Skocz do zawartości
Areya

Lampa DIY budowana przez kobietę - wątek dla cierpliwych ;)

Rekomendowane odpowiedzi

Zbieram się właśnie do przygotowania materiałów do lampy DIY - muszę upgradować pokrywę, bo małżonek stanowczo domaga się przykrycia mojej Sery.

I tak zakupiłam 5 radiatorów-baz pod diody i już widzę, że o 1 za dużo chyba (choć z drugiej strony zawsze diody można przykręcić i tyle więc chyba 5 pasków zostanie). Mam więc miejsca na montaż 30 diód.

Chciałabym zamontować poza standardowymi Cree Cool White (8szt.) i Royal Blue (16szt.) także: dwie diody UV, dwie zielone, dwie czerwone. Mam czas, nigdzie się nie spieszy więc lampa będzie powstawała sobie powolutku (kocham moją Kessilkę, więc za szybko nie chcę jej puścić dalej ;) ).

Pierwszy problem na jaki się natknęłam to wybór serii diód - w starszych instrukcjach czytałam o diodach RB z serii XP-E (3W). Teraz widzę, że są także XT-E (5W)...

Podstawowe więc pytanie, których serii diód się trzymać, czy mieszać można/warto/powinno się?

Jeszcze nie myślałam o sposobie ułożenia ich na bazie, pewnie przeplotę to jakoś równomiernie..

Problemem są także diody UV (myślę, że warto je dołożyć dla pełniejszego spektrum, ale może się mylę?), bo musiałabym jeden driver puścić dla kolorów i skręcić do 650mA więc troszkę szkoda - a tak kombinuję by kolory wetknąć pomiędzy RB/CW na driverach ustawionych na 900mA (2 paski, 3 kolejne z RB/CW ustawione na 1200mA).

Oświetlenie nocne nie jest planowane, ale w sumie jakby o tym pomyśleć, to miałabym jeszcze miejsce na jeszcze jeden obwód z jedną diodą RB i do tego wtedy wrzuciłabym te UV.

Nie wiem tylko czy aby nie przekombinowałam z kolorami/mocą lampy. Znajdzie się ona bowiem pod pokrywą (pokrywa chłodzona dwoma wiatraczkami, wymieniam je przy całej imprezie także), lampa musiałaby dostać trzeci wiatraczek nad radiatorem, który chyba ustawiłabym na maksymalną prędkość od razu (chyba nie ogarnę potencjometru :) )

Czy znalazłby się ktoś chętny do odpowiedzi na pojawiające się w toku pracy pytania? Będę dłubać w tym jak tylko przyjadą zabawki, ale na spokojnie - jeśli znalazłaby się dobra dusza to chciałabym się z nią konsultować od czasu do czasu by rzucił na to okiem ktoś kto wie o co chodzi w moim projekcie od początku do końca. Ze swojej strony obiecuję pełne zaangażowanie i oczywiście nadal będę się uczyć co i jak..


Tak było..

Tak też było..

__________________________________________________________________________________________

AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

radiatory bazy to mało - trzeba je dokleić do dużego radiatora i dać went. na pewno

zwłaszcza przy cree które grzeją się dużo mocniej niż "epistary"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, radiator większy będzie nad całością, a dopiero do niego będą domontowane te bazy (na kleju termoprzewodzącym, a same diody na paście żeby w razie czego łatwo można było je wymienić). Na ten duży radiator będzie dmuchać wentylator żeby nie przegrzać całości, a do tego do samej pokrywy wrzucę jeszcze dwa - jeden wdmuchujący, a drugi wydmuchujący (skręcone na mocy żeby nie było zbyt głośno - bardziej chodzi o wymuszenie cyrkulacji powietrza).


Tak było..

Tak też było..

__________________________________________________________________________________________

AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pomyśl nad zastosowaniem blachy aluminiowej 3mm zamiast "większego radiatora".


Kostka 100x100x50cm,

Oświetlenie: 12 x 39W, ATI Sunpower

Cyrkulacja: 2 x Tunze 6095, 1x Tunze 6055

Obieg: NewJet 4500

Reaktor Ca, DIY

Sól: Tropic Marine Pro Reef, RedSea.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

jeżeli się zmieści to nie widzę problemu :)

ps. cree mają chyba 1400mA

blacha 3mm nie da rady - cree się "przeraźliwie" grzeją

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cree mają 1500 mA, ale z racji ostrożności drivery ustawione na 1200 mA zgodnie z zaleceniami z wątków DIY, żeby nie żyłować diód na maxa :)

nanorafa - czy taka blacha alu wystarczy? Nie ukrywam, że łatwiej byłoby mi się z tym zmieścić pod pokrywą niż przy klasycznym radiatorze, ale nie sądziłam, że takie rozwiązanie w ogóle wchodzi w opcję. Nie spalę chałupy przy tym? :) Wtedy małżonek chyba miałby większy niż brak pokrywy powód do marudzenia :D


Tak było..

Tak też było..

__________________________________________________________________________________________

AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

zerknijcie

mniej więcej od 14 minuty mówi gość o temp.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Że niby nie warto Cree stosować? To może połączę power ledy z Cree? Trochę tego, trochę owego, taka hybryda.. ;) Choć powiem szczerze, że nie planowałam od Cree odchodzić, bo ponoć jedna z dwóch najlepszych opcji.. Cena mnie tu specjalnie nie martwi, prędzej walory użytkowe (i stąd m.in. robię lampę zamiast kupić iLumen 600 :p )


Tak było..

Tak też było..

__________________________________________________________________________________________

AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

na moje (niefachowe) oko - na przykładzie 3W diód (większymi np. 5W się nie bawiłem)

cree emitują więcej lumenów z wata (podobno) a raczej mniejszy rozmiarem chip daję więcej światła - kosztem większego poboru prądu (mA) i wydzielanego ciepła

czyli np. ROYAL BLUE (460-465 nm) 10 diód cree można spokojnie zastąpić 11 sztukami epiled - moc i kolor świecenia będzie taki sam - a nie będzie się tak grzało i można dać mniejsze drivery

badane organoleptycznie - nie za pomocą mierników :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmm, pozostaje do zastanowienia. A układ kolorystyczny? Dokładać coś ekstra poza diodami w czerwieni, zieleni i UV?


Tak było..

Tak też było..

__________________________________________________________________________________________

AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sęk w tym, że ja ich na żywo nigdy nie widziałam.. a foty z neta to wiadomo, uśrednienie wielu czynników, stąd tak trudno podjąć decyzję ostateczną :) Choć faktycznie wybierając sobie diody korzystałam "z gotowca" :) pomniejszając tylko liczbę diód każdego typu do mojego wymiaru szkła ;) W oryginale była jeszcze dioda pomarańczowa, ale to najwyżej dorobię jakby tu coś nie zagrało..

PS ja "zrzynam" z Pacific Sun Triton, choć nieco modyfikując.. ;)

Edytowane przez Areya (wyświetl historię edycji)

Tak było..

Tak też było..

__________________________________________________________________________________________

AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli na blachę zamontowane będą wiatraczki to będzie bardziej niż ok. Dodatkowo lepiej zastosować więcej diod rozmieszczonych gęściej na większej powierzchni - by uzyskać bardziej jednorodne światło - zasilanych mniejszym prądem (siłą rzeczy będą się mniej grzały). Wychodzi drożej ale jest lepiej :)


Kostka 100x100x50cm,

Oświetlenie: 12 x 39W, ATI Sunpower

Cyrkulacja: 2 x Tunze 6095, 1x Tunze 6055

Obieg: NewJet 4500

Reaktor Ca, DIY

Sól: Tropic Marine Pro Reef, RedSea.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Sęk w tym, że ja ich na żywo nigdy nie widziałam.. a foty z neta to wiadomo, (...)

wizyta u znajomego lub w sklepie ... :) zobaczyć na żywo - bezcenne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taki właśnie jest plan - wyjdzie mi 33 diody (uwzględniając dodatkowy obwód z nocną diodą i dwiema UV) o ile nie odejmę jednego obwodu na 6 szt. ale to wyjdzie w praniu - łącznie wg obecnego projektu ponad 130W, których na pewno nie potrzebuję. Po pracy plan do weryfikacji jednak..


Tak było..

Tak też było..

__________________________________________________________________________________________

AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Update - wciągnęłam się!!! I wyszło mi, że bez Arduino nie będzie najpiękniej jak można. Tym sposobem szukam właśnie driverów, które będę mogła spiąć z Arduino. Ostatecznie do pokrywy idzie 10szt. Cree RB 3W, 6 szt. Cree CW 5W, 1 szt. Cree Red 3W, 1 szt, Cree Green 3W. Łącznie lampić będzie około 66W i potem zobaczę czy warto coś zmieniać, dołożyć, odjąć. Diody będą zamontowane na 3 bazach po 6 szt:

1. 5 RB + 1 Red

2. 6 CW

3. 5 RB + Green

Dzięki temu regulując sobie każdy z kanałów będę dodawać i odejmować to białego, to niebieskiego... Gdyby czerwień lub zieleń nie zapasowała mi to wymienię diody i koniec pieśni :)

Jednocześnie zainspirowana topikiem Testera o sterowniku na Arduino zapałałam miłością do takich bajecznych rozwiązań i już wkrótce wydłubię sobie lampkę na wypasie :D A że się nie spieszy to tym lepiej.. Stay tuned :)


Tak było..

Tak też było..

__________________________________________________________________________________________

AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Areya, ja zdaję sobie sprawę że Kobiety znajdują przyjemność w wyzwaniach, dlatego też często komplikują sobie niepotrzebnie życie :)

Chcesz ładnie i dobrze mieć lampę, czy chcesz sobie pobudować?

Jak chcesz mieć porządnie sterowaną lampę, napisz do Morświna - ma dwa kontrolery - jeden 3 kanały i dodatkowe 230V

(też chyba trzy kanały - jak pamiętam) i drugi - dotykowy na kilka kanałów pwm. Do tego robi też drivery pod diody.

Kupujesz, lutujesz diody i zapominasz o sprawie.

Wiedz że biorąc arduino, wybierasz kłopoty na własne życzenie:

-soft się wiesza i resetuje

-elektronika to chińszczyzna bez żadnej kontroli jakości

Jeśli nie jesteś doświadczonym elektronikiem - programistą, będziesz miała kupę zabawy (z naciskiem na kupę).

Wiem, bo temat przerabiałem w praktyce - też byłem zachwycony hurra-optymizmem z forum, ale porozmawiałem

z paroma praktykami, powiedzieli na co zwracać uwagę. Wymieniłem też kilka e-maili ze "szczęśliwymi" (?)

Użytkownikami takich sterowników - nawet jeden zaproponował mi podesłanie takowego za friko.

Wiesz, arduino jest jak komunizm - utopijny. Im bardziej w las, tym więcej drzew. Oczywiście mówię tu o

laikach elektronicznych/informatycznych.

Poza tym, samymi diodami nie uzyskasz efektu idealnego. Celuj w hybrydę. Bez dopalenia t5 będzie to zawsze tylko

namiastka idealnej lampy.


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Wiedz że biorąc arduino, wybierasz kłopoty na własne życzenie:

-soft się wiesza i resetuje

-elektronika to chińszczyzna bez żadnej kontroli jakości

Jeśli nie jesteś doświadczonym elektronikiem - programistą, będziesz miała kupę zabawy (z naciskiem na kupę).

nieprawda

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość erni

Czerwone i zielone diody proponował bym zasilić na osobnym driverze z sterowaniem,może być taki z Maritexu z ręczną regulacją od 350- 730mA. Czerwona dioda 630nm daje duże zabarwienie na piasku i skałach na większym prądzie , mniej widoczne jest to przy photo red 660nm.

Edytowane przez erni (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podstawowe więc pytanie, których serii diód się trzymać, czy mieszać można/warto/powinno się?

Trafiłem ostatnio na setup oparty na nowych LUXEONACH ES

http://www.nano-reef...e-pics-and-par/

Właśnie jestem na etapie lutowania pajęczyny.

Za ich zaletę uważam niższe prądy zasilania (max 1A) no i kolor lemonki robi na mnie wrażenie w tym setupie.

Autor przeciwny jest UV-kom chociaż ja w swojej takowe umieszczę


5181477ac67b1ad82f9b16181aa1ce4bu1485a1335.png

cube 40x40x40 64l Z panelem 12cm, cyrkulacja RW-4, Oświetlenie: 2x PC 24W (2 x Blue/white), Pienidło: AM Blue 1000, +100ml AquaTT NP Red

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nieprawda

Rozumiem że wiesz co mówisz i jako osoba dorosła bierzesz całkowitą odpowiedzialność za swoje słowa?

W takim razie, jako osoba poważna i wiarygodna, jeśli ktoś Ci podeśle sterownik oparty na arduino, z w/w wadami,

jesteś w stanie doprowadzić go do stanu działania sterowników profesjonalnych (Przemka PS czy Morświna)?


125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Rozumiem że wiesz co mówisz i jako osoba dorosła bierzesz całkowitą odpowiedzialność za swoje słowa?

W takim razie, jako osoba poważna i wiarygodna, jeśli ktoś Ci podeśle sterownik oparty na arduino, z w/w wadami,

jesteś w stanie doprowadzić go do stanu działania sterowników profesjonalnych (Przemka PS czy Morświna)?

1. kupiłem chińskiego klona arduino na ebayu - działa (mimo braku kontroli jakości)

(oryginalne jest chyba .. włoskie ? nie pamiętam)

2. nie będąc elektronikiem .. wgrałem soft od @magu - nie zawiesiło się ani razu ani lampa ani dolewka (obie samoróbki) a dozujących nie używam

teraz mam w planie zrobić tą 6cio kanałową

moja wiedza z zakresu elektroniki kończy się na "rozróżnieniu plusa od minusa" i podstawowej umiejętności czytania prostych schematów typu AQma

i tyle

nikt nie każe pisać softu od podstaw - są gotowce DOBRE np. AQma - wystarczy je wgrać

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję szczęścia. Rozumiem że na tej podstawie twierdzisz że inni mają wyimaginowane problemy bądź znają się jeszcze mniej na temacie niż Ty, skoro

im się wiesza albo miga lampą po nocy?

ps. nie jest to wątek o wyższości dopracowanych sterowników seryjnie robionych nad pojedynczymi składakami, dlatego

wybór zostawię Autorce tematu.

Edytowane przez dale (wyświetl historię edycji)

125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT,  Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Może i jestem wyjątkiem, ale to oznacza że Twoje twierdzenie było nieprawdziwe

bo owszem może się zdarzyć że .. "cośtam" ale na pewno NIE JEST TO NORMA a tylko wyjątki/przypadki jednostkowe

--//-- edit

tak na marginesie .. na targowisku jest właśnie

pacific sun black phyton 90w

z niedziałającym zegarem (czyli brak sterowania) ... niestety firmowe też się psują :(

Edytowane przez Gość (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.