Skocz do zawartości
kaamil

Biurowe 112l (było) - przenosiny do 200l w domu.

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

akwarium ma się dobrze. Początkowe dojrzewanie przebiega/przebiegło bardzo spokojnie, nie sprawia w chwili obecnej żadnych problemów.

Oczywiście jak (prawie) każdy ciąglę zastanawiam się co mogłem zrobić lepiej lub co jeszcze można zrobić dla końcowego efektu.

Do akwarium trafił krab calcinus elegans i jeszcze kilka ślimaków turbo oraz nassarius.

Nowe szczepki koralowców przedstawiam na zdjęciach poniżej.

Cyrkulacja zgodnie z planem zmieniona z Tunze 6020 i 6015 na Jebao RW4 (choć już nie nazywa się Jebao).

Efekt mnie zadowala, dla pełnego efektu muszę jeszcze dokupić Koralię nano 900 lub...uzupełnić cyrkulację za skałą, wylotem z pompy obiegowej. I tu dochodzę do kolejnej planowanej zmiany.

Postanowiłem jednak podłączyć sump do akwa za pomocą pudełka przelewowego (czekam na info od kolegi Facta).

Wymierzyłem szafkę i zaprojektowałem (mocne słowa;)) wstępny projekt prostego sumpa.

Poniżej przedstawiam "projekt" i bardzo proszę aby Koledzy z większym doświadczeniem rzucili fachowym okiem czy wszystko się zgadza. Przepraszam za jakość projektu, ale to tak na szybko.

Oprócz braku pewności co do sumpa mam również wątpliwości co do pompy, którą planuję zakupić (Newa Jet 1200). Zastanawiam się czy będzie odpowiednio mocna aby podnieść wodę przez wąż, rury i kolanka.

Kolejny kiepski projekt załączam poniżej. - "rozwiązane" - nieaktualne :)

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

Pozdrawiam

Kamil

"Projekt" sumpa i rzut szafki:

sump.jpg

Nowe zwierzaki:

P1030395.JPG

P1030398.JPG

P1030402.JPG

P1030405.JPG

P1030406.JPG

bez%2Bnazwy.jpg

Edytowane przez kaamil (wyświetl historię edycji)

c2d0c730ab6bf8d9d8206b7644a2c04cu768a676.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

obróć sump, spływ sobie spokojnie kolankami doleci w dowolne miejsce, a im więcej kolanek na powrocie tym większa strata mocy.


120x52x50 (20cm komin z dolewką) + 80x35x40sump, JEBAO DCT-4000, Blau VM 8000 + RW4, grzałka 200w, Deltec sc1455, 90w LED DIY + arduino wschody/zachody + 2x 39T5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@jerzyk

właśnie miałem edytować posta, bo właśnie na to wpadłem ale cóż - :wallbash:

pominę tę ujmującą wpadkę i chętnie podpytam jak Ci się sprawuje NJ 1200?


c2d0c730ab6bf8d9d8206b7644a2c04cu768a676.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trochę przeprojektowałem sump. Proszę o info czy jest coś do poprawki czego nie widzę czy też mogę już dzwonić do szklarza.

Z góry dziękuję za sugestie.

post-12662-0-07344700-1430214253_thumb.jpg


c2d0c730ab6bf8d9d8206b7644a2c04cu768a676.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trochę przeprojektowałem sump. Proszę o info czy jest coś do poprawki czego nie widzę czy też mogę już dzwonić do szklarza.

Z góry dziękuję za sugestie.

Przy dolewce zrobił bym otwór z zaworem. ( oczywiście przy wyższym akwarium )

Edytowane przez olinek94 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Strasznie wysoki i sam sump i przegrody, jak masz dojście z rękoma to może Ci nie będzie przeszkadzać. Siporax będzie od samego dna ułożony czy na półce jakiejś powyżej 10 cm żeby woda przepływała od dołu do góry? - bo jeśli tak to niepotrzebna ta szybka do 7 cm. Spady wysokości miedzy komorami może zrobić 2 cm


OPTI 100x50x50 + sump 80x30x30, IS-200; Jebao DCT6000 na 60-80%; ATI Sunpower Dimmable 8x39W; Eheim Jager 200W; Maxspect Gyre XF 130 + Tunze; Żywy piach Nature's Ocean, LR + RRR, Sól FM/Colombo, Bakterie Bio Gro, BioPellets NP XL, Balling klasyczny na prochach FM, do tego coś tam od Knopa i KZ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Strasznie wysoki i sam sump i przegrody, jak masz dojście z rękoma to może Ci nie będzie przeszkadzać. Siporax będzie od samego dna ułożony czy na półce jakiejś powyżej 10 cm żeby woda przepływała od dołu do góry? - bo jeśli tak to niepotrzebna ta szybka do 7 cm. Spady wysokości miedzy komorami może zrobić 2 cm

Witaj,

siporax chciałbym ułożyć na konstrukcji z kratek rastrowych, właśnie ok. 10 cm od dna.

Mam 40 cm od górnej krawędzi sumpa do końca szafki, nie będzie problemu.

Wysoki dlatego, że Hydor Slim Skin potrzebuje ok 35-36 cm poziomu wody, więc dla zachowania proporcji ustaliłem, że będzie to 50 cm.


c2d0c730ab6bf8d9d8206b7644a2c04cu768a676.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to w sumie nie musisz mieć tej szczeliny na wysokości 7 cm tylko zrób od dołu szczelinę z 5 cm i na wewnętrznych ściankach wklej sobie może półki ze szkła ( na płask) i na nich oprzesz kratkę


OPTI 100x50x50 + sump 80x30x30, IS-200; Jebao DCT6000 na 60-80%; ATI Sunpower Dimmable 8x39W; Eheim Jager 200W; Maxspect Gyre XF 130 + Tunze; Żywy piach Nature's Ocean, LR + RRR, Sól FM/Colombo, Bakterie Bio Gro, BioPellets NP XL, Balling klasyczny na prochach FM, do tego coś tam od Knopa i KZ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Tak zrobię.


c2d0c730ab6bf8d9d8206b7644a2c04cu768a676.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,

sump gotowy, sprzęt zamówiony - przygotowuje się do podłączenia sumpa.

Pojawia się małe pytanie:

Jak podłączyć sump (dodać świeżą wodę do obiegu) aby nie spowodować problemów z parametrami w zbiorniku?

Wychodzi na to, że dodam do obiegu ok 65 litrów wody co stanowi ponad połowę objętości zbiornika głównego.

Plan jest taki:

1. Rozrobić docelową ilość solanki w sumpie (to samo zasolenie i sól) i ogrzać do tej samej temp.;

2. 24h później - Wrzucić 2-3 kawałki wolnej żywej skały ze zbiornika głównego;

3. Przerzucić siporax z kaskady + 0,5 l nowego siporaxu;

4. Wlać bioptim i biodigest;

...

5. Odpalić obieg.

Pojawiają się kolejne pytania.

Czy powinienem jeszcze coś zrobić miedzy punktem 4 i 5?

Czy warto na coś zwrócić uwagę robiąc tak dużą "podmianę"?

Może warto odpalić pompe cyrkulacyjną w sumpie aby się solanka z bakteriami/skałą trochę pomieszała przed faktycznym odpaleniem?

Jakie mogą być skutki tak dużej podmiany?

Z góry dziękuję za podpowiedzi i pomoc.


c2d0c730ab6bf8d9d8206b7644a2c04cu768a676.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pomiędzy punktem 4 a 5, zrób prosty obieg - pompa obiegowa w komorze pompy i jej wylot, tam gdzie zrzut z akwarium, z odpalonym odpieniaczem - może być zwykła głowica z filtra.

Rozrob solankę, daj jej parę godzin na dogrzanie grzałką i rozpuszczenie soli, sprawdź stężenie, zrób tą wodą częściową podmiankę w głównym (ok 5 litrów) - wodę z baniaka do sumpa, Następnego dnia daj kawałek skały i niech z dzień pochodzi. Potem podpinaj. Oczywiście jak masz odpieniacz w sumpie - jak nie masz, to ja bym to robił w ciągu jednego dnia - bez bakterii. Rano rozrobił solankę, ogrzał i stopniowo podmieniał w głównym. Inaczej możesz mieć problemy z azotem i fosforem.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Operacja przebiegła pomyślnie. Sump podłączony, obieg działa od poniedziałku.

Faktycznie z sumpem wygląda to o wiele lepiej i jest wygodniej cokolwiek zrobić.

W chwili obecnej czekam jedynie na dolewkę aby jeszcze bardziej ułatwić sobie obsługę akwarium.

Policzyłem, że dodałem ok 60 litrów do obiegu.

Całoś prezentuje się teraz następująco:

post-12662-0-63133100-1432300427_thumb.jpg

post-12662-0-71301300-1432300446_thumb.jpg


c2d0c730ab6bf8d9d8206b7644a2c04cu768a676.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dawno mnie tu nie było. Przydałaby się jakaś aktualizacja, bo zmieniło się ... prawie wszystko.

Zatem:

Oświadczam wszem i wobec, że akwarium w biurze to pomysł kiepski. O tyle kiepski, że brakuje czasu na obsługę akwarium oraz kontrolę tego co się w nim dzieje. Po pół roku zauważyłem, że akwarium zaczyna żyć własnym życiem i podąża niekoniecznie w tym kierunku, który mi się podoba. Brak regularnych podmian, regularnego dozowania chemii, kontroli parametrów itp., zatrzymał rozwój "chcianego" życia. "Niechciane" natomiast miało pole do popisu. Pojawiło się cyjano, rozmnażała się aiptasia i wiele innych nieciekawych sytuacji.

Podjąłem szybką decyzję o przeniesieniu akwarium do domu.

Pewnie jak większość z Was, uznałem, że jest to dobry moment do doinwestowania w sprzęt i kilku zmian.

Najważniejsze zmiany:

1. Przejście na sól (reef salt), bakterie i żarcie dla Korali marki Aquaforest;

2. Zmiana litrażu z 112 na 200 l (100 x 50 x 40h);

3. Dokupienie automatycznej dolewki Level Automatic;

4. Zmiana oświetlenia z budżetowego z T5 4x24W na LED Zetlight Qmaven 200W;

5. Cyrkulacja Jecod RW4 x 2;

6. Dozownik Jecod na 3 pompy (póki co leży nieużywany ale trafiony w promocji);

7. Litr sera siporax w sumpie;

8. + 8 kg LS.

Z racji tego, że zmieniłem szkło i szafkę to mogłem zalać sobie w domu akwarium wodą z działającego sumpa oraz świeżą solanką.

W biurze zostawiłem jedynie koralowce, część LS, kilka kawałków LR oraz ryby, ślimaki, kraby itp.

Ogólnie rzecz biorąc na 260 litrów wody, świeżej solanki było 180 litrów. Ponowne dojrzewanie mnie nie ominęło, lecz objawiło się jedynie wysypem zielonych glonów. Parametry prawie praktycznie od początku zalania do teraz niezmienne.

Nowa woda z częściowo nowym LS, częściowo nowym Siporaxem oraz z jedynie oczyszczoną w solance skałą mieszała się w akwarium przez niecałe 4 tygodnie. Od pierwszego dnia lałem na zmianę Bios, Probio S, Probio F oraz Pro F. Później doszło jeszcze NP Pro.

Po 4 tygodniach nadszedł czas przeniesienia całego życia. Udało się załatwić to wszystko jednym transportem i co najważniejsze bez najmniejszej nawet straty w załodze.

Przez pierwsze dwa tygodnie miałem problem z PH (7.8) ale teraz zarówno salifert i elektroniczny ph -metr pokazują ciągle 8.0-8,1, więc całość zakończyła się sukcesem.

Całość działa już od połowy września i powiem szczerze, że jak dla mnie uzyskany efekt jest świetny. Nowe światło wraz z powiekszonym litrażem i dedykowaną szafką wygląda naprawdę dobrze. A co najważniejsze koralowce i ryby również wydają się zadowolone.

Wydaje mi się jednak, że czeka mnie zmiana odpieniacza ponieważ hydor slim skin 250 robi się w tym momencie zbyt słaby, dobrym wyborem wydaje się być Blau Scuma IT 110. Chyba, że macie inny pomysł?

Zapraszam do oglądnięcia fotek, co prawda jakość pozostawia wiele do życzenia ale jeszcze nie potrafię zrobić normalnego zdjęcia pod ledami.

2 (12)

2 (11)

2 (10)

2 (9)

2 (8)

2 (7)

2 (6)

2 (5)

2 (4)

2 (3)

2 (2)

1

2 (1)

Edytowane przez kaamil (wyświetl historię edycji)

c2d0c730ab6bf8d9d8206b7644a2c04cu768a676.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.