Skocz do zawartości
raku-kraku

LED DIY chlodzony woda z akwarium

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, przymierzam sie do zrobienia mojej lampy nad moje akwarium na ledach cree - jako ciekawostke powiem ze chlodzonej woda (tak wiem pewnie sie popukacie w czolko, ale co tam tak sobie wymyslilem i zobacze co z tego wyjdzie), ale nie o to chcialem zapytac.

Chce jako biale uzyc XP-G albo XP-E

Zastanawiam sie jakich wyscie uzywali, chodzi mi o temp barwowa bo tak:

XP-G sa z bina 0D ale nie na plytce MCPCB

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/17089/pid/15254/page/1/backurl

XP-E sa z bina 1R juz na plytce MCPCB ale tez troche ciemniejsze 122lm/W

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/17091/pid/18700/page/1/backurl

http://download.maritex.com.pl/pdfs/op/XLampXP_B-L.pdf

Wiadomo ze na plytce jest juz taniej i szybciej i nie musze robic 'na zamowienie' widomo tez ze barwa 1R jest troche cieplejsza niz 0D - i mam dylemat... Moze nacie jakies pomysly? Z jakiego bina sa wasze zimne cree??


Akwarium 120x60x60,sump 80x40x35,cyr:SUNSUN 12000l/h + 6000l/h,AquaBee UP3000,2xMAXSPECT 160W,Bubble Magus BM110

Obsada:Forcipiger flavissimus,Zebrasoma flavescens,Zebrasome Xanthurum,Siganus vulpinus, Paracanthurus hepatus, 3 Anthiasy, 2 Occelarisy

http://mojarafa.blox.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Możesz latwo przylutować takie diody do płytki. Smarujesz troche styki na płytce pastą lutownicza, przykladasz diode i dajesz na metalową podgrzano płytke (umieszczna np nad palnikem gazowym). Cyna ladnie sma sie rozchodzi po sciezkach. Elektronik ze mnie żaden, robilem to raz, diody swieca juz rok.

Ja uzylem XP-g bialych bin 6500-7000 K.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Też tak robiłem, ale łapa się trochę trzęsie:clowning I trzeba uważać aby nie dać za dużo topnika bo może się zrobić zwarcie.


Od 05.01.2014 nowe: 100x50x45, sump 112 l, 6 x T5 39W Dozownik EBTECH ze sterowaniem bluetooth, pompy Tunze 6025, 6045.

c9007dcceed49c71m.jpg26a1ff863e576da5m.jpg6d058997d459df13m.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak patrze i patrze i nie wiem czy sie podejme takiego wyzwania....

Chyba jednak zamowie te luzem i zamowie dolutowanie w maritexie ....


Akwarium 120x60x60,sump 80x40x35,cyr:SUNSUN 12000l/h + 6000l/h,AquaBee UP3000,2xMAXSPECT 160W,Bubble Magus BM110

Obsada:Forcipiger flavissimus,Zebrasoma flavescens,Zebrasome Xanthurum,Siganus vulpinus, Paracanthurus hepatus, 3 Anthiasy, 2 Occelarisy

http://mojarafa.blox.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie pomyslalem ze zmienie troche watek z pytania na prezentacje postepu prac. Co do lutowania LEDow, zostawilem to profesjonalistom jednak za okolo 2tyg bede mial juz biale XP-G na 1,5A. Teraz mam tylko niebieskie, chcialem robic osobno, tzn kleic do 'radiatora' niebieskie teraz pozniej biale, ale chyba poczekam na calosc. Poki co wrzuce kilka fotek, tak wyglada radiator przed scaleniem:

3645-img_2530_cut.jpg

Po scaleniu wyglada niewiele inaczej(nie mam fotki na podoredziu), po prostu szklane rurki weszly do srodka, zostalo to zasklepione po bokach i zalane w srodku woda aby cieplo lepiej sie rozprowadzalo pomiedzy aluminium a szklanymi rurkami. Przez rurki oczywiscie poplynie woda z akwarium(dlatego szklane/odseparowane od aluminium)..

A dzis skonczyme budowe sterownika - pewnie niejeden elektronik poobgryza paznokcie jak to zobaczy, ale prosze o laskawosc, lutownicy nie trzymalem w reku z 10 lat :) Poza tym brak narzedzi, odpowiednich przewodow i doswiadczenia bardzo dawal mi sie we znaki. Jak to mowia 'pierwsze sliwki robaczywki' ale na tyle na ile moglem sprawdzic to moduly i zegary dzialaja. Oto kilka fotek:

3645-front_cut.jpg

3645-img_2096_small.jpg

3645-img_2095_small.jpg


Akwarium 120x60x60,sump 80x40x35,cyr:SUNSUN 12000l/h + 6000l/h,AquaBee UP3000,2xMAXSPECT 160W,Bubble Magus BM110

Obsada:Forcipiger flavissimus,Zebrasoma flavescens,Zebrasome Xanthurum,Siganus vulpinus, Paracanthurus hepatus, 3 Anthiasy, 2 Occelarisy

http://mojarafa.blox.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam a zastanawiałeś się co się stanie jak pompa przelewająca wodę nie czystą tyko zanieczyszczoną, stanie lub zatka przepływ w rurkach 200 na złączu led i pozamiatane a z temperaturą nie zejdziesz poniżej temperatury w akwa czyli około 26stopni C

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zastanawialem sie, .. szansa ze cos takiego sie stanie jest niewielka (woda jest z akwarium wiec nie taka zanieczyszczona). Mi chodza pompy juz ponad poltorej roku non stop i jest ok, ale zdarzyc sie moze.

Na lampie beda umieszczone driwery ktore po osiagnieciu radiatora 60 stopni lub wiecej zaczynaja obnizac prad podawany na lampe... az do zera przy jakiejs sto iles stopni - to bardzo duzo i pewnie tego nie wytrzymaja... mysle tez moze o dodaniu jakiegos bimetalu co bedzie po prostu odcinal zasilanie przy 50/60st na radiatorze. Poki co zostane przy zabezpieczeniu na driverach - jak zmontuje wszystko i zobacze jak siegrzeje to doloze bimetal moze...

Tez mnie to troche martwi - ale pompa szczesliwie nie pada tak czesto...


Akwarium 120x60x60,sump 80x40x35,cyr:SUNSUN 12000l/h + 6000l/h,AquaBee UP3000,2xMAXSPECT 160W,Bubble Magus BM110

Obsada:Forcipiger flavissimus,Zebrasoma flavescens,Zebrasome Xanthurum,Siganus vulpinus, Paracanthurus hepatus, 3 Anthiasy, 2 Occelarisy

http://mojarafa.blox.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

temperatura radiatora ma się nijak do temperatury złącza( diody ) więcej na konkurencyjnym forum a co się tyczy wodnego chłodzenia to pompa też grzeje a w lecie dogrzewanie wody przy 30 stopniach na dworze to bezsens no chyba że mamy chłodziarkę ale wtedy to nieekonomiczne, podsumowując bardo ryzykowna metoda chłodzenia jak dla mnie ale majstruj sam jestem ciekaw jak wyjdzie jeżeli miłym coś doradzić to mopka woda ro i chłodnica do bimbru i wtedy szansa awarii spadnie o 20%

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No w lecie jest problem z dogrzewaniem wody tez sie tego boje, projekt prototypowy i zobaczymy jak wyjdzie, gdybym mieszkal w domu w ktorym sa normalne temp a nie w bloku w ktorym jest goraco jak cholera...

Zobaczymy, nie mowie ze to na pewno bedzie dzialac, ani tez ze to najlepszy sposob ma swoje wady i zalety:) W lecie trzeba bedzie chlodzic w upaly jeszcze wydajniej (uzywam wiatrakow i spokojnie daja rade poki co), ale w zimie oszczedze na grzalce. Na pewno beda LEDy w lepszej kondycko jesli radiator bedzie mial 26st. a ne 38-42 jak w mojej obecnej lampie LED chlodzonej glosnymi wiatrakami (wlasciwie chec wyeliminowania wiatrakow w ogole byl impulsem do zmiany, i w zasadzie CIEKAWOSC czy to wypali, a moze ciekawosc byla powodem a wyeliminowanie wiatrakow pretekstem?? sam nie wiem)...

Nie jestem w stanie zmierzyc temp zlacza za bardzo, moge natomiast radiatora. I moge jakos zareagowac jak skoczy powyzej 'normalnej' temp. Jaka jest 'normalna' to tez bede musial dopiero sprawdzic.

Zawsze moge dac dwie pompki... Planuje dac takie na prawde male 350l/h mysle ze starcza - podlaczylem 1000l/h pod ten radiator i mysle ze to zdecydowanie za duzy strumien wody (zupelnie niepotrzebnie).

Tak z moich przemyslen to jesli lampa bedzie miec powiedzmy 120W a w cieplo pojdzie (jak gdzies wyszperalem) 40-60% mocy pobranej przez ledy to mamy wrzucona ok 60W grzalke do 420l akwarium - albo jak kto woli drugi odpieniacz, no moze 1,5 odpieniacza... Mysle ze juz mam ze 120-150W w pompach roznej masci - moze dodatkowe 60W nie zrobi dramatu:)

No nic bede wiecej wiedzial jak to zmontuje i pierwsze pomiaty temp zrobie, ale taka dyskusja tez jest ciekawa... W najgorszym wypadku nie bedzie dzialac:) Na szczescie to nie moj respirator :)


Akwarium 120x60x60,sump 80x40x35,cyr:SUNSUN 12000l/h + 6000l/h,AquaBee UP3000,2xMAXSPECT 160W,Bubble Magus BM110

Obsada:Forcipiger flavissimus,Zebrasoma flavescens,Zebrasome Xanthurum,Siganus vulpinus, Paracanthurus hepatus, 3 Anthiasy, 2 Occelarisy

http://mojarafa.blox.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kilka osob mnie pytalo o uzyty sprzet oto krotka konfiguracja:

2x Zegary: http://allegro.pl/wyl-czas-metron-pum010-roczne-roznicowanie-czasu-i1595464152.html

2x Drivery LED: 3A http://allegro.pl/led-driver-sst90-sst50-xp-g-xm-l-350-5000ma-i1590490572.html

Zasilacz: 350W 24V http://allegro.pl/zasilacz-przemyslowy-24v-350w14-6a-cnc-led-fvat-gw-i1574968780.html

2x Moduly miekkiego startu: BT4-AN http://www.ibis.krakow.pl/miekki_start_bt4.html

Obwody biale i niebieskie sterowane osobno.

LEDY 1 belka:

Biale - 12 x XP-G na MAX 1,5A - dwie nitki po 6 LEDow spiete rownolegle ok 60W

Niebieskie - 18 x XP-E na MAX 1A - trzy nitki po 6 LEDow spiete rownolegle ok 60W

Poki co robie jedna belke, ale w planie jest dorobienie drugiej jesli 'prototyp' sie sprawdzi. Mysle ze nie bede odpalal LEDow na 100% mocy ale to wszystko sie ustali w zaleznosci jak sie to wszystko bedzie grzalo...

Co do kosztow to mniej wiecej tyle:

Sterowanie:

zegary - 50zl

drivery LED - 120zl

Moduly - 180zl

zasilacz - 180zl

obudowa, kable, klej do ledow, wtyczki, lakier przeciw wilgoci i inne duperele - 120zl

RAZEM sterowanie: 650zl

Cena Belki 120W:

Radiator okolo 80zl (rura aluminium + spawanie szkla + rurki)

LEDY nieb - 300zl

LEDY biale - 200zl

Przewiduje zrobic dwie belki.

Calsoc za jedna belke 120W: 1230zl

Calosc za dwie belki 240W: 1810zl

Ciut wiecej niz przewidywalem ...


Akwarium 120x60x60,sump 80x40x35,cyr:SUNSUN 12000l/h + 6000l/h,AquaBee UP3000,2xMAXSPECT 160W,Bubble Magus BM110

Obsada:Forcipiger flavissimus,Zebrasoma flavescens,Zebrasome Xanthurum,Siganus vulpinus, Paracanthurus hepatus, 3 Anthiasy, 2 Occelarisy

http://mojarafa.blox.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Led nie wolno laczyc rownolegle! Zastanow sie, co sie stanie, gdy przepali/rozlaczy/odlaczy/nawali jedna dioda....


Nadchodzi nowe... :lol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#351438 raku-kraku :

LEDY 1 belka:

Biale - 12 x XP-G na MAX 1,5A - dwie nitki po 6 LEDow spiete rownolegle ok 60W

Niebieskie - 18 x XP-E na MAX 1A - trzy nitki po 6 LEDow spiete rownolegle ok 60W

no więc przy takim zalozeniu i ustawieniu drivera na 1A przez pojedyńcza diodę przepłynie 333,3mA :) dla XP-E

i odpowiednio 750 mA dla XP-G

chyba, że moja wiedza jest niepoprawna... lub nie dopisałeś i drivery sterować będziesz na 3A... co i tak chyba jest lekką przesadą bo dajesz prąd max na diodę...

Paweł

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak wiec z drivera wyjdzie 3A podzielone na 3 nitki dla ledow XP-E (czyli po 1A na nitke) i na 2 nitki XP-G (czyli 1,5A na nitke). Troche sie widac nieprecyzyjnie wyrazilem.

Dodatkowo drivery beda sterpwane sygnalem PWM - wiec w czasie rzeczywistym bede mogl zmieniac od 0-100% mocy (czyli od 0-3A na wyjsciu driuvera) i nie zamierzam tych palic na 100% - ale chcialem zeby dalo sie wykorzystac teoretycznie 100% mocy LEDow.

Dodatkowo doloze termistor wspolpracujacy z driverem, tak zeby przy przekroczeniu max temp prad podawany malal (tak na wypadek awarii pompy chlodzacej).


Akwarium 120x60x60,sump 80x40x35,cyr:SUNSUN 12000l/h + 6000l/h,AquaBee UP3000,2xMAXSPECT 160W,Bubble Magus BM110

Obsada:Forcipiger flavissimus,Zebrasoma flavescens,Zebrasome Xanthurum,Siganus vulpinus, Paracanthurus hepatus, 3 Anthiasy, 2 Occelarisy

http://mojarafa.blox.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jedna dioda bum. Lancuszek caly ciemny. Za to pozostale lancuszki dostana kopa z drivera :) sie uciesza napewno :) kazdy szereg musi miec wlasny driver! Nie rob takich akcji bo bedziesz plakal jak jeden zimny lut uwali ci 12 ledow bo szkoda bylo 3zl na driver!


Nadchodzi nowe... :lol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
#351467 chodi :

A jedna dioda bum. Lancuszek caly ciemny. Za to pozostale lancuszki dostana kopa z drivera :) sie uciesza napewno :) kazdy szereg musi miec wlasny driver! Nie rob takich akcji bo bedziesz plakal jak jeden zimny lut uwali ci 12 ledow bo szkoda bylo 3zl na driver!

No nie 3 zl tylko 58:)

Polacze je szeregowo-rownolegle ale z mostkowaniem galezi - taka drabinke zrobie.

http://www.lediko.com/Zasilanie_diod_LED/61/ - rysunek a) tylko ze bez opornikow (tylko pogladowy schemat polaczenia)

Faktycznie jesli pojdzie jeden LED (to jeszcze zalezy czy sie zewrze czy rozlaczy - moze ktos wie jak sie pala LEDy??) to przez pozostale ledy na rownoleglym oczku pojdzie wiekszy prad (jesli spalona sie rozewrze). Jak sa dwie galezie bedzie to 200% pradu a jak trzy galezie to 150% pradu. zakladajac najmniej optymistyczny wariant to ze lampy chodza na 100% mocy - to przy spaleniu jednej XP-G sasiednia (rownolegla) dostanie 200% - czyli 3A - ale tylko ta jedna... Pewnie ja tez szlag trafi i spalenie jednej spowoduje spalenie drugiej (rownoleglej) a to juz calkowicie rozlaczy obwod - wiec to bedzie max strat ... chyba ze gdzies zle rozumuje..


Akwarium 120x60x60,sump 80x40x35,cyr:SUNSUN 12000l/h + 6000l/h,AquaBee UP3000,2xMAXSPECT 160W,Bubble Magus BM110

Obsada:Forcipiger flavissimus,Zebrasoma flavescens,Zebrasome Xanthurum,Siganus vulpinus, Paracanthurus hepatus, 3 Anthiasy, 2 Occelarisy

http://mojarafa.blox.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem ten projekt to jakaś porażka, czułbym się nieodpowiedzialnym zaszczepiając innym takie pomysły:

- laczysz diody szeregowo,

- stosujesz 1 zasilacz 350W za niecałe dwie stówki, z ochroną IP20, wkładasz go do obudowy ze słabą wentylacją,

- chłodzisz ledy wodą,

- zakładasz próg 60C na radiatorze,

- dajesz max prąd na ledy..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja ci mowie ze 5zl. Poczytaj o prostym zrodle pradowym...


Nadchodzi nowe... :lol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie sie nad nimi jeszcze zastanawiam czy by nie zrobic jednak tylko i wylacznie szeregowo.. Tylko te nie maja zadnego zabezpieczenia termicznego. Ale przynajmniej nie bedzie pozniej hockow klockow.

I maja maxymalny prad 1A a ja chce uzyc XP-G (ze wzgledu na wyzsza dostepna temp barwowa) - ale to najwyzej XP-G tez puszcze na 1A.


Akwarium 120x60x60,sump 80x40x35,cyr:SUNSUN 12000l/h + 6000l/h,AquaBee UP3000,2xMAXSPECT 160W,Bubble Magus BM110

Obsada:Forcipiger flavissimus,Zebrasoma flavescens,Zebrasome Xanthurum,Siganus vulpinus, Paracanthurus hepatus, 3 Anthiasy, 2 Occelarisy

http://mojarafa.blox.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja ci tylko przykład dałem... z tą przetwornicą!

łączysz równolegle, ale dla każdego z łańcuchów dajesz driver... jeśli jestem w błędzie to niech ktoś to skoryguje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mysle ze zmienie to tak ze dam 3 nitki po 6 ledow XP-G biale i 3 nitki po 6 ledow XP-E RoyalBlue - wszystkie nitki tylko szeregowo z wlasnym driverem na 1A. XP-G troche ponizej mozliwosci ale co tam :)

Powinno byc dobrze. Bez kombinowania. A odciecie temperaturowe zrobie na jakims bimetalu na radiatorze(chyba ze ktos ma lepszy pomysl).

Kubek77 nad ta przetwornica juz myslalem wczesniej bo dzis gadalem dlugo z producentem obu i w sumie sie wahalem pomiedzy dwoma... Ale pomysl sie 'ulezal' i jednak zmiana koncepcji.


Akwarium 120x60x60,sump 80x40x35,cyr:SUNSUN 12000l/h + 6000l/h,AquaBee UP3000,2xMAXSPECT 160W,Bubble Magus BM110

Obsada:Forcipiger flavissimus,Zebrasoma flavescens,Zebrasome Xanthurum,Siganus vulpinus, Paracanthurus hepatus, 3 Anthiasy, 2 Occelarisy

http://mojarafa.blox.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

Pozwolę dorzucić swoje "3 grosze" :)

Możesz rozważyć zamiast "odcięcia temperaturowego" kompensację temperatury emitera LED.

Spotkałem się że drivery LED-owe mają dodatkowe wejście na sensor temp. który podłącza się na radiator. Przy wzroście temperatury sterownik obniża prąd płynący przez złącza LED-ów co w efekcie wydłuża ich żywot.

PS. nie wiem czy chłodzenie wodą ze zbiornika to dobry pomysł.

Pozdrawiam,

Michał.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kolego zerknij na datę posta przedmówcy :)


c4ca4238a0b923820dcc509a6f75849b.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@jaszczomp: post Michała jest wartościowy tak samo w maju jak i teraz.

@luft - moderatorze kochany podczyść nasze wypowiedzi nie na temat...


Kostka 100x100x50cm,

Oświetlenie: 12 x 39W, ATI Sunpower

Cyrkulacja: 2 x Tunze 6095, 1x Tunze 6055

Obieg: NewJet 4500

Reaktor Ca, DIY

Sól: Tropic Marine Pro Reef, RedSea.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.