieniacze Hydor Slim Skim, bo wiem, że jadą do Polski i całość jakoś się zacznie krystalizować.

A, jeszcze jedno. Wszędzie jest mowa o zasilaczu i driver'ze. Rozumiem, że tu tenże ostatni jest jakoś wbudowany w tenże ELN-60-24? Czyli aby to zadziałało muszę mieć LEDy połączone jak wyżej opisałeś, podpięte pod dwa zasilacze i nic więcej?

Pozdrawiam

Szaman


RO+DI, TDS, Koralia Nano 900, AquaClear50, grzałka 50W TetraTEC, sól IO, salimetr JBL, testów na razie brak

Nano Reef 30, 3,5kg LR, 4,5kg LS

Start 20.10.2011 wątek tutaj

szaman.com

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak. To 2in1.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

...Jak to czesto ma miejsce,moglo zajsc nieporozumienie...nie wszyscy chca by ich ledy swiecily jak slonce...ja wole ciemniejsze jak i ciemniejsze akwarium...kupilem 2xroyal blue 10w i 2x20K tez 10w...z driverami i zasilaczami w jednym,dalem to na radiator i szok...bliki,jakiego HQI nigdy nie dawalo,kolor tak piekny ze az chce sie go dolozyc do lodow i delektowac...jestem mile zaskoczony...Te 20K swieca najbielsza biela wchodzaca dosc ostro w niebieski...Moim planem jest kupic pewna ilosc takich ledow i przykleic radiator do gotowej ,zgrabnej lampki,typu spot...Obliczylem wstepnie ze bede potrzebowal z 14 takich ledow...mysle ze bez problemu zmieszcze sie w 8smiu,gdyz inaczej moze byc albo za jasno albo za niebiesko...acha,te ledy tez mozna kupic w kolorze purpurowym...i czerwonym,chcialbym troche poeksperymentowac a ze elektronik ze mie zaden,wiec wybralem wersje DIY dla kazdego (czyt.idioty )...Pozdrawiam...


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To może jakiś link do tych diodek? Zwłaszcza tych 20K, bo chyba z przejęcia nie zasnę:)


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

...Nie obrazam sie...przyzwyczajony jestem ze predzej ktos wybaczy gusta niz odmiennosc pogladow...Czytanie karty katalogowej daloby tyle co czytanie przepisu na sushi w jezyku japonskim,wiec nie biore sie do rzeczy,ktorych nie rozumiem...byc moze kiedys zrozumiem...tak jak Ballinga i to przy Twoim duzym udziale...wybacz wyskakiwanie z "innoscia"...juz tak mam...uwazasz ze powieniennem to zmienic...??...nie sadze...Tu masz link do royal blue 10w,mozna go kupic z driverozasilaczem...w tym samym e shopie znajdziesz te 20K (choc nie koniecznie wierze ze tyle maja ale barwa rzeczywiscie bialo-klujaco niebieska)...Widzisz,ludzie robia ledy w trumnach,takich skrzynkach a ja tak nie chce...to tak jakby na koncercie zastosowac tylko jedno mocne zrodlo swiatla,nawet zmeniajace kolory...bezsens...koncert stracilby trojwymiarowosc a muzycy pieniadze...Pozdrawiam...acha...http://cgi.ebay.fr/10W-455nm-Royal-Blue-LED-Panel-for-Aquarium-/270708738072?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f077f8818


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ach, miałem nadzieję że nie zdążysz przeczytać tego postu, ale jednak jesteś szybki jak Kubica. Przepraszam Cię, bo za ostro pojechałem. Nie chodzi oto, że lubisz ciemno, czy inaczej - to w sumie fajne, bo ktoś przecież musi być pierwszy.

Napisałeś, że ma miejsce nieporozumienie. Otóż nie. LED-y (te dobre zwłaszcza) stosuje się po to, żeby m.in. oszczędzać energię. Więc po co dawać diodę 10W gdy świeci ona jak 4 czy 5 W konkurencji? Reszta idzie w gwizdek, lub ogrzewanie mieszkania. Po co więc? Przecież mieszkanie można ogrzewać bardziej racjonalnie. Że są RB 10W to ja wiem. Ale np. o tych co zastosowałeś nie wiadomo nic - mało tego ilość światła podana jest w lm, co w przypaddku diód niebieskich jest nieporozumieniem. Kupiłeś po prostu 10 litrów ziemniaków. Może się więc okazać, że świecą tak jak 3W Cree. Te 20K o których piszesz mają góra 7000-7500K. Mierzyłem kilka "wschodnich" diód. Te opisywane 14K, 20K nigdy nie przekroczyły 7000K. Dlatego wyleczyłem się z majsterkowania z czymś o czym nic nie wiem. Wychodzi tak samo drogo, a wciąż po prostu nie wiesz co masz.

PS. Tak ostatnio liczyłem opłacalność LED. Jeśli racjonalnie zbudujemy lampkę, wykorzystując należycie potencjał dobrych diód w zasadzie zwraca się ona w drugim roku - porównanie z HQI+T5. Czyli wcale nie jest tak drogo "jak to mówią"


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

...Hej Tomek...e tam,pojechales.Wiem jak moze wygladac rozmowa kogos doswiadczonego z laikiem i wiem ze moze byc wkurzajaca (sam mialem taki przypadek oczywiscie w innej dziedzinie...nie elektroniki)...mowisz ledy 4 czy 5w...jezeli takie znajde z driverem z checia wezme...dla mnie bardzo waznym jest by dwa w jednym zasilalo tylko jednego leda...Tomek,duzy respekt...Pozdrawiam...


Zbiornik 75x80x29 cm. Deltec 600i DC, AI Hydra 26 HD, Maxspect Jump Gyre, polowka CP-25, Jecod 1200 DC...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

szaman spadłęś mi z nieba zbieram się do zrobienia lampy na takiej samej ilości i układzie led, własnie kombinowałem jak to zasilić a tu prosze:clowning

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sorry za OT

ale czy np zasilacz do laptopa mógłby się nadawać do zasilania LED ?

np. tutaj jest zasilacz o parametrach :

19 V/2,64 A (50W)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nada się tylko nie ma regulacji napięcia :-) ale się nada tylko zależy na ile i jakich ledów


124x60x60 -> OW; sump 100x40x45, Odpieniacz stożek DIY by Sebastian z igłą Tunze, obieg NJ6000, cyrkulacja 6 x 6000 l/g (cztery załączane cyklicznie po dwie na przemian), oświetlenie LED 300W ściemniane DIY. Automatyczna dolewka Aqua Trend + zbiornik 100x12x45, 60 LR, 40 kg LS

Planowa automatyczna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spoko. 5 ledów w stringu. Ilość stringów zależna od rodzaju ledów i prądu jakim chcesz je "jechać"


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Nie da się ukryć, że po raz pierwszy.

Poczytałem tu na forum o oświetleniu LED i postanowiłem dodać trochę moich doświadczeń związanych z zasilaniem LED.

Na początek najważniejsza informacja. LEDy są elementami srticte prądowymi. Jak spojrzycie w karty katalogowe tak wychwalanych tutaj, nie bez ociupinki słuszności, diod Cree to w kolumnie parametrów maksymalnych nie znajdziecie napięcia tylko prąd. Napięcie np. 3.5V jest podane dla np. 350mA jako wartość typowa! A to oznacza bezpieczna. Czyli raczej będzie mniej amperów jak więcej względem wartości dopuszczalnej. Wartość dopuszczalna dla diod białych zwykle wynosi ~4...4.2V. Jednak zbliżanie się w te okolice jest zajęciem raczej ryzykownym jeśli nie posiadamy wiedzy co i jak z tymi diodami. Bowiem diody są bardzo czułe na przekroczenie prądu maksymalnego co będzie skutkowało uszkodzeniem struktury co pociągnie za sobą spadek strumienia świetlnego jak i drastycznie ograniczy żywotność LED. Ale...Im dioda pracuje bliżej wartości maksymalnej prądu tym daje więcej światła. Wynika to, bardzo upraszczając, ze wzoru na moc wydzielaną P=I^2 * R. Jeśli przyjąć, że odcinek po przekroczeniu napięcia przewodzenia na diodzie jest linią prostą to można przyjąć, że dioda w tym obszarze pracy zachowuje się jak rezystor R. Jeśli przyjmiemy, że dioda ma powidzmy 50% sprawności to zwiekszając ilość energii przepływającej przez diodę proporcjonalnie zwiększamy strumień.

Praca blisko prądu maksymalnego ma tę niedogodność, że jeśli wydajny zasilacz ma spore tętnienia napięcia wyjściowego to będziemy nimi "mordowali" diodę LED przyczyniając się do jej szybszego "zejścia". Generalnie diody LED dużej mocy nie powinny być zasilane impulsowo a możliwie stałoprądowo/napięciowo.

Właśnie dlatego nie stosuję do zasilania diod zasilaczy opartych o przetwornicę zaporową. A jeśli już to po drodze powinien znajdować się stabilizator low-drop w konfiguracji źródła prądowego. To najbezpieczniejsze i najoptymalniejsze rozwiązanie. Popularny LM317 pracujący jako źródło prądowe raczej nie wchodzi w grę gdyż aby zaczął działać potrzeba ~3V różnicy po między wejściem a wyjściem. Przy 1A będziemy "puszczali" w radiator 3W bez sensu.

Najlepesze, ale drogie :-( , są zasialcze dedykowane do LED z regulowanym wyjściem prądowym. Nie jestem producentem, dlatego nie pytajcie mnie gdzie są dostępne takie "zabawki"?

Drugim najważniejszym problemem jest chłodzenie diod LED. Ja przyjmuję, że jeśli dioda jest właściwie osadzona i po między radiatorem ja jej strukturą jest pasta termoprzewodząca a bezpośrednio nad nią na radiatorze jest więcej jak 70C to nie jest dobrze.

Dobra, dla tych co jeszcze nie usnęli od powyższego napiszę jak ja podchodzę do tego typu oswietlenia. Zasilacz rzecz jasna robię sam. Diody zwykle łączę w sekcje po 5...6 szt. szeregowo czyli do zasilania będzie potrzeba ~24V. Jestem zwolennikiem raczej większej liczby punktów świetlnych/diod o mniejszej mocy ale nie mniej jak 0.5W dla oświetlenia głównego. Jako dodatkowe stosuję diody UVA ~400nm nie więcej jak 0.5W. niedoceniane są duże ilości 5mm diod UVA zasilanych Imax=20mA. Oczywiście przy stosunkowo płytkim zbiorniku. Przy 50cm. i więcej raczej min. 0.5W.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.