dale Zgłoś Napisano 8 Lipca 2012 Kończę stawiać kostkę (60x60x60). Będzie ona przykryta. Do chłodzenia i zapobiegania skraplaniu miało pierwotnie służyć 6 wiatraków 50x50 mm mocowanych w tylnej listwie kostki. Myślę że do osuszania wnętrza klapy i odprowadzania ciepła ze świetlówek powinny wystarczyć. Ale z chłodzeniem już mogą sobie nie poradzić. Mam jeszcze otwory wylotowe w bocznej ściance korony. Zastanawiam się nad dodatkowym umieszczeniem w klapie kilku wentylatorów aby dmuchały lub wyciągały powietrze z nad wody. Dodatkowo jeden wentylator 120 mm umieściłem w ściance szafki - ma dmuchać na stateczniki świetlówek, bo też się grzeją. Dodatkowo, liczę że ruch powietrza zapobiegnie skraplaniu się wody w szafce. Zastanawiam się czy nie dołożyć do klapy, dodatkowo jeszcze powiedzmy 4 lub 6 wentylatorów 8 - 10 cm lub nawet 12 cm. I czy mają dmuchać, czy wyciągać powietrze. A może połowa dmucha, a połowa wyciąga ? Wtedy te mniejsze, w tylnej części klapy, razem z 12 cm z szafki włączały by się okresowo, a dużymi, z klapy sterował by komputer, w zależności od potrzeby. Prosił bym o Wasze opinie - wiele już mi pomogliście, liczę i teraz. ps. czy stateczniki (zwykły i ściemnialny 2x24W i 4x24W) faktycznie tak się grzeją w szafce ?Będę mocował je na tulejkach dystansowych, by nie dotykały do drewna, ale zawsze ryzyko jest Boję się żeby nie zapaliło się to wszystko. Kiedyś klapę wormaka stopiłem. Cytuj 125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT, Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
juko Zgłoś Napisano 8 Lipca 2012 (edytowane) witam według mnie wiatraki lepiej montować jako dmuchające niż jako wydmuchujące, szczególnie gdy tyczy to wiatraków komputerowych tak chętnie wykorzystywanych w naszym hobby, taki sposób montażu chroni je przed skraplaniem wody wewnątrz wentylatora co przekłada się na dłuższa bezawaryjną pracę ps. co się tyczy dławików jeżeli w najbliższym czasie nie planujesz zmiany oświetlenia na led to polecam zmienić je na elektroniczne, duże oszczędności prądu w porównaniu z tradycyjnymi brak starterów, nie bez wad bo podobnie wrażliwe na przegrzanie i wilgoć ale da się te problemy rozwiązać poprzez małą skrzynkę z otworami poza szafkę i kawałek radiatora i masz chłodzenie pasywne jak ta lala bez wiatraków (ciche) i podwójna oszczędność prądu,sam stosowałem takie rozwiązanie jak miałem słodkie ....... ech dawne dzieje Edytowane 8 Lipca 2012 przez juko (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
morswin Zgłoś Napisano 8 Lipca 2012 W mojej kostce 40*40*40 miałem zamontowane pod pokrywą świetlówki i statecznik, nie było żadnych problemów. Na bokach po przekątnej były 2 wentylatorki jeden dmuchał a drugi wyciągał. Zwiększając trochę prędkość tego wdmuchującego wystarczy zastosować tylko w nim filtr przeciw kurzowy a dzięki większej prędkości wytworzy się pod pokrywą niewielkie nadciśnienie i kurz z zewnątrz nie będzie zasysany. Z doświadczenia mogę polecić montowanie większych wentylatorów wolno obrotowych gdyż są dużo cichsze od tych mniejszych. Przy tych 2 wentylatorach nawet w największe upały temp wody nie przekraczała 26 stopni. Cytuj plany na 300l http://chomikuj.pl/morswin07 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dale Zgłoś Napisano 8 Lipca 2012 (edytowane) Chyba mam elektroniczne - bo na schematach podłączeniowych nie widać starterów (zwą się Dimmable electronic ballast i digital ballast)Konstrukcja mocno otwarta. Niestety wyprowadzenie poza szafkę nie wchodzi w grę Determinuje to zabudowa pokoju. Mogę zabudować je obudową ze spienionego pcv i dać na wlocie i wylocie wentylatory. Ale nie wiem czy to dobre rozwiązanie Mam trochę miejsca za akwarium, ale nie wiem czy 8-10 cm od ścianki zbiornika to dobry pomysł. Choć w słodkim, zestawy doświetlające hagena wiszą jeszcze bliżej. Doradźcie coś bo już zbrakło mi pomysłow. Jaka może być bezpieczna odległość od szkła czy rur obiegowych ? edyta...... Chyba żeby zamocować je na desce, na dystansach i zamocować deską w stronę akwarium. Wtedy była by jakaś izolacja cieplna, ogrzewała by się ściana, no i było by poza szafką. Edytowane 8 Lipca 2012 przez dale (wyświetl historię edycji) Cytuj 125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT, Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
morswin Zgłoś Napisano 8 Lipca 2012 (edytowane) Czy te twoje stateczniki wyglądają jak na mojej fotce? Pamiętaj że przewody ze statecznika do świetlówki mogą mieć chyba maks 1,5m (podane jest to na stateczniku) Nie musisz kombinować z żadnym chłodzeniem stateczników one są letnie i mocno się nie grzeją, świetlówki są gorętsze. Edytowane 8 Lipca 2012 przez morswin (wyświetl historię edycji) Cytuj plany na 300l http://chomikuj.pl/morswin07 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dale Zgłoś Napisano 8 Lipca 2012 Dzięki Za informację o temperaturze i wsparcie Cytuj 125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT, Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach