Skocz do zawartości
gryadam

Pierwsze akwarium morskie [162l w obiegu: 132l zbiornik + 30l panel]

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim,

Jakiś czas temu pisałem już na forum, ale było to tak dawno, że wypadałoby się ponownie przedstawić. Jestem Adam z Katowic, aktualnie skończyłem studia i w nagłym przypływie czasu wolnego stwierdziłem, że akwarystyka morska to najbardziej upierdliwe hobby, jakie sobie człowiek może znaleźć. Obecnie jestem jeszcze posiadaczem akwarium słodkowodnego (96l z 1 sumem rekinim), ale non-stop powraca chęć założenia solniczki. Robiłem już kilka podejść, ale teraz w sumie prawie ostatecznie się zdecydowałem. Chciałem Was, drodzy Forumowicze, prosić w związku z tym o rady i pomoc w doborze sprzętu. Poniżej przedstawiam zaplanowaną konfigurację. Bardzo bym prosił o ewentualne korekty i rady, co zmodyfikować.

post-9709-0-05768900-1467295853_thumb.jpg

Jeśli chodzi o zbiornik, to planuję 162l z panelem, według załączonego projektu. W panelu odpowiednio od prawej: 1 komora - odpieniacz + grzałka, 2 komora - DSB/refugium (z glonami spaghetti), 3 komora - pompa obiegowa + ewentualnie 2 koszyki na wkłady (węgiel/absorbent fosforanów/bactoballe), 4 komora to zbiornik na wodę RO do automatycznej dolewki. Niestety nie mam miejsca na sump (ze względu na rozmiary szafki pod akwarium). Skośna ścianka panelu po lewej stronie jest podyktowana tym, że lewa i przednia szyba zbiornika są eksponowane i pasek folii zakrywający częściowo bok wyglądałby nieestetycznie. Rozważam też wykonanie wspomnianych wcześniej szyb ze szkła OptiWhite.

Konfiguracja sprzętowa:

Oświetlenie: LED DIY 110W + 15W światła pod rośliny zielone nad refugium

Odpieniacz: Tunze DOC Skimmer 9004

Grzałka: AquaEl Comfortzone 150W

Filtr RO+DI 75 GPD

Cyrkulacja: 2x JVP 110 Nano 2000 l/h (Nie za dużo? Rozważam jeszcze opcję 1x + obieg)

Pompa obiegowa: Hydor Pico 200

Żywy piasek: Bio-Active Live Samoa Pink 9 kg

Żywa skała: 10 kg

Sól: AquaForest Reef Salt 10 kg

Testy: zestaw Zoolek (pH, KH, GH, NH4, NO2, NO3, PO4) + Mg i Ca Saliferta

Trzymać chciałbym koralowce miękkie, ewentualnie LPS i kilka SPS (jeśli zbiornik będzie dojrzały i warunki pozwolą), co do obsady rybnej - 2x błazenek/Pterapogon, kilka Chromisów, jakaś mała babka, 2 krewetki wurdemanni i ekipa sprządająca (o ile to nie za dużo).

Z góry dziękuję za pomoc,

Adam

post-9709-0-05768900-1467295853_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

Podpowiem ze swojego skromnego doświadczenia, oświetlenie bym pomieszal led i t5. Tak ze dwie 39w i z 50w led. Obieg stanowczo za maly. Ja mam w 80litrach 650l/h i to jest o wiele za malo. Cyrkulacja chyba ok. Jeszcze piasek, ja dawalem zywy ale teraz

bym nie dawal tylko suchy. Pozdrawiam

p.s. jeszcze sól, jak najslabsza. Z AF to ta dla ryb. Ja startowalem na IO i bylo ok.

Edytowane przez Damian K. (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak na prawdę to będziesz miał zbiornik o powierzchni "użytkowe"j 90x35 cm.

Trudno będzie to zagospodarować. Może lepiej z panelem bocznym, kosztem długości?


Pozdrawiam. Roman (Dawniej BAU)

150x50x50, sump 120 l,+zbiornik techniczny 80 l,  oświetlenie-ledy Cree 108W + 2x 54W t5, Aqua Nova 6500, 1xJVP 102+jebao 40,odpieniacz stożek made in sebastek i cała reszta zalane 10.02.2011. Obecnie prawie fisch only

Nigdy się nie tłumacz, przyjaciel tego nie potrzebuje a wróg nie zrozumie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

BAU, jest to jedna z opcji do rozważenia. Tylko wtedy musiałbym zrezygnować z refugium i zbiornika na dolewkę...

A co do pompy, Hydor Pico 1000 wystarczy, czy jeszcze większy przepływ? I co do cyrkulacji - 2x 2000l + 1000l obieg, czy 1x 2000l + 1000l obieg?

Edytowane przez gryadam (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A nie ma możliwości zrobic szerszego o te dziesiec zbiornika?zeby calosc miala 50-55cm? Ja mam identyczny w planach ale z tylu dolozony panel i calosc ma 55cm. Co do cyrkulacji ja ma jvp 2500l/h i sa one slabe jednym slowem. Szybko sie brudza. Mysle ze moze byc malo, ja tez chce swoje dac w wiekszym le juZ sie zastanawiam czy nie beda za slabe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

BAU, jest to jedna z opcji do rozważenia. Tylko wtedy musiałbym zrezygnować z refugium i zbiornika na dolewkę...

A co do pompy, Hydor Pico 1000 wystarczy, czy jeszcze większy przepływ? I co do cyrkulacji - 2x 2000l + 1000l obieg, czy 1x 2000l + 1000l obieg?

Wg Twojego projektu masz panel 0,7*0,1 m tj 0,07 m2. gdybyś zrobił boczny 20 cm to miał byś 0,2*0,45=0,09 m2.

Tylko to podzielić na komory.


Pozdrawiam. Roman (Dawniej BAU)

150x50x50, sump 120 l,+zbiornik techniczny 80 l,  oświetlenie-ledy Cree 108W + 2x 54W t5, Aqua Nova 6500, 1xJVP 102+jebao 40,odpieniacz stożek made in sebastek i cała reszta zalane 10.02.2011. Obecnie prawie fisch only

Nigdy się nie tłumacz, przyjaciel tego nie potrzebuje a wróg nie zrozumie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z Waszymi sugestiami zmodyfikowałem trochę projekt, skracając panel do 45 cm. Zdecydowałem się wywalić zbiornik na dolewkę do szafki pod akwarium (taki mały, 15l zbiorniczek się tam akurat zmieści) i tym sposobem w lewej, bardziej eksponowanej części akwarium zrobi się miejsce 45x45 cm na jakąś sensowną aranżację z żywej skały z przedłużeniem w kierunku węższej, 35 cm części. Wstępną wizję mam już w głowie.

post-9709-0-67197000-1467643417_thumb.jpg

Obieg też zmienię na silniejszy i tutaj chyba stanie na najwyższej pompce z serii Hydor Pico Evolution (przepływ w okolicach 1150l/h). Cyrkulacja, tak jak radziliście - dwa cyrkulatory.

Generalnie im więcej czytam, tym bardziej mnie to wszystko przeraża... Jak ludzie zakładają zbiorniki i od razu plagi - aiptasie, cyjano, dino, padające korale, szalejące parametry wody, itp. Powiedzcie, czy to naprawdę tak strasznie wygląda? Bo dość długo zabierałem się za założenie akwarium morskiego, a nie chcę wyrzucić pieniędzy w błoto...

Jeszcze pytanie odnośnie stosowania wkładów filtracyjnych - czy standardowo wkłada się węgiel aktywny, wkłady typu Rowa Phos, itp.? I czy jest sens stosowania ceramiki, typu Sera Siporax, bo z tego, co czytam, to opinie są podzielone...

I tak odnośnie światła UV:

1) Naczytałem się o koralowcach fluorescencyjnych i oko się świeci, ale to melodia przyszłości, choć zastanawiam się już teraz, czy aby uwydatnić ten efekt stosuje się ledy/świetlówki UV, czy aktynika wystarczy?

2) Jak ma się kwestia lampy filtracyjnej UV-C? Warto, czy nie? Bo wiem, że zabija też pożyteczne bakterie... Ale z drugiej strony eliminuje zarodniki glonów i inne niekoniecznie pożądane w zbiorniku organizmy...

Pozdrawiam,

Adam

Edytowane przez gryadam (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie jest tak strasznie jak się wydaje :) wymaga systematyczności, trzeba czytac, ale to jak z wszystki. Sama pamiętam jak bałam się że mnie to zameczy. Ostatecznie stwierdzam że zajmuje mi to mniej czasu niż np drzewolazy, które hodowalam kiedyś (nie mówiąc o opiece nad kijankami :) ). U mnie na przykład odpukac obyło się bez plag większych, robię wszystko "po bożemu" i nie ma problemu, a jak coś się pojawia to forum pozwala znaleźć pomoc od razu.

Co do oświetlania korali to aktynkka starczy by świeciły, a to nie tak odległe jak Ci się wydaje - wiele mieskasow jak zoanthusy czy rhodactisy świeci jak neony byle niebiesko bylo :) trzymam kciuki za start szkiełka i chętnie pomogę na miarę możliwości i wiedzy

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka


Tak było..

Tak też było..

__________________________________________________________________________________________

AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, Areya! Mam jeszcze pytanie odnośnie samego zbiornika - właśnie dostałem wyceny i firma (aquario.pl) zaproponowała klejenie zbiornika 90x45x40 cm ze szkła o grubości 6 mm lub 8 mm. Czy to wytrzyma? Teoretycznie norma DIN 32622 zaleca właśnie grubość 6 mm, więc jeżeli to jest znormalizowane, to powinno być ok, ale pytam o wasze doświadczenia. I jeszcze pytanko odnośnie opłacalności klejenia ze szkła optiwhite (przód i lewy bok) - wiele osób twierdzi, że przy grubości szkła poniżej 10 mm efekt jest praktycznie niewidoczny i jest to po prostu nieopłacalne. Jak to jest - opłaca się OW, czy nie?

Edytowane przez gryadam (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

8mm na bank wytrzyma, ale nie wiem co z 6mm, tu musieliby się odezwać nasi forumowicze magicy :)

Ja mam bańkę 35x35x35 z opti i cos tam widać roznicy na krawędziach, ale czy tak bardzo robi mi to różnice to nie wiem ;) przy 8mm szybie bralabym opti żeby krawędzie mieć jasne, nie wiem czy samo oddawanie koloru byłoby zauważalne.

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez Areya (wyświetl historię edycji)

Tak było..

Tak też było..

__________________________________________________________________________________________

AKWARIUM: Red Sea Max 250 Żywa skała ok. 8-10kg, MarcoRocks ok. 15kg, Nature's Ocean Live Sand (9kg). CYRKULACJA: Jebao RW-4 + Tunze Turbelle NanoStream 6025 + Jecod DC3000 i NJ1200 w panelu ODPIENIACZ: Stockowy RSM OŚWIETLENIE: Stuningowana pokrywa, 216W na ledach (w tym kolor) + sterownik by Morświn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na temat OW nie powiem nic, ale grubość 6mm bedzie wystarczajaca. Ja mam identyczne i jyz ponad dziesiec lat służy. I to samorobka. Pozdrawiam i czekamy na efekty

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok, szkło zamówione. Ostatecznie stanęło na szkle Guardian o podwyższonej przejrzystości. W porównaniu z optiwhite różnica jest, ale nie rzuciła mi się jakoś wybitnie w oczy, a pani w sklepie doradziła, że efekt opti i tak nie będzie widoczny przy 2 przeciwległych szybach ze szkła Guardian. Doszło jeszcze kilka poprawek - dla bezpieczeństwa poszerzyłem panel do 11 cm (odpieniacz ma 10 cm, a nie chcę ryzykować wpychania go "na styk") oraz zrezygnowałem z wiercenia otworu na powrót, na rzecz poleconego mi przelewu na bazie Loc-Line. Zakupiłem też pompkę Hydor Pico 1000 i 2 cyrkulatory JVP-100 i JVP-102.

Planowany start zbiornika to połowa sierpnia. W międzyczasie wyjeżdżam na wakacje i do tego czasu chcę skompletować sprzęt i zalać zbiornik kranówą w celu sprawdzenia szczelności. Potem opróżniam i po powrocie leję solankę (mam nadzieję, że uda się dostać w sklepie całość z podmiany, czyli około 150l).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trochę późno skoro już zamówiłeś, ale ..

Na wstępie, ja świeży jestem więc mogę się bardzo mylić.

Nie rozumiem stwierdzenia

"efekt opti i tak nie będzie widoczny przy 2 przeciwległych szybach ze szkła Guardian"

Przecież nie chodzi o to jak światło z pokoju wychodzi z akwarium, tylko jak Twój wzrok widzi to na co patrzysz przez JEDNĄ szybę. Więc jak opti jest na przedniej szybie to patrząc przez przednią szybę widzisz inaczej niż przez boczne, ale tak samo widzisz przez przednią opti bez względu czy boczne i tylna są opti czy nie.

Co do grubości to z mojego smutnego doświadczenia, pierwsze było z 6mm szkła 80x30x40 i teoretycznie poprawna grubość, szkło klejone firmowo (popularna firma). Ale ... no właśnie, nie było wklejonych wzmocnień na górze i po napełnieniu, nie do końca, to okazało się, że w środkowym punkcie, każda ścianka rozeszła się na ponad 5mm, zrobiło się 31 cm. Nerwowo spuszczałem wodę żeby zmniejszyć nacisk na szyby i zamawiałem już następne.

Teraz mam 90x40x40 grubość 8mm i wklejone wzmocnienia wzdłuż na górze. Na całej długości jest 40 cm.

Zamówiłeś co zamówiłeś, ale dopilnuj, żeby wkleili Ci wzdłużne wzmocnienie na górze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem, tak mi z tym opti doradzili, a w sklepie mieli zbiornik 3000l że szkła Guardian 19 mm o podwyższonej przejrzystości i wyglądało do spoko. Na forum też jest mnóstwo dyskusji na temat sensu inwestowania w opti i ile osób, tyle opinii. Pożyjemy - zobaczymy. Znając siebie,jak tylko znajdę jakiś własny kąt na stałe, będę kombinował z przesiadką na większy litraż, więc najwyżej wtedy pomyślę o opti.

Co do producenta - podobno nigdy z ich akwariami problemów nie było i ten zbiornik 3000l że sklepu trzyma się bez problemów od 8 lat, a sama firma podobno zna się na rzeczy. Ale zwrócę uwagę na to, czy wkleili wzmocnienia. Dzięki za sugestie, ghroro!

Powiedzcie mi jeszcze, czym zabezpieczyć dno zbiornika? Na temat kratek słyszałem różne opinie, że podobno syf zbierają i przeszkadzają zwierzętom. Dlatego zastanawiam się nad pianką pod panele lub plexi. Tylko nie wiem, jaka grubość i czy to się sprawdzi?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szyba powinna wytrzymać równomierny nacisk skały na dno. Pianka pod panele doskonale się sprawdza ale kiedy akwarium na niej stoi.


78ab9bd8cd58d36d8098935dd266f474u777a1209.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z Amarantem, pianka pod panele jest rewelacyjna pod akwarium. Az byłem zdziwiony jej wytrzymałością. Niby w dwóch palcach można ją zgnieść, ale pod równomiernym naciskiem akwarium się nie odkształca. Oryginalna podkładka pod akwarium, która miałem pod pierwsze uległa sprasowaniu po kilku tygodniach, na piance stoi już kilka miesięcy i nie widzę efektów spłaszczania.

Wszystko co położysz na dnie i nie przykleisz tego utrudni wejście tam ekipy sprzątającej, ale woda z bakteriami i nutrientami wejdzie i zacznie prowadzić własne bujne życie, do którego Cię nie dopuści. Z tym trzeba się liczyć.

Jak skała nie ma tylko kilku ostrych punktów podparcia, i nie będziesz nią jeździł po dnie, to da radę, kwestia krawędzi i rozłożenia masy na większej powierzchni.

Ja mam sporo piasku na dnie (2-3 cm, ale niektórzy nie lubią w ogóle piasku), i małe skały, daje radę :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przymierzam się do zamówienia odpieniacza. I przy przeglądaniu pojawiła się jeszcze drobna wątpliwość. Czy ten Tunze DOC Skimmer 9004 da bezproblemowo radę, czy lepszy będzie Deltec MCX300? Jest wydajniejszy według producenta i tańszy, martwi mnie tylko szerokość - 11 cm, mój panel ma dokładnie 11 cm szerokości, więc wszedłby teoretycznie "na styk", tylko czy nie okaże się za szeroki? Ma ktoś to pienidło i mógłby napisać coś więcej? Który byście polecili?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odpieniacz już dotarł - Tunzee DOC Skimmer 9004. Cały czas czekam na szkło, ma być do przyszłego czwartku.

W międzyczasie zająłem się kwestią pokrywy. I tu pojawia się kolejne pytanie błądzącego jeszcze we mgle nowicjusza :p Co sądzicie o wykonaniu pokrywy z aluminium?

W teorii powinno spasywować, czyli pokryć się obojętną warstwą tlenku Al2O3, blokującą korozję. Samo Al2O3 jest nieszkodliwe, ale zastanawiam się nad wpływem jonów Al+3 na życie w akwarium. Czy warstwa akrylowego lakieru bezbarwnego załatwiłaby problem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprzęt w przeważającej większości już jest, czekam tylko na szkło i zbiornik na dolewkę. Chciałbym wystartować jeszcze w sierpniu lub na początku września.

Trzy pytania mi się jeszcze nasunęły:

1) Jakie bakterie byście polecali i ile ich lać (jakąś pożywkę też)? Np. ProDibio Biodigest

2) Ile świecić i czy od początku? W sumie mam oświetlenia 60W w aktynice i drugie tyle 10k K.

3) Co sądzicie o chińskich refraktometrach? Taki na przykład się sprawdzi: http://www.ebay.pl/itm/New-Hand-Held-Glycol-Antifreeze-Freezing-Point-Battery-Refractometer-W-ATC-/391517328146?hash=item5b28405312:g:WYkAAOSwtnpXmF92 , czy lepiej jednak kupić markowy?

Zabieram się też za planowanie obsady. Docelowo chciałbym trzymać:

2x Amphiprion ocellaris

1-2x Pterapogon kauderni

1x Chrysiptera chemicyanea

1x Gobidon citrinus

5-7x Apogon parulus

1x Lysmata amboinensis

2x Lysmata wurdemanni

1x Alpeus bellulus

Ślimaki: tectus, trochus, nassarius (ile?0

1x rozgwiazda piaskowa/jakiś jeżowiec, np sand dollar.

Korale - głównie miękkie (zoa, sinularia, sarcopyton, clavularia, xenia, discosoma, rhodactis), z LPS euphyllia, SPS póki co nie planuję, chyba że po porządnym starcie i stabilizacji zbiornika.

Nie wiem, czy nie zrobi się z tego zupa rybna, więc doradźcie, co ewentualnie zredukować (wypisałem po prostu gatunki, które mi się podobają i orientacyjne ilości, w jakich chciałbym to trzymać; wpuszczane stopniowo po 1-2 sztuki, żeby nie zachwiać systemu).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sensu zaczynać nowego tematu, skoro sprawa dotyczy tego zbiornika, więc odkupuję swój stary temat z pytaniami o sprzęt...

Mam problem z cyrkulacją. Akwarium jak na zdjęciach z początku wątku, jako cyrkulację aktualnie mam 1xJVP-100, 1xJVP-101 i Hydor Pico 1000 z Loc-Line, która robi jako obieg (z panelu do akwa). Wczoraj czyściłem panel i zauważyłem, że zarówno w zbiorniku, jak i panelu zalega sporo detrytusu. Tak samo W Siporaxie (3 siatki po 1000 ml wrzucone 2 do ostatniej od lewej komory panelu z pompą obiegową, 1 do środkowej komory). W pierwszej komorze panelu od prawej mam odpieniacz Tunze 9004.

Doradźcie mi proszę, co z tym fantem zrobić? Jak nie ustawię falowników, i tak tworzą się martwe strefy. Rozważam zmianę pompy obiegowej na Jebao DCS3000, zmianę Loc-Line na ruchomy wylot typu Macro Flow, zmianę cyrkulatorów JVP na sterowalne Jebao RW-4 lub zmianę całej cyrkulacji na jedną pompę Jebao CP-25/40. Jeśli są jakieś inne sposoby rozwiązania tego problemu, to jestem otwarty...

 

Pozdrawiam, 

Adam 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.