Gość Paragon Zgłoś Napisano 9 Października 2016 Tylko to PLA z definicji materiał biodegradalny, tworzony np z mączki kukurydzianej i dlatego mnie martwi jak sprawuje się po kilku miesiącach w wodzie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
chmieles2 Zgłoś Napisano 10 Października 2016 W jaki sposób projektujesz wydruk? To twoja autorska praca czy też kopiujesz istniejące urządzenia. Wtedy pytanie w jaki sposób to robisz - scanning? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon Zgłoś Napisano 10 Października 2016 (edytowane) Moja Produkcja z modelowaniem nie ma problemu, szczególnie części do akwarystyki , pracuję na Siemens NX i ProE, potem stl i mam do wyboru dwie drukarki MakerBota, lub 3DGence obie pracują na tą chwilę na filamencie PLA, stąd moje pytanie co do stosowania go o akwarium Edytowane 10 Października 2016 przez Paragon (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon Zgłoś Napisano 11 Października 2016 Np takie mocowanie do filtra 10 Cali z PLA Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
technix zakopane Zgłoś Napisano 11 Października 2016 A tak wygląda pompa DC6000 podrasowana o wydruki Może nowi właściciele wydruków napiszą jak się sprawdzają w akcji. U mnie śmigało płynnie, cicho i pieniło wzorowo. Z tego co wiem to od ciebie mam i wirnik i zwezke wiec jak chodzi o pienienie to bajka;) i byla by nadal gdybym nie musial pienidla wymienic ale jak chodzi o wyroby z druku 3d to polecam odporne sa i trwale niczym nie ustepuja oryginalom pozdr Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka Cytuj 200x80x80 low tech,,pompa jebao 15000l/h,,cyrkulacja 2x maxspect gyre fx 280,,odpieniacz reef octopus 5000,,lampa blau luminia 1080,,obsada lps i miekkie (Wszyscy jestesmy psychiczni lecz nie wszyscy zdiagnozowani) Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon Zgłoś Napisano 11 Października 2016 (edytowane) Tylko te które masz to pewnie ABS :/ Man takie sitko odpływowe 25mm zrobiłem na szybko do testu, spróbuję wydrukować z PLA i potestuję na jakimś przepływie zobaczymy co będzie się działo po kilku tygodniach Edytowane 12 Października 2016 przez Paragon (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Retor Zgłoś Napisano 12 Października 2016 Temat ostatnio trochę ożył a ja niestety mimo chęci nie miałem czasu by odpisywać na bierząco, ale po kolei. Porównanie dwóch najpopularniejszych materiałów: ========================================= Co do materiałów, już wcześniej opisywałem między innymi PLA, i jak na razie trzymam się tego materiału jako najlepszego w wydrukach do akwarium. To nie prawda że ABS jest mocniejszy od PLA, przynajmniej nie w przypadku wydruku 3D, chodzi o sklejanie się warstw w trakcie druku. ABS ma to do siebie że nawet używając wysokich temperatur o wiele słabiej łapie się "zakrzepniętych" wcześniej położonych warstw, co w konsekwencji sprawia że po zamoczeniu w słonej wodzie z czasem rozwarstwia się i pęka. PLA ma niższą temperaturę krzepliwości więc przy wyższych temperaturach druku potrafi "nadtopić" poprzednią warstwę i przykleić się do niej o wiele lepiej. Wirniki drukowane z PLA chodzą na prawdę super długo, właściwie od 3 lat nie udało mi się zużyć wirnika z PLA, po za jednym, który dla testów pracował w piachu i oszlifował się, w konsekwencji czego pękł w pół, ale podejrzewam że większość wirników rozleciała by się w takich warunkach jeszcze szybciej , za to wirniki z ABS potrafią rozsypać się po kilku tygodniach, tylko z powodu pracy w słonej wodzie, a drukowałem tym materiałem nawet powyżej 300 oC PLA ma też oczywiście wady, poddany ciągłym zmianom temperatury może zacząć się odkształcać i pękać, ale w przypadku pracy w wodzie o ciągłej temperaturze 25-27 C ten problem nie występuje. Jeszcze jest kwestia przepuszczalności samych wydruków, ostatnio miałem reklamację czyścika, jednego z kilkudziesięciu jakie poszły do testów u ludzi na forum. Okazało się że klej jakim kleiłem na początku (2 składnikowy epoksyd) z czasem absorbował wodę która przechodziła przez mikropory w wydruku a w konsekwencji klej napęczniał rozwalając wydruk od środka, problem rozwiązał się przez zastosowanie sylikonu formierskiego, którym zalewam wydruki i problem z rozpychaniem się znikną. Może się również zdarzyć że w wydruku, który ciągle moczymy i suszymy, będzie wytrącać się sól, która rozpycha warstwy źle pozlepiane w trakcie wydruku, ale to już kwestia podejścia do samego wydruku i właściwych ustawień drukarki. Po za tymi wadami nie zauważyłem żadnych innych związanych z tym materiałem. Biodegradacja PLA: ================ Co do biodegradacji PLA w wodzie to muszę obalić ten mit owszem początkowo producenci podawali że ten materiał jest biodegradowalny, ale mimo że testowałem różnych producentów i różne wydruki to nigdy nie zauważyłem żeby PLA chociaż odrobinę się degradował w wodzie. Na sitku, które drukowałem jako jedno z pierwszych, do dziś są widoczne "nitki" włosowej grubości, które są pozostałością po przechodzeniu głowicy pomiędzy drankami sitka w trakcie druku, a pozostają takie same do dziś. Z tego co się dowiedziałem biodegradacja tego materiału jest uzależniona od bakterii żyjących w glebie, więc jak by ktoś zakopał PLA to po 100 latach by się coś pozmieniało zawsze to szybciej niż kilka tysięcy lat jak w przypadku ABS czy Nylonu ale suma summarum PLA w wodzie morskiej nie znika i nie ma się co martwić tym materiałem. Oczywiście zalecam ostrożność przy zakupie taniego PLA z chińskich źródeł, bo Bóg jeden wie z czego w Chinach to tłoczą, polecam Polskich producentów, którzy spełniają europejskie normy, niektórzy nawet robią filamenty do kontaktu z żywnością więc myślę że można im zaufać. Zdarzało mi się drukować podstawki dla ikry błaznów, narybek do wyklucia rozwija się na PLA tak samo jak na skale, nie ma żadnych widocznych wad ani uszczerbku na ilości itp. Nie polecam za to używania do akwarium drukarek UV, tzn drukarek na żywicę, tutaj konsekwencje moczenia takiego wydruku będą na 100 % przykre, może z czasem wejdzie na rynek żywica nie toksyczna dla zwierząt wodnych, ale jak na razie z takową się nie spotkałem. Projektowanie modeli do druku: ================================================= w moim przypadku tworzę w Inventorze, można go pobrać legalnie ze stron Autodesk i zainstalować z licencją 2 letnią całkowicie za darmo, jest to zaawansowany program i polecam go głównie osobom które faktycznie chcą projektować konkretne przedmioty i mają czas żeby się uczyć korzystania z bardziej zaawansowanych narzędzi. W innym wypadku można próbować darmowych programów typu SketchUp, nie wymagających wielu tygodni nauki. Generalnie należy szukać programów z możliwością generowania plików STL lub OBJ. Na chwile obecną większość programów ma takie funkcję więc jest w czym wybierać. Może się jednak zdarzyć że modele które wypuszczamy w programach, mimo skalowania 1:1, zmieniają rozmiar, ale to już kwestia prób i błędów w ustawieniach przy zapisie plików STL. Gotowe pliki do druku: ================== Sporo gotowców można znaleźć na stronkach typu http://www.thingiverse.com/, tylko nie wszystko co ludzie wrzucają daje się drukować, więc trzeba nauczyć się rozpoznawać odpowiednie pliki. Nie mniej jednak jak ktoś nie potrafi projektować zawsze ma wybór. Jeżeli jest ktoś chętny na przetestowanie wydruku to zapraszam na PRV, z tym że zaznaczam że jak każdy normalny człowiek muszę coś jeść, więc za darmo nie jestem w stanie wysyłać próbek Cytuj http://nano-reef.pl/...917#entry445917 http://nano-reef.pl/...-z-drukarki-3d/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon Zgłoś Napisano 13 Października 2016 Fajnie bardzo mnie cieszy,że potwierdziles iż wydruki z PLA nadaja się do solniczki, mam pytanie co do twojego doświadczenia z wydrukami w ABSie tzn czy uzywales podgrzewanego stolu badz zamknietej komory w podczas drukowania ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Retor Zgłoś Napisano 13 Października 2016 (edytowane) Wydruki z ABS robiłem na podgrzewanym i na zimnym stole, generalnie na zimnym ciężko się tym drukuje bo trzeba kombinować z przyklejaniem się pierwszej warstwy. Na grzanym stole wydruki w wysokich temperaturach dostają efektu "stopy słonia" więc lepsze efekty wychodzą na zimnym stole. Natomiast zamknięta komora poprawia co prawda spajanie warstw, przez efekt podgrzania otoczenia wewnątrz drukarki, ale pogarsza jakościowo wąskie "słupkowe" wydruki, wręcz uniemożliwiając w niektórych przypadkach wydruki (np wirników). Jeszcze istnieje możliwość obróbki ABSu oparami acetonu, co uszczelnia wydruk i go wygładza, ale niestety nie zwiększa to mimo wszystko znacząco samej wytrzymałości wydruków z ABS, dodatkowo aceton potrafi zniszczyć i zniekształcić wydruk, a w ogóle sama zabawa acetonem w domu bywa niebezpieczna. W przypadku wydruków z PLA na grzanym stole, podobnie do ABS, powstaje efekt "stopy słonia". Oczywiście efektu stopy słonia można uniknąć drukując podstawę, ale zwiększa to czas wydruku i ilość zużywanego filamentu tak o 10-20%. Natomiast druk PLA w zamkniętej komorze zmniejsza jakość wydruków przez pół, a możliwość wydruku mostów skraca się o 3/4 (druku w powietrzu od podpory do podpory). Z moich obserwacji drukowanie PLA w chłodnym otoczeniu (15-18 oC) i z mocnym przedmuchem nadaje wydrukom jakości o niemal że gładkich powierzchniach, a możliwość druku w powietrzu zwiększają się znacząco (nawet do 6 cm bez podpory). Czego niestety nie da się osiągnąć ABSem bo chłodzenie go w trakcie druku powoduje nie sklejanie się warstw. W tej chwili na rynku pojawia się wielu producentów filamentów, w Polsce przez ostatnie 2 lata takich firm powstało z 10 jak nie więcej, każdy ABS czy PLA odrobinę różnią się od siebie jakościowo, więc zakładam że nie zawsze to co opisuje będzie pokrywać się z testowanym przez Was materiałem. Dobrze jest samemu popróbować różnych rozwiązań i opisać swoje doświadczenie, chociaż by w tym wątku, co by inni mogli zaczerpnąć nieco wiedzy. Edytowane 13 Października 2016 przez Retor (wyświetl historię edycji) Cytuj http://nano-reef.pl/...917#entry445917 http://nano-reef.pl/...-z-drukarki-3d/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jacekberetłódz Zgłoś Napisano 18 Listopada 2016 Poszukuję osoby z Łodzi która się bawi drukiem 3d Cytuj 45 odmian korali Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MaciekZ Zgłoś Napisano 26 Listopada 2016 (edytowane) Pytanie do kolegów, którzy zajmują się wydrukiem 3d na co dzień. Czy do prostych wydruków taki sprzęt się nadaje : http://www.printo3d..../printo-h2-diy/ Edytowane 26 Listopada 2016 przez MaciekZ (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 Ja polecam to cudeńko: Tevo Black Widow Sam zamierzam kupić bliżej wakacji Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MaciekZ Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 (edytowane) Wygląda ciekawie. Jednak nie wiem czy będzie jakaś znacząca różnica w tej cenie. Mechanika podobna, sterowanie pewnie też. Do tego dochodzi cło jeszcze. Drukowałeś na takim urządzeniu ? Drukarki Printo są "polskie" tzn. składane w Polsce i chyba jedyne co do mnie przemawia aby szukać naszych dostawców to części zamienne. Edytowane 27 Listopada 2016 przez MaciekZ (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 (edytowane) Drukarka jest spoko bo ma solidna konstrukcje, prowadzenie osi jest również sztywne i stabilne bo jeździ po prowadnicach, ma też podgrzewany stół i automatyczne poziomowanie co przy drukarce 3D jest bardzo ważne sam się przekonasz jak zaczniesz zabawy w wydruki, ma na prawdę mega duży stół (powierzchnia robocza), jak dla mnie drukarka jest mega za te pieniądze nie znajdziesz dla niej rywala , chciałem kupić teraz ale ze względu na to że zloty idzie w dół odpuściłem sobie, powiem coś wiecj jak juz ja kupie i uruchomię pozdrawiam Co do pochodzenia w większości są chińskie i DIY , chyba ze masz 6tysi i więcej, to polecam 3D Gence albo Zoltrax m200, ewentualnie makerbota ale mam w pracy i bez rewelacji Edytowane 27 Listopada 2016 przez Paragon (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MaciekZ Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 Ciekawi mnie ile wyniesie cło za taką drukarkę. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
CNA Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 Wygląda ciekawie. Jednak nie wiem czy będzie jakaś znacząca różnica w tej cenie. Mechanika podobna, sterowanie pewnie też. Do tego dochodzi cło jeszcze. Drukowałeś na takim urządzeniu ? Drukarki Printo są "polskie" tzn. składane w Polsce i chyba jedyne co do mnie przemawia aby szukać naszych dostawców to części zamienne. słowo klucz to serwis, fajnie jest kupić coś tanio gorzej jak się popsuje Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 Ciekawi mnie ile wyniesie cło za taką drukarkę. poczekaj aż trafi na teren Unii to nie będzie cła Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Paragon Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 słowo klucz to serwis, fajnie jest kupić coś tanio gorzej jak się popsuje jeżeli o zakupy na ali nie ma problemu jak cos nie dziala robisz zdjęcie wysylasz odsylaja nowa część, sprawdzałem dziala na pewno lepiej niz u nas , Ciekawi mnie ile wyniesie cło za taką drukarkę. no ja znalazłem po okolo 550 $ z autopoziomowaniem bez autopoziomowania 510 $, czyli 550 x kurs dolara, odpuściłem sobie na razie bo aktualnie zlotowka mocno slaba i w ostatnim tygodniu dolar zdrożał o prawie 40gr więc sam rozumiesz Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MaciekZ Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 Nie no teraz to odpada. Złotówka leży na ryju, więc zgadzam się, że lepiej poczekać- tylko jak długo ? :-) :-) :-) Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
marcinos75 Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 tak szczerze mówiąc to nie wiem czy taka duża powierzchnia robocza jest potrzebna, należy zwrócić uwagę że tak na prawdę gdy się zechce wydrukować taki duży przedmiot jak maksymalna wielkość powierzchni drukowania i jeśli jeszcze w najlepszej rozdzielczości to należy mieć świadomość że wydruk będzie trwał z tydzień Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MaciekZ Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 (edytowane) Nie zawsze chodzi o wielkość jednego detalu. Im większa powierzchnia robocza tym więcej detali mogę upchnąć na jednym wydruku. Edytowane 27 Listopada 2016 przez MaciekZ (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Retor Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 (edytowane) Między tymi dwiema drukarkami różnica jest głównie w pracy osi X i Y. Mianowicie nasz polski PrintO H2+ (DIY) ma stół jezdny tylko w osi Z a głowica pracuje w osi XY, podobnie jak w Zortraxie czy makerbocie. To sprawia że można ją "żyłować" na prędkościach wydruku. Widziałem ją w akcji na targach, i faktycznie w tej cenie jest jak najbardziej ok. Co do TEVO Black Widow DIY to jest ona oparta o konstrukcje Prusa, tzn stół jeździ w osi Y a dysza w XZ, co sprawie że jest mocno ograniczona w wyciskaniu z niej prędkości druku. Bo jak drukuje się wysokie obiekty a stół pracuje powiedzmy z prędkością 60mm/s to jeszcze nic złego się nie dzieje, ale jak przyspieszymy ją do 120mm/s (co notabene graniczy z cudem) to wówczas wydruk będzie się cały trząsł od pracy stołu, albo najzwyczajniej się odklei. Co prawda "nasza" polska maszynka nie wygląda tak efektownie jak TEVO, ale wydruki robi na prawdę ładne. Jeżeli chodzi o stół roboczy to faktycznie im większy tym lepszy, ale to też kwestia co się chce na nim drukować. Bo z doświadczenia wiem że nawet jak jest możliwość powielania dziesiątek elementów jednocześnie, to i tak lepiej je drukować pojedynczo. Wiele razy drukowałem np 15 wirników jednocześnie, po czym pod sam koniec zatykała się dysza, albo jakieś inne wypadki losowe się zdarzały i 200 gr filamentu wędrowało do kosza. Tak że praktyka pokazuje że jednak warto wypuszczać pliki pojedynczo. No chyba że ma się sprzęt za 9-15 tys, i bardzo dobrej jakości sprawdzony filament, to można się o takie seryjne drukowanie pokusić. Po za tym więcej różnic między nimi raczej nie ma, ja bym brał polską, zawsze to wsparcie dla rodaków, którzy zresztą na przykładzie Zortraxa pokazują że Polak potrafi Edytowane 27 Listopada 2016 przez Retor (wyświetl historię edycji) Cytuj http://nano-reef.pl/...917#entry445917 http://nano-reef.pl/...-z-drukarki-3d/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
MaciekZ Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Oglądałem inne drukarki i wybór padł jednak na naszą. W tym tygodniu zamawiam. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
marekdziubak Zgłoś Napisano 27 Listopada 2016 Ja za tydzień będę pracował na czymś dużym Hbot F300 pole robocze 300mmx300mmx300mm Cytuj 120LT Plany na 600L W trakcie realizacji.. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Retor Zgłoś Napisano 28 Listopada 2016 No no, niezły kombajn Cytuj http://nano-reef.pl/...917#entry445917 http://nano-reef.pl/...-z-drukarki-3d/ Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach