Dan86PL Zgłoś Napisano 27 Października Godzinę temu, elespero napisał: Jak się zareaguje wystarczająco szybko i ryby nie są osłabione to często wystarczy samo uv w głównym. Ok tylko jak mocne UV i jaki przepływ? Oto jest pytanie! Bo opinie są różne. Ja się cieszyłem, że mój żółtek pozbył się tego dziadostwa kilka dni temu, a dosłownie przed chwilą zaczął znowu z niepokojem pływać, chować się w skalę i zauważyłem znowu na nim kilka kropek na bocznych płetwach. Co do UV tu był wątek gdzie ludzie zalecali wyłącznie mocną lampę 36W w sumie obojętnie do jakiego zbiornika, resztę uznawali za zabawki do niczego. Ja byłem w Zabrzu w Erybce i doradzono mi do moich 160l + sump 20l lampę o mocy 9W lub 11W. Dzisiaj Bartek z Reefhub.pl dodał na YouTube film o UV, gdzie wyszło mu, że moc UV powinna równać się 10% objętości zbiornika czyli np moje 180l w obiegu to lampa 18W, a przepływ objętości zbiornika na 1h czyli w moim przypadku 180l/h. W sumie mam 9W na przepływie 150l/h w zbiorniku 160l + 20l sump i teraz się zastanawiam czy to ma sens... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Opelin Zgłoś Napisano 27 Października (edytowane) 35 minut temu, Dan86PL napisał: Ok tylko jak mocne UV i jaki przepływ? Oto jest pytanie! Bo opinie są różne. Ja się cieszyłem, że mój żółtek pozbył się tego dziadostwa kilka dni temu, a dosłownie przed chwilą zaczął znowu z niepokojem pływać, chować się w skalę i zauważyłem znowu na nim kilka kropek na bocznych płetwach. Co do UV tu był wątek gdzie ludzie zalecali wyłącznie mocną lampę 36W w sumie obojętnie do jakiego zbiornika, resztę uznawali za zabawki do niczego. Ja byłem w Zabrzu w Erybce i doradzono mi do moich 160l + sump 20l lampę o mocy 9W lub 11W. Dzisiaj Bartek z Reefhub.pl dodał na YouTube film o UV, gdzie wyszło mu, że moc UV powinna równać się 10% objętości zbiornika czyli np moje 180l w obiegu to lampa 18W, a przepływ objętości zbiornika na 1h czyli w moim przypadku 180l/h. W sumie mam 9W na przepływie 150l/h w zbiorniku 160l + 20l sump i teraz się zastanawiam czy to ma sens... Weź to na logikę... UV typu C jest zabójcze dla bakterii wirusów i generalnie drobnoustrojów ale i dla życia jako takiego szeroko rzecz biorąc. Kiedy remedium jest skuteczne? Kiedy "remedium" jest szybsze w działaniu niż namnażanie się drobnoustrojów. Czyli generalnie, im dłużej "partia" wody jest poddawana promieniom UV tym lepiej. Szybkość przepływu wody raczej gra tu na niekorzyść niż na korzyść. Słaba lampa wymaga wolniejszego przepływu niż mocna lampa - to fakt, wtedy efekt jest lepszy. Ale słaba pompa przepchnie mniej wody w jednostce czasu. Czyli im wydajniejsza lampa tym lepiej mieć silniejszą pompę. A i tak to wszystko zależy ile drobnoustrojów jest do wybicia w przeliczeniu na np cm3 wody. Dla ułatwienia. Im większy zbiornik tym mocniejsza lampa i silniejsza pompa, żeby te litry "przerobić". Do akwariów kwarantannowych nie ma się co wygłupiać z lampą jak 36W... Co do tych obliczeń wyżej wspomnianych. Sorry ale jeśli wsadzę UV 36W do 30L akwarium to w zasadzie nie muszę przetaczać przez nią wody. Wystarczy wsadzić lampę do zbiornika. Załatwię w ten sposób pasożyta i rybę przy okazji bo nic jej chronić nie będzie.... A i bym zapomniał. Krewetki czyszczące! Nieocenione w walce z tym cholersterm. Jedna zasada - ryby karmić tak żeby pokarm nie zdołał opaść na dno i nie został przytulony przez krewetki. Warto dodać do mrożonek swieży rozgnieciony czosnek. Tak aby mrożonki nim nasiąkły. I nie chodzi tu o te zabobony związane z naturalnymi właściwościami czosnku jako antybiotyku. Tylko o to, że czosnek jako taki wzmaga apetyt, wierzcie lub nie ale dodając czosnek rybka wiecznie chce jeść. Co jest nieocenione w walce z ospą. Wracając do krewetek... Głodna krewetka szarpie mi Hepatusa, aż miło popatrzeć. Dori regularnie przy nich parkuje jeśli choć pare kropek się pojawi. Edytowane 27 Października przez Opelin (wyświetl historię edycji) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jasiu Zgłoś Napisano 27 Października Opelin dzięki. Pytanie jeszcze o ten amoniak, bo nie trzymałęm nigdy ryby w osobnym on skacze nagle przy małej filtracji czy to idzie w tydzień. Zeby ich nie potruć odsysam resztki. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Opelin Zgłoś Napisano 27 Października 4 minuty temu, jasiu napisał: Opelin dzięki. Pytanie jeszcze o ten amoniak, bo nie trzymałęm nigdy ryby w osobnym on skacze nagle przy małej filtracji czy to idzie w tydzień. Zeby ich nie potruć odsysam resztki. I bardzo dobrze robisz! Podawaj niewiele pokarmu, dosłownie 3-4 płatki Artemi. Dopiero jak ryba zje wszystko to dorzucasz kolejną porcję. To czego nie zje odsysasz pipetą czy czymkolwiek. Nie, amoniak nie pokazuje się z dnia na dzień ale to zależy jaka rybka pływa w kwarantannie - generalnie jakie duże robi kupy i siusiu do wody Stąd sugestia - kup sobie test na NH3. Ja wodę wymieniałem co tydzień w ilości 50%. Amoniak mi nigdy na teście nie wyszedł. Sprawdzałem co 3 dni. Ale ja leczyłem małą rybkę - Gramma loreto. Przy większej rybce sprawdzalnym wodę częściej. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jasiu Zgłoś Napisano 27 Października robie podmianki 1/4 wody co 3 dni. Zeby te larwy z wody usunąć przy okazji. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Opelin Zgłoś Napisano 27 Października 6 minut temu, jasiu napisał: robie podmianki 1/4 wody co 3 dni. Zeby te larwy z wody usunąć przy okazji. O ile działasz w docelowym zbiorniku jest ok. Pamiętaj o uzupełnianiu bakterii adekwatnie do ilości podmienianej wody. W kwarantannie się nie pier*ol. 50% bez obawy. Czysta solanka to jak naturalna woda morska. Biologii filtracyjnej i tak tam nie ma. Te podmiany mają za zadanie jedynie trzymać w ryzach amoniak. Kwarantanna to wyłącznie samo szkło + lampa UV, napowietrzacz i schronienie (rurka, butelka, cokolwiek) dla rybki. Bez lampy bez odpieniacza etc. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dan86PL Zgłoś Napisano 28 Października 11 godzin temu, Opelin napisał: Weź to na logikę... UV typu C jest zabójcze dla bakterii wirusów i generalnie drobnoustrojów ale i dla życia jako takiego szeroko rzecz biorąc. Kiedy remedium jest skuteczne? Kiedy "remedium" jest szybsze w działaniu niż namnażanie się drobnoustrojów. .... A i tak to wszystko zależy ile drobnoustrojów jest do wybicia w przeliczeniu na np cm3 wody. Dla ułatwienia. Im większy zbiornik tym mocniejsza lampa i silniejsza pompa, żeby te litry "przerobić". Do akwariów kwarantannowych nie ma się co wygłupiać z lampą jak 36W... Co do tych obliczeń wyżej wspomnianych. Sorry ale jeśli wsadzę UV 36W do 30L akwarium to w zasadzie nie muszę przetaczać przez nią wody. Wystarczy wsadzić lampę do zbiornika. Załatwię w ten sposób pasożyta i rybę przy okazji bo nic jej chronić nie będzie.... Wracając do krewetek... Głodna krewetka szarpie mi Hepatusa, aż miło popatrzeć. Dori regularnie przy nich parkuje jeśli choć pare kropek się pojawi. Ok, rozumiem, ale nadal nie wiem czy moja lampa UV o mocy 9W i przepływie ustawionym na 150l/h robi robotę czy jest za słaba w akwarium 160l + sump 20l? Zostawić 9W czy kupić mocniejszą lampę? Wg tego filmu powinienem mieć lampę 18W z przepływem 180l/h. Krewetki dokupię 2 szt. skoro są w stanie te kropki usuwać z ryby. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach