Skocz do zawartości
markus86

Lampa led na diodach10W 12000 - 14000K

Rekomendowane odpowiedzi

Najmniej efektywne z istniejących, poza tym oszustwo w temp.


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tomasz są też na rynku jeszcze mniej efektywne :) - z takich ledów zrobiłem lampę 4 lata temu. Ogólne wrażenia nie były tragiczne (wtedy taka leda kosztowała ok 30 zł/szt i to sprowadzana z HK). Tak jak Tomek napisał wątpię aby miały ponad 12000K i 100 lm/W i wątpię aby sprzedawca był w stanie wysłać Ci wiarygodną notę katalogową do tej ledy! A tak na koniec Ci dodam, że strasznie się grzeją! i bez aktywnego chłodzenia nawet na małych prądach się nie da!!! Sprawdź np. na ebay'u - są już dostępne takie ledy nawet po 100W jako jedna sztuka i do tego w wersji hybrydowej - chipy są podzielone w kolorze np. niebieskim i białym.

Najmniej efektywne z istniejących, poza tym oszustwo w temp.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I takich odpowiedzi oczekiwałem. Dzięki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę się nie zgodzić z opiniami. Od 1,5roku posiadam lampę DIY na takich ledach. Łączna moc to 700W, podzielone na dwa kanały 300W niebieski(30W x 10szt) i 400W biały(20W x 20szt). Diody rozmieszczone na czterech radiatorach o symbolu P52317 kupione na metry, dwa 80czm i dwa 60cm. Gdyby nie fakt że są umieszczone w szafce nad akwarium to chłodzenie mogłoby być pasywne. Przy otwartych drzwiczkach szafki można wyłączyć wentylatory. Obecnie kanał niebieski pracuje na 80% a biały może 20%. Akwarium ma wysokość 70cm i pojemność 560L. Była to pierwsza lampa jaką uczyniłem i niestety mocno przesadziłem z mocą i proporcjami ledów.


6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie czy takie diody (w formie halopaku) dadzą bliki przy 4x54W świetlówkach, i ile ich trzeba w takim wypadku?


f5bbb6b31b93a038f9571a95b4ac476eu1061a932.png

http://nano-reef.pl/topic/77629-katowickie-240l-sump-128/

Akwa 120x40x50 + sump 80x40x40, Obieg NJ 3000, Odpieniacz DIY ala Deltec 1455 Aquabee 2000 igła, Światło Hailea 4x54W + nocne, Dolewka AquaTrend, Dozownik Jebao DP4

Nowy zbiornik:

http://nano-reef.pl/forums/topic/87373-projekt-nowego-szkiełka-150x60x60-w-katowicach/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@mbrylski

A jaki masz zasilacz - jaki prąd?


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zasilam dwoma zasilaczami po 350W 36V. Dodatkowo mam zainstalowane sterowanie sygnałem PWM w celu kontroli natężenia światła.


6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pytam o prąd jakimi sterujesz ledy. Jakie masz drivery i ile szt podłączyłeś w nitce?


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Transformatory są w stanie wygenerować po 9,72A maksymalnie każdy. Trafia to do sterownika PWM mniej więcej takiego:

http://allegro.pl/re...3760989511.html

Co do ilości nitek to są dwie. Pierwsza z ledami białymi (20W x 20szt) a druga niebieskimi (30W x 10szt). Ledy łączone w każdej nitce równolegle.

P.S.

Nie pamiętam dokładnie ale sam regulator najprawdopodobniej jest zbudowany na układzie UC3843. Czyli można nim sterować za pomocą 5V.

Edytowane przez mbrylski (wyświetl historię edycji)

6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Toteż jak widzę "pozwalasz sobie się nie zgodzić" tylko nie wiesz na co. Trudno żeby ledy sie grzały jak dostają 400 i 300mA gdy mogą dostać 1A i wtedy świecą max mocą. Jednak ludzie próbują budować lampy metodą bardziej zdroworozsądkową i nie dają 4 razy więcej diód niż potrzeba i sterują je 1/2 i 1/3 prądu. Chyba że ktoś lubi. Ale wtedy niech napisze że zasila "bateryjką" a nie wprowadza w błąd "nie zgadzając się" z prawdziwą wypowiedzią.

Otóż ze względu na duże upakowanie diód w takim module nie jest mozliwe poprawne jego chłodzenie przy mocach bliskich znamionowych. Takze przelicznik mamy wtedy 3 chińczyki 10w na 50% - 1 Cree 10w na 90%, albo jeszcze gorszy. Gdy chinol kosztuje 14złx3=42.

Cree - 24zł. Liczyć chyba każdy umie. Chociaż zaczynam mieć wątpliwości...


380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ledy powinny być zasilane przez 1000mA i wtedy dałyby pełną moc Steruję je tak małym prądem ponieważ przy większej mocy jest za dużo światła. Niestety gdy budowałem lampy opierałem się na przeliczniku 1W na litr wody. Przyjąłem również bezpieczny margines ze względu że to Chińskie ledy. Po odpaleniu, okazało się że niema potrzeby tak intensywnego świecenia. Przy pełnej mocy nie można było patrzeć na akwarium ponieważ oczy bolały. Dlatego ich moc została ograniczona tak bardzo. Jak napisałem w pierwszym poście była to moja pierwsza lampa i mocno przesadziłem z Ledami. Dziś dałbym ich znacznie mniej, po to by wykorzystać ich pełną moc. A tak mam bardzo duży zapas którego nigdy najprawdopodobniej nie wykorzystam. Jednak ma to też swój plus, nie wykorzystując ich pełnej mocy wydłużam ich żywotność. Tak jak wyliczyłeś zasilałbym ledy poprzez 400 i 300mA gdybym ustawił pełną moc na regulatorze. Lecz tam jest ograniczenie, niebieskie świecą na 80% a białe może 20%. Tak więc prąd którym są zasilane jest jeszcze niższy. Co świadczy o ich ogromnej wydajności. Więc przelicznik 3Chińskie = 1Cree jest z kosmosu.

Dziś użyłbym następującej ilości ledów 10X20W niebieskie i 10X5W białe Wolę mieć więcej ledów rozmieszonych na sporej powierzchni niż jeden duży. Choć nie ukrywam że kupując jeden LED na przykład 100W jest to z ekonomicznego punktu widzenia najbardziej opłacalny zakup.

Ponadto w budowie lampy nie chodzi o ilość używanej mocy ale o ilość generowanych Lumenów. To jest tak naprawdę istotna i kluczowa sprawa.


6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

takie wielkie ledziki mają jeszcze jedną wadę, są skupione na niewielkim kawałku i nie powiedział bym że jedna 10W daje tyle światła co 3 po 3W, poza tym mniejsze diody można lepiej porozkładać na radiatorze i daje równe światło na cały zbiornik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

fajny tytuł , akurat kolega chce sobie oświetlić pracownię diodami 10w od chinczyka . chciałby około 500w na suficie powiesić i jako bajer przyciemnianie po pwm. mogli byście polecić jakie zasilacze, jak długie nitki, jakie drivery były by najlepsze? moze byc np 4 lampy 120W . inne konfiguracje. diody bedą białe 12V 1A.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@mbrylski

jeśli przelicznik jest z kosmosu to patrz ostatnie zdanie mojego posta. Nie rozumiesz o czym piszę. Tych diód nie zasila się prądem znamionowym gdyż nie jest możliwe w domowych warunkach sensowne odprowadzenie ciepła. Więc najczęściej ludzie robią taką kaszanę jak Ty. Poza tym zasil te diody tak jak fabryka pozwala to zobaczysz jeszcze czy się nie grzeją. Może wtedy zaczniesz pisać coś co ma związek z rzeczywistością.

Edytowane przez tomasz (wyświetl historię edycji)

380l, 400W led DIY Cree, odp. T-Aqua, trochę innych gratów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

chciałby około 500w na suficie powiesić i jako bajer przyciemnianie po pwm. mogli byście polecić jakie zasilacze

ja bym ci polecił to rozbić na większą ilość zasilaczy, co najmniej na 5 - 6 stringów, bo jak ci padnie zasilacz to nie będziesz miał części światła, cenowo wyjdzie cię to drożej, ale nie musisz mieć mocnych zasilaczy, zasilacz powinien być ca najmniej 20% mocniejszy, tak byś nie szedł na granicy obciążenia

Poza tym zasil te diody tak jak fabryka pozwala to zobaczysz jeszcze czy się nie grzeją. Może wtedy zaczniesz pisać coś co ma związek z rzeczywistością.

Tomasz nie unoś się bo nie ma sensu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zasilałem te diody tyle ile fabryka dała na początku były dwie nitki białe obsługiwane przez te zasilacze czyli 2X20WX10szt więc prąd był odpowiedni. Wszystko działało tak jak należy niestety, barwa mi nie odpowiadała dlatego dodałem niebieskie i zredukowałem moc białych. Jeżeli już tak koniecznie liczyć tylko pod względem ekonomicznym to proszę bardzo:

http://www.ebay.com/itm/100W-Watt-Blue-High-Power-LED-Light-Lamp-450-460nm-2000-2500LM-30V-Aquarium-DIY-/160985045838?ssPageName=ADME:L:OC:PL:3160

!00W za 12.62$ co daje jakieś 39,12zł nawet z kosmicznym przelicznikiem 1/3 mocy daje to 33W za 39,12zł Cree 33W 24zł *3,3= 79,2zł. I to tyle w temacie przeliczania.

Dalszą dyskusję uważam za nic nie wnoszącą do tematu który założył autor. Zapraszam na PW.


6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Muszę się zgodzić z Tomaszem robiłem taką lampę i powiem szczerze że efekt "jaj nie urywa".

Moim zdaniem zbyt duże pieniądze a efekt znikomy mimo tego ze 10w

Kolejna lampa będzie na CREE

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witaj widze ze na ledach juz zeby zjadłes potrzebował bym paru rad . A minowicie swiece ledami juz pare miesiecy sa to ledy 100 watowe power led takie jakie mi sie udało kopic na alibabie u chinczyka ogulnie jestem zadowolony ale chciał bym to udoskonalic i teraz sie zastanawiam zeby dołozyc ledy 420nm i czy to jes dobry pomysł. Lista moich pytan jes długa jestem z Nysy chętnie cię zapraszam zebys my se pogadali moze cos fajnego wymyślimy .

Edytowane przez rybak195 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam 2x100W 40% biale 15000K 60% rojalblue, wlasnie zamowilem do tej lampki 2szt 10W 420 i 400 nm. tego w tej diodzie brakuje. Dodatkowo pewnie ze 30W by sie przydalo w kolorze blue 470nm. ale to za jakis czas. Mam tez czerwone 660nm, ale nie wiem jeszcze czy dokleję.


 

v.1

http://nano-reef.pl/...-salonowa-rafa/

v.2 start 31.08.2013:

http://nano-reef.pl/...ps-500l-oceanu/

v3 Start 17.02.2014 na Zeovit, do likwidacji, życie zostanie przeniesione do nowego szkła w wersji 4.

http://nano-reef.pl/...-z-zeovit-500l/

v. 4 wystartowane 12.12.2014 130x80 i 50 cm wysokosci zasolone AF Reef Salt, bakterie probiotyczne i azotowego cyklu na start, do tego CaralA, CoralE, Pozywka bakterii probiotycznych.

http://nano-reef.pl/...ra-na-powaznie/

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.