Ritter Zgłoś Napisano 7 Marca 2014 Nie należy też zapominać o termoizolacji zumpa i częściowym przykryciu go. Stosowałem przewód grzejny w osłonie teflonowej na dnie panela i nie ma różnicy względem zamocowanej grzałki na szybie. W przypadku chłodzenia przez szybę akarium największe znaczenie będzie miała powierzchnia opywanej powietrzem szyby oraz szybkość omywającego powierzchnię powietrza. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
krk_258 Zgłoś Napisano 7 Marca 2014 analizowałem kwestię podpięcia akwarium do CO. - rozważałem krótką dedykowaną pętlę w wykonaniu jak dla podłogówki z PEXa o małej średnicy rur w SUMPie (taka podkowa jak w starych boilerach), z racji że koło budowanego akwarium mam niewykorzystane króćce instalacji CO to wydawało mi się to rozsądne, tylko jest kilka ale .... konieczne byłoby zastosowanie termoregulatora do podłogówki z jakąś logiką i zanurzalnym czujnikiem, elektrozaworu z możliwością ustawienia na NC w przypadku awarii ... do tego dochodziła jakaś logika która włączałaby grzałkę w momencie braku ciepłego medium w instalacji zwłaszcza na wiosnę i w jesieni gdzie nie codziennie dostarczamy energię grzewczą do instalacji w równym stopniu. no i pojawiło mi się dodatkowe ryzyko, taka podkowa ma sporą bezwładność, co za tym idzie histereza temperatury w sumpie byłaby w granicach nie 1-2 a już kilku (nastu) stopni czyli zapanowanie nad tym wygląda raczej słabo zwłaszcza że w instalacji CO jest dość ciepłe medium jeśli w samym akwarium bezwładność termiczna jest większa to w SUMPie mogłoby dojść do chwilowego przegrzewania pożytecznych żyjątek np w siporaxie - konieczne byłoby zastosowanie różnicowych czujników ograniczających co zwiększa koszty i skomplikowanie układu (droższy sterownik pozwalający na podpięcie 2 zewnętrznych sond), idąc dalej w rozważaniach... w przypadku awarii sterownika albo siłownika zaworu mamy zupę z owoców morza co średnio mi się podoba... teoretycznie można by dać 2 zawory sterowane synchronicznie na wejściu i wyjściu z pętli grzewczej ale to dodatkowo zwiększa koszt przedsięwzięcia. analizując koszty, zyski, starty, za i przeciw doszedłem do wniosku że rozsądne jest włożenie 2 grzałek (większej i mniejszej) z minimalną różnicą nastaw (mniejsza o 0,3-0,5st C wyżej niż większa) - da to szybsze wychodzenie z ewentualnego wychłodzenia po przerwie w zasilaniu i eliminujemy bezwładność dużej grzałki wyłączając ją przed osiągnięciem temperatury docelowej no i jest zabezpieczenie na wypadek awarii lub większego spadku temperatury w pomieszczeniu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
imperator Zgłoś Napisano 8 Marca 2014 -Po pierwsze przykryć zbiornik szybą - ograniczamy straty ciepła górą akwarium oraz mniejsze parowanie, -Ocieplenie styropianem szyb, które nie są eksponowane, np. tylna i jeden boczek. -Szafka pod akwarium z sumpem dobrze zamknięta - u mnie otwarta szafka to jeden stopień mniej przy temp. pokoju 22 stopnie Jeśli te trzy warunki są spełnione to przy temp. pokojowej 22 stopnie w baniaku jest 25-26 stopni. -Jeśli to za mało to można nawinąć wężowicę z węża pcv na grubej rurze grzejnika co i puścić solankę z akwarium na pompie i termostacie jeśli temperatura wody jest za niska - w praktyce kilkadziesiąt watt można z tego uzyskać. Co do przewodności cieplnej szyby to jest ona bardzo duża, szklanka parzy natychimast po zalaniu jej wrzątkiem, . Jak wlejemy wrzątek do kubka styropianowego to nawet nie poczujemy, że jest tam coś ciepłego. styropian 3 cm ma ok. 100x mniejszą przewodność cieplną od szyby. Cytuj *** Wspieraj polski przemysł to Twoje dzieci nie będą musiały emigrować za pracą do Chin *** Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Iga Zgłoś Napisano 27 Kwietnia 2014 Co do ogrzewania CO to sprawuje się u mnie rewelacyjnie. Dwa lata temu przeniosłam sump do piwnicy do pomieszczenia pod akwarium. Z kilku powodów. 1. Wysoka temperatura latem w pokoju w którym stoi zbiornik. W piwnicy mam naprawdę chłodno. 2. Cisza w pokoju z akwarium. 3. Nie muszę czołgać się po podłodze jeśli robię coś w sumpie. Teraz stoi on na wysokości 110cm i mam wszystko przed nosem. Wracając do ogrzewania CO rozwiązałam to tak: W sumpie w jednej komorze zrobiona jest wężownica podpięta do instalacji CO koniecznie przez elektrozawór, przed zaworem oczywiście filtr taki, jak stosuje się przy piecach CO, aby jakieś zanieczyszczenie z instalacji nie zablokowało go w pozycji otwatrej. pomiędzy filtrem i elektrozaworem czujnik temperatury do sterowania grzałką w okresie jesieni i wiosny, kiedy nie grzeję w CO załącza on wtedy grzałkę elektryczną. Co do obaw kolegi krk-258 o dużą różnicę temperatur w komorze z wężownicą to przepływ wody jest tak znaczny, że nie ma takiej obawy. Cytuj 550l+80l sump+2x160l szczepkownia+220l kwarantanna, New Jet 8000, AM Turboflotor5000 2xTunze6205, Pacific Sun Pandora, nad wszystkim czuwa Profilux II Plus. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mirekaju Zgłoś Napisano 28 Kwietnia 2014 Aby utrzymać stabilne wysokie Ph w zbiorniku wietrzymy mieszkania, powietrze do odpieniacza podajemy z zewnątrz szafki ewentualnie z dworu. Tu chcecie szczelnie pozamykać zbiorniki aby utrzymać temperaturę ? Cytuj MÓJ KAWAŁEK OCEANU: KoTm lutego 2013 trzy-lata-minely moje pierwsze akwarim Blekitna-glebia 1500 w obiegu Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
krk_258 Zgłoś Napisano 28 Kwietnia 2014 Iga możesz doprecyzować ja masz rozwiązaną wężownicę przy Twoich 710l w obiegu? tj. na jakiej rurze i jaka długość ma część zanurzona (zakładam że któraś wersja PEXa)? jak podpięte jest to do instalacji? z jakiego rozdzielacza? czym masz zasilane CO (MPEC / piec nisko czy wysokotemperaturowy)? i czy mierzyłaś bezwładność termiczną układu no i jak zrozumiałem sterujesz za pomocą elektrozaworu na zasilaniu wraz z regulatorem temperatury (czy wykorzystujesz różnicowy?) - czy mierzyłaś histerezę dla wężownicy i dla całego układu? interesuje mnie to bo przy połowie Twojej pojemności bezwładność termiczna zbiornika jest spora przy mojej byłaby znacznie mniejsza stąd moje obawy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
RobertG Zgłoś Napisano 30 Czerwca 2014 witam mam zrobione ogrzewanie zbiornika tym własnie sposobem, grzeje wode w akwarium ciepłą wodą z zasobnika CO (woda do kąpania) juz od prawie roku. 2500 litrow wody w obiegu. Taniej niż prądem. jak coś to służę radą. 600 442 618 RG Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
CNCRob Zgłoś Napisano 30 Czerwca 2014 witam mam zrobione ogrzewanie zbiornika tym własnie sposobem, grzeje wode w akwarium ciepłą wodą z zasobnika CO (woda do kąpania) juz od prawie roku. 2500 litrow wody w obiegu. Taniej niż prądem. jak coś to służę radą. 600 442 618 RG Możesz wrzucić foto jak masz to zrobione? Cytuj Akwarium: Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
RobertG Zgłoś Napisano 13 Lipca 2014 Podaj maila to prześle Ci zdjęcia z opisem co jest co. Generalnie wszystko działa super. Za prąd rachunki są dużo mniejsze a za gaz wzrosły nie wiele. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michał BB Zgłoś Napisano 13 Lipca 2014 Robert wrzuć tutaj fotki i opis. Pewnie wiele osób chętnie zobaczy Twoje rozwiązanie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
RobertG Zgłoś Napisano 8 Sierpnia 2014 (edytowane) witam Od ponad roku mam zrobione grzanie zbiornika ciepłą wodą z zasobnika CO (ciepła woda do mycia). Sump znajduje sie w kotłowni, tam gdzie mam piec centralnego ogrzewania (gazowy). Rury były poprowadzone w wylewkach już na etapie budowy domu. Oczywiście nie muszę mówić zaletach tego że sump nie jest pod zbiornikiem, nic nie brzęczy, buczy w miejscu zbiornika, no i do wszystkiego jest idealny dostęp. Pierwotnie w obiegu było ok 1500 l wody, do grzania używawałem dwóch grzałek 300 W. Obie były podłączone do osobnego termostatu. Jedna "świeciła" praktycznie 24 godz na dobę, druga właczała sie głownie w nocy w okresie zimowym. Temp w domu w lecie jak i zimie jest na poziomie 21-23 stopni. W moim przypadku za prąd miesięcznie płącę około 550 PLN, wszystkie urządzenia kuchenne mamy na prąd więc w tej kwocie jest też prąd na życie. Po zliczeniu całości mocy wszystkich urządzeń z akwarium i czasu ich działania wyszło mi że akwarium pobiera prądu za około 300-350 złotych miesięcznie. Zmieniłem zupełnie konstrukcje sumpa. Woda z powrotu i z odpieniacza trafia prosto do komory gdzie znajduje sie spirala grzewcza. Jest jej około 5 metrów bieżących. Spirala jest zrobiona z rury PEX (rura do ogrzewania podłogowego) Na zasobniku z ciepłą wodą "wpalony" został dodatkowy obieg (foto) z dodatkową pompą (zwykła pompa obiegowa do ciepłej wody). Gdy temp spada pompa włącza się i ciepła woda z zasobnika przepływa przez spirale. Pompę uruchamia termostat. Do drugiego gniazda zasialającego w termostacie podłączone są pozostałe dwie grzałki które grzały wodę wcześniej. Jest to na wypadek gdyby coś sie stało z ciepłą wodą w zasobniku. Jednak do tej pory grzałki sie nie właczają. Wydajność spirali jest wystarczająca. Po okresie roku mogę stwierdzić że rachunki za prąd spadły o około 120-140 złotych miesiącznie, a gaz wzrósł praktycznie nie zauważalnie. W tej chwili mam w obiegu prawie 2,5 tys litrów wody i nie ma żadnego problemu z utrzymaniem temp. jak było to kiedyś przy samych grzałkach. Z uwagi na dużą ilość wody i kilkunasto metrowy odcinek rur pomiędzy sumpem a akwarium wiadome są straty na cieple. Temp utrzymuje się na poziomie 25 stopni i z grzanie włącza po kilka minut na godzinę. Koszt całej przeróbki (nie licząc nowego sumpa, który zmieniłem jakby dodakowo też z innych względów) zamknął mi sie w kwocie 800 złotych. poniżej załaczam kilka zdjęć. w razie pytań służę, oraz jeśli ktoś jest zainteresowany można obejrzeć na miejscu. pozdrawiam Robert 600 442 618 Edytowane 8 Sierpnia 2014 przez RobertG (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach