mpc Zgłoś Napisano 9 Stycznia 2015 (edytowane) Witam, przepraszam że zakładam nowy temat ale próbowałem już wszystkiego i nic nie działa, więc proszę o pomoc tutaj. Jakieś 3 miesiące temu wymieniałem świetlówki, najpierw wymieniłem 2 potem po miesiącu kolejne 2. Przy poprzedniej podmianie pojawiło mi się dino więc teraz wydłużyłem okres, niestety nic to nie dało. Po niedługim czasie (nie pamiętam dokładnie) pojawił się brązowy nalot na piasku, na początku myślałem że to okrzemki więc zacząłem odsysać, robić podmianki, wrzuciłem absorbent silikatów. Jako że test na Si pokazywał ciągle 0,0 to stwierdziłem że to pewnie Dino (chłopaki w moim dzienniku poparli), zacząłem lać Ultra Algea X poza tym że padła krewetka i jeżowiec, nic się nie zmieniło... Po kilku miesiącach jestem w punkcie wyjścia, dodatkowo coś podniosło mi NO3 i ciągle mam na poziomie 50, chciałem to zbić wódką (PO4 mam koło 0,1) ale boje się że wtedy dopiero okrzemki będą miały czym się żywić i mi wybuchnie kolonia jak nigdy... Mam RO+DI, TDS pokazuje 0,0. Parametry z ostatniego pomiaru: Temp: 26 Zas 1024 NH4 0 NO3 ~50 NO2 0 PO4 0,03 - 0,1 PH 7,8 dKH 6,4 Ca 430 Mg 1440 Si 0 Poniżej zdjęcia baniaka: Z góry dziękuję za jakąkolwiek pomoc. Edytowane 9 Stycznia 2015 przez mpc (wyświetl historię edycji) Cytuj Akwarium (start: 16.01.2013): 100x40x50(wys.); Oświetlenie: 4x39W; Filtracja: Deltec MCE 600, 30kg lr; Ogrzewanie: Eheim Jager 200W; Cyrkulacja: Tunze 6045, Tunze 6025. - DZIENNIK Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Damian07 Zgłoś Napisano 9 Stycznia 2015 zakup sobie kalkwasser i podnieś ph do 9 utrzymaj przez ok 10 dni i powinno zejść oczywiście staraj się usuwać to mechanicznie dodatkowo. Można jeszcze innymi sposobami ph podnosić, ale raczej to dla zawodowców. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
slovy Zgłoś Napisano 9 Stycznia 2015 Masz żywicę , ja bym bardziej był za tym ,ze to dino. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mpc Zgłoś Napisano 10 Stycznia 2015 Dino które wytrzymało pełną kurację Ultra Algea X ? Czy podniesienie PH nie zaszkodzi obsadzie? Jeszcze jedno co zaobserwowałem to to że po nocy brązowy osad w ogóle jest nie widoczny dopiero w trakcje dnia jak słońce obchodzi blok to zaczyna z powrotem wychodzić (i oczywiście po zapaleniu światła). Cytuj Akwarium (start: 16.01.2013): 100x40x50(wys.); Oświetlenie: 4x39W; Filtracja: Deltec MCE 600, 30kg lr; Ogrzewanie: Eheim Jager 200W; Cyrkulacja: Tunze 6045, Tunze 6025. - DZIENNIK Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
blyx Zgłoś Napisano 10 Stycznia 2015 Wg mnie masz dino, ale równiez inne glony. Ja rowniez walcze z dino i po miesiacu wychodze na prosta, praktycznie nie ma go juz na piasku, pomogło mi: 1. Zaciemnienie zbiornika na 3 dni. (glon powrocil ale w mniejszym natezeniu 2. Wymiana prefiltrow i zywicy w filtrze RO (tez miałem 0.00 na TDSie ale po 15-20min teraz po 1min) 3. Wymiana wody 45litrów co drugi dzien az do 4 podmian. 4. Przy kazdej podmianie dawkowanie bakteri prodibio biodigest w ilosci 1 ampulka na moje 360litrów (wiec duzo wiecej niz zalecil producent) 5. Dodanie absorberow na fosfor, krzemiany oraz wegiel ( min silicarbon) 6. Swiece tylko na niebiesko 50% mocy poczatkowo przez 4 godz dziennie, obecnie swiece 7 godzin - zwiększanie długosci oswietlenia bardzo powoli tzn 1 godz w góre co tydzien 7. Karmienia raz dziennie pozniej 2 razy dziennnie w małych dawkach 8. Brak dozowania jakichkolwiek suplementow do baniaka 9. Podniosłem KH z 6,5 do 8,5 10. Obecnie podmiany co tydz ok 10- 12% plus dawkowanie bakterii w/w 1 ampulka na 360L moje parametry: KH 8,5 N03 5 PO4 niby 0 Ca 400 Mg 1350 Cytuj http://nano-reef.pl/...kko-i-z-lpsami/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jjablonski Zgłoś Napisano 10 Stycznia 2015 @mpc a jaka sól? Cytuj http://www.advanceda...ul-beyond-words http://nano-reef.pl/...la/page__st__40 http://nano-reef.pl/.../page__hl__4000 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mpc Zgłoś Napisano 11 Stycznia 2015 @blyx Czym podnosiłeś KH? Jak robiłeś dokładnie ze świeceniem, jaki czas ile % świeciłeś. Co do RO+DI to ja po minucie mam 0,0 ale może faktycznie trzeba by wymienić całość, myślicie że membranę też by wypadało wymienić (mam ją od nowości 2 lata) ? Reszta filtrów wymieniana regularnie. Pytanie do zaciemnienia, co przez to rozumiesz, nie palenie światła czy narzucenie koca i totalna ciemność? @jjablonski Teraz jade na Blue Treasure wczesniej IO (zmienilem jakies pol roku temu) Cytuj Akwarium (start: 16.01.2013): 100x40x50(wys.); Oświetlenie: 4x39W; Filtracja: Deltec MCE 600, 30kg lr; Ogrzewanie: Eheim Jager 200W; Cyrkulacja: Tunze 6045, Tunze 6025. - DZIENNIK Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Damian07 Zgłoś Napisano 11 Stycznia 2015 (edytowane) Dino które wytrzymało pełną kurację Ultra Algea X ? Czy podniesienie PH nie zaszkodzi obsadzie? Jeszcze jedno co zaobserwowałem to to że po nocy brązowy osad w ogóle jest nie widoczny dopiero w trakcje dnia jak słońce obchodzi blok to zaczyna z powrotem wychodzić (i oczywiście po zapaleniu światła). zależy jaka masz obsadę, dino najskuteczniej wysokim ph zlikwidować . @jjabłoński dino nie ma nic wspólnego z solą skąd ten jakiś dziwny pomysł, że na rozwój dino ma wpływ sól ??? dino występuje przy Preisie ,TM ,RS ,IO ,BT i nawet AF problem polega na ty,że było jest i będzie zmorą akwarystów DINO podobnie jak cyjano . Tak samo jak pytanie o parametry, dino jest i przy wzorowych parametrach i kiepskich powiem nawet że szybciej zaatakuje czysty zbiornik niz ten co ma 50NO3 i 2,5 po4 . Dino wprowadzamy ze skałą lub z koralami do obiegu z powietrza ,wody i soli dino nie przyniesiemy. Edytowane 11 Stycznia 2015 przez Damian07 (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
blyx Zgłoś Napisano 11 Stycznia 2015 Z racji że Dino zaczął przenosić się z piasku na skałe tym samym na korale, w dość szybkim tempie... zaciemniłem zbiornik na 3 dni obłożyłem go także ręcznikami aby światło nie docierało do baniaka, nie karmiłem w tym czasie ryb. po tym zabiegu zastosowałem w/w czynności. Oświetlenie w moim przypadku to 4x54W - t5. mam 2 świetlówki niebieskie i 2 białe. Przez ok 2-3 tyg świeciłem tylko na niebiesko - 4 godz na dobę, w kolejnym tyg 5 godzin aż do 7 obecnie, powoli zaczynam zastanawiać się nad dodaniem białego światła... (ponoć ten glon nie lubi niebieskiego oświetlenia) Twardość węglanową KH podniosłem preparatem AF KH plus Powodzenia Cytuj http://nano-reef.pl/...kko-i-z-lpsami/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sewer Zgłoś Napisano 11 Stycznia 2015 Tyle ze tak jak Damian pisał powinieneś podnieść Ph... Sam widziałem jak Damian poradził sobie z Dino (z Fidżi; ) ) w hodowli AF tym sposobem w ciągu dwóch tygodni. Ponoć nie jest łatwo sobie z tym dziadostwem poradzić tak szybko. Efektem ubocznym było to ze cześć spsow straciła kolory. Na szczęście już wracają Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mpc Zgłoś Napisano 12 Stycznia 2015 (edytowane) zależy jaka masz obsadę, dino najskuteczniej wysokim ph zlikwidować . @jjabłoński dino nie ma nic wspólnego z solą skąd ten jakiś dziwny pomysł, że na rozwój dino ma wpływ sól ??? dino występuje przy Preisie ,TM ,RS ,IO ,BT i nawet AF problem polega na ty,że było jest i będzie zmorą akwarystów DINO podobnie jak cyjano . Tak samo jak pytanie o parametry, dino jest i przy wzorowych parametrach i kiepskich powiem nawet że szybciej zaatakuje czysty zbiornik niz ten co ma 50NO3 i 2,5 po4 . Dino wprowadzamy ze skałą lub z koralami do obiegu z powietrza ,wody i soli dino nie przyniesiemy. Co do obsady to nic specjalnego tam nie mam z SPS to tylko dużą montipore talerzową, poza tym to: rhodactis, xenia, catalphyllia, euphyllia, braiareum, discosoma, cladiella, clavularia z ryb: 3 x nemo, garbik, 2 x chromis 1x pomacentrus + trochę ślimaków i to by było chyba na tyle. Nie rozbudowuje obsady czekam żeby NO3 spadło i dino/okrzemki zniknęły... Do ilu podnieść PH i na jak długo? Czym je potem zbić? Edytowane 12 Stycznia 2015 przez mpc (wyświetl historię edycji) Cytuj Akwarium (start: 16.01.2013): 100x40x50(wys.); Oświetlenie: 4x39W; Filtracja: Deltec MCE 600, 30kg lr; Ogrzewanie: Eheim Jager 200W; Cyrkulacja: Tunze 6045, Tunze 6025. - DZIENNIK Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MarekPro Zgłoś Napisano 13 Stycznia 2015 (edytowane) Cześć, żeby Ci faktycznie pomóc to potrzebujemy więcej danych. Pogrzebałem ale delikatnie po Twoich wątkach i widzę, że walczysz z różnymi problemami od roku. Miałeś podejrzenie cyjano i coś tam lałeś na to, potem ospę itd. Ja bym poszukał problemu w prowadzeniu baniaka, być może robisz coś źle i to powoduje te wszystkie problemy. Napisz nam proszę tyle ile możesz o swoim baniaku. Napisz proszę najpierw jaki masz setup czyli jakie akwarium, pompa, ile skały, odpieniacz, cyrkulacja, obsada, ile karmisz, jakie bakterie ile i jak często, czy świecisz UV. Potem napisz proszę co Ci się przydarzyło od początku i co tam lałeś na to lub co robiłeś. Mam nadzieję, że nie będziesz miał mi za złe ale pożyczyłem sobie zdjęcie z Twojego wątku Tak na szybko widzę jedno zagrożenie, jeżeli nie mam racji to daj znać będziemy szukać dalej. Z lewej strony być może masz skałkę za blisko szyby (nie widzę dokładnie jak ona blisko stoi i czy tam woda swobodnie opływa skałę - daj znać jak jest?) do tego prawa cyrkulacja idzie do góry i wygląda na to, że z lewej strony możesz mieć martwą strefę. Co po pierwsze może powodować, że będzie się tam szybciej pojawiać cyjano / dino itd po drugie pod tą skałą może się zbierać syfek, który podnosi Ci to NO3 rozkładając się w wodzie. Daj znać też jak skała jest blisko od tylnej szyby, jak silne są te cyrkulacje i jak często je czyścisz? Daj aktualną fotkę całego zbiornika. Ewentualnie możesz dać znać czy dokładałeś lub zmieniałeś ustawienie skały, myślę o tym w konktekście tego NO3 jeśli teoria z magazynowaniem syfu w wodzie by się nie potwierdziła. Edytowane 13 Stycznia 2015 przez Marek132 (wyświetl historię edycji) Cytuj Mój lasek wciąż rośnie Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mpc Zgłoś Napisano 13 Stycznia 2015 Hej, wieczorem siade i wszystko opisze, tez szczerze mowiac myslalem nad ta cyrkulacja i martwa strefa z lewej strony ale nie bardzo wiem jak to inaczej ustawic, wieczorem porobie dodatkowe fotki i wszystko opisze Cytuj Akwarium (start: 16.01.2013): 100x40x50(wys.); Oświetlenie: 4x39W; Filtracja: Deltec MCE 600, 30kg lr; Ogrzewanie: Eheim Jager 200W; Cyrkulacja: Tunze 6045, Tunze 6025. - DZIENNIK Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mpc Zgłoś Napisano 13 Stycznia 2015 Witam, a wiec tak postaram się opisać wszystko co pamiętam, chociaż na pewno coś pominę... Zbiornik wystartował dokładnie 2 lata temu niestety bez sumpa. Specyfikacja: Odpieniacz - Deltec MCE 600 Grzałka - Jager 200W Cyruklacja - Tunze 6025 + Tunze 6045 Oświetlenie - 4x39W: 2 x ATI Blue Plus + 2 x Giesemann Aquablue Chłodzenie - 3 wentylatory 92mm 2000 obr/min Żywa skała - 15 kg z Fiji + 15 kg z Bali Sól - Instant Ocean Pierwsze życie trafiło do zbiornika kilka miesięcy po zalaniu (myślę że dałem zbiornikowi dojrzeć- nie spieszyłem się). Na początku lałem Probido Biodigest (teraz do tego wróciłem i leję co 2 tygodnie jedną ampułkę od miesiąca) Jakieś ponad rok temu miałem problem z Dino bądź okrzemkami, myślałem że to Cyjano więc 2 x podałem Chemiclean bez większych zmian. Plaga pojawiła się tak jak w tym przypadku po wymianie świetlówek. Próbowałem wszystkiego i nagle samo przeszło. Rok temu w okolicach nowego roku kupiłem do zbiornika żółtka i hepatusa, niestety zaraz po trafieniu do zbiornika dostały ospy. Próbowałem je ratować ale wkońcu padły zabierając ze sobą 2 mandaryny. Reszta obsady przeżyła. Jakieś pół roku temu po powrocie z wakacji zauważyłem że wszystkie zoantusy zniknęły ze zbiornika. Nie wiem czy to było spowodowane, nie opiekowałem się zbiornikiem przez 2 miesiące więc ciężko stwierdzić ( a osoba opiekująca się nawet nie zauważyła). Co do karmienia to podaję pokarm około 5 razy w tygodniu 1 kostkę (tą większa) płukaną. RO + DI wymieniam regularnie co około 6 miesięcy. Świetlówki co około 8 miesięcy. Odpieniacz czyszczę jak się kubek zapełnia czyli jakieś 2 razy w tygodniu. Aktualnie mam wrzucony węgiel i absorbent silikatów. Normalnie dość regularnie używam też RowaPhos. Podmiany staram się robić raz na 2 tygodnie 10%, czasem zdarza się że robię je raz na 3-4 tygodnie... 2 razy akwarium się przelało z powodu szwankującej dolewki więc miałem nagły skok zasolenia. UV nie stosuje jako że nie mam sumpa. Co do czyszczenia cyrkulatorów to robiłem to chyba raz bo tak naprawdę nie widziałem potrzeby, nie są brudne i pracują dobrze... Wiem że niektóre rzeczy pewnie nie czynią ze mnie wzorowego akwarysty ale staram się, więcej grzechów nie pamiętam. Front Front lewa strona. Lewa Strona Akwarium Prawa Strona Cytuj Akwarium (start: 16.01.2013): 100x40x50(wys.); Oświetlenie: 4x39W; Filtracja: Deltec MCE 600, 30kg lr; Ogrzewanie: Eheim Jager 200W; Cyrkulacja: Tunze 6045, Tunze 6025. - DZIENNIK Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MarekPro Zgłoś Napisano 13 Stycznia 2015 Powiedz ta skała to przylega do z tyłu do ścianki czy jest miejsce na swobodny opływ? Cytuj Mój lasek wciąż rośnie Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bober6662 Zgłoś Napisano 13 Stycznia 2015 Masz strasznie zawaloną skałę detrytusem,zmień ustawienie cyrkulacji,albo przy podmiance konkretnie przedmuchaj ją żeby jak najwęcej syfu wydmuchać i odciiągnać.Masz pewnie dużo martwych stref gdzieś za skałami,i stąd te duze NO3. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mpc Zgłoś Napisano 14 Stycznia 2015 Powiedz ta skała to przylega do z tyłu do ścianki czy jest miejsce na swobodny opływ? Wiesz co przylega do lewej ścianki w jednym miejscu i w jednym miejscu z tylu ale myślę że miejsce na przepływ jest... Masz strasznie zawaloną skałę detrytusem,zmień ustawienie cyrkulacji,albo przy podmiance konkretnie przedmuchaj ją żeby jak najwęcej syfu wydmuchać i odciągnąć. Masz.Masz pewnie dużo martwych stref gdzieś za skałami,i stąd te duze NO3. Skale i piach staram się przedmuchiwać dość często pytanie jak mam zmienić ta cyrkulacje bo nie bardzo mam pomysł przy 2 cyrkulatorach a dodawanie 3 to znowu boje się ze zrobi się wir Prosił bym o jakąś poradę. 1. Czy cyrkulacje kierować na skały, czy tak żeby woda "pływała w kolko"? 2. Czy podmiana 10% co 2 tygodnie jest ok? 3. Czy mam teraz normalnie robić podmiany? Z tego co widzę po waszych wypowiedziach to jakiegoś dramatu w prowadzeniu nie ma (znaczy źle ustawiona cyrkulacja to dość podstawowy błąd). No to może czas poprzestawiać trochę skałe, część jej wyciągnąć i ogólnie zrobić przemeblowanie żeby nie przylegała i woda mogła łatwiej przepływać)? A co z Dino? Bo to raczej nie od za dużego NO3... P.S Jeszcze z tym NO3 to muszę podjechać gdzieś i sprawdzić czy mam dobry test bo datę ważności ma 01-2015 (Salifert). Cytuj Akwarium (start: 16.01.2013): 100x40x50(wys.); Oświetlenie: 4x39W; Filtracja: Deltec MCE 600, 30kg lr; Ogrzewanie: Eheim Jager 200W; Cyrkulacja: Tunze 6045, Tunze 6025. - DZIENNIK Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MarekPro Zgłoś Napisano 14 Stycznia 2015 (edytowane) Co do skały to jak ja ruszysz to jest zagrożenie, że Ci się dojrzewanie znów zrobi. Ja bym przede wszystkim wyczyścił te cyrkulatory, pewnie są porośnięte glonami wapiennymi to zawsze trochę mniej mają mocy. Co do ustawienia cyrkulacji to musisz pokombinować, daj jedną tak, żeby strumień wody szedł przy ściance z tyłu skały. Co do pozostałej pompy lub jeśli zdecydujesz się na trzecią to pokombinuj w rożnych miejscach i zobacz czy nie ma martwych stref. Powodzenia Edytowane 14 Stycznia 2015 przez Marek132 (wyświetl historię edycji) Cytuj Mój lasek wciąż rośnie Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Stani Zgłoś Napisano 14 Stycznia 2015 A gdzie jest rura ktora wdmuchiwana jest woda z sumpa ? Moze na nia da sie zalozyc jakies kolanko (wystarczy 45°) i skierowac strumien na te skale ? Przydaloby sie troche wyzsze pH. (Wezyk za okno? Wiecej wietrzyc ?) Cytuj 120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
slovy Zgłoś Napisano 14 Stycznia 2015 Bakterie lejesz? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mpc Zgłoś Napisano 14 Stycznia 2015 Co do skały to jak ja ruszysz to jest zagrożenie, że Ci się dojrzewanie znów zrobi. Ja bym przede wszystkim wyczyścił te cyrkulatory, pewnie są porośnięte glonami wapiennymi to zawsze trochę mniej mają mocy. Co do ustawienia cyrkulacji to musisz pokombinować, daj jedną tak, żeby strumień wody szedł przy ściance z tyłu skały. Co do pozostałej pompy lub jeśli zdecydujesz się na trzecią to pokombinuj w rożnych miejscach i zobacz czy nie ma martwych stref. Powodzenia Z jakiś miesiąc temu wyciągnąłem ze 2 skały, może to spowodowało problem NO3? Czy jest sens przedmuchiwać skały + piach jeśli nie robie akurat podmiany? Odpieniacz nie oczysci syfu troche? Cyrkulatory wyczsze na dniach. Nie wiem tak naprawdę jak inaczej ustawić tą cyrkulację ale coś pokombinuje dzisiaj, może faktycznie dokupię trzeci jakiś słabszy cyrkulator. A gdzie jest rura ktora wdmuchiwana jest woda z sumpa ? Moze na nia da sie zalozyc jakies kolanko (wystarczy 45°) i skierowac strumien na te skale ? Przydaloby sie troche wyzsze pH. (Wezyk za okno? Wiecej wietrzyc ?) Witam, nie mam niestety sumpa. Bakterie lejesz? Tak jak pisałem leje probido Biodigest od miesiaca. Cytuj Akwarium (start: 16.01.2013): 100x40x50(wys.); Oświetlenie: 4x39W; Filtracja: Deltec MCE 600, 30kg lr; Ogrzewanie: Eheim Jager 200W; Cyrkulacja: Tunze 6045, Tunze 6025. - DZIENNIK Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bober6662 Zgłoś Napisano 14 Stycznia 2015 Kolejny przykład zbiornika gdzie jest wszystko ok ale...do czasu,jednak Sump to podstawa.Robisz młyn w zbiorniku dmuchając na skałe i nawet jak zrobisz podmiankę to nic to nie da bo bo detrytusu wydmuchanego nie udsysyasz tylko on zmienia miejsce w zbiorniku powodując za kazdym razem wzrost parfametrów,bakterie i VSV ja bym proponował,no i pomyślał bym o sumpie,nawet małym. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mpc Zgłoś Napisano 15 Stycznia 2015 (edytowane) Kolejny przykład zbiornika gdzie jest wszystko ok ale...do czasu,jednak Sump to podstawa.Robisz młyn w zbiorniku dmuchając na skałe i nawet jak zrobisz podmiankę to nic to nie da bo bo detrytusu wydmuchanego nie udsysyasz tylko on zmienia miejsce w zbiorniku powodując za kazdym razem wzrost parfametrów,bakterie i VSV ja bym proponował,no i pomyślał bym o sumpie,nawet małym. Z sumpem będzie ciężko, bakterie leje i o VSV tez pomyślę Co do Dino to rozumiem ze podniesienie PH powinno pomoc? Wyczyściłem wczoraj cyrkulatory faktycznie były zawalone glonem wapiennym straszliwie. Umieściłem prawy cyrkulator żeby dmuchał wzdłuż tylnej szyby, lewy dmucha wzdłuż przedniej. Ogólnie jest dużo większy ruch wody. Jedyne gdzie zauważyłem że jest mniejszy ruch wody to pod lewym cyrkulatorem i nie wiem co za bardzo z tym zrobić. Jeszcze dziś pokombinuję może coś wymyślę Dodatkowo robi mi sie film na powierzchni, ponieważ żaden cyrkulator nie dmuchan na tafle P.S Czy zacząć działać jednocześnie z VSV + podnoszeniem PH ? Czy najpierw jedno potem drugie (od którego wtedy zacząć) ? Edytowane 15 Stycznia 2015 przez mpc (wyświetl historię edycji) Cytuj Akwarium (start: 16.01.2013): 100x40x50(wys.); Oświetlenie: 4x39W; Filtracja: Deltec MCE 600, 30kg lr; Ogrzewanie: Eheim Jager 200W; Cyrkulacja: Tunze 6045, Tunze 6025. - DZIENNIK Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach