Skocz do zawartości
smk

Lampa LED Cree 210W pod profiluxa

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio jakiś urodzaj projektów DIY LED to i ja się dołącze :)

Potrzebowałem lampę LED którą mógłbym jakoś ładnie wkomponować w pokrywę mojego akwarium, a do tego aby było to połączenie LEDów i świetlówek T5. Co więcej od samego początku istnienia mojego akwarium miałem światełko sterowane profiluxem, więc i bez tego nie mogę się obejść.

Elektronik ze mnie cieniutki, więc szukałem jakiegoś rozwiązania, które pozwoliło by mi to zrobić prosto i bez zbędnego grzebania w elektronice. Pogrzebałem trochę na reefcentral i zainspirowały mnie 2 posty z reefcentral i z aquareef.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1805591

http://aqua-reef.pl/diy-zrob-to-sam-f16/moja-lampa-led-t2185.html

Jako że projekty LED DIY nie należą do rozwiązań tanich, to już postanowiłem się nie rozdrabniać i zrobić lampę na najlepszych dostępnych obecnie LEDach - czyli Cree XP-G i XP-E. Grzebałem gdzie tu mozna dostać biny najbliższe 8000K w rozsądnej cenie i w końcu znalazłem zadowalające mnie rozwiazanie w... Australi :) (no w końcu globalizacja jest). Kombinacja 7 diód na jednej zgrabnej płytce PCB z metalowym rdzeniem, do tego można dołozyć dedykowaną soczewkę (z czego na razie zrezygnowałem). Dodatkowym plusem jest znacznie prostszy montaż, bo jedna płytka na 7 ledów to tylko 2 śrubki zamiast 14 i mniej kabli. Łącznie kupiłem 10 płytek (70 diod, 210 W razem)

http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut964

Problem zasilania i sterowania z profiluxa rozwiązuje mi statecznik sterowany sygnałem 1-10V Meanwell ELN-60-48D (60W, 48V, 1,12A). Podłącze to po 2 płytki na zasilacz, ustawiony na 900mA. Zasilaczy łącznie wzięłem 5szt. Jako że u nas problem z dostępnością tego modelu, a globalizacja mi nie straszna, to zamówiłem z Niemiec.

http://www.tn-electronics.de/product_info.php/products_id/72175

Lampa mimo że samoróbka to ma wyglądać ładnie, więc postanowiłem po środku pokrywy wyciąć otwór na 3/4 długości akwarium a z wierzchu zamontować aluminiowy radiator 16cm x 180cm na całej długości akwarium. Wygląda to estetycznie, a do tego rozwiązuje problem chłodzenia. Radiator akurat patriotycznie zamówiłem w Polsce :)

http://www.profmetkol.pl/str1i/98.php

Nie wiem jeszcze czy będzie potrzebne aktywne chłodzenie, ale na wszelki wypadek kupiłem 2 wiatraki 12cm 9dB. Będe musiał zdecydować przed rozpoczęciem prac czy dać wentylatory czy tez nie, ponieważ jeśli miały by być monotwane to tylko na równi z górną powierzchnią radiatora, aby nic nie wystawało i nie psuło wygladu.

Z drobnicy choć niezbędnej zakupiłem jeszcze śrubki nylonowe do przykręcenia płytek PCB, pastę termiczną Arctic Silver, kabelki i takie tam.

Do pełni szczęścia potrzebne są jeszcze moduł sterowania EVG AP, stateczniki ściemniane T5 54 i 80W, oraz świetlówki, ale to już akurat mam w obecnym oświetleniu i da się razem to połaczyć.

Elementy wszystkie już mam na miejscu (dzis właśnie z Australi dotarł ostatni element układanki), a że jestem jeszcze ok 2 tygodnie na zwolnieniu i mam (jak nigdy) sporo czasu to zabieram się za składanie na dniach.

Co do kosztów to na razie wygląda to nastepująco:

- Płytki z diodami - 1200zł

5szt (4 XP-G cool white i 3 XP-E Royal blue)

2szt (4 XP-E Royal Blue i 3 XP-E Blue)

- zasilanie Meanwell ELN-60-48D - 520 zł

- radiator 180cm - 230 zł

- wentylatory, śrubki, kable, pasta - 200 zł

czyli na razie 2150 zł - nie mało


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo podoba mi się Twoje podejście z mieszaniem LEDów, o kreatywności i otwarciu na globalizację wspominał nie będę. Koszty nie małe ale wydaje mi się, że i tak więcej niż 50% ośczędności niż gotowego produktu. Śmigła mimo wszystko zamontowałbym. Parametry LEDów podawane są przy temperaturze operacyjnej 25 stopni celcjusza, czyli dość nisko.

Kibicuję projektowi i życzę udanego lutowania.

Trzaśnij parę fotek jak będziesz miał okazję.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No ladnie sie natrudziles:claping oplacala sie byc globalnym z finalowy efektem Made in Swinoujscie:D

Kurde zeby mnie tak wyslali na 2 tygodnie zwolnienia, dokonczylbym baniak:baby


Akwarium - 700l - 180x62x65 , Sump - 300l 150x47x42. 

Filtrcja - podzwirowa / refugium 20W / cryptic zone

Osprzet -  Schuran 150 ~ Sicce Syncra 6.0 ~ ATI Sunpower 6x80W + 54W LED ~ 2x Jecod RW-8 ~ Kamoer P4 Pro ~ DD TopUp ~ Eheim Jager 200W

Suplementacja - Balling DIY HD

Konsumpcja Energii- 275 kWh miesiecznie

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#255816 Grzegorz Dyzma :

Kurde zeby mnie tak wyslali na 2 tygodnie zwolnienia, dokonczylbym baniak:baby

Sam się wysłałem bo miałem operację oka i nie wiem czy jestem pracoholikiem czy jak, ale po 2 dniach w domu bez możliwości korzystania z TV, komputera czy książek juz mi na mózg zaczęło lekko padać :) Dzieki bogu już mogę do kompa na jakąś godzinkę siadać.

Fotki postaram się wrzucić dziś wieczorem.


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brawo :)

Z mojego doświadczenia mogę Ci podpowiedzieć że taki radiator wystarczy, w mojej lampie od 6 miesięcy świeci

a wiatrak jaki zamontowałem ani razu się nie włączył. Wydaje mi się że troszkę za mały stosunek białych do niebieskich dodał bym jeszcze XP-E Royal blue kilka sztuk możesz wtedy jechać prądem 350 mA a jak będzie Ci się wydawało że za mało niebieskie zawsze możesz podbić prąd. Jeszcze jedna rzecz dodatkowe niebieski daj od strony przodu akwarium na oddzielnym zasilaczu co da Ci możliwość regulacji temperatury barwnej.

pozdrawiam


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@slawomirdyl - mówisz żeby XP-E Royal Blue traktować prądem 350mA? W specyfikacji jest max do 1000mA,ja chciałem ustawić 800-900mA. Czy przy pracy powyżej minimalnych 350mA mocno zmienia sie barwa, bo akurat o tym nigdzie informacji nie widziałem?

Ledy będą ustawione w 2 grupach tak aby nie świecić nad wzmocnieniami akwarium, w sumie po 4 płytki mieszane XP-G i XPE RB i 1 płytka pośrodku tej grupy XPE B i XPE RB. Coś takiego:

818-led_projekt.jpg

Takie ustawienie pozwoli mi doświetlić 2 duże grupy skał w akwarium, a resztę i ewentualne niedoskonałości kolorów jakie z tego wynikną planuję zniwelować świetlówkami. Na razie dodam 1szt 80W na przód i drugą 54W na tył. W razie gdyby to okazało sie niewystarczające to dołożę drugą sterowaną T5 80W i 54W.

Do tego obie środkowe płytki będą sterowane razem jednym meanwellem, aby można było tę barwą trochę pokąbinować. Do tego może ustawie na tym kanale sterowanie fazami księzyca, choć 14W w niebieskich LEDach CREE może być zbyt mocne jako oświetlenie nocne.

Co do chłodzenia to widziałem Sławek w twoim poście że masz nastawione wentylatory na 60st, więc akurat się nie dziwię że sie nie załączają. Ja swoje raczej bym ustawił na ok 35st. Z drugiej strony te ledy będą podpięte do sporego radiatora - prawie 10kg 180cm x 16cm x 3,5cm z 14 żeberkami, więc jest to kawał radiatora. U mnie w biurze klima jest ustawiona na 25st i dlatego się waham czy się bawić w montowanie wiatraków. Kupiłem wyjątkowo ciche 9db i to nie o hałas chodzi, ale o problem i koszty związane z wycięciem w żeberkach radiatora 2 kwadratów 12cm x 12cm na wiatraki. Co radzicie? Jak już zamontuje LEDy to potem wycinanie nie będzie wchodziło w grę, a wiatraków nie zamontuje po prostu na wierzchu bo nie może to u mnie w biurze wyglądać jak podłaczone "na pająka".

Poniżej fotki elementów które mam w domu, radiator i reszta jest w biurze.

818-ledy_stateczniki.jpg

płytki z LEDami i stateczniki sterowalne Meanwell

818-led_xpe.jpg

zblizenie płytki z ledami 4x XP-E royal blue i 3x XP-E blue

818-led_xpg_xpe.jpg

zblizenie płytki z ledami 4x XP-G i 3x XP-E royal blue

818-menawell_eln.jpg

zbliżenie statecznika sterowalnego sygnałem 1-10V Meanwell ELN-60-48D


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Barwa raczej się nie zmienia mocniej świecą ale kosztem żywotności moim zdaniem optymalny to prąd 750 mA

Co do wiatraków frezowanie otworów w radiatorze nie ma sensu bo automatycznie pozbawiasz się chłodzenia

pasywnego zamontuj je na początek na radiator jak już chcesz jak po kilku dniach się nie załączą zdemontujesz

Wydaje mi się że tak naprawdę są one niepotrzebne. Co do ustawienia temp 60 stopni u mnie to prawda ale czujnik znajduje się przy styku z diodami a nie na radiatorze a tam jest największa temp. na samym radiatorze jest

o wiele mniejsza. Jedna ważna rzecz daj radiator do anodowania co by Ci nie pordzewiał :) istnieje jeszcze jedno ryzyko że

przy rozłożeniu w dwóch grupach LED będzie to bardzo widoczne w akwarium będziesz miała smugi światła. Jeżeli chcesz soczewki to pamiętaj że max 60 stopni. Dodanie świetlówek jest bardzo dobrym rozwiązaniem.


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem jeszcze spytać się jak chcesz rozwiązać kwestje izolacji diody bo nie są wodoodporne. Ja użyłem

3 mm szkła ale chyba lepiej by było plexi ale szklarza mam pod ręką :)

3702-diody.jpg

Gdzieś wyczytałem że można polakierować diody ale czy to wystarczy ?


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

i tak zrób. Nie po to dajesz zasilacze sterowane żeby prąd obcinać sprzętowo.

Bardzo rozsądnie. Wiatraki zamontuj. Wiatraki kręcić się nie muszą, ale jak to mówią - lepiej mieć i nie potrzebować niż potrzebować a nie mieć.

Podfrezowanie pod ALUPCB to dobry pomysł ze względu na estetykę. Wypełniając je pastą na bazie srebra znacznie poprawisz współczynnik przenikania ciepła do radiatora.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

u mnie na podobnym radiatorze, tylko, że o szerokści 19 cm temperatura bez wiatraka to 35-37 stopni, a z włączonym wiatrakiem 30-31 st. Widac, że dla temperatury radiatora znaczenie ma temperatura powietrza w pomieszczeniu w jakim się znajduje.

Bardzo fajne te ledy, widzę, że długowieczność diód nie będzie tak potrzebna, bo co chwilę wychodzą lepsze/wydajniejsze i jak ktoś chce mieć w miarę świerze graty na akwarium to co rok- dwa będzie zmieniał ledy na nowsze;)


Sygnatura;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no proszę... a jak powiedziałem to pół roku temu to co niektórzy chcieli mnie 'zeżreć' :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no prosze, mowisz ze masz bez odpalonych radiatorow 35st. To pocieszajace. Zobacze czy ktos w okolicy bedzie mi w stanie wykonac to frezowanie i jesli tak to sie chyba jednak zdecyduje. Same ledy to nie powinno byc problemu, ale tam dojdzie jeszcze cieplo od 270w T5.

Co do ochrony przed woda morska to od spodu obudowy zamontuje szybe. Prawdopodobniejednak tylko bezposrednio nad ledami a nie na calej dlugosci, poniewaz obawiam sie ze taka dluga, cienka szyba moze latwo peknac przy podnoszeniu pokrywy


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#255875 loccutus :

no proszę... a jak powiedziałem to pół roku temu to co niektórzy chcieli mnie 'zeżreć' :)

Ja byłem pierwszy :) przyznałem się ale mowa była o innych diodach, do tych nie mam nic :)

ale nadal mi się wydaje że te wiatraczki są nie potrzebne one się nigdy nie załączą przy takim radiatorze

szkoda kasy na frezowanie, a to będzie troszkę kosztować.


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

super super super, kibicuję Wam chłopaki żeby wszystko wypaliło :)

PozdrT :)


zbiornik 90x42x45+sump; odpieniacz Deltec APH525; oświetlenie T5:2x39W+ 90W LED; wystartowało 11.08.2009; moja wiedza dojrzewa razem z akwarium

MOJE AKWA

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#255968 loccutus :

tylko że jak się wszystko wypali to nie będzie świecić :) :)

Ty mnie za słówka nie łap :)

PozdrT


zbiornik 90x42x45+sump; odpieniacz Deltec APH525; oświetlenie T5:2x39W+ 90W LED; wystartowało 11.08.2009; moja wiedza dojrzewa razem z akwarium

MOJE AKWA

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dorzucam fotki radiatora. Dokładnie tak to będzie wyglądać z zewnątrz, jak już wszystko będzie gotowe - w sumie to tylko brakuje LEDow od spodu :)

818-led_radiator.jpg

818-led_radiator2.jpg


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Radiator robi wrażenie. Zastanów się jednak czy nie powinien być wyżej wydaje mi się że lampy LED powinny być ok 20 - 30 cm nad wodą.

pozdrawiam


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#256131 rafal19 :

ta sklejka zniknie już po zmontowaniu całej lampy?

a po co, kolorystyka Ci się nie podoba :)


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#256151 rafal19 :

...wygląda jak jakaś stara półka z baryku ze stylowej meblościanki :)

a smk martwi się o o wygląd estetyczny przy zamątowanych wiatraczkach :)


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to ma być na stałe to polecam zakupić folię meblową (ja kupuję w Leroy Merlin) w kolorze szafki i ładnie z precyzją wszystko okleić ...będzie SUPER!!!! Na razie mi się to nie widzi no ale ja tego baniaka oglądać nie będę, jeżeli właściciela nie razi to tak jak teraz to OK, oby w środku baniaka wszystko bujało!!!!

Pozdrawiam

Rafał

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z mojej strony dodał bym ok 30 cm wysokości koronę gdzie będzie miejsce na panel LED i świetlówki oraz

sklejkę dał bym od środka oklejoną srebrną folią i cienką płyte meblową pod kolor szafki na zewnątrz.

Kilka lat temu tak miałem w holendru i patent się sprawdził. Ale to tylko moja opinia.

pozdrawiam


180 x 60 x 60, cyrkulacja 1 x 12 000, 3 x 6 000, otpieniacz ATK, cyrkulacja aiwaki 2500 L/h, oświetlenie 2 x 250 W HQI

+ niebieskie 2 x 54 + LED

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hehe. Nie jest tak źle z wyglądem tej pokrywy. Zdjęcia trochę rozjaśniłem photoshopem bo to fotki z komórki, więc wygląda to znacznie lepiej na żywo :) . Kiedyś zastanawiałem się nad oklejeniem tego, ale po jakimś pół roku jakby zaczeła okleina odchodzić to by wyglądało znacznie gorzej.

Co do wysokości to nie bardzo jak mam to podnieść. Przy tym ustawieniu LEDy będą na wysokości ok 15cm nad lustrem wody i to będzie musiało wystarczyć.

Wczoraj zaznaczałem miejsca wiercenia dla śrub przytrzymujących płytki z LEDami i postanowiłem jednak to trochę inaczej, rozłożyć. Wygląda jakby 1/3 baniaka była nieoświetlona, ale w tym miejscu są belki poprzeczne i komin, więc nawet w chwili obecnej mam tamtą część oświetloną T5 80W i tak też zostanie.

W razie czego zawsze mogę później podać kilka LEdów gdyby się okazało że jest taka potrzeba.

818-led_rozmieszczenie.jpg


550L, ATI BM 200, 2x Tunze Stream 6100, Nano Wavebox + UPS, obieg OR3500, 2x80W 2x54W T5 + 210W LED CREE, sciemniane oswietlenie, komputer Profllux II plus EX, sump 110L, filtr z Bio pellets ok 1L, chłodziarka AM500, 65kg LR, 25kg LS, pokolce , błazenki, anthiasy i inne, głównie korale LPS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.