Skocz do zawartości
Kuba_krk

Pierwsze morskie akwarium - przesiadka ze słodkowodnego

Rekomendowane odpowiedzi

Jako, że to moj pierwszy post, chciałem się grzecznie przywitać ;)

A teraz do rzeczy.

Z akwarystyką słodkowodną mam do czynienia od dawna. od chyba 8 lat w mieszkaniu zawsze stoi akwarium, większe czy mniejsze. Obecnie mam 112, które chcę puścić w obieg i w końcu spróbować się w solance. Czarę przelał tegoroczny wypad do Egiptu, po którym już na bank chcę mieć kawałek rafy w domu. Dużo czytałem na ten temat już od dobrych kilku miesięcy, więc mam nadzieje nie zadręczać was elementarnymi pytaniami.

img8341qi.jpg

Do rzeczy.

Mówimy o zbiorniku low-tech. Chciałbym się zmieścić w 2500-3000zł ze skałą, bez życia.

Trzyma mnie wymiar szafki. 112x40. Jest opcja, żeby położyć na niej dodatkowy blat, który będzie nieco szerszy, ale to max da mi 45 cm głębi. Kombinuje, żeby to akwa zabudować w widocznej na focie wnęce tak, żeby było widać tylko przednią szybę. Dlatego myślałem o baniaku o wymiarach 100x40x40, co daje nam 160l. Raczej skłaniałbym się ku opcji bez sumpa, nie chciałbym montować całej cyrkulacji, a litraż chyba bardzo go nie wymaga ? Poza tym, moja szafka ma na środku ściankę działową, więc zbyt wiele miejca na dodatkowe szkło tam nie ma. Rozumiem, że są odpieniacze wewnętrzne, które można zawiesić na zewnętrznej ściance akwarium ? Czy możecie polecić jakieś rozsądne, w przyzwoitej cenie ?

Co do cyrkulacji raczej z forum wiem co trzeba kupić i tutaj koszty są nieduże.

Filtr RO/DI ? Jakieś pomysły ? Rozumiem, że ten filtr wpinam sobie w rurę np pod zlewem jakimś trójnikiem i produkuje sobie z niego wodę ? Cały baniak muszę zalać zgromadzoną wodą z filtra ?

Oświetlenie ? Raczej skłaniam się ku klasycznym T5, bo to na obecne czasy chyba najlepszy kompromis. 4x39w wystarczy ? Każda T5 39 W ma 85 cm długości ? Nie będzie brakowało tych 7 cm światła na stronę ? Z tego co wiem, 2 świetlówki niebieskie, 2 białe - prosiłbym o konkrety.

Testy

Na ile wystarcza standardowe opakowanie ? Które muszę mieć od razu, żeby potem nie trzeba było nic dokupywać na szybko ? Co do soli chyba wszystko zostało napisane.

No i teraz pytanie dość kluczowe. Czy jest na forum ktoś z Wieliczki/Krakowa, którego kręci słona woda i mógłby posłużyć czasem radą i pomocą w tym temacie ? ;) Kompletnie mi się nie spieszy, jestem cierpliwy, pierwsze ryby mogę wpuścić po nowym roku. Chciałbym zrobić wszystko z głową, na spokojnie, żeby sobie żyło jak należy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znaczy tak zacznę od tego, że nie mam jeszcze morskiego ale bardzo dużo już się orientowałem co i jak, lecz jak ktoś bardziej doświadczony by się wypowiedział proponuję sugerować się jego zdaniem :) Czas już zacząć się udzielać a nie tylko zadawać pytania :)

Zacznę tak... to że jest szafka z przedziałkom w środku nie wyklucza użycia sumpa. Sump to jest jednak rewelacyjna sprawa z tego względu że nie masz całego dziadostwa w zbiorniku co daje więcej miejsca a zatem większe możliwości. Kolejna sprawa to taka że jak masz te dwie ścianki między które chcesz wsadzić akwarium najrozsądniejszą rzeczą byłoby zrobić panel z tyłu. Przy głębokości 40 cm choćbyś miał 2,2 metra, żeby dostać się do tego panelu musiałbyś się z każdym razem bawić we wchodzenie na drabine i jezioro łabędzie nad solanką żeby cokolwiek zrobić. :) nakierowałbym się bardziej na twoim miejscu na sumpa. :) to moja osobista opinia na temat systemu filtracji :)

Jeśli masz w szafce przedział to to nic nie szkodzi... sump do takiego litrażu nie musi być ogromny a dobrze skonstruowany. Mój projekt wchodzący w życie pod koniec października przewiduje akwarium 30 cm krótsze od twojego a sump na upartego zmieściłem w szafce 30cmx30cm. Możesz zrobić 2 małe sumpy i połaczyć je rurą przez wywiercony otwór żeby szafki nie osłabiać za bardzo po poniekąt troche kg musi przenieść. Jeśli chcesz mój projekt w formie Sketch up to pw ... jak wystarczą ci zdjęcia to oto link do mojego tematu:

http://nano-reef.pl/...mp/#entry491769

Odpieniacz z tego co słyszałem dobry jest Turboflotor I 400. Obskoczyć podobno może 400 litrów więc choćby zawyżyli to o nie wiadomo ile powinien sobie poradzić... Kosztuje około 400 zł z pompką więc nie jest źle :) ja akurat będę robił odpieniacz DIY na wzór właśnie tego z pompką BH 1202 i powinien dać radę :) z tym że ja do akwa 100 l + mały sump. Twoje trochę większe a jak dysponujesz takimi funduszami to możesz sobie pozwolić na orginał. :) Taka moja opinia o odpieniaczu :)

Filtry RO/DI są różne różniste a tak naprawde liczy się fakt że filtrują w różnym czasie ... jedne pociagną 100 l na godzine a inne 40 l na godz. Taki filtr zakładany jest nie koniecznie pod zlewem gdyż nie ma on takiej przepustowości żeby walić ci normalną wodą z kranu. U mnie jest akurat tak że kran kranem natomiast obok jest taka rureczka i 2 kurki. Jeden to woda pitna drugi to woda do gotowania (za cholere nie jestem w stanie rozszyfrować o co z tym chodzi i czym się różni ale ok). Ciśnienie nie jest zabójcze :) Filtry takie do dostania na allegro. Poczytaj opinie żebyś jakiegoś dziadostwa nie kupił, a jak nie będziesz go użytkował do celów spożywczych nie ma sensu inwestować w jakiś ogromny :) Grunt zeby było RO - odwrotna osmoza i DI - demineralizacja (bardzo często dodatkowo jako akcesoria).

Oświetlenie dużo o tym ci nie powiem.... Mój zbiorniczek napędzi na początek 3x24 W. z tego względu, że ma wymiary zbliżone do Reefmaxa a ten ma taki standard. U ciebie będzie potrzeba na pewno więcej lecz nie wypowiadam się gdyż nie mam do tego upoważnienia.

Jeśli chodzi o kolor światła pewien doświadczony już akwarysta morski powiedział mi bardzo mądrą rzecz, że barwa zależy od osobistych upodobań akwarysty. Chcesz niebiesko zrób se niebiesko, chcesz żółto zrób se żółto. Najlepsza technika to zobaczyć kilka zbiorników na żywo wybrać sobie to oświetlenie które wchodzi ci w gust po czym potruć właścicielowi jakiej konfiguracji barw używa i poprostu zgapić... Inna technika wyżebrać na forum od kogoś zużyte T5 w róznych kolorach i pokąbinować w domowym zaciszu... Wypadałoby wziąć jednak wtedy poprawkę że zużyte T5 mają osłabioną barwę (w sensie nie identyczną jak nówkę) musisz wziąć też pod uwagę właśnie że zestaw T5 należy wymienić raz na półroku w całości więc to są koszty.

Odnośnie testów słyszałęm, że Salifert są dobre... Na początku nie robisz pomiarów, w okresie dojrzewania robisz ich bardzo dużo, potem już jak wszystko się ustabilizuje uważam że bez sensu byłoby robić test raz na dzień więc częstotliwość spada :)

Z okolic krakowa wieliczki na pewno jest dużo akwarystów więc nie będziesz miał większych problemów ...

Tyle moim skromnym zdaniem a za wszystkie ew pomyłki przepraszam z góry :D

Edytowane przez Damian D. (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To i ja dodam coś od siebie chociaż moje akwarium jeszcze nie zalane;)

Ja mająca taką szafkę bym wywalił przegrody i wstawił stelaż :)

Oświetlenie to zależy od obsady, chociaż niektórzy powiedzą że im więcej rym lepiej :) ja osobiście dałbym 6x39W, świetlówki pół na pół.

W zależności od preferencji czy chcesz je nakrywać czy nie, przy pokrywie DIY można by zrobić akwarium o parę cm mniejsze. Sump jest lepszy od panela to jest napisane w każdym poście. Patrząc na zdjęcie widzę że można fajnie zmodyfikować szafkę. Sprzęt w akwarium niestety się ładnie nie prezentuje. Robiąc sumpa można wydzielić komorę na dolewkę i zautomatyzować proces dolewania wody. Automatyczna dolewka jest raczej niezbędna.

Co do filtra RO/DI to każdy filtr posiada złączki które umożliwiają instalacje zarówno do zimnej wody jak i do spływu do ścieku. Gdzie go zainstalujesz zależy od tego jak często będziesz robił wodę. Ja podłączam 2 razy w tygodniu do kranu odkręcając wąż od prysznica i zaślepiając złączkę z drugiej strony. Tutaj będzie jeszcze niezbędny TDS.

Na start najlepiej by było od kogoś skombinować wodę z podmianki z dojrzałego zbiornika najlepiej jak najwięcej. Woda zrobiona przez filtr po sprawdzeniu TDS powinna się mieszać z solą przez 24- 48 godzin i potem zostać dodana do wody z podmianki po sprawdzeniu salimetrem zasolenia. Dodatkowo potrzebna będzie woda z RO/DI do uzupełniania odparowanej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość edi

Oj kolego, zadałeś tak duuuużo pytań, że nawet nie wiadomo na co dać odpowiedź, więc wydaje mi się że musisz jeszcze dużo poczytać na zadane przez ciebie pytania i sam odpowiedzieć. i tu daję przylad twojego pytania Filtr RO/DI ? Jakieś pomysły ? Rozumiem, że ten filtr wpinam sobie w rurę np pod zlewem jakimś trójnikiem i produkuje sobie z niego wodę ? Cały baniak muszę zalać zgromadzoną wodą z filtra ?

Pozdrawiam :welcome:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1.Jeśli masz mało miejsca na zbiornik w tej wnęce, to zawieszenie zewnętrznego odpieniacza jeszcze ci tego miejsca zabierze.

2.Filtrny RO/DI można kupić z kompletem przyłączy, więc to żaden problem jeśli chodzi o podłączenie

3.7 cm niedoświetlonego boku to żaden problem dla baniaka

4.Testy - na razie ci nie są potrzebne, ale coś do pomiaru zasolenia na pewno (choćby jakiś spławik)

Ostatnie pytanie jest bardzo celne - najlepiej skontaktuj się z kimś w okolicy. Bo jeśli pytasz o to czy zalać cały baniak osmozą, to nie jest dobrze. Jeśli czytasz od kilku miesięcy forum, to o takie rzeczy nie powinieneś już pytać. I tutaj edi ma racje.


I znowu zalewamy, i znowu i tak do usranej śmierci...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

-Oswietlenie 4x39 W bedzie super.

-Testy Saliferta sa ok. Nie patrz na ile wystarcza, bo na rok napewno a potem warto je wymienic na nowe, nawet gdy wystarcza na nastepny. Na poczatek proponuje zaopatrzyc sie w refraktometr. Przyda sie do konca zycia.

-Jesli kupisz test na NO3, to przy codziennym testowaniu i zapisywaniu, zauwazysz moment gwaltownego wzrostu i potem spadku. To bedzie oznaczac, ze ruszyl cykl nitryfikacyjny i denitryfikacyjny.

Pozniej, zeby kontrolowac podstawowe parametry, warto miec dodatkowo testy na PO4, kH, Mg, Ca, ewentualnie rowniez pH.

-Odpieniacz zawieszany na sciance nie bedzie estetyczny, ale to Twoja sprawa. Musi byc przede wszystkim wydajny i cichy.

-Nie wyobrazam sobie braku automatycznej dolewki, choc moze przez pierwsze 2-3 miesiace mozna sie na tym skoncentrowac i dolewac kilka razy dziennie recznie. Przy bardziej wymagajacych koralach, zapomnienie dolania odparowanej wody moze sie zle skonczyc. Poza tym, dolewanie "pod kreske" nie nalezy do najdokladniejszych.

-Moze moglbys polozyc gruby blat na juz istniejacy i zrezygnowac z przegrody w szafce ? Ewentualnie wyrzucic przegrode, wyjac drzwiczki, wstawic duzy sump, wstawic slupek na srodku z przodu, wstawic ponownie drzwiczki ? To chyba nie problem.

-Przy takim litrazu, moze byc obojetne ile czasu osmoza bedzie napelniala akwarium. Jak sie spieszy, to kup ja dzien wczesniej i napelnij kilka wiader. Kupilbym te mniej wydajna, czysci dokladniej. Do tego potrzebny bedzie filtr DI z zywica i podwojny TDS.

-Swietlowki ATI (2 niebieskie i dwie biale) beda idealne. Zaleznie od Twoich upodoban moze potem zmienisz na 3 niebieskie i jedna biala albo odwrotnie, ale podstawa jest 3 biale i jedna niebieska lub 2;2. O zoltym swietle, jak wyzej wspomniano, raczej nie mysl. Trendem jest, ze swietlowki ponizej ok. 12 tys K sa "zolte". Stosujemy raczej te z przesunieciem w strone niebieskiego widma; 14-22 tys.Kelvinow.


120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za odpowiedzi. W zasadzie wszystko mi wyjaśniliście. Pozostał tylko dylemat zrobienia sumpa i chyba coś jednak wykombinuje. Generalnie, chyba nie ma znaczenia, czy będzie wyższy i węższy, żeby zmieścił się w jednek części szafki ? Max co mogę tam wygospodarować, to baniak o podstawie 34x26cm, natomiast wysokość mnie specjalnie nie trzyma. Jest jakaś zależność co do wielkosci sumpa w stosunku do głównego akwarium ? Jaką pompę obiegową powinienem w takim przypadku zastosować ? Od dna sumpa to góry zbiornika głownego byłoby ok 130cm.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam, pompa 2000 l/g bedzie ok nawet moze ciut mocna. Sump o takich wymiarach moze byc pod warunkiem że zmiescisz tam odpieniacz, pompe, grzalke, sump im większy tym lepszy, ale jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma ;) . Ja bym ci proponował wydzielić miejsce w sumpie na dwie komory, "techniczna"(gdzie bedzie odpieniacz,grzalkai co tam jeszcze będziesz potrzebowal) i na pompe z dolewka. Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wysokość dobierz taką aby odpieniacz miał odpowiedni poziom wody i uwzględnij to, że w razie awarii prądu naddatek wody spłynie właśnie do sumpa. 34x26x40 h powinien być dobry. Jedna przegroda, na więcej szkoda miejsca.

Edytowane przez Kośmid (wyświetl historię edycji)

90x40x65 + sump 50x35x42. Cree DIY (36RB+16CW+1R+1G), Tunze 6045, Aquabee UP 2000, Tunze DOC Skimmer 9006. >25kg LR, refugium, DSB. Zasadniczo od 13.01.2007r

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.