Skocz do zawartości
mbrylski

Lampa hybrydowa LED + T5

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Postanowiłem opisać swoją konstrukcje lampki. Ewoluowała ona dość długo. Na początku były same LEDy 10000K 20X20W. Niestety światło wydawało mi się za białe i lampa uległa modyfikacji dodałem 10X30W niebieskie, białe Ledy pozostały 20X20W. Aż w końcu sam nie wiem dlaczego ale postanowiłem dokonać następnej modyfikacji. Dodałem 4szt T5 80W. LEDy białe 10X20W i niebieskie 10X30W, jak się potem okazało, kanał biały LED jest wyłączony i nie używany. Ostatecznie pozostał jeden zasilacz 36V 350W dla LEDów niebieskich . Zasilacz przemysłowy z wymienionym wentylatorem, stary strasznie hałasowały. Całkowity wymiar lampy to 1514X420X50mm, wymiar akwarium 1600X500X700h.

Teraz krótki opis budowy.

Ramę stanowią aluminiowe kątowniki 25X15 kupione w jakimś supermarkecie, przycięte do odpowiednich długości i skręcone śrubkami.

504c9e345716528.jpg 7f541e345716531.jpg 97f460345716539.jpg

214dc9345716544.jpg 504cf2345716548.jpg 554b69345716555.jpg

Kolejny etap to dodanie lamp LED. Podstawę stanowią radiatory o szerokości 72mm(150mm przecięte wzdłuż, akurat taki miałem) i długości 1510mm wysokość 25mm. W sumie są takie dwie na każdej po 10szt LED. Zamontowane naprzemiennie biała i niebieska.

b381ab345716561.jpg cf3e6b345716571.jpg

Lampy LED są przykręcone do ramy śrubkami. W radiatorach zostały wykonane otwory z gwintami. Całość wygląda następująco.

7fa27e345716578.jpg 02ef7f345716583.jpg

Następnie zostały wykonane wsporniki dla odbłyśników, wentylatorów i zasilaczy T5. Wspornik składa się z dwóch kątowników 25X15 i kwadratowej plexi z otworami. Całość standardowo skręcona śrubkami i przykręcona do ramy. Wsporników są dwie sztuki.

319104345716585.jpg dbc5cd345716592.jpg 310156345716598.jpg

fc158a345716605.jpg

Do wsporników zostały przykręcone odbłyśniki i uchwyty dla świetlówek.

05a70c345716609.jpg 8ce217345716613.jpg ff6884345716619.jpg

8a99be345716626.jpg

Z drugiej strony wsporników zamontowałem wentylatory i zasilacze do świetlówek T5. Zasilacze ostatecznie zamontowałem w innym miejscu ale nie był to dobry pomysł, trochę się tam grzeją. Samych wentylatorów jest 8szt ponieważ lampa jest w zamkniętej szafce nad akwarium i musi mieć spory przepływ powietrza. W samej szafce również wywierciłem otwory aby była wymiana powietrza.

1d3699345716646.jpg 2a0675345716651.jpg

W zasadzie to wszystko, pozostaje już tylko wszystko polutować i podłączyć do zegarów czasowych które włączają i wyłączają lampę. Dodatkowo LEDy są sterowane za pomocą sygnału PWM i mam możliwość serowania ich mocą. Odzienie kanał biały i niebieski. Żeby nie było że tak same szkice to tak wygląda moja lampka w aktualnej konfiguracji

5a4533345716707.jpg 4f6da4345716761.jpg

a tutaj zbiorniczek, niestety słaba fotka.

f51b25345716813.jpg

Lampa nie jest najpiękniejsza ale w szafce i tak jej nie widać Mam nadzieję że komuś się przyda ten opis.

Pozdrawiam


6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zawsze można przykręcić LEDy są sterowane PWM. Na żywo jest trochę mniej niebiesko.


6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A nie brakuje Ci innych kolorów ? Czerwonego, może ciepłego - zółtego ? Jak miałbyś "miejsce" w sterowniku, można by pokombinować - podstawę już masz :) Czy moduły 20W nie są za duże ?


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wykluczam kolejnych modyfikacji. Generalnie 10LEDów jest nie używanych w to miejsce mógłbym wstawić czerwone czy żółte. Zastanawiałem się też nad UV. Co do modułów LED to jest ciasno musiałem pozaginać blaszki do lutowania żeby nie stykały się z ramą. Co do ich mocy to rzeczywiście są mocne ale takie miałem.

9cf1d2345895628.jpg

P.S.

No i niestety przez @dale zaczynam myśleć nad wymianą tych nie używanych LEDów na RGB. Może jeszcze jakieś Arduino do sterowania całością. Czy jest ktoś kto używa RGB jako uzupełnienia palety kolorów. Jestem ciekaw jakie daje to efekty.

Edytowane przez mbrylski (wyświetl historię edycji)

6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa lampa, napisz coś więcej o zasilaniu, jak wygląda sterowanie PWM - na driverach?


 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zasilanie LEDów banalnie proste.

- Zegar czasowy załączający i wyłączający zasilacz

- Zasilacz przemysłowy 36V 350W (z wymienionym wiatrakiem)

- Sterownik PWM Regulator obrotów silnika DC oczywiście o odpowiedniej mocy do tego zestawu.

- Ledy polutowane szeregowo w jednej nitce

To tyle.

Kanał niebieski mam od 3lat i wszystko śmiga. Żadna dioda się nie spaliła.


6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzę kolego ze układ świetlówek wzgledem led masz identyczny jak w mojej lampie która też dopiero z 2-3 tygodnie temu poskładałem :smiling: Według mnie światło lepiej się rozkłada przy takim układzie niż gdy ledy są w kilku skupiskach przez co zbiornik jest równiej doświetlony.


180x65x55 przestalo istniec 28-03-2015

PIKORAFKA 200x85x75 zaczyna zycie ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rozłożyłem w ten sposób aby uniknąć „słupów” światła z LED. Powierzchnia akwarium w ten sposób jest oświetlona równomiernie.


6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jak piszesz.Wcześniej miałem w 5 grupkach i było tak ze korale bezpośrednio pod led były wybarwione a troche z boku już brązowe.Teraz jest duuuużo lepiej z tym ze bliki już nie te.


180x65x55 przestalo istniec 28-03-2015

PIKORAFKA 200x85x75 zaczyna zycie ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Być może jest na forum posolony elektronik i pomoże rozwiązać problem. Chciałbym zbudować coś w rodzaju wzmacniacza sygnału PWM by móc kontrolować LEDy bezpośrednio przez Arduino. Niestety elektronika nie jest moją mocną stroną. Znalazłem nawet gotowe urządzenie, niemniej jednak chciałbym spróbować własnych sił. LED EPM-153 ENTERIUS. Z tym że potrzebowałbym czterokanałowej wersji.


6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ten cały wzmacniacz to nic innego jak tranzystory mocy (pewnie jakieś MOSFETY) z optoizolacja na wejściu. Nie nadaje to się zbytnio do zasilania naszych LED'ów gdyż nie zapewnimy kontroli prądu płynącego przez LED'y.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ten cały wzmacniacz to nic innego jak tranzystory mocy (pewnie jakieś MOSFETY) z optoizolacja na wejściu. Nie nadaje to się zbytnio do zasilania naszych LED'ów gdyż nie zapewnimy kontroli prądu płynącego przez LED'y.

Z tego co pisze producent wzmacniacz jest dedykowany właśnie do takiej pracy z LEDami. Krótka specyfikacja tego wynalazku

Dane techniczne:

Napięcie zasilania: 8-24 VDC

Pobór prądu bez obciążenia: 120 mA

Całkowity pobór prądu: max. 45 A

Obciążalność prądowa wyjść: 15 A/kanał

Zakres napięć sterujących: 8-24 VDC

Częstotliwość PWM sygnału sterującego: 1 Hz - 5 kHz

Przekrój kostek kanałów wyjściowych: 10 mm2

Wymiary: 90 x 120 x 25 mm

Jeżeli nie ten wzmacniacz, to może coś innego. Pytanie tylko co?


6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Do LED'ów które są w paskach w który połączone są przeważnie po 3szt w szereg wraz z rezystorem który zabezpiecza przez nadmiernym prądem. Do LED'ów mocy powinno się stosować drivery prądowe lub zasilacze z ograniczeniem prądowym i na odpowiednie wejscia sterujące podać sygnał PWM. O jakich LED'ach konkretnie mówimy lub na jakie prądy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Do LED'ów które są w paskach w który połączone są przeważnie po 3szt w szereg wraz z rezystorem który zabezpiecza przez nadmiernym prądem. Do LED'ów mocy powinno się stosować drivery prądowe lub zasilacze z ograniczeniem prądowym i na odpowiednie wejscia sterujące podać sygnał PWM. O jakich LED'ach konkretnie mówimy lub na jakie prądy.

Konkretnie będą to LEDy RGB takie jak na poniższej aukcji w sumie 10szt.

http://allegro.pl/di...4574173272.html

P.S.

Zapomniałem iż będą cztery kanały. Czwarty to diody LED identyczne jak z poniższej aukcji.

http://allegro.pl/di...4555811045.html

Edytowane przez mbrylski (wyświetl historię edycji)

6295_6477.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.