Darek85 Zgłoś Napisano 15 Marca 2018 Ja robiłem niedawno 108W na aluminiowej płycie 3mm grubości, ledy 3W. Na 100% mocy wentylator ustawiony na 40C załącza się co 4 min na 40s. Przy 70% wentylator wogole nie reaguje a blacha jest lekko ciepła. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 15 Marca 2018 36 minut temu, r1remek napisał: To plexi(czy szkło)? Nie zniekształca się? Diody przyklejone są na klej termoprzewodzący do obudowy lampy z aluminium grubości około 3mm. Obudowa bez wentylatorów. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
gradiator Zgłoś Napisano 15 Marca 2018 Już się więcej nie spieram, ale podsumuję o co mi chodziło: 1. Temperatura pracy ma wpływ na żywotność led. 2. Przy maksymalnej mocy diody są straty w postaci wydzielanego ciepła, co w okresie letnim jest wadą zarówno dla domowników jak i życia w akwarium. 3. Funkcją lampy jest oświetlanie a nie ogrzewanie. Moja wypowiedź w tym poście zmierzała do tego, że zakładam akwarium o takich samych rozmiarach i sporo myślałem o oświetleniu. Zamiast dawać jednego profilu aluminiowego o szerokości 160mm lepiej zastosować jest 2 takie profile (pokryją większą powierzchnię akwarium, co będzie miało pozytywne skutki dla życia i dla obserwatora ) Ja do tych 51 diod dorzuciłbym jeszcze 19 i zrobił 2 bliźniacze belki. Diody wysterowałbym na 70% mocy , zamiast 51 w jednym profilu byłoby 35, mniej by sie grzał, a zasilacz zostałby ten sam . W razie awarii jednej belki druga by działała. Zasilacz też bym zmienił na dwa takie od drukarek 30v one kosztują po 28 zł nowe. Diody zrobiłbym sterowane prądem. Taka jest moja wizja Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
VDR Zgłoś Napisano 15 Marca 2018 @gradiator wszystko się zgadza, tylko nie ma sensu dla mnie już na dzień dobry skręcać diody na driverze. Nie mówię, żeby je puszczać na maxa - moje XP-G zamiast 1,5A zasilam 1,15A bo akurat drivery mam na układzie MBI6551, XP-E zasilam 0,95A - pozostałe kolory już nie pamiętam dokładnie. Później i tak skręcisz sterownikiem.Ale jak nagle się okaże że potrzebujesz 80% bo korale Ci nie rosną to trudno - ogrzejesz chatę ale przynajmniej korale nie będą marudzić. Ty będziesz musiał przebudować lampę bo max jaki da będzie 70%. Obawy, że jak dasz na 100% to lampa pójdzie z dymem czy nagle skróci się jej żywotność, przy dobrym odprowadzaniu ciepła IMHO przy dobrych LEDach są bezpodstawne. Odnośnie jeszcze AD2 straty mocy są zawsze - inaczej nie potrzebny by Ci był w ogóle radiator. Możemy je tylko ograniczać projektując tak układ by było ich jak najmniej. Ale zawsze, będziesz musiał pójść na jakiś kompromis w tym temacie. Cytuj 110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001 Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/ http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś Napisano 15 Marca 2018 5 godzin temu, Darek85 napisał: Przy 70% wentylator wogole nie reaguje a blacha jest lekko ciepła. ciekawe ile wtedy okazuje Watomierz a jeszcze lepiej Luxometr Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
gradiator Zgłoś Napisano 15 Marca 2018 Na driverach jakie zakupiłem mogę regulować prąd od 150-680 mA, ja ustawie na 510 mA. Wtedy przy ustawieniach na sterowniku 100% na diodach będę miał 70% ich nominalnego prądu. Do akwarium 180l planuje zrobić 2 belki 16 cm lub 3 po 12 cm żeby jak najbardziej pokryć powierzchnię zbiornika i nie grzać za mocno. Na forum są przykłady lamp świecących na 50% Imax, i działa to dobrze. Pozatym Potężne radiatory są drogie i trzeba przyznać mało estetyczne. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach