Skocz do zawartości
AmonS

4x10w Royal Blue - potrzebna pomoc

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jako, że elektryka mnie przeraża to mam do Was kilka pytań zanim cokolwiek zrobię/kupię :P Mam nadzieję, że dacie radę mi pomóc ;).


Najpierw cel:
Mam akwarium 240l (120/40/50 z koralowcami SPS). Słoneczko które jest nad akwarium to 4x54w t5 oraz 2x39w t5 czyli w sumie 294w czyli jakieś 1,2w/l (albo nawet 1,4w/l bo netto pewnie będzie z 200l w akwarium).

Jako że świecą same t5 a mi podoba się efekt jaki daje RoyalBlue chciałbym dodać jedną "listwę" z takim właśnie światłem... Byłem ostatnio u kilku akwarystów którzy świecą dodatkowo ledami do t5'ątek i doradzili mi abym użył diod 10w w ilości 4sztuk. Da to sporo światła dodatkowo ale myślę, że acroporkom się to spodoba :P (Byłbym wdzięczny za opinię na temat  tego pomysłu... czy światła nie będzie za dużo/mało itp no i czy diody 10w (linki poniżej) są ok?).

Ok to teraz co wymyśliłem/podpowiedziano mi:

- diody 4x po 10w:

https://led-byt.pl/pl/p/Dioda-10W-Royal-Blue-450nm-niebieska/74

lub

https://led-byt.pl/pl/p/Dioda-10W-hybryda-6x-Royal-Blue-450nm-3x-Ultrafiolet-395nm/131

Które wybrać i dlaczego? Czy warto iść w te hybrydy z uv?

- zasilacz:

https://led-byt.pl/pl/p/Zasilacz-stalopradowy-900mA-33-68V/200

lub 

https://led-byt.pl/pl/p/Zasilacz-stalopradowy-900mA-18-40V/336

Który będzie lepszy?

- radiator/listwa:

No właśnie... na czym to zrobić? wystarczy do tych 4 diod zwykły profil aluminiowy 120cm x 5cm x 1cm czy potrzebny będzie taki z żeberkami? 

 

No i na koniec jak to ma działać... 

A no ma to być oświetlenie typu "włącz - wyłącz", bez zabawy w rozjaśniania itp... normalna wtyczka w programator czasowy ;)

Czy podłączenie tego wygląda tak jak na załączonym obrazku? 

12392953_RB.jpg

Czy oprócz tego zasilacza/drivera potrzeba coś jeszcze? Wszelkie rady i pomysły mile widziane ;) 

Edytowane przez AmonS (wyświetl historię edycji)

b92d252d1cb9323c7717535c6689f494u1709a15

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zasilacz wystarczy ale będziesz musiał dać dobre chłodzenie bo punktowo się grzeją dosyc mocno...miałem te hybrydy które podałeś w linku UV dosyć mocno podbijało kolory fluo..wieczorem zrobię zdjęcie w obecnym baniaku jak to wygląda przy 2 szzt


ReefMax

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
8 godzin temu, AmonS napisał:

- diody 4x po 10w

albo po  2 diody RB i 2 hybrydy RB+UV :) - można je przecież łączyć - zależy jaki efekt chcesz : więcej / mniej fluo

driver można dać słabszy https://led-byt.pl/pl/p/Zasilacz-stalopradowy-680mA-30-68V/53

diody nie będą świecić MAX ale będą się mniej grzały , a razie czego spokojnie można dodać jeszcze jedną diodę

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

UV bym odpuścił - nie jest to całkowicie neutralne ani dla życia w akwarium, ani dla oka obserwatora (raczej nie będziesz oglądał akwarium w okularach z filtrem UV). Aktynika ~420nm też podbija fluorescencję, np taka: https://led-byt.pl/pl/p/Dioda-10W-Aktynika-425nm-niebieska/414. Może więc jedna dioda 425 + 3 RB?

Zasilacz to raczej ten pierwszy. Z opisu led wynika, że "biorą" do 12V napięcia. 4x -> 48V - tyle musi wytrzymać Twój driver. No i w tym drugim jest w opisie moc max 36W (a 4x10W = 40W).

Belka to raczej z żebrami radiator, bo trochę tego ciepła będzie (a im wyższa temperatura pracy, tym mniej światła i szybsze zużycie led). Ale jak dasz radiator to pewnie bez dodatkowych wentylatorów już powinno dać radę.

Pomyśl o dołożeniu soczewek/kolimatorów, 120 albo 90 stopni (im wyżej zawiesisz lampę, tym bardziej skupiona może być wiązka). Bo sam led ma wg noty 160 stopni, więc dużo światła ucieknie na boki (a dodatkowo, jeśli nie osłonisz lampy, będzie mocno świeciło w oczy i na pomieszczenie). Dodatkowo, osłoni ci diodę. Takie coś np. https://led-byt.pl/pl/p/Soczewka-kolimator-LED-20-100W-90st./490

Niektórzy na powierzchnię profilu/radiatora od dołu dają ładnie przyciętą (z otworami na ledy) płytę pleksi, pcv czy innego tworzywa, żeby zamaskować kabelki i zasłonić aluminium.

Ledy oczywiście kleisz do aluminium na pastę/klej termo-przewodzący, np. taki: https://led-byt.pl/pl/p/Klej-termoprzewodzacy-AG-Thermoglue-10g/55.

Podłączenie jak narysowałeś, tylko uważaj na bieguny ledów, żeby nie pomylić.

 

PS. Kolega wyżej bardzo mądrze pisze o zastosowaniu mniejszego prądu. Jeśli chcesz utrzymać moc, możesz dodać jedną diodę więcej - zasilacz wytrzyma, a całość będzie się spisywała dużo lepiej niż 4 diody obciążone na maksa.

Edytowane przez Słony leszcz (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
12 minut temu, Słony leszcz napisał:

 (raczej nie będziesz oglądał akwarium w okularach z filtrem UV). Aktynika ~420nm też podbija fluorescencję,

nikt raczej nie patrzy bezpośrednio w diody więc okulary zbędne :)  a z zakresem 420nm jest taki problem że diody się szybko zużywają (przynajmniej te 3W :( :  w mojej lampie mam takie i po mniej więcej pół roku świecenia na 50% mocy diody/chipy ... czernieją i świecą słabiej niż nowe)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, rumik21 napisał:

wieczorem zrobię zdjęcie w obecnym baniaku jak to wygląda przy 2 szzt

Dzięki, fotka bardzo by mi pomogła bo w sumie RB widziałem jak świeci samo ale hybryd już nie...

1 godzinę temu, silvia napisał:

albo po  2 diody RB i 2 hybrydy RB+UV :) - można je przecież łączyć - zależy jaki efekt chcesz : więcej / mniej fluo

zdecydowanie zależy mi na "więcej fluo" ale jednocześnie chciałbym aby światło było jak najlepsze/najbardziej wykorzystywane przez koralowce...
 

1 godzinę temu, silvia napisał:

driver można dać słabszy https://led-byt.pl/pl/p/Zasilacz-stalopradowy-680mA-30-68V/53

diody nie będą świecić MAX ale będą się mniej grzały , a razie czego spokojnie można dodać jeszcze jedną diodę

 

1 godzinę temu, Słony leszcz napisał:

PS. Kolega wyżej bardzo mądrze pisze o zastosowaniu mniejszego prądu. Jeśli chcesz utrzymać moc, możesz dodać jedną diodę więcej - zasilacz wytrzyma, a całość będzie się spisywała dużo lepiej niż 4 diody obciążone na maksa.

Czyli używając tego zasilacza https://led-byt.pl/pl/p/Zasilacz-stalopradowy-900mA-33-68V/200 można było by podłączyć 5x 10w?  Właśnie dobór diod do zasilacza chyba stanowi dla mnie największy problem...

 

Godzinę temu, silvia napisał:

nikt raczej nie patrzy bezpośrednio w diody więc okulary zbędne :)  a z zakresem 420nm jest taki problem że diody się szybko zużywają (przynajmniej te 3W :( :  w mojej lampie mam takie i po mniej więcej pół roku świecenia na 50% mocy diody/chipy ... czernieją i świecą słabiej niż nowe)

Też gdzieś czytałem że te 420-425 są jakieś awaryjne, ktoś pisał że się palą albo coś takiego... dlatego też nie brałem ich pod uwagę - nie mniej nie znam się i będę bazował na Waszej pomocy/opinii.

1 godzinę temu, Słony leszcz napisał:

Pomyśl o dołożeniu soczewek/kolimatorów, 120 albo 90 stopni (im wyżej zawiesisz lampę, tym bardziej skupiona może być wiązka). Bo sam led ma wg noty 160 stopni, więc dużo światła ucieknie na boki (a dodatkowo, jeśli nie osłonisz lampy, będzie mocno świeciło w oczy i na pomieszczenie). Dodatkowo, osłoni ci diodę. Takie coś np. https://led-byt.pl/pl/p/Soczewka-kolimator-LED-20-100W-90st./490

No właśnie belka będzie wisiała dosyć nisko bo raptem 5-8cm nad wodą ... i dlatego nie myślałem o soczewkach. Myślicie, że przy tej wysokości będą konieczne?

 

1 godzinę temu, Słony leszcz napisał:

Belka to raczej z żebrami radiator, bo trochę tego ciepła będzie (a im wyższa temperatura pracy, tym mniej światła i szybsze zużycie led). Ale jak dasz radiator to pewnie bez dodatkowych wentylatorów już powinno dać radę.

Tak myślałem, że zwykły profil będzie za słaby... 

 

1 godzinę temu, Słony leszcz napisał:

Podłączenie jak narysowałeś, tylko uważaj na bieguny ledów, żeby nie pomylić.

o właśnie miałem zapytać jeszcze, w którą stronę te połączenia mają iść xD 
 

12395685_RB.jpg

Tak jak powyżej, czy diody odwrotnie... ???


b92d252d1cb9323c7717535c6689f494u1709a15

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, silvia napisał:

nikt raczej nie patrzy bezpośrednio w diody więc okulary zbędne

Ja raczej nie patrzę, ale moja 3 letnia córka już owszem, bardzo się interesuje "niebieskim światełkiem". No i w wodzie w naturze raczej nie ma UV. Także osobiście bym nie świecił UV (no chyba, że w filtrze UV w przypadku walki z jakąś chorobą). No ale to oczywiście tylko moje (raczej zielonego jeszcze morszczaka) zdanie. Może być, że moje obawy są na wyrost.

Z tym wypalaniem aktyniki to ciekawe info. Nigdy dotąd nie myślałem pod tym kontem o poszczególnych pasmach, że się z czasem mogą wypalać "barwy" niektóre szybciej niż inne. Bo że ledy w ogóle z czasem się wypalają, tzn produkują coraz mniej światła, to wiadomo. Kwestia tylko szybkości. 50% spadku ilości światła po pół roku to raczej słabo, jak świetlówka (albo i gorzej). Ale świetlówkę łatwiej wymienić. Trzeba by to uwzględnić jakoś w projekcie lamp DIY (mniejszy prąd, "zapasowe" ledy, które by zastępowały te wypalone...). Chociaż z drugiej strony, w DIY możesz po prostu wymienić taką wypaloną diodę i po problemie na jakiś czas. Warto przynajmniej tak to pomyśleć, żeby wymiana diody była w miarę prosta, żeby nie zrobić np nie rozbieralnej obudowy.

A z ciekawości. Czy UV nie będą się podobnie wypalały z czasem? Albo i szybciej? Teoretycznie, większa energia promieniowania powinna chyba szybciej zmieniać właściwości materiałów w led.

 

A wracając do tematu:-)

Zasilacz stałoprądowy ma określony prąd (to Ci reguluje moc świecenia diody, większy prąd - większa moc świecenia diody) oraz zakres napięć na wyjściu (to z koleji decyduje o tym, ile diod możesz podłaczyć w szeregu pod zasilacz). Te COB'y mają napięcie zasilania 9-12V wiec każda dioda w szeregu "zużyje" do 12V. 5x12V = 60 V. Zasilacz ma napięcie maks 68V, i to właśnie dzięki temu można podłączyć 5 diod. Ale 6 już nie. Ale jakbyś chciał mniej obciążyć diody, to dajesz zasilacz z mniejszym prądem, np taki jak kolega @silvia pisał. Tam też jest Vmax 68V, więc też spokojnie 5 diod możesz podłączyć.

Soczewki. Jak nie dasz i nie będziesz miał od boków lampy zasłoniętej, to będzie świeciło w oczy/na pomieszczenie. Kwestia estetyki. Jak masz jakąś koronę i lampę schowasz w niej, to spoko. No i kwestia tego, że coś tam tego światła zamiast do wody, to na boki poleci.

 

Podłączenie: "+" zasilacza na "+" pierwszej diody, potem "-" pierwszej diody na "+" kolejnej itd..., na koniec "-" ostatniej diody na "-" zasilacza. Tak jak ze spinaniem samochodów/akumulatorów przewodami, "plus do plusa, minus do minusa":-)

420nm teoretycznie powinno być lepiej wykorzystane przez korale. Zdaje się, że to trafia w pasmo syntezy chlorofilu. UV praktycznie już w nic nie trafia. Koral pod wpływem UV produkuje barwniki, które go mają przed tym światłem chronić. Właśnie tak działa fluo. Wysokoenergetyczne promieniowanie (od 450nm po UV) jest pochłaniane przez barwniki fluo, a następnie energia jest wypromieniowywana w postaci światła o niższej energii (zielone lub czerwone). Ale sam nie mam ani UV, ani 420nm (dopiero w planach DIY), więc mogę tylko teoretyzować. Argument o awaryjności diod 420 byłby dość istotny. Ja bym włożył 420 i postarał się o łatwa ewentualną wymianę. Ale to już musisz sam zważyć za i przeciw.

Edytowane przez Słony leszcz (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

 

3 godziny temu, AmonS napisał:

Tak jak powyżej, czy diody odwrotnie... ???

pol-szereg.jpg

z zasilacza plus do pierwszej diody plus a potem minus pierwszej diody z plusem drugiej

3 godziny temu, AmonS napisał:

Tak myślałem, że zwykły profil będzie za słaby...

zrobisz próbę to się dowiesz :) na profil zawsze można nakleić dodatkowe mniejsze / większe radiatory lub dołożyć wiatraki

3 godziny temu, Słony leszcz napisał:

Kwestia tylko szybkości. 50% spadku ilości światła po pół roku to raczej słabo, jak świetlówka

nie nie :) po pół roku (no dobra świeci już ponad rok i świeci dalej bo czekam aż padnie a paść nie chce) świecenia lampą z 50% mocy - widać oznaki zużycia tych konkretnych diod - ale na pewno nie stratę 50% 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
58 minut temu, silvia napisał:

widać oznaki zużycia tych konkretnych diod - ale na pewno nie stratę 50%

A no widzisz, czyli nie jest tak źle z tymi 420. Rozumiem, że "widać oznaki zużycia" to jakieś 5-10% (?) pierwotnej ilości światła. Do przeżycia chyba. A jeszcze jak masz możliwość regulacji to zamiast 50% ustawiasz 60% i nadal masz światło jak należy. Dobry przykład na to, że:

- dobrze przyjąć kilka watów więcej na zapas w oświetleniu (szczególnie jak robisz DIY),

- sterownik do lampy się przydaje i nie jest to tylko bajer do "symulacji wschodów i zachodów słońca, burz i zachmurzenia", ale pozwala utrzymywać stałe parametry oświetlenia pomimo postępującego zużycia led (inne barwy led też się zużywają z czasem, chociaż może wolniej lub mniej jest to widoczne "na oko").

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, rumik21 napisał:

To fotki 2x hybryda nad baniakiem 250l

https://imgur.com/a/pTIZNie

 

No to powiem szczerze, 2 już robią robotę ... taki efekt chcę ;)
Teraz tak się zastanawiam... czy jak dam 5sztuk to nie będzie za dużo...
Ty świecisz te 2 hybrydy ze świetlówkami t5? Jeśli ze świetlówkami to dałbyś radę wstawić fotkę jak świeci się komplet (t5 + te ledy hybrydy)?


b92d252d1cb9323c7717535c6689f494u1709a15

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie a co sądzicie o użyciu takich multichipuf https://led-byt.pl/pl/p/Dioda-10W-hybryda-6x-Royal-Blue-450nm-3x-Cool-White-10000K/132

Czy za dużo białego będzie? Chciałbym użyć takich 2 lub 3 do oświetlenia kostki 40x40x40 soft/lps

==//==EDYTA

A może dać 3x10wRB i 2x3w full spectrum?

Edytowane przez BSOD (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.