Areya Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 Zbieram się właśnie do przygotowania materiałów do lampy DIY - muszę upgradować pokrywę, bo małżonek stanowczo domaga się przykrycia mojej Sery. I tak zakupiłam 5 radiatorów-baz pod diody i już widzę, że o 1 za dużo chyba (choć z drugiej strony zawsze diody można przykręcić i tyle więc chyba 5 pasków zostanie). Mam więc miejsca na montaż 30 diód. Chciałabym zamontować poza standardowymi Cree Cool White (8szt.) i Royal Blue (16szt.) także: dwie diody UV, dwie zielone, dwie czerwone. Mam czas, nigdzie się nie spieszy więc lampa będzie powstawała sobie powolutku (kocham moją Kessilkę, więc za szybko nie chcę jej puścić dalej ). Pierwszy problem na jaki się natknęłam to wybór serii diód - w starszych instrukcjach czytałam o diodach RB z serii XP-E (3W). Teraz widzę, że są także XT-E (5W)... Podstawowe więc pytanie, których serii diód się trzymać, czy mieszać można/warto/powinno się? Jeszcze nie myślałam o sposobie ułożenia ich na bazie, pewnie przeplotę to jakoś równomiernie.. Problemem są także diody UV (myślę, że warto je dołożyć dla pełniejszego spektrum, ale może się mylę?), bo musiałabym jeden driver puścić dla kolorów i skręcić do 650mA więc troszkę szkoda - a tak kombinuję by kolory wetknąć pomiędzy RB/CW na driverach ustawionych na 900mA (2 paski, 3 kolejne z RB/CW ustawione na 1200mA). Oświetlenie nocne nie jest planowane, ale w sumie jakby o tym pomyśleć, to miałabym jeszcze miejsce na jeszcze jeden obwód z jedną diodą RB i do tego wtedy wrzuciłabym te UV. Nie wiem tylko czy aby nie przekombinowałam z kolorami/mocą lampy. Znajdzie się ona bowiem pod pokrywą (pokrywa chłodzona dwoma wiatraczkami, wymieniam je przy całej imprezie także), lampa musiałaby dostać trzeci wiatraczek nad radiatorem, który chyba ustawiłabym na maksymalną prędkość od razu (chyba nie ogarnę potencjometru ) Czy znalazłby się ktoś chętny do odpowiedzi na pojawiające się w toku pracy pytania? Będę dłubać w tym jak tylko przyjadą zabawki, ale na spokojnie - jeśli znalazłaby się dobra dusza to chciałabym się z nią konsultować od czasu do czasu by rzucił na to okiem ktoś kto wie o co chodzi w moim projekcie od początku do końca. Ze swojej strony obiecuję pełne zaangażowanie i oczywiście nadal będę się uczyć co i jak.. Cytuj Tak było.. Tak też było.. __________________________________________________________________________________________ AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 radiatory bazy to mało - trzeba je dokleić do dużego radiatora i dać went. na pewno zwłaszcza przy cree które grzeją się dużo mocniej niż "epistary" Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Areya Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 Oczywiście, radiator większy będzie nad całością, a dopiero do niego będą domontowane te bazy (na kleju termoprzewodzącym, a same diody na paście żeby w razie czego łatwo można było je wymienić). Na ten duży radiator będzie dmuchać wentylator żeby nie przegrzać całości, a do tego do samej pokrywy wrzucę jeszcze dwa - jeden wdmuchujący, a drugi wydmuchujący (skręcone na mocy żeby nie było zbyt głośno - bardziej chodzi o wymuszenie cyrkulacji powietrza). Cytuj Tak było.. Tak też było.. __________________________________________________________________________________________ AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
nanorafa Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 Pomyśl nad zastosowaniem blachy aluminiowej 3mm zamiast "większego radiatora". Cytuj Kostka 100x100x50cm, Oświetlenie: 12 x 39W, ATI Sunpower Cyrkulacja: 2 x Tunze 6095, 1x Tunze 6055 Obieg: NewJet 4500 Reaktor Ca, DIY Sól: Tropic Marine Pro Reef, RedSea. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 jeżeli się zmieści to nie widzę problemu ps. cree mają chyba 1400mA blacha 3mm nie da rady - cree się "przeraźliwie" grzeją Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Areya Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 Cree mają 1500 mA, ale z racji ostrożności drivery ustawione na 1200 mA zgodnie z zaleceniami z wątków DIY, żeby nie żyłować diód na maxa nanorafa - czy taka blacha alu wystarczy? Nie ukrywam, że łatwiej byłoby mi się z tym zmieścić pod pokrywą niż przy klasycznym radiatorze, ale nie sądziłam, że takie rozwiązanie w ogóle wchodzi w opcję. Nie spalę chałupy przy tym? Wtedy małżonek chyba miałby większy niż brak pokrywy powód do marudzenia Cytuj Tak było.. Tak też było.. __________________________________________________________________________________________ AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 zerknijcie mniej więcej od 14 minuty mówi gość o temp. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Areya Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 Że niby nie warto Cree stosować? To może połączę power ledy z Cree? Trochę tego, trochę owego, taka hybryda.. Choć powiem szczerze, że nie planowałam od Cree odchodzić, bo ponoć jedna z dwóch najlepszych opcji.. Cena mnie tu specjalnie nie martwi, prędzej walory użytkowe (i stąd m.in. robię lampę zamiast kupić iLumen 600 ) Cytuj Tak było.. Tak też było.. __________________________________________________________________________________________ AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 na moje (niefachowe) oko - na przykładzie 3W diód (większymi np. 5W się nie bawiłem) cree emitują więcej lumenów z wata (podobno) a raczej mniejszy rozmiarem chip daję więcej światła - kosztem większego poboru prądu (mA) i wydzielanego ciepła czyli np. ROYAL BLUE (460-465 nm) 10 diód cree można spokojnie zastąpić 11 sztukami epiled - moc i kolor świecenia będzie taki sam - a nie będzie się tak grzało i można dać mniejsze drivery badane organoleptycznie - nie za pomocą mierników Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Areya Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 Hmm, pozostaje do zastanowienia. A układ kolorystyczny? Dokładać coś ekstra poza diodami w czerwieni, zieleni i UV? Cytuj Tak było.. Tak też było.. __________________________________________________________________________________________ AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 Już kiedyś pisałem o kolorach - znajdź lampkę która Ci się podoba np. maxspect http://www.maxspect.com.pl/r420r-specyfikacja-techniczna.html i .. zrób podobnie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Areya Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 (edytowane) Sęk w tym, że ja ich na żywo nigdy nie widziałam.. a foty z neta to wiadomo, uśrednienie wielu czynników, stąd tak trudno podjąć decyzję ostateczną Choć faktycznie wybierając sobie diody korzystałam "z gotowca" pomniejszając tylko liczbę diód każdego typu do mojego wymiaru szkła W oryginale była jeszcze dioda pomarańczowa, ale to najwyżej dorobię jakby tu coś nie zagrało.. PS ja "zrzynam" z Pacific Sun Triton, choć nieco modyfikując.. Edytowane 16 Listopada 2015 przez Areya (wyświetl historię edycji) Cytuj Tak było.. Tak też było.. __________________________________________________________________________________________ AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
nanorafa Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 Jeśli na blachę zamontowane będą wiatraczki to będzie bardziej niż ok. Dodatkowo lepiej zastosować więcej diod rozmieszczonych gęściej na większej powierzchni - by uzyskać bardziej jednorodne światło - zasilanych mniejszym prądem (siłą rzeczy będą się mniej grzały). Wychodzi drożej ale jest lepiej Cytuj Kostka 100x100x50cm, Oświetlenie: 12 x 39W, ATI Sunpower Cyrkulacja: 2 x Tunze 6095, 1x Tunze 6055 Obieg: NewJet 4500 Reaktor Ca, DIY Sól: Tropic Marine Pro Reef, RedSea. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 Sęk w tym, że ja ich na żywo nigdy nie widziałam.. a foty z neta to wiadomo, (...) wizyta u znajomego lub w sklepie ... zobaczyć na żywo - bezcenne Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Areya Zgłoś Napisano 16 Listopada 2015 Taki właśnie jest plan - wyjdzie mi 33 diody (uwzględniając dodatkowy obwód z nocną diodą i dwiema UV) o ile nie odejmę jednego obwodu na 6 szt. ale to wyjdzie w praniu - łącznie wg obecnego projektu ponad 130W, których na pewno nie potrzebuję. Po pracy plan do weryfikacji jednak.. Cytuj Tak było.. Tak też było.. __________________________________________________________________________________________ AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Areya Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 Update - wciągnęłam się!!! I wyszło mi, że bez Arduino nie będzie najpiękniej jak można. Tym sposobem szukam właśnie driverów, które będę mogła spiąć z Arduino. Ostatecznie do pokrywy idzie 10szt. Cree RB 3W, 6 szt. Cree CW 5W, 1 szt. Cree Red 3W, 1 szt, Cree Green 3W. Łącznie lampić będzie około 66W i potem zobaczę czy warto coś zmieniać, dołożyć, odjąć. Diody będą zamontowane na 3 bazach po 6 szt: 1. 5 RB + 1 Red 2. 6 CW 3. 5 RB + Green Dzięki temu regulując sobie każdy z kanałów będę dodawać i odejmować to białego, to niebieskiego... Gdyby czerwień lub zieleń nie zapasowała mi to wymienię diody i koniec pieśni Jednocześnie zainspirowana topikiem Testera o sterowniku na Arduino zapałałam miłością do takich bajecznych rozwiązań i już wkrótce wydłubię sobie lampkę na wypasie A że się nie spieszy to tym lepiej.. Stay tuned Cytuj Tak było.. Tak też było.. __________________________________________________________________________________________ AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 http://allegro.pl/przetwornica-driver-led-175ma-1400ma-co-175ma-p-i5682812916.html Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dale Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 Areya, ja zdaję sobie sprawę że Kobiety znajdują przyjemność w wyzwaniach, dlatego też często komplikują sobie niepotrzebnie życie Chcesz ładnie i dobrze mieć lampę, czy chcesz sobie pobudować? Jak chcesz mieć porządnie sterowaną lampę, napisz do Morświna - ma dwa kontrolery - jeden 3 kanały i dodatkowe 230V (też chyba trzy kanały - jak pamiętam) i drugi - dotykowy na kilka kanałów pwm. Do tego robi też drivery pod diody. Kupujesz, lutujesz diody i zapominasz o sprawie. Wiedz że biorąc arduino, wybierasz kłopoty na własne życzenie: -soft się wiesza i resetuje -elektronika to chińszczyzna bez żadnej kontroli jakości Jeśli nie jesteś doświadczonym elektronikiem - programistą, będziesz miała kupę zabawy (z naciskiem na kupę). Wiem, bo temat przerabiałem w praktyce - też byłem zachwycony hurra-optymizmem z forum, ale porozmawiałem z paroma praktykami, powiedzieli na co zwracać uwagę. Wymieniłem też kilka e-maili ze "szczęśliwymi" (?) Użytkownikami takich sterowników - nawet jeden zaproponował mi podesłanie takowego za friko. Wiesz, arduino jest jak komunizm - utopijny. Im bardziej w las, tym więcej drzew. Oczywiście mówię tu o laikach elektronicznych/informatycznych. Poza tym, samymi diodami nie uzyskasz efektu idealnego. Celuj w hybrydę. Bez dopalenia t5 będzie to zawsze tylko namiastka idealnej lampy. Cytuj 125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT, Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 Wiedz że biorąc arduino, wybierasz kłopoty na własne życzenie: -soft się wiesza i resetuje -elektronika to chińszczyzna bez żadnej kontroli jakości Jeśli nie jesteś doświadczonym elektronikiem - programistą, będziesz miała kupę zabawy (z naciskiem na kupę). nieprawda Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość erni Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 (edytowane) Czerwone i zielone diody proponował bym zasilić na osobnym driverze z sterowaniem,może być taki z Maritexu z ręczną regulacją od 350- 730mA. Czerwona dioda 630nm daje duże zabarwienie na piasku i skałach na większym prądzie , mniej widoczne jest to przy photo red 660nm. Edytowane 19 Listopada 2015 przez erni (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pacojunior Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 Podstawowe więc pytanie, których serii diód się trzymać, czy mieszać można/warto/powinno się? Trafiłem ostatnio na setup oparty na nowych LUXEONACH ES http://www.nano-reef...e-pics-and-par/ Właśnie jestem na etapie lutowania pajęczyny. Za ich zaletę uważam niższe prądy zasilania (max 1A) no i kolor lemonki robi na mnie wrażenie w tym setupie. Autor przeciwny jest UV-kom chociaż ja w swojej takowe umieszczę Cytuj cube 40x40x40 64l Z panelem 12cm, cyrkulacja RW-4, Oświetlenie: 2x PC 24W (2 x Blue/white), Pienidło: AM Blue 1000, +100ml AquaTT NP Red Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dale Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 nieprawda Rozumiem że wiesz co mówisz i jako osoba dorosła bierzesz całkowitą odpowiedzialność za swoje słowa? W takim razie, jako osoba poważna i wiarygodna, jeśli ktoś Ci podeśle sterownik oparty na arduino, z w/w wadami, jesteś w stanie doprowadzić go do stanu działania sterowników profesjonalnych (Przemka PS czy Morświna)? Cytuj 125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT, Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 Rozumiem że wiesz co mówisz i jako osoba dorosła bierzesz całkowitą odpowiedzialność za swoje słowa? W takim razie, jako osoba poważna i wiarygodna, jeśli ktoś Ci podeśle sterownik oparty na arduino, z w/w wadami, jesteś w stanie doprowadzić go do stanu działania sterowników profesjonalnych (Przemka PS czy Morświna)? 1. kupiłem chińskiego klona arduino na ebayu - działa (mimo braku kontroli jakości) (oryginalne jest chyba .. włoskie ? nie pamiętam) 2. nie będąc elektronikiem .. wgrałem soft od @magu - nie zawiesiło się ani razu ani lampa ani dolewka (obie samoróbki) a dozujących nie używam teraz mam w planie zrobić tą 6cio kanałową moja wiedza z zakresu elektroniki kończy się na "rozróżnieniu plusa od minusa" i podstawowej umiejętności czytania prostych schematów typu AQma i tyle nikt nie każe pisać softu od podstaw - są gotowce DOBRE np. AQma - wystarczy je wgrać Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dale Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 (edytowane) Gratuluję szczęścia. Rozumiem że na tej podstawie twierdzisz że inni mają wyimaginowane problemy bądź znają się jeszcze mniej na temacie niż Ty, skoro im się wiesza albo miga lampą po nocy? ps. nie jest to wątek o wyższości dopracowanych sterowników seryjnie robionych nad pojedynczymi składakami, dlatego wybór zostawię Autorce tematu. Edytowane 19 Listopada 2015 przez dale (wyświetl historię edycji) Cytuj 125x55x55 ogólnej rafy+50x45x45 konikarium - wspólny obieg "Powered by Twistman" - Twistman OB-200-EXT, Reaktor Wapnia Calc+ Reactor Medium + DI-500-60, 3x maxspect ethereal , bujane przez maxpect gyre, sterowane przez NEMO Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 19 Listopada 2015 (edytowane) Może i jestem wyjątkiem, ale to oznacza że Twoje twierdzenie było nieprawdziwe bo owszem może się zdarzyć że .. "cośtam" ale na pewno NIE JEST TO NORMA a tylko wyjątki/przypadki jednostkowe --//-- edit tak na marginesie .. na targowisku jest właśnie pacific sun black phyton 90w z niedziałającym zegarem (czyli brak sterowania) ... niestety firmowe też się psują Edytowane 20 Listopada 2015 przez Gość (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach