Skocz do zawartości
Dan86PL

Lampa DIY LED sterowalna - zasilacz, drivery, arduino, zegar, przetwornica, kondensator - jak to wszystko fizycznie połączyć?

Rekomendowane odpowiedzi

13 minut temu, Dan86PL napisał:

Zdjęcie wkleję później. Ogólnie jest założenie pasywnego chłodzenia. Już żałuję, że kupiłem drivery na 100% wydajności diod czyli odpowiednio 1500mA dla CREE  i 700mA dla Power Led. Dużo lepszym rozwiązaniem przy moim założeniu byłyby drivery na 50%, np. ok 700-800mA dla CREE i 300-400mA dla Power Led. Wtedy, gdyby mi  AQMA nawaliła, to diody i tak pracują na 50% wydajności i prawdopodobieństwo przegrzania nie istnieje...

To może ja coś podrzucę w sprawie sterownika... W razie gdyby Ci się stało coś niedobrego z Arduino, sama płyta AQmaBoard ma coś takiego co się nazywa pull-down. Czyli nawet jak wyciągniesz z podstawki Arduino, to płyta poda na drivery stan niski (lub wysoki w zależności od potrzeb i ustawienia zworki). I lampa się wyłączy, a nie walnie pełną mocą. 

22 minuty temu, StefanTG napisał:

Przy 600mA dioda 3w świeci na ile ?

Kiedyś robiłem takie pomiary: http://magu.pl/arduino/125-charakterystyka-led-3w-420-430nm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1)

Moc diody (Royal Blue i Blue)  3 W to marketing :)

prawdziwa moc "nitki" to prąd razy spadek napięcia na wszystkich diodach w tej "nitce" i nagle mamy na  pojedynczej diodzie   :

0,680 A x 3,6 = 2,448 W już nam brakuje 0,5 W na sztuce.

Silvia podał fajny materiał, wykres  jak maleją "lumeny" od kąta świecenia.

Niebieska dioda powyżej kąta 60 stopni spadek jest drastyczny.

To niech każdy sobie odpowie ile daje światła -  lumenów  jego 3 W niebieska dioda, która na max jest wysterowana na 2,5 W.

Niebieska dioda daje wg. karty katalogowej  180 lm w osi, spójrzcie na wykres ile razy mniej daje przy np. 60 stopniach.

To teraz niech każdy przeliczy "teoretyczne" setki wat LED w swoich lampach na realną wartość.

2)

Na allegro jest fajny zasilacz stabilizowany  od jakiejś drukarki - daje 24 V (możliwość wysterowania 6 LED  w nitce) i dodatkowo 5 V  dla Arduino  na wspólnej masie.

Koszt 20 zł

3)

Dziękuje wszystkim na forum za inspiracje nt. Arduino, driverów, LED  itd. bo dzięki tym informacjom udało mi się zbudować lampę.

No może to za dużo powiedziane lampa - ale rybom i  koralom pasuje.

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
23 godziny temu, magu napisał:

To może ja coś podrzucę w sprawie sterownika... W razie gdyby Ci się stało coś niedobrego z Arduino, sama płyta AQmaBoard ma coś takiego co się nazywa pull-down. Czyli nawet jak wyciągniesz z podstawki Arduino, to płyta poda na drivery stan niski (lub wysoki w zależności od potrzeb i ustawienia zworki). I lampa się wyłączy, a nie walnie pełną mocą. 

Marcin fajnie, że się wypowiedziałeś w temacie. Proszę Cię jeżeli znajdziesz chwilę jeszcze o potwierdzenie, że dobrze rozumuję. Taką mam niestety przypadłość, że często potrzebuję potwierdzenia nawet słów , które dla wielu brzmią banalnie... :)

1. Czyli dajmy na to następuje jakieś zwarcie na arduino, zalanie, rozłączenie lub inne niepożądane zdarzenie. Lampa zawsze się wyłączy? Dla mnie to najlepsze rozwiązanie.

Pytam bo użyte przez Ciebie sformułowanie "lub wysoki" brzmi dla mnie laika, jakby to było na zasadzie 'albo - albo' czyli, że jak będę miał szczęście lampa się wyłączy - jak będę miał pecha płyta poda stan wysoki i lampa będzie działała na 100%. 

2. Jak będę ustawiał lampę z AQMĄ to kładę ją na biurko obok laptopa, podpinam pod USB i zapisuję ustawienia. Później AQMA zanim ją podłącze przy akwarium jest przynajmniej przez chwilę bez zasilania. Co się wtedy dzieje z ustawieniami i czasem? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
10 minut temu, Dan86PL napisał:

 jakby to było na zasadzie 'albo - albo' czyli, że jak będę miał szczęście lampa się wyłączy

2. Jak będę ustawiał lampę z AQMĄ to kładę ją na biurko obok laptopa, podpinam pod USB i zapisuję ustawienia. Później AQMA zanim ją podłącze przy akwarium jest przynajmniej przez chwilę bez zasilania. Co się wtedy dzieje z ustawieniami i czasem? 

" stan niski (lub wysoki w zależności od potrzeb i ustawienia zworki). I lampa się wyłączy, "

czyli właśnie albo - albo - zależy jak ustawisz zworkę :) (bo drivery są sterowane : albo - albo)

ad.2 nic się nie stanie z ustawieniami - po to jest zegar z baterią/akumulatorem żeby pamiętał ustawienia

( chyba że nie ma baterii - lub jest padnięta - wtedy zanik napięcia (np. w sieci lub odłączenie zasilacza) powoduje reset daty i godziny - ale nie ustawień mocy kanałów )

Edytowane przez Gość (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Dan86PL napisał:

Marcin fajnie, że się wypowiedziałeś w temacie. Proszę Cię jeżeli znajdziesz chwilę jeszcze o potwierdzenie, że dobrze rozumuję. Taką mam niestety przypadłość, że często potrzebuję potwierdzenia nawet słów , które dla wielu brzmią banalnie... :)

1. Czyli dajmy na to następuje jakieś zwarcie na arduino, zalanie, rozłączenie lub inne niepożądane zdarzenie. Lampa zawsze się wyłączy? Dla mnie to najlepsze rozwiązanie.

Pytam bo użyte przez Ciebie sformułowanie "lub wysoki" brzmi dla mnie laika, jakby to było na zasadzie 'albo - albo' czyli, że jak będę miał szczęście lampa się wyłączy - jak będę miał pecha płyta poda stan wysoki i lampa będzie działała na 100%. 

2. Jak będę ustawiał lampę z AQMĄ to kładę ją na biurko obok laptopa, podpinam pod USB i zapisuję ustawienia. Później AQMA zanim ją podłącze przy akwarium jest przynajmniej przez chwilę bez zasilania. Co się wtedy dzieje z ustawieniami i czasem? 

Ad 1. W Arduino najczęściej fajczy się stabilizator, w takim wypadku płyta poda stan niski (żeby nie mieszać:))

Ad 2. Tak jak napisał @Silvia, możesz sobie ją zabrać na wakacje, jak wrócisz i podłączysz to będzie działać, ustawienia trzymane są w pamięci nieulotnej, natomiast zegarek podtrzymuje bateria. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Super.

2. Super. Pytałem, bo jak sobie robiłem wszystko sam, to różnie bywało. Widocznie połączenia miałem niestabilne (nie lutowałem, bo stwierdziłem, że moją lutownicą nie da się takich małych połączeń lutować) i pewnie to powodowało reset ustawień (przy poruszeniu).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

reset i pewno jeszcze przegrzewanie się ... połączenia muszą być albo porządnie skręcone (zaciski) albo lutowane

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.