Skocz do zawartości
Retor

Robótki z drukarki 3D

Rekomendowane odpowiedzi

... "bajery" jak loc-line - z całym szacunkiem nie wydrukujesz(tzn - wydrukujesz, ale nie będzie miało takiej funkcjonalności/trwałości) ;-)

Dlaczego? Pop pierwsze jest to samo ograniczenie technologiczne - loc-line pracuje na "wcisk" będąc przy tym bardzo dokładnie spasowanym co zapobiega przeciekom. Nawet jeśli po wydruku będziesz chciał "wygładzić" wydruk w kąpieli(w acetonie np.) to i tak nie uzyskasz powtarzalności i szczelności elementów pomiędzy sobą.

Stawiam dobrą butelkę o zakład :-)

Zakładać się nie musimy bo w tej kwestii jesteśmy zgodni, nieco wcześniej o tym pisałem (dowód poniżej) :) a dobra buteleczkę zawsze chętnie skonsumuje w dobrym towarzystwie ;)

…jeden segment 1/2 cala (wys. 30mm, szer. 24mm, otwór wew 12mm) drukuje się około 15 min, i waży 5 g co daje jakieś 30 gr sztuka, 10 segmentów to dwie i pół godziny zajętej maszyny. Myślę że był bym w stanie przebić cenę ze sklepów. Wydruki takich segmentów mają jeden mankament, nie są idealnie szczelne na łączeniach, ze względu na chropowatość powierzchni, nie powinno to jednak przeszkadzać przy całkowitym zanurzeniu, w innym wypadku lepiej kupić w zwykły sklepie – najlepiej w reefshopie

Co do filtra, po pierwsze dziękuje za uznanie, a po drugie uważam że stosunek ceny do funkcjonalności, w przypadku, że tak to nazwę „naszych” filtrów, jest prawidłowy. Rozwiązania jakie zastosowałem zwiększają jego możliwości, chociaż by dwie komory na różne wkłady, czy też sitka trzymające dobrze gąbki, albo zawór w standardzie, bez którego rowa będzie poza kontrolą. Filterek dodatkowo jest po części kustomizowany, w końcu każdy może dobrać sobie kolor :) Tak więc uważam że obydwa filtry są warte swojej ceny.

post-12710-0-13209000-1424384081_thumb.jpgpost-12710-0-61397600-1424384080_thumb.jpg

Z wirnikami nie mam doświadczenia (po za własnym kombinowanym), tak więc dziękuje za podzielenie się wiedzą. Wydaje mi się jednak że w miarę pojawiania się nowych materiałów w końcu trafi się taki co da sobie radę. Techniki druku też są różne, przetestowanie wszystkich możliwości było by kosztownym przedsięwzięciem, ale prędzej czy później komuś się to uda. A może już się udało? np. nieobecnemu tu Gienkowi, o którym wcześniej pisał @Qlfon.

@Przemek – skoro dołączyłeś się do dyskusji, może podzielisz się z nami jaką drukarką dysponujesz? Może jakimiś doświadczeniami itp. Oczywiście jeżeli to nie jest tajemnicą służbową? :)

...fotka poniżej - cena 82zł z dostawą - a prócz pojemnika na media (2L) jest pompa i "szpeje" do podłączenia - czyli ? da się za normalną cenę - nie trzeba sztucznie jej podbijać o kilkaset% - za dopisek do "morskiego"

każdy z własnym sumieniem wybiera co kupuje, ja tam uważam że za 50 lat wszyscy będziemy mówić po chińsku, jak nas Chińczycy zgniotą gospodarczo i wykupią nasze ziemie, przez takie zabawki :) pomyślcie lepiej o swoich dzieciach, ja mam dwójkę i może dlatego myślę inaczej. Ale oczywiście wszelkie kratki, loc-liny i inne drobiazgi warto szukać w innych branżach, nie akwarystycznych.

Edytowane przez Retor (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

82zł z dostawą

@Retor - nie miałem na myśli Ciebie (ani żadnego pasjonata DIY) - jeżeli tak przypadkiem to odebrałeś to soory :)

mam na myśli firmy które sprowadzają takie "pierdoły poskładane z kilku rur" (także z Chin) z grosze a potem .. no właśnie ...

a ten za 82 to już u nas na "alledrogo" bezpośrednio u "producenta" pewno za 2 miski ryżu :p

kiedyś zrobiłem przeplywowy na ceramikę - (za równowarość 1 miski ;) ) ze słoika (chyba po szparagach bo wysoki i wąski)

działało w słodkim z rok

dlatego jak widzę w sklepie coś takiego (przykładowo żeby za bardzo nie szaleć) .. Vertex RX-U 1.5 za ponad 600zł ...

to mnie po prostu śmiech ogarnia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok, inny pomysł: zeskanowanie i wykonanie w mniejszej skali modeli posiadanych fragmentów skał, w celu wypróbowania różnych ustawień.


miękkie i kilka rybek 240 l; oświetlenie HQI+T5; odpieniacz Turbo 1000 Multi SL; curkulacja Tunze 2x6045 i AB 3500 UP; październik 2009

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czytam ten wątek i wszystko super ale w cenie wydruku zapominajcie o kosztach niejawnych druku czyli zakup i eksploatacja drukarki, materiał używany na kalibracje, serwisowanie sprzetu itp... prąd pominę ale pozostałe koszty są realne i znaczące.

Zakup rozsądnej drukarki dla laika z autokalibracją i podgrzewaną płytą to jest ciągle koszt 2-3k USD a to już zmienia koszt drukowania sobie filtrów i innych części. No i co jakiś czas taki sprzęt wypada przeserwisować, a nikt tego nam za darmo nie zrobi...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czytam ten wątek i wszystko super ale w cenie wydruku zapominajcie o kosztach niejawnych druku czyli zakup i eksploatacja drukarki, materiał używany na kalibracje, serwisowanie sprzetu itp... prąd pominę ale pozostałe koszty są realne i znaczące.

Zakup rozsądnej drukarki dla laika z autokalibracją i podgrzewaną płytą to jest ciągle koszt 2-3k USD a to już zmienia koszt drukowania sobie filtrów i innych części. No i co jakiś czas taki sprzęt wypada przeserwisować, a nikt tego nam za darmo nie zrobi...

napisałem o tym, ale w wielkim skrócie

...i teraz ten nieszczęsny czas druku wszystkich elementów - około 6 h + 2 h buforu na ewentualne poprawki (nieudane wydruki). Czyli prąd + zużycie maszyn + wiadro nerwosolu – strzelam że z 50 zł.

niebawem powrzucam kolejne zabawki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odświeżyłem fotki swojego akwarium, opartego w całości (po za pompami) o DIY, gdyby kogoś interesowało.

http://nano-reef.pl/...917#entry445917

Edytowane przez Retor (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mało było ostatnio czasu żeby aktualizować temat, ale żeby nie było że temat umarł to wrzucam "małą" aktualizację :) Przybyło kilka sprzęcików i są już przetestowane, głównie na moim baniaku, a od niedawna testują się u kilku osób i jak na razie wszyscy zadowoleni :) nie obyło się bez modyfikacji i poprawek, ale nie od razu Rzym zbudowano ;) Do rodziny filtrów dołączył kolejny dwukomorowy 5,5 litrowy "odkurzacz", który aktualnie śmiga u mnie, zasypany drobnym (1cm) gruzem koralowym wymieszanym z Bio Pelletami.

Filtry_1_5L_3L_5Lc58db.md.jpg

A tu świeża foteka największego drukowańca w akcji, z pompą Jebao 2000.

Filtry_5L_sump.md.jpg

Spory update przeszedł czyścik, z którym zwlekałem dość długo. W końcu udało się dopracować projekt do druku i jest sprzęt, którym mogę się pochwalić :) Fotka z wargaczem, tuż po przejechaniu czyścikiem po szybie w piachu - efekt jak na reklamie Gillette - jedno pociągnięcie i nie ma glonów hehe. Nie próbowałem się tym golić ale jak ktoś będzie chętny niech da znać :p

Czyscik_2_0.th.jpg Czyscik_w_akcji.th.jpg Czyscik_w_akcji_2.th.jpg Szyba_po_czyszczeniu.th.jpg

Na chwile obecną z morskich sprzętów do zaprezentowania to tyle, jak czas pozwoli to kolejne sprzęty niebawem. Co do samego filtra przepływowego, to szczegóły z jego pracy i efektów opisze w temacie o swoim akwarium - dla smaczku dodam że odpieniacz wyłączyłem 4 miesiące temu a parametry wzorowe ;)

Edytowane przez Retor (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ile za czyścik ? :D


Akwarium morskie 902 litry. Skała 52kg żywa i 40kg sucha. . Sól Royal Nature Ion Balanced Natural Sea Salt.

Oświetlenie 4x145W LED Pacific Sun METIS. Pompa obiegowa Jebao DCT 12000. Odpienicz WhiteSkim 250 by Sebastek. Dozownik Kore 5TH.

Cyrkulacja Maxspect Gyre XF-150.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Może po prostu dodaj ceny do fotek :)

będzie niej zapytań na PW

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Może po prostu dodaj ceny do fotek :)

będzie niej zapytań na PW

Coś mi mówi że to nie jest dobry pomysł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Coś mi mówi że to nie jest dobry pomysł.

Liczę na to że autor wie że chodzi o otwarcie tematu na Targowisku

naprawdę trzeba pisać tak podstawowe rzeczy ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wy tu drukujecie a ja zrobiłem sobie coś takiego:

2754537_111.jpg

Frezowanie wymiata

Wszystko w ramach walki z nudą i chęci popracowania z ojcem :)

Edytowane przez TomekSz (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Liczę na to że autor wie że chodzi o otwarcie tematu na Targowisku

naprawdę trzeba pisać tak podstawowe rzeczy ?

Nie masz pojęcia jak bardzo chybiona jest ta uwaga.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co by nie gadać - filterki fajne.

PK

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyścik jest nieduży, sucha jak i mokra strona ma zaledwie 86x43x21mm. W środku zatopione są dwa silne magnesy, pozwalające czyścić szyby do 15 mm (ponad piaskiem) zanurzony w piasku natomiast daje radę szybie do 10 mm. Ja mam szybę 8 mm ale bez trudu dało radę starym glonom wapiennym. W sumpie mam ściankę 5 mm i od założenia akwarium nie czyściłem w nim szyby, aż do wydrukowania pierwszego czyścika, żałuje że nie nagrałem filmiku jak wapniaki się skrobały :( Czyścik, jak już wcześniej opisywałem, jest na klasyczne żyletki dostępne w kioskach ruchu, ja do czyścika używam żyletek Timor, powiedzmy nieco lepsze niż żyletki z kiosku ruchu (zadbane Timory służą 3-5 miesięcy) jeżeli zna ktoś lepsze proszę polecać, nie upieram się że te są najlepsze. Sucha strona czyścika pokryta jest filcem dekoracyjnym, fajny miękki materiał nierysujący szkła.

Czyscik_V204c10.md.jpg

Czyscik_V2_spod72ffc.md.jpg

krótka instrukcja obrazkowa jak proste jest zakładania/ściąganie żyletki. Nie będę się rozpisywał technicznie jak z instrukcją dla amerykanów, żyjemy w Polsce i każdy intuicyjnie wie co do czego :) Co do warunków bezpieczeństwa to nie trudno się domyśleć że żyletki są ostre, a magnesy mocne i trzeba na łapy uważać, projekt jest zrobiony tak że po złączeniu obydwu części (mokra/sucha) żyletki są w zagłębieniu po za zasięgiem paluchów, ale dzieciom bawić się tym nie daje hehe ;)

Instrukcjad0114.jpg

Co do kosztów od strony technicznej

1. Czas druku na drukarce 5-6 godzin - ok 45 zł

2. filament 120 g ok 10 zł

3. magnesy neodymowe 4 szt - 16 zł

4. żyletki Timor 2 szt. 6 zł

5. kawałek filcu 1 zł

6. klej epoxi 5 zł

7. robocizna bezcenna :)

Pamiętajcie że to dział DIY i cen sprzedaży się tu nie wkleja. Moje projekty po za tym że nie są robione obcęgami a Drukarką 3D wciąż pozostają DIY, więc opisuje ile mogę w tym zakresie :)

Ale na targowisku to już inna sprawa!

Nie masz pojęcia jak bardzo chybiona jest ta uwaga.

powiedzmy że mam pewne trudności z tym :)

Targowisko.md.jpg

za 11 postów zacznę wystawiać wydruki ;)

Edytowane przez Retor (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wy tu drukujecie a ja zrobiłem sobie coś takiego:

Frezowanie wymiata

Wszystko w ramach walki z nudą i chęci popracowania z ojcem :)

Potwierdzam Twoje słowa :) też się wspomagam frezarką DIY, tylko bałagan mam na niej większy, ale ten wątek jest akurat o drukarce 3D, bo takiego tu jeszcze nie było, a frezarek na forum dużo :) Ale skoro mnie już sprowokowano do tego tematu, to dodam że moja zabaweczka frezuje jeszcze w stali, a wrzeciono wyjeżdża na 45cm w osi Z, wszystko zrobione w ramach DIY oczywiście. Generalnie zestawienie Drukarka 3D + frezarka dają wiele możliwości, o wiele więcej niż każdy sprzęt z osobna :) ale bez frezarki, przy filtrach zakręcanych na gwint bym się obył, a bez drukarki już gorzej.

Ja na frezarce ciacham elementy do filtrów, o takie:

Frezareczka.th.jpg Sitko_filtr.th.jpg

Pozdrawiam maniaków CNC ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

albo rybkę :)


180L akwa OptiWhite 100x40x45cm, Lampa LED 180W DIY , 68L sump + 30L dolewka i podmiana wody, odpieniacz CoralBox D300 ze sterowalną pompą, obieg Jebao DC3000, grzałka Aquael Gold 200W, cyrkulacja: Jebao RW8, dolewka automatyczna z wydzielonej przegrody.

rapidox.pl_350x26.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam Twoje słowa :) też się wspomagam frezarką DIY, tylko bałagan mam na niej większy, ale ten wątek jest akurat o drukarce 3D, bo takiego tu jeszcze nie było, a frezarek na forum dużo :) Ale skoro mnie już sprowokowano do tego tematu, to dodam że moja zabaweczka frezuje jeszcze w stali, a wrzeciono wyjeżdża na 45cm w osi Z, wszystko zrobione w ramach DIY oczywiście. Generalnie zestawienie Drukarka 3D + frezarka dają wiele możliwości, o wiele więcej niż każdy sprzęt z osobna :) ale bez frezarki, przy filtrach zakręcanych na gwint bym się obył, a bez drukarki już gorzej.

Ja na frezarce ciacham elementy do filtrów, o takie:

Frezareczka.th.jpg Sitko_filtr.th.jpg

Pozdrawiam maniaków CNC ;)

Nooooo widze, ze jestes pozytywnie zakrecony. Szkoda, że drugi koniec Polski. Fajna ta Twoja frezarka. Najważniejsze, że DIY.

Ja w tym miesiacu chce zakupic drukarke 3D (nie bede składał samodzilenie). Przyda sie do drukowania małych pudełek do elekeroniki itp. Co prawda nie robie żadnych prac w kierunku akwarystyki morskiej ale chyba wyfrezuje sobie kilka oryginalnych elementów do mojego baniaka.

Ciekawe czy frezarką mozna zrobic obrobke wykanczajaca drukowanych elementow. Chodzi mi o wygladzanie powierzchni po drukowaniu. Próbowałes ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@TomekSz - obróbka wydruków za pomocą frezarki odpada, wydruki mają w środku strukturę plastra miodu. Ściany natomiast składają się z wielu małych "żyłkowatych" warstw, które podczas skrawania strasznie się nitkują. Można było by próbować zadać 100% wypełnienia formie, ale czas druku masakrycznie się wydłuży. Moim zdaniem było by to nieopłacalne. Wygładzanie powierzchni druku lepiej robić oparami acetonu. Aczkolwiek czy wszystko musi być gładkie? to chyba kwestia przyzwyczajenia, że wszystko dookoła mamy gładkie z odlewów. Mi osobiście chropowatość wydruków nie przeszkadza, a nawet dodaje uroku:)

A tak po za tym jak będziesz w okolicy to zapraszam, Twoja frezarka robi wrażenie więc będzie o czym pogadać ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

co to za bajer?

mi to wygląda na jakąś sztukę interaktywną :)

A wracając do wątku drukarki, mam tu "małą" nowość, mianowicie pompy perystaltyczne. Duży model (1 fotka z prawej) trochę wymęczona pompka, pracująca na co dzień w CNC do tłoczenia chłodziwa, tłoczy jakieś 750 ml/min. Mała natomiast dozuje wódkę w akwarium, wydajność 30 ml/min, prezentowałem już wcześniej jej wizualizację, ale chyba nikt jej nie zauważył. Pompka śmiga u mnie od jakiegoś czasu i jak na razie nie widać śladów zużycia (nie dotyczy wódki).

Pompa_mala_duza.th.jpg Pompa_perystaltyczna_S.th.jpg Pompa_perystaltyczna_S_otwarta.th.jpg Silniki.th.jpg

Koszt budowy małej pompy (model 12 volt):

1. Czas wydruku 90 min - 15 zł

2. filament 35 g - 2 zł

3. łożyska (3 małe na tłoczkach + 2 duże na ośce) - 15 zł

4. 15 cm rurk silikonowej lub Norprene - 5 zł

5. silnik z przekładnią (60 obr/min) - 70 zł (można taniej ale ja wybrałem taki co ma pracować bezawaryjnie)

6. smar teflonowy, kawałek kabla, paski zaciskowe - 3 zł

7. opracowanie i poskręcanie całości jak zawsze bezcenne :)

Koszt budowy dużej pompy (model 24 volt):

1. Czas wydruku 4,5 h - 35 zł

2. filament 90 g - 8 zł

3. łożyska (2 średnie na tłoczkach + 2 duże na ośce) - 12 zł

4. 30 cm rurk silikonowej lub Norprene - 10 zł

5. silnik z przekładnią (120 obr/min) -70 zł (jw)

6. smar teflonowy, kawałek kabla, paski zaciskowe - 3 zł

7. jw

Jak widać, samo wydrukowanie pompki jest tanie, ale całe dodatkowe peryferia podnoszą jej koszt. Można z powodzeniem używać tańszych silników np. z demontażu, cena automatycznie leci w dół.

Co do sterowania pompek, niestety nie posiadam do nich żadnego sterownika, przynajmniej na razie. Nie mam za bardzo czasu żeby go stworzyć. Wiem że na forum jest kilka osób programujących kontrolery Arduino i inne. Jeżeli będzie ktoś chętny zrobić do nich sterownik to proszę o PW. Same pompki z powodzeniem można podłączyć praktycznie do każdego kontrolera, ważne żeby zasilanie było w zakresie 6-12v.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Retor Szalejesz ;) fajna ta pompka :) zwykły kontroler czasowy też dałby radę. Przy założeniu że można co do sekundy ustawić.


Jest .. i znowu "kostka".. | było vol3 400 l | było 324 l

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oj tam oj tam...

Moja alkoholowa pompka podpięta jest do lampy :) mam w niej dwa wyjścia na "byle co" sterowane z PC przez WiFi. Ale wolał bym odpalić kilka pomp na jakimś dedykowanym pod nie sterowniku. Łożysk mam na 10 pomp więc szkoda żeby zardzewiały. Jedną sobie do piwa wydrukuje :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.