Skocz do zawartości
helmofon

System automatycznego dolewania wody

Rekomendowane odpowiedzi

Cytując klasyka "nie stać nas na dziadowskie oszczędności" chciałbym rozebrać na czynniki pierwsze uzupełnianie odparowanej wody w akwarium i prosić Was forumowicze o spostrzeżenia.

Po pierwsze przeczytałem z zapartym tchem http://reefhub.pl/filtr-ro-di/ kawał dobrej literatury.

I wpadłem na taki oto pomysł, jak u siebie rozwiązać temat dolewania wody.

Kolejność według połączeń:

- Kran

- Ogrzewacz przepływowy ustawiony na 25 C

- elektrozawór, sterowany dolewką zainstalowaną w zbiorniku na wodę oczyszczoną

- Pompa do podnoszenia ciśnienia (jeżeli będzie potrzebna)

- Filtr RO

- Żywica Di

- Żywica Di

- między żywicami TDS mierzący parametry po pierwszej żywicy i ostatniej (zastanawiam się jeszcze nad podłączeniem jeszcze jednego TDSa do mierzenia wydajności membrany)

- Zbiornik na wodę oczyszczoną z rewizją do ścieku w razie awarii, elektrozaworu.

- Właściwa dolewka do sumpa

Na chwilę obecną mam tylko jeden dylemat jaką dolewkę zastosować do elektro zaworu żeby włączała się tylko po opróżnieniu zbiornika na czystą wodę.

No to tyle, bardzie już chyba nie dało się tego skomplikować :)

Co Wy na takie rozwiązanie ?


Pozdrawiam

Robert "Hełmofon"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie nadmiarowe elementy tylko zwiększają ryzyko awarii całości. Zbiornik na wodę nie jest potrzebny. TDS wystarczy mierzyć tylko po membranie i po DI. Jak padnie membrana to będziesz wiedział z pierwszego punktu pomiarowego, jak DI się skończy, podskoczy pomiar na drugim punkcie. Zwielokrotnienie DI przedłuży czas między wymianami, ale nie poprawi wyniku jeśli masz dobrze upchaną żywicę. Ja mam dodany drugi zawór za DI i czujnik niskiego ciśnienia który steruje pierwszym zaworem. Drugi zawór jest sterowany przez czujnik poziomu wody. Przez ponad dwa lata używania poza wymianą wkładów popsuł się tylko sam czujnik - nadal działał, ale reagował z kilkuminutowym opóźnieniem. Ogrzewanie wody nie zastąpi też pompy zwiększającej ciśnienia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem przekombinowane.Ja mam od kilku lat:

przyłącze wody

elektrozawór sterowany z pływaka w sumpie

RODI

wlewka do sumpa

TDS-a mam dwupunktowego,który mierzy przed i za żywicą.Aktualnie prefiltry i żywica ma 10 miesięcy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najprostsze=najlepsze . Podwójny elektrozawór sterowany dolewką do tego dwupunktowy TDS i tyle :)


90x55x50+ sump. ATI 8x39W,Deltec A{F600. LPS-owo

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

a zupełnie bez sensu jest przepływowy na 25* ...

za to grzałka we "właściwej dolewce"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ogrzewacie wodę do dolewki??


4710d00f94c099763084e78a6b3f3112u365a339.png?upd=20150324102053

Akwarium:60x60x50 panel, odpieniacz DIY na pompie Tunze 9410.04, obieg Tunze 1073.020, cyrkulacja Tunze 6015+6025, swiatło chińczyk 120W+2x24W T5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

ja akurat nie - ale dziennie to tylko 0,5L (bez sumpa - może kiedyś :p )

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kaspy

Nie zgodzę się z tobą jak padnie membrana to nie będziesz miał pojęcia jaki parametr ma woda przed membraną, inna sprawa że ja chcę sobie obliczyć wydajność membrany i bez odczytu z przodu tego nie zrobię.

Zwielokrotnienie DI właśnie takie ma zadanie, teraz tam mam i jest to bardzo wygodne, raz wymieniam jedną a raz drugą.

Ogrzewanie wody nie mam zastąpić pompy ma podnieść wydajność membrany.

Napisz coś więcej na temat tego czujnika ciśnienia, jakie ma on zadanie bo nie rozumiem.

Jak zrozumiałem cały filtr RO Di masz między dwoma elektrozaworami.

inmar

Zbiornik na czystą wodę ma tylko wyeliminowanie problemów z elektrozaworem, kilka razy czytałem i słyszałem że potrafią się zawiesić.

silvia pasek

Przeczytajcie artykuł który podałem, będziecie wiedzieć że podgrzewanie wody ma zadanie zwęszyć wydajność membrany, a dzięki temu i żywotność.

Widzę że większość z Was ma elektro zawory - która dolewka będzie najlepsza do tego tupu rozwiązania, no i czy zawór brać na 230 czy 12 V.


Pozdrawiam

Robert "Hełmofon"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

nie wiem

nie mam problemu z podgrzewaniem - 11 piętro w bloku - zanim (zimna) woda doleci to już ma ponad 20* ...

a że zapotrzebowanie mam niewielkie .. ten litr czy kilka - nie ma dla mnie znaczenia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki inmar, zastanawia mnie rozwiązanie kaspy z czujnikiem niskiego ciśnienia, w którym miejscu on mierzy ciśnienie.


Pozdrawiam

Robert "Hełmofon"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moje przemyślenia: ogrzewanie jest niepotrzebne, wlewka wody w tej ilości nawet nie zachwieje tysięczną temp. Po drugie u mnie i u wszystkich po włączeniu membrany RO TDS pokazuje dużą wartość - spuszczam ze 2-3 min i dopiero mam dobrą wartość 002 i dopiero wówczas puszczam na żywicę - myślę że ją oszczędzam przez to. Ja teraz bym zrobił tak jak mam - zbiornik na RODI i automatyczna dolewka. Pozdrawiam

A ha doczytałem o ogrzewaniu wody - toś wszystkich zaskoczył , ale podejrzewam że prąd zużyty na ogrzewanie zwielokrotni koszty zakupu nowej membrany. Hihi. Jakoś nikt nie pisze o szybko padających membranach. U mnie też nie - przed napuszczeniem wody - sprawdzam TDS w 2 ch punkach i od 3 lat jest super.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na chwilę obecną wiadro 20 l produkuje mi się przez pół dnia przy membranie 75.

Co troszeczkę mnie irytuje.


Pozdrawiam

Robert "Hełmofon"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na chwilę obecną wiadro 20 l produkuje mi się przez pół dnia przy membranie 75.

Co troszeczkę mnie irytuje.

U mnie 20L robi się przez 7 godzin:) Pompa rozwiązałaby sprawę ale z tym podgrzewaniem wydaje mi się że nie ma sensu.

4710d00f94c099763084e78a6b3f3112u365a339.png?upd=20150324102053

Akwarium:60x60x50 panel, odpieniacz DIY na pompie Tunze 9410.04, obieg Tunze 1073.020, cyrkulacja Tunze 6015+6025, swiatło chińczyk 120W+2x24W T5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak wiemy, kwestia "szybkości produkcji" wody RODI ma związek z ciśnieniem wody w sieci wodociągowej. Ja miałem chyba dobry wynik przy membranie 75, bo 20l. w około 3.5h natomiast po zakupie pompy ciśnieniowej - jest moc - 20l w około 2h ...

Edytowane przez meteormode (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na 5 litrow czekam 15 min.


120x75x47 wys. 400 l, sump 100 l. 432 W T5 + 2 x 24 LED blau, BK 200, cyrk 17500 l/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wracając do głównego tematu, moje rozwiązanie z ogrzewaczem wody ma tylko wtedy sens kiedy sama membrana będzie pracować dłużej, i dlatego też potrzebny jest zbiornik na RO który będzie napełniany dopiero po całkowitym opróżnieniu.

Przy takim rozwiązaniu ogrzewacz ma czas na zdziałanie. Przy uzupełnianiu wody bezpośrednio do akwarium jest to bez sensu.

Wydaje mi się że zacznę zmiany od zakupu pompy do RO.

Stani pochwal się jaki masz wynalazek bo membrana 100 w idealnych warunkach, czyli 25 c temp. wody, ciśnienie około 4,2 bara daje koło 370 l na dobę, co daje po przeliczeniu wynik niecałe 4 litry na 15 minut.

Edytowane przez helmofon (wyświetl historię edycji)

Pozdrawiam

Robert "Hełmofon"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o elektrozawory i awarie, to z tego co czytałem najczęściej takie awarie zdarzają się przy elektrozaworze przed membraną, najprawdopodobniej przez zanieczyszczenie mechaniczne lub odkładający się osad. Ja rozwiązałem sprawę przez zamontowanie zaworu czterodrogowego odcinającego odpływ do ścieku po zamknięciu dolewki. W takim rozwiązaniu elektrozawór działa na wodzie po RODI i jest maksymalnie zabezpieczony przed wspomnianymi przyczynami awarii natomiast w przypadku uszkodzenia zaworu czterodrogowego ryzykujemy jedynie większym zużyciem wody, która trafi do ścieku.

Pozdrawiam, Marek.


image.jpg

294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Miklas możesz podesłać jakiś schemat bo nie rozumiem, masz cały czas ciśnienie na membranie?

Pozdrawiam

Robert "Hełmofon"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, już trzeci rok. Membrana nie wymieniana od początku i niezmiennie TDS pokazuje w okolicach 10 po membranie.

Pozdrawiam, Marek.


image.jpg

294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio jak zamawiałem prefiltry to zamówiłem sobie też taki liniowy właśnie mechaniczny więc mam dodatkowe zabezpieczenie elektrozaworu nie licząc filterka w zaworze,który tam jest.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o taki zawór:

http://www.woda.com....-do-osmozy.html

Ale nic nie rozumiem ze schematu

silvia a jaką masz membranę.

Edytowane przez helmofon (wyświetl historię edycji)

Pozdrawiam

Robert "Hełmofon"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie pamiętam już jak to konkretnie podłączałem, ale jedno wejście i wyjście na wężyku za DI i to jest jakby sterujące, powodujące zamknięcie drugiej pary podłączonej u mnie na ścieku w momencie gdy zawór od dolewki się zamknie i wytworzy się odpowiednie ciśnienie.

Pozdrawiam, Marek.

Edytowane przez Miklas (wyświetl historię edycji)

image.jpg

294l + 170l sump: około 370l w obiegu; Odpieniek na pompie Tunze 9420 by DarekB30 fi 200; obieg NJ 3000; 2x Tunze 6055 + singlecontroler, 240W LED CREE DIY; 31kg LR; 18kg LS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.