Skocz do zawartości
rodzyngit

Belka led - wymiana driverow

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Dostalem w spadku 6-kanałową belkę led sterowaną potencjometrami i chciałbym ją przerobić na sterowanie od Magu

Jakie drivery zastosować zeby to działało i świeciło a żeby nie zbankrutowac ?

Czy np takie coś bedzie ok ?

https://allegro.pl/oferta/driver-p4115h-led-140ma-320ma-510ma-680ma-pwm-lin-7411814238

 

20210306_161230_copy_1843x1037.jpg

20210306_161221_copy_1843x1037.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kup drivery przewidziane przez magu czyli meanwell LDD. Koszt takiego drivera to ok 10-20zł, do tego płytka też od magu i jazda. Wszystko masz opisane na stronie i nie będziesz się musiał bawić w elektryka żeby to zadziałało. Poprostu podłączasz i hula.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jest regulacja PWM, więc moza je użyc do sterownika od MAGU

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, rodzyngit napisał:

Z tym ze te moje mają inny symbol PI3v1 - myślisz, ze mogę je podłaczyć wg schematu PI5V1 ?

Kurcze fakt z tego co wyczytalem na allegro w jakies archiwalnej aukcji te nie maja niestety pwm wyprowadzonego. Czyli jednak musisz zmienic drivery.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja tam bym spróbował przed wyrzuceniem. Wg schematu "PWM TTL". Tym niebieskim potencjometrem ustawiasz sobie prąd maksymalny/moc przy skrajnym wysterowaniu przez PWM.

PWM to w sumie takie wyjście analogowe "dla ubogich", więc jak działa na potencjometr (sterowanie wartością napięcia), to i pod PWM powinno "jakoś" zadziałać. Najwyżej wybuchnie:devil:

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wg jakiego schematu?

Mozna pokombinować coś jak np odczytać z układów ma płytce i porównać z tym co jest na wersji 5. Ale to jak ktoś ma wiedzę i czas ;) 

Edytowane przez sith114 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No tego od pi5v1 co wrzuciłeś. Powinno zadziałać, a przynajmniej można spróbować. Tylko chyba trzeba by w aqmie przestawić, bo domyślnie jest przystosowana do driverów MW (większe wypełnienienie PWM - większy prąd na led), a tu jest odwrotnie (maks mocy przy napięciu 0V, czyli wypełnieniu PWM = 0)

19 minut temu, sith114 napisał:

Mozna pokombinować coś jak np odczytać z układów ma płytce i porównać z tym co jest na wersji 5. Ale to jak ktoś ma wiedzę i czas ;) 

Oj tam. Jak ma do kosza wyrzucić, to warto wcześniej poprostu podłączyć i sprawdzić. Aqmy nie spali w ten sposób. Nie zadziała - to kupi sobie MW.

Za nic żyłki odkrywcy w tej młodzieży... Pewnie nie sprawdzałeś nigdy samodzielnie, czy w gniazdku naprawdę mieszka prąd? :P

Edytowane przez Słony leszcz (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
35 minut temu, Słony leszcz napisał:

No tego od pi5v1 co wrzuciłeś. Powinno zadziałać, a przynajmniej można spróbować. Tylko chyba trzeba by w aqmie przestawić, bo domyślnie jest przystosowana do driverów MW (większe wypełnienienie PWM - większy prąd na led), a tu jest odwrotnie (maks mocy przy napięciu 0V, czyli wypełnieniu PWM = 0)

Oj tam. Jak ma do kosza wyrzucić, to warto wcześniej poprostu podłączyć i sprawdzić. Aqmy nie spali w ten sposób. Nie zadziała - to kupi sobie MW.

Za nic żyłki odkrywcy w tej młodzieży... Pewnie nie sprawdzałeś nigdy samodzielnie, czy w gniazdku naprawdę mieszka prąd? :P

Sprawdzałem w jedna rękę widelec a druga na kaloryfer. Nigdy tak ładnie nie zatańczyłem :clowning 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Słony leszcz napisał:

No tego od pi5v1 co wrzuciłeś. Powinno zadziałać, a przynajmniej można spróbować. Tylko chyba trzeba by w aqmie przestawić, bo domyślnie jest przystosowana do driverów MW (większe wypełnienienie PWM - większy prąd na led), a tu jest odwrotnie (maks mocy przy napięciu 0V, czyli wypełnieniu PWM = 0)

Oj tam. Jak ma do kosza wyrzucić, to warto wcześniej poprostu podłączyć i sprawdzić. Aqmy nie spali w ten sposób. Nie zadziała - to kupi sobie MW.

Za nic żyłki odkrywcy w tej młodzieży... Pewnie nie sprawdzałeś nigdy samodzielnie, czy w gniazdku naprawdę mieszka prąd? :P

Lubie takie podejście do tematu :)

pewnie, że zawsze warto spróbowac, tak też zrobie, tylko nie bardzo wiem w ktorym miejscu w kodzie zmienić opcje na PWM=0

2 godziny temu, sith114 napisał:

Sprawdzałem w jedna rękę widelec a druga na kaloryfer. Nigdy tak ładnie nie zatańczyłem :clowning 

A baterię R9 językiem sprawdzałeś ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

PWM to pulse width modulation - czyli przebieg prostokątny, a czym innym znowu jest analogowe sterowanie 0-10V.  PWM 0 to pwm o współczynniku wypełnienia 0. PWM -100% to pwm o maksymalnym wypełnieniu. W PWM TTL  powiedzy, że to będzie 0 -5 V zakladając, że Atmega jest zasilana z 5V.  Przy 3,3V będzie odpowiednio 0-3,3V. Dareltek nie przyznaje sie do tej konstrukcji PI3V1 http://www.dareltek.pl/pliki/   

Jeśli jest tam sterowanie 0-10V to coś tam zadziała ale pełnego sterowania nie będzie.

Żeby odwrócić sygnał PWM - najprostsza sprawa nie mając dostępu do kodu  - na wyjsciu z Atmegi dać bramkę NOT np. 7404 - ma w sobie 6 negatorów wiec jednym układem można obsłużyć 6 kanałów. Zasilić można z 5V.

 

 

4 minuty temu, rodzyngit napisał:

pewnie, że zawsze warto spróbowac, tak też zrobie, tylko nie bardzo wiem w ktorym miejscu w kodzie zmienić opcje na PWM=0

Ostatnie wersje sterownika z tego co widziałem, nie miały udostępnionego kodu zrodlowego ?  Zaneguj wyjścia w kodzie jeśli nie ma zmiennej która to robi.


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@VDR wszystko prawda... ale w praktyce przy jakiejś tam bezwładność układu PWMem daje się sterować napięciowo. Np spokojnie można sterować silnikami i diodami sygnalizacyjnymi przy użyciu PWM (no, może do silnika to jeszcze jakiś tranzystor by się przydał, bo w prost z kontrolera takiego prądu nie pociągniemy). Inna sprawa, że większość driverów przyjmuje i sygnał PWM, i napięciowy, to czemu akurat tu miało by być inaczej? Co do zakresu napięć, to zapewne po to właśnie jest na płytce potencjometr, żeby sobie zestroić driver z sygnałem sterującym. Warto w każdym razie spróbować. O tyle gra jest warta świeczki, że już tam wszystko jest gotowe, drivery dobrane do konfiguracji led i zasilacza i nic by nie trzeba było więcej robić. A z Marcinem pewnie też się da dogadać, żeby tę jedną linijkę "define" na samym początku (o ile dobrze pamiętam) przestawił i podesłał skompilowany kod, jeśli faktycznie już go nie udostępnia.

@rodzyngit na stronie w instrukcji jest mowa o zworkach na płytce, które trzeba przestawić:

"9. Grzebień zwory ustalającej stan niski, zworka założona na pin pierwszy i drugi, kolor niebieski. Domyślna konfiguracja.
10. Grzebień zwory ustalającej stan wysoki, zworka założona na pin drugi i trzeci, kolor czerwony. Przydatne tylko w przypadku gdy drivery pracują „odwrotnie” przy 100% są wyłączone a przy 0% dają pełny prąd. Rzadka sytuacja. W przypadku posiadania przez Państwa takich driverów przed zakupem prosimy o kontakt w celu odpowiedniego przeprogramowania sterownika do pracy odwróconej."

...oraz o wspomnianej zmianie w kodzie, żeby dać znać w razie potrzeby.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pisz do Marcina z mojego doświadczenia od reki Ci to załatwi :) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
30 minut temu, Słony leszcz napisał:

@VDR wszystko prawda... ale w praktyce przy jakiejś tam bezwładność układu PWMem daje się sterować napięciowo.

Jeśli tam jest tylko regulacja 0-10V to "da się sterować" tylko w zakresie 0-3,3V lub 0-5 V - mówiąc ogólnie. I będziesz miał np sterowanie od 0 do 50% albo 33% albo co gorsza od 50% do 100% albo  ~67 do 100%. I wtedy trzeba bedzie zbudowąć konwerter PWM 0-100% na 0-10V (w sumie prosta sprawa) lub zwiększyć napięcie na wyjściu PWM do 10V i dalej już klasycznie włącz/wyłącz w pełnym zakresie wypełnienia 0-100%. Sterowanie PWM gdzie następuje szybkie włączenie i wyłączenie wyjścia od 0V do napięcia zasilania wejścia/układu to troche cos innego niz sterowanie 0-10V. Choć to tak na prawdę kwestia sterownika/drivera. Pomijając, że w praktyce sygnał prostokątny nie jest idealnie prostokątny to możemy przyjąć, że napięcie ma  dwie wartości. Przy regulacji analogowej 0-10V tych wartości jest zdecydowanie więcej.  Przy PWM dioda miga ale nasze oko jest bezwladne wiec widzi to jako jasniejszy lub ciemniejszy strumień światła. Ściemnianie przez ściemnianie naszego oka. Na filmach video z dużą ilością klatek na sekundę możemy zauważyć na czym polega to ściemnianie. Przy 0-10V w zależności od sterownika - moze np. zmniejszać prąd w obwodzie co spowoduje, że diody będą świeciły ciemniej z racji, że przez obwód płynie mniejszy prąd - i wtedy "nic nam nie miga" z powodu pwm ;) 

Nie pamiętam już jak LDD ma - czy na wyjściu ogranicza prąd w zaleznosci od sygnału czy typowo włącz/wyłącz z "pwma" a człowiek głupi bo myśli, że jest ciemniej ;)

 

 

Tu jest datasheet dla RT8250 który siedzi w PI3V1:

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/489229/RICHTEK/RT8250.html

W PI5V1 jest RT8279:

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/474893/RICHTEK/RT8279.html

Różnica taka - że ten pierwszy jest 3A, ten drugi 5A.  Stąd i wiadomo czemu taka a nie inna nazwa obydwu driverów ;)

Oprócz tego na jednym i drugim jest odpowiednik:

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/544212/ONSEMI/LP2951CD.html

Jednym słowem jest duża szansa, że będzie działać.


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki chłopaki za tak rzeczowe rozwinięcie tematu, dla mnie jako laika elektroniki pewne kwestie są mało zrozumiane ale powoli przetrawię to wiedzę i przejdę do czynów

Tak na chłopski rozum, czynności do wykonania:

1. Na wyjściach Aqmy montuję bramkę NOT 7404

2. Podłączam to do driverów wg schematu z PI5V1 - PWM TTL

 

Znalazłem jeszcze na forum temat zwiazany z driverem PI5V1 i tam zalecają dać na wyjście podzielnik rezystancyjny, miało by to sens ?

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, rodzyngit napisał:

1. Na wyjściach Aqmy montuję bramkę NOT 7404

Nie. Kupując acmę, prosisz magu o przeprogramowanie pod pi5v1/pi3v1. I tę zworkę na płycie przestawiasz. I tyle.

A ten temat to jest właśnie o przypadku sterowania driverem poprzez napięcie 0-10V (komputery akwarystyczne mają właśnie takie wyjścia). Nie interesuje Cię to, chyba że byś chciał kiedyś sterować lampą ze skalara, apexa, profiluxa itp.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Słony leszcz napisał:

No widzisz? To co się było kłócić? :P

Kłócić ?  Gdyby tam było sterowanie 0-10V i jeszcze wyłączenie w 10V to nigdy byś tej lampy nie wyłączył (bez dodatkowych elementów, żeby była jasność) ;) Sterowanie 0-10V czy 1-10V a PWM to kompletnie dwa światy.

2 godziny temu, rodzyngit napisał:

Znalazłem jeszcze na forum temat zwiazany z driverem PI5V1 i tam zalecają dać na wyjście podzielnik rezystancyjny, miało by to sens ?

Nie ma sensu IMHO bo z AQMA wychodzi Ci PWM i nie ma potrzeby IMHO pchać tam dzielnik.

2 godziny temu, Słony leszcz napisał:

Kupując acmę, prosisz magu o przeprogramowanie pod pi5v1/pi3v1. I tę zworkę na płycie przestawiasz. I tyle.

A jak ma kupioną z drugiej ręki ? ;)  Tak na prawdę to w kodzie widzę taką zmienną:

boolean pwm1Invert = true; 

i tak aż do pwm6

W moim repozytorium git mam wersje 3.4.10   Nie wiem czy to jest ostatnia wersja ale moze w zasadzie sam to przeprogramować ;)

A dla nowszych bo szybko sprawdziłem jest odpowiedni .hex ;)

obraz.thumb.png.6b2404c594707947688ce2c9812b9967.png

Edytowane przez VDR (wyświetl historię edycji)

110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.03.2021 o 23:18, VDR napisał:

Jednym słowem jest duża szansa, że będzie działać.

a więc tak, dzisiaj znalazłem czas i udało mi się podłączyć Aqmę, sterowanie działa ale....:

- drivery zaczęły piszczeć w zakresie ustawienia 1-99% na 0 i 100% jest cisza

- ani zworka ani podłączenie wg sch. PWM OC czy TTL nie wpływa na regulację - cały czas jest tak samo

- po podłączeniu Aqmy diody przy pełnej mocy świecą sporo mocniej niż na samym driverze bez sterowania

 

da się coś zrobić, żeby drivery nie piszczały ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, rodzyngit napisał:

- ani zworka ani podłączenie wg sch. PWM OC czy TTL nie wpływa na regulację - cały czas jest tak samo

tzn brak sterowania jasnością ? Czy chodzi o to piszczenie ? Na piszczenie niestety ciezko cos poradzić, piszczą cewki/dławiki - a w tym driverze chyba masz je w obudowie i nie da sie zalac np. klejem.

8 godzin temu, rodzyngit napisał:

po podłączeniu Aqmy diody przy pełnej mocy świecą sporo mocniej niż na samym driverze bez sterowania

max prad z driverow ustalasz za pomoca zworek (zgrubnie) i potencjometru (dokladniej) na driverze...


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, VDR napisał:

tzn brak sterowania jasnością ? Czy chodzi o to piszczenie ? Na piszczenie niestety ciezko cos poradzić, piszczą cewki/dławiki - a w tym driverze chyba masz je w obudowie i nie da sie zalac np. klejem.

Chodzi o piszczenie, przy sterowaniu potencjometrem jest cisza, po podlaczeniu Aqmy piszcza - regulacja jasnościa w każdym wwpodlączeniu dziala tak samo

Wydaje mi się, ze drivery sa już wyregulowane, bo ta belka była używana tylko chciałem zmienić jej sterowanie bo było/jest na potencjometrach a dla mnie ta opcja ja dyskfalifikuje jako lampę, tak samo jak piszczace drivery

Wymiana driverow moze byc problematyczna, bo kazdy kanał ma inna ilość diód co za tym idzie inne napiecie :/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, rodzyngit napisał:

Chodzi o piszczenie, przy sterowaniu potencjometrem jest cisza, po podlaczeniu Aqmy piszcza - regulacja jasnościa w każdym wwpodlączeniu dziala tak samo

Wydaje mi się, ze drivery sa już wyregulowane, bo ta belka była używana tylko chciałem zmienić jej sterowanie bo było/jest na potencjometrach a dla mnie ta opcja ja dyskfalifikuje jako lampę, tak samo jak piszczace drivery

Wymiana driverow moze byc problematyczna, bo kazdy kanał ma inna ilość diód co za tym idzie inne napiecie :/

Diody sterowane są prądowo, nie napięciowo. Drivery działają w ten sposób, że zapewniają stały prąd zmieniając napięcie na wejsciu tak by napiecie odkladajace sie na diodach pozwalalo obsłuzyc ilosc diod w nitce. Np. LDD-1000H Meanwella potrafi na wyjściu dać do 56V - teoretycznie z 14-15 diod 3,7V  dałoby się w nitce pogonić z prądem 1A.  Co do tego jaśniejszego świecenia - musiałbyś pomierzyć prąd w przypadku potencjometrów i w przypadku Aqma plus max napięcia sterujące. Bardzo możliwe, że Aquma podaje wyższe napięcie do sterowania i driver daje większy prąd.


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 27.03.2021 o 10:32, VDR napisał:

Diody sterowane są prądowo, nie napięciowo. Drivery działają w ten sposób, że zapewniają stały prąd zmieniając napięcie na wejsciu tak by napiecie odkladajace sie na diodach pozwalalo obsłuzyc ilosc diod w nitce. Np. LDD-1000H Meanwella potrafi na wyjściu dać do 56V - teoretycznie z 14-15 diod 3,7V  dałoby się w nitce pogonić z prądem 1A.  Co do tego jaśniejszego świecenia - musiałbyś pomierzyć prąd w przypadku potencjometrów i w przypadku Aqma plus max napięcia sterujące. Bardzo możliwe, że Aquma podaje wyższe napięcie do sterowania i driver daje większy prąd.

zrobiłem pomiary ale nie wiem czy dobrze to licze:

wszystko podłączone jest do zasilacza 16v 4,5A, i nie bardzo rozumiem skąd te niższe napięcia na różnych kanałach skoro driver reguluje prad a nie napiecie,

na wejsciu kazdego drivera jest 16,5V

kanał V in V out 100% A ilość diód kolor
           
1 16,5 13 1,57 8 blue ??
2 16,5 6,9 0,64 2 UV
3 16,5 12,9 1,59 8 white
4 16,5 3,1 0,46 1 green
5 16,5 12,5 1,69 12 blue ??
6 16,5 2 0,45 1 red

 

Skłniam sie do wymiany driverow ale nie bardzo wiem jakie dobrac do poszczegolnych kanałow, cała belka wyglada tak:

 

20210330_202056_copy_2304x1728_copy_1152x365.jpg

20210331_061719_copy_1843x1382.jpg

Dobrze kombinuje zeby do kanalow 1, 3, 5 dac drivery LDD-700L i zasilacz 12V ?

Edytowane przez rodzyngit (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zerknę na to wieczorem jak będę miał chwilę czasu. Popatrz na poszczegolnych driverach na zwory na drabince rezystorowej ustalające prąd wyjściowy z tego drivera. Bo dla niektórych diod RED 700mA może być za dużo.

 


110x50x50 ,sump 62.5x38x40, 3x Tunze 6045, nj4500, H&S 150-F2001

Dariusz 'VDR' Rubinkiewicz

http://nano-reef.pl/topic/35493-275l-radomskie-malenstwo/

http://art.debesciak.net http://www.klub-malawi.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ten wątek jest dość stary. Należy rozważyć rozpoczęcie nowego wątku zamiast ożywienia tego.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wchodząc do serwisu Nano-Reef, zgadzasz się na warunki Warunki użytkowania.