Skocz do zawartości
klex80

Adaptacja 120x40x50 na wodę słoną

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Jest to mój pierwszy post na forum, choć czytam uważnie już od dłuższego czasu.

Od kilku lat chodzi mi po głowie akwarium morskie ale zawsze miałem obawy że może się nie udać.

Od dziecka w zasadzie posiadam akwarium słodkowodne, a od wielu lat standardową 240stkę

czyli 120x40x50h (tanganika).

Jakiś czas temu zapadła decyzja ze zakładam mini rafkę, czyli jakieś 30-40l na które w sumie nie było nigdzie miejsca.

Po wstepnych planach gdzie było zaznaczone że po jakimś czasie pewnie tak czy siak bedę chciał

zlikwidować zbiornik ogólny słodkowodny a na jego miejsce postawić coś większego morskiego,

moja żona stwierdziła żeby może od razu zrobić jedno ale większe.

Jednym słowem dwa akwaria jej nie odpowiadały ;)

Padło pytanie z jej strony czy nie da się naszej 240 zaadoptować na morskie?

Hmm sam nie wiedziałem ale spodobała mi się taka wersja, chociażby dlatego że mam już zrobioną szafkę pod kątem reszty mebli i mnie osobiście jednak bardziej podobają się akwaria mało kwadratowe, wiec fajnie gdyby zostało tak jak jest.

Węższe akwarium nie ładnie by wyglądało na tej szafce.

Szafka jest DIY z płyty meblowej wiórowej, jest stabilna i mocna. Pokrywa również DIY ze spienionego pcv

oklejona okleiną, ma już troszke lat i nie dzieje się z nią nic. Nawet kawałek okleiny nigdzie się nie odkleja,

między szkłem a pokrywą jest uszczelka więc nawet duże harce ryb nie powodują jakichkolwiek przecieków na zewnątrz.

Super byłoby gdyby też dało rade ją zostawić, ewentualnie jakieś małe przeróbki typu zwiększenie cyrkulacji powietrza po przez dołożenie wiatraczków i jakieś kratki wentylacyjne.

Mieszkam na parterze, gdzie obecnie nawet w największe upały woda nie przekracza 27 stopni przy wyłączonym wiatraczku ( fakt mam tylko jedna świetlówkę).

Wcześniej mieszkałem na ostatnim pietrze i problem był wielki bo bez mojej ingerencji przekraczało 29 stopni, więc teraz jest super jak dla mnie. :)

Ale myślę że może dało by rade coś pokombinować aby woda się nie nagrzewała zbytnio.

Jak wiadomo temat akwarystyki morskiej jest bardzo obszerny i im "laik " więcej czyta tam bardziej ma wrażenie że mniej wie.

Takie przynajmniej ja miałem odczucia ale powolutku zaczyna mi się to klarować wszystko i zanim dojdzie do pierwszych kroków mam zamiar wszystko skomponować w głowie ,rozumieć wszystko i być pewnym tego co robię.

Poniżej wklejam foto mojego zestawu (zdjęcia stare ale niewiele się zmieniło do dziś)

O4sfij.jpg

ed760I.jpg

8HeSA1.jpg

Yu9lWw.jpg

6o5QXj.jpg

A więc tak to co jest pewne to to:

- szkło zostaje te które jest (10mm grubość)

- nie bedzie sumpa bo szfka na to nie pozwala

- bedzie panel po prawej stronie niestety bo z tyłu nie da rady przez wzmocnienia które mam na przedniej i

tylnej szybie (utrudniałoby to dostep do panela ) no i akwa miałoby jednak za mały wymiar jesli chodzi

o jego głębokość.

Od frontu część przedniej szyby którą zajmie panel jakoś zabuduję, żeby było estetycznie.

- wymiary akwarium są standardowe czyli 120szer.x40gł.x50h

- akwa zasiedlone będzie tylko przez koralowce miękkie i LPSy. Dosłownie kilka rybek i ekipa czyszcząca

( absolutne minimum pod względem wymagań i obciążenia systemu)

- skała żywa i sucha ze znaczną przewagą suchej (z suchej chcę coś posklejać, tańsza i mniej pasożytów)

- żywy piasek

Teraz to co na razie jest wstępnie przemyślane i niewiadome ;)

- myślałem żeby wydzielić część dla życia tak na 100-105cm na szerokość - reszta to panel,

chodzi mi aby podporządkować to pod wymiar świetlówek t5 39W

- na dzień dzisiejszy pokrywa jast tak zbudowana że poziom wody mam na wysokości 46cm od blatu

fizycznie mogę go podnieść o 2cm ale raczej wchodzi chyba w grę obniżenie jeśli mają być świetlówki

pod pokrywą które grzeją wodę (nie wiem czy to jest wykonalne bo nie doczytałem jeszcze jakie jest minimum pomiędzy lustrem wody a świetlówką). Teraz mam 12cm między lustrem wody a pokrywą.

- oświetlenie byłoby DIY na świetlówkach t5 4x39w myślę że chyba da radę co?

- panel tak wstepnie myślałem że z grzebieniem z trzema komorami (jak podzielonymi? na razie nie wiem)

- grzałka z termostatem ta którą posiadam,nawet nie pamiętam jaka to ale zimą włącza się raczej

sporadycznie.

- cyrkulacja Jvp102 x 2szt?

- odpieniacz hydor slim-skim 250.65 ? chyba że coś zewnętrznego żeby nie zabierać miejsca w panelu ?

miejsce z boku jest na niego miedzy akwa a ścianą i nie musiałbym nic kombinować w pokrywie w celu

czyszczenie kubka.

- pompa obiegowa ????narazie nie wiem jaka najlepiej coś jak najtańszego.

- nie mam na razie przemyślane czym zapełnić panel , w jakich ilościach i co w której komorze.

- z czego wykonać panel? szkło plexi? chciałbym czarny.Czy moge sobie sam wkleić czy raczej ktoś kto

klei akwaria?

Tam jednak nie ma żadnych naprężeń więc może sam?

- na tylnej szybie też raczej czarna folia jakoś tak bardziej do mnie przemawia niż niebieska.

- wybór soli, bakterii itp. jak na razie zostawiłem sobie na później

- no i oczywiście filtr RO lub RO-DI na razie nie wiem jakiej firmy.

Napisane może troszkę chaotycznie i z wieloma szczegółami ale chciałem dobrze opisać co siedzi w mojej głowie i zarazem ułatwić sprawę osobom chętnym do pomocy w ogarnięciu tego wszystkiego :)

Bardzo bym prosił o pomoc w późniejszym starcie zbiornika jak i teraz w kompletowaniu gratów i zaadoptowaniu tego co mam na solankę.

Acha bardzo mi się podoba kiedy skała jest poukładana wręcz na tylnej szybie pod samą taflę tak że prawie nie widać szyby.

Jakie są ewentualne plusy i minusy takiego rozwiązania?

Teraz jeszcze tak na wesoło przyznam się z moją pierwszą gafą w kierunku morskiego.

Kiedy w myślach była mała kosteczka 30-40l postanowiłem zrobić do niej odpieniacz DIY ze strzykawek.

Odpieniacz wykonany - solniczki jeszcze nie ma , wiec stwierdziłem ze przetestuję go na mojej tanganice i oczyszczę sobie troszkę wodę :) Ale byłem zdenerwowany :0 kiedy okazało się ze nic nie pieni ;)

Bardzo proszę też o uszanowanie decyzji o braku sumpa i pozostaniu przy tym szkle które posiadam.

Osoby które poczują się wręcz ugodzone tym faktem proszę o "wyluzowanie" (zdanie może nie na miejscu,

ale troszkę już przeczytałem tematów na forum i wiem że jednak jest potrzebne w moim przypadku, albowiem znajdzie się pewnie trochę osób przeciwnych takiej decyzji). ;) później temat schodzi zawsze w kierunku przegadywania się dwóch stron tych za i tych przeciw a nie o to chodzi.

Bardzo liczę na pomoc i pozdrawiam wszystkich jako nowy "posolony"

Edytowane przez klex80 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szerokosc panela bedziesz musial dopasowac do wielkosci odpieniacza. Ten wybrany przez Ciebie moze byc troche jakby slaby.

Jesli znajdziesz jakis odpieniacz do tego litrazu i zawieszany na bocznej szybie na zewnatrz, to nie potrzebujesz panela ani pompy obiegowej....

Dla wymienionej obsady, te 4 x 39 W wystarcza. Pompy dalbym dwie Tunze 6025.

12 cm miedzy swietlowkami a woda wystarcza. Oczywiscie w pokrywie musza byc wentylatory. Wiem, ze na poczatku trudno sie przyzwyczaic bez pokrywy, ale postawiona lub zawieszona nad akwarium lampa jest chyba wygodniejsza, ale to kazdego osobiste odczucie


120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pierwszą odpowiedź. 12cm mam teraz od wody do pokrywy , teraz oprawki i świetlówka i już zostanie mi tylko kilka cm. właśnie interesuje mnie takie minimum miedzy świetlówką a taflą wody.

A jeżeli dałbym odpieniacz zewnętrzny to nie przydałby się również ten panel?

chodzi mi też o to żeby jednak powierzchnia dla życia była mniejsza bo i świetlówki krótsze no i Wat mniej a jak dla mnie 100cm dla życia byłoby ok.

Przepraszam za te zdjęcia ale coś mam z nimi problem nie wiem jak wkleić większe ani jak wkleić link który sie po kliknięciu po prostu otworzy . dawniej nie miałem z tym problemów na innych forach ale teraz mi coś nie gra.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Teraz wydaje Ci sie, ze 120 cm to duzo. Za rok lub dwa juz bedziesz zalowal... Mozesz tez bokow po prostu nie doswietlac, choc na ten litraz widzialbym co najmniej 4 x 54W.

W 12 cm zmiescisz swietlowki. Warto je od dolu zakryc plyta plexi, bo bedziesz je musial czesto myc, poza tym nie wiadomo czy goraca nie peknie gdy rybka machnie ogonem.

Ta pokrywa sie jakos podnosi na zawiasach ? Bo chyba nie bedzie Ci sie chcialo jej bez przerwy podnoscic i odstawiac (razem z lampami) ? Poza tym, bedzie potrzebne wyciecie, bo odpieniacz w panelu bedzie wyzszy.

Sama kratka oczywiscie nie wystarczy do wentylacji, moze w zimie.

Akwa z pokrywa i bez sumpa to proszenie sie o inne komplikacje..., to juz tak jest.

Edytowane przez Stani (wyświetl historię edycji)

120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zalozysz na prawym boku mce600 I juz nie potrzebujesz panelu. Na taka obsade jak piszesz wystarczy. Wsadzisz do srodka co potrzeba, a w akwarium bedzie widac tylko rurke zaciagajaca wode. Oczywiscie jezeli sump noe wchodzi w gre. 4×54 plus moze jakas 39 na przod (ja tak mialem przy takich wymiarach).

Czarne tlo przy takiej glebokosci spowoduje ze akwa bedzie wygladac jak obraz na scianie. W zabudowie wycial bym dziure na dojscie do odpieniacza I moze ze dwa male wentylatorki co by wyciagaly powietrze na zewnatrz. Switlowki na tej wysokosci dadza rade, ale bedzie cieplo I bez szyby ochronnej co tydzien trzeba bedzie je czyscic.


Pozdrawiam

Marcin

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra, zmiana decyzji. Panel odpada, całe akwarium będzie dla życia .

Deltec MCE600 podoba mi się ale tu mam pytanie.

Jako że widziałem już sporo tematów gdzie przy bardzo małej obsadzie ryb , często po pewnym czasie wystarcza że odpieniacz chodzi tylko kilka godzin dziennie. Czy da się go w jakiś sposób przełączać tak żeby nie pienił ale miał obieg np kiedy włożę do niego cokolwiek chociażby węgiel. czy może wyłączam całość i wtedy woda kisi się wśrodku a węgiel nic nie daje.

Pytam ponieważ chodzi mi po głowie takie samo rozwązanie filtracyjne ale rozdzielone na dwa urządzonka.

Mianowicie kaskada fzn3 która idzie sobie niezaleznie od odpieniacza czyli non stop a w środku niej to co bedzie potrzebne i pożyteczne, do tego mała przeróbka żeby cały czas zbierało film z powierzchni.

Natomiast wewnątrz akwa odpieniacz zakamuflowany skałami np .tunze comline DOC 9004

Fajnie by było gdyby mi ktoś wyjaśnił jak to jest z tym MCE600 w porównaniu do oddzielnego odpieniacza i kaskady.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

DOC 9004 na takie akwarium to dość słaby wybór,MC-600 ma miejsce na wklad np:rowaphos i wtedy kaskada będzie zbędna.

A odpieniacz powinien chodzić non stop,bo też królem wydajności MC-600 nie jest.


Akwarium-247l(95/50/52)Obieg-NJ2300,cyrkulacja 2xTunze6055+Multicontroller7096+6045 za skałą.

odpieniacz DIY APF600,oświetlenie-swietlówki LED 6X15W+t5 2X39W.Miekkie+LPS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Możesz tak zrobić, wystarczy że zakręcisz zaworek doprowadzający powietrze do pompy i wtedy robi ona tylko jako obieg.

Druga sprawa to sens robienia tego. Odpieniacz nie tylko usuwa z wody różne zanieczyszczenia, ale także ją napowietrza, co jest ważne z punktu widzenia PH jak i również ilości tlenu w wodzie.

Kaskadę bym sobie darował.


I znowu zalewamy, i znowu i tak do usranej śmierci...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ochłoń trochę i na spokojnie poczytaj co koledzy Ci piszą, bo to, ze gdzieś taki odpieniacz wyrabia, to nie znaczy, że u Ciebei będzie wszytsko ok. chcesz na siłę zaoszczędzić, a skończy się, ze będziesz wszystko kupował 2 raz, bo będzie nie tak, bo sprzęt nie będzie wyrabiał, bo będzie się woda gotować, bo 40 cm przy 120 cm szerokości to będzie obraz, nawet nie płaskożeźba. Uparłeś sie, ze dasz radę i pewnie tak zrobisz, ale gwarantuję Ci, że bardzo szybko zaczniesz tego żałować, ale to będzie po tym jak wydasz pieniądze.

Także jeszcze raz apeluje, zastanów się, bo w morszczyźnienic na szybko nie osiągniesz.

zdrówka;)


Sygnatura;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak ale odpieniacz wytraca ponoć to co przydatne i dlatego biore pod uwagę wyłączanie go. Gdzieś czytałem właśnie że w momencie kiedy ktoś zaczął włączać odpieniacz bardziej sporadycznie od razu koralowce były w lepszym stanie. Oczywiście również miał słabo obciążony system.

Czyli rozumiem ze mce600 przy moim litrazu, minimalnym obciążeniu systemu spokojnie da radę a i miejsca w nim wystarczy na wszelkie absorbery?

Edytowane przez klex80 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak ci NO3 i PO4 poszybują w górę, to ci żadne "to co przydatne" nie pomoże. Daj sobie na razie spokój z planami wyłączania odpieniacza.


I znowu zalewamy, i znowu i tak do usranej śmierci...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak ci NO3 i PO4 poszybują w górę, to ci żadne "to co przydatne" nie pomoże. Daj sobie na razie spokój z planami wyłączania odpieniacza.

oki mysle ze zrozumiałem, po prostu staram sie jak moge taniej to poskładać

Myśle że bede sie rozglądał za uzywanym mce600

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wierz mi, że takie oszczędności wyjda Ci bokiem, bo bedziesz musiał kupować drugi raz, a wtedy tanio nie będzie;) pójdź jak najbardziej sprawdzona droga i bedzie ok, nabierzesz doświadczenia to zaczniesz kombinować;)


Sygnatura;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oszczędności i akwarium morskie nie idą w jednej parze...


4803_4815.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

oki dzięki. bede się starał robić przemyślane i polecane zakupy ;)

Acha jeszcze pytanko czy ten mce600 jest bardzo głośny bo tak wyczytałem i bardziej mi tu chodzi o toleranję mojej zony bo ja tam dam rade.

Akwarium będzie w pokoju gościnnym gdzie zawsze siedzimy i np. oglądamy tv

i jescze pytanko czy przy miękich koralowcach wystarczy filtr RO czy musi być też DI

Edytowane przez klex80 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja zastanowiłbym się jednak nad tym panelem.Miałem piko rafkę 25L ,ale farfocle ,które pływały na powierzchni wody denerwowały mnie.Teraz mam trochę większe ,ale z wklejonym panelem i myślę ze to jest lepsze rozwiązanie.W panelu masz możliwość założenia

waty czy flizeliny i filtracji zanieczyszczeń.Poza tym schowasz tam grzałkę ,absorbery,węgiel i odpieniacz. Będzie bez gratów w akwarium.

Ja w swoim akwa o podobnych wymiarach (120x46x50 cm ) mam świetlówki 3x54W i wydaje mi się ze dla miękasów i LPS jest wystarczająco.chociaż chyba będę dokładał lampę led.Panel możesz wkleić samodzielnie,zamówisz sobie szyby u szklarza i dotnie takie jakie chcesz.Przemyśl jeszcze temat panela. :smiling:

Pozdrawiam

Mariusz


Mark 112

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ten z 2 linku +DI


Akwarium-247l(95/50/52)Obieg-NJ2300,cyrkulacja 2xTunze6055+Multicontroller7096+6045 za skałą.

odpieniacz DIY APF600,oświetlenie-swietlówki LED 6X15W+t5 2X39W.Miekkie+LPS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

prefiltry i węgiel mają standardowe wymiary do RO, a żywice kupisz w woreczku np.1l żywicy i ją zasypujesz do odpowiedniego korpusu (pod DI) który musisz dołożyć do filtra RO .

można kupić korpus + żywicę DI np. na allegro http://allegro.pl/filtr-demi-di-demineralizacja-mb400-zestaw-caly-i4446617293.html


akwarium 130/35/50-ok.200l wody , skała 24kg, odpieniacz deltec mce600 , cyrkulatory JVP 101x2/tunze 9025 , sól aquaforest 2x39w t5 sylvania aquastar,blue , t-8 36w pawer glo, t8 36w sylvania coralstar actynic, lampa led DIY ok. 75w.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam po przerwie. Moje rozmyślanie skupiło się teraz na oświetleniu. A więc tak, moje akwa jak pisałem to 240l standardowe 120x40x50h

Jednak lustro wody będzie na wys 45cm co wsumie daje mi ok 200l

Myśle sobie że jak narazie pod koralowce miękkie wystarczy mi 2x 54w oświetlenie bedzie zamontowane pod pokrywą wiec nie ma problemu żeby kiedyś dołożyć wiecej jeśli sie okaże taka potrzeba. Mam zamiar samodzielnie to zmontować i zastanawiam czy na jednym stateczniku obie swietlówki czy każda na osobnym?

Znalazłem również taką świetlówkę i proszę o porade czy spełni swoje zadanie.

http://www.zoolight....-Aquacoral.html

jesli jest ok to prosiłbym o podpowiedź jaka ze swiatłem dziennym dobrze bedzie z nią współgrała najlepiej z pośród innych dostępnych na tej stronie świetlówek żeby kupić za jedną przesyłką.

może ta? http://www.zoolight....MARINESTAR.html

Halo moze ktoś coś powie ??

Edytowane przez klex80 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.