Skocz do zawartości
Słony leszcz

Lampa LED DIY do kostki 35x35x40

Rekomendowane odpowiedzi

Słony kup chociaż radiator alumiowy na alledrogo na wymiar da radę, ja mam takie dwa przyklejone na klej termo super trzyma, no i temperatura przy 40W jest w okolicach 44 stopni.

Edytowane przez fannadil (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, fannadil napisał:

kup chociaż radiator alumiowy

No tak, tak. Taki jest plan. Albo radiator, albo wiatrak (żeby przy okazji przećwiczyć zasilanie go i sterowanie przez termostatowy czujniczek), albo i to, i to dla wprawy i nabrania doświadczeń. Ale to za chwilę, trochę odsapnąć muszę od dłubaniny przy tej lampie, bo ileś tam wieczorów ostatnio nad tym przesiedziałem, że i ja już trochę tym zmęczony jestem, i żonka się irytuje. A i tak jeszcze te trafione dwie diody będzie trzeba przelutować...

A i tak sobie myślę, że jak w lampce aquaelowej (paski led zamknięte w szklanym profilu na szczelnie, też gorące nieźle się robi) się diody nie popaliły przez rok, to i u mnie chwilę wytrzymają. Co zrobić, taki już mam okres w życiu, że w stałym niedoczasie funkcjonować muszę chwilowo:-)

A z tym czasem świecenia (czy nie za długo i czy można dłużej "nocnym UV" świecić?) i zasadnością zastosowania diod UV/purple zamiast blue/RB w celu pobudzenia fluorescencji? Ktoś? Coś?...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj kolego. Jestem pełen podziwu twojemu zaangażowaniu w projekt morski. Sam wiem ile to DIY kosztuje nerwów i czas. Jeszcze jak się ma małe szkraby w domu to robota tylko po nocy. Sam robiłem lampę i wiem jedno ze jak człowiek za dużo kombinuję to z tego robi się wielki chjdjjhdj. Ja dopiero po pół roku jestem z lampy zadowolony.

A zrobiłem to tak

* Wywaliłem jeden kanał mieszany to znacZy blue i aktyniczny różnice w wartościach były niewielkie i tak się niektóre spaliły.

* Złota zasada niemieszkalnych na kanałach

* Zrób jeden kanał blue drugi RB, trzeci biały, a czwarty jakiś UV na ranek i wieczór.

*Wywal te cyjan itp. tak i tak w w białym są te pasma. A jak sobie zobaczysz jak ludzie w markowych lampach. Mają poskręcane kanały Red Green itp. to tylko do picu jest by slonecZko wschodziło i zachodziło.

* Co do fluo to UV ch*ja daje, najlepiej robi RB i blue.

Cholera pierwszy mój taki długi post.

Kolego powodzenia będzie pięknie.

 

 

Wysłane z mojego SM-A750FN przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
47 minut temu, Luigi napisał:

Witaj kolego.

A czołem, czołem:-)

Z tym mieszaniem kolorów to jest tak, że nie mam sterowania mocą kanałów, a tylko włącz/wyłącz. Wiec sobie umyśliłem, żeby diody na poszczególnych kanałach dobrać tak, żeby w miarę załączania kolejnych kanałów mieć światło zgodne z "wizją". Czyli na start "nocne" (minimalna ilość niebieskiego) + mocne UV. Potem świt, czyli więcej niebieskiego, potem solarium w okolicach południa, a potem w odwrotnej kolejności.

Cyjan - tak sobie wyobrażałem, że to będzie taki turkusowy bardziej kolor, a okazało się, że to zielony praktycznie jest. No i wszystkie diody białe mają tam dziurę, to wymyśliłem uzupełnić pasmo. No i ostatnio modny jest cyjan:-) Za to "zwykłe" niebieskie wychodzi, że mi się podoba najbardziej chyba. A cyjan do wywalenia faktycznie kiedyś, tylko wykombinuję, czym go zastąpię.

Generalnie, wszędzie piszą, że najlepszy zestaw to blue + RB + cool white, iż żeby nie bawić się w kolorki. No ale ja, jak chyba dosłownie każdy, myślałem że zrobię lepiej:-) Mam nauczkę. Z resztą, w wielu kwestiach podobną już otrzymałem, że lepiej na początku podążać utartą ścieżką i nie kombinować za bardzo.

Godzinę temu, Luigi napisał:

Co do fluo to UV ch*ja daje, najlepiej robi RB i blue

Sam bym tego lepiej nie ujął:-)

Ale, żeby nie było, to mimo wszystko jestem strasznie zadowolony z tej lamki. Gdzieś tam odcień trochę nie taki, ale generalnie każdą wolną chwilę siedzę i się gapię na akwarium w nowych kolorkach. A korale nigdy nie były tak napompowane, więc im też chyba pasuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A korale nigdy nie były tak napompowane, więc im też chyba pasuje.

No to super.
Teraz sobie tylko wyobraź sobie jak to będzie robić, jak po składasz lampę do porządku.
Światło w morskim to podstawa sam to zaczynam doceniać.


Wysłane z mojego SM-A750FN przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Luigi napisał:

jak po składasz lampę do porządku

W zasadzie to na razie nie planuję już robić rewolucji. Nie jest idealnie, ale nie jest też źle (a wręcz bym powiedział, że jest rewelacyjnie w porównaniu do wcześniejszej lampeczki). Dam sobie czas na eksperymenty, przysłanianie tych czy innych diod i obserwowanie, jak to wpłynie na barwę światła, efekt fluo itp... A za ewentualne wymiany diod wezmę się, jak już będę miał wnioski konkretne. No i jeszcze trzeba trochę całość ogarnąć, poukrywać kabelki różne luźne, chłodzenie jakoś rozwiązać, zadbać o porządne uszczelnienie lampy i inne drobiazgi, które się pomija w "fazie prototypu", a mają duże znaczenie w codziennej eksploatacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przelutowałem te dwie walnięte diody, cyjan i biała 8500-10000K. Długo się zastanawiałem, czy tego cyjanu nie zamienić od razu na coś innego, ale ostatecznie zdecydowałem się zrealizować pierwotną koncepcję i dać ten cyjan. Efektu nad wodą jeszcze nie widziałem, bo późno już było i nie chciałem już odpalać lampy (akwa stoi w sypialni).

Zamówiłem też wentylator aab 14-o centymetrowy, taki o: https://allegro.pl/oferta/aab-silent-force-14-15-lopatek-50-mocniejszy-8db-7495597662, do tego zasilacz regulowany 1-12V i termostat na 35 stopni. A, i jeszcze porządny przewód, żeby to spiąć wszystko razem. Jakoś z 70zł w sumie, więc koszt materiałów do lampy przekroczył już 400zł (nie licząc kosztów wysyłek).

Od razu wyjaśniam, dlaczego wentylator, a nie po prostu radiator do naklejenia na górę. Otóż zanim nakleję radiator (pewnie na amen, bo wątpię żeby po sklejeniu klejem termoprzewodzącym, dało się to łatwo rozkleić potem), to chcę sobie to wszystko przemyśleć dokładnie jak to ma wyglądać. Ułożenie samego wiatraczka tej wielkości na profilu powinno spokojnie schłodzić lampę do akceptowalnej temperatury. A wentylator i tak się przyda, nawet jak się potem okaże, że chłodzenie pasywne samym radiatorem wystarczy. Przy okazji będzie okazja pobawić się wentylatorkiem, zobaczyć jak on dmucha, jak się steruje nim. Wiosna idzie, zaraz lato i znów upały... Już zaczynam powoli myśleć o chłodzeniu, to akurat będzie okazja poeksperymentować.

Pytanie do praktyków co mają lampy na takim właśnie profilu 16-o centymetrowym. Czy są jakieś sprytne patenty (bez wiercenia dziur i użycia śrub) na mocowanie pleksy szczelne? Wklejanie za każdym razem na silikon trochę upierdliwe jednak.

Edytowane przez Słony leszcz (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie plekse mam wklejoną na dość mocna taśmę dwustronną, wczoraj zrywałem bo montowałem włącznik termo do wentylacji i dało rade. Nie jest 100% szczelna ale nie musi być bo jest około 10 cm nad krawędzią akwarium.

Edytowane przez fannadil (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, fannadil napisał:

nie musi być bo jest około 10 cm nad krawędzią akwarium

10 cm nad krawędzią też jest dość wilgotne powietrze i w nocy, kiedy lampa wystygnie może się potencjalnie coś skraplać w środku. Chyba już wolę oblecieć silikonem krawędź dookoła niż z tą taśmą się mocować. Silikon dość łatwo potem odchodzi od pleksy, ale jak się pleksy i spoiny nie rusza, to się trzyma ok. Bardziej mi chodzi o patenty jakieś typu uszczelka okienna założona na krawędź pleksy... no nie wiem, jakieś takie niestandardowe sposoby, które się sprawdzają w praktyce dobrze.

31 minut temu, fannadil napisał:

wczoraj zrywałem bo montowałem włącznik termo do wentylacji

Nie będzie taki termostat zawyżał temperatury, jak go zamontujesz pod pleksą? Nie lepiej przykleić go gdzieś do górnej powierzchni profila/radiatora?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Też o tym myślałem ale montaż na górze narażało by go na prace w chłodnym powietrzu z wentylatora. Wczoraj testowałem to rozwiązanie i załącza się wszystko zgodnie z oczekiwaniami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, fannadil napisał:

Wczoraj testowałem to rozwiązanie i załącza się wszystko zgodnie z oczekiwaniami.

No to się zastanowię jeszcze, może też poprowadzę kabelek do środka. Przy okazji był by czujnik chroniony przez wilgocią dodatkowo... i by ładniej było jednak chyba. Tak, zrobię tak samo. Dzięki za radę:-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wentylator zamontowany. Na razie prowizorycznie jeszcze i bez termostatu, ale już widać, że to zda egzamin. Obroty na zasilaczu mocno skręcone, żeby go nie było słychać w ogóle, a przy pełnej mocy lampy profil zimny, no może "letni". Na pewno poniżej 36 stopni, bo tę temperaturę (z racji młodszej córy trzymiesięcznej) rozpoznaję bez żadnych dodatkowych termometrów.

No i od razu pojawia się pytanie. Skoro chłodzenie pozwala, to czy jest sens zamontować więcej diod? Obecnie mam 9W blue, 9W rb, 6W białego (mieszane), 2W cyjan, 2W UV, 2W fiolet (~420nm). Czy to koralowcom wystarczy, czy warto dołożyć jeszcze więcej mocy? A może więcej byłoby już za dużo dla miękasów? Dla przypomnienia, akwarium 35x35x40.

A tak ta prowizorka wygląda:

TCmLJ6FYyq3RodEBrTVp-DvP9QMfw_Rjt6CKiuXd

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.