helmofon Zgłoś Napisano 3 Marca 2015 Cytując klasyka "nie stać nas na dziadowskie oszczędności" chciałbym rozebrać na czynniki pierwsze uzupełnianie odparowanej wody w akwarium i prosić Was forumowicze o spostrzeżenia. Po pierwsze przeczytałem z zapartym tchem http://reefhub.pl/filtr-ro-di/ kawał dobrej literatury. I wpadłem na taki oto pomysł, jak u siebie rozwiązać temat dolewania wody. Kolejność według połączeń: - Kran - Ogrzewacz przepływowy ustawiony na 25 C - elektrozawór, sterowany dolewką zainstalowaną w zbiorniku na wodę oczyszczoną - Pompa do podnoszenia ciśnienia (jeżeli będzie potrzebna) - Filtr RO - Żywica Di - Żywica Di - między żywicami TDS mierzący parametry po pierwszej żywicy i ostatniej (zastanawiam się jeszcze nad podłączeniem jeszcze jednego TDSa do mierzenia wydajności membrany) - Zbiornik na wodę oczyszczoną z rewizją do ścieku w razie awarii, elektrozaworu. - Właściwa dolewka do sumpa Na chwilę obecną mam tylko jeden dylemat jaką dolewkę zastosować do elektro zaworu żeby włączała się tylko po opróżnieniu zbiornika na czystą wodę. No to tyle, bardzie już chyba nie dało się tego skomplikować Co Wy na takie rozwiązanie ? Cytuj Pozdrawiam Robert "Hełmofon" Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kaspy Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 Wszystkie nadmiarowe elementy tylko zwiększają ryzyko awarii całości. Zbiornik na wodę nie jest potrzebny. TDS wystarczy mierzyć tylko po membranie i po DI. Jak padnie membrana to będziesz wiedział z pierwszego punktu pomiarowego, jak DI się skończy, podskoczy pomiar na drugim punkcie. Zwielokrotnienie DI przedłuży czas między wymianami, ale nie poprawi wyniku jeśli masz dobrze upchaną żywicę. Ja mam dodany drugi zawór za DI i czujnik niskiego ciśnienia który steruje pierwszym zaworem. Drugi zawór jest sterowany przez czujnik poziomu wody. Przez ponad dwa lata używania poza wymianą wkładów popsuł się tylko sam czujnik - nadal działał, ale reagował z kilkuminutowym opóźnieniem. Ogrzewanie wody nie zastąpi też pompy zwiększającej ciśnienia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
inmar Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 Moim zdaniem przekombinowane.Ja mam od kilku lat: przyłącze wody elektrozawór sterowany z pływaka w sumpie RODI wlewka do sumpa TDS-a mam dwupunktowego,który mierzy przed i za żywicą.Aktualnie prefiltry i żywica ma 10 miesięcy. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Danielj Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 Najprostsze=najlepsze . Podwójny elektrozawór sterowany dolewką do tego dwupunktowy TDS i tyle Cytuj 90x55x50+ sump. ATI 8x39W,Deltec A{F600. LPS-owo Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 a zupełnie bez sensu jest przepływowy na 25* ... za to grzałka we "właściwej dolewce" Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pasek Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 Ogrzewacie wodę do dolewki?? Cytuj Akwarium:60x60x50 panel, odpieniacz DIY na pompie Tunze 9410.04, obieg Tunze 1073.020, cyrkulacja Tunze 6015+6025, swiatło chińczyk 120W+2x24W T5 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 ja akurat nie - ale dziennie to tylko 0,5L (bez sumpa - może kiedyś ) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
helmofon Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 kaspy Nie zgodzę się z tobą jak padnie membrana to nie będziesz miał pojęcia jaki parametr ma woda przed membraną, inna sprawa że ja chcę sobie obliczyć wydajność membrany i bez odczytu z przodu tego nie zrobię. Zwielokrotnienie DI właśnie takie ma zadanie, teraz tam mam i jest to bardzo wygodne, raz wymieniam jedną a raz drugą. Ogrzewanie wody nie mam zastąpić pompy ma podnieść wydajność membrany. Napisz coś więcej na temat tego czujnika ciśnienia, jakie ma on zadanie bo nie rozumiem. Jak zrozumiałem cały filtr RO Di masz między dwoma elektrozaworami. inmar Zbiornik na czystą wodę ma tylko wyeliminowanie problemów z elektrozaworem, kilka razy czytałem i słyszałem że potrafią się zawiesić. silvia pasek Przeczytajcie artykuł który podałem, będziecie wiedzieć że podgrzewanie wody ma zadanie zwęszyć wydajność membrany, a dzięki temu i żywotność. Widzę że większość z Was ma elektro zawory - która dolewka będzie najlepsza do tego tupu rozwiązania, no i czy zawór brać na 230 czy 12 V. Cytuj Pozdrawiam Robert "Hełmofon" Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 nie wiem nie mam problemu z podgrzewaniem - 11 piętro w bloku - zanim (zimna) woda doleci to już ma ponad 20* ... a że zapotrzebowanie mam niewielkie .. ten litr czy kilka - nie ma dla mnie znaczenia Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
inmar Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 Robert,mam podwójny elektrozawór a awarie są bardzo rzadkie.U mnie działa chyba z 5 lat. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
helmofon Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 Dzięki inmar, zastanawia mnie rozwiązanie kaspy z czujnikiem niskiego ciśnienia, w którym miejscu on mierzy ciśnienie. Cytuj Pozdrawiam Robert "Hełmofon" Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
amsam Zgłoś Napisano 4 Marca 2015 Moje przemyślenia: ogrzewanie jest niepotrzebne, wlewka wody w tej ilości nawet nie zachwieje tysięczną temp. Po drugie u mnie i u wszystkich po włączeniu membrany RO TDS pokazuje dużą wartość - spuszczam ze 2-3 min i dopiero mam dobrą wartość 002 i dopiero wówczas puszczam na żywicę - myślę że ją oszczędzam przez to. Ja teraz bym zrobił tak jak mam - zbiornik na RODI i automatyczna dolewka. Pozdrawiam A ha doczytałem o ogrzewaniu wody - toś wszystkich zaskoczył , ale podejrzewam że prąd zużyty na ogrzewanie zwielokrotni koszty zakupu nowej membrany. Hihi. Jakoś nikt nie pisze o szybko padających membranach. U mnie też nie - przed napuszczeniem wody - sprawdzam TDS w 2 ch punkach i od 3 lat jest super. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
helmofon Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 Na chwilę obecną wiadro 20 l produkuje mi się przez pół dnia przy membranie 75. Co troszeczkę mnie irytuje. Cytuj Pozdrawiam Robert "Hełmofon" Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pasek Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 Na chwilę obecną wiadro 20 l produkuje mi się przez pół dnia przy membranie 75. Co troszeczkę mnie irytuje. U mnie 20L robi się przez 7 godzin:) Pompa rozwiązałaby sprawę ale z tym podgrzewaniem wydaje mi się że nie ma sensu. Cytuj Akwarium:60x60x50 panel, odpieniacz DIY na pompie Tunze 9410.04, obieg Tunze 1073.020, cyrkulacja Tunze 6015+6025, swiatło chińczyk 120W+2x24W T5 Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
meteormode Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 (edytowane) Jak wiemy, kwestia "szybkości produkcji" wody RODI ma związek z ciśnieniem wody w sieci wodociągowej. Ja miałem chyba dobry wynik przy membranie 75, bo 20l. w około 3.5h natomiast po zakupie pompy ciśnieniowej - jest moc - 20l w około 2h ... Edytowane 5 Marca 2015 przez meteormode (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Stani Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 Na 5 litrow czekam 15 min. Cytuj 120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
meteormode Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 wow - 5 litrów w 15 min. fajnie no ale to w Hamburgu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
helmofon Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 (edytowane) Wracając do głównego tematu, moje rozwiązanie z ogrzewaczem wody ma tylko wtedy sens kiedy sama membrana będzie pracować dłużej, i dlatego też potrzebny jest zbiornik na RO który będzie napełniany dopiero po całkowitym opróżnieniu. Przy takim rozwiązaniu ogrzewacz ma czas na zdziałanie. Przy uzupełnianiu wody bezpośrednio do akwarium jest to bez sensu. Wydaje mi się że zacznę zmiany od zakupu pompy do RO. Stani pochwal się jaki masz wynalazek bo membrana 100 w idealnych warunkach, czyli 25 c temp. wody, ciśnienie około 4,2 bara daje koło 370 l na dobę, co daje po przeliczeniu wynik niecałe 4 litry na 15 minut. Edytowane 5 Marca 2015 przez helmofon (wyświetl historię edycji) Cytuj Pozdrawiam Robert "Hełmofon" Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Miklas Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 Jeśli chodzi o elektrozawory i awarie, to z tego co czytałem najczęściej takie awarie zdarzają się przy elektrozaworze przed membraną, najprawdopodobniej przez zanieczyszczenie mechaniczne lub odkładający się osad. Ja rozwiązałem sprawę przez zamontowanie zaworu czterodrogowego odcinającego odpływ do ścieku po zamknięciu dolewki. W takim rozwiązaniu elektrozawór działa na wodzie po RODI i jest maksymalnie zabezpieczony przed wspomnianymi przyczynami awarii natomiast w przypadku uszkodzenia zaworu czterodrogowego ryzykujemy jedynie większym zużyciem wody, która trafi do ścieku. Pozdrawiam, Marek. Cytuj 294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
helmofon Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 Miklas możesz podesłać jakiś schemat bo nie rozumiem, masz cały czas ciśnienie na membranie? Cytuj Pozdrawiam Robert "Hełmofon" Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Miklas Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 Tak, już trzeci rok. Membrana nie wymieniana od początku i niezmiennie TDS pokazuje w okolicach 10 po membranie. Pozdrawiam, Marek. Cytuj 294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 (edytowane) blok 11 piętro 5L w 40 - 50 min w nocy jakieś 35 min --//-- Edit membrana 75 Edytowane 5 Marca 2015 przez Gość (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
inmar Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 Ostatnio jak zamawiałem prefiltry to zamówiłem sobie też taki liniowy właśnie mechaniczny więc mam dodatkowe zabezpieczenie elektrozaworu nie licząc filterka w zaworze,który tam jest. Cytuj http://nano-reef.pl/...__1#entry380116 było http://nano-reef.pl/...__1#entry214523 było http://nano-reef.pl/...rojekt-nano-30/ było http://www.sma.org.p...tawiam+zbiornik było Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
helmofon Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 (edytowane) Chodzi o taki zawór: http://www.woda.com....-do-osmozy.html Ale nic nie rozumiem ze schematu silvia a jaką masz membranę. Edytowane 5 Marca 2015 przez helmofon (wyświetl historię edycji) Cytuj Pozdrawiam Robert "Hełmofon" Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Miklas Zgłoś Napisano 5 Marca 2015 (edytowane) Nie pamiętam już jak to konkretnie podłączałem, ale jedno wejście i wyjście na wężyku za DI i to jest jakby sterujące, powodujące zamknięcie drugiej pary podłączonej u mnie na ścieku w momencie gdy zawór od dolewki się zamknie i wytworzy się odpowiednie ciśnienie. Pozdrawiam, Marek. Edytowane 5 Marca 2015 przez Miklas (wyświetl historię edycji) Cytuj 294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach