Skocz do zawartości
SosnAlthar

Lampa LED DIY

Rekomendowane odpowiedzi

hmm bo znalazlem w opisie lamy "Tropic Marin SunaECO 1000 HD Reef White LED " ze niebieskie maja 50.000K. Czyli to by troszke wyjasnialo skad lampoy led maja po kilkanascie tysiecy K i cala ta selekce diod.....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skala Kalvina jest używana do określania "białości" światła. Ledy nazwane poszczególnymi kolorami muszą być nazywane długością fali. Na przykład czerwona Cree® XR-E jest określana jako kolor 620nm, zielona jako 520nm, niebieska 475nm, a royal niebieska 450nm.

Czyli niebieskie nie są niebieskie tylko bardzo "zimno" białe. Osobiście nie kierowałbym się liczbą przed K. Często jest to chwyt marketingowy. Na moich T5 jest napisane 12000K. Teoretycznie powinienem z nich wyciągnąć barwę zimno białą, którą ludzkie oko mogłoby zakwalifikować jako wpadającą w niebieski. Chyba mam coś nie tak z oczami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak tak zgadza sie ze sa podane dlugosci fali ktore warunkuja kolor, no bo bialy to mieszanka wiec ciezko tu stosowac dlugosc konkretna fali.

Ale jak w tym linku do wikipedii jest tam tez napisane o okreslaniu temp. na podstawie koloru jaki emituje gwiazda lub np rozgrzany metal, Nie uzywa sie jej do okreslenia czy swiatlo jest biale czy nie tylko jego temperatury. no tak to nazwali co ja poradze. jak wynika tez z tego wykresu na wiki. jest to skala otwarta chyba (ten znaczek na koncu to nieskonczonosc ?).

Znalazlem cos niecos o gwiazdach i pisza ze te niebieskie maja okolo 50.000k Co by pasowalo do niebieskich ledow.

Oczywiscie nie bede sie przy wszystkim upieral nie ejstem optoelektronikiem ani fizykiem :)

Red stars are cooler (surface temperatures of ~ 3,000 K), yellow stars

are hotter (surface temperatures of ~6,000 K), while white or blue-white stars are even

hotter (surface temperatures up to ~50,000 K).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze nie udało mi się znaleźć led, których temperatura barwowa przekraczałaby 10000K. Piszą oczywiście, że jest to maksymalna wartość więc moim zdaniem niemożliwa do uzyskania przy projekcie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie tez takich szukalem i jakos nie moge znalesc. Stad tez zaciekawil mnie opis tej lampy Tropic Marin SunaECO 1000 HD Reef White LED.

A czy producenci nie chwala sie swoimi osiagami na zapalonych bialych i niebieskich i dzieki temu biale swiatlo osiaga np 15k K?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że są produkowane diody białe o temperaturze barwowej powyżej 10.000K

To że nie są one dostępne w ofertach najbardziej znanych producentów(Cree, Luxeon etc) wynika tylko i wyłącznie z tego, że dla tych firm diody o temperaturze powyżej już 8.000K to "odpad" w sensie produktów użytkowych - tak zimnego światła nie stosuje się nigdzie(w domu, biurach etc) i właściwie mają one zastosowanie wyłącznie w akwarytstyce - czasem w fotografii.

Dlatego diody o CCT wyższej od 10.000K produkowane są raczej przez mniejsze firmy - które korzystają z wykupionych rozwiązań od większych potentatów - robiąc przy tym produkt w miarę dobry jakościowo przeznaczony już z założenia do konkretnych celów - jak np. wspomniana akwarystyka morska.

pozdrawiam

Przemek


pozdrawiam

Przemysław Cybulski
www.Pacific-Sun.eu
Home for advanced technology

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#248176 deral :

Jeszcze nie udało mi się znaleźć led, których temperatura barwowa przekraczałaby 10000K. Piszą oczywiście, że jest to maksymalna wartość więc moim zdaniem niemożliwa do uzyskania przy projekcie.

Źle szukałeś, google i po 15 sekundach masz.


pozdrawiam

Przemysław Cybulski
www.Pacific-Sun.eu
Home for advanced technology

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przemek fajnie, że włączyłeś się do rozmowy, w końcu jest dość w temacie obeznany. Mam również nadzieję, że podzielisz się z nami doświadczeniami, jest to przecież dział DIY. Pogooglowałem jak zasugerowałeś i powiem szczerze jedynie chińscy sprzedawcy deklarują, że ich diody pezkraczają wartości 10000K. Nie mam najlepszych doświadczeń jeżeli chodzi o producentów z tamtych rejonów. Oni zajemocno kolorują jeżeli chodzi o dane techniczne, efektywność itd. Mam do Ciebie prośbę, czy mógłbyś mi pomóc znaleźć jakieś sprawdzone i efektywne diody np. 14000K, które mógłbym zastosować do swojego projektu.

Z góry dziękuję za pomoc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zastanawia mnie na ile producent jest- powiedzmy slowny, przedstawiajac specyfikaje Ledow. Moze to jak z podkrecaniem komputerow. W cieklym azocie z jednego GHz i przy odpowiednim napieci taktowanie moze wzrosnac ponad 100%. Czy wartosci podawane przez producentow nie sa w taki wlasnie sposob nieco naciagane ? To znaczy dioda taka bedzie miec te 14 kK przy odpowiednim pradzie ale jej zywotnosc bedzie bardzo slaba.

Jesli ktos moglby slowo komentarza na ten temat.

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem pikaczu2000 właściwie to sam sobie odpowiedziałeś. Maksymalne wartości są do uzyskania ale w warunkach labolatoryjnych nie na projekcie. Dlatego nie należy się sugerować maksymalnymi wartościami. A diody faktycznie będą się cieszyć dłużej zdrowiem i życiem jak nie obciążych ich na maksa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#248477 deral :

Moim zdaniem pikaczu2000 właściwie to sam sobie odpowiedziałeś. Maksymalne wartości są do uzyskania ale w warunkach labolatoryjnych nie na projekcie. Dlatego nie należy się sugerować maksymalnymi wartościami. A diody faktycznie będą się cieszyć dłużej zdrowiem i życiem jak nie obciążych ich na maksa.

To jest podstawa żeby ich nie /katować/ po to je stosujemy żeby nie myśleć o zmianie światła za parę lat

Tak naprawdę pisałem już w w innych wątkach na ten temat. Co do temp. barwnej to /specjalnie selekcjonowane/

diody mogą mieć skarajne wartości pomiędzy 5 000 - 10 000 K czyli tak naprawdę trafi się partia gdzie mamy

np 10 000 tys a trafi się że mamy 5 000 tys dlatego uważam że zakupienie LED to loteria dlatego więc myślę

że lepiej jest kupić diody markowe gdzie producent deklaruje temp barwną ok 8 000 tys mowa p cree niż

chińską technologię. Notabene jak część osób wie ja zbudowałem i testuję swoją lampę na LED Citizena

o kolorystyce 6 300 od kilku miesięcy świeci i wszysko OK problemę jest tylko kolor trzeba dodać więcej

niebieskich ja ustawiłem lampę na 14 000 K bo cieplejszy kolor mi bardziej odpowiada świeci jak żarnik 14 000 K

pozdrawiam


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i jeszcze pytanie o diody niebieskie :) ktore stosowac ? Royal blue, te chyba maja dlugosc fali najbardziej zblizona do tego co lapie chlorofil a (430 nm) i b (453nm) to znaczy ich maxima absorbancji.

Tylko jakos nie moge znalesc ile lumenow daja, podane sa mW.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

pikaczu2000 sorki ale odeślę Cię do wikipedi jeżeli chodzi o twoje pytanie co do lumenów na światło kolorowe (nie określa się lumenów dla kolorowego światła, ponieważ oko ludzie inaczej absorbuje światło kolorowe niż białe, to tak w dużym skrócie). Więcej informacji na: http://pl.wikipedia.org/wiki/Strumie%C5%84_%C5%9Bwietlny

Jeżeli chodzi o niebieskie Royal Blue XR-E lub Royal Blue XP-E firma z Gdyni zajmuje się dystrybucją. Po więcej informacji musisz wysyłać prywatne informacje do forumowiczów tego wątku (regulamin forum punkt nr 17) albo spróbuj przestudiować wątek od początku, powinieneś znaleź czego szukasz.

Royal Blue są perfekt na projekt.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Royal blue myślę że są No1 na dzień dzisiejszy dają bardzo głęboki błękit wpadający w fiolet.

dają ok 0,5 W przy prądzie 350 mA jeżeli chcemy uzyskać więcej niebieskiego podbicie prądu np

do 700 mA czy więcej, bo z tego so pamiętam mogą chodzić do 1 500 mA wiele nie daje radzę podwoić

ilość LED Royal blue z doświadczenia wiem że stosunek białych do niebieskich to 1/3 jeżeli chcemy zachować

ich wieloletnią skuteczność nie tracąc strumienia, oczywiście można zastosować regulację białych

co daje efekt regulacji temp barwnej tak jak w żaenikach HQY że 10 000 K daje ok 20 000 L/W, a 20 000 K

chyba połowę jak pamiętam albo mniej. Moim zdaniem zastosowanie większej ilości niebieskich daje więcej pola do popisu ale łączy się to ze wzrostem kosztów.

pozdrawiam


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#248616 slawomirdyl :

wieloletnią skuteczność nie tracąc strumienia

pozdrawiam

Jak tak ledy mają to super:) T5 i HQI spadną z ceny :)


LPS-ZOA http://nano-reef.pl/...894-nano-rafka/ <> http://reefcentral.c...d.php?t=1639117

Schuran Jetskim-100,Aqua Medic Nanoprop 5000

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wydaje mi się żeby taniały. Po prostu jeżeli LED okaże się lepszą technologią, czy też bardziej porządaną przez rynek będzie tak jak z żarówkami standardowymi. Moim zdaniem w dłuższej perspektywie LED jest dużo tańsze, pomimo wysokich kosztów początkowych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#248643 Nemezis :
#248616 slawomirdyl :

wieloletnią skuteczność nie tracąc strumienia

pozdrawiam

Jak tak ledy mają to super:) T5 i HQI spadną z ceny :)

Tak mają tylko kwestja użytych LED. Jeżeli wykresy nie kłamią to ok 20 lat mamy spokój :)

oczywiście to tylko teoria. Co do cen to ja też się cieszę bo sam testuję lampy LED a używam HQI i T-5

ale to inna bajka :)


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wielkie dzieki slawomirdyl za wszystkie dotychczasowe informacje. Nie ma to jak rady kogos z praktyka :)

Deral dziekuje za dyskusje, mam nadzije ze nie zszedlem zbytnio z tematu :).Jesli chodzi o lumeny nic nie znalazlem odnosnie tego ze nie stosuje sie ich dla swiatla monochromatycznego.

oko ludzkie odbiera skladowe RGB w centrum pola widzenia (najlepiej odbierna barwa zielona) i sklada w calosc. Chyba ze mowiemy o nieostrym widzeniu (poza centralnym polem widzenia) to tam czarno-biale widzenie (duza wrazliwosc na swiatlo i ruch bez rozrozniania koloru) i sam mozg sobie powiedzmy naklada kolory po wczesniejszym "skanowaniu" obszaru. Poza tym we wszystkich diodach pewnej marki na c... sa lumeny przy niebiekich, poza ta slawetna RB gdzie byly podane mW. Zapewe da sie to przeliczyc jakos, ale niestety Bozia mi nie dala talenu az takiego ...

serdecznie pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W zwiazku z tym ze elektronika i elektryka nie jest moja mocna strona mam pytanko odnosnie zasilacza uhmm ...

Chcialbzm powiedzmy polaczy w jeden uklad 8 diod 3W;3,7V; 1000 mA Jakie parametry musi posiadac taki zasilacz, ile amper i ile V ? Ewentualnie 6 takich diod.

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Musi mieć jakieś 8, a najlepiej z zapasem 9 A i te 3.7 V ;]

Ale, że tak łatwo to nie ma czyli transformator 10A 12V :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Radze zastosować 2 zasilacze czyli zasilacz liniowy na 4 diody będzie taniej i możliwość wł/wy co pozwoli na

symulację pory dnia

pozdrawiam


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jesli na 4 diody to jakies 4-5A i 12 V (i 15W) ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak zdobędziesz zasilacz 5V to mniejsza strata będzie ;]

Skoro dioda potrzebuje 1A a dasz 4 diody to minimum te 4A zasilacz musi mieć.

A nie lepiej kupić 120W zasilacz od kompa który ma 3 linie 3.3V, 5V, 12V ?

Podpinasz się do danej linii masz zabezpieczenie w amperach w razie czego, a zasilacz będzie pobierał tyle prądu ile diody+jakaś tam stara czyli około 10-20W a nie 120 :) A na przyszłość są jeszcze watty :)

Ja przynajmniej przymierzam się do zrobienia lampy 5x5cm do słodkiego aby zobaczyć jak to działa, właśnie na komputerowym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.