gotpol Zgłoś Napisano 2 Sierpnia 2017 Witam Wszystkich Zaczynam przygodę z budową lampy led do mojego akwarium morskiego. Zakupiłem już radiator (28cm x 30cm) i wentylator (14cm x 14cm - 600 obrotów), z obudową też sobie poradzę, ale może ktoś z Was miałby pomysł nad rozmieszczeniem led-ów, ilością, jakie te led-y, sterowaniem. Proszę o pomoc Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tihs Zgłoś Napisano 2 Sierpnia 2017 (edytowane) edit: http://radion.ecotechmarine.com Edytowane 2 Sierpnia 2017 przez tihs (wyświetl historię edycji) Cytuj Blog i Galeria Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
zielony mintaj Zgłoś Napisano 2 Sierpnia 2017 Znaczy, budujesz lampę mając radiator i zero pomysłu na całą rresztę? Pooglądaj projekty DIY na forum, zaproponuj coś od siebie a nie czekaj aż inni odwalą cała robotę Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mozart Zgłoś Napisano 3 Sierpnia 2017 Rozmieszczenie Maxspect Razor Nano 70W Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
gotpol Zgłoś Napisano 3 Sierpnia 2017 21 godzin temu, zielony mintaj napisał: Znaczy, budujesz lampę mając radiator i zero pomysłu na całą rresztę? Pooglądaj projekty DIY na forum, zaproponuj coś od siebie a nie czekaj aż inni odwalą cała robotę Witam Nie chcę, by całą robotę odwalił ktoś za mnie. Ale poprosiłem o pomoc będę sukcesyjnie dodawał wszystkie prace związane z tą lampą i może przyczynie się do tego, by ktoś inny zaczerpnął wiedzy z którą chętnie się podzielę. Pozdrawiam 22 godziny temu, tihs napisał: edit: http://radion.ecotechmarine.com Dziękuje Kacper za podpowiedź fajne rozwiązanie wezmę je pod uwagę Pozdrawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
iKuro Zgłoś Napisano 3 Sierpnia 2017 To ja się w kwestii sterowania wypowiem. Jeżeli nie programowałeś nic nigdy, albo nie masz na tyle zapału i czasu żeby samemu sterowanie zaprogramować, to sensownym rozwiązaniem jest dzieło użytkownika Magu - na prawdę uważam to za solidny kawałek dobrej roboty Zwłaszcza dla ludzi, którzy nie mają cierpliwości żeby takie rzeczy samemu zrobić Natomiast jeżeli jesteś chętny, aby sterowanie zrobić samemu... cóż, sam się noszę z takim pomysłem i ja bym to oparł mniej więcej tak: - Środowisko Arduino (biblioteki) - Płytka ESP8266 lub ESP32 z firmwarem Arduino - bardzo fajny moduł, rozmiarowo mniejszy od wielu układów markowanych Arduino, dużo większa pamięć, moc obliczeniowa, szybkość procesora. Do tego wbudowana obsługa WiFi oraz mnóstwo bibliotek pozwalających na stworzenie własnego serwera FTP na tym. W efekcie bez żadnych dodatkowych elementów można na takiej płytce zaprogramować sterowanie, oraz środowisko do kontroli przez WWW odpalane na czymkolwiek by się chciało. Działa zarówno jako serwer jak i klient, czyli można go podpiąć pod domowe wifi - strona wtedy byłaby widoczna dla wszystkich użytkowników twojego WiFi, bądź jako osobny router/accesspoint do którego trzeba się specjalnie łączyć. - Płytka z układem PCA9685. Z reguły za ok 20 zł można dostać sterowanie PWM (ściemnianie) do 16 kanałów (można każdy kolor z osobna kontrolować np) w rozdzielczości 12bit. Standardowo Arduino obsługuje tylko 8bit PWM - w efekcie, wyraźnie widać poszczególne kroki (tj różnicę między wartością zakresu o 1 mniejszą i większą względem siebie). Przy 12bit już te optyczne granice się zacierają. - Drivery LED - tutaj odwołuję do rozwiązań stworzonych przez Magu - ale bez eksperymentowania nie da rady nic powiedzieć na 100%. - Zasilacz - pamiętaj, że dobrze jest wziąć zawsze zasilacz lekko przewymiarowany. Zwiększa to żywotność elektroniki - głównie z powodu mniejszego przegrzewania się podczas pracy. Jeżeli masz np LEDów na 50W, to dobrze jest wziąć zasilacz który uciągnie przynajmniej te 80W. Pamiętać jedynie trzeba, że nie zdrowo jest także wziąć za duży zasilacz - np dla 10W diod, zasilacz 100W. Wtedy także "męczy się" elektronika i nie jest w stanie prawidłowo pracować. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
gotpol Zgłoś Napisano 3 Sierpnia 2017 Potrzebuje coś w miarę prostego. Moja kostka ma 128l, przy wysokości akwarium 50 cm. Myślę zrobić lampę coś koło 130W -150W to z zapasem. Co do sterowników chyba nie dam sobie rady, tak myślę. Na razie przeglądam różne projekty i im bardziej się wdrażam w temat tym bardziej jest to dla mnie skomplikowane. Ale głowa do góry. Nie myślałem wcześniej, że sam skleję akwarium, zaprojektuję sump-a - a zrobiłem to. Nigdzie mi się nie spieszy a wiedza na ten temat jest olbrzymia, więc mam co robić. Proszę nadal o pomoc w tym projekcie a tym którzy się już zaangażowali bardzo dziękuję, każda rada jest cenna i wszystko biorę pod uwagę. Co do zbiornika - na razie wygląda to tak - na razie !!! Zbiornik umieszczony w ścianie Teraz czas na oświetlenie z którym się borykam W między czasie robię odpieniacz - jak już będzie już praca zaawansowana to też umieszczę fotki. Godzinę temu, iKuro napisał: To ja się w kwestii sterowania wypowiem. Jeżeli nie programowałeś nic nigdy, albo nie masz na tyle zapału i czasu żeby samemu sterowanie zaprogramować, to sensownym rozwiązaniem jest dzieło użytkownika Magu - na prawdę uważam to za solidny kawałek dobrej roboty Zwłaszcza dla ludzi, którzy nie mają cierpliwości żeby takie rzeczy samemu zrobić Natomiast jeżeli jesteś chętny, aby sterowanie zrobić samemu... cóż, sam się noszę z takim pomysłem i ja bym to oparł mniej więcej tak: - Środowisko Arduino (biblioteki) - Płytka ESP8266 lub ESP32 z firmwarem Arduino - bardzo fajny moduł, rozmiarowo mniejszy od wielu układów markowanych Arduino, dużo większa pamięć, moc obliczeniowa, szybkość procesora. Do tego wbudowana obsługa WiFi oraz mnóstwo bibliotek pozwalających na stworzenie własnego serwera FTP na tym. W efekcie bez żadnych dodatkowych elementów można na takiej płytce zaprogramować sterowanie, oraz środowisko do kontroli przez WWW odpalane na czymkolwiek by się chciało. Działa zarówno jako serwer jak i klient, czyli można go podpiąć pod domowe wifi - strona wtedy byłaby widoczna dla wszystkich użytkowników twojego WiFi, bądź jako osobny router/accesspoint do którego trzeba się specjalnie łączyć. - Płytka z układem PCA9685. Z reguły za ok 20 zł można dostać sterowanie PWM (ściemnianie) do 16 kanałów (można każdy kolor z osobna kontrolować np) w rozdzielczości 12bit. Standardowo Arduino obsługuje tylko 8bit PWM - w efekcie, wyraźnie widać poszczególne kroki (tj różnicę między wartością zakresu o 1 mniejszą i większą względem siebie). Przy 12bit już te optyczne granice się zacierają. - Drivery LED - tutaj odwołuję do rozwiązań stworzonych przez Magu - ale bez eksperymentowania nie da rady nic powiedzieć na 100%. - Zasilacz - pamiętaj, że dobrze jest wziąć zawsze zasilacz lekko przewymiarowany. Zwiększa to żywotność elektroniki - głównie z powodu mniejszego przegrzewania się podczas pracy. Jeżeli masz np LEDów na 50W, to dobrze jest wziąć zasilacz który uciągnie przynajmniej te 80W. Pamiętać jedynie trzeba, że nie zdrowo jest także wziąć za duży zasilacz - np dla 10W diod, zasilacz 100W. Wtedy także "męczy się" elektronika i nie jest w stanie prawidłowo pracować. Dzięki za radę po woli ogarniam temat - choć nadal jest dla mnie skomplikowany Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
gotpol Zgłoś Napisano 4 Sierpnia 2017 Co sądzicie o takim ustawieniu led w mojej lampie 30x28 cm Może jakieś sugestie czegoś za mało lub za dużo ? diody 3W - myślę jeszcze o dwóch diodach zwykłych nocnych !!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dadario Zgłoś Napisano 5 Sierpnia 2017 Moim zdaniem bez sterowania będzie za kolorowo...diody czerwone, zielone i Amber na pełnej mocy będą nadawały zbyt cukierkowej barwy. Zaprojektuj sterownik a będziesz to mógł korygować na bieżąco. Ja osobiście polecam projekt Maga. Napisz do niego jakich i ile diod chcesz użyć a dobierze Ci odpowiednie drivery. A sam sterownik dostaniesz zaprogramowany na płytce. Podłączysz tylko kabelki, ustawiasz kanały i masz gotowe. Ps. Moim zdaniem zamiast zielonego lepiej dawać cyjan. W małych akwariach (mniejsza lampa mniej źródeł światła) bardziej miesza się z niebieskim...Ale to moje osobiste zdanie :-) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
gotpol Zgłoś Napisano 5 Sierpnia 2017 2 minuty temu, dadario napisał: Moim zdaniem bez sterowania będzie za kolorowo...diody czerwone, zielone i Amber na pełnej mocy będą nadawały zbyt cukierkowej barwy. Zaprojektuj sterownik a będziesz to mógł korygować na bieżąco. Ja osobiście polecam projekt Maga. Napisz do niego jakich i ile diod chcesz użyć a dobierze Ci odpowiednie drivery. A sam sterownik dostaniesz zaprogramowany na płytce. Podłączysz tylko kabelki, ustawiasz kanały i masz gotowe. Ps. Moim zdaniem zamiast zielonego lepiej dawać cyjan. W małych akwariach (mniejsza lampa mniej źródeł światła) bardziej miesza się z niebieskim...Ale to moje osobiste zdanie :-) Nie no oczywiście, że będę musiał mieć sterowanie. Ale na razie ustawienie ledów i ich ilość czy nie przesadziłem z czymś ciutkę. Dzięki za poradę z tym zielonym !!! Ps. Zastanawiam się jeszcze, czy nie za mało białego zimnego w porównaniu do reszty !!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
iKuro Zgłoś Napisano 7 Sierpnia 2017 Poczytaj trochę o kolorach Jeżeli chodzi Ci o efekt widoczny dla człowieka, to biały kolor jest najłatwiej widzialnym kolorem Sporo w kolorze białym jest fali w zakresie koloru zielonego - a ten kolor jest najlepiej widzialnym kolorem przez oko ludzkie. Dla lepszego zobrazowania: porównując diody o tej samej mocy: niebieską, białą oraz czerwoną, zobaczysz, że dla Ciebie najjaśniejszą diodą będzie biały. Takie diody z reguły dają porównywalne strumienie świetlne, straty cieplne są bardzo podobne. Jedyna różnica jest w umiejętności postrzegania barwy Osobiście myślę, że starczy owych 6 diod białych, ale jeżeli chcesz, to dorzuć ze dwie więcej. A taka ciekawostka jeszcze odnośnie kolorów w akwarium: Kolor, który jest widoczny, jest tak na prawdę kolorem, którego dany obiekt nie wchłania Na przykładzie roślin zielonych - są zielone, ponieważ wchłaniają czerwone oraz niebieskie składowe światła. Praktycznie nie wykorzystują zielonego, więc większość zielonej składowej fali jest odbijana zamiast wchłaniana - a ta trafia do naszego oka Stąd kolorystyka oświetlenia jest ważna dla efektu który chcesz osiągnąć. Wiele cukierkowych efektów w akwariach, zwłaszcza morskich, jest osiągnięta dla tego, że światła białego jest bardzo mało, a ludzie skupiają się tylko na konkretnych barwach. Jak dasz dużo białego, to efekt będzie "naturalny" - czyli większość będzie brązowa zamiast np czerwona + fluo przy świetle czerwonym i niebieskim. Na prawdę, tematyka światła w kontekście wzrostu roślin (no i korali foto) jest tak głęboka, że można czytać o tym godzinami. Spędziłem nad tym kiedyś trochę czasu, i utknąłem ponieważ nie byłem w stanie kupić miernika PAR (Photosynteticaly Active Radiation). A przeliczniki z samych lumenów itp to raczej odnoszą się do zwykłych żarników i nie uwzględniają składowych długości fal ;P Co do kolorów. Najlepiej będzie zrobić tak, jak chłopaki sugerują - wziąć gotowe i sprawdzone rozwiązania, policzyć proporcje między ledami i dać ich tyle, ile się uważa. Co do samego sterowania. Cóż, nie jest to na prawdę takie trudne do zrobienia. Sam kiedyś uczyłem się programować z bazowych elementów, a teraz zacząłem się przesiadać na rozwiązania arduino z powodu wygody - można kupić gotowe "bloczki" urządzeń, przez co minimalizuje się ryzyko błędu w elektronice. Wszystko inne tak na prawdę to są problemy związane z programem. A tego jest już tyle przykładów... na wszystko da się znaleźć rozwiązanie. To tylko takie skomplikowańsze klocki lego Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
gotpol Zgłoś Napisano 7 Sierpnia 2017 (edytowane) 8 godzin temu, iKuro napisał: Poczytaj trochę o kolorach Jeżeli chodzi Ci o efekt widoczny dla człowieka, to biały kolor jest najłatwiej widzialnym kolorem Sporo w kolorze białym jest fali w zakresie koloru zielonego - a ten kolor jest najlepiej widzialnym kolorem przez oko ludzkie. Dla lepszego zobrazowania: porównując diody o tej samej mocy: niebieską, białą oraz czerwoną, zobaczysz, że dla Ciebie najjaśniejszą diodą będzie biały. Takie diody z reguły dają porównywalne strumienie świetlne, straty cieplne są bardzo podobne. Jedyna różnica jest w umiejętności postrzegania barwy Osobiście myślę, że starczy owych 6 diod białych, ale jeżeli chcesz, to dorzuć ze dwie więcej. A taka ciekawostka jeszcze odnośnie kolorów w akwarium: Kolor, który jest widoczny, jest tak na prawdę kolorem, którego dany obiekt nie wchłania Na przykładzie roślin zielonych - są zielone, ponieważ wchłaniają czerwone oraz niebieskie składowe światła. Praktycznie nie wykorzystują zielonego, więc większość zielonej składowej fali jest odbijana zamiast wchłaniana - a ta trafia do naszego oka Stąd kolorystyka oświetlenia jest ważna dla efektu który chcesz osiągnąć. Wiele cukierkowych efektów w akwariach, zwłaszcza morskich, jest osiągnięta dla tego, że światła białego jest bardzo mało, a ludzie skupiają się tylko na konkretnych barwach. Jak dasz dużo białego, to efekt będzie "naturalny" - czyli większość będzie brązowa zamiast np czerwona + fluo przy świetle czerwonym i niebieskim. Na prawdę, tematyka światła w kontekście wzrostu roślin (no i korali foto) jest tak głęboka, że można czytać o tym godzinami. Spędziłem nad tym kiedyś trochę czasu, i utknąłem ponieważ nie byłem w stanie kupić miernika PAR (Photosynteticaly Active Radiation). A przeliczniki z samych lumenów itp to raczej odnoszą się do zwykłych żarników i nie uwzględniają składowych długości fal ;P Co do kolorów. Najlepiej będzie zrobić tak, jak chłopaki sugerują - wziąć gotowe i sprawdzone rozwiązania, policzyć proporcje między ledami i dać ich tyle, ile się uważa. Co do samego sterowania. Cóż, nie jest to na prawdę takie trudne do zrobienia. Sam kiedyś uczyłem się programować z bazowych elementów, a teraz zacząłem się przesiadać na rozwiązania arduino z powodu wygody - można kupić gotowe "bloczki" urządzeń, przez co minimalizuje się ryzyko błędu w elektronice. Wszystko inne tak na prawdę to są problemy związane z programem. A tego jest już tyle przykładów... na wszystko da się znaleźć rozwiązanie. To tylko takie skomplikowańsze klocki lego Dziękuję Kolego (iKuro) za dość ciekawe wytłumaczenie tematu kolorów, nawet nie byłem świadomy tego - muszę się wgłębić w temat. Co do mojej lampy nadal błądze ale zaryzykuje i zrobię ją na tym schemacie co go umieściłem, najwyżej będę sukcesywnie przerabiał i wymieniał diody (kolor) co do bieli zostawiam 6szt, royal blue też zostawiam w takiej formie ilościowej zwłaszcza, że chce je podłączyć 6-tkami do sterownika więc przy zbyt mocnym świetle po prostu odłączę jedną szóstkę. Mam tylko jeszcze pytanie co do świata nocnego, czy to są zwykłe diody niebieskie które mam, czy jakieś specjalne ? - jeszcze raz dziękuję za cenne rady, jak Ci się coś przypomni ważnego daj znać - każda rada jest dla mnie cenna. Edytowane 7 Sierpnia 2017 przez gotpol (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach